text_structure.xml 24.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy zatem do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Bardzo proszę pana ministra Jana Ardanowskiego o uzasadnienie przedmiotowego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Przedmiotowa nowelizacja ma przede wszystkim umożliwić dofinansowanie upraw roślin wykorzystywanych na cele energetyczne. Wprawdzie to nie jest nowe działanie, ale dotychczas podczas jego realizacji napotykaliśmy na różne problemy. W obecnie obowiązującej ustawie znajdują się już przepisy dotyczące dofinansowania upraw roślin energetycznych. Niemniej jednak pojawiają się pewne problemy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Stosując dopłaty do upraw roślin energetycznych musimy zachować pewną elastyczność, aby co roku można było określać zarówno wielkość dotowanych upraw, jak i rodzaj roślin, które będą podlegały dopłatom oraz warunki jakie muszą być spełnione, aby te środki otrzymać. Do tej pory dofinansowywana jest uprawa wierzby energetycznej i róży bezkolcowej. Minister rolnictwa i rozwoju wsi zlecił Instytutowi Hodowli i Aklimatyzacji Roślin przygotowanie analizy, która ma wykazać, jakie rośliny uprawiane w Polsce nadawałyby się do wytwarzania biomasy. Na liście znajduje się kilkanaście gatunków roślin, w tym takich, których uprawa nie wymaga dużych ilości wody. W Polsce jednym z czynników ograniczających uprawy zaczyna być woda. Dlatego musimy szukać rozwiązań, które pozwolą wytworzyć biomasę na terenach, na których w glebie znajduje się mniej wody. W związku z tym proponujemy, aby w ustawie zezwolić na wydanie rozporządzenia określającego: rodzaj roślin zakwalifikowanych do dopłat, wielkość stawek oraz szczególnych warunków związanych z uprawą. Przede wszystkim chodzi o to, aby rolnicy mogli uprawiać rośliny energetyczne i wykorzystywać je na przykład do ogrzewania we własnych gospodarstwach. Do tej pory rolnicy musieli podpisywać umowy kontraktacyjne i sprzedawać wytworzoną biomasę. To było nielogiczne, bo gospodarstwa musiały się zaopatrywać w energię z zewnątrz.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">A zatem podstawowa zmiana w ustawie polega na wprowadzeniu dopłat do roślin uprawianych na cele energetyczne. Przewiduje się również wprowadzenie do ustawy delegacji dla Rady Ministrów oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do corocznego określenia wielkości powierzchni, stawek i szczegółowych wymogów oraz trybu udzielania dopłat dla tych upraw.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Druga kwestia dotyczy zmian w zakresie przygotowania wniosku o rejestrację nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych, nazw specyficznego charakteru produktów rolnych lub środków spożywczych. Produkcja żywności unikalnej o specyficznym charakterze może być wielką szansą dla polskiego rolnictwa. Producenci przygotowujący specyfikację tych produktów twierdzą, że wiążą się z tym duże koszty. Na przykład trzeba udowodnić tradycyjny charakter produktu, jego miejsce pochodzenia i historię. Należy także wykazać związek produktu z regionem jego pochodzenia. Trzeba też wytyczyć obszar geograficzny jego występowania oraz przeprowadzić badania laboratoryjne. Kolejne działania dotyczą zbadania poziomu rozpoznawalności i renomy produktu, określenia metody produkcji oraz opisu i oznakowania środka spożywczego. Są to czynności, które trzeba zlecić komuś na zewnątrz. Producent rolny przygotowujący tego rodzaju dokumentację, musi zainwestować pewne środki, a nie ma pewności, że produkt przejdzie przez wszystkie etapy rejestracji. Dlatego proponujemy, aby Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mogła udzielić pomocy finansowej osobie starającej się o rejestrację. Dotacja pokrywałaby wszystkie wydatki wymienione w art. 3j, nie mogłaby jednak przekroczyć kwoty 10 tys. zł. Analizowaliśmy te wydatki i wydaje się, że kwota 10 tys. zł powinna wystarczyć na pokrycie kosztów tej procedury. Będzie to znaczne ułatwienie dla producentów. W ten sposób kolejne produkty żywnościowe będą utożsamiane z polskimi regionami.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">To są dwa obszary zmian, które zawiera nowelizacja. Są tutaj obecni pani dyrektor Aleksandra Szelągowska oraz pan dyrektor Dariusz Goszczyński. W dzisiejszym posiedzeniu Komisji uczestniczy również zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Leszek Droździel. Jeśli będą jakieś pytania, chętnie na nie odpowiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyGosiewski">W uzasadnieniu projektu ustawy czytamy, że „w związku z napływającymi wnioskami o rozszerzenie obecnej listy roślin wykorzystywanych na cele energetyczne, które są objęte dopłatami, w przedkładanym projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie możliwości udzielania dopłat do roślin wykorzystywanych na cele energetyczne, z jednoczesnym upoważnieniem Rady Ministrów do określenia rodzajów wyżej wymienionych roślin, do których będą udzielane dopłaty”. W art. 1, w zmianie nr 3 w art. 3g jest mowa o tym, że Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określi rodzaje roślin wykorzystywanych na cele energetyczne. Do projektu ustawy dołączono projekt rozporządzenia, gdzie wymienia się te same rośliny, do uprawy których dopłacano do tej pory, czyli wierzbę energetyczną i różę bezkolcową. Z tego, co wiem, lista tych roślin ma być uzupełniona.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyGosiewski">Jakie rośliny są tutaj brane pod uwagę i dlaczego nie wymienia się ich w projekcie rozporządzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę pana ministra Jana Ardanowskiego o udzielenie odpowiedzi na pytanie zadane przez posła Jerzego Gosiewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeśli chodzi o rośliny wykorzystywane na cele energetyczne, to zgłoszono dwa nowe gatunki: Miscanthus sinnensis giganteus (znany jako trawa słoniowa) oraz Sida hermaphrodita Rusby (znana jako malwa pensylwańska lub ślazowiec pensylwański). Jak już powiedziałem, jest przygotowywana lista kilkunastu gatunków roślin energetycznych, które zgodnie z opinią Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin nadawałyby się w różnych regionach Polski do produkcji biomasy. Na razie producenci złożyli wnioski o uwzględnienie tych dwóch dodatkowych roślin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie ma więcej pytań, przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy,</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1?</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAleksanderGrad">Czy rozpatrujemy poszczególne zmiany czy artykuły?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Pytałem, czy są uwagi do art. 1. Nikt się nie zgłosił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAleksanderGrad">Jeśli Komisja rozpatruje cały art. 1, to mam uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proszę bardzo, panie pośle. Możemy wrócić do art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAleksanderGrad">W art. 1 w zmianie nr 6 czytamy, że w art. 10b ust. 6 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełAleksanderGrad">„6. Rada Ministrów, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb sprzedaży wierzytelności Agencji, mając na względzie prawidłowe gospodarowanie środkami finansowymi”.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełAleksanderGrad">Jak ten problem był rozwiązywany do tej pory? Czy Agencja sprzedawała swoje wierzytelności, a jeśli tak, to na jakich zasadach? O jakie kwoty może tutaj chodzić?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełAleksanderGrad">Rozumiem, że Agencja jest przygotowana do finansowego wsparcia procesu rejestracji nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych lub nazw specyficznego charakteru produktów rolnych lub spożywczych. Czy w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zarezerwowano na ten cel środki, a jeśli tak, to jakie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze uwagi do art. 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">W takim razie bardzo proszę przedstawiciela rządu o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansówMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelągowska">Na pomoc finansową związaną z przygotowaniem i składaniem wniosków o rejestrację nazw pochodzenia, zarezerwowaliśmy wstępnie kwotę 150 tys. zł. Szacuje się, że w 2006 r. po wejściu w życie tej ustawy, zostanie złożonych około 15 wniosków.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansówMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelągowska">W tej chwili istnieje już upoważnienie dla Rady Ministrów w sprawie wierzytelności Agencji. Natomiast teraz na nowo definiujemy tę delegację. Wszystkie delegacje, które dotyczą środków publicznych, są przedefiniowane, aby można było wydać nowe rozporządzenia. Wynika to między innymi z ustawy dotyczącej finansów publicznych. W tej chwili wszystkie rozporządzenia wydawane przez Radę Ministrów oraz jej członków są pisane od nowa i od 1 lipca 2006 r. będą obowiązywać nowe akty prawne. Dotyczy to głównie wierzytelności, które Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przejęła w 1994 r. od Funduszu Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełKrzysztofCzarnecki">Czy rzeczywiście jest tak małe zainteresowanie rejestracją nazw pochodzenia, że wystarczy kwota 150 tys. zł, czy w budżecie po prostu brakuje na to pieniędzy? Czy wnioski można składać przez cały rok?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Chciałbym się jeszcze odnieść do kwestii dotyczących produktów regionalnych i tradycyjnych. Ile do tej pory zarejestrowano produktów regionalnych i tradycyjnych? Czy rejestr prowadzi minister rolnictwa i rozwoju wsi czy Urząd Patentowy? Co się dzieje z produktami, które już zarejestrowane?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełKazimierzPlocke">Pomoc przy rejestracji produktów regionalnych i tradycyjnych ma być realizowana w formie bezgotówkowej. Jaki przyjęto tutaj mechanizm rozliczeń? Rozumiem, że producent musi we wniosku podać określoną kwotę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełKazimierzPlocke">Czy producenci produktów regionalnych i tradycyjnych będą mogli skorzystać z tej formy pomocy, jeśli będą chcieli zarejestrować swoje produkty w Unii Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę pana ministra Jana Ardanowskiego o udzielenie odpowiedzi na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">W Unii Europejskiej do dzisiaj zarejestrowano około 700 produktów regionalnych. W Polsce do tej pory nie udało się zarejestrować ani jednego takiego produktu, ale zgłoszono dziewięć wniosków. Z dotychczasowej praktyki wynika, że rocznie może wpływać kilka, być może kilkanaście wniosków o rejestrację produktu regionalnego. Dlatego naszym zdaniem można założyć, że w tym roku wystarczająca będzie kwota 150 tys. zł. To jest mało prawdopodobne, aby tych środków zabrakło. Zresztą to są tak niewielkie kwoty, że Agencja będzie mogła dofinansować każdy kolejny wniosek. Minister rolnictwa i rozwoju wsi podejmie wówczas odpowiednie działania. Jednak obecnie zakładamy, że nie wpłynie więcej niż 15 wniosków.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Obrót bezgotówkowy oznacza tylko tyle, że producent otrzyma pieniądze przelewem na konto. Takie postępowanie wydaje się najbardziej racjonalne. Podmiot kierujący wniosek po przedstawieniu odpowiednich dokumentów otrzyma środki na konto.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Jeśli chodzi o procedurę rejestracji, to na to pytanie odpowie pan Dariusz Goszczyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorBiuraOznaczeńGeograficznychiPromocjiMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiDariuszGoszczyński">Aby produkt mógł być zarejestrowany przez Komisję Europejską, wniosek musi przejść najpierw przez procedurę krajową. Musi być oceniony pod względem formalnym i merytorycznym. Minister rolnictwa i rozwoju wsi decyduje, czy wniosek zasługuje na przesłanie do Komisji Europejskiej. Może też odmówić jego przekazania. Następnie wniosek jest oceniany przez Komisję Europejską. Jeśli Komisja Europejska nie dopatrzy się żadnych niezgodności z wymogami określonymi w rozporządzeniu, to następuje publikacja. Jeżeli w trakcie publikacji nie zostaną zgłoszone żadne zastrzeżenia, następuje wpis do rejestru.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorBiuraOznaczeńGeograficznychiPromocjiMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiDariuszGoszczyński">Pomoc finansowa jest udzielana producentowi na etapie zakończenia procedury krajowej. Chcemy mieć pewność, że wnioski zostały dobrze przygotowane i zasługują na przekazanie do Komisji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełWojciechPomajda">Na co te środki mogą być przeznaczone? Czy o te fundusze będą się mogły ubiegać podmioty, które już zakończyły rejestrację własnych produktów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Art. 2 stanowi, że za wydatki, o których mowa w art. 3j ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uznaje się tylko wydatki poniesione po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy. A zatem wcześniejsze wydatki niestety nie mogą być sfinansowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorbiuraMRiRWDariuszGoszczyński">Wnioski, co do których minister rolnictwa i rozwoju wsi uzna, że spełniają kryteria, będą podlegały refinansowaniu. Grupa producentów musi do wniosku dołączyć kopię decyzji ministra, informującą, że wniosek spełnia kryteria.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorbiuraMRiRWDariuszGoszczyński">We wnioskach należy określić tradycyjny charakter produktu oraz jego pochodzenie. W przypadku produktów regionalnych należy bardzo precyzyjnie wyznaczyć obszar geograficzny, którego dotyczy wniosek. Trzeba też przeprowadzić badania laboratoryjne, określić skład i opisać metodę wytwarzania. Te działania są czasochłonne i kosztowne. Chcielibyśmy, aby refundacji podlegały działania zmierzające do uzyskania niezbędnych informacji potrzebnych do uznania wniosku przez Komisję Europejską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Rozumiem, że rejestr prowadzi minister rolnictwa i rozwoju wsi w porozumieniu z Urzędem Patentowym. Ile produktów zostało już zarejestrowanych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorbiuraMRiRWDariuszGoszczyński">Wniosek wpływa do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i jest sprawdzany pod względem formalnym, a następnie rejestrowany. Do dzisiaj w rejestrze umieszczono dziewięć wniosków dotyczących: oscypka, bryndzy podhalańskiej, miodów pitnych, miodu wrzosowego z Borów Dolnośląskich, kiełbasy lisieckiej i andrutów kaliskich.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorbiuraMRiRWDariuszGoszczyński">Ustawa dotycząca rejestracji, ochrony nazw i rejestracji produktów rolnych oraz tradycyjnych nie nakłada na ministra właściwego do spraw rolnictwa obowiązku konsultowania się w sprawie rejestracji z Urzędem Patentowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi do art. 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Art. 1 został już przyjęty. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">W art. 1 ust. 1 czytamy, że „za wydatki, o których mowa w art. 3j ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uznaje się tylko wydatki poniesione po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.”. Po słowach „w art. 3j” należy dodać wyrazy „ust. 3”. Właśnie w ust. 3 wymienia się wydatki, które będą refundowane. To jest poprawka o charakterze redakcyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proszę odczytać treść art. 2 wraz z proponowaną zmianą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Art. 2 ust. 1 otrzyma następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">„Art. 2. 1. Za wydatki, o których mowa w art. 3j ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uznaje się tylko wydatki poniesione po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy są inne uwagi do art. 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2 wraz ze zmianą proponowaną przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3, który stanowi, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 3? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełKrzysztofCzarnecki">W art. 3g czytamy, że warunkiem uzyskania dopłat jest posiadanie przez producenta rolnego działek rolnych, na których jest prowadzona uprawa roślin wykorzystywanych na cele energetyczne, o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha. Czy to jest właściwa powierzchnia i czy nie należałoby jej zwiększyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Z innych przepisów wynika, że dofinansowanie dotyczy gruntów rolnych o powierzchni co najmniej 1 ha. Nie ma obawy, że jeśli ktoś będzie miał większą powierzchnię, to nie otrzyma dofinansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o wyrażenie opinii o zgodności przedmiotowego projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejBogusławMajczyna">Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełMarekStrzaliński">Zgłaszam kandydaturę posła Wojciecha Pomajdy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełWojciechPomajda">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za wyborem posła Wojciecha Pomajdy na funkcję sprawozdawcy Komisji w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 14 głosami, przy jednym przeciwnym i 2 wstrzymujących się, Komisja poparła tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>