text_structure.xml 18.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełLeonardKrasulski">Otwieram posiedzenie Komisji. Zapowiedziany porządek dzienny dzisiejszych obrad Komisji składa się z trzech punktów. Ta liczba nie ulega zmianie, z tym że z porządku dziennego został zdjęty punkt, w którym było przewidziane rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 2 Komisji w sprawie uwolnienia rynku samochodowych części zamiennych i w to miejsce został wprowadzony temat zapowiedziany na wczorajszym posiedzeniu. Przypominam, iż pan poseł Adam Szejnfeld zwrócił się do przewodniczącego Komisji, pana posła Maksa Kraczkowskiego z wnioskiem o podjęcie przez Komisję Gospodarki inicjatywy legislacyjnej, mającej na celu nowelizację ustawy o izbach gospodarczych. Ten wniosek rozpatrzymy w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełLeonardKrasulski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełLeonardKrasulski">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu. Oddaję głos wnioskodawcy, panu posłowi Adamowi Szejnfeldowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Na wczorajszym posiedzeniu Komisji zasygnalizowałem, iż przedstawię propozycję, aby Komisja Gospodarki wystąpiła z własną inicjatywą legislacyjną – pierwszy raz w tej kadencji Sejmu. Jak państwo wiecie, projekt ustawy ma prawo wnieść do laski marszałkowskiej grupa posłów, licząca co najmniej 15 posłów oraz komisja sejmowa. W tym przypadku inicjatywa legislacyjna polega na wprowadzeniu do ustawy o izbach gospodarczych stosunkowo niewielkiej, ale ważnej zmiany. Zainspirowani zostaliśmy – mówię o członkach podkomisji stałej do spraw rozwoju i promocji turystyki – wnioskami i postulatami organizacji funkcjonujących w branży turystycznej, a przede wszystkim przez Polską Izbę Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełAdamSzejnfeld">Projektowane przepisy stwarzają izbom gospodarczym, a więc także Polskiej Izbie Turystycznej, możliwość wyposażenia jednostek terenowych w osobowość prawną. Chodzi o oddziały izb, które zrzeszają co najmniej 50 podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, gdyż według ustawy o izbach gospodarczych, taka liczba podmiotów uprawnia do założenia regionalnej izby gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełAdamSzejnfeld">Proponowane rozwiązanie ma na celu usprawnienie działalności izb gospodarczych i ich jednostek terenowych. Pamiętajmy, że osobowość prawna stwarza możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem z tej możliwości będą mogły skorzystać oddziały izb gospodarczych. Będą one mogły także samodzielnie podejmować przedsięwzięcia objęte procedurami przetargowymi lub konkursowymi. Nikogo nie trzeba przekonywać, że wyposażone w osobowość prawną oddziały terenowe Polskiej Izby Turystyki lepiej zadbają, we współpracy z organami władzy terenowej, o warunki sprzyjające rozwojowi turystyki np. w Ustrzykach, Jeleniej Górze i w Międzyzdrojach, niż Polska Izba Turystyki, której siedziba jest w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełAdamSzejnfeld">Analogiczne rozwiązanie jest przewidziane w przepisach dotyczących innych organizacji, np. w ustawie o stowarzyszeniach, na podstawie której osobowość prawną mogą posiadać oddziały danego stowarzyszenia, jeśli tak stanowi jego statut.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełAdamSzejnfeld">Zwracam się do członków Komisji z prośbą, aby przyjęli wniosek w sprawie wystąpienia z inicjatywą legislacyjną, dotyczącą nowelizacji ustawy o izbach gospodarczych, gdyż proponowana zmiana tej ustawy jest potrzebna. Dodam, iż jest ona neutralna dla budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełLeonardKrasulski">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie tego wniosku? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełLeonardKrasulski">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła wniosek zgłoszony przez pana posła Adama Szejnfelda i tym samym postanowiła skierować do laski marszałkowskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach gospodarczych, jako komisyjny projekt ustawy. Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełLeonardKrasulski">Stwierdzam, że Komisja podjęła inicjatywę legislacyjną, dotyczącą nowelizacji ustawy o izbach gospodarczych i postanowiła skierować stosowny projekt do laski marszałkowskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełLeonardKrasulski">Przechodzimy do drugiego punktu porządku obrad. Oddaję głos panu ministrowi Jerzemu Kwiecińskiemu, aby przedstawił informacje o poczynionych przygotowaniach do wykorzystania środków w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007–2013, określonych w projekcie Narodowej Strategii Spójności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Dziękujemy za zaproszenie na posiedzenie Komisji i danie nam możliwości zaprezentowania, jaki jest obecnie stan przygotowania naszego kraju do wykorzystania środków w ramach perspektywy finansowej na lata 2007–2013. Przekazaliśmy Komisji stosowną informację, a teraz omówię najważniejsze jej elementy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Przypomnę, że nadrzędnym dokumentem jest „Strategia Rozwoju Kraju”. Chcemy, aby na jego podstawie były przygotowywane wszelkie strategie branżowe i programy rozwojowe. Takich dokumentów rządowych jest bardzo dużo. Po ich zewidencjonowaniu okazało się, że w okresie od 2000 r. do połowy 2006 r. powstało ich 220. Poza tym są jeszcze strategie dotyczące poszczególnych regionów Polski oraz opracowane przez ministerstwa strategie, które nie były zatwierdzanie, jako dokumenty rządowe. Dokument „Strategia Rozwoju Kraju” ma służyć do skoordynowania działań i przedsięwzięć zawartych w tych szczegółowych dokumentach, które będą realizowane z wykorzystaniem publicznych środków finansowych, tj. unijnych, budżetu państwa i samorządów terytorialnych oraz prywatnego kapitału inwestycyjnego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Ten dokument został przyjęty przez Radę Ministrów 27 czerwca br. i został skierowany do konsultacji społecznych. Zamierzamy zakończyć je na przełomie września i października tego roku. Konsultacje odbywają się z różnymi środowiskami, m.in. z organizacjami przedsiębiorców i pracodawców, ze związkami zawodowymi, światem nauki i z organizacjami pozarządowymi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Drugim dokumentem, mającym kluczowe znaczeniu dla wykorzystania środków unijnych, jest „Narodowa Strategia Spójności”. Według nomenklatury unijnej nosi on tytuł „Narodowy Strategiczny Plan Odniesienia”. 1 sierpnia br. została przyjęta ostatnia wersja tego dokumentu, którą skierowaliśmy do Komisji Europejskiej w celu konsultacji. Ten dokument nie jest przez nią jest formalnie przyjmowany, natomiast oczekuje ona informacji o tym, jak zostaną rozdysponowane środki unijne, zwłaszcza na realizację programów operacyjnych, czyli jak wygląda struktura finansowania programów operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Dobiega końca tzw. ocena strategiczna tego dokumentu oraz przygotowujemy prognozę oddziaływania na środowisko projektowanych przedsięwzięć. Gdy te dwa dokumenty będą już gotowe, to przekażemy je Komisji Europejskiej, również w celu konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Aktualnie, nasza uwaga jest skupiona na przygotowaniu programów operacyjnych. Projekty tych programów zostały przyjęte przez rząd. Przypomnę, że noszą one nazwy: „Innowacyjna gospodarka”, „Infrastruktura i środowisko” – program dotyczy infrastruktury technicznej – „Kapitał ludzki”, „Pomoc techniczna” oraz powstaje specjalny program operacyjny rozwoju Polski Wschodniej. Ponadto przygotowujemy program operacyjny tzw. celu trzeciego, czyli europejskiej współpracy terytorialnej. Również w odniesieniu do tych programów wymagana jest ich ocena strategiczna i ocena oddziaływania na środowisko.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Gdy będziemy mieli gotowe wszystkie te dokumenty, to przekażemy je do Komisji Europejskiej, z którą rozpoczniemy konsultacje na temat programów operacyjnych. Życzylibyśmy sobie, aby zostały one zakończone w październiku br. i aby także w tym miesiącu programy operacyjne były zatwierdzone przez Radę Ministrów. Przypomnę, że te programy są przedmiotem formalnych decyzji Komisji Europejskiej. Innymi słowy, stają się one aktami prawnymi w sensie prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Zajmujemy się także programami regionalnymi. Trzy takie programy zostały już przyjęte przez Radę Ministrów, a mianowicie dla województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego i opolskiego. Dzisiaj Komitet Rady Ministrów obraduje nad programami operacyjnymi dla województw małopolskiego i podkarpackiego. Trzeba powiedzieć, że opracowywanie programów regionalnych przebiega nieco wolniej niż programów operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Chcemy, aby w ramach programów regionalnych były przedstawiane plany inwestycyjne, które zawierają indykatywne listy kluczowych projektów inwestycyjnych i aby te projekty, a także projekty w ramach programów krajowych, były przedmiotem konsultacji społecznych.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Przygotowując się do wykorzystania środków unijnych w latach 2007–2013, opracowujemy różne akty prawne. Dla nas najważniejszym aktem prawnym będzie ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Chcemy, aby ta ustawa stworzyła ramy prawne dla tej polityki i usystematyzowała jej prowadzenie na terytorium naszego kraju. Powiedziałem wcześniej, że powstało dużo szczegółowych dokumentów dotyczących rozwoju kraju i poszczególnych regionów, których założenia nie były ze sobą skoordynowane.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Projekt ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju został skierowany do Sejmu i mamy nadzieję, że wkrótce zostanie ona uchwalona, abyśmy zostali wyposażeni w ten instrument prawny na początku 2007 r., czyli wtedy, gdy rozpocznie się tzw. nowa perspektywa finansowa.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Uczestniczymy w pracach nad dokumentami, które też są ważne dla sprawnego i efektywnego wykorzystania środków w ramach tej nowej perspektywy finansowej. Dotyczy to nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Rząd planuje jej nowelizację w dwóch etapach. Pierwsza nowelizacja dotyczyłaby kwestii unijnych. Dla nas ważne jest, aby środki unijne były włączone do budżetu państwa i tym samym były traktowane jako środki budżetowe. Tak się stało, że jesteśmy jedynym krajem w Unii Europejskiej, który nie wprowadził takiej regulacji do własnego systemu prawnego, co bardzo utrudnia realizację programów operacyjnych. Chcemy także, aby zostało wprowadzone wieloletnie budżetowanie po to, żeby mogły być podejmowane na wiele lat zobowiązania w związku z wykorzystaniem środków unijnych i środków z innych źródeł na cele rozwojowe.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Uczestniczymy w pracach nad ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zależy nam na tym, aby zadania, które są realizowane w ramach polityki zatrudnienia, były zlecane nie tylko publicznym służbom zatrudnienia, ale również innym instytucjom.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Wiele przedsięwzięć, realizowanych w ramach nowej perspektywy finansowej, będzie miało cechę pomocy publicznej, a to oznacza, że musimy mieć dla nich bazę prawną. Przypomnę, że Komisja Europejska przedłużyła stosowanie obecnych zasad pomocy publicznej do końca 2007 r. i spodziewamy się, że w najbliższych tygodniach przedstawi propozycję nowych zasad. Będziemy musieli uwzględnić je w projektach akt prawnych, dotyczących udzielania pomocy publicznej przy realizacji programów operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Przygotowujemy także inne dokumenty, które są niezbędne dla sprawnej realizacji nowej perspektywy finansowej. Obecnie opracowujemy stosowne procedury dla programów operacyjnych, bo chodzi nam o to, aby procedury były przygotowane przed rozpoczęciem realizacji nowej perspektywy finansowej. W tym celu współpracujemy ze wszystkimi instytucjami, które będą włączone w proces wdrażania programów operacyjnych oraz z różnymi instytucjami, które będą korzystały ze środków unijnych. W przypadku programów regionalnych, współpracujemy z samorządami województw.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Chcemy osiągnąć jak najszybciej zdolność do administrowania środkami w ramach nowej perspektywy finansowej. Naszym celem jest przygotowanie stosownych procedur przed końcem tego roku oraz „mapy” instytucji zarządzających środkami unijnymi, pośredniczących w ich dystrybucji oraz wdrażających programy. Ten system będzie poddany w przyszłym roku, po przyjęciu przez rząd programów, tzw. audytowi zgodności. Tym razem musimy go wykonać własnymi siłami i do tego działania też się przygotowujemy.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoJerzyKwieciński">Opracowaliśmy plan działań na rzecz zwiększenia potencjału administracyjnego jednostek zaangażowanych w realizację polityki spójności. Ma on także dopomóc w oszacowaniu potrzeb kadrowych i finansowych. Między innymi w związku z tym uczestniczymy w pracach nad projektem budżetu państwa na 2007 r., aby odpowiednio zabezpieczyć środki finansowe, zarówno dla aparatu administracyjnego, jak i na współfinansowanie zadań, które będziemy realizowali w ramach nowej perspektywy finansowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełLeonardKrasulski">Czy ktoś chce zadać panu ministrowi pytania w związku z tymi informacjami? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełLeonardKrasulski">Przechodzimy do trzeciego punktu porządku obrad, czyli do rozpatrzenia ponownej odpowiedzi na dezyderat Komisji w sprawie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Oddaję głos panu ministrowi Jarosławowi Nenemanowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJarosławNeneman">Dzisiaj Komisja Finansów powołała podkomisję, do której skierowała projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Na tym forum będzie toczyła się dyskusja nad projektowanymi przepisami. Proponowane zmiany, zgodnie z tym, co swego czasu powiedziała pani wicepremier Zyta Gilowska, nie mają charakteru rewolucji podatkowej. To nie jest głęboka reforma podatku VAT. Dwa lata temu funkcjonowanie tej ustawy rodziło wiele problemów. Tych problemów już nie ma wskutek dokonanej nowelizacji tej ustawy. Teraz dokonywana jest kolejna nowelizacja. Proponowane zmiany są niewielkie, ale upraszczają one pobór podatku VAT, wyjaśniają pewne wątpliwości, ograniczają sankcje itd.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJarosławNeneman">Odpowiedź na pytania, czy nie można było zaproponować więcej zmian i czy nie można było zmniejszyć obciążeń podatkowych, wynikających z VAT jest następująca. Trzeba pamiętać o tym, że VAT jest podstawowym podatkowym źródłem dochodów budżetowych, więc trzeba się troszczyć o to, aby dochody nie były mniejsze. Wymaga to ostrożnego podejścia do zmian stawek i ustanawiania jakichś preferencji, np. polegających na zwiększaniu możliwości odliczania VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJarosławNeneman">Trzeba także mieć na uwadze, że kolejnym podatkiem, po podatku akcyzowym, narażonym na oszustwa na dużą skalę, jest podatek od towarów i usług. W krajach Unii Europejskiej przestępstwa podatkowe, polegające na łamaniu przepisów dotyczących VAT, są najczęstszymi przestępstwami podatników i najbardziej są one dotkliwe dla finansów publicznych. To powoduje zaostrzanie przepisów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJarosławNeneman">Opracowując projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, mieliśmy na względzie uproszczenie zasad płacenia tego podatku. Uważam jednak, że niewiele dalej można pójść w tym kierunku ze względu na skalę występujących patologii. Ministerstwo Finansów nie jest skłonne aprobować zmian, co do których jesteśmy przekonani, że mogą zwiększyć skalę patologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełLeonardKrasulski">Członkowie Komisji otrzymali także pisemną odpowiedź na dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełLeonardKrasulski">Czy ktoś z posłów chciałby uzyskać dodatkowe wyjaśnienia? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełLeonardKrasulski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że odpowiedź na dezyderat nr 1 Komisji jest satysfakcjonująca. Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełLeonardKrasulski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>