text_structure.xml
19.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełArturZawisza">Otwieram posiedzenie Komisji. W porządku dzisiejszych obrad znalazł się punkt dotyczący projektu dezyderatu Komisji w sprawie weryfikacji stanowiska rządu wobec projektu dyrektywy dotyczącej uwolnienia rynku zamiennych części samochodowych. W ostatnich dniach do Komisji Gospodarki nadeszły liczne stanowiska dotyczące projektu dezyderatu. Składali je na piśmie przedstawiciele różnych środowisk społecznych. Były to w pewnej mierze głosy polemiczne wobec projektu dezyderatu. Na prośbę autorów tych stanowisk proponuję zdjęcie z dzisiejszego porządku posiedzenia tego punktu i przeprowadzenie kolejnych konsultacji w przedmiocie sprawy. Ze swej strony zapewniam, że nie zmieniłem zdania w wymienionej sprawie, jednak powinniśmy na forum Komisji dążyć do uzgodnienia stanowiska i podjęcia wspólnych decyzji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełArturZawisza">Czy mają państwo uwagi do porządku obrad składającego się z trzech punktów? Nie słyszę. Uznaję, że członkowie Komisji zaakceptowali porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełArturZawisza">Przechodzimy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o administrowaniu obrotem usługami z zagranicą oraz krajami trzecimi. O uzasadnienie do projektu proszę przedstawiciela resortu gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Mam przyjemność zaprezentować w imieniu rządu projekt ustawy o administrowaniu obrotem usługami z zagranicą oraz krajami trzecimi. Ustawa ma na celu zapewnienie prawidłowej realizacji rozporządzenia Rady Unii Europejskiej nr 1236 z 27 czerwca 2005 r., dotyczącego monitoringu obrotu pomiędzy Unią Europejską a krajami trzecimi towarami, które mogą być użyte do wykonywania kary śmierci, tortur lub innego nieludzkiego traktowania, a także monitoringu związanych z tymi towarami usług. Do projektu rozpatrywanej ustawy dołączono dwa projekty rozporządzeń wykonawczych ministra gospodarki, dopełniających całość proponowanego systemu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Tekst projektu rozporządzenia unijnego był przedmiotem pracy organów właściwych, zgodnie z regulaminem Sejmu, i uzyskał akceptację organów sejmowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Korzystając z okazji, chcę państwa poinformować, że istotą aktu unijnego, którego realizacji jest poświęcony przedkładany projekt ustawy, jest wprowadzenie ścisłego monitoringu obrotu sprzętem służącym do wykonywania kary śmierci, stosowania tortur oraz związanych z tym usług tzw. wsparcia technicznego. Monitoring ten ma polegać głównie na wprowadzeniu obowiązku uzyskiwania pozwoleń importowych i eksportowych, wydawanych po spełnieniu określonych warunków i kryteriów zapisanych w przepisach wymienionego rozporządzenia Rady UE. Pozwolenia te wydaje minister gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Polska, jako członek Unii Europejskiej, brała udział w konstruowaniu tego rozporządzenia na forum unijnym. Obecnie, podobnie jak wszystkie kraje członkowskie, jesteśmy zobowiązani do dostosowania krajowego prawa, aby rozporządzenie Rady UE mogło wejść w życie w założonym terminie, czyli 30 lipca 2006 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Przedłożony państwu projekt ma charakter techniczny. Umożliwia wykonanie merytorycznego rozporządzenia unijnego. Obszar merytorycznych rozstrzygnięć, przewidzianych w przepisach prawa wspólnotowego, oznacza, że modyfikacje prawa krajowego, umożliwiające prawidłowe wykonywanie tego rozporządzenia, są konieczne w następujących obszarach: w zakresie regulacji reglamentacji obrotu towarami z krajami trzecimi oraz w zakresie regulacji obrotu usługami z krajami trzecimi. W pierwszym przypadku chodzi o rozciągnięcie trybu administracyjnego na wszystkie przypadki przywozu określonych towarów na wspólnotowy obszar celny i wywozu ich z tego obszaru. Pozwolenie powinno tu obejmować nie tylko procedurę dopuszczenia tych towarów do obrotu, ale także przywóz i wywóz. W zakresie regulacji obrotu usługami należy wprowadzić przepisy, które umożliwią wydawanie pozwoleń na obrót tymi usługami z krajami trzecimi, jak wymaga tego prawo wspólnotowe, oraz uregulują penalizację ewentualnych uchybień.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">Podstawowym celem niniejszego projektu jest umożliwienie prawidłowej realizacji rozporządzenia Rady UE. Jednocześnie projektodawca proponuje zastosowanie konstrukcji, umożliwiającej wykonanie w przyszłości także innych regulacji unijnych o zbliżonym charakterze, o ile takie zostaną przyjęte na forum unijnym. Pozwoli to uniknąć kolejnych nowelizacji ustawowych. Projekt uwzględnia opinię Rady Legislacyjnej przy prezesie Rady Ministrów, która wskazywała, aby w odniesieniu do tego zagadnienia nie dokonywać kolejnej nowelizacji tej wielokrotnie poprawianej ustawy, lecz zaproponować regulację całościową. Takie jest też przedłożenie rządowe. Rząd przeformułował przepisy rozporządzeń zgodnie z zaleceniami Rady Legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiAndrzejKaczmarek">W imieniu rządu proszę państwa posłów o przychylne przyjęcie projektu ustawy o administrowaniu obrotem usługami z zagranicą oraz krajami trzecimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełArturZawisza">Dziękuję za prezentację. Czy państwo posłowie mają uwagi lub pytania do strony rządowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Pan minister wspomniał, że projekt ustawy dotyczy towarów, które mogą być użyte do wykonywania kary śmierci, tortur lub innego okrutnego, poniżającego, nieludzkiego traktowania. O jakie konkretnie przedmioty chodzi? Moim zdaniem śmierć lub torturę można przecież zadać praktycznie wszystkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Wykaz towarów znajduje się w załączniku do wymienionego rozporządzenia Rady UE. Mieszczą się w nim towary do przeprowadzania egzekucji ludzi, takie jak: szubienice i gilotyny, krzesła elektryczne, hermetyczne komory wykonywane np. ze stali i szkła, zaprojektowane w celu przeprowadzenia egzekucji ludzi przez podanie trującego gazu, urządzenia do automatycznego wstrzykiwania narkotyku, zaprojektowane w celu przeprowadzenia egzekucji ludzi poprzez podanie śmiercionośnej substancji chemicznej. Druga kategoria to towary zaprojektowane specjalnie do krępowania ludzi, takie jak: pasy paraliżujące za pomocą elektrowstrząsów, zaprojektowane w celu krępowania ludzi poprzez poddawanie wstrząsom elektrycznym o napięciu jałowym przekraczającym 10.000 V.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMGAndrzejKaczmarek">Ograniczony obrót dotyczy importu i eksportu. Przy wywozie wymienianych jest także szereg towarów służących do krępowania ludzi. Są to wszelkiego rodzaju kajdany, ławy i krzesła do krępowania ludzi, przenośne urządzenia zaprojektowane w celu opanowywania zamieszek lub samoobrony, czyli np. do porażania prądem, substancje chemiczne obezwładniające i urządzenia do ich podawania lub rozprowadzania w czasie zamieszek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełArturZawisza">Dziękujemy za szczegółową informację. Czy mają państwo inne pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełArturZawisza">W takim wypadku moglibyśmy przejść do drugiego czytania projektu ustawy, tym bardziej że jest to krótka ustawa. Można to zrobić tylko, jeśli praca nad projektem nie nastręczałaby nam problemów. Zdarzyło się, iż Komisja przeszła szybko, zgodnie z apelem przedstawicieli resortu, do prac nad projektem, a ten okazał się źle przygotowany. Mieliśmy więc duże problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAndrzejCzerwiński">Biuro Studiów i Ekspertyz dostarczyło nam dwie opinie, merytoryczną i prawną. Są one nieco rozbieżne. Opinia prawna rodzi moje wątpliwości. Stąd, gdyby Komisja miała teraz dalej procedować nad ustawą, a nie poznałaby wyjaśnień resortu w tym zakresie, może podjąć błędne decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Rozpoczynanie drugiego czytania zaraz po zakończeniu pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji powinno być absolutnym wyjątkiem. Może dotyczyć bardzo krótkich, oczywistych projektów, które są niebywale pilne. Jeżeli nie ma choć dwóch z tych trzech przesłanek, to bezpieczniej byłoby nie czynić wyjątków.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełAdamSzejnfeld">Z mojego doświadczenia wynika, że nawet projekty zawierające kilka artykułów, które na pierwszy rzut oka nie wywoływały żadnych wątpliwości, wymagały kilkudniowych obrad Komisji. Uważam, że należy zapoznać się uważnie z opiniami ekspertów i dopiero podejmować prace nad projektem. Nie ma przesłanek do przyspieszonego rozpatrywania projektu rządowego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełAdamSzejnfeld">Opowiadam się za zakończeniem pierwszego czytania, powołać małą podkomisję i dopiero rozpatrzyć sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełArturZawisza">Opinie są jednobrzmiące. Marszałek Sejmu wyznaczył Komisji czas na rozpatrzenie projektu ustawy do kolejnego posiedzenia Sejmu, które odbędzie się w dniach 8–10 marca br. Oznacza to, że możemy zająć się sprawozdaniem podkomisji w dniach poprzedzających to posiedzenie plenarne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełArturZawisza">Czy ktoś z państwa jest przeciwny zakończeniu pierwszego czytania projektu ustawy o administrowaniu obrotem usługami z zagranicą oraz krajami trzecimi? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisja zakończyła pierwsze czytanie projektu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełArturZawisza">Przystępujemy do powołania podkomisji. Proponuję kandydaturę pana posła Tomasza Górskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejCzerwiński">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Biernata.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełArturZawisza">Planujemy, że podkomisja będzie składała się z trzech posłów. Stąd namawiam pana posła Jacka Piechotę do udziału w jej pracach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJacekPiechota">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełArturZawisza">Dziękuję. Czy pozostali kandydaci zgadzają się na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełTomaszGórski">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełAndrzejBiernat">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełArturZawisza">Sekretariat Komisji zgłasza mi uwagę, że przy ustawie dostosowawczej zgłoszenie poprawki wymaga podpisu pod nią co najmniej 3 posłów. Stąd podkomisja powinna liczyć 4 członków.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Wydaje mi się, że chodzi o podpisy członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuGrzegorzKozubski">Projekt został skierowany do Komisji Gospodarki i to jej członkowie mają prawo zgłaszać poprawki do projektu ustawy. Zgodnie z art. 95d regulaminu Sejmu poprawka musi być opatrzona 3 podpisami członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJacekPiechota">W drugim ustępie powiedziano, że jeżeli wniosek nie zostanie przyjęty przez Komisję, staje się wnioskiem mniejszości. Trudno sobie wyobrazić, że posłowie z zewnątrz Komisji mogą złożyć wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełArturZawisza">Rozumiem, że rozstrzygnęliśmy problem. W takim razie możemy powołać trzyosobową podkomisję. Czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji w składzie: posłowie Tomasz Górski, Andrzej Biernat i Jacek Piechota? Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisja podjęła decyzję o powołaniu podkomisji. Proszę o ukonstytuowanie się po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełArturZawisza">Zgodnie z wcześniejszymi sugestiami, ogłoszę za chwilę kilkuminutową przerwę przed rozpatrzeniem kolejnych punktów porządku. Przypomnę, że wcześniej sugerowałem, że liczba członków obu podkomisji stałych powinna być zgodna z propozycją złożoną marszałkowi Sejmu. Było to 10 osób w każdej z nich. Jeśli chcemy zachować parytet, dwa większe kluby powinny delegować do jednej podkomisji trzech posłów, a cztery mniejsze kluby – po jednym pośle. Pojawiały się też koncepcje powołania zastępców przewodniczącego w tych podkomisjach. Nie jest to konieczne, jednak decyzje podejmą już członkowie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełArturZawisza">Ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełArturZawisza">Powracamy do wyboru składu osobowego podkomisji stałej do spraw ochrony konkurencji i konsumentów. Prezydium Komisji sugeruje, aby dziś nie dokonywać wyboru przewodniczących obu podkomisji stałych. Powodem jest m.in. brak wszystkich chętnych posłów, którzy mogą się znaleźć w składzie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełArturZawisza">Proszę o zgłaszanie kandydatur do składu podkomisji stałej do spraw ochrony konkurencji i konsumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełBogusławSobczak">Zgłaszam kandydaturę posła Edwarda Ciągło.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełArturZawisza">Zgłaszam kandydaturę posła Krzysztofa Mikuły.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełTomaszGórski">Zgłaszam kandydatury posłów Zbigniewa Kozaka i Adama Rogackiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełRajmundMoric">W imieniu Klubu Parlamentarnego Samoobrona zgłaszam kandydaturę posła Marka Wojtery.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAdamSzejnfeld">Zgłaszam kandydaturę posła Tadeusza Aziewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełSławomirJeneralski">Zgłaszam swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Pragnę zgłosić kandydatury dwojga posłów, których nie ma dziś na sali, jednak wcześniej wyraziły zgodę na kandydowanie. Są to posłowie: Anna Zielińska-Głębocka oraz Paweł Olszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełArturZawisza">Sądzę, że wspólnie możemy zaproponować jeszcze kandydaturę pana posła Marka Sawickiego, który zawsze był zainteresowany tym tematem. Niestety, na sali nie ma jego kolegów klubowych i nie mogą zgłosić go w imieniu KP PSL.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełArturZawisza">Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. W tej chwili mamy 10 kandydatów. Czy którakolwiek ze zgłoszonych osób nie wyraża zgody na kandydowanie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełArturZawisza">Przystępujemy do wyboru składu osobowego podkomisji stałej do spraw ochrony konkurencji i konsumentów. Czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji w zaproponowanym składzie? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełArturZawisza">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję stałą do spraw ochrony konkurencji i konsumentów.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PosełArturZawisza">Przechodzimy do realizacji ostatniego punktu porządku dziennego – wybór składu podkomisji stałej do spraw bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce. Ze swej strony zgłaszam kandydaturę posła Ryszarda Wawryniewicza. Proszę o zgłaszanie dalszych kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełEdwardCiągło">Zgłaszam kandydaturę posła Bogusława Sobczaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełSławomirJeneralski">Zgłaszam kandydaturę posłanki Ewy Janik.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełDariuszKłeczek">Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Bieleckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełTomaszGórski">Zgłaszam kandydaturę posła Antoniego Mężydło.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełRajmundMoric">Zgłaszam kandydaturę posła Zenona Wiśniewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejCzerwiński">Zgłaszam kandydaturę trzech posłów reprezentujących Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Są to posłowie: Alicja Olechowska, Włodzimierz Karpiński i Andrzej Biernat.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Zgłaszam swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełArturZawisza">Mamy 10 kandydatów. Czy wszyscy zaproponowani posłowie wyrażają zgodę na kandydowanie? Nie słyszę, aby któryś z kandydatów zgłaszał niechęć do udziału w pracach podkomisji.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełArturZawisza">Przystępujemy do wyboru. Czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji stałej do spraw bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce w zaproponowanym składzie? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PosełArturZawisza">Informuję, że Komisja podjęła decyzję o powołaniu podkomisji stałej do spraw bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PosełArturZawisza">Prezydium Komisji zaproponuje wkrótce termin posiedzenia, podczas którego wybierzemy przewodniczących obu podkomisji stałych.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#PosełArturZawisza">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>