text_structure.xml 15 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełKrzysztofFilipek">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Informuję, że projekt ustawy został skierowany do Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu 25 listopada br. Jednocześnie marszałek Sejmu zwrócił się z prośbą o przedstawienie sprawozdania w terminie umożliwiającym jego rozpatrzenie na posiedzeniu Sejmu w dniach 5, 6, 7 stycznia 2005 r. W związku z tym Komisja powinna przyjąć sprawozdanie na następnym posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaKrzysztofSzamałek">Celem kolejnej nowelizacji jest dostosowanie przepisów prawa geologicznego i górniczego w zakresie składowania odpadów w górotworze oraz w podziemnych wyrobiskach górniczych do dyrektywy Rady 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów oraz decyzji Rady 2003/33/WE ustanawiającej kryteria i procedury przyjęcia odpadów na składowiska. W projekcie zostały określone wymagania dla prowadzenia tego rodzaju działalności, wskazane typy składowisk podziemnych oraz zasady dopuszczania odpadów do składowania. Określono również, co ważne, obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie składowania odpadów w górotworze i podziemnych wyrobiskach górniczych. Kolejnym celem nowelizacji jest objęcie przepisami prawa geologicznego i górniczego projektowania i wykonywania badań służących do wykorzystania ciepła ziemi będącego jednym z ważnych obszarów alternatywnych źródeł energii. Myślimy nie tylko o energii geotermalnej, lecz także o innych rozwiązaniach takich jak pompy ciepła, projektach związanych z wodami podziemnymi, energią płytkich warstw górotworu. Wszystko to, co jest obszarem nowoczesnych technik wykorzystywania energii ziemi, musi być również ujęte w przepisach Prawa geologicznego i górniczego. Do tej pory te sprawy nie były uregulowane. Nowelizacja wprowadza także zmiany w zakresie opłat za działalność regulowaną prawem geologicznym i górniczym. Projekt przewiduje wprowadzenie w miejsce dotychczasowych kryteriów służących ustalaniu w koncesji opłat za działalność inną niż wydobywanie kopalin wprost do przepisów ustawy jednostkowych stawek opłat służących ustaleniu opłaty za poszukiwanie i rozpoznawanie złóż kopalin, bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych. Przyjęcie proponowanych rozwiązań spowoduje, że przepisy będą bardziej czytelne i przejrzyste. Potencjalny przedsiębiorca będzie mógł samodzielnie, jeszcze przed złożeniem wniosku o udzielenie koncesji, obliczyć koszty prowadzonej przez siebie działalności i w ten sposób obiektywizować decyzję w sprawie przystąpienia do określonego rodzaju działalności. Część propozycji dotyczy zakresu opłat eksploatacyjnych. Jednak projekt nie zawiera zmian systemowych, które zostały dokonane w roku 2001, polegające na odejściu od wymierzania opłaty od wartości sprzedawanej kopaliny na rzecz opłaty wymierzanej od wydobytej kopaliny, co spełnia bardzo ważne kryterium ekonomii środowiska. Chodzi o proces internalizacji powstającego kosztu zewnętrznego. Opłata eksploatacyjna jako element internalizacji kosztu zewnętrznego musi odnosić się do faktu wydobywania kopaliny, a nie do elementów ekonomicznych, które w tym zakresie powstają. Zatem chodzi o doprecyzowanie przepisów, które się sprawdziły. Projekt stwarza możliwość ustalenia dodatkowej opłaty instalacyjnej lub stwierdzenia nadpłaty, jeśli się wykaże różnicę w wydobyciu kopaliny na podstawie faktów związanych z obmiarem złoża, ewidencji złoża, a także przedstawionych dokumentów dotyczących wydobycia zawartych w informacjach kwartalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaKrzysztofSzamałek">Ponadto chcemy zwrócić uwagę członków Komisji na zwolnienie przedsiębiorców z uiszczania opłaty za wydobywanie metalu z pokładów węgla kamiennego. Jest to spełnienie obietnicy, która była wyrażona w czasie debat sejmowych wtedy, kiedy pojawiła się poselska inicjatywa zmiany ustaw Prawo energetyczne oraz Prawo geologiczne i górnicze, o niepobieraniu opłaty za wydobywanie węgla. Uważamy, że przyjęcie takiego zapisu rozstrzygnie kilka podstawowych kwestii: będzie elementem działającym na rzecz ograniczania emisji gazów cieplarnianych w tym najbardziej szkodliwego metanu. Spowoduje zwiększenie rentowności działań związanych z eksploatacją metanu, co będzie motywowało przedsiębiorców do podejmowania tego rodzaju działalności. Spowoduje także wzrost bezpieczeństwa pracy w kopalniach i ograniczenie potencjalnych zagrożeń związanych z wybuchami czy pożarami. Czwarta grupa propozycji została przedstawiona przez prezesa Wyższego Urzędu Górniczego jako organu współuczestniczącego w zapewnieniu właściwych regulacji prawa geologicznego i górniczego. Zapisy WUG mają na celu usprawnienie działalności organów nadzoru górniczego, umocnienie pozycji prezesa WUG dla prowadzenia działalności wydawniczej, poprawę i stabilizację bezpieczeństwa ruchu zakładów górniczych, zapewnienie odpowiedniego poziomu szkolenia pracowników i kwalifikacji do prowadzenia działań przez drużyny ratownicze. Na podstawie obserwacji od roku 2001 r. działania obecnych zapisów ustawy powstała kolejna grupa zapisów mająca na celu doprecyzowanie prawa geologicznego i górniczego. Przedsiębiorcy oraz przedstawiciele administracji geologicznej wskazali na pewne ułomności obowiązującej ustawy. Podsumowując, nowelizacja proponuje zapisy, które mają sprzyjać przedsiębiorcom, służyć poprawie racjonalnej gospodarki złożem, pilnowaniu porządku prawnego i reżymu, który ma zapewnić racjonalne gospodarowanie kopalinami w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarekSuski">Muszę, niestety, przyznać, że z powodu trybu pracy nad projektem nie jestem do niego do końca przekonany. Minister Krzysztof Szamałek powiedział, że zmienia się filozofia pobierania opłat za eksploatację złóż. Czy dobrze zrozumiałem, że opłata nie będzie pobierana od wartości wydobycia, lecz od ilości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMŚKrzysztofSzamałek">Nie. Ta zmiana została dokonana w 2001 r. Nie wprowadzamy żadnej zmiany systemowej w zakresie opłat eksploatacyjnych. Powiedziałem tylko o pewnych detalach, które doskonalą obecne zapisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanRzymełka">Rzeczywiście tryb pracy budzi największe wątpliwości. Nie ma czasu na zapoznanie się z testem projektu i sformułowanie uwag. Nie rozumiem pośpiechu oraz tego, że uzgodnienia międzyresortowe, praca w rządzie trwa pół roku czy rok, a Sejm ma na zapoznanie się z tekstem tydzień czy dwa. Takie proporcje są nie do przyjęcia. Przedstawiony projekt ustawy jest kolejnym, wobec którego samorząd terytorialny nie jest realnym partnerem. Gminy istnieją i mieszkają w nich ludzie. Nawet tak późno zgłoszona do Sejmu ustawa jest oprotestowana w kilku punktach przez Stowarzyszenie Gmin Górniczych, którego przewodniczący Tadeusz Chrószcz zwrócił uwagę, że tendencja do obcinania dochodów gmin w zakresie opłat eksploatacyjnych, koncesyjnych, które były elementem rekompensaty za uciążliwość eksploatacji, była dobra, kiedy trzeba było ratować górnictwo węgla kamiennego. Ale ostatnie pół roku to wspaniała koniunktura na węgiel. Przy tak dobrych obrotach nie można zmniejszać dochodów gmin z tytułu eksploatacji. Okres koniunktury ma być czasem, kiedy gminy mogą odrobić zaległości pod względem finansowym. Powinniśmy pozwolić powrócić do niektórych opłat eksploatacyjnych, koncesyjnych zapisanych w poprzedniej ustawie, które były długo negocjowane. Te wartości pozwalały gminom rekultywować tereny zdegradowane. Dzisiaj często się zdarza, że kopalnie żwiru, piasku podsadzkowego i wiele przedsiębiorstw pozostawiają po sobie zdegradowany teren. Nie wpłacają wcześniej opłat depozytowych, które umożliwiłyby rekultywację terenu. Po zakończeniu eksploatacji rozwiązują się i sprawa rekultywacji terenu pozostaje na barkach gmin. Czy obecna koniunktura na kopaliny nie mogłaby przyczynić się do zrekompensowania gminom powstałych strat w środowisku? Obecny zapis art. 29 ustawy, w którym jest mowa o obowiązkach związanych z likwidacją zakładu górniczego, często jest fikcją, ponieważ w praktyce małe firmy wydobywające kopaliny pospolite typu żwir czy piasek po wyeksploatowaniu złoża znikają. Wojewoda nic nie może zrobić w tej sprawie. Zostaje burmistrz czy starosta, którzy muszą wydać pieniądze podatników lokalnych. Poza tym chciałbym powiedzieć, że projekt ustawy jest dobrze przygotowany, w miarę czytelny. Brakuje mi tylko informacji o skutkach finansowych przedstawionych propozycji w tym zwłaszcza w zakresie składowania. Chciałbym się dowiedzieć, czy gminy będą miały z tego tytułu większe dochody? Czy wykorzystanie pomp cieplnych również przyniesie samorządom dodatkowe dochody? Sektor górnictwa jest na tyle silny, że się obroni. Natomiast, wykorzystując koniunkturę w górnictwie, warto pozwolić społecznościom lokalnym na równoprawne korzystanie z tego boomu ekonomicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławDulias">Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy prace nad zmianą art. 53 w poselskim projekcie ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie? Zgodnie z zapowiedzią stosowny projekt ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym miał być przekazany do Sejmu miesiąc temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMŚKrzysztofSzamałek">Kilka wypowiedzi dotyczyło trybu pracy nad projektem ustawy. Nie wiem, skąd wynikają negatywne uwagi na ten temat. Przekazaliśmy do parlamentu projekt w trybie przewidzianym ustawą o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej. Ja także wczoraj dowiedziałem się, że ten projekt będzie dzisiaj przedmiotem naszego spotkania. Nie ma nadzwyczajnych intencji ani celu ukrytego czy jawnego poza koniecznością poprawy prawa w tych obszarach, które są niedoskonałe. W obszernym uzasadnieniu projektu są spełnione wszystkie przesłanki ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej. Każda z propozycji jak i całość ustawy zawierają ocenę skutków regulacji w zakresie finansowym, czy też dla rynku pracy. W zasadzie jedyną zmianą, której skutek finansowy daje się policzyć, jest propozycja uszczuplenia wpływów z tytułu opłaty eksploatacyjnej za metan z odmetanowienia kopalń. Posłowie wnosili w dyskusjach i we własnym projekcie poselskim, żeby właśnie nie pobierać tych opłat. Rząd podzielił ten pogląd. Zmiana skutkuje 600–700 tys. zł rocznie w skali całego kraju. Uważamy, że jest to uszczerbek uzasadniony do poniesienia, jeśli na drugiej szali stawiamy życie i zdrowie załóg górniczych. Natomiast żadne inne zmiany nie powodują uszczuplenia dochodów gmin. Reprezentacja samorządu uczestniczyła w przygotowaniu projektu ustawy. Oczywiście ujawniły się różnice poglądów między gminami górniczymi i niegórniczymi, które zostały uwzględnione w ostatecznym kształcie projektu ustawy. W kwestii wykorzystania koniunktury chcę powiedzieć, że jak każda koniunktura ma charakter okresowy. Ustawa nie powinna być aktem prawa bez przerwy zmienianym i mieć zapisy, które będą się sprawdzały w dłuższym horyzoncie czasowym. Dlatego uważam, że obecna koniunktura nie powinna wpływać na kształt tego projektu. Natomiast sam fakt koniunktury jest korzystny dla gmin górniczych, ponieważ większe wydobycie i wyższa cena za węgiel powodują dodatni wynik bieżącej działalności i w związku z tym skłonność do płacenia przez przedsiębiorstwa opłat eksploatacyjnych, jak również podchodzenia racjonalnego i otwartego na rzecz spłaty zaległych zobowiązań. Minister środowiska wraz z ministrem finansów oraz gospodarki był również elastyczny w sprawie redukcji odsetek, jakie powstawały z tytułu nieuiszczonych należnych opłat. Rząd jest zatem zainteresowany tym, żeby problem rozwiązać, a nie go potęgować. W kwestii art. 53 chcę powiedzieć, że problem ten, niejednokrotnie dyskutowany, został skonsumowany w projekcie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który niedługo będzie omawiany na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Kilka dni potem będzie mógł być przedstawiony na posiedzeniu Rady Ministrów. Na ostatnim jej posiedzeniu premier wypytywał ministra spraw wewnętrznych i administracji o tę ustawę, która stwarza pewne przesłanki ładu przestrzennego i porządku na szczeblu gminy i ułatwienia w procesie inwestowania. Jej celem jest aktywizacja gospoda gmin. Jestem przekonany, że projekt ten jeszcze w tym roku zostanie przekazany do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrzysztofFilipek">Projekt ustawy wpłynął do Komisji 29 listopada z prośbą marszałka Sejmu, żeby jak najszybciej został rozpatrzony i żeby mógł być przyjęty na pierwszym posiedzeniu Sejmu w styczniu przyszłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarekSuski">Proponuję powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrzysztofFilipek">Zgłoszono następujące kandydatury: posła Stanisława Duliasa (niez.), posła Marka Suskiego (PiS), posła Jana Chojnackiego (SLD), posła Jana Rzymełki (PO), posłanki Zofii Krasickiej-Domki (LPR). Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o odpadach w podanym przeze mnie składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o odpadach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>