text_structure.xml 8.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyWitoldGórski">Jesteśmy dzisiaj na posiedzeniu w silnym składzie przedstawicieli dwóch departamentów merytorycznych, jako że przedmiot ustawy prezentowanej na dzisiejszym posiedzeniu obu Komisji z jednej strony jest prosty, ale z drugiej jednak dość skomplikowany, jako dotyczący zarówno problematyki morskiej, jak i ochrony środowiska. Przedłożony przez rząd projekt ustawy zawiera propozycje zmian przepisów w dwóch ustawach, a mianowicie w ustawie o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz w ustawie o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków. Celem ustawy jest uregulowanie zagadnień związanych z eksploatacją urządzeń i instalacji zawierających substancje zubażające warstwę ozonową. Ustawa reguluje również zagadnienia związane ze skuteczną kontrolą i nadzorem nad stosowaniem substancji kontrolowanych lub zabronionych i eksploatacją urządzeń je zawierających. Ustawa przewiduje powierzenie nadzoru nad eksploatacją tych urządzeń dyrektorom urzędów morskich. Konieczność dokonania zmian w ustawie o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki wynika z czterech dokumentów, a mianowicie ratyfikowanej przez Polskę Konwencji MARPOL, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie substancji zubażających warstwę ozonową z roku 2000, innego rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej z roku 2003 w sprawie zakazu stosowania związków cynoorganicznych na statkach oraz zmienionej dyrektywy KE w zakresie zawartości siarki w paliwie stosowanym na statkach. Nowelizacja uwzględnia także uwagi Komisji Wspólnot Europejskiej zawarte w piśmie z 13 października 2004 roku, w którym Komisja wskazała na nieprawidłowości w stosunku do wdrożenia w Polsce do krajowego porządku prawnego dyrektyw unijnych. Przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczania morza przez statki oraz o zmianie innych ustaw spełnia te wymagania i zakładane cele. Dostosowując polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej, a także prezentując akty publicznego prawa międzynarodowego, ustawa ustala podstawy prawne do wdrożenia szczegółowych postanowień w drodze aktów wykonawczych. Tyle krótkiej prezentacji projektu rządowego. Gdyby ze strony państwa posłów były pytania, postaram się na nie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławDuliasniez">Otwieram dyskusję na temat przedłożenia rządowego, które w ogromnym skrócie przedstawił pan minister Witold Górski. Proszę o zadawanie pytań. Nie słyszę uwag i pytań, wobec tego powrócę do propozycji obu prezydiów, aby na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu powołać podkomisję nadzwyczajną, która prowadzić będzie dalsze prace nad projektem i przedstawi sprawozdanie. Proponuję, aby do podkomisji powołać po trzech przedstawicieli z obu Komisji. Proszę o zaproponowanie kandydatur. Czy pani przewodnicząca ma propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaElżbietaPielaMielczarek">Proponuję, aby z Komisji Infrastruktury do podkomisji weszli członkowie naszej stałej podkomisji do spraw gospodarki morskiej. Proponuję kandydaturę pana posła Andrzeja Lissa. Czy pan poseł zgadza się uczestniczyć w pracach tej podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejLiss">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaElżbietaPielaMielczarek">Dziękuję, panie pośle. Proponuję także kandydaturę pani posłanki Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk. Czy pani posłanka chciałaby wejść w skład podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaDorotaArciszewskaMielewczyk">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaElżbietaPielaMielczarek">Jako trzeciego reprezentanta Komisji Infrastruktury proponuję kandydaturę pana posła Leszka Sułka. Czy pan poseł ma coś przeciw tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełLeszekSułek">Nie mam, wyrażam zgodę na kandydowanie do składu tej podkomisji nadzwyczajnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaElżbietaPielaMielczarek">Mamy zatem już w podkomisji pełną reprezentację Komisji Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławDuliasniez">Wspólnie z przewodniczącym, panem posłem Krzysztofem Filipkiem, proponujemy do podkomisji nadzwyczajnej z ramienia Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa panią posłankę Joannę Senyszyn. Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaJoannaSenyszyn">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławDuliasniez">Dziękuję. Ponadto proponujemy do podkomisji kandydaturę pana posła Jana Sztwiertni. Czy pan poseł Sztwiertnia wyraża zgodę, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanSztwiertnia">Niestety, nie. Jestem już w trzech podkomisjach i muszę podziękować za zgłoszenia mojej kandydatury do kolejnej podkomisji. Krótko mówiąc, nie wyrażam zgody. Poza tym jestem z okręgu wyborczego bardzo oddalonego od morza, bo z gór.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławDuliasniez">A myśmy chcieli właśnie w jakiś sposób połączyć personalnie góry z morzem. Stąd nasza propozycja, aby pan poseł Sztwiertnia pracował w podkomisji zajmującej się problematyką związaną z morzem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMIWitoldGórski">Przepraszam za dygresję, ale w resorcie infrastruktury zajmuję się gospodarką morską, chociaż nazywam się Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławDuliasniez">W tej sytuacji zgłaszam własną kandydaturę do składu podkomisji. Pozostaje nam jeszcze jedna osoba do podkomisji. Czy może pan poseł Marek Suski zechce przyjąć propozycję kandydowania ze składu Komisji Ochrony Środowiska do podkomisji? Widzę, że pan poseł Suski się zgadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMarekSuski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławDuliasniez">Czy są inne propozycje? Nie ma. Odczytam raz jeszcze nazwiska kandydatów do podkomisji nadzwyczajnej do prowadzenia dalszych prac nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Do podkomisji kandydują panie i panowie posłowie z Komisji Ochrony Środowiska: Joanna Senyszyn, Stanisław Dulias i Marek Suski oraz z Komisji Infrastruktury panie i panowie posłowie: Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Andrzej Liss i Leszek Sułek. Czy ktoś z pań i panów posłów jest przeciwny powołaniu podkomisji w przedstawionym składzie? Nie widzę. Powołaliśmy więc podkomisję nadzwyczajną, która powinna się ukonstytuować. Proponuję, aby dokonanie wyboru przewodniczącego podkomisji nastąpiło zaraz po zakończeniu wspólnego posiedzenia Komisji. Proszę zatem członków podkomisji o pozostanie na sali. Posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>