text_structure.xml
11.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W imieniu przewodniczącego Komisji Infrastruktury, pana posła Janusza Piechocińskiego i własnym otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury i Komisji Spraw Zagranicznych. Witam serdecznie panie i panów posłów. Czy do porządku dziennego są uwagi? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Przypominam, że w porządku obrad wspólnego posiedzenia mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Czeską o nowym połączeniu polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi L/58 oraz o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, sporządzonej w Katowicach dnia 25 sierpnia 2001 r. Stosowne dokumenty państwo otrzymali, niemniej jednak uprzejmie proszę pana ministra Jana Truszczyńskiego o uzupełnienie treści zawartych w projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanTruszczyński">Występując przed połączonymi Komisjami chciałbym stwierdzić, co następuje. Umowa dzisiaj omawiana została podpisana 25 sierpnia 2001 roku w Katowicach, a więc już ponad dwa lata temu. Umowa określa miejsce połączenia dróg na naszej granicy z Republiką Czeską i zakres przedsięwzięć budowlanych, które muszą być zrealizowane w celu połączenia dróg na granicy państwowej. W umowie określone zostały między innymi zasady finansowania budowy mostu granicznego, zasady przekraczania granicy przez pracowników, którzy będą przygotowywać i wykonywać prace budowlane. Ponadto w umowie uregulowano sprawy celne i podatkowe związane z budową mostu. Umowa zawiera także uregulowania dotyczące: - przekazywania niezbędnych informacji oraz udzielania pomocy przy zachowaniu bezpieczeństwa i porządku w rejonie placu budowy mostu granicznego, - dokonywania dostaw towarów i usług związanych z planowaną inwestycją, - przewożenia sprzętu, narzędzi oraz środków transportu, które będą użyte przy realizacji inwestycji. Wejście w życie przedmiotowej umowy powoduje konieczność poniesienia kosztów związanych z budową naszej części mostu granicznego wraz z odpowiednim do niego dojazdem zlokalizowanym w ciągu drogi krajowej nr 78. Inwestycja będzie realizowana ze środków budżetu państwa. Środki budżetowe zapewni minister infrastruktury w ramach limitu wydatków budżetowych określonego przez Radę Ministrów dla części 39 budżetu - Transport w latach 2002–2003. Przewidywany koszt budowy polskiej części mostu granicznego sięga 11 mln zł, natomiast koszt budowy nowego odcinka drogi, czyli bezpośredniego dojazdu do mostu szacowany jest na kwotę 4 mln zł. Kilka zdań o trybie związania Rzeczpospolitą Polską przedmiotową umową. Ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie na podstawie art. 89 ust. 1 Konstytucji RP. Dlaczego zastosowany zostanie taki tryb? Przyjęto go ze względu na odmienne od regulacji krajowych rangi ustawowej uregulowania w zakresie procedury odprawy czasowej. To rozwiązanie przyjęto celem sprawniejszej realizacji inwestycji określonej w umowie. Strona czeska poinformowała notą z 27 czerwca ubiegłego roku w trybie przewidzianym w art. 14 umowy o jej przyjęciu zgodnie z przepisami prawnymi Republiki Czeskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję, panie ministrze. Czy do przedstawiciela rządu byłyby jakieś pytania? Czy są jakieś wypowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Mam pytanie do ministra infrastruktury. Czy obiekt mostowy przez Odrę jest wpisany w nowo projektowaną sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, określoną w projekcie załącznika do nowelizowanej ustawy o drogach publicznych? Czy to przedsięwzięcie objęte umową z Republiką Czeską jest fragmentem nowo projektowanej sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu o długości 7200 km?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełEdwardManiura">Chciałbym zapytać o deklaracje resortu infrastruktury, właściwie ministra infrastruktury w zakresie podpisania ze stroną czeską porozumienia w sprawie połączenia autostradowego w Korzyczkach. Sprawa ta od kilku lat jest poruszana na spotkaniach przez stronę polską i czeską. Jak ta sprawa wygląda i czy zapadła już decyzja? Kiedy zapadną ostateczne decyzje? Pytam o to dlatego, iż Czesi cały czas podtrzymują opinię, że autostrada D 47 zostanie doprowadzona do granicy polskiej w roku 2008. Natomiast ze wszystkich znanych mi dokumentów wynika, że autostrada po stronie polskiej nie zostanie do tego czasu wybudowana. Jeśli pan minister Andrzej Piłat jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie, to byłbym zobowiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są dalsze głosy w debacie? Skoro nie ma dalszych głosów, proszę sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Andrzeja Piłata, o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejPiłat">Odpowiem najpierw na pierwsze pytanie, które zadał pan poseł Stanisław Żmijan, czy most i droga krajowa przebiegająca przez ten most znajdują się w sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu. Nie, zarówno most przez Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, jak i droga, nie znajdują się w ciągu ani autostrady, ani dróg szybkiego ruchu. W ciągu pozostaje w mocy przejście w Korzyczkach, o którym mówił pan poseł Edward Maniura. Most przez Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, o którym dzisiaj mówimy w umowie i o której prosimy ratyfikację, zastąpi jedynie stary most zbudowany 125 lat temu. Obiekt ten jest w złym stanie technicznym, na skutek czego trzeba było na nim wprowadzić ograniczenia ruchu. Został wprowadzony na nim zakaz ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 15 ton. Boimy się, że mimo wykonanego remontu może być jeszcze gorzej i trzeba będzie wprowadzić dalsze ograniczenia ruchu pojazdów ze względu na zmęczenie materiału w obiekcie mostowym. Dlatego też została podpisana umowa o szybkiej realizacji nowego mostu z dwóch stron; po stronie polskiej, o czym już była mowa, i po stronie czeskiej. Potwierdzam tylko informację podaną przez pana ministra Jana Truszczyńskiego, że środki na budowę mostu na przejściu granicznym Chałupki-Bohumin są zabezpieczone w tak zwanej „Polskiej Strategii Zintegrowanego Zarządzania Granicą” i obiekt ten będzie budowany ze środków budżetu resortu infrastruktury. Szacuje się, że koszt budowy polskiej części mostu wyniesie 11 mln zł, natomiast dojazdy drogowe do mostu 4 mln zł. Odpowiadając na pytanie pana posła Stanisława Żmijana stwierdzam, że budowa tego mostu nie ma nic wspólnego z projektowaną autostradą. Padło też pytanie, czy w sprawie autostrady została już podpisana umowa. W dniu 20 maja 2002 r. podpisana została w Pradze umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Czeskiej o połączeniu polskiej autostrady A 1 z czeską autostradą D 47 na polsko-czeskiej granicy państwowej. Umowa ustala, iż autostrady zostaną połączone pomiędzy miejscowościami Korzyczki i Wernowice. Połączenie autostrad ma być zrealizowane do końca roku 2008. Taki jest zapis umowy polsko-czeskiej i jak na razie nic w jej zapisach nie zostało zmienione. Czy zdążymy do tego czasu z polskim odcinkiem autostrady A 1? - pytał pan poseł Edward Maniura. Należałoby najpierw odpowiedzieć na szersze pytanie, na ile cały program budowy polskich autostrad i dróg szybkiego ruchu zostanie wykonany, tak jak sobie założyliśmy, i czy nie będzie opóźnień w jego realizacji. W każdym razie dzisiaj można powiedzieć jedno; nie tylko że nie rezygnujemy z budowy autostrady A 1 i z zapisu umowy o połączeniu autostrad między rządem polskim a czeskim z roku 2002, ale chcemy zrobić, aby jednak końcowy termin został dotrzymany i obydwie autostrady połączyły się do końca roku 2008. Po tym, jak Sejm nie przyjął rządowego projektu tak zwanej ustawy winietowej, nie mogę dać głowy, że zadanie to zostanie wykonane w tym terminie. Może bowiem nastąpić opóźnienie w realizacji program budowy autostrad w Polsce. Dzisiaj szacujemy, że program ten ma półroczne opóźnienie, a nawet 10 miesięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są dalsze zgłoszenia do wypowiedzi? Nie widzę. Czy pan poseł Grzegorz Tuderek chce zabrać głos jeszcze w sprawie projektu ustawy ratyfikacyjnej? Nie prowadzimy dzisiaj generalnej dyskusji o transporcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełGrzegorzTuderek">Chciałem tylko poprzeć działania związane z budową nowego mostu na przejściu granicznym Chałupki-Bohumin. Obecny obiekt mostowy, chociaż bardzo obciążony ruchem, głównie turystycznym, należy już do obiektów historycznych. Most wybudowano jeszcze za czasów cesarza Franciszka Józefa. Przez ten most odbywa się obecnie ruch turystów, zwłaszcza narciarzy, którzy jeżdżą w rejon Chopoka na narty. Choćby z tego powodu warto szybko wybudować nowy most na tym przejściu granicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Skoro nie ma już dalszych wystąpień, przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy ratyfikacyjnej. Czy do samego tytułu ustawy ktoś z państwa posłów wnosi uwagi? Nie ma uwag. Czy do art. 1 są uwagi? Nie ma. Czy są uwagi do art. 2? Też nie ma. Czy ktoś z państwa chce zaproponować jakiś inny przepis niż ten, który jest zawarty w projekcie rządowym ustawy? Nie ma żadnych propozycji. Kto z pań i panów posłów jest za rekomendowaniem Wysokiej Izbie projektu ustawy? Stwierdzam, że 31 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się połączone Komisje jednomyślnie rekomendują projekt ustawy o ratyfikację umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Czeską o nowym połączeniu polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi I/58 oraz o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, sporządzonej w Katowicach dnia 25 sierpnia 2001 r. Postał jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Czy są kandydatury? Zgłaszam propozycję pani posłanki Joanny Sosnowskiej. Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaJoannaSosnowska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Kto z państwa jest za wyborem pani posłanki Joanny Sosnowskiej na sprawozdawcę? Stwierdzam, że 31 głosami, a więc jednomyślnie, posłanka Joanna Sosnowska została wybrana na sprawozdawcę połączonych Komisji. W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie połączonych Komisji Infrastruktury oraz Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>