text_structure.xml 30.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełPiotrBuczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej - ostatnie w II kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania z działalności Komisji w okresie II kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (1993–1997). Zgodnie z praktyką i procedurą parlamentarną, sprawozdanie z działalności Komisji przygotowuje prezydium Komisji i zostaje ono przekazane do gabinetu Marszałka Sejmu RP. Gdyby państwo zasadniczo nie zgadzali się z ocenami lub sformułowanymi opiniami, wtedy podejmiemy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełPiotrBuczkowski">Czy są uwagi do przedłożonego porządku obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełPiotrBuczkowski">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełPiotrBuczkowski">Serdecznie witam wszystkich gości zaproszonych, a w szczególności przedstawicieli Ministerstwa Finansów z panią dyrektor Danutą Wawrzynkiewicz, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z panem dyrektorem Bogdanem Marciniakiem a także przedstawicieli organizacji samorządowych i prasy. Witam serdecznie pana dyrektora Roberta Madejskiego - dyrektora Biura Komisji Sejmowych. Zapraszaliśmy wicemarszałka Sejmu pana Marka Borowskiego, który odpowiada za współpracę z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, ale do tej pory nie przyszedł. Może przyjdzie na część nieoficjalną.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełPiotrBuczkowski">Przedstawię teraz państwu najważniejsze zagadnienia związane z pracą naszej Komisji, a następnie państwo będą mogli odnieść się do przedłożonego sprawozdania i do naszej wspólnej pracy trwającej cztery lata. Po tej części posiedzenia Komisji, proponuję spotkanie na rozmowy towarzyskie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełPiotrBuczkowski">Wszyscy państwo otrzymali sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej z działalności w okresie II kadencji Sejmu RP, wobec tego wskażę państwu najważniejsze zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełPiotrBuczkowski">Chciałbym przeprosić państwa za nieobecność pani prof. Teresy Rabskiej, która przesłała nam list następującej treści:</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełPiotrBuczkowski">„Szanowny Panie Przewodniczący! Dziękuję za miłe zaproszenie na posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w dniu 3 bm. Żałuję bardzo, jednakże z powodu złego stanu zdrowia nie mogę niestety przyjechać do Warszawy. Tak więc, tą drogą przesyłam najserdeczniejsze gratulacje z powodu tak rozleglej i owocnej działalności Komisji. Życzę jednocześnie możliwości kontynuowania prac w następnej kadencji Sejmu. Łączę wyrazy szacunku - Teresa Rabska”.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełPiotrBuczkowski">Chciałbym przeprosić także za nieobecność zaproszonego przez nas na posiedzenie Komisji pana prof. Michała Kuleszę, który złamał nogę. Witam pana senatora Jerzego Stępnia - generalnego komisarza wyborczego w I kadencji i eksperta współpracującego z naszą Komisją. Przepraszam za nieobecność wiceprzewodniczącego Komisji pana Zbigniewa Janowskiego, który obecnie przebywa poza granicami kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełPiotrBuczkowski">Komisja Samorządu Terytorialnego powołana w składzie uchwalonym przez Sejm (uchwała Sejmu RP z dnia 21.10.1993 r.) ukonstytuowała się na swym pierwszym posiedzeniu w dniu 21 października 1993 r. Przewodniczącym Komisji wybrany został Piotr Buczkowski (UD, UW, KKL) a wiceprzewodniczącymi: Zbigniew Janowski (SLD), Marian Starownik (PSL), Piotr Pankanin (UP) oraz Stanisław Kowolik (BBWR, KPBBWR, BBWR i KPN). Skład Prezydium Komisji przez całą kadencję nie uległ zmianie. W skład Komisji weszło 46 posłów ze wszystkich ugrupowań parlamentarnych, zgodnie z ustalonym parytetem klubowym. W trakcie kadencji skład Komisji uległ zmianom wskutek: powołania w skład rządu, śmierci posła Zbigniewa Gorzelańczyka oraz indywidualnych decyzji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PosełPiotrBuczkowski">W końcowym okresie kadencji Sejmu zakres działania Komisji został rozszerzony o problematykę rozwoju regionalnego. Uchwalenie zmiany Regulaminu Sejmu spowodowało od 18 czerwca zmianę nazwy Komisji na: Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz rozszerzenie przedmiotowego zakresu jej działania.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PosełPiotrBuczkowski">Komisja jako organ Sejmu realizowała wszystkie przewidziane w polskim prawie formy działania. Główne prace, które wynikają z przepisów konstytucyjnych związane były z pracami nad tworzeniem prawa. Komisja obejmowała swoją pracą bardzo szeroki zakres zagadnień, który wynikał między innymi z faktu, iż instytucja samorządu terytorialnego jest instytucją nową. Prawo samorządowe i zmiany obowiązującego prawa, które od 1989 roku podejmowane są przez najwyższe władze ustawodawcze w naszym państwie związane są z większością dziedzin życia społecznego i publicznego. W szczególności przedmiotem naszej działalności w upływającej kadencji Sejmu RP były zagadnienia dotyczące:</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PosełPiotrBuczkowski">- ustroju samorządu terytorialnego, struktury i relacji między organami władzy lokalnej,</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PosełPiotrBuczkowski">- finansów komunalnych - podatków i opłat, subwencjonowania, udziałów w podatkach państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PosełPiotrBuczkowski">Ta ostatnia sprawa była dosyć częstym przedmiotem posiedzeń naszej Komisji. Wiązało się to także z przedstawieniem bardzo wielu naszych inicjatyw i indywidualnych wniosków poselskich na forum parlamentu. Nie zawsze udawało nam się przeforsować rozwiązania, które satysfakcjonowałyby władze samorządowe i które byłyby zgodne z naszą - Komisji - wizją samorządu terytorialnego. Następnie zajmowaliśmy się problematyką nadzoru nad działalnością komunalną; pracowaliśmy w procesie legislacyjnym nad ustawą o Najwyższej Izbie Kontroli, która była kontrowersyjna. Prace te związane były z problemem rozszerzenia zakresu kontroli Najwyższej Izby Kontroli na organy samorządu terytorialnego. W praktyce te rozwiązania nie spowodowały wzrostu protestów i nieprawidłowości w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego. Sądzę, że z dzisiejszej perspektywy były to rozwiązania słuszne.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PosełPiotrBuczkowski">Komisja zajmowała się zagadnieniami dotyczącymi gospodarki komunalnej i przekształceń własnościowych. Po 9 latach udało nam się rozwiązać problem przedsiębiorstw państwowych, które zostały przekazane władzom samorządowym. Po kilku kolejnych nowelizacjach, ustawa o gospodarce komunalnej jednoznacznie rozstrzygnęła te problemy, ale sądzę, że ustawa ta wymagać będzie nowelizacji w następnej kadencji Sejmu, ponieważ nie wszystkie sprawy byliśmy w stanie przewidzieć i może okazać się, że zawiera ona jeszcze wiele niejasności prawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PosełPiotrBuczkowski">Szczególnie dużym obszarem zainteresowania i pracy Komisji były zagadnienia związane z prawem budowlanym, zagospodarowaniem przestrzennym oraz gospodarką lokalami mieszkalnymi. W czasie tej kadencji uchwaliliśmy prawo lokalowe, ustawę o gospodarce nieruchomościami. Nie udało się podjąć prac nad projektem ustawy o podatku katastralnym. Wydaje mi się, że ustawodawstwo obecnie obowiązujące lub, które będzie obowiązywać, stwarza ustawowy wymóg podjęcia tego problemu w następnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PosełPiotrBuczkowski">Ponadto Komisja zajmowała się problemami dotyczącymi ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Sądzę, że w tej kadencji udało nam się wypracować pakiet ustaw, które pozwolą na to, aby gospodarka odpadami i ochrona środowiska była w lepszym stopniu realizowana i to przy pomocy instrumentów, które - z inicjatywy naszej Komisji - do ustawy o gospodarce odpadami zostały wprowadzone np. zwolnienia od podatku dochodowego i ulg inwestycyjnych. O te sprawy zabiegaliśmy przez dłuższy czas u przedstawicieli głównie Ministerstwa Budownictwa i Gospodarki Komunalnej. To był nasz bezpośredni partner i opozycjonista w dyskusji nad tą ustawą. Uważam, że wypracowane ustawy umożliwiają podstawę, aby ochrona środowiska rzeczywiście zaczęła być realizowana zgodnie ze standardami europejskimi i rozwiniętego społeczeństwa demokratycznego. Komisja podejmowała wiele prac nad projektami ustaw dotyczącymi innych dziedzin. W ostatnim czasie, ważną ustawą była ustawa o drogach związana z włączeniem podatku od środków transportu w cenę - w akcyzę paliwową - i rozwiązujące docelowo problem finansowania remontów, modernizacji a także inwestycji w drogownictwie, co w przyszłości zostanie ocenione. Postulaty, które zgłaszaliśmy jako posłowie zainteresowani sprawami samorządowymi, zostały uzgodnione, i wydaje się, że szczególnie w świetle pozytywnych opinii przekazanych przez środowiska samorządowe, są to dobre rozwiązania, które w najbliższym czasie wpłyną na poprawę jakości naszych dróg.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PosełPiotrBuczkowski">Generalnie Komisja uczestniczyła w uchwaleniu 74 ustaw. Większość z nich przygotowywana była razem z innymi komisjami przedmiotowymi przy udziale właściwych resortów. Jest to znaczna ilość spotkań szczególnie na tle aktywności innych komisji merytorycznych, które nie odbyły 100 posiedzeń. Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej odbyła pięciokrotnie więcej posiedzeń, co sytuuje nas na trzecim miejscu wśród komisji merytorycznych. Byliśmy jedną z Komisji, która aktywnie pracowała w tej kadencji parlamentu i która niejednokrotnie natrafiała na przeszkody, rafy i złe opinie niektórych środowiska. Wydaje mi się, że w większości przypadków przyświecało nam myślenie przede wszystkim o samorządzie terytorialnym jako immanentnej podstawowej strukturze całego państwa. Sądzę, że wszyscy z nas w ten sposób myśleli o samorządzie terytorialnym, iż jest to zapewnienie silnego państwa, które pozwoliłoby realizować samodzielność, suwerenność i podmiotowość samorządu terytorialnego. Nie zawsze udało nam się to zrealizować. W polityce ścierają się różne interesy i ponieśliśmy kilka porażek w kwestii dotyczącej szczególnie finansowania gmin, ale nie tylko. Komisja zgodna była, aby nie wprowadzać podatku od wartości dodanej od inwestycji komunalnych. Tego nie udało się nam przeforsować.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PosełPiotrBuczkowski">Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej współpracowała z rządem i większością ministerstw. Najczęstszym naszym partnerem było Ministerstwo Finansów, a szczególnie powołany w trakcie trwania kadencji Sejmu RP Departament Finansów Samorządu Terytorialnego, którym kieruje pani dyrektor Danuta Wawrzynkiewicz. Występowaliśmy z wieloma postulatami, prośbami o wyliczenia, przygotowanie opinii, które niejednokrotnie musiały być zrealizowane w bardzo krótkim czasie. Ministerstwo Finansów, Departament Finansów Samorządu Terytorialnego kierowany przez panią dyrektor Danutę Wawrzynkiewicz zawsze bardzo dobrze wywiązywał się z oczekiwań Komisji, co ułatwiało nam znacznie prace i pozwalało rozszerzać naszą wiedzę o sytuacji finansów komunalnych i sytuacji samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#PosełPiotrBuczkowski">Nie udało się zrealizować największej sprawy, którą planowaliśmy na początku kadencji, to znaczy docelowej ustawy o finansach komunalnych. Myślę, że dużym sukcesem jest przygotowanie założeń do przyszłej ustawy, która wspólnie z Departamentem Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów i z udziałem środowisk samorządowych a także przedstawicieli naszej Komisji zostały przygotowane i myślę, że one wytyczą w przyszłości kierunek rozwoju ustawodawstwa w sprawie finansów komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#PosełPiotrBuczkowski">Jako jedna z nielicznych Komisji w Sejmie RP podejmowaliśmy w tym zakresie samodzielne inicjatywy dotyczące regulacji ustrojowych, jak i materialnych. Nasza Komisja wystąpiła z inicjatywą nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym, uchwalona 29 września 1995 r. Jest to jeden z największych dorobków naszej Komisji. Jak będzie funkcjonować ta ustawa, to okaże się w przyszłej kadencji samorządu terytorialnego, ponieważ niektóre przepisy wejdą w życie od przyszłego roku, czyli od nowej kadencji. Ta najpoważniejsza zmiana ustroju samorządu terytorialnego wprowadziła znaczne wzmocnienie zarządu gminy, rozszerzyła kompetencje i wzmocniła pozycję komisji rewizyjnej, określiła nowy status jednostek pomocniczych samorządu. Uchwalona ustawa wprowadziła nowe rozwiązania „antykorupcyjne” związane z zakazem zatrudnienia radnych w urzędzie oraz na stanowiskach kierowników jednostek organizacyjnych gminy.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dużym sukcesem naszej Komisji jest ustawa o strażach gminnych przygotowywana przez dwa lata, uchwalona na 114 posiedzeniu Sejmu dnia 29 sierpnia 1997 r. Głównym inicjatorem i patronem tej ustawy był wiceprzewodniczący Komisji, pan poseł Piotr Pankanin a także aktywnie zaangażowany w prace nad tym projektem pan Mariusz Worek - pracownik sekretariatu Komisji. Ustawa ta kompleksowo reguluje problematykę straży miejskich i gminnych, rozszerzając ich kompetencje, wprowadzając zasady kwalifikacyjne oraz problematykę współdziałania z Policją i nadzoru z jej strony, rozstrzygając jednoznacznie problem funkcjonowania straży w ramach obligatoryjnych związków międzygminnych.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PosełPiotrBuczkowski">Ważną inicjatywą była nowelizacja ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych oraz o samorządzie terytorialnym uchwalona na 113 posiedzeniu Sejmu dnia 20 sierpnia 1997 r., pilotowana przez pana posła Włodzimierza Puzynę a podjęta na wyjazdowym posiedzeniu Komisji w Szczecinie.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PosełPiotrBuczkowski">Ponadto sukcesem Komisji była ustawa o zmianie ustawy o finansach gmin, uchwalona 5 grudnia 1996 r., która wprowadziła zwiększenie udziału gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiana systemu finansowania gmin podejmowana była także w kilku inicjatywach poselskich. Wielokrotne postulaty Komisji zgłaszane pod adresem rządu o przedstawienie docelowej ustawy o finansach komunalnych nie doczekały się realizacji. Dopiero w ostatnim roku udało się wprowadzić zwiększenie dochodów gmin, częściowo rekompensujące straty poniesione przez samorządy terytorialne w wyniku uchwalonego przez całą kadencję Sejmu RP ustawodawstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PosełPiotrBuczkowski">Prace nad kolejnymi dwiema inicjatywami Komisji i ustawą o gminach uzdrowiskowych oraz ustawą o pracownikach samorządowych nie zostały ukończone. Prace nad pierwszą z nich, rozpoczęte w marcu 1995 r., wstrzymywane były ze względu na deklaracje Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej o przygotowaniu własnego projektu, które do końca kadencji nie zostały dotrzymane. Komisja, we współpracy ze Stowarzyszeniem Gmin Uzdrowiskowych, przygotowała inicjatywę ustawodawczą w grudniu 1996 r. i przekazała do laski marszałkowskiej. Z uwagi na stanowisko ministerstwa oraz nieokreśloną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Sejm na posiedzeniu plenarnym w kwietniu 1997 r. wykreślił powyższy projekt z porządku obrad plenarnych. W dalszym ciągu przyszły parlament czeka zrealizowanie wymogu ustawowego, zawarty w ustawie z marca 1990 r., aby dla tej kategorii gmin stworzyć odrębne unormowania prawne zmieniające w sposób zasadniczy ustrojowy model gminy. Projekt tej ustawy został przygotowany. Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej przygotowało swój projekt ustawy, który w pewnym zakresie został zaakceptowany przez komisję wspólną rządu i samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PosełPiotrBuczkowski">Współpraca ze środowiskami samorządowymi - staraliśmy się współpracować ze wszystkimi organizacjami ogólnopolskimi samorządu terytorialnego. W trakcie kadencji dała się jednak zauważyć rozbieżność stanowisk poszczególnych organizacji oraz różne ich podejście do współpracy z parlamentem. Częściowe niedociągnięcia tej współpracy były związane z tym, że w trakcie tej kadencji pracowaliśmy bardzo ciężko i bardzo szybko. Ilość prac, które podejmowała Komisja wymagała, aby rozważać propozycje w krótkim terminie. Nie zawsze sprzyjało to wypracowywaniu stanowisk organizacji samorządowych, lub obecności na posiedzeniu Komisji ich przedstawicieli. Niejednokrotnie dwa lub trzy dni przed posiedzeniem Komisji wysyłaliśmy zaproszenia. W trakcie tej kadencji, najlepiej, najczęściej i najbardziej efektywnie układała się współpraca z przedstawicielami Unii Metropolii Polskich, a szczególnie z obecnym na dzisiejszym spotkaniu panem Włodzimierzem Tomaszewskim, który jest pracowitym człowiekiem i niezwykle kompetentnie reprezentującym tę organizację.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PosełPiotrBuczkowski">Drugim naszym partnerem dosyć często uczestniczącym w posiedzeniach naszej Komisji lub przysyłającym swoje stanowiska był Związek Miast Polskich. Ale w ostatnim czasie aktywności Związku Miast Polskich nieco osłabła.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PosełPiotrBuczkowski">W posiedzeniach naszej Komisji bardzo często uczestniczyli przedstawiciele Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PosełPiotrBuczkowski">Nie współpracowaliśmy z Krajowym Sejmikiem Samorządu Terytorialnego. Byłem zaangażowany w tworzenie tej instytucji i sądziłem, że będzie ona dalej funkcjonować i być aktywną. Mam nadzieję, że w następnej kadencji ta współpraca będzie lepsza.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PosełPiotrBuczkowski">W pracach Komisji uczestniczyli przedstawiciele administracji rządowej. Generalnie współpraca merytoryczna z większością ministerstw układała się poprawnie. Na podkreślenie zasługuje współpraca z Ministerstwem Finansów, szczególnie zaś z utworzonym w kwietniu 1996 roku Departamentem Finansów Samorządu Terytorialnego. Nie spotykaliśmy się z konfliktowymi sytuacjami. W dużym zakresie współpracowaliśmy również z Ministerstwem Edukacji Narodowej i były różne punkty widzenia nasze i resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PosełPiotrBuczkowski">Nie zawsze udawało się współpracować z ministrami-szefami resortów i to należało do rzadkości, bo jedynie na posiedzeniach opiniujących kandydatów na ministrów byli obecni, natomiast później nie mieliśmy okazji spotykać się razem.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PosełPiotrBuczkowski">W sprawozdaniu z działalności Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zawarte są wnioski wynikające z doświadczeń - pracy Komisji, których nie będę przedstawiał. Sądzę, że są one do przyjęcia i wyznaczają kierunki pracy w przyszłości kadencji, jak usprawnić funkcjonowanie Komisji, całego parlamentu, a także, sprzyjają przede wszystkim tworzeniu dobrego prawa, które aby nie było przedmiotem częstych nowelizacji i przedmiotem wykładni Trybunału Konstytucyjnego lub Najwyższego Sądu Administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PosełPiotrBuczkowski">Chciałbym życzyć wszystkim, którzy biorą udział w tworzeniu prawa, aby to prawo było dobre, czytelne, jasne, zrozumiałe i krótkie. Aby to nie były ustawy, które zawierają kilkaset artykułów, bo czy można je zrealizować?</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PosełPiotrBuczkowski">Chciałbym podziękować za współpracę moim kolegom z prezydium Komisji. Myślę, że osobą bardzo zaangażowaną w pracę był pan poseł Zbigniew Janowski, który kierował jedyną podkomisją do spraw finansów. Była to ciężka praca, ponieważ podkomisja ta przygotowywała najważniejsze rozstrzygnięcia, opinie i oceny, szczególnie w przypadku oceny wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PosełPiotrBuczkowski">Chciałbym również podziękować panu posłowi Piotrowi Pankaninowi, na którego zawsze mogłem liczyć. Jego rzetelność, obowiązkowość jest godna podziwu. Proszę, aby ci z państwa, których nie wymienię nie czuli się dotknięci; wszyscy państwo intensywnie pracowali i myślę, że efekty naszej pracy będą oceniane. Szczególnie dziękuję członkom podkomisji do spraw finansów tzn. panu posłowi Stanisławowi Pawlakowi, panu posłowi Jerzemu Kado, panu posłowi Włodzimierzowi Puzynie, którzy bardzo intensywnie pracowali nie tylko w pracach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Kracikowi, który angażował się w prace w obronie oświaty samorządowej. Był jednym z najbardziej zaangażowanych osób w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję pani poseł Teresie Jasztal, która przyszła do nas nieco później, ale sądzę, że wszystkim uprzyjemniała prace.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję panu posłowi Stanisławowi Kusiorowi, który był bardzo zaangażowany w prace Komisji a szczególnie w obronę wizji samorządu terytorialnego reprezentowanego przez jego środowisko polityczne.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#PosełPiotrBuczkowski">Proszę państwa myślę, że wielkie podziękowania z naszej strony należą się pracownikom sekretariatu Komisji, szczególnie pani Teresie Zimowskiej. Wielu spraw nie byłbym w stanie dobrze realizować, gdyby nie pomoc pani Teresy w prowadzeniu bieżących prac, a także merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję panu Mariuszowi Workowi za dobrą pracę, duże zaangażowanie w organizację samorządu terytorialnego. Niejednokrotnie spotykaliśmy się na różnorodnych spotkaniach, posiedzeniach Komisji a także indywidualnie.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję serdecznie wszystkim przedstawicielom organizacji ogólnokrajowych, którzy mieli z nami kontakt.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję mediom, które najbardziej wykazywały zainteresowanie naszą Komisją i rzetelnie informowały o pracach naszej Komisji, szczególnie pani Marii Sterkowskiej, panu Józefowi Orłowi. Dziękuję redaktorom przygotowującym programy, pani Ewie Sochackiej i panu Tadeuszowi Kraśko, którzy wykonywali dobrą pracę w upowszechnianiu samorządu terytorialnego w telewizji.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję naszym ekspertom; były to osoby znaczące obdarzone wielką wiedzą, w dużym stopniu pomagały nam w naszej pracy parlamentarnej. W szczególności dziękuję nieobecnej pani prof. Teresie Rabskiej, na którą zawsze mogliśmy liczyć i która miała wielkie poczucie obowiązku, potrafiła szybko przygotować opinie merytoryczne i wiele wnoszące.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#PosełPiotrBuczkowski">Dziękuję panu senatorowi Jerzemu Stępniowi, panu prof. Leonowi Keiresowi uczestniczącemu w naszych pracach i w przygotowywaniu opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#PosełPiotrBuczkowski">W sprawach finansowych współpracowała z nami szczególne aktywnie w pierwszym okresie pani prof. Zyta Gilowska. Dziękuję wszystkim ekspertom, którzy współpracowali z nami, a których nie wymieniłem. Dziękuję wszystkim państwu. Przez czteroletni okres kadencji wiele dowiedziałem się od państwa, szczególnie o problemach naszego państwa, gminy. Dzięki współpracy, dyskusjom i wzajemnej życzliwości, mogłem spełniać powierzoną mi funkcję. Przepraszam państwa za moje złe poczynania, potknięcia. Uważam, że nasza Komisja, była wzorowym przykładem merytorycznego podejścia do przedmiotu. Spory polityczne występowały rzadko. Wszyscy myśleliśmy o dobru samorządu terytorialnego i doboru naszego państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PosełPiotrBuczkowski">Wszystkim paniom i panom dziękuję serdecznie i życzę wszystkim, abyśmy mogli spotkać się w tym gronie w następnej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#PosełPiotrBuczkowski">Otwieram dyskusję i proszę pana posła Piotra Pankanina o poprowadzenie jej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełPiotrPankanin">Udzielam głosu pani poseł Teresie Jasztal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełTeresaJasztal">Panie przewodniczący! W imieniu członków Komisji, w uznaniu za sprawne kierowanie Komisją, za atmosferę twórczej pracy, która zaowocowała wieloma aktami ustawodawczymi na trwałe wpisującymi się w rozwój samorządności w Polsce, dziękuję za współpracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełDanutaPolak">Panu Mariuszowi Workowi życzę wszystkiego najlepszego z podziękowaniem za rzeczową współpracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławPawlak">W imieniu wszystkich koleżanek i kolegów dziękuję serdecznie pani sekretarz Komisji, która pomagała nam znaleźć się w tej Komisji, a także za przygotowanie materiałów i posiedzeń Komisji we właściwym czasie. Dziękujemy serdecznie i życzymy dalszej owocnej pracy na tym stanowisku w przyszłym parlamencie następnej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Dziękuję pani dyrektor Danucie Wawrzynkiewicz, która służyła nam cały czas swoją wiedzą i doświadczeniem. Mamy nadzieję na dalszą owocną współpracę, szczególnie przy pracach nad ustawą o finansach gminnych. Ponadto dziękujemy wszystkim pracownikom Ministerstwa Finansów za życzliwą, systematyczną i owocną współpracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansówSamorząduTerytorialnegowMinisterstwieFinansówDanutaWawrzynkiewicz">Dziękuję państwu serdecznie, rzadko się zdarza, aby były szef krajowego sejmiku samorządu terytorialnego, jeden z pierwszych twórców samorządowych, tak wspaniale zintegrował Komisję sejmową. Myślę, że proponowane założenia ustawy o finansach gminnych są właściwe i jeżeli przyszli parlamentarzyści podejmą je, będą to dobre rozwiązania dla naszych samorządów terytorialnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DoradcaprezydentaWarszawyWłodzimierzTomaszewski">Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej powinna być wzorem także dla środowiska samorządowego. Być może dzięki takim rzecznikom jak państwo, udałoby się w przyszłym parlamencie wypracować model np. sekretariatu samorządowego funkcjonującego przy parlamencie, który mobilizowałby do samoorganizacji różne związki samorządowe i zespolił je, aby ta współpraca była bardziej efektywna niż dotąd. Bardzo cenię sobie ten okres wspólnej pracy. Myślę, że wszystkie postulaty zawarte w sprawozdaniu należy popierać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StarszysekretarzKomisjiTeresaZimowska">Czułam państwa sympatię i zaufanie co pomagało mi tak dobrze pracować. Jeżeli sekretarz Komisji nie cieszy się zaufaniem przewodniczącego, prezydium i członków Komisji, to wspólnie bardzo ciężko się pracuje. Podstawą naszej pracy jest zaufanie, za co bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StarszysekretarzKomisjiTeresaZimowska">Nasza praca polega na pomocy państwu. Jest ona tym lepsza im się bardziej rozumiemy. W tej Komisji wszystkim parlamentarzystom chodziło o idee samorządowe dlatego łatwiej nam się pracowało a na wspólnych posiedzeniach Komisji znikały podziały polityczne.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StarszysekretarzKomisjiTeresaZimowska">Życzę państwu, aby w przyszłej kadencji parlamentu wszyscy państwo znaleźli się w tej Komisji i aby państwo mogli kontynuować rozpoczętą już pracę.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StarszysekretarzKomisjiTeresaZimowska">Życzę państwu, aby idea polityki jako działania na rzecz dobra wspólnego stała się rzeczywistością a nie pozostała deklaracją.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#StarszysekretarzKomisjiTeresaZimowska">Jako osobom publicznego zaufania życzę, aby państwo cieszyli się szacunkiem otoczenia, przyjaźnią i miłością najbliższych, a w swojej pracy wspierali się serdecznością i wszystko robili zawsze z myślą o Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełPiotrPankanin">Witamy serdecznie pana ministra Krzysztofa Janika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SenatorJerzyStępień">Dziękuję wszystkim państwu za ducha kontynuacji tego co się rozpoczęło w 1989 r. a co było niechętnie widziane przy prawach „okrągłego stołu”. Ważne jest, aby duch towarzyszący powstawaniu samorządu terytorialnego - w mojej ocenie - przez państwa był utrzymany i myślę, że dalej będzie kontynuowany niezależnie od kształtowania się przyszłych parlamentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełPiotrPankanin">Nawiązując do wypowiedzi pana senatora J. Stępnia, myślę, że ducha samorządu udało nam się utrzymać. Natomiast brak województw samorządowych lub powiatów, ustawy o finansach gminnych i innych ważnych uregulowań jest mankamentem. Jeżeli nie upadł duch, to będzie on kontynuowany dalej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełPiotrPankanin">Dziękuję osobom, które od dwóch lat pracowały nad ustawą o strażach gminnych z wielkiej pasji i oddaniem sprawie. Dziękuję przedstawicielom Policji panu Andrzejowi Zaborskiemu i panu Ireneuszowi Wachowskiemu, panu Jerzemu Szelągowi, panu Markowi Makowskiemu, panu Witoldowi Krupierzowi i panu Mirosławowi Ławniczakowi. Ponadto pracownikom sekretariatu Komisji panu Mariuszowi Workowi za poświęcenie i wielkie zaangażowanie i dziennikarzowi panu Piotrowi Zawadzkiemu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełPiotrPankanin">Czy są inne pytania lub zgłoszenia? Nie widzę. Zamykam ostatnie posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>