text_structure.xml
46.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Czy są uwagi dotyczące porządku obrad? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wobec braku uwag stwierdzam, że porządek został przyjęty. Otrzymali państwo również sprawozdanie podkomisji. Sprawozdawcą z ramienia podkomisji jest pan poseł Jurgielaniec, który jest gotowy do udzielania odpowiedzi w sprawie wątpliwości mogących pojawić się przy rozpatrywaniu kolejnych artykułów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałem państwa zapytać, czy są generalne pytania skierowane do posła sprawozdawcy? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Chciałbym w dwóch zdaniach przedstawić państwu historię tej ustawy. Pierwszy projekt otrzymał jako druk sejmowy nr 823. Później pojawił się drugi projekt, który otrzymał nr 1367. Chciałbym państwa poinformować, że ukazał się również trzeci druk sejmowy dotyczący także nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który otrzymał nr 1736.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełSewerynJurgielaniec">W tym ostatnim projekcie znalazła się propozycja sprzedaży alkoholu od 21 roku życia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Otrzymali państwo opinię rządu na temat projektu nowelizacji ustawy. Prace podkomisji sprowadziły się do zastosowania się do tych wszystkich wskazówek, które wynikały z opinii rządu na temat nowelizacji tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Możemy przystąpić do rozpatrywania projektu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi dotyczące tytułu ustawy? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł został uzgodniony.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi dotyczące preambuły art. 1? Nie widzę. Preambuła została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi dotyczące zmiany 1? Nie widzę. Została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi dotyczące zmiany 2? Nie widzę. Zmiana druga została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby wnieść uwagi do zmiany 3? Nie widzę. Zmiana 3 została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi dotyczące zmiany 4? Zmiana ta znajduje się na str. 2 i 3 sprawozdania podkomisji. Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę, żeby przedstawiciele Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu zgłaszali swoje uwagi, wtedy gdy uznają, że jest to konieczne.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do zmiany 5. Czy są jakieś uwagi? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 6? Ta zmiana zawarta jest w sprawozdaniu podkomisji na stronach 3–5. Jeżeli ktoś ma uwagi dotyczące zmiany 6, proszę o ich zasygnalizowanie. Nie widzę uwag. Zmiana 6 została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy wnoszą państwo uwagi do zmiany 7? Nie widzę. Zmiana 7 została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 8?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W naszej opinii artykuł ten nie zawiera żadnej normy prawnej. W gruncie rzeczy jest to stwierdzenie deklaratywne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uważamy, że z prawnego punktu widzenia artykuł ten nie jest potrzebny.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że ten artykuł nie jest potrzebny, ale czy jest prawnie dopuszczalny? Jeśli jest on rekomendowany przez podkomisję, to została w nim zawarta pewna intencja.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ten artykuł jest prawnie dopuszczalny. Każda kolejna ustawa będzie jednak mogła podważyć ten artykuł, ponieważ będzie ustawą późniejszą. Na pewno ten artykuł nie będzie w przyszłości wiązał posłów przy stanowieniu prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mamy więc taką sytuację, że zmiana 8 jest zmianą o niejasnym charakterze prawnym. Nie mamy jednak informacji, że zmiana ta jest prawnie niedopuszczalna. Istnieje ryzyko, że kolejne ustawy będą mogły zmienić ten zapis. Rozumiem jednak, że w tej zmianie zawarta została bardzo poważna intencja. Sądzę, że podkomisja zamierzała zawrzeć tę intencję w ustawie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są głosy przeciwne utrzymaniu tej zmiany? Nie widzę. Zmiana 8 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy mamy jakieś uwagi do zmiany 9? Nie widzę. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 10? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 11? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy mamy jakieś uwagi do zmiany 12? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 13? Nie widzę. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zmiana 14 znajduje się na stronach 7–8. Proszę, żeby zwrócili państwo na to uwagę. Czy są uwagi do zmiany 14?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam uwagę do pkt. c, nowy pkt 6.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ustawa o ochronie obrotu gospodarczego odnosi się tylko do osób fizycznych. Tylko one mogą złamać przepisy tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zezwolenia na sprzedaż alkoholu wydawane są najczęściej podmiotom gospodarczym, które nie są osobami fizycznymi.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W związku z tym należy zwrócić uwagę, że ten punkt będzie się odnosił tylko i wyłącznie do takich sytuacji, gdy podmiotami posiadającymi zezwolenie będą osoby fizyczne. Taka sytuacja zdarza się dość rzadko. Według naszej oceny ten artykuł pozostanie martwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy możemy ten zapis zmienić? Czy ktoś z państwa ma jakieś propozycje? Może Biuro Legislacyjne KS podpowiedziałoby Komisjom, jak rozszerzyć zakres tego przepisu?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy podkomisja analizowała tę sprawę? Tak. Podkomisja po analizie świadomie rekomenduje tę zmianę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi do zmiany 14? Nie widzę. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 15? Nie widzę. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 16? Nie widzę. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 17? Nie widzę. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 18? Nie widzę. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 19?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W świetle nowych rozwiązań, które są przygotowywane w zakresie reorganizacji centrum administracyjnego i gospodarczego rządu, ten artykuł na pewno stanie się nieaktualny, jeśli ustawa ta zostanie przyjęta.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nawet w obecnym kształcie ta zmiana nic nie daje z legislacyjnego punktu widzenia. Naszym zdaniem, jest ona zbędna.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W aktualnym stanie prawnym jest to minister szef Urzędu Rady Ministrów. Po zmianach będzie to minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dlaczego uważa pan, że ta zmiana nic nie daje? Wprowadzamy tę zmianę, dlatego że nie może pozostać w ustawie minister administracji i gospodarki terenowej, który już nie istnieje.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Z drugiej strony, nie możemy chyba wyprzedzać decyzji Sejmu i wprowadzić do tej ustawy ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Gdzie widzi pan zagrożenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zagrożenie widzę w tym, że jest to jedyna zmiana dokonywana w tej ustawie polegająca na zmianie organów, które już nie istnieją. Jest to jedyna zmiana, choć w ustawie zmienia się więcej takich organów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dlaczego inne zmiany nie zostały uwzględnione w tym projekcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie było takiego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorPaństwowejAgencjiRozwiązywaniaProblemówAlkoholowychJerzyMelibruda">Ta sprawa była przedmiotem dyskusji w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorPaństwowejAgencjiRozwiązywaniaProblemówAlkoholowychJerzyMelibruda">Pomimo nie przeprowadzenia kosmetyki nazw organów w całej ustawie, tę zmianę zaproponowano z powodów merytorycznych. Sprawa dotyczy regulowania przepisów związanych z izbami wytrzeźwień.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorPaństwowejAgencjiRozwiązywaniaProblemówAlkoholowychJerzyMelibruda">Izby wytrzeźwień są w gestii samorządów lokalnych. Docieranie na ten szczebel jest możliwe tylko z poziomu szefa Urzędu Rady Ministrów. Minister zdrowia i opieki społecznej nie ma tu żadnych możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jak rozumiem, pan dyrektor uzasadnił, dlaczego ta konkretna zmiana jest potrzebna. Tak.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wystąpił tu pewien problem natury legislacyjnej, gdyż można było uwzględnić także zmiany nazw innych organów. Takich wniosków nie było. Rozumiem, że możemy przyjąć tę zmianę, z zaznaczeniem, że ulegnie ona modyfikacji po wprowadzeniu nowej struktury rządu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy mamy uwagi do zmiany 20? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 21? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 22? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 23? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 24? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona. Czy są uwagi do zmiany 25?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanPieniądz">Zmiana 25 dotyczy artykułów 4, 5 i 8. Mam wątpliwości, czy w tej zmianie korespondują ze sobą proponowane terminy dotyczące wydawania zezwoleń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełJanPieniądz">W art. 5 jest kwestia wejścia ustawy w życie. Była mowa o tym, że ustawa wejdzie w życie po 60 dniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym upewnić się, czy dobrze się rozumiemy. Mówimy w tej chwili o zmianie 25, która zawarta jest na stronach 9–10. Czy chce pan mówić o tej zmianie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanPieniądz">Chciałbym mówić o art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Do rozpatrywania artykułów przejdziemy za chwilę. W tej chwili rozpatrujemy art. 1. Za chwilę przejdziemy do rozpatrzenia problemu, o którym pan mówi.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W tej chwili chodzi tylko o zmianę 25.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy artykuły 2–8 są częścią zmiany 25? Nie. Są to odrębne zmiany.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany 25? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 3? Nie widzę. Zmiana została uzgodniona. Czy są uwagi do art. 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanPieniądz">W art. 4 mówi się, że w terminie 60 dni od dnia wejścia ustawy w życie podmioty posiadające zezwolenia na sprzedaż alkoholu na czas nie oznaczony będą musiały przedłożyć je ministrowi przemysłu i handlu w celu określenia terminu ważności tych zezwoleń na dwa lata.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełJanPieniądz">W art. 5 mówi się, że z dniem 31 grudnia 1996 r. wygasają zezwolenia na prowadzenie obrotu hurtowego wyrobami spirytusowymi wydane na czas nie oznaczony.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełJanPieniądz">Może tu wystąpić pewien problem. Jeśli ustawa wejdzie w życie z dniem 31 grudnia 1996 r., to będzie obowiązywała 60-dniowa prolongata zgodnie z art. 4. Jeśli nastąpi opóźnienie w wejściu w życie tej ustawy, to terminy te nie będą ze sobą korespondować.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym zapytać pana posła sprawozdawcę czy podkomisja rozpatrywała ten problem i do jakich doszła konkluzji?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Powodzenie kluczowego zapisu ustawy dotyczącego przyznania gminom obowiązku wykonywania tych zadań i prawa do pobierania pieniędzy zależy przede wszystkim od tego, czy ustawa w pełnym zakresie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1997 r.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Okres 60-dniowy, o który pyta pan poseł, będzie zależał od tego, kiedy ustawa zostanie uchwalona. Jeśli opóźnimy uchwalenie ustawy o kilka dni i jej wprowadzenie wraz z całym pakietem przekroczy 1 stycznia 1997 r., to wtedy będzie ona mogła wystartować dopiero za rok, gdyż wszystkie zezwolenia będą miały w trybie ciągłym ważność w dniu 1 stycznia 1997 r.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Proponowalibyśmy dlatego, żeby termin vacatio legis skrócić.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy oznacza to, że pan dyrektor opowiada się za brzmieniem przepisu przyjętym w sprawozdaniu podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorJerzyMalibruda">Przy założeniu, że ustawa zostanie uchwalona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy, termin 60-dniowy jest wystarczający. Jeśli jest ryzyko przesunięcia uchwalenia ustawy, to termin ten nie powinien być dłuższy niż 30 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Do tej sprawy musimy się odnieść. Pan poseł Pieniądz sugeruje, że może należałoby wprowadzić tu jakąś poprawkę.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy pan poseł zamierza wnieść jakąś poprawkę do art. 4, czy jest to tylko pytanie generalne mające na celu wywołanie problemu?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanPieniądz">Pytałem o tę sprawę dlatego, że jeśli nastąpi opóźnienie w uchwaleniu ustawy - a wszystko na to wskazuje - to powinniśmy przygotować korektę tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełJanPieniądz">Wtedy pod obrady Sejmu można by było przedstawić przepis w brzmieniu docelowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#NaczelnikWydziałuKoncesjonowaniaDepartamentuHandluiUsługwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMałgorzataRothert">Zapis zakwestionowany przez pana posła pochodzi z rządowego projektu ustawy. Te przepisy były świadomie tak skonstruowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym tylko usłyszeć czy według pani ten przepis jest właściwy? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przeprowadziliśmy dyskusję, z której wynika, że kształt tego przepisu jest właściwy. Czy pan poseł Pieniądz zamierza zgłosić poprawkę dotyczącą art. 4 lub 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJanPieniądz">Właściwość tego przepisu będzie znana dopiero po drugim czytaniu, kiedy będzie możliwość przeforsowania tej ustawy. Sądzę, że wtedy będzie można skorygować tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jesteśmy na takim etapie proceduralnym, że pan poseł ma prawo wyartykułować poprawkę. Jeśli zamierza pan ją zgłosić, to proszę nam powiedzieć, na czym będzie polegać zmiana.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pan dyrektor Melibruda stwierdził, że ten przepis jest skonstruowany właściwie. Takie same zdanie ma naczelnik z Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Pan może mieć odmienne zdanie. Nie jest pan związany tymi stanowiskami. Musiałby pan jednak określić teraz tę poprawkę, żebyśmy mogli ją przedyskutować i poddać pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Na tym etapie nie prowadzimy już dyskusji generalnej nad ustawą. W tej chwili rozpatrujemy konkretne poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanPieniądz">Uważam, że zgłaszanie tej poprawki byłoby przedwczesne. Odpowiednią poprawkę będzie można zgłosić w drugim czytaniu projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Będzie taka szansa w drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zgłasza się pani naczelnik. Czy chciała pani zabrać głos w sprawie art. 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#NaczelnikMałgorzataRothert">Chciałam coś państwu wyjaśnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli nie ma pytań ze strony posłów, a pani nie kwestionuje omawianego przepisu, to prosiłbym, żeby pani nic nie wyjaśniała. Może to tylko skomplikować sprawę.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wyjaśnienia są potrzebne tylko wtedy, kiedy posłowie mają wątpliwości. Jeśli nikt nie kwestionuje przepisu, to po co go wyjaśniać? Komisje są w tej sprawie zgodne.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tu także powstaje wątpliwość dotycząca terminu. Co się stanie, jeśli ustawa wejdzie w życie po dniu 31 grudnia 1996 r.?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wtedy wygaśnięcie zezwoleń odbyłoby się wstecznie. To byłoby nieprawidłowe. Myślę jednak, że ten termin będzie można poprawić w drugim czytaniu projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie wiemy, kiedy odbędzie się drugie czytanie. Zakładamy, że ono się odbędzie i że wszystko będzie w porządku.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Gdyby w trakcie drugiego czytania okazało się, że ten termin jest nierealny, to będzie jeszcze szansa na jego skorygowanie. Skorygowanie tego przepisu w dniu dzisiejszym oznaczałoby, że naszą intencją jest spowolnienie prac nad tym projektem. Myślę, że nie mamy takich intencji.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy możemy przyjąć art. 5 z zastrzeżeniem, o którym mówiłem? Nie widzę sprzeciwu. Art. 5 został uzgodniony.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 6? Nie widzę. Art. 6 został uzgodniony.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 7? Nie widzę. Art. 7 został uzgodniony.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 8? Nie widzę. Art. 8 został uzgodniony.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić projekt przepisu innego niż te, które zostały przygotowane przez podkomisję?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJanZaborowski">Chciałbym zgłosić poprawkę polegającą na wykreśleniu w art. 14 pkt. 4 ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Prosiłbym, abyśmy procedowali w następujący sposób. Najpierw proszę powiedzieć, jaka jest generalna intencja proponowanej zmiany. Później proszę powiedzieć jak zamierza pan to zrobić. Na końcu prosiłbym o przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJanZaborowski">Chodzi o zalegalizowanie istniejącego procederu sprzedaży alkoholu, a zwłaszcza piwa, w środkach i obiektach komunikacji publicznej. Wiadomo, że taki proceder istnieje. Po pociągach chodzą panowie z torbami, którzy sprzedają piwo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PosełJanZaborowski">Z tego tytułu budżet państwa nie ma żadnych wpływów. Zarabiają na tym dorobkiewicze, którzy nagminnie zakłócają porządek w pociągach.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PosełJanZaborowski">Chciałbym to osiągnąć poprzez skreślenie pkt. 4 w art. 14 ust. 1, przy jednoczesnej modyfikacji zapisu pkt. 7. Proponowałbym, aby pkt 7 otrzymał brzmienie: „Minister transportu i gospodarki morskiej w drodze rozporządzenia określa zasady i warunki sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w środkach i obiektach komunikacji publicznej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dla formalności chciałbym zapytać czy sprawa ta nie była proponowana w projekcie ustawy, który izba odrzuciła?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełJanZaborowski">Ta sprawa była rozpatrywana i została odrzucona jednym głosem.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W takim razie jesteśmy w dość delikatnej sytuacji. Był projekt ustawy i został odrzucony. Pan poseł ponownie proponuje przyjęcie odrzuconego rozwiązania. Sądzę, że ta poprawka jest czytelna.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy w tej sprawie chciałby krótko zabrać głos pan dyrektor? Chodzi tylko o przypomnienie głównych argumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Istnieje bardzo wiele powodów merytorycznych do utrzymania tego zakazu. Można powiedzieć, że wydarzenia ostatnich dwóch lat przysporzyły argumentów podtrzymujących ten zakaz.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Na skutek nietrzeźwości w pociągach - szczególnie na liniach podmiejskich - zdarzyło się kilka drastycznych wypadków śmiertelnych. Z tego wynika, że środowisko kolei powinno być enklawą wolną od alkoholu.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Stoczona była batalia o alkohol na dworcach. Próbowano przełamać także i ten zakaz. W zasadzie ta batalia jest wygrana.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Gdybyśmy w tej chwili wycofali się z zakazu sprzedaży alkoholu w środkach transportu publicznego, to usankcjonowalibyśmy praktyki, z którymi - mimo wszystko - usiłujemy toczyć batalię.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Argument dotyczący zdarzających się przypadków nielegalnego handlu obwoźnego nie przemawia za zmianą przepisów. Sprawa wymaga bardziej skutecznej interwencji ze strony służb miejskich.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Służby policyjne donoszą, że powszechną praktyką przy okazji imprez sportowych w dużych miastach, stało się upijanie się kibiców w pociągach. Kibic może zabrać alkohol ze sobą w podróż. Jeśli jednak alkohol sprzedawany jest legalnie w pociągu, to podstawy do interwencji są znacznie słabsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy po tych wyjaśnieniach podtrzymuje pan swoją poprawkę uwzględniając fakt, że izba odrzuciła już ten projekt?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełJanZaborowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zgodnie z wolą pana posła proponowałbym, żebyśmy wysłuchali po jednym głosie za i przeciw tej propozycji. Sprawa ta była już wielokrotnie dyskutowana. Sądzę, że wszyscy posłowie mają w tej sprawie wyrobione zdanie. Kto z państwa chciałby przemówić na rzecz przyjęcia poprawki pana posła Zaborowskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełJanPieniądz">W pewnym sensie podzielam zdanie pana dyrektora Melibrudy. Sądzę, że zakaz został wydany globalnie dla trakcji kolejowych.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełJanPieniądz">Nie jestem za tym, żeby umożliwić sprzedaż alkoholu na dworcach PKP czy na trakcjach podmiejskich. Byłoby to nonsensem.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PosełJanPieniądz">W tej chwili w trakcjach dalekobieżnych zagranicznych w niektórych wagonach „WARS” taka sprzedaż jest prowadzona. W pociągach dalekobieżnych przejeżdżających przez całą Polskę taka sprzedaż odbywa się spod lady lub przez nielegalnych sprzedawców obnośnych.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PosełJanPieniądz">Rozumiem, że należy zaostrzyć dyscyplinę. Uchylenie tego zakazu dla trakcji dalekobieżnej jest - moim zdaniem - zasadne. Jestem natomiast przeciwny tworzeniu pijalni piwa w pociągach podmiejskich i na dworcach PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy intencją poprawki zgłoszonej przez pana posła Zaborowskiego było uchylenie zakazu w odniesieniu do pociągów dalekobieżnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełJanZaborowski">Tak. W ruchu podmiejskim nie prowadzi się wagonów restauracyjnych.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PosełJanZaborowski">Chciałbym dodać, że w chwili obecnej dozwolona jest sprzedaż alkoholu w pociągach międzynarodowych przejeżdżających przez teren Rzeczypospolitej. Nie ma natomiast takiej możliwości w pociągach dalekobieżnych krajowych. Chodzi mi o doprowadzenie do normalnego stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa chciałby przedstawić zdanie przeciwko przyjęciu tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełMariaDmochowska">Występowałam już przeciwko tej poprawce, kiedy zgłoszono ją w projekcie nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PosełMariaDmochowska">Po jej przyjęciu pociągi stałyby się miejscem, gdzie przebywaliby pijani ludzie. Za tą zgodą zostałyby podjęte dalsze kroki. Spożywano by alkohol na dworcach, gdzie byłyby nocne meliny. Kiedy nie byłoby się już gdzie napić, pito by na dworcach. Alkohol można by było pić także w pociągach. Jest to bardzo niebezpieczne.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PosełMariaDmochowska">Polska jest krajem gdzie ludzie nie umieją spożywać alkoholu. Sprzedaż alkoholu w tych miejscach jest szczególnie niebezpieczna. Jest tam bardzo wielu ludzi, którzy mogą zetknąć się z pijakami. Występują także inne niebezpieczeństwa związane bezpośrednio z trakcją. Poza interesem jednostek, które na tym zarobią, nic nie przemawia za przyjęciem tego projektu.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PosełMariaDmochowska">Ta bardzo poważna propozycja nie była rozważana przez podkomisję. Nie odbyła się na ten temat dyskusja. Ta poprawka całkowicie wychodzi poza ideę nowelizacji, którą dzisiaj rozpatrujemy.</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#PosełMariaDmochowska">Moim zdaniem, wszystko przemawia przeciwko przyjęciu tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przypomnę, że sprawa była dyskutowana, gdyż izba zajmowała się już tym projektem. Nie jest to sprawa nowa. Pan poseł wykorzystał moment, żeby do niej powrócić. Czy pan poseł podtrzymuje swoją poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełJanZaborowski">Tak, podtrzymuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">W takim razie poprawkę zgłoszoną przez posła Zaborowskiego poddaję pod głosowanie. Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Podaję wyniki: za poprawką głosowało 10 posłów, 24 przeciwko, 5 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka nie została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełJanZaborowski">Chciałbym zgłosić w tej sprawie wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o zgłoszenie tego wniosku na piśmie do sekretariatu Komisji do czasu zamknięcia obrad.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania nad całym projektem. Czy są jeszcze inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełJacekPawlicki">Chciałbym zgłosić poprawkę dotyczącą zmiany art. 13 ust. 3. W wersji obowiązującej dzisiaj ustawy przepis ten zabrania prowadzenia na terenie całego kraju reklam napojów alkoholowych.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PosełJacekPawlicki">Moja propozycja idzie w kierunku uszczegółowienia tego przepisu. Chciałbym, żeby sprawa ta była uregulowana w ten sam sposób jak w ustawie dotyczącej tytoniu.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PosełJacekPawlicki">Art. 13 ust. 3 otrzymałby brzmienie:</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PosełJacekPawlicki">„Zabrania się reklamowania produktów alkoholowych, rekwizytów alkoholowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty alkoholowe w telewizji, radiu, prasie dziecięcej i młodzieżowej, zakładach opieki zdrowotnej, placówkach kulturalno-oświatowych, szkołach wyższych i obiektach sportowo-rekreacyjnych.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#PosełJacekPawlicki">1. Na reklamie produktów alkoholowych...”</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przepraszam, panie pośle. Wydaje mi się, że zgłaszana przez pana poprawka wykracza merytorycznie poza zakres omawianej ustawy. Obejmuje pan tą poprawką także inne elementy, nie tylko alkohol, np. tytoń. Tak usłyszałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełJacekPawlicki">Mówiłem, że proponowane rozwiązanie powinno być takie samo jak dotyczące tytoniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka została wstępnie zaprezentowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełJacekPawlicki">Jeśli ta poprawka ma być wstępnie przedstawiona, to chciałbym przedstawić ją do końca.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PosełJacekPawlicki">„1. Na reklamie produktów alkoholowych umieszcza się widoczny i czytelny napis ostrzegający o szkodliwości nadużywania alkoholu zajmujący co najmniej 10% powierzchni reklamy.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#PosełJacekPawlicki">2. Minister zdrowia i opieki społecznej określi w drodze rozporządzenia treść, wzory i sposób umieszczania napisów na powierzchniach reklamowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ta sprawa była rozważana przez podkomisję?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Ta sprawa była rozważana przez podkomisję. Podkomisja była zdecydowanym przeciwnikiem jakiejkolwiek reklamy.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Chciałbym zwrócić uwagę, że kary zaproponowane w zmianach tej ustawy są takie, że nie będzie ich można wliczyć w koszty reklamy.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Chciałbym także odnieść się do wypowiedzi pana posła Zaborowskiego na temat szarej strefy. Także i tu zaproponowane kary będą takie, że nie będzie się opłacało sprzedawać nielegalnie piwa w pociągach.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy po tych wyjaśnieniach pan poseł Pawlicki podtrzymuje swoją poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełJacekPawlicki">Tak, podtrzymuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Pawlickiego?</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ogłaszam wyniki. Za poprawką głosowało 12 posłów, przeciwnych było 10 posłów, 16 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Nie zgadzam się z tym wnioskiem. Nie mogę zrozumieć, jak ten wniosek mógł przejść.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Alkohol robi olbrzymie spustoszenie w Polsce. Nie powinna się u nas pojawić nawet najbardziej niewinna reklama alkoholu. W tej sprawie zgłoszony będzie wniosek mniejszości o absolutny zakaz reklamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Podjęli państwo bez żadnej dyskusji próbę obalenia jednego z fundamentów tej ustawy. Mam wielki szacunek dla wszystkich posłów. Jednak w ciągu trzech minut przetrącono jeden z fundamentów tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Takie próby podejmowane są od bardzo dawna. 2,5 roku temu...</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Prosiłbym, żeby nie komentował pan decyzji podjętej przez posłów.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest przekonanie, że państwo świadomie podjęli taką decyzję. Bardzo wielu posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym zapytać posłów, którzy wstrzymali się od głosu, czy na tle oświadczeń posła sprawozdawcy i dyrektora Melibrudy, widzą potrzebę powrotu do tego głosowania?</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie ma tu wątpliwości dotyczących wyniku głosowania. Słyszę jednak, że część posłów nie miała zdania ze względu na brak dodatkowych informacji.</u>
<u xml:id="u-70.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest w tej sprawie wniosek o reasumpcję głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełJacekPawlicki">Przy całym szacunku dla wiedzy pana przewodniczącego o zasadach parlamentarnych, nie widzę podstaw merytorycznych do przeprowadzenia w tej chwili reasumpcji głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przecież to nie ja wnoszę o reasumpcję głosowania. Taki wniosek zgłosił pan poseł Jurgielaniec.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełAndrzejAumiller">Mam zastrzeżenia do tego głosowania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PosełAndrzejAumiller">Pan przewodniczący dopuścił tę poprawkę, chociaż nie było tekstu jednolitego. Większość posłów wstrzymujących się od głosowania nie miała w tej sprawie wyrobionego poglądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że jest to wystąpienie za reasumpcją głosowania.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za reasumpcją głosowania z przyczyn podanych przez pana posła? Była pewna wątpliwość co do formalnego kształtu tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Podaję wyniki. Za wnioskiem głosowało 20 posłów, 6 przeciwko, 8 wstrzymało się od głosu. Podjęliśmy decyzję o reasumpcji głosowania.</u>
<u xml:id="u-74.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zanim przystąpimy do ponownego głosowania, chciałbym zapytać czy ktoś chciałby zabrać w tej sprawie głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosełMariaDmochowska">Prosiłabym, żeby każdy z posłów otrzymał tę poprawkę na piśmie. Sprawa jest zbyt poważna, żebyśmy się wypowiadali na temat poprawki po jej jednokrotnym przeczytaniu.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PosełMariaDmochowska">Chcielibyśmy mieć tę poprawkę w ręku. Chcielibyśmy także usłyszeć w tej sprawie zdanie pana Melibrudy. Wydaje mi się także, że potrzebna byłaby przerwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Generalnie, w tej fazie, metoda zgłaszania tak daleko idących poprawek nie jest właściwa.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Posłowie, którzy mają takie poprawki, powinni zgłosić się do podkomisji i tam je przedyskutować, aby sprawa znalazła się w sprawozdaniu. Zastosowana technika jest dopuszczalna formalnie, ale - jak sami państwo widzą - tworząca pewne problemy.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Skoro taki wniosek padł, zadbamy o to, żeby tekst tej poprawki został przygotowany. Proszę sekretariat Komisji o odebranie treści poprawki od pana posła Pawlickiego i jej powielenie.</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Decyzję w tej sprawie podejmiemy po zakończeniu przerwy, o godz. 1445.</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Po przerwie spotkamy się na krótko, gdyż mamy do rozpatrzenia jedną poprawkę i głosowanie końcowe. Posiedzenie będzie trwało 10 minut.</u>
<u xml:id="u-76.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Decyzję w sprawie poprawki zgłoszonej przez pana posła Pawlickiego podejmiemy o godz. 1445. Ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-76.6" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-76.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wznawiamy obrady.</u>
<u xml:id="u-76.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otrzymali państwo treść poprawki zgłoszonej przez pana posła Pawlickiego.</u>
<u xml:id="u-76.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proponuję, żebyśmy odbyli dyskusję na temat tej poprawki. Kto chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Poprawka zgłoszona przez pana posła Pawlickiego powoduje - według mojej oceny - cofanie się wstecz.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PosełSewerynJurgielaniec">W 1982 r. przyjęto całkowity zakaz reklamy napojów alkoholowych. W tej chwili mamy akceptację reklamy napojów alkoholowych z ograniczeniami wprowadzonymi podobnie jak w ustawie tytoniowej. Chciałbym powiedzieć, że ustawa tytoniowa pojawiła się po raz pierwszy.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Przy trzech próbach wprowadzenia reklamy stanowisko parlamentu było zawsze przeciwne. W związku z tym to ograniczenie pozostało.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Chciałbym powiedzieć, że reklama dotyczy głównie młodzieży i dzieci. W USA przeprowadzono badania w okresie pięciu lat wśród młodzieży od 15 do 20 roku życia w dwóch różnych stanach. Część młodzieży odbierała telewizyjne programy edukacyjne, w których nie było reklamy proalkoholowej. Inna grupa - w drugim stanie - odbierała programy zawierające taką reklamę.</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Po pięciu latach przeprowadzono na tych grupach próby i obserwacje dotyczące struktury spożycia alkoholu. Okazało się, że spożycie alkoholu w grupie odbierającej reklamę, było o 20% wyższe. Są to fakty ewidentne.</u>
<u xml:id="u-77.5" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Jako dorośli ludzie wiemy doskonale, że reklama wpływa przede wszystkim na młodzież i dzieci. Utożsamiają sobie one obraz przedstawiony w reklamie z chęcią do prowadzenia takiego stylu życia jak w reklamie.</u>
<u xml:id="u-77.6" who="#PosełSewerynJurgielaniec">W dramatycznej polskiej sytuacji cierpi nie tylko ten, kto pije alkohol. Cierpi całe jego otoczenie. Cierpią całe rodziny i zespoły ludzkie. Wydaje mi się, że w tej sytuacji nie powinno być żadnej reklamy alkoholu.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#DyrektorJerzyMelibruda">Z całym uszanowaniem i uznaniem racji stojących za tą poprawką, zwracam się z uprzejmą prośbą do pana posła o wycofanie tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PosełJacekPawlicki">Odpowiem nieco dłużej.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PosełJacekPawlicki">Po państwa wyjściu na przerwę do tej sali przyszła grupa dzieci z 7–8 klasy szkoły podstawowej. Zadałem im pytanie czy w świetle obowiązującej ustawy, która reguluje prawo do reklam dla tytoniu, powinniśmy wyrazić zgodę na reklamowanie alkoholu, czy też nie?</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PosełJacekPawlicki">Ku mojemu dużemu zaskoczeniu usłyszałem gromką i jednoznaczną odpowiedź - nie! Biorąc tę opinię pod uwagę, a także wypowiedź moich dwóch przedmówców, wycofuję zgłoszoną wcześniej poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że pan poseł Pawlicki wycofał swoją poprawkę.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś chciałby zgłosić inne poprawki? Nie widzę. Możemy przystąpić do przegłosowania całości projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi tekstu projektu ustawy uzgodnionego na dzisiejszym posiedzeniu?</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Podaję wyniki. Za wnioskiem głosowało 30 posłów, nikt nie był przeciwny, 4 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-81.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie tekstu projektu.</u>
<u xml:id="u-81.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Mamy kandydaturę posła Seweryna Jurgielańca. Czy pan poseł wyraża zgodę? Tak. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-81.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa jest za wyborem pana posła Jurgielańca na posła sprawozdawcę?</u>
<u xml:id="u-81.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Za kandydaturą posła Jurgielańca głosowało 24 posłów. Poseł Jurgielaniec wstrzymał się od głosu. Mogę powiedzieć, że pan poseł Jurgielaniec został jednogłośnie wybrany na posła sprawozdawcę projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-81.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-81.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję wszystkim uczestnikom dzisiejszych obrad.</u>
<u xml:id="u-81.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam dzisiejsze posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>