text_structure.xml
44.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełKrzysztofJanik">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości. Witam obecnego na sali posła Jerzego Jaskiernię. Marszałek Sejmu skierował do Komisji Sprawiedliwości pismo z prośbą, aby w zgodzie z art. 61b ust. 6 regulaminu Sejmu wyrazić pisemną opinię, czy kandydat na stanowisko ministra sprawiedliwości - Jerzy Jaskiernia zapewnia wykonanie przedstawionego Sejmowi programu działania rządu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełKrzysztofJanik">Zgodnie ze zwyczajem chciałbym przedstawić życiorys posła Jerzego Jaskierni. Urodził się 21 marca 1950 r. w Kudowie Zdroju. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W 1973 został laureatem nagrody I stopnia w ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę magisterską „Młoda myśl dla kraju”. W 1977 uzyskał na Uniwersytecie Jagiellońskim stopień doktora nauk prawnych. W 1994 r. uzyskał w Instytucie Nauk Prawnych PAN stopień doktora habilitowanego nauk prawnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełKrzysztofJanik">W latach 1972–1981 pracował w Zakładzie Prawa Państwowego UJ w charakterze nauczyciela akademickiego, ostatnio na stanowisku adiunkta. Następnie pełnił z wyboru funkcje: przewodniczącego Zarządu Głównego ZSMP (1981–1984) i sekretarza generalnego PRON (1984–1987). W latach 1987–1990 pracował w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, m.in. na stanowisku radcy Ambasady Polskiej w Waszyngtonie. Od 1991 r. jest posłem zawodowym.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełKrzysztofJanik">Poseł na Sejm IX, I i II kadencji. Obecnie jest przewodniczącym Komisji Ustawodawczej Sejmu i członkiem Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego, gdzie przewodniczy podkomisji organów władzy ustawodawczej, wykonawczej i samorządu terytorialnego. Przewodniczy Polsko-Brytyjskiej Grupie Parlamentarnej. Jest członkiem Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, gdzie zasiada w Komisji Zagadnień Prawnych i Praw Człowieka.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełKrzysztofJanik">Autor kilkudziesięciu prac naukowych z zakresu prawa konstytucyjnego i nauk politycznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełKrzysztofJanik">Był członkiem i działaczem: ZHP, ZMS, ZSP, ZSMP i PZPR. Obecnie jest członkiem SdRP, gdzie w latach 1991–1992 był członkiem Centralnego Komitetu Wykonawczego, a od 1993 r. jest członkiem Prezydium Rady Naczelnej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełKrzysztofJanik">Żonaty, dwoje dzieci.”</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mam zaszczyt przedstawić się państwu jako kandydat na stanowisko ministra sprawiedliwości w rządzie pana Józefa Oleksego. Chciałbym przedstawić teraz te zadania, które starałbym się realizować jako minister sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jak państwo z pewnością zauważyli, pan premier J. Oleksy w swoim exposé wiele uwagi poświęcił zagadnieniom bezpieczeństwa wewnętrznego, praworządności i przestrzegania prawa. Między innymi sformułował tezę, że nieuchronna i szybka kara jest tym, co może wydatnie przyspieszyć zwalczanie przestępczości.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kilka dni temu PSL i SLD sformułowały program koalicyjny. Jest on uszczegółowieniem programu, który istniał wcześniej, zawierającego szereg elementów, które będą stanowiły podstawę mojego działania. Chciałbym je wymienić i skomentować:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">- po pierwsze, powstrzymanie niekorzystnych tendencji w dynamice i strukturze przestępczości kryminalnej i gospodarczej w stopniu gwarantującym poprawę bezpieczeństwa obywateli i państwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">- wzrostu ujawnialności przestępstw gospodarczych, szczególnie tych związanych z przestępczością zorganizowaną i połączonych z korupcją funkcjonariuszy państwowych i samorządowych, zagrażającą bezpieczeństwu obrotu gospodarczego. Sejm uchwalił niedawno odpowiednie instrumenty prawne. Teraz nadszedł czas ich wdrożenia i badania, na ile te instrumenty są wystarczające i czy może należy szukać innych rozwiązań w tym zakresie;</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">- zwiększenie wykrywalności sprawców przestępstw i poprawa skuteczności działania organów zajmujących się ściganiem przestępstw i ochroną porządku publicznego w państwie;</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">- stworzenie warunków do polepszenia efektywności pracy prokuratury i sądów, w stopniu pozwalającym na zasadnicze skrócenie okresu, jaki upływa od momentu wykrycia sprawcy przestępstwa do wydania prawomocnego orzeczenia. Sądzę, że jest to rozwinięcie wcześniej przytoczonej tezy premiera Oleksego. którą ja interpretuję w ten sposób, że nie surowość kary, a jej nieuchronność i szybkość wydania postanowienia o niej jest czynnikiem, który będzie służył skuteczności;</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">- podniesienie kultury pracy organów i służb państwowych powołanych do utrzymania porządku i bezpieczeństwa, zapobiegania przestępczości, organizacji ruchów społecznych i podnoszenia świadomości prawnej obywateli;</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">- za szczególnie ważne uważam sfinalizowanie prac nad Kodeksem karnym, Kodeksem postępowania karnego i Kodeksem karnym wykonawczym. Prace nad nimi trwają od lat i są sfinalizowane. Teraz powinniśmy zadbać o to, aby szybko trafiły do Sejmu i szybko zostały uchwalone jako fundamentalne akty w walce o zmniejszenie przestępczości;</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">- poprawa egzekwowania prawa, usprawnienie systemu komorniczego;</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">- poprawa sytuacji w działach rejestrowych w sądach;</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełJerzyJaskiernia">- zwiększenie skuteczności orzecznictwa i przyspieszenie tempa rozpatrywania spraw, podniesienie dyscypliny w tym zakresie przy ustanawianiu niezawisłości sędziowskiej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełJerzyJaskiernia">Inicjatywa objęcia przeze mnie stanowiska ministra sprawiedliwości pojawiła się w ostatniej fazie. Dlatego będę potrzebował pewnego okresu zapoznania się ze stanem resortu i z sytuacją w wymiarze sprawiedliwości. Wiem, że Komisja Sprawiedliwości planuje posiedzenie wyjazdowe, na którym będzie okazja do przeanalizowania sytuacji w zakresie więziennictwa. Chciałbym się spotkać z przedstawicielami poszczególnych środowisk prawnych. Dużą wagę przywiązuję do tego, aby mieć bliski kontakt z Komisją Sprawiedliwości. Myślę, że to pozwoli mi nie tylko na szybkie rozeznanie się w skali problemów, ale i na szybkie oraz skuteczne ich rozwiązanie. Stanowisko ministra zostało mi powierzone w przeświadczeniu, że podołam temu zadaniu. Mam określony zespół doświadczeń organizatorskich, parlamentarnych, politycznych i prawnych. Mam nadzieję, że przy państwa współpracy zdołam zrealizować te zadania, które premier i rząd przede mną postawią.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełJerzyJaskiernia">Słyszałem zdanie, że po odejściu premiera Cimoszewicza nastąpi obniżenie rangi resortu sprawiedliwości w rządzie. Nie chciałbym być symbolem tego obniżenia. Minister sprawiedliwości i prokurator generalny to są bardzo poważne stanowiska. Myślę, że przy pełnej koncentracji na sprawach resortu sprawiedliwości będę mógł sprawy skutecznie rozwiązywać. Wszyscy wiemy, że wiele z nich zależy od kwestii finansowej. Pozwolę sobie wystąpić z tezą, że nasza wspólna walka o budżet resortu sprawiedliwości i o rangę tego resortu będzie owocna. Mam nadzieję, że koalicja poprze deklaracje o priorytecie sprawiedliwości rozwiązaniami finansowymi. Z kolei rolą ministra będzie spożytkowanie tych pieniędzy w rozsądny i efektywny sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKrzysztofJanik">Proszę teraz o zgłaszanie pytań do kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyWierchowicz">Moje pytanie dotyczy pauperyzacji zawodów sędziego i prokuratora w kontekście pogarszającej się sytuacji materialnej obu tych zawodów. Czy pan poseł już jako minister zamierza poczynić kroki, aby zwiększyć uposażenia sędziów i prokuratorów? Jeśli tak, to w jakich granicach i kiedy? Czy jest to dla pana zadanie pierwszoplanowe?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyWierchowicz">Chciałbym się również dowiedzieć, jakie ma pan hobby i o czym była, w skrócie „Młoda myśl dla kraju”?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarekLewandowski">Jaki ma pan pogląd na połączenie funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego? Pytanie drugie - jaki pan ma stosunek do kary śmierci? Poproszę o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszNiemcewicz">Należy pan do grupy posłów, która podpisała projekt ustawy o zmianie Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dokładnie chodzi mi o sprawy rozwodowe. Chciałbym, żeby pan powiedział, jak w tej chwili ocenia możliwości organizacyjne przeniesienia spraw rozwodowych do sądów rejonowych, mając na uwadze takie zjawiska, jak np.: że w sądzie wojewódzkim w Katowicach sprawy rozwodowe stanowią 80% wszystkich rozpatrywanych w tym sądzie spraw; liczba sędziów w wydziałach tzw. „rozwodowych” zwiększyła się kilkakrotnie po przekazaniu rozwodów do sądów wojewódzkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKatarzynaMariaPiekarska">Czy widzi pan potrzebę powołania obok Rzecznika Praw Obywatelskich instytucje Rzecznika Praw Dziecka? Drugie pytanie: w jaki sposób chciałby pan podnieść świadomość prawną społeczeństwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławRogowski">W X kadencji, w roku 1988 gdy byłem posłem, ówczesny minister sprawiedliwości twierdził, że już niedługo wejdzie do Sejmu całkowity projekt kodeksu karnego. Minęło pięć lat i projektu nie ma. Ciągle bawimy się w nowelizacje cząstkowe, co wszyscy uważają za niesłuszne i niezgodne z zasadami sztuki legislacyjnej. Moje pytanie brzmi: jeżeli zostanie pan ministrem, kiedy wniesie pan do laski marszałkowskiej, oczywiście za pośrednictwem rady ministrów, całkowity projekt Kodeksu karnego?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełStanisławRogowski">Drugie pytanie jest związane z wypadkiem oblania kwasem pani prokurator, które miało miejsce kilka dni temu. Oprócz tego mam wiadomości, że w procesie tzw. „łomiarza” grożono rodzinie prokuratora, który go oskarża, zemstą. Dotychczas takie przypadki się nie zdarzały. Do budynku prokuratury wojewódzkiej może wejść każdy, o każdej porze. Nazwiska, imiona, adresy prokuratorów są powszechnie znane. Ochrona jest żadna. Uważam, że dopóki sprawa ta nie zostanie załatwiona, ściganie będzie narażone na zasadnicze trudności. Dobrze, że przestępcy nie doszli jeszcze do tego, że można szantażować prokuratorów. Dwa podane przeze mnie przypadki świadczą jednak o tym, że wchodzimy w nowy etap. Co zamierza pan jako przyszły minister uczynić, aby chronić prokuratorów i prokuratury przed infiltracją świata przestępczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełLidiaBłądek">Jaki jest pana pogląd na przywrócenie instytucji sędziego śledczego? W latach 1989–1990 były to postulaty „Solidarności”. Osobiście jestem za przywróceniem tej instytucji, dlatego, że obecna procedura karna jest ukształtowana na wzór radziecki. Nie jest to proces w pełni kontradyktoryjny, nie są oddzielone funkcje śledztwa, oskarżenia, obrony i sądzenia. Uważam, że tylko proces w pełni kontradyktoryjny jest właściwy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełLidiaBłądek">Chcę zapytać, jak pan będzie się zapatrywał na tę sprawę?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Wiemy, że rejestry podmiotów gospodarczych są prowadzone w sposób umożliwiający niesolidnym podmiotom na działanie na pograniczu prawa. Jaki według pana powinien być model prowadzenia tych rejestrów? Czy powinien być jednolity? Przez kogo prowadzony? Wiem, że pan jako uczestnik Komisji, która pracowała nad ustawą o samorządzie gospodarczym, doskonale orientuje się, że samorząd gospodarczy chciałby prowadzić te rejestry. Na pewno upłynie wiele czasu do momentu ustalenia modelu i wprowadzenia go w życie. Czy do tego czasu widzi pan konieczność zmian w aktualnym sposobie prowadzenia rejestrów, tak aby skutek był przynajmniej zadowalający? Jeżeli tak, to w jaki sposób?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełAnnaSkowrońskaŁuczyńska">Drugie pytanie dotyczy komorniczej egzekucji sądowej. Jak, wg pana, powinna ona w ogólnym zarysie wyglądać, żeby spełniała swoje zadania i była skuteczna?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarekDyduch">Jak przyszły minister sprawiedliwości i prokurator generalny wyobraża sobie rozwiązanie zaległych dużych afer typu ART-B, FOZ?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanuszWojciechowski">Czy pan poseł jako szef resortu sprawiedliwości widzi potrzebę, czy inicjowałby lub popierał inicjatywę zmierzającą do nowelizacji prawa karnego jeszcze przed wejściem w życie nowych kodeksów? Chodzi mi o takie zmiany, jak: wprowadzenie kary dożywotniego pozbawienia wolności jako alternatywy dla kary śmierci, zaostrzenia kar za coraz bardziej powszechne i niebezpieczne przestępstwa np. wymuszenie rozbójnicze, prostszym językiem mówiąc - ściąganie haraczu i potraktowaniu go jako zbrodnię?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Będę w kolejności odpowiadał na państwa pytania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pytanie posła J. Wierchowicza. Sytuacja materialna sędziów i prokuratorów jest fundamentalną sprawą dla pojęcia niezawisłości. Jak państwo wiecie, naukowo zajmuję się ustrojem amerykańskim. Na przykładzie tego ustroju wiem, jak wielką wagę przywiązuje się nie tylko do kwestii nieodwoływalności sędziego, bo jest to sprawa formalna zasadnicza, ale i do prawidłowego finansowego usytuowania tych organów. Według mnie nie można skutecznie zwalczać korupcji i budować niezawisłości bez zapewnienia tej grupie zawodowej statusu, który w ramach ról społecznych będzie szczególnie wyeksponowany.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dzisiaj, kiedy jeszcze nie odbyło się pierwsze posiedzenie rządu i kiedy nie ma przymiarki do budżetu i żadna decyzja finansowa nie została sformułowana, nie mogę wystąpić z żadnymi zapowiedziami. Sformułowałem w swojej wyjściowej wypowiedzi tezę, że bardzo liczę na pomoc z państwa strony w walce o budżet resortu sprawiedliwości. Poseł A. Bentkowski informował mnie dzisiaj, że jedną z możliwości jest wyodrębnienie z budżetu środków dla sędziów jako samodzielnej działki budżetowej, tak aby były niezależne od ministra sprawiedliwości. Gdyby udało się to zrobić i zabezpieczyć odpowiedni pułap środków, byłoby to rozwiązanie modelowe, które uwolniłoby Komisję Sprawiedliwości od corocznej walki i od przegrywania w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wiele będzie tutaj zależało od woli koalicji i jej decyzji, od stanowiska ministra finansów i od stosunków pomiędzy ministrem finansów a ministrami resortów merytorycznych, że te sprawy nie zostaną zepchnięte na dalszy plan. Wydaje się, że czynnikiem sprzyjającym mogą być te ostatnie incydenty, wzrastający stan zagrożenia, który może unaocznić potrzebę uczynienia obszaru wymiaru sprawiedliwości priorytetem w działalności rządu.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Po trzecie, będzie to zależało do naszej wspólnej walki. Mam nadzieję, że Komisja Sprawiedliwości w ramach tego postępowania budżetowego będzie wspierała to, z czym będzie przychodził minister, bo tutaj będą się rozstrzygały sprawy finansowe.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Padło pytanie o moje hobby. Jest nim słuchanie muzyki poważnej, w młodości również śpiewałem w chórze.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Co to jest „Młoda myśl dla kraju”. Oczywiście jest to nazwa konkursu, a nie mojej pracy magisterskiej. Konkurs ten był prowadzony przez ZSP przy współpracy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Tytuł mojej pracy magisterskiej brzmiał „Ministerialna koordynacja międzyresortowa”. Robiłem ją, opierając się na praktyce w Urzędzie Rady Ministrów. Wyszła wtedy taka uchwała, która dawała ministrom prawo do koordynacji międzyresortowej. Analizowałem ten problem od strony teoretycznej.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o doktorat, robiłem go z zagadnień federalizmu amerykańskiego na temat pozycji stanów w systemie federalnym USA. Habilitacja była o zasadzie równości w systemie wyborczym USA. Mój dorobek naukowy w dużym stopniu koncentrował się wokół problematyki prawa i ustroju Stanów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przejdę teraz do pytania posła M. Lewandowskiego dotyczącego łączenia funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego. Został w Polsce przyjęty taki model jak w wielu innych krajach Europy zachodniej i w USA. Swego czasu głośno zastanawiałem się nad tym, czy powrót do pewnego wyodrębnienia prokuratury nie byłby uzasadniony. Tutaj jednak nasi adwersarze na Komisji Konstytucyjnej podkreślali, że w ramach trójpodziału władzy funkcja prokuratorska jest związana z funkcją władzy wykonawczej w zakresie pewnej polityki dotyczącej przestrzegania prawa. Rząd musi mieć pewien instrument wykonawczy, aczkolwiek są również mankamenty tego modelu.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">W pracach Komisji Konstytucyjnej rozważaliśmy to wyodrębnienie. Niestety niektórym kojarzy się ono z modelem leninowskim i odrzucają to rozwiązanie tylko z tego powodu. Zagrożenie, proszę państwa, może się pojawiać wtedy, gdy w pewnych decyzjach prokuratora generalnego pojawiłyby się skrzywienia o wyraźnym zabarwieniu ideologiczno-politycznym. Natomiast jeżeli do tego nie dochodzi, to od kilku lat funkcjonujący model nie jest zły. Można ten problem w przyszłości analizować na posiedzeniach Komisji Konstytucyjnej. W wariancie proponowanym przez podkomisję posła Bentkowskiego podtrzymuje się ten model, nie idzie się w kierunku proponowanym przez SLD wyodrębnienia np. kanclerza prawa, który byłby pionem samodzielnym. Prace nad konstytucją trwają, jest to model ustrojowy, mamy rozwiązania, które od kilku lat obowiązują.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o stosunek do kary śmierci, osobiście jestem jej przeciwnikiem i jako członek Rady Europy i Komisji Prawnej Praw Człowieka Rady Europy uważam, że standard likwidacji kary śmierci czeka Polskę prędzej czy później. Polska nie może być tutaj wyjątkiem na mapie krajów cywilizowanych.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem uwarunkowania psychologiczne podnoszenia tego problemu w dniu dzisiejszym, gdy zwiększa się fala przestępczości. Pewna trudność z kodeksem karnym polega na tym, że został on sformułowany w oparciu o koncepcje liberalne i zderzył się z rzeczywistością, w której narasta przestępczość. W opinii publicznej jest zapytanie, jak można lansować liberalny kodeks karny w sytuacji, kiedy narasta przestępczość. Sprawa ta będzie musiała być długofalowo rozważana. W projekcie kodeksu nie ma kary śmierci. Myślę, że trzeba będzie do tego problemu wrócić przy omawianiu projektu, gdyż aktualne rozwiązania mogą pozostawiać pewną lukę pomiędzy różnymi wymiarami kar.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poseł J. Niemcewicz pytał o najnowszy projekt ustawy dotyczący zagadnień rozwodowych. Ja go poparłem, przede wszystkim ze względu na sympatię do Parlamentarnej Unii Kobiet i do pań posłanek. Wiem, że ten projekt wzbudził kontrowersje i jeśli zostanę ministrem sprawiedliwości, będę musiał szczegółowo je przeanalizować. Sprawa nie może być rozstrzygnięta emocjonalnie w pewnym ogólnym kierunku, tylko trzeba szczegółowo przeanalizować układ kompetencji sądów rejonowych i wojewódzkich. To nie może być decyzja podejmowana pochopnie. Sprawa ta znajduje się teraz w Sejmie, liczę zatem na państwa współpracę przy jej opracowywaniu.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o pytanie pani poseł K. Piekarskiej dotyczące instytucji Rzecznika Praw Dziecka. Popieram tę inicjatywę. Została ona również zawarta w projekcie SLD. W okresie prac parlamentarnych nad ustanowieniem Rzecznika Praw Obywatelskich byłem wielkim rzecznikiem jego sprawy. Uważam, że Rzecznik Praw Dziecka nie zaszkodzi. Oczywiście są również głosy, że po co mnożyć instytucje. Wydaje mi się, że kwestia ochrony dzieci staje się wielkim problemem w skali światowej. W wielu krajach rozwiniętych istnieje zagrożenie przestępczości w stosunku do dzieci, agresji o podłożu seksualnym i innym, maltretowania dzieci. Jest to bardzo trudny problem, szczególnie jeśli chodzi o wykrywalność tego typu przestępstw. Nie powinno się pomijać tego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jakimi metodami podnosić świadomość prawną społeczeństwa. Duże znaczenie będzie tutaj miała telewizja jako najbardziej masowy środek przekazywania informacji. Rozszerzylibyśmy również edukację prawną na poziomie szkół średnich, upowszechnilibyśmy system olimpiad prawnych. Przede wszystkim wydawalibyśmy publikacje, również popularno-naukowe, które przybliżałyby społeczeństwu najbardziej złożone problemy prawne.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#PosełJerzyJaskiernia">W sprawie pytania posła S. Rogowskiego o Kodeks karny. Trzykrotnie zapytywałem w formie interpelacji, co się dzieje z kodeksem. Kolejni ministrowie od trzech lat mówili mi, że zaraz będzie gotowy. Jestem przekonany i mam nadzieję, że będę tym ministrem, który wniesie projekt do Sejmu. Trzeba będzie jeszcze opracować szczególną procedurę jego uchwalania. Projekt jest już pewnym dziełem, którego nie można dowolnie i w nieskończoność zmieniać.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#PosełJerzyJaskiernia">Co do drugiego pytania, ochrona urzędników państwowych jest zjawiskiem nowym. Dziękuję za ten sygnał o konieczności zapewnienia dostatecznej ochrony prokuratorom i nie tylko. Wolność gospodarcza stworzyła nowe zagrożenia, nowe rodzaje przestępstw. Musimy wprowadzić nowe techniki ich zwalczania. Sądzę, że do rozwiązania tego problemu trzeba będzie zaangażować oprócz ministra sprawiedliwości również ministra spraw wewnętrznych, komendanta głównego policji, Urząd Ochrony Państwa i inne.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#PosełJerzyJaskiernia">Odnośnie pytania poseł L. Błądek o sędziego śledczego. Osobiście popieram tę instytucję. Wiem, że ona istniała w pewnej fazie prac nad projektem kodeksu. Nie wiem, z jakich przyczyn zaniechano jej. Wydaje mi się, że w dotychczasowym modelu tego typu instytucja byłaby bardzo przydatna. Trzeba będzie zbadać, jakie są uwarunkowania jej realizacji.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#PosełJerzyJaskiernia">W sprawie pytania pani poseł A. Skowrońskiej-Łuczyńskiej o rejestr podmiotów gospodarczych. Musimy przede wszystkim zwalczyć jedną cechę tego systemu, mianowicie wielkie rozczłonkowanie. Mamy rejestr sądowy, rejestr administracyjny i Krajową Izbę Gospodarczą. W istocie szara strefa istnieje w Polsce również z powodu braku precyzyjnej informacji gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#PosełJerzyJaskiernia">Obserwowałem system informacyjny we Włoszech. W ciągu kilkunastu sekund można dostać każdą informację o każdym podmiocie gospodarczym na terenie Włoch. Sądzę, że skonstruowanie takiego modelu jest konieczne. Nasuwa się pytanie, gdzie to zrobić. Minister B. Zdziennicki widziałby to w formie wzmocnienia rejestru sądowego. Po co budować wielki rejestr przy Izbach Gospodarczych, jeśli brakuje pieniędzy na rejestr sądowy. Z kolei Izby Gospodarcze uważają, że nie będzie skutecznego samorządu gospodarczego, jeśli ten samorząd nie będzie miał żadnego instrumentu. Takim instrumentem może być całościowy rejestr gospodarczy. Trzeba znaleźć kompromis między tymi stanowiskami i myślę, że jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-13.20" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli chodzi o system komorniczy, to w ocenie posła A. Bentkowskiego istnieje potrzeba nowej ustawy w tym zakresie. Sugerował on różne rozwiązania, chociażby przejście na sprywatyzowanie tego systemu albo stworzenie pewnych bodźców zainteresowania, których to system aktualnie nie funkcjonuje dobrze.</u>
<u xml:id="u-13.21" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie wiem, czy w ministerstwie półki z dokumentami na ten temat są puste, czy pełne. Zbadam, czy ten projekt w ogóle istnieje. Problem egzekucji będzie wymagał szczególnej troski, gdyż zaniedbania w tej materii są ogromne.</u>
<u xml:id="u-13.22" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o poszczególne afery, to ja nie mogę powiedzieć o ART-B i FOZ-ie nic więcej ponad to, co powiedział na ten temat prokurator Śnieżko kilka dni temu w Sejmie. Jednym z pierwszych pytań, które postawię jako minister sprawiedliwości, będą pytania o stan zaawansowania tych postępowań. Opinia publiczna jest zaniepokojona, że w wielu tych poważnych sprawach aferalnych mijają lata i właściwie nic się nie dzieje. Wprawdzie prokurator Śnieżko przez kilkanaście minut opowiadał w Sejmie, co się w tych sprawach dzieje, ocenimy, czy postępy są zadowalające i kiedy nastąpi finalizacja tych spraw.</u>
<u xml:id="u-13.23" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pytanie posła J. Wojciechowskiego dotyczyło potrzeby cząstkowej nowelizacji Kodeksu karnego. Generalnie jestem przeciwny regulacjom cząstkowym. Natomiast gdyby powstało zagrożenie, że tego Kodeksu karnego nie będzie w dłuższej przestrzeni czasowej, to wtedy będzie można taką zmianę cząstkową rozważyć.</u>
<u xml:id="u-13.24" who="#PosełJerzyJaskiernia">Będę zachęcał premiera żeby wreszcie skończyć to nieustanne doskonalenie projektu Kodeksu karnego i przekazać go do Sejmu. Równie dobrze Sejm może go ulepszać. Projekt już dawno powinien był znaleźć się na forum parlamentarnym w Komisji Sprawiedliwości i Komisji Ustawodawczej, przy założeniu, że do parlamentu należy ostatnie słowo w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-13.25" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sądzę, że poseł J. Wojciechowski ma rację co do zaostrzenia kwalifikacji przestępnej wymuszenia rozbójniczego. Pojawiło się ostatnio szereg nowych przestępstw. Trzeba tę kwestię oczywiście rozwiązać. Jeżeli aktualny skład parlamentu przetrwa do 1997 r., uważam, że jest realna szansa na całościowe zakończenie prac nad kodeksem.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełKrzysztofJanik">Rozpoczniemy drugą rundę pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełWojciechLamentowicz">Chcę zapytać o status maltretowanych dzieci. Są kraje, w których wprowadza się ostre sankcje przeciwko rodzicom, którzy nadużywają swojej władzy rodzicielskiej. Czy sądzi pan, że byłoby rozsądnie pomyśleć o tym, że byłoby dobrze dokonać takich zmian, które dają szansę lepiej chronić interes dziecka poprzez normalne działanie wymiaru sprawiedliwości i aparatu ścigania?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełWojciechLamentowicz">Moje drugie pytanie dotyczy Prokuratury Generalnej. Jak chce pan rozwiązać problem nadwyżki kadrowej na poziomie Prokuratury Generalnej i wyraźnego niedoboru ludzi na poziomie prokuratur niższych instancji, gdzie wykonuje się większość prac operacyjnych prokuratury.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełWojciechLamentowicz">Ostatnie pytanie ma charakter polityczny. W dziedzinie, którą będzie się pan zajmował, dotychczas bardzo niewielką rolę odgrywały organizacje pozarządowe. W stosunku do krajów, gdzie są ugruntowane rządy prawa Polska ma mało stowarzyszeń, które operują w tej sferze i są potencjalnymi sojusznikami ministra i administracji. Czy widzi pan pole dla współpracy z pozarządowymi organizacjami i co pan zamierza w tej dziedzinie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełPiotrChojnacki">Jak pan w kontekście małej skuteczności w sprawach wielkich afer ocenia działalności i skuteczność pierwszego zastępcy prokuratora generalnego? Często spotykałem się z krytyką jego postępowania oraz niektórych pomysłów reformatorskich. Likwidacja niektórych prokuratur wojewódzkich przyniosła skutki odwrotne od zamierzonych. Chcę również zapytać o pański stosunek do proponowanych zmian w ustawie o policji przez wprowadzenie tzw. zakupu kontrolowanego i innych. Czy jest pan skłonny akceptować tego rodzaju rozwiązania, które mają ułatwiać pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełBeataŚwierczyńska">Jak pan ocenia z punktu widzenia wieloletniego posła współpracę przedstawicieli i ministerstwa sprawiedliwości z komisjami w pracach legislacyjnych, zwłaszcza nad projektami poselskimi. Czy uczyni pan coś, aby usprawnić tę koordynację. Osobiście często spotykałam się z brakiem chęci współpracy i z brakiem przygotowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszNiemcewicz">W Polsce istnieje praktyka dochodzenia na stanowiska sędziowskie po studiach, aplikacji, a następnie asesurze. Są kraje, w których droga do korpusu sędziowskiego wygląda inaczej, poprzez inne zawody. Co pan myśli o tej sprawie? Nie ukrywam, że mam nadzieję, iż prawo anglosaskie wywarło na pański pogląd pewien wpływ.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanuszNiemcewicz">Obecnie rzecznikiem ministra sprawiedliwości jest pan Andrzej Cubała. Czy nie sądzi pan, że przydatna byłaby zmiana osoby, która będzie publicznie tłumaczyła powody, dla których nowe prawo będzie wprowadzane w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełStanisławRogowski">Zmartwiło mnie, że odpowiadając na pytanie o wynagrodzeniach dla funkcjonariuszy wymiaru sprawiedliwości, mówił pan tylko o wyodrębnieniu budżetu dla sędziów. Czy nie uważa pan, że należałoby objąć tym także prokuratorów?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełStanisławRogowski">Mówiliśmy o prawie karnym materialnym. Czy widzi pan również konieczność nowelizacji prawa karnego proceduralnego? Środowiska prawnicze podnosi bardzo często, że właśnie pewne procedury są pracochłonne i czasochłonne i ograniczają możliwości z punktu widzenia materialnego i finansowego aparatu ścigania, policji i prokuratury.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyWierchowicz">Chciałbym uczulić pana posła Jaskiernię, jeśli można, na problem komputeryzacji sądów. Sądy są chyba ostatnimi urzędami, w których tych urządzeń nie ma. Myślę, że jest to jedna z podstawowych potrzeb wymagających zaspokojenia.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyWierchowicz">Nawiązując do pytania pana posła Niemcewicza, czy pan poseł rozważy ewentualnie zmianę osoby rzecznika ministra sprawiedliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o pytanie posła Lamentowicza. Problem maltretowania dzieci wymaga nowego spojrzenia. W Polsce ta problematyka była niedoceniana. Z doświadczeń porównawczych wiem, że jest to zjawisko, gdzie jest bardzo duża liczba nie wykrywanych przypadków. Jest tu zatem kwestia rozpoznania naukowego tego problemu i znalezienia odpowiednich instrumentów prawnych. To nie są cele konkurencyjne dla instytucji Rzecznika Praw Dziecka. Rzecznik będzie odgrywał istotną rolę z punktu widzenia wychwytywania sygnałów, promowania pewnych rozwiązań i interweniowania, ale instrumenty prawne w postacie rozwiązań ustawowych powinny zostać zbudowane.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o sytuację w Prokuraturze Generalnej, będę musiał się z nią dopiero zapoznać. Na tym etapie mogę to potraktować jako sygnał. Niewątpliwie kadry powinny być lepiej rozplanowane. Rozważę też propozycję stworzenia prokuratury krajowej i co by się z taką zmianą wiązało.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">W pierwszej fazie będę musiał odbyć spotkania ze środowiskami: prokuratorskim, sędziowskim, adwokackim, radcowskim, więzienniczym, notariuszowskim po to, aby dokonać spojrzenia jak się sytuacja kształtuje i jakie są oceny ludzi bezpośrednio zainteresowanych. Minister nie może rozpoczynać jakichkolwiek reform bez rozeznania się w sytuacji dotychczasowej.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">W pełni podzielam pogląd posła Lamentowicza, jeśli chodzi o organizacje pozarządowe. Zgłosiłem poprawkę do tekstu konstytucji, która podnosi do rangi konstytucyjnej prawo obywateli do zrzeszania się, do działalności, do aktywności, do wyrażania poglądów, ochrony instrumentów w ramach właśnie organizacji pozarządowych. W Polsce problematyka ta jest w ogóle nie dostrzegana. W wielu nowoczesnych krajach duża część aktywności publicznej dzieje się na polu pozarządowym. Jest nawet określenie non-govermental organisations, które jest jedną z najbardziej znanych kategorii. Rozważaliśmy, czy nie wprowadzić tego sformułowania do polskiej konstytucji. Jedna z wersji poprawek lansowana przez prof. Rzeplińskiego mówi, żeby nazwę organizacje pozarządowe konstytucjonalizować. W Polsce to pojęcie może brzmieć trochę sztucznie, nie tkwi ono jeszcze w językowej kulturze prawnej. Sam problem jest godny konstytucjonalizacji i w ramach rozwoju organizacje te powinny się stać naturalnym partnerem ministra i Komisji Sprawiedliwości przy rozwiązywaniu konkretnych zagadnień.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pytanie posła P. Chojnackiego, jak oceniam działalność pierwszego zastępcy Prokuratora Generalnego. Wstrzymam się z publicznym wydawaniem oceny, dopóki nie rozpocznę urzędowania i nie zapoznam się z opiniami, które w tym zakresie są formułowane przez różne środowiska. Mówiąc publicznie, odpowiadam za każde moje słowo. Przyjmuję sygnał, że zmiana struktury prokuratury wywołała negatywne konsekwencje. Przyjrzę się jak ta struktura wygląda, jakie były motywacje zmiany, czy można to naprawić. Każde zmiany organizacyjne wzbudzają emocje.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">W ogóle zamierzam rozpocząć swoją pracę od rozmowy z ministrem W. Cimoszewiczem. Dla mnie bardzo istotny będzie bilans otwarcia. Zapytam ministra, które z inicjatyw społecznych podjął, których nie podjął i dlaczego. Jakie sprawy są w toku. Pan Cimoszewicz wycofał się w ostatniej chwili i na pewno jest wiele spraw rozpoczętych, które będą wymagały kontynuacji.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sprawa zakupu kontrolowanego, inaczej prowokacji policyjnej wzbudza w Sejmie duże emocje. Może państwo pamiętacie, jak kiedyś moje wystąpienie spowodowało wycofanie uprzednio zgłoszonego projektu. Miałem bardzo poważne zastrzeżenia, ponieważ tutaj wkraczamy w obszar wolności obywatelskich, gdzie trzeba będzie bardzo precyzyjnie wyważyć, czy rzeczywiście te instrumenty są niezbędne i w jakim zakresie są niezbędne. Pamiętam, że krytyka tych instrumentów sprowadzała się nie do faktu ich istnienia, ale do zbyt szerokiego zakresu zagadnienia bez elementów gwarancyjnych. Sformułowano wtedy m.in. taką hipotezę: dajmy więcej środków na tradycyjne formy działania, a nie sięgajmy po środki, które mogą wywołać wstrząs w naszej kulturze politycznej.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że są pewne szczególne typy przestępstw np. terroryzm międzynarodowy, handel narkotykami, które wymagają innych typów instrumentów na tle doświadczeń innych krajów. Na etapie prac sejmowych będziemy musieli się zastanowić, czy zakup kontrolowany faktycznie ułatwi pracę, czy tylko stworzy wrażenie, że dzięki niemu osiągniemy określone cele i jeszcze spowoduje zagrożenie w sferze praw obywatelskich.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poseł B. Świerczyńska pyta, jak oceniam współpracę z przedstawicielami ministerstwa sprawiedliwości. Jako przewodniczący Komisji Ustawodawczej przez kilka lat miałem różne doświadczenia. Od sytuacji, kiedy przychodzili ludzie kompetentni przedstawiający jasne zawarte stanowisko, po sytuacje takie jak przy ustawie o samorządzie gospodarczym. Projekt ten prowadzimy od roku, na każde posiedzenie przychodzi inny wiceminister, a po roku przychodzi minister i mówi że wszystko co zostało powiedziane to nie jest to co on miał na myśli. To jest zachowanie nieodpowiedzialne.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziś odebrałem sygnał od premiera Oleksego, że istnieje potrzeba większej koordynacji, zwiększenia roli Rady Legislacyjnej i współdziałania tego organu w odniesieniu do projektów poselskich.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zastanawiałem się nad usytuowaniem Rady Legislacyjnej. Czy powinna ona służyć tylko rządowi? Jest pewien paradoks w tym, że wszyscy ważniejsi specjaliści są w Radzie zamrożeni. Rada jest organem opiniodawczym przy prezesie Rady Ministrów. Rząd nie zawsze dostarcza nam wydawane przez nią ekspertyzy i traktuje Radę jako element opiniodawczy w ramach rządu. To trzeba zmienić: albo ją gdzieś indziej usytuować albo zapewnić swobodny do niej dostęp. Koordynacja jest tu niezbędna. Nie wiem, czy będzie ją prowadził minister sprawiedliwości, czy szef URM-u, ale świadczenie usług na rzecz projektów poselskich powinno mieć miejsce. Rząd ma fachowe kadry i zasoby specjalistyczne, które powinny być udostępnione dla całego procesu legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o pytanie posła J. Niemcewicza, czy do zawodu sędziego powinno dochodzić się poprzez inne zawody. To nie jest problem formalnej zasady, to wiąże się z olbrzymim prestiżem sędziego. Zawód sędziego powinien być traktowany jako ukoronowanie zawodu prawniczego. W Polsce ludzie traktują go jako zawód doraźny, nie dlatego, że nie chcą być sędziami, ale odchodzą ze względu na lepsze możliwości, jakie daje się im w układzie radcowskim lub adwokackim. Jeśli dopracujemy się wysokich płatności dla sędziów, żeby mieli prestiż i wysokie stanowisko, to można by prowadzić do takiego modelu docelowego, gdzie zawód sędziego byłby ukoronowaniem innych zawodów prawniczych. Dzisiaj nie można przyjmować takiej reguły jako zasady, gdy warunki wyjściowe nie są spełnione.</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o sprawę rzecznika pana A. Cubały, to w sprawach kadrowych nie będę formułował żadnych wypowiedzi. Pamiętam, że kiedyś odwołano pana Cubałę ze stanowiska i wywołało to sprzeciw pewnych środowisk prawniczych. Minister Cimoszewicz przywrócił go w ramach naprawienia błędów poprzedników. W każdym razie przyjmuję ten ważny sygnał sformułowany przez dwóch posłów i na pewno go przeanalizuję.</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#PosełJerzyJaskiernia">Co do pytania posła S. Rogulskiego. Mówiąc o wydzieleniu środków dla sędziów nie dyskryminowałem prokuratorów. Próba podjęta wobec sędziów może zostać podjęta także wobec prokuratorów. W zawodach prawniczych musi istnieć określona symetria. Nie można jednego zawodu wynosić ponad inne, bo wtedy zaczną się w środowisku prawniczym przepływy międzygałęziowe.</u>
<u xml:id="u-21.14" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sytuacja gospodarcza kraju może się zmieniać i dopóki nie ma żelaznych reguł gry, jest zawsze ryzyko, że w pozycjach budżetowych i sytuacji finansowej państwa środowiska sędziowskie i prokuratorskie może być spychane na margines.</u>
<u xml:id="u-21.15" who="#PosełJerzyJaskiernia">To jest kwestia, która leży w rękach Sejmu, w rękach Komisji Sprawiedliwości. Chciałbym doczekać czasu, kiedy Sejm będzie rzeczywiście decydował o budżecie. Jednym z elementów niedemokratyczności naszego systemu jest to, że budżet po wejściu do Sejmu jest w zasadzie niedotykalny. Są tysiące uwarunkowań, dla których budżet przejeżdża przez Sejm jak ekspres. Żaden parlament nie potrafi nic zrobić, jeżeli musi uchwalić budżet w takim tempie i w takiej procedurze.</u>
<u xml:id="u-21.16" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy istnieje możliwość kodyfikacji kodeksu karnego procesowego? Na wstępie powiedziałem, że do Sejmu powinna wejść triada: Kodeks karny, Kodeks karny wykonawczy i Kodeks postępowania karnego. Podzielam pogląd, że nie tylko prawo materialne, ale i procesowe powinno być szczególnie przeanalizowane, zwłaszcza na tle tych priorytetów, o których wspomniałem na wstępie.</u>
<u xml:id="u-21.17" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poseł J. Wierchowicz chce mnie uczulić na kwestię komputeryzacji sądów. Możliwe, że jedną z barier w skróceniu procedury jest zły system informatyczny. O komputeryzacji ostatnio nie było najlepiej słychać, ale miejmy nadzieję, że podniesienie tej kwestii w odniesieniu do resortu sprawiedliwości może okazać się skuteczne.</u>
<u xml:id="u-21.18" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chciałbym na zakończenie serdecznie podziękować za pytania i oceny. Gdybym został ministrem, to biorę tę funkcję na siebie jako wielki obowiązek. Do samego końca zachęcałem pana Cimoszewicza, żeby kontynuował swoją misję i sprawy, które rozpoczął bądź zasygnalizował. Uznałem, że w sytuacji, kiedy nasz rząd powstaje z trudności, ktoś powinien się tej kontynuacji podjąć. Jeśli temu podołam, to w bezpośredniej współpracy będziemy mogli nawiązywać już do bardzo szczegółowych kwestii. Liczę na państwa pomoc przy wyrabianiu sobie ogólnego spojrzenia na sytuację w resorcie, która będzie podstawą do podejmowania decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrzysztofJanik">Przystępujemy do finalizacji procedury. Czy ktoś z państwa zgłasza wniosek o tajne głosowanie w tej sprawie? Nie ma takiego wniosku.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełKrzysztofJanik">Składam zatem wniosek, aby Komisja Sprawiedliwości pozytywnie zaopiniowała kandydaturę Jerzego Jaskierni na stanowisko ministra sprawiedliwości. 14 posłów opowiedziało się za wnioskiem, nikt się nie sprzeciwił, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełKrzysztofJanik">Komisja Sprawiedliwości zdecydowała pozytywnie odpowiedzieć na zapytanie Prezydium Sejmu, czy obywatel poseł Jerzy Jaskiernia zapewnia wykonanie przedstawionego Sejmowi programu rządu. Zamykam posiedzenie i dziękuję państwu za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>