text_structure.xml 62.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełWładysławSzkop">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz o świadczeniach gwarantowanych przez państwo ze środków publicznych. Chciałbym państwa poinformować o tym, że dzisiejsze posiedzenie Komisji będzie trwało do godziny 13.45, ponieważ o godzinie 14 rozpoczyna się posiedzenie połączonych Komisji w sprawie projektu ustawy o planowaniu rodziny. Do prezydium Komisji wpłynęło pismo z Kancelarii Prezydenta RP od pani minister B. Labudy, która informuje o tym, że: podczas obrad sejmowej Komisji, opracowującej pakiety projektów przepisów dotyczących reformy ubezpieczeń społecznych, reprezentować ją będzie pani Maria Kunica - pracownik Biura Spraw Społecznych Kancelarii Prezydenta RP. Pismo podpisała pani minister Barbara Labuda.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełWładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia zapisów projektów ustaw o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (druki nr 1167 i 1192). Na wczorajszym posiedzeniu Komisji przyjęliśmy zapisy do art. 44–1 ust. 4 projektu ustawy. Sądzę, że w toku dyskusji zostały wyczerpane wszystkie argumenty. Wobec tego proponuję rozpoczęć dyskusję od art. 44–1 zapisów projektów ustaw w brzmieniu: „Minister zdrowia i opieki społecznej na wniosek i w uzgodnieniu z Radą Krajowego Związku Kas po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej ustala limity cen leków posiadających tę samą nazwę międzynarodową oraz leków o różnych nazwach międzynarodowych, ale o podobnym działaniu terapeutycznym, a wymienionych w wykazach leków podstawowych i uzupełniających, o których mowa w art. 44 ust. 5 pkt 1 (oraz leków, o których mowa w art, 44–2 ust. 2)”.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełWładysławSzkop">Na wczorajszym posiedzeniu Komisji przyjęliśmy zasadę, że w sprawach dotyczących grup terapeutycznych decyzję podejmie Komisja w drodze procedury regulaminowej. Istnieją dwie rozbieżne opinie i proszę o nie powracanie do dyskusji, ponieważ zapis musi być rozstrzygnięty drogą procedury. Jeżeli nie ma uwag do generalnej reformy zawartej w tym przepisie, do przechodzimy do następnego ustępu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełWładysławSzkop">Przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Nie wnoszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełWładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 44–1 ust. 6 projektu ustawy, który jest zgodny z przepisem zawartym w materiale przygotowanym przez Biuro Legislacyjne KS w brzmieniu: „Minister zdrowia i opieki społecznej, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Aptekarskiej, Rady Krajowej Związków Kas ustala w drodze zarządzenia kryterium kwalifikacji leków o różnych grupach międzynarodowych, ale o podobnym działaniu terapeutycznym do grupy objętej wspólnym limitem cen. Ten zapis, zgodnie z przedstawioną wcześniej opinią ekspertów, również powinien zostać rozstrzygnięty w drodze procedury regulaminowej. W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia art. 44–1 ust. 7 zapisów projektu ustawy w proponowanym brzmieniu: „Rada Krajowego Związku Kas może ustalić limit ceny artykułu sanitarnego, wydawanego na zasadach określonych w art. 46.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełWładysławSzkop">Taki zapis został przyjęty w drodze dyskusji. Na poprzednim posiedzeniu Komisji podjęto decyzję, że będziemy używali dwóch określeń: materiały medyczne, w tym artykuły sanitarne. W tej sytuacji przepis brzmiałby następująco: „Rada Krajowego Związku Kas może ustalić limit ceny materiału medycznego, w tym artykułu sanitarnego, wydawanych na zasadach określonych w art. 46”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełWładysławSzkop">Jeśli nie ma uwag, to przechodzimy do rozpatrzenia art. 44–2 ust. 1 projektu ustawy w następującym brzmieniu: „Osobom, którym ze względu na choroby zakaźne, psychiczne i upośledzenie umysłowe, a także niektóre choroby przewlekłe, wrodzone i nabyte, mogą być przepisywane bezpłatnie, za odpłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością: leki, preparaty diagnostyczne oraz sprzęt jednorazowego użytku”.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełWładysławSzkop">Czy są uwagi do tego zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełZbigniewBomba">Sądzę, że należy wyjaśnić, kto będzie decydował o tym, które choroby będą uwzględniane lub pozostawić ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławSzkop">W następnym ustępie tego artykułu jest zawarte wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZbigniewBomba">Art. 44–2 ust. 2 zawiera wykaz leków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławSzkop">W zapisie projektów ustaw ar, 44–2 ust. 2 zawiera wykaz chorób i wykaz leków. Wykorzystano wszystkie uwagi zgłoszone na poprzednim posiedzeniu przy ich omawianiu i uzupełnione o uwagi legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWładysławSzkop">Jeżeli nie ma uwag to przystępujemy do rozpatrzenia ar. 44–2 ust. 2: „Minister zdrowia i opieki społecznej na wniosek i w uzgodnieniu z Radą Krajowego Związku Kas, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Naczelnej Rady Aptekarskiej określa, w drodze rozporządzenia, wykaz chorób oraz wykaz leków, preparatów diagnostycznych i sprzętu jednorazowego użytku, które ze względu na choroby zakaźne, psychiczne i upośledzenie umysłowe oraz ze względu na niektóre choroby przewlekłe, wrodzone i nabyte, mogą być przepisywane bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością”.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełWładysławSzkop">W przedłożonym materiale Rada Krajowego Związku Kas określa wykaz leków i chorób. Po dyskusji uzgodniono, że tę radę przejmie minister zdrowia i opieki społecznej w uzgodnieniu z Radą Krajowego Związku Kas. Proponuję jeszcze „jedną zmianę”, po zwrocie: „sprzętu jednorazowego użytku”, pozostały zwrot zastąpić „o których mowa w ust. 1). Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWładysławSzkop">Jeśli nie ma sprzeciwu, to przystępujemy do rozpatrzenia art. 44–2 ust. 3 zapisów projektów ustawy o następującej treści: „Przepisy art. 44–1 ust. 3, 5 i 6 stosuje się odpowiednio”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełHelenaGóralska">Chciałam zapytać o sformułowanie „w uzgodnieniu...”, czy oznacza to że musi być całkowicie uzgodnione z ministrem zdrowia i opieki społecznej, czy jest to opinia ministra zdrowia i opieki społecznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWładysławSzkop">W materiale, który ma pani poseł zostało zmienione brzmienie: „Minister zdrowia i opieki społecznej na wniosek i w uzgodnieniu z Radą Krajowego Związku Kas określa w drodze rozporządzenia wykaz chorób i leków”. Pani poseł ma zapis w poprzednim brzmieniu. Minister zdrowia i opieki społecznej będzie decydentem finalnym, ale musi być wniosek złożony przez Radę Krajowego Związku Kas, która będzie występowała celem ochrony swoich interesów finansowych, ale ostateczną decyzję podejmuje minister zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełHelenaGóralska">Chciałam się upewnić, jeżeli opinie te będą negatywne, to czy minister zdrowia może sam decydować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełWładysławSzkop">Bez uzgodnienia z Radą Krajowego Związku Kas nie będzie mógł podjąć takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełHelenaGóralska">Wobec tego musi być całkowicie uzgodnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWładysławSzkop">Tak. Na wczorajszym posiedzeniu Komisji rozważono możliwość, iż w takiej sytuacji należałoby przyznać prawo do składania wniosku obu stronom, tzn. zarówno ministrowi zdrowia, jak i Radzie Krajowego Związku Kas. Dotyczyło to listy i limitów. Uznano, że powinna to być norma na wniosek obu stron, a pomiędzy nimi powinno być uzgodnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekBalicki">Zgadzam z kierunkiem brzmienia tego artykułu. Kiedy będziemy ponownie omawiać sprawy związane z ochroną interesów indywidualnego ubezpieczonego należy pamiętać, że w takim brzmieniu, przy zrównoważonym nacisku, Rada Krajowego Związku Kas ma większą rolę w podejmowaniu ostatecznej decyzji, a minister bez zgody Rady Krajowego Związku Kas nie może podjąć drugiej dotyczącej list leków ulegających refundacji, to wtedy pozycja pojedynczego ubezpieczonego staje się mniejsza. Zakładamy, że rząd w stosunku do systemu ubezpieczeń powszechnych pełni rolę strażnika prawa i interesów jednostki. Sądzę, że te prawa należy zabezpieczyć innym przepisem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWładysławSzkop">Panie pośle, w sprawie list leków refundowanych, limitów ceny nie ma, bo przyjęliśmy na wczorajszym posiedzeniu Komisji zasadę, że z wnioskiem o zmiany listy limitu mogą wstąpić zarówno minister zdrowia i opieki społecznej, jak i Rada Krajowego Związku Kas. Obie strony występują na prawach partnerskich, natomiast żaden z tych podmiotów nie może sam podjąć decyzji, bo ona musi być uzgodniona.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełWładysławSzkop">Naczelna Rada Lekarska i Naczelna Rada Aptekarska pełnią inspiratora w lepszym postępowaniu terapeutycznym, skuteczniejszych procedurach medycznych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełWładysławSzkop">Natomiast w tym przepisie można przyjąć zasadę równouprawnienia tych partnerów, tzn. ministra zdrowia i opieki społecznej i Rady Krajowego Związku Kas, gdzie jedna i druga strona może wystąpić z wnioskiem, aby określić wykaz chorób, leków, które podlegają specjalistycznemu traktowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielNaczelnejRadyAptekarskiejAdamPłuska">Panie przewodniczący, zauważyłem niespójność, właśnie w ostatnim rozporządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej, dotyczącego kwestii chorób, wymienione są artykuły sanitarne. W tym zapisie nie są one uwzględnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełWładysławSzkop">Artykuły sanitarne jako bardzo niewielka grupa zostały przeniesione i obecnie podlegają Radzie Krajowego Związku Kas, które decyduje o nich. Dotychczas podlegały nadzorowi ministra zdrowia i opieki społecznej. Czy w tej kwestii są jeszcze pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełWładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 45 zapisów projektów ustawy, którego treść brzmi: „Jeżeli ubezpieczony chorujący na wrodzoną lub nabytą chorobę przewlekłą powinien z bezwzględnych wskazań lekarskich przyjmować lek nie objęty wykazem leków podstawowych, uzupełniających lub wykazem, o którym mowa w art. 44–2 ust. 2 lekarz ubezpieczenia zdrowotnego wystawia, z zastrzeżeniem art. 46–1, receptę uprawniającą do nabycia niezbędnego leku na zasadach dotyczących leków podstawowych”. Czy są uwagi na pytania? Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełWładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 46 zapisów projektów ustaw następującej treści: „W przypadku chorób przewlekłych wymagających stałego stosowania określonych artykułów sanitarnych, lekarz ubezpieczenia zdrowotnego wystawia, z zastrzeżeniem postanowień art. 46–1, receptę uprawniającą do nabycia niezbędnych artykułów sanitarnych na zasadach dotyczących leków podstawowych”.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełWładysławSzkop">W tym zapisie proponuję artykuły sanitarne rozszerzyć jak w pozostałych zapisach o zwrot: „materiały medyczne, w tym artykuły sanitarne”. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o uwzględnienie tego zwrotu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PosełWładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia art, 46–1 zapisów projektu ustawy w następującym brzmieniu: „Rada Krajowego Związku Kas w uzgodnieniu z ministrem zdrowia i opieki społecznej, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej określa, w drodze rozporządzenia, leki i artykuły sanitarne, które nie mogą być przepisywane na recepcie uprawniającej do nabycia leku lub artykułu sanitarnego w trybie określonym w art. art. 45 i 46”. Zmiana w tym zapisie dotyczy materiałów w tym artykułów sanitarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaNaczelnejRadyLekarskiejEwaKrolkowska">Czy Rada Krajowego Związku Kas Chorych może wydawać rozporządzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję zmianę tego zapisu, mianowicie: „Minister zdrowia i opieki społecznej w uzgodnieniu z Radą Krajowego Związku Kas, po zasięgnięciu opinii naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej określa...” i dalej bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełWładysławSzkop">Powracamy do zapisu, tak jak w poprzednich przepisach, z uwzględnieniem zmiany „materiały w tym artykuły sanitarne”. Czy są jeszcze pytania? Nie widzę. Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę. Rozumiem, że art. 46 zapisów projektów ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełWładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 47 zapisów projektów ustawy w następującym brzmieniu: „Ubezpieczonym, będącym zasłużonymi honorowymi dawcami krwi przysługuje na podstawie recepty wystawionej przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego bezpłatne zaopatrzenie w leki objęte wykazami leków podstawowych i uzupełniających oraz określone w drodze zarządzenia przez ministra zdrowia i opieki społecznej leki, które zasłużony honorowy dawca krwi może przyjmować (stosować) w związku z oddawaniem krwi dla celów leczniczo-zapobiegawczych”.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełWładysławSzkop">Czy ktoś z państwa ma pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielkaNaczelnejRadyLekarskiejEwaKrolkowska">Czy honorowy dawca krwi musi przyjmować leki? Wtedy nie może być honorowym dawcą krwi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełMariaDmochowska">Jestem hematologiem, ale nie znam leków, które honorowy dawca krwi musi pobierać, aby mógł ją oddawać. W innych krajach prowadzone są tzw. hodowle honorowych dawców krwi” i podaje im się wysoko skoncentrowane preparaty białkowe, podobnie jak zawodnikom podnoszącym ciężary. W Polsce nie istnieje takie zjawisko. Czasami podaje się żelazo, ale ono jest w podstawowym spisie leków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DoradcawMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAndrzejKoronkiewicz">Konstruując ten zapis, konsultowaliśmy go z Instytutem Hematologii. W treści jest mowa o tym, że może przyjmować leki w związku z oddaniem krwi. Nie jest to obowiązek przyjmowania leków i też nie ma powodów, dla których miałby przyjmować leki, skoro jest zdrowy i może oddawać krew. Wtedy była mowa o preparatach żelaza i multiwitaminowych głównie witaminy grupy „B”. Zgodnie z konsultacjami pozostawiliśmy taki zapis, ale jego forma zależy od decyzji państwa. Natomiast przedstawiciele Instytutu Hematologii sugerowali, że taki zapis powinien znaleźć się w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełWładysławSzkop">Chciałem przypomnieć, że omawiając to zagadnienie poruszone były dwa problemy. Jeden dotyczy zasłużonych honorowych dawców krwi, którzy przestają już oddawać krew i pozostają nadal zasłużonymi honorowymi dawcami krwi i uzyskują uprawnienia do bezpłatnego uzyskiwania leków z listy podstawowej leków uzupełniających.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełWładysławSzkop">Drugi problem dotyczy stosowania leków wspomagających dla aktywnych honorowych dawców krwi. W pierwszej części jest to element promocji dawcy krwi, który dla stacji krwiodawstwa i dla krwiolecznictwa stanowi - jak wspomniała pani poseł Dmochowska - o tzw. „hodowlach dawców krwi”. Ten zapis odzwierciedla tę ideę, tzn. oddawanie krwi pozwala uzyskać tytuł zasłużonego honorowego dawcy krwi i uprawnia do korzystania z leków objętych zniżką.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełWładysławSzkop">Zmiana lub wykreślenie tego przepisu pozostaje do do decyzji Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMariaDmochowska">Uważam, że nie należy występować przeciwko przywilejom honorowych dawców krwi, a należy je wprowadzać. W tym przypadku honorowym dawcą krwi jest człowiek, który oddał w życiu 6 tys. mililitrów krwi i dostaje odpowiednią legitymację. Ten człowiek od dawna może nie oddawać krwi, ponieważ taka jest definicja honorowego dawcy krwi, o czym zapewnia ustawa o krwiodawstwie i krwiolecznictwie. Ci ludzie stanowią dużą grupę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełMariaDmochowska">Proponowanym zapisem umożliwimy korzystanie bezpłatnie z bardzo drogich witamin, preparatów białkowych, leków stosowanych przy zwiększaniu odporności organizmu, a także antybiotyków. Może to spowodować pretekst do utraty zdrowia związanego z honorowym oddawaniem krwi. Takiego związku w chwili obecnej nie ma. Osoby oddające krew w 99,9% nie zapadają na żadne choroby. Jeśli umożliwimy powstanie takiego związku, to w wyobraźni społeczeństwa powstanie wiele chorób z powodu honorowego oddawania krwi, aby uzyskać te leki. Jest to zjawisko społecznie niedobre, ponieważ stworzymy nieistniejący związek pomiędzy honorowym dawcą krwi a chorobą, a także ze względów finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełWładysławSzkop">Z wypowiedzi pani poseł wynika propozycja zmierzająca do wykreślenia drugiej części proponowanego zapisu od zwrotu „oraz określone w drodze zarządzenia przez ministra zdrowia i opieki społecznej leki, które zasłużony honorowy dawca krwi może przyjmować (stosować) w związku z oddaniem krwi dla celów leczniczo-zapobiegawczych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełZbigniewBomba">Jeżeli wykreślimy proponowaną część zdania, to wtedy umożliwimy w pozostałym sformułowaniu stosowanie wszelkich leków niezależnie od potrzeb honorowych dawców krwi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełWładysławSzkop">W drugiej części zapisu minister zdrowia i opieki społecznej określi leki wskazane dla honorowych dawców krwi i nie będące lekami uzupełniającymi i podstawowymi, o których wcześniej mówiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielOgólnopolskiegoPorozumieniaZwiązkówZawodowychIreneuszWiszowaty">Projekt zarządzenia ministra zdrowia i opieki społecznej był konsultowany z OPZZ, zgodnie z którym problem ten dotyczył 3 leków. Prosimy o przypomnienie tych leków, aby znać skalę tego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAdamWąsiewicz">Jest to jeden preparat żelazowy, jeden preparat witaminowy i jedna odżywka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełWładysławSzkop">Rozumiem, że jest propozycja skreślenia drugiej części zdania, wobec tego pozostawiamy go do decyzji proceduralnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Chciałem zwrócić uwagę państwa na skalę tego zjawiska. Rocznie pobiera się około 4 tys. litrów krwi od ponad 200 tysięcy honorowych dawców krwi. W ostatnich dwóch latach liczba honorowych dawców krwi maleje około kilkanaście tysięcy osób rocznie.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Zarząd Główny Polskiego Czerwonego Krzyża w jednym ze swoich pism skierowanych do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, w związku z projektem zapisów ustawy w powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, zwracał uwagę na konieczność utrzymania przywilejów, i tak znacznie ograniczonych dla grupy honorowych dawców krwi. Wiele czynników wpłynęło na zmniejszenie tej grupy ludzi m.in. zaniechanie prowadzenia akcji oddawania krwi przez służby mundurowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełWładysławSzkop">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 48 zapisów projektów ustaw o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w następującym brzmieniu: „Bezpłatne zaopatrzenie, do wysokości ustalonych limitów cen, w leki objęte wykazami leków podstawowych, uzupełniających oraz w leki i artykuły sanitarne, określone w przepisie wydanym na podstawie art. 45 i 46, przysługuje:</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełWładysławSzkop">1) inwalidom wojennym,</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełWładysławSzkop">2) inwalidom wojskowym,</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PosełWładysławSzkop">3) osobom, które doznały uszczerbku na zdrowiu w okolicznościach określonych w art. 7 i 8 i nie zostały zaliczone do żadnej z grup inwalidów,</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PosełWładysławSzkop">4) osobom wymienionym w art. 42 i 59 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 1983 r. nr 13 poz. 68; z 1990 r. nr 34 poz. 198 i nr 36 poz. 206; z 1991 r. nr 104 poz. 450; z 1992 r. nr 21 poz. 84; z 1993 r. nr 129 poz. 602; z 1994 r. nr 10 poz. 37 i z 1995 r. nr 4 poz.17).</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PosełWładysławSzkop">W poprzednim zapisie uwzględniono kombatantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełMariaDmochowska">Sądzę, że ostatni zapis w ustawie o lekach nie uwzględniał kwestii dotyczących wysokości ustalonych limitów cen dla inwalidów wojennych. Proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełWładysławSzkop">Ten przepis został sformułowany w toku dyskusji na posiedzeniu Komisji poświęconej ustawie o lekach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełMarekBalicki">Chciałem zapytać przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, w związku z limitem cen. Ostatnio „Gazeta Wyborcza” publikowała wykazy leków refundowanych i niektórzy posłowie zrozumieli - moim zdaniem - nieprawidłowo sposób obliczania ceny leku. W ustawie o zasadach odpłatności za leki jest zapisane, iż w aptece płaci się określony procent ceny leku, a później dopłaca różnicę.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełMarekBalicki">Ci posłowie, którzy zwrócili się do mnie dzisiaj stwierdzili, że limit cen wynosi np. 10 zł, cena jednego z preparatów będących w ramach tej samej międzynarodowej nazwy wynosi 100 zł. Pacjent płaci 30% ceny, czyli 30 zł i dopłaca różnicę ceny tj. 90 zł, czyli łącznie stanowi to 120 zł. Posłowie nie zajmujący się tą kwestią zdrowotną wskazują na lukę powstałą w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełMarekBalicki">Proszę o wyjaśnienie o innych zabezpieczeniach, ponieważ tak się nie dzieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektordepartamentuwMZiOSAdamWąsiewicz">Limit określa się w odniesieniu do jednej tabletki lub kapsułki. Jeżeli opakowanie kosztuje np. 100 zł, a limit został wyznaczony na podstawie polskiego preparatu, który kosztuje 10 zł, to pacjent płacąc 30% ceny leku płaci od kwoty w wysokości 10 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełMarekBalicki">Ale w ustawie jest inaczej i to stanowi problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełWładysławSzkop">Panu posłowi M. Balickiemu chodzi o to, że ci którzy wykonują rzecz, którą się zajmują nie mają problemu ze zrozumieniem tego mechanizmu, natomiast odbiorca w aptece chciałby wiedzieć na jakiej zasadzie aptekarz liczy nie od sztuki tylko od limitu cen 30%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełMarekBalicki">W ustawie zawarte jest 30% lub 50% ceny, a w innym punkcie zapisane, że dopłaca różnicę pomiędzy limitem a ceną leku. W praktyce jest inaczej, ponieważ kwestie fiskalne uniemożliwiają takie wyliczenie. Sądzę, że należałoby to wyjaśnić w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DyrektordepartamentuwMZiOSAdamWąsiewicz">Sądzę, że czytając całą naszą ustawę, to wysokość odpłatności dotyczy limitu, a różnice pomiędzy ustalonym limitem, do którego następuje wysokość refundacji, czyli limitem a faktyczną ceną ponosi pacjent. Myślę, że w ustawie takie szczegóły nie muszą być zawarte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełWładysławSzkop">W związku z tym zwracam się do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej o przedstawienie na następnym posiedzeniu Komisji, to jest jutro, mechanizmów regulujących tę kwestię i ograniczających możliwość interpretacji przez osoby nie rozumiejące problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJoannaStaręgaPiasek">Chciałam zapytać, o jakich osobach jest mowa w art. 48 pkt 3 i 4 zapisów projektów ustaw? Mam jeszcze pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, czy w przygotowanym rozporządzeniu dotyczącym odpłatności za domy pomocy społecznej, tzn. w kosztach utrzymania mieszczą się odpłatności za leki, ponieważ może zdarzyć się sytuacja, że po uiszczeniu opłaty za dom pomocy społecznej nie będzie można zapłacić za leki. Problem polega na synchronizacji rozporządzenia, wynikającego z ustawy o pomocy społecznej z przedłożonym zapisem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełMariaDmochowska">Chciałam poruszyć kwestę inwalidów wojennych. W całej Europie jest zasada, że inwalidzi wojenni mają leki bezpłatnie. Sądzę, że leki z listy podstawowej i uzupełniającej powinny być bezpłatne, a nie do wysokości limitu cen. Taka ustawa obowiązuje w ostatniej ustawie o lekach i odpłatności za leki. W Polsce inwalidów wojennych jest około 70–100 tys. osób i liczba ta wciąż maleje. W związku z tym powinniśmy uszanować przywileje dla tej grupy ludzi, dlatego cena leku podstawowego i uzupełniającego nie powinna być obarczona limitem cen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełWładysławSzkop">Rozumiem, że pani minister proponuje aby skreślić zwrot „do wysokości ustalonych limitów cen”, a także drugi zwrot - „i członków ich rodzin”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełMariaDmochowska">Członkowie rodzin inwalidów też mieli prawo do nabycia bezpłatnie leków i nie należy tego zmieniać. Natomiast w sprawie stosowania limitów cen dla rodzin inwalidów, to proponuję też pozostawić. Uważam, że bezwzględnie należy zachować prawo do bezpłatnych leków dla inwalidów wojennych, ponieważ pogorszymy warunki, które mają od 1939 roku. W czasie II wojny światowej Niemcy uznali prawa polskich inwalidów wojennych do bezpłatnych leków. Byłby to brak uzasadnienia merytorycznego i moralnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełWładysławSzkop">Nie podważam części merytorycznej pani wypowiedzi. Zrozumiałem, że proponuje pani dwie poprawki. Natomiast pani poseł proponuje tylko jedną, tzn. skreślić zwrot „do wysokości ustalonych limitów cen”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełZbigniewBomba">Jeżeli skreślimy zwrot „do wysokości limitów cen”, a nie podzielimy tego artykułu na dwa artykuły, to będzie obowiązywało inwalidów wojskowych i pozostałe osoby wymienione. Po dyskusji na posiedzeniu ostatniej podkomisji wykreślono wyraz „kombatantów” i wtedy padło stwierdzenie, że „pozostają uprawnienia dla inwalidów wojskowych, których znaczną grupę stanowią inwalidzi wojskowi III grupy mający pełną wysokość emerytury i prawo do pracy, z którego większość korzysta, podejmując pracę poza wojskiem”. Czy jest to społecznie słuszne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Konstruując pierwsze zapisy ustawy umieściliśmy art. 48 w propozycjach zapisów projektów ustaw, inwalidów wojennych, członków ich rodzin, inwalidów wojskowych, a także kombatantów i inne osoby, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego z podaniem szczegółowych aktów prawnych. W toku dyskusji w ramach Komisji Nadzwyczajnej były propozycje, aby grupy uprawnione zdeterminować. Inwalidów wojennych jest około 70 tys. osób. Środowiska te dosyć wnikliwie analizują projekty aktów prawnych, które dotyczą uprawnień różnych rodzajów świadczeń. W trakcie konsultacji międzyresortowych odbyła się dyskusja z Urzędem ds. Kombatantów, na temat określenia definicji kombatanta. W związku z tym w słowniczku znalazło się określenie „kombatant” wynikające z ustawy. W odniesieniu do tych osób, które wymieniamy w art. 7 i 8 ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, podane są szczegółowe przypadki. W wyniku dyskusji podjęto decyzję, aby ograniczyć uprawnienia do inwalidów wojennych i wojskowych bez członków ich rodzin.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Następnie z uwagi na fakt, iż ta grupa kombatantów i osób, które doznały uszczerbku na zdrowiu w okolicznościach, które w następnych ustawach zostały określone - rośnie i stanowi to może obciążenie dla gospodarki Kas Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego, że należy tę grupę ograniczyć. Taka była konkluzja w wyniku dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Jeśli chodzi o limit cen, to w projekcie rządowym, który został uzgodniony z ministrem finansów i Urzędem ds. Kombatantów mamy taki zapis, że „osobom, które nie zostały zaliczone do żadnej grupy inwalidów przysługuje zaopatrzenie w leki objęte wykazami leków podstawowych, uzupełniających oraz w leki i artykuły sanitarne, określone w przepisie wydanym na podstawie art. 45 i 46 do wysokości ustalonych limitów cen, o których mowa w art. 44 ust. 7 i 8”.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Limit cen dla tych specjalnych grup uprawnionych został w przedłożeniu rządowym przyjęty przez Radę Ministrów, która skierowała projekt ustawy do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełWładysławSzkop">Panie dyrektorze, czy może pan wyjaśnić art. 7 i 8 ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Nie mam jej obecnie, a nie pamiętam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełWładysławSzkop">Proszę w tej sprawie o pomoc przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej lub Ministerstwa Obrony Narodowej, a także proszę o wyjaśnienie, czy do kosztów utrzymania domu opieki społecznej są włączone leki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#GłównyspecjalistawMinisterstwiePracyoPolitykiSocjalnejAureliaTrzcińska">W projekcie rozporządzenia dotyczącego odpłatności w domach pomocy społecznej, które będą pokrywały koszty wynikające z uprawnień ubezpieczonego, tj. dopłaty ponad limity, nie będą pokrywane przez domy pomocy społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełJoannaStaręgaPiasek">Ustawa określa, że odpłatność będzie wynikała z kosztów utrzymania, Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej w drodze rozporządzenia ma obowiązek sporządzić koszyk kosztów utrzymania, różny w poszczególnych regionach kraju.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PosełJoannaStaręgaPiasek">W związku z tym, czy w koszyku dotyczącym kosztów utrzymania znajdują się również wszystkie leki, czy ich część, ponieważ odpłatność dla znacznej części wynosi 70% dochodów. Jeśli dom pomocy społecznej nie uwzględni w kosztach utrzymania leków podstawowych i uzupełniających, to będą pozbawione kupowania leków osoby znajdujące się w domach pomocy społecznej. Czy w tym koszyku wydatków planowane są leki i jakie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#GłównyspecjalistawMPiPSAureliaTrzcińska">W koszyku wydatków przez domy pomocy społecznej znajdują się leki, do których ma prawo ubezpieczony, ale bez dopłat ponad limit. Wszyscy mieszkańcy domów pomocy społecznej korzystają z ubezpieczenia i na jego podstawie mają prawo do nabywania leków za odpłatą ryczałtową 30% lub 50% i są one wliczone w koszty pokrywane przez dom pomocy społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaObronyNarodowejMichałBanasiński">Chciałbym ustosunkować się do nazewnictwa „inwalida wojskowy”. Inwalidą wojskowym jest żołnierz służby zasadniczej, który w czasie odbywania jej doznał trwałego trwałego uszczerbku na zdrowiu np. w chwili strzelania na poligonie z czołgu został kaleką. Natomiast inwalidą wojskowym nie jest były żołnierz zawodowy, który posiada II lub III grupę kategorii zdrowia, jest to rencista, ale z ogólnego stanu zdrowia. Wtedy nie jest inwalidą wojskowym. Inwalidą wojskowym jest ta osoba, która posiada związek z trwałą służbą wojskową, natomiast z ogólnego stanu zdrowia, nigdy nie jest inwalidą wojskowym i nie ma zniżki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełZbigniewBomba">Dziękuję za wyjaśnienie, to ja źle zrozumiałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełWładysławSzkop">Proszę o jeszcze jedno wyjaśnienie. W ustawie z 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin art. co określają 7 i 8, 42 i 59.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielMONMichałBanasiński">Ta ustawa jednoznacznie określa definicję inwalidy wojskowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełSławomirMarczewski">Podzielam wyjaśnienie przedstawione przez pana M. Banasińskiego. Chciałbym odnieść się do całego art. 48 zapisów projektów ustaw i popieram pana posła Z. Bombę, ponieważ ustawa ta jest o Kasach Ubezpieczeń Zdrowotnych a nie o opiece społecznej. Uważam, że tylko inwalidom wojennym i wojskowym powinny być zachowane uprawnienia. Natomiast nie powinno być rozdawania ich dla rodzin innych osób. Ustawa o opiece społecznej konsumuje osoby będące na rentach, emeryturach. Mogą one otrzymać zniżki wówczas, kiedy ich dochód jest zbyt niski. Dlatego popieram pana posła Z. Bombę, że tylko inwalidom wojennym i wojskowym bez członków rodzin te zniżki powinny przysługiwać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełWładysławSzkop">Po tej dyskusji proszę o rozważenie następującej propozycji: „Inwalidzi wojenni i członkowie ich rodzin otrzymują bezpłatnie zaopatrzenie, natomiast pozostałe trzy wymienione grupy otrzymują do wysokości ustawowych limitów cen”.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PosełWładysławSzkop">Czy pani poseł M. Dmochowska zgadza się z taką propozycją zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełMariaDmochowska">Tak, natomiast w sprawie rodzin to praktycznie inwalida wojenny jest starym człowiekiem i jedynym członkiem jego rodziny, który otrzymuje prawo do korzystania z bezpłatnych leków, jest pozostająca na jego utrzymaniu żona lub mąż, ewentualnie dziecko będące inwalidą I grupy, ale to są sporadyczne przypadki. Ponieważ są to uprawnienia w pewnym stopniu odszkodowawcze, to myślę, że powstałe rady nadzorcze Kas zażądają rekompensaty dla inwalidów. Natomiast w żadnej normie innych krajów nie ma rozdziału żon pozostałych na utrzymaniu męża. Powinniśmy zachować zapis dotyczący rodziny inwalidy. Popieram propozycję pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełSławomirMarczewski">Istotnie inwalidzi wojenni to ludzie w starszym wieku i należy do docenić. Różnie w życiu bywa i nie jest to tylko żona mająca prawo. Sądzę, że osobie będącej inwalidą wojennym przysługuje to prawo, natomiast nie widzę podstaw przyznawania tego prawa członkom rodzin. To jest typowe rozdawnictwo. Pani poseł M. Dmochowska z Unii Wolności zachowuje się jak w czasach socrealizmu. Inwalidom wojennym i wojskowym przysługuje to prawo, natomiast nie może przysługiwać członkom ich rodzin. O tym, jak to wygląda w praktyce, jeżeli chodzi o członków rodzin inwalidów wojennych, mogą powiedzieć lekarze z podstawowej opieki zdrowotnej (którym jestem m.in. i ja), i wiem jakie są problemy z członkami rodzin.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PosełSławomirMarczewski">Uważam, że jest to rozdawnictwo i należy je zakończyć, szczególnie kształtując ustawę, która ma obowiązywać wiele lat. Zgłaszam wniosek o skreślenie zwrotu „członków rodzin inwalidów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełWładysławSzkop">Proponuję następujące rozwiązanie: konstrukcja przepisu dwuczłonowa wyróżniająca punkty 2, 3 i 4, uwzględniająca zapis „do wysokości ustalonych limitów cen”, natomiast pierwszą część obejmująca inwalidów wojennych, bez członków ich rodzin, poddamy pod głosowanie w normalnej procedurze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełZbigniewBomba">Popieram propozycję podziału tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#GłównyspecjalistawMPiPSWojciechBorkowski">Proponuję przełożyć dyskusję dotyczącą tych zapisów na jutrzejsze posiedzenie Komisji, ponieważ nie mamy tekstu ustawy i trudno jest dyskutować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełWładysławSzkop">Przy liście obecności leżało 50 egzemplarzy tekstu, nad którym obecnie pracujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#GłównyspecjalistawMPiPSWojciechBorkowski">Nie mamy tekstu ustawy o za-opatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełWładysławSzkop">Ten przepis będzie musiał być rozstrzygnięty w drodze procedury regulaminowej i dlatego ponownie jeszcze do jego omówienia powrócimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełHelenaGóralska">Pan poseł S. Marczewski zarzucał pani poseł M. Dmochowskiej bycie w czasach socrealizmu, używając ogólnych stwierdzeń, że w życiu różnie bywa i są problemy z inwalidami wojennymi. Rozumiem, że panu posłowi chodziło o to, iż inwalida wojenny może mieć młodą żonę i jest to forma zazdrości, bo w życiu różnie bywa.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PosełHelenaGóralska">Jeżeli ma pan argumenty, to proszę przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełMariaDmochowska">Ten zapis można ograniczyć następującą: „inwalidom wojennym i członkom rodzin pozostającym na ich utrzymaniu”.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PosełMariaDmochowska">Problemy dotyczące wypisywania recept wywodzą się ze środowisk lekarskich mających teczki inwalidów. Stwierdzam z całą odpowiedzialnością, że u nieuczciwych lekarzy stanowiących 1–2%, wszystkie wpisy polegały na tym, że lekarze dysponowali tymi teczkami i była możliwość - niekoniecznie dla siebie - wypisywania dodatkowych recept. Problem ten pojawił się wtedy, kiedy wszystkie leki dla inwalidów były bezpłatne. Obecnie leki bezpłatne objęte są wykazami leków, a ubezpieczenie dysponuje metodami, które ujawniają niewłaściwie wypisane recepty. W związku z tym ten problem nie jest aktualny i zakończył się z socjalizmem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełWładysławSzkop">Rozumiem, że w swoich wypowiedziach zmierzacie państwo do rozszerzenia bezpieczeństwa Kasy i aby byli usatysfakcjonowani ci, którzy w pewnym okresie swojego życia dla tego kraju poświęcili ze swojego zdrowia i życia istotne wartości.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PosełWładysławSzkop">Proponuję zastanowić się nad propozycją pani poseł M. Dmochowskiej, bo wtedy moglibyśmy ją przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełSławomirMarczewski">Chciałbym przeprosić panią poseł M. Dmochowską za swoją zbyt ostrą wypowiedź i zgadzam się z pani poseł propozycją. Być może jest to 1–2% lekarzy korzystających z tych recept. Chciałbym poprzeć wniosek pani poseł Dmochowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełWładysławSzkop">Wobec tego treść przepisu została ustalona i prawo do bezpłatnych leków podstawowych i uzupełniających będzie dotyczyło inwalidów wojennych i członków rodzin pozostających na ich utrzymaniu. Natomiast w pozostałych przypadkach prawo do wysokości ustalonych limitów cen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Chciałem zwrócić uwagę na trzy kwestie. Jeżeli wykreślimy z treści przepisu zwrot „do wysokości ustalonych limitów cen” dla wszystkich grup lub dla jednej, to stworzymy określone konsekwencje finansowe. Następna sprawa dotyczy recept płatnych w 100%, to jest 7% recept i należy do inwalidów wojennych, czyli jest to poważna grupa. Trzeci element dotyczy propozycji zapisów w przedłożeniu rządowym, odnoszący się do uprawnień kombatantów i innych osób. Otóż jeśli chodzi o osoby będące kombatantami i te, które doznały uszczerbku na zdrowiu, to proponowano, aby osoby te nie płaciły składek na ubezpieczenie zdrowotne tylko, żeby płacił budżet państwa. Jest wiele propozycji dotyczących dodatkowych uprawnień nie wynikających z obecnych aktów prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełWładysławSzkop">Rozumiem, że strona rządowa nie wnosi sprzeciwu wobec propozycji takiego przepisu?</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#PosełWładysławSzkop">Zgodnie z przedstawioną propozycją tego artykułu pkt 1 pozostaje w postaci zapisu „inwalidom wojennym i członkom rodzin pozostającym na ich utrzymaniu”, czyli prawo do bezpłatnych recept, natomiast inwalidzi wojskowi i osoby uwzględnione w art. 7, 8, 42 i 59 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, otrzymują prawo bezpłatnych recept do wysokości ustalonych limitów cen.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełSławomirMarczewski">Na jakiej podstawie lekarz będzie sprawdzał, kto jest członkiem rodziny inwalidy wojennego w gabinecie lekarskim?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełWładysławSzkop">Na podstawie karty identyfikacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PosełWładysławSzkop">Leki są ważną kwestią. Istnieje możliwość, aby dzisiaj zakończyć omawianie kwestii farmaceutycznej, w związku z tym proponuję, aby z rozdziału V ustawy przejść do rozpatrzenia art. 64 zapisów projektów ustaw o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Tym artykułem zakończymy omawianie kwestii farmacji i leków.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#PosełWładysławSzkop">Art. 64 zapisów projektów ustaw jest zgodny z przedłożonym projektem rządowym następującej treści:</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#PosełWładysławSzkop">„1) leki i materiały medyczne są wydawane ubezpieczonym przez apteki wymienione w art. 44 ust. 2, jeżeli przynajmniej jedna z kas zawarła umowę o zaopatrzeniu ubezpieczonych w leki i materiały medyczne,</u>
          <u xml:id="u-78.4" who="#PosełWładysławSzkop">2) umowa o zaopatrzeniu ubezpieczonych w leki i materiały medyczne powinna określać w szczególności...”.</u>
          <u xml:id="u-78.5" who="#PosełWładysławSzkop">Pracując nad projektem tej ustawy stwierdzono, że nie powinno być umów z aptekami. Leki refundowane są uprawnieniem przysługującym pacjentowi i każda apteka powinna mieć możliwość zrealizowania recepty zawierającej wpis leków refundowanych. W toku prac zaproponowano następujące brzmienie art. 64:</u>
          <u xml:id="u-78.6" who="#PosełWładysławSzkop">"1) leki i artykuły sanitarne są wydawane ubezpieczonym w aptekach na zasadach określonych w ustawie,</u>
          <u xml:id="u-78.7" who="#PosełWładysławSzkop">2) apteka ma obowiązek w szczególności:</u>
          <u xml:id="u-78.8" who="#PosełWładysławSzkop">- zapewnienia dostępności leków i artykułów sanitarnych (medycznych) objętych listami leków podstawowych i uzupełniających, o których mowa w art. 44 ust. 2 oraz leków, preparatów diagnostycznych oraz sprzętu jednorazowego użytku, o których mowa w art. 44–1,</u>
          <u xml:id="u-78.9" who="#PosełWładysławSzkop">- udostępniać do kontroli kasę lub na jej zlecenie przez organy nadzoru farmaceutycznego, dokumentację, którą apteka jest obowiązana prowadzić na podstawie odrębnych przepisów,</u>
          <u xml:id="u-78.10" who="#PosełWładysławSzkop">- przekazywać dane o obrocie lekami i artykułami sanitarnymi refundowanymi, w sposób określony w rozporządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej”.</u>
          <u xml:id="u-78.11" who="#PosełWładysławSzkop">Proszę o zajęcie w tej sprawie stanowiska Naczelną Radę Aptekarską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzedstawicielkaNaczelnejRadyAptekarskiejMałgorzataMorawska">Do przepisu nie wnosimy zastrzeżeń poza ust. 2 pkt 3, który jest niejasno sformułowany legislacyjnie, ponieważ nie jest to delegacja ustawowa - przekazywanie danych o obrocie lakami i artykułami sanitarnymi, refundowanymi w sposób określony w rozporządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nie mam zastrzeżeń do tego sformułowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełHelenaGóralska">Komu przekazywane są dane o obrocie lekami i artykułami sanitarnymi refundowanymi i w jakim celu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">W proponowanym zapisie art. 64 przedłożonym przez rząd delegacji nie było. Nasza propozycja bazowała na konkluzjach z dyskusji i dalszych prac, które miały na celu skonsumowanie wyników dyskusji, aby zawrzeć stosowny artykuł. Mówiliśmy również o tym, że nowelizowana ustawa, dotycząca zmiany ustawy o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne w naszych propozycjach zawiera się w art. 12 pkt 3 już przyjętych. „Minister zdrowia i opieki społecznej określa w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej szczegółowe zasady oraz tryb refundacji, a także sposób przekazywania przez aptekę danych o obrocie lekami refundowanymi i ich zakres”. To jest delegacja wynikająca z istniejącego już aktu prawnego i znalazł się on w nieco zmienionej formie niż w propozycjach uzgodnionych z Biurem Legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">W przypadku refundacji z budżetu państwa, to informacjami o obrocie zainteresowani są wojewodowie oraz minister zdrowia i opieki społecznej. W sytuacji finansowania ubezpieczeniowego refundacji za leki zainteresowana jest Rada Krajowego Związku Kas i kasy regionalne, ponieważ one będą zainteresowane, ile będzie ich kosztowała ta refundacja globalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełWładysławSzkop">W pkt. 2 zapisano: „udostępnić do kontroli przez kasę”. Należałoby zastanowić się nad tym, czy to rozporządzenie ministra zdrowia i opieki społecznej nie powinno być wydane po uzyskaniu opinii i stanowiska Rady Krajowego i Związku Kas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełHelenaGóralska">Rozumiem, że są to rozliczenia potrzebne do refundacji i jest to wejście w relację pomiędzy apteką a Radą Krajowego Zawiązku Kas, a nie jak obecnie apteką a budżetem państwa. W związku z tym należałoby ten zapis doprecyzować w proponowanej relacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełWładysławSzkop">Koncepcja tego zapisu nie przewiduje umowy, natomiast są określone generalne zasady ustawowe wymagające przedstawienia informacji o obrocie lekami i artykułami sanitarnymi refundowanymi i w sposób określony w rozporządzeniu musi być przedstawiona kasie na jej żądanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzedstawicielkaNRAMałgorzataMorawska">Podzielam pogląd, że doprecyzowanie tego zapisu jest niezbędne, ponieważ w obecnym zapisie to nie jest delegacja ustawowa. Ponadto nie uwzględniono opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej, ponieważ jest to akt normatywny i jest to ustawowe uprawnienie samorządu aptekarskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełMariaDmochowska">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS, w świetle art. 64 mówiącego o refundacji. Czy wszystkie szczegółowe elementy są materią ustawy, czy rozporządzenia, ponieważ wynikają z faktów ściśle ujętych w ustawie. Łącząc w ustawie materię rozporządzenia z materią ustawy utrudnia to później działanie, ponieważ nie można zmienić schematu a ustawę czyni mniej czytelną.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PosełMariaDmochowska">Proponuję te szczegółowe elementy umieścić w rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Powinno się dążyć do uregulowania najwięcej materii w ustawie, zwłaszcza w kwestii obowiązków. Wskazane byłoby, aby sfera obowiązków była jednoznacznie uregulowana w ustawie, natomiast rozporządzenie powinno odnosić się do sposobu techniki realizacji obowiązków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełWładysławSzkop">Czy może jeszcze pan ustosunkować się do dwóch uwag, mianowicie komu mają być przekazywane dane o obrocie lekami i artykułami sanitarnymi refundowanymi i czy musi być wprowadzony zapis dotyczący konsultacji z Naczelną Radą Aptekarską?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Można doprecyzować tę normę i uzupełnić o konkretnych adresatów. Trudno mi w tym przypadku odnieść się do samej materii. Jeżeli jest dużo adresatów, to nie powinna ich podawać ustawa, natomiast można podać w przypadku jednego lub dwóch adresatów.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Kwestia zasięgania opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej w regulowaniu tej materii jest kwestią merytoryczną, którą państwo muszą rozstrzygnąć, chyba że ustawa o aptekach wymaga opiniowania w takich sytuacjach. Wtedy, jeżeli pominiemy tę kwestię w tej ustawie, to nastąpi kolizja prawna, a z mocy ustawy regulującej kwestię aptek, taki obowiązek powinien istnieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełWładysławSzkop">Taki obowiązek istnieje i takie opiniowanie ze strony Naczelnej Rady Adwokackiej jest konieczne. Natomiast czy jest potrzeba wpisania w omawianym przepisie, że dane o obrocie lekami i artykułami sanitarnymi refundowanymi mają być przekazywane Kasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełHelenaGóralska">W art. 64–1 zapisów projektów ustaw w ust, 4 jest podany adresat, czyli Kasa, której apteka zobowiązana jest przedstawić rachunek za zrealizowanie recepty. Sądzę, że w art, 64 pkt 2 ust. 3 zapisów projektów ustaw, jedynym adresatem jest Kasa, jeśli nie to proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#DoradcawMZiOSAnrzejKoronkiewicz">W przedłożeniu rządowym zapisane było to, co powinna zawierać umowa, jaką jest dysponent środków, w tym przypadku Kasa od strony merytorycznej. Część z elementów umowy znalazło się w projekcie ustawy. Jeżeli nie będzie umowy, to wtedy ustawą regulujemy zasady wzajemnych relacji pomiędzy instytucjami ubezpieczeniowymi, a aptekami realizującymi recepty refundowane, które interesują nas ze względu na udział w kosztach. Również interesują nas recepty nierefundowane, ponieważ zgodnie z prowadzoną przez państwo polityką lekową, minister zdrowia i opieki społecznej będzie zainteresowany problemami istniejącymi na rynku leków. Należy pamiętać, że nadal w tym okresie, kiedy będzie obowiązywała ustawa, z budżetu państwa, części będącej w dyspozycji ministra zdrowia i opieki społecznej będzie dokonywało się różnych zakupów, a w tym także leków cytostatycznych, hormonalnych itp.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#DoradcawMZiOSAnrzejKoronkiewicz">Rachunek będzie odbierał ten, kto płacił, a w przypadku leków refundowanych będzie Kasa.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#DoradcawMZiOSAnrzejKoronkiewicz">Rozwiązania w tym względzie w systemach ubezpieczeniowych nie są jednolite. Może to być refundacja pacjentowi, który wykupił lek i domaga się zwrotu pieniędzy od Kasy lub są podpisywane umowy refundacyjne z konkretnymi instytucjami ubezpieczonymi, które ten rodzaj świadczeń ubezpieczają. W tym przypadku, biorąc pod uwagę wiele różnych czynników, nie wzorowaliśmy się systemem francuskim, którym najpierw płaci się za lek, a później należy żądać refundacji, tylko refundację załatwiamy poza pacjentem, mającym uprawnienia. Interesuje nas obrót na rynku leków dotyczący wszystkich grup leków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełWładysławSzkop">Problem dotyczy ust. 2 pkt 3, mianowicie komu mają być przekazane dane, kto ma wyznaczyć odbiorcę tych danych, rozporządzenie ministra zdrowia i opieki społecznej czy ustawa ma wskazywać komu mają być przekazane dane, a także uzyskanie opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej. Ostatnia kwestia nie budzi wątpliwości i trzeba uzupełnić przepis tą kwestią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełHelenaGóralska">Proponuję, aby dopisać w ust. 2 pkt 3 na końcu zdania „po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej”. Z wyjaśnień dyrektora A. Koronkiewicza wynika, że uzyskiwane informacje są przeznaczone dla ministra zdrowia i opieki społecznej, a nie dla Kasy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#DoradcawMZiOSAndrzejKoronkiewicz">Rozporządzenie będzie zawierało więcej elementów, którymi będzie zainteresowane Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. Refundacja jest kwestią finansową, natomiast do prowadzenia polityki lekowej potrzebne będą inne informacje pobierane zarówno z Kasy, jak i też od bezpośrednich dystrybutorów leków. Tego typu działania są konieczne, ponieważ minister zdrowia i opieki społecznej ustalał limity cen leków, listy leków refundowanych, wykaz leków podstawowych i uzupełniających, wobec tego musi być zainteresowany obrotem lekami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PosełHelenaGóralska">Rozumiem, że odbiorcą danych w obrocie lekami i artykułami sanitarnymi refundowanymi jest minister zdrowia i opieki społecznej i Kasa. Jeżeli uzupełnimy o zwrot „po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej”, to nie będę miała zastrzeżeń do tego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#PosełHelenaGóralska">Z wypowiedzi pana dyrektora Koronkiewicza wynikało, że odbiorców tych informacji będzie znacznie więcej niż dwóch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełWładysławSzkop">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego: czy w ustawie powinniśmy wpisać odbiorcę tej informacji, czy w delegacji do ministra zdrowia i opieki społecznej i to on ma wyznaczyć odbiorcę tej informacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Możemy to zapisać, ale nie musimy precyzyjnie formułować, ponieważ z ustawą nakładamy obowiązek przekazywania tych danych, czyli apteka ma obowiązek przekazać je, natomiast w proponowanym sformułowaniu to minister zdrowia i opieki społecznej ma dokładnie sprecyzować odbiorcę danych w rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PosełWładysławSzkop">Pani poseł, czy nie precyzowanie odbiorcy i pozostawienie do uwzględnienia go w rozporządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej uważa pani, że byłoby nadmiernym upoważnieniem dla ministra zdrowia i opieki społecznej, który określi, kto ma być odbiorcą informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PosełHelenaGóralska">Uważamy, że lepiej byłoby wpisać tych dwóch odbiorców. Trudno mi sobie wyobrazić, aby minister zdrowia i opieki społecznej tym rozporządzeniem narzucił obowiązek przekazywania danych do urzędu skarbowego. Proponuję w takiej sytuacji wyszczególnić tych dwóch odbiorców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#WicedyrektorZakładuUbezpieczeńSpołecznychAndrzejMolenda">W art. 64 ust. 1 zapisów projektów ustaw jest mowa o lekach i artykułach sanitarnych wydawanych ubezpieczonym w aptece na zasadach określonych w ustawie ust. 2 stanowi rozwinięcie ust. 1, poza lekami i artykułami sanitarnymi jest mowa o preparatach diagnostycznych oraz sprzęcie jednorazowego użytku. Jeżeli preparat diagnostyczny i sprzęt jednorazowego użytku mieści się w pojęciu „lek” lub „artykuł sanitarny”, to może nie należy tego rozwijać, natomiast jeżeli stanowi coś innego, to czy preparat diagnostyczny będzie wydawany ubezpieczonemu w aptece czy na zasadzie określonej tą ustawą lub inną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełWładysławSzkop">Nie zauważył pan, że pojawiło się stwierdzenie „materiał medyczny, w tym artykuł sanitarny” i pod tym pojęciem jest strzykawka i preparat diagnostyczny.</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#PosełWładysławSzkop">Na początku wprowadziliśmy tę zmianę, którą Biuro Legislacyjne sukcesywnie wprowadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję po wyrazie „refundowanymi” wpisać zwrot „Kasie lub innym podmiotom”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PosełHelenaGóralska">W tej sytuacji proponuję pozostawić to bez zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PosełWładysławSzkop">Zapis „po zasięgnięciu opinii” spowodowałby pojawienie się uprawnienia do protestu i działań wynikających z opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej. Rozumiem, że państwo akceptują art. 64 zapisów projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#PosełWładysławSzkop">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-106.2" who="#PosełWładysławSzkop">Spotykamy się jutro o godzinie 11, ale może być później, ponieważ porządek Sejmu może być inny i będą dłużej trwały głosowania.</u>
          <u xml:id="u-106.3" who="#PosełWładysławSzkop">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>