text_structure.xml 11.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyWierchowicz">W imieniu prezydium Komisji witam wszystkich państwa na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyWierchowicz">Proponuję porządek obrad zgodny z tym, który państwu doręczono. W punkcie I rozważymy kwestię podjęcia uchwały, której przedmiotem będzie zgłoszenie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej, w brzmieniu państwu przedłożonym.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyWierchowicz">W przesłanym państwu piśmie proponujemy dyskusję nad komisyjnym projektem ustawy. Prezydium Komisji doszło jednakże do wniosku, że korzystniejsze byłoby inne rozwiązanie - Komisja podjęłaby uchwałę, by druk dołączony do zawiadomienia o dzisiejszym posiedzeniu był projektem ustawy, który przekazalibyśmy marszałkowi Sejmu w celu rozpoczęcia normalnej drogi legislacyjnej. W I czytaniu tego projektu ustawy będą rozważane zastrzeżenia już zgłoszone przez pana posła Syryjczyka. Wiem, że są również zastrzeżenia zgłoszone przez przedstawicieli Biura Legislacyjnego KS.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyWierchowicz">W I czytaniu rozpatrywane będą wszelkie zastrzeżenia zgłoszone przez posłów. Rozpatrywanie w dniu dzisiejszym jedynie zastrzeżeń zgłoszonych przez pana posła Syryjczyka byłoby dublowaniem dyskusji, która nas czeka. Jeżeli w dniu dzisiejszym podejmiemy uchwałę, to całą tę pracę skumulujemy w normalnym procesie legislacyjnym przy I czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzyWierchowicz">Proszę o zabranie głosu pana posła Syryjczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszSyryjczyk">Zgadzam się z tą propozycją. Chciałbym wyjaśnić, że nie zgłaszam zastrzeżeń, ale uwagi o potrzebie rozszerzenia. Jest przecież późniejsza ustawa o prywatyzacji, a kilka naszych ustaw odwołuje się do starej ustawy o prywatyzacji. W związku z tym mam propozycje porządkujących rozszerzeń. Myślę, że to, co napisałem powinno stać się inspiracją dla Biura Legislacyjnego, by wzięto pod uwagę, że nasze nowelizacje były przeprowadzane pod kątem starej ustawy prywatyzacyjnej. Uważam, że możemy to przeprowadzić przy okazji I czytania, a teraz powinniśmy podjąć uchwałę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRząduMarekPol">Chciałbym przypomnieć, co jest przesłanką dla tego typu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRząduMarekPol">W czasie pracy nad pakietem ustaw równolegle prowadzone były prace legislacyjne, których efektem były uchwalone ustawy. Ustawy te musiały być zgodne z obowiązującym wówczas prawem, w związku z czym nie uwzględniają rozwiązań zawartych w pakiecie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRząduMarekPol">Pan poseł Syryjczyk jako pierwszy zwrócił uwagę na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej na to, że musimy dopracować się ustawy spinającej procesy legislacyjne dotyczące pakietu i tego co jest poza pakietem.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRząduMarekPol">Ustawa przygotowana w tym zarysie przez pana prof. Izdebskiego i jednego z moich współpracowników jest projektem niedoskonałym. Po wstępnym przejrzeniu propozycji pana posła Syryjczyka mamy świadomość, że zmiany te w większości są nieodzowne i trzeba je wprowadzić. Można je wprowadzić w toku prac Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ReformyCentrumAdministracyjnegoiGospodarczegoRząduMarekPol">Nie zamierzam ukrywać, że chciałem państwa namówić do tego, by nie była to inicjatywa całej Komisji tylko grupy posłów. Wyjaśnię dlaczego. Otóż, istnieje możliwość - ze względu na porządkujący charakter tej ustawy - że Prezydium Sejmu zadecyduje o skierowaniu projektu ustawy do I czytania na posiedzeniu Komisji. Nie wiem, czy można cofać ustawę do I czytania do tej samej komisji, skoro jest to uchwała komisyjna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyWierchowicz">Regulamin nie określa, żeby to było niemożliwe. Myślę, że uchwała Komisji będzie najkorzystniejszą formą. Uchwałę możemy podjąć w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyWierchowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie pracy nad tym projektem? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełJerzyWierchowicz">Proponuję podjęcie uchwały, iż propozycja projektu przedłożona państwu wraz z zawiadomieniem o dzisiejszym posiedzeniu stanowi projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z reformą funkcjonowania gospodarki i administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełJerzyWierchowicz">Kto z państwa jest za podjęciem takiej uchwały? Uchwała została podjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełJerzyWierchowicz">Prezydium Komisji skieruje projekt ustawy do Prezydium Sejmu z sugestią, by powróciła do naszej Komisji w ramach I czytania. Wtedy zajmiemy się wszystkimi uwagami i zastrzeżeniami zgłoszonymi do dnia dzisiejszego oraz tymi, które zostaną zgłoszone w formie pisemnej do prezydium Komisji. Następne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się prawdopodobnie 20 listopada br.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełJerzyWierchowicz">Proszę o zgłaszanie kandydatur posłów na reprezentanta wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJankowski">Proponuję kandydaturę pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyWierchowicz">Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJerzyWierchowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJerzyWierchowicz">Kandydatura została zaakceptowana jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJerzyWierchowicz">Czy macie państwo jeszcze uwagi do punktu I? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełJerzyWierchowicz">Przechodzimy do punktu II dzisiejszego porządku obrad. Przekazuję głos panu przewodniczącemu Szczypińskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Podkomisja obradowała po naszym spotkaniu na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej, na którym uzyskaliśmy zgodę na to, by kształt ustawy o Centrum Badania Opinii Społecznej budować opierając się na założeniu fundacji, aby w ten sposób pogodzić istniejące dwa projekty - poselski i rządowy. Dzięki temu postanowieniu Komisji Nadzwyczajnej, na kilku posiedzeniach podkomisji dopracowaliśmy się dokumentu, który państwo otrzymaliście.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Do zamknięcia procedowania nad ustawą o fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej potrzebny jest tylko jeden dokument - stanowisko rządowe.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Czy rząd przygotował stanowisko dotyczące projektu ustawy procedowanej w podkomisji? Procedowanie odbywało się przy udziale rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorgeneralnyDepartamentuPrawawUrzędzieRadyMinistrówAleksanderProksa">Stanowisko rządu nie zostało przygotowane. Ze względu na procedurę przyjmowania dokumentów rządowych, zajęcie takiego stanowiska w tak krótkim czasie było niemożliwe. Każdy dokument rządowy musi być przygotowany, rozesłany i przedłożony na posiedzeniu rządu. Nie było takiej możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">W związku z tym chciałbym zapytać, czy jest możliwe, żebyśmy do 12 listopada br. otrzymali stanowisko rządu? Umożliwiłoby to zamknięcie sprawy związanej z ustawą o Centrum Badania Opinii Społecznej na następnym posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Otrzymałem właśnie informację, że ok. godz. 14 przybędzie pan minister Barcikowski, który mógłby stać się adresatem tego postulatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">W następnym tygodniu pan premier wyjeżdża na cały tydzień do Moskwy z wcześniej zaplanowaną wizytą, w związku z czym nie przewiduje się w najbliższym tygodniu posiedzenia rządu. W tym tygodniu posiedzenia już nie będzie, bo odbyło się we wtorek. W następnym tygodniu posiedzenie nie jest planowane. Teoretycznie istnieje możliwość zajęcia stanowiska w trybie obiegowym, ale jest to właściwie nieprawdopodobne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Jaki zatem byłby najwcześniejszy termin przygotowania opinii rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">Gdyby Komisja przyjęła pewien projekt jako podstawę do dalszego procedowania, wówczas minister szef Urzędu Rady Ministrów przedłoży taką informację Radzie Ministrów na najbliższym posiedzeniu rządu, które przypuszczalnie odbędzie się 19 listopada br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Mamy przed sobą projekt ustawy, nad którym podkomisja zakończyła pracę. Zakończenie pracy przez podkomisję nie kończy sprawy formalnie, gdyż powinno to zostać jeszcze przyjęte przez Komisję. Możemy w tej chwili dokonać przeglądu pracy podkomisji. Ponieważ nie dotarły do nas żadne uwagi, mimo wcześniejszego rozesłania tego projektu, pytałem o stanowisko i opinie rządu. Gdybyśmy w dniu dzisiejszym zapoznali się ze stanowiskiem rządu, moglibyśmy zakończyć procedowanie i przyjąć wynik pracy podkomisji jako stanowisko Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełZbigniewSzczypiński">W takiej sytuacji zagrożony jest termin kolejnego posiedzenia - 20 listopada br. Strona rządowa deklaruje zajęcie stanowiska w terminie do 19 listopada br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorAleksanderProksa">Właściwie każdy termin jest możliwy, zależy to od decyzji premiera. Nie mam uprawnień, żeby zapewnić o przyjęciu określonego trybu procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Gdyby rząd przygotował opinię 19 listopada, to my - mając sesję sejmową - moglibyśmy przygotować posiedzenie na 21 lub 22 listopada br.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełZbigniewSzczypiński">Czy możemy przyjąć ustalenie o przesunięciu terminu posiedzenia z 20 na 21 listopada przy założeniu, że rząd w terminie przygotuje swoją opinię, traktując przedłożony projekt jako stanowisko Komisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyWierchowicz">Czy w tej lub innej sprawie mają państwo zastrzeżenia albo wnioski? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełJerzyWierchowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>