text_structure.xml 26.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Otwieram posiedzenie Komisji: Infrastruktury, Polityki Społecznej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum. Witam przedstawicieli: Ministerstwa Budownictwa z panem ministrem Andrzejem Aumillerem i sekretarzem stanu panem Piotrem Styczniem oraz przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z podsekretarzem stanu panem Bogdanem Sochą.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni, domów dla bezdomnych (druk nr 1080). Czy państwo posłowie zgłaszają wnioski do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Proszę pana ministra Andrzeja Aumillera o zaprezentowanie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Mam zaszczyt w imieniu Ministerstwa Budownictwa zaprezentować projekt ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni, i domów dla bezdomnych zawarty w druku 1080. Ta ustawa ma stanowić kolejny istotny krok realizacji rządowych deklaracji dotyczących polityki mieszkaniowej. Przedłożona inicjatywa ta jest szczególnie ważna dla rządu koalicji PiS – Samoobrona – Liga Polskich Rodzin, gdyż wychodzi naprzeciw potrzebom najuboższych i pokrzywdzonych przez los, zapewniając im dach nad głową lub godne warunki zamieszkania, najpełniej realizując ideę solidarnego państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">U podstaw polityki mieszkaniowej prowadzonej przez rząd tkwi założenie, że rodzaj, intensywność finansowego wsparcia zależy od grupy dochodowej, do której kieruje się to wsparcie. Rodziny średniozamożne będą korzystać z dobrodziejstw uchwalonej inicjatywy rządu ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania, dzięki której będą mogły zaciągać tani kredyt hipoteczny. Rodziny uboższe, których nie stać na zakup i utrzymanie własnego mieszkania, ale stać na opłacenie umiarkowanego czynszu, będą mogły nadal korzystać z oferty towarzystw budownictwa społecznego i lokatorskich spółdzielni mieszkaniowych, którym państwo za pośrednictwem Krajowego Funduszu Mieszkaniowego udziela kredytu na preferencyjnych zasadach.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Istnieje jednak grupa obywateli, która nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Są to osoby, które znajdują się w szczególnie ciężkim położeniu materialnym i życiowym. Do tej grupy należą: osoby trwale bezrobotne, rodziny wielodzietne, osoby z orzeczonymi wyrokami eksmisyjnymi. Do tych grup powinny być kierowane lokale socjalne. Osoby niepełnosprawne, osoby starsze, uchodźcy – do tej grupy powinny być kierowane mieszkania chronione. Osoby bezdomne – do tych grup powinny być kierowane noclegownie, domy dla bezdomnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Generalnie za potrzeby mieszkaniowe najuboższych odpowiedzialność ponosić powinna gmina. Jednak w praktyce efekty działań samorządów są wciąż niewystarczające. Liczba mieszkań socjalnych jest zbyt mała, a tempo prywatyzacji zasobów komunalnych jest znacznie wyższe niż tempo budownictwa komunalnego. Z badań Instytutu Rozwoju Miast wynika, że obecnie aby zaspokoić najpilniejsze potrzeby osób najuboższych, potrzeba 125 tys. lokali socjalnych i ok. 20 tys. miejsc w noclegowniach i domach dla bezdomnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Pragnąc wspomóc samorządy gminne w wykonywaniu ich ustawowych działań w 2004 r. wdrożono tzw. pilotażowy program wspierania budownictwa socjalnego. Zgodnie z ustawą pilotażową gminy mogły ubiegać się o dofinansowanie 35 % kosztów inwestycji polegających na budowie, adaptacji i remoncie budynków w celu utworzenia lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Zainteresowanie programem pilotażowym było ogromne, jednocześnie ukazało olbrzymią skalę problemu związanego z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych osób najuboższych. Pilotaż dowiódł, że program państwowego wsparcia tworzenia zasobów socjalnych jest potrzebny. Stąd prezentowana dzisiaj inicjatywa ustawy przewidującej rozwiązania systemowe w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Na podstawie przedkładanego projektu ustawy o wsparcie będą mogły ubiegać się podmioty, których ustawowym lub statutowym celem jest zapewnienie schronienia lub mieszkania osobom potrzebującym. Oprócz jednostek samorządu terytorialnego o wsparcie będą mogły ubiegać się również organizacje pożytku publicznego. Dotychczas było to niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Pomoc państwa będzie polegała na bezzwrotnym dofinansowaniu części kosztów przedsięwzięcia polegającego na budowie, remoncie, przebudowie lub adaptacji, w wyniku którego powstaną lokale socjalne, noclegownie lub domy dla bezdomnych. Wsparcie będzie przysługiwać także gminom, które zakupią lokal mieszkalny w celu przeznaczenia go na lokal socjalny. Źródłem środków będzie ulokowany w Banku Gospodarstwa Krajowego Fundusz Dopłat, zasilany ze środków budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Dofinansowanie do kosztów inwestycji będzie zróżnicowane, w zależności od poszczególnych typów przedsięwzięcia i będzie wahać się w granicach od 20% do 40 %. Generalnie preferowane będą przedsięwzięcia polegające na remontach lub adaptacji już istniejących budynków. Projektodawcom zależy, aby w jak największym stopniu zachęcić do realizowania obiektów o przyzwoitym standardzie technicznym, stwarzającym warunki do godnego życia z minimalizacją ryzyka stygmatyzacji i wykluczenia społecznego. Dlatego umożliwiono dofinansowanie ze środków publicznych przedsięwzięć polegających na budowie nowych lokali. Jednak jedynie od inicjatywy samorządów gminnych będzie zależeć, komu takie lokale o nieco wyższym standardzie będą przysługiwać.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Szczegółowe wytyczne regulujące proces ubiegania się o środki oraz kryteria oceny zgłaszanych przez samorządy i organizacje społeczne wniosków zawarte będą w aktach wykonawczych. Do ich wydania zobligowani zostali ministrowie: budownictwa oraz pracy i polityki społecznej. Projekt rozporządzenia ministra budownictwa został dołączony do przedłożonego projektu ustawy. Konstrukcja i rozwiązania drugiego aktu będą – z uwagi na zbliżoną treść upoważnienia – bardzo podobne.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Ministerstwo Budownictwa szacuje, że w ciągu 8 lat powinno na bazie zaprojektowanych rozwiązań powstać z udziałem środków państwa ok. 100 tys. lokali socjalnych oraz 20 tys. miejsc w noclegowniach lub domach dla bezdomnych. Pozwoli to w znacznym stopniu zredukować najpilniejsze potrzeby w tym zakresie w latach 2007-2014. Łączne środki budżetowe na ten cel powinny sięgnąć poziomu ok. 2,5 mld zł. Szczegółowe wyliczenia w tym zakresie są zawarte w druku sejmowym.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Liczę na przychylność państwa posłów podczas prac nad projektem ustawy. Z punktu widzenia celów rządu związanych z realizacją programu mieszkaniowego byłoby pożądane, gdyby nowe rozwiązania mogły zacząć działać nie później niż w drugiej połowie 2007 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Otwieram debatę w sprawie ogólnych zasad przedłożonego projektu. Bardzo proszę o zgłaszanie się do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Cieszę się, że obecny rząd bierze dobry przykład z rządu Leszka Millera. Przedłożony projekt ustawy ma prawie identyczny tytuł jak ustawa wniesiona przez gabinet Leszka Millera.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Chciałbym jednak poruszyć kilka kwestii. Po pierwsze – dlaczego przedłożony projekt nie przewiduje udzielenia wsparcia finansowego również spółdzielniom mieszkaniowym? Zwracam uwagę, że spółdzielnie mieszkaniowe mogą korzystać ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. W moim mieście spółdzielnia mieszkaniowa otrzymuje od gminy – za przysłowiową złotówkę – grunt, gdzie buduje za własne środki finansowe lokale, do których zamierza przenosić osoby eksmitowane za niepłacenie czynszu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselWieslawSzczepanski">Wspieramy towarzystwa budownictwa społecznego, które w znacznej części są prywatnymi podmiotami. Wśród ponad 380 towarzystw ok. 123 to podmioty prywatne. Czy wsparcie udzielone tym podmiotom będzie zgodne z obowiązującym prawem? Jest to pomoc publicznoprawna. Czy towarzystwa budownictwa społecznego będą wybierane w drodze przetargu publicznego? Gdyby chodziło o TBS-y, w których zaangażowany jest kapitał gminny, to nie byłoby problemu.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselWieslawSzczepanski">Dlaczego aż 30 lat nie wolno zbyć mieszkania socjalnego, a jeżeli się je zbędzie, to dopiero po 10 latach, w zamian za wybudowanie, kiedy poprzednia ustawa mówiła o 15 latach i 5 latach?</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselWieslawSzczepanski">Na jakiej podstawie wnioskodawcy wyliczyli, że akurat 80% środków ma być przeznaczanych na budowę mieszkań, a 20% na noclegownie?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselWieslawSzczepanski">Z lektury przedłożonego projektu wynika, że towarzystwa budownictwa społecznego będą mogły wybudować normalny lokal mieszkalny. Dlaczego zatem w słowniczku nie zamieszczono definicji lokalu mieszkalnego? W dalszej części wspomina się, że gmina będzie mogła skierować do tych mieszkań jako mieszkań socjalnych osoby uprawnione. Jeżeli zatem TBS buduje normalne standardowe mieszkanie, to czy – zgodnie z projektem – będzie mogło otrzymać wsparcie? Dla mnie jest to kolejna forma wsparcia tego sektora budownictwa mieszkaniowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Zgadzam się z panem posłem, że 30 lat to za długi okres. Myślę, że w pracach legislacyjnych wszystkie sporne kwestie zostaną usunięte.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Przedłożony projekt ustawy jest kontynuacją ustawy pilotażowej z 2004 r. Zwiększyliśmy środki, rozszerzyliśmy katalog podmiotów uprawnionych do ubiegania się o wsparcie o organizacje pożytku publicznego. Pamiętajmy, że gmina mogła przekazać np. teren dla podbudowę takiego domu, znam takie przykłady z Poznania, ale występują wielkie komplikacje z przekazaniem terenu organizacji pożytku publicznego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Prezentowany projekt wyraźnie stwierdza, że również organizacje pożytku publicznego mogą występować o dofinansowanie, jeśli podejmą budowę noclegowni, lokalu chronionego czy lokalu socjalnego. Słowniczek definiuje kategorie mieszkań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieBudownictwaPiotrStyczen">Spółdzielnie mieszkaniowe nie mogą skorzystać z tego programu, ponieważ są podmiotami prywatnymi w rozumieniu obecnie obowiązujących przepisów prawa. Ponadto – nie chcemy, aby spółdzielnie mieszkaniowe tworzyły w swoich zasobach części, które można określić jako socjalne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieBudownictwaPiotrStyczen">Problemy, które dotyczą spółdzielni mieszkaniowych związane są z pauperyzacją bardzo dużego odsetka członków spółdzielni. Osoby, których nie stać na płacenie czynszu, które mają orzeczone wyroki eksmisji, powinny być wyprowadzone z zasobów spółdzielczych do zasobów, które powstaną w ramach tego programu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieBudownictwaPiotrStyczen">Uznaliśmy, że gminy są generalnie beneficjentem tego programu. To one będą decydowały – po pierwsze – o sposobie realizacji polityki w zakresie budownictwa socjalnego, po drugie – o sposobie wydatkowania środków, w tym środków z budżetu państwa. I po trzecie – nie będą wiązały się w tej materii z prywatnymi podmiotami mieszkaniowymi, jakimi są spółdzielnie mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieBudownictwaPiotrStyczen">Pan poseł wspomniał o prywatnych towarzystwach budownictwa społecznego. Chciałbym wyjaśnić, że naprawdę to nie TBS realizuje wydatkowanie środków budżetowych, lecz gmina. To gmina będzie decydować, z jakim podmiotem będzie realizowała to przedsięwzięcie. Uważamy zatem, iż teza, że ryzyko stanowi rodzaj TBS, który będzie uczestnikiem programu, jest nieuzasadniona. Przypominam, to gmina wybierze TBS, nie jest zobligowana do wyboru prywatnego TBS.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieBudownictwaPiotrStyczen">Okres 30 lat został wprowadzony na wniosek ministra finansów. My byliśmy zwolennikami bardziej rynkowego potraktowania powstających zasobów, choćby po to, żeby można było w – stosunkowo nieodległej – przyszłości, np. 10-letniej, alokować kapitały związane z powstaniem zasobów socjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiiRozwojuMieszkalnictwaMinisterstwaBudownictwaMarekZawislak">Chciałbym wyjaśnić, że proporcja wskazana w projekcie ustawy – 80% środków na lokale socjalne i mieszkania chronione, 20% środków na noclegownie i domy dla bezdomnych – została wyznaczona na podstawie doświadczeń wynikających z programu pilotażowego. W takiej proporcji wpłynęły wnioski do ówczesnego ministra infrastruktury. Należy zwrócić uwagę, że jest to proporcja obowiązująca tylko w I półroczu, w którym będą dzielone środki. W następnych półroczach ta proporcja będzie ustalana na podstawie faktycznego zainteresowania wyrażającego się w liczbie zgłoszonych wniosków w poprzednim półroczu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiiRozwojuMieszkalnictwaMinisterstwaBudownictwaMarekZawislak">Kolejne pytanie dotyczyło potencjalnego zagrożenia polegającego na tym, że towarzystwa budownictwa społecznego nie mają obowiązku w ramach tej ustawy budowania lokali socjalnych, lecz mieszkalnych. Tak zrozumiałem intencję pana posła. Chciałbym wyjaśnić, że w przypadku przedsięwzięć realizowanych z TBS brak sformułowania „lokale socjalne” wynika z tego, iż zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów żaden inny podmiot niż gmina nie może być właścicielem lokalu socjalnego. Zatem TBS nie może być właścicielem lokali socjalnych. Zgodnie z tą ustawą lokale socjalne są częścią mieszkaniowego zasobu gmin.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiiRozwojuMieszkalnictwaMinisterstwaBudownictwaMarekZawislak">Należy zwrócić uwagę, że ustawa wymaga, aby gmina podpisując umowę z BGK o dofinansowanie tego rodzaju przedsięwzięcia zobowiązała się, aby czynsze w zasobie TBS, którymi gmina będzie dysponować, były analogiczne jak w mieszkaniach socjalnych będących w zasobie gminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJadwigaZakrzewska">W Polsce jest dużo miast garnizonowych. Ustawa o zakwaterowaniu sił zbrojnych stanowi, iż lokal przydzielony żołnierzowi zawodowemu należy się tylko jemu. W przypadku rozwodu małżonków żołnierz pozostaje w mieszkaniu, a żona z dziećmi musi je opuścić. Przy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej funkcjonuje TBS. Czy przedłożony projekt ustawy przewiduje wsparcie dla TBS-u działającego przy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Pan minister Andrzej Aumiller wspomniał, że ten projekt powinien być bliski koalicji. Chcę wierzyć, iż z taką samą pokorą opozycja pochyli się nad przedłożonym projektem.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselLeonardKrasulski">Projekt ustawy jest słuszny i potrzebny, ale budzi pewne wątpliwości i znak zapytania. Zapewne w tym gremium nie będzie można ich rozstrzygnąć. Dlatego proponowałbym powołanie podkomisji, która w kontakcie z resortami, z instytucjami pozarządowymi i społecznymi rozpatrzy przedłożony projekt i przygotuje sprawozdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Pan minister Piotr Styczeń stwierdził, iż spółdzielnie mieszkaniowe nie mogą korzystać ze wsparcia przewidzianego w projekcie, ponieważ są podmiotami prywatnymi. Zwracam uwagę, że ponad 120 towarzystw budownictwa społecznego to również podmioty prywatne.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Jeżeli dajemy możliwość wsparcia prywatnym TBS-om, to należałoby dać analogiczną możliwość spółdzielniom mieszkaniowym, jeżeli gmina zleci im realizację tego rodzaju przedsięwzięcia. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spółdzielnia mieszkaniowa mogła budować lokale socjalne przeznaczone dla osób eksmitowanych, dla których gmina nie posiada lokali.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselWieslawSzczepanski">Projekt ustawy mówi o lokalach socjalnych, schroniskach, lokalach chronionych i noclegowniach, natomiast tylko w art. 5 ust. 1 jest mowa o tym, że towarzystwa budownictwa społecznego budują lokale mieszkalne. Nie sprzeciwiłabym się, gdyby ten przepis mówił o wsparciu dla TBS-ów w budowie mieszkań zleconych przez gminę. Dopiero w ust 3 tego artykułu przewiduje zawieranie umów przez gminę, na podstawie których gmina kieruje lokatorów do tych mieszkań traktowanych jako lokale socjalne.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselWieslawSzczepanski">Natomiast pierwsze dwa ustępy wskazują, że TBS może budować normalne mieszkania. Jest to jedna z kolejnych formuł wsparcia finansowego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, z Funduszu Dopłat budowy mieszkań przy współudziale co najmniej 30% środków gminy i innych pozyskiwanych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselWieslawSzczepanski">Przedłożony projekt ustawy poszerza katalog podmiotów uprawnionych do uzyskania wsparcia o organizacje pożytku publicznego. Przypominam, że zgodnie z poprzednią ustawą nic nie stało na przeszkodzie, aby gmina wybudowała noclegownię i przekazała ją w zarząd czy w użytkowanie organizacji pożytku publicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Pan poseł zadał pytanie i udzielił odpowiedzi. Problem polegał na tym, czy gmina chciała zbudować noclegownię i mogła przekazać. Zawsze były jakieś komplikacje dotyczące działek i gruntu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Gmina może kupić czy zlecić wybudowanie mieszkań socjalnych. Warunkiem jest, aby w bloku wybudowanym przez TBS czy nawet spółdzielnię mieszkaniową liczba tych mieszkań nie przekraczała połowy ogólnej liczby mieszkań. Zależy nam, aby osób potrzebujących wsparcia nie lokować w jednym obiekcie, bo to utrudniałoby ich powrót do społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MinisterbudownictwaAndrzejAumiller">Uwagi pana posła z pewnością można będzie wykorzystać w dalszych pracach nad projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś z państwa posłów chciałby złożyć taki wniosek? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Prezydia Komisji proponują powołanie dziewięcioosobowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu. Proszę o zgłaszanie kandydatów do pracy w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselRajmundMoric">Zgłaszam kandydaturę pana posła Leszka Sułka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselElzbietaRatajczak">Zgłaszam kandydaturę pana posła Edwarda Ciągło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Zgłaszam kandydatury: pana posła Jarosława Dudy z Komisji Polityki Społecznej i pani poseł Magdaleny Kochan z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Zgłaszam kandydaturę pana posła Bronisława Dutki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselEdwardCiaglo">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Gabrieli Masłowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Została zgłoszona kandydatura pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Zgłaszam kandydatury: pana posła Leonarda Krasulskiego i pani poseł Karoliny Gajewskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Rozumiem, że wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrażają zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Chciałam zgłosić jeszcze kandydaturę pana posła Józefa Klima z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Platforma Obywatelska ma dwa miejsca i na te miejsca zostali zgłoszeni kandydaci. Czy państwo posłowie wyrażają zgodę do pracy w podkomisji? Nie widzę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Chciałbym jeszcze zgłosić kandydaturę pani poseł Beaty Szydło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Zgłoszono już 10 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Rozumiem, że zwiększyliśmy skład podkomisji. Prezydium proponowało dziewięć osób, zgłoszono 10. Podkomisja o parzystej liczbie głosów nie jest najlepszym rozwiązaniem. Proponuję, aby uzupełnić listę kandydatów o pana posła Józefa Klima.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Myślę, że propozycja, która padła na wstępie, będzie realizowana. Podkomisja będzie liczyć 9 członków z zachowaniem następujących parytetów: PiS – 3 przedstawicieli, PO – 2 przedstawicieli, pozostałe kluby – po 1 przedstawicielu. LPR – pan poseł Edward Ciągło, PSL – poseł Bronisław Dutka, Ruch Ludowo-Narodowy – pani poseł Gabriela Masłowska, SLD – pan poseł Wiesław Szczepański, Samoobrona – pan poseł Leszek Sułek, Platforma Obywatelska – pan poseł Jarosław Duda, pani poseł Magdalena Kochan, PiS – pan poseł Grzegorz Tobiszowski, pan poseł Leonard Krasulski, pani poseł Karolina Gajewska...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Uwzględniając panią poseł Beatę Szydło PiS ma 4 przedstawicieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Za pana posła Grzegorza Tobiszowskiego pani poseł Beata Szydło. I jest 9 osób. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że powołano podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (druk nr 1080). Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przypomnę skład podkomisji: pan poseł Leszek Sułek (Samoobrona), pan poseł Edward Ciągło (LPR), pan poseł Jarosław Duda (PO), pani poseł Magdalena Kochan (PO), pan poseł Bronisław Dutka (PSL), pani poseł Gabriela Masłowska (RLN), pan poseł Wiesław Szczepański (SLD), pan poseł Leonard Krasulski (PiS), pani poseł Beata Szydło (PiS), pani poseł Karolina Gajewska (PiS). Proszę członków podkomisji o pozostanie po zakończeniu posiedzenia w celu ukonstytuowania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad – zamykam posiedzenie Komisji: Infrastruktury, Polityki Społecznej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>