text_structure.xml
73.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselRajmundMoric">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselRajmundMoric">W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia dwa punkty porządku dziennego, który jest państwu znany. Czy są uwagi? Nie słyszę, a więc uznaję, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselRajmundMoric">Przechodzimy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, który dotyczy informacji przygotowanej przez ministra pracy i polityki społecznej panią Annę Kalatę. Nasze spotkanie miało odbyć się we wcześniejszym terminie, czyli od razu po powołaniu pani minister, jednak cały czas były trudności i dopiero teraz mogliśmy się spotkać.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselRajmundMoric">W naszym piśmie przedstawiliśmy pewne oczekiwania dotyczące naszej współpracy z panią minister i mam nadzieję, że ustosunkuje się ona do nich oraz zaprezentuje nam zamierzenia resortu w kreowaniu polityki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselRajmundMoric">Minister pracy i polityki społecznej Anna Kalata:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselRajmundMoric">Jeżeli chodzi o nasze zamierzenia, to są one zawarte w programie Solidarne państwo. To są ramy, w których poruszamy się w pracach legislacyjnych. Chciałam powiedzieć, że kierownictwo resortu ma świadomość co do wyzwań, które na dzień dzisiejszy stoją przed Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Zdajemy sobie sprawę ze wszystkich uwarunkowań demograficznych, które w tej chwili otaczają nasz kraj, czyli spadającej dzietności, postępującego zjawiska starzenia się społeczeństwa, sytuacji polskich rodzin i dzieci. Ten trzeci problem jest dla nas szczególnie ważny, gdyż największą uwagę będziemy przykładać do wsparcia rodziny jako najważniejszej komórki w naszym kraju i na ten cel będziemy kierować zadania celem umożliwienia połączenia życia zawodowego z życiem rodzinnym. Mam tutaj na myśli szczególnie kobiety, gdyż chcemy umożliwić im podjęcie pracy. Będziemy wykorzystywać tutaj różne możliwości, czyli elastyczny stosunek pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselRajmundMoric">Również aktywnie będziemy przeciwdziałać ubóstwu i wykluczeniu społecznemu. Bardzo dużą wagę przykładamy do problemów osób niepełnosprawnych. Tematy, przed którymi stoi resort, są również związane z zakresem ubezpieczeń społecznych i mam tutaj na myśli emerytury pomostowe, jak również koncepcje wypłat z drugiego filara. Moja praca jako ministra będzie ukierunkowana na aktywną współpracę ze środowiskami kombatanckimi, ponieważ jest to grupa, która nie była aktywnym obszarem wsparcia z naszej strony. Będziemy także przykładać dużą wagę do efektywnego wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. Mam tutaj na myśli planowanie wydatków na lata 2007-2013, ponieważ 8 mld euro, które do nas wpłynie, musi służyć temu, abyśmy wspierali rodziny i aktywizowali osoby w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu były zmuszone do korzystania z pomocy społecznej i różnego rodzaju świadczeń, czyli aby mogły znaleźć pracę i odnaleźć się na rynku pracowniczym.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselRajmundMoric">Teraz pozwolę sobie zaprezentować kilka ustaw z programu prac legislacyjnych, które przyjęliśmy na drugie półrocze i które mają ogromne znaczenie. Powiem o nich ogólnie, ponieważ znajduję się w towarzystwie wiceministrów i dyrektorów departamentów, którzy bardzo chętnie udzielą szczegółowych odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselRajmundMoric">Jeszcze w lipcu pojawi się projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Potrzeba zmian w ustawie wynika z faktu, że obowiązujące przepisy nie uwzględniają wszelkich problemów, z którymi borykają się centra i kluby integracji społecznej. Jeżeli chodzi o sierpień, to tutaj wprowadzimy projekt autopoprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej – szerzej na ten temat powie pan minister Bogdan Socha.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselRajmundMoric">Kolejna ustawa to projekt zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych; potrzeba zmian wynika z doświadczeń oraz realizacji tej ustawy. Konieczna jest zmiana w przepisach dotyczących procedury ustalania prawa do świadczeń rodzinnych. Na wrzesień proponujemy bardzo ważną ustawę dotyczącą zmiany ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przyczyną jej wprowadzenia jest konieczność corocznej waloryzacji świadczeń emerytalnych oraz przyspieszenie rozwiązań dotyczących likwidacji starego portfela. Istotą tego projektu jest skrócenie okresu likwidacji starego portfela z czterech do dwóch lat, wprowadzenie podstawy do wypłaty świadczeń dla 100-latków oraz wprowadzenie zasady corocznej waloryzacji emerytury. Jeżeli chodzi o październik, to planujemy projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Istotą wprowadzenia tego projektu jest konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących definicji organizacji pozarządowej, modyfikacji procedur konkursowych i mechanizmów kontrolnych oraz rozdziału pomiędzy statutową działalnością odpłatną pożytku publicznego a działalnością gospodarczą.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselRajmundMoric">Kolejna ustawa, którą chcieliśmy przekazać w październiku, to projekt ustawy o zawodzie pracownika socjalnego. W 2005 r. prowadzono prace nad projektem tej ustawy. Projekt został przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu, jednak ze względu na upływ kadencji nie można było prowadzić dalszych prac nad tym projektem, a więc my powracamy do tych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselRajmundMoric">Kolejną istotną sprawą jest projekt ustawy o emeryturach pomostowych oraz rekompensatach. Szerzej powie o tym pani minister Elżbieta Rafalska. Dodatkowo także stworzymy założenia do projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Założeniem tego projektu jest wprowadzenie nowej ustawy, która pozwoli na zwiększenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych i wzrost zatrudnienia na otwartym rynku pracy, a także zapewni młodym osobom niepełnosprawnym odpowiedni start w dorosłe życie poprzez tworzenie i realizację programów rządowych wyrównujących ich szanse zawodowe i edukacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselRajmundMoric">W resorcie pracujemy nad przygotowaniem założeń wynikających z ustawy z dnia 6 kwietnia 2006 r. Mam tutaj na myśli założenia do projektu ustawy regulującej kwestie zadośćuczynienia osobom, które wskutek represji o wolną Polskę i godne życie narodu w latach 1944-1989, żyją obecnie w bardzo trudnych warunkach materialnych. W grudniu opracujemy założenia do projektu ustawy o rodzicielstwie zastępczym oraz alternatywnych formach opieki nad dzieckiem. Istnieje potrzeba zmiany charakteru placówek-opiekuńczo wychowawczych. Zmierzamy w kierunku likwidacji dużych domów dziecka i uproszczenia procedur zakładania, funkcjonowania oraz wspierania rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselRajmundMoric">Jeżeli chodzi o pismo skierowane do nas przez pana Rajmunda Morica, to – według kolejności zagadnień – odpowiedzą na nie pani minister Elżbieta Rafalska i pan minister Bogdan Socha.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Chciałem powiedzieć, co się dzieje ze stanowiskiem do ustawy o Funduszu Alimentacyjnym. Jak wiadomo, jest to obywatelski projekt ustawy. Chcę poinformować Komisję, że 6 lipca 2006 r. projekt stanowiska rządu został przyjęty przez Komitet Rady Ministrów i niedługo trafi on pod obrady rządu, a potem do Komisji Polityki Społecznej, która pilnie czeka na ten materiał.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Jest to długie stanowisko i w związku z tym, powiem o głównych tezach w nim zawartych. Propozycja jest taka, aby rząd pozytywnie ocenił cel obywatelskiej ustawy. Jesteśmy przekonani, że Fundusz Alimentacyjny musi być reaktywowany, a jest to konieczne ze względu na dobro matek, które w żaden sposób teraz nie mogą wyegzekwować pieniędzy od ojców zobowiązanych do płacenia alimentów. Tak, więc popieramy ten projekt. Nasze podejście do projektu wynika również z tego, że celem rządu jest prowadzenie polityki prorodzinnej i pomoc najbardziej potrzebującym. To jest element, który został uwzględniony w naszym stanowisku, ponieważ nie możemy potraktować inaczej takiego projektu, gdyż musi on być procedowany przez Sejm.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Jeżeli chodzi o merytoryczną treść tego projektu, to chcę powiedzieć, że mamy uwagi i musimy tutaj być podjąć dość istotną pracę, gdyż chcemy, aby wnioskodawcy, jak i przedstawiciele Sejmu dokonali istotnych zmian, ponieważ część rozwiązań zawartych w projekcie powiększa koszty, które mogą być zbyt duże i nieadekwatne do ewentualnych efektów, które możemy osiągnąć. Naszym zdaniem taka ocena ma uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Teraz powiem o działaniach resortu w obrębie zabezpieczenia społecznego i ubezpieczeń społecznych. Powiem także o dokumencie, który ma olbrzymią wartość, chociaż znajduje się w fazie wstępnych działań. Mam tutaj na myśli zamknięcie reformy ubezpieczeń społecznych. Materiał ten na razie tytułujemy jako „Analiza propozycji rozwiązań systemu organizacji wypłaty z II filaru”. Ten dokument został przesłany do uzgodnień międzyresortowych do strony społecznej i jak zbierzemy wszelkie uwagi, to przystąpimy do opracowania założeń stanowiących punkt wyjścia do przygotowania ustawy, która mówiłaby o sposobie wypłaty emerytur z II filara. Uważam, iż jest to niezwykle ważna rzecz. Mamy przygotowany harmonogram działań i rozwiązania legislacyjne powinny być przyjęte w kwietniu 2007 r., ponieważ wypłaty dotyczą 1 stycznia 2009 r. Taki materiał skierujemy do komisji sejmowej i senackiej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Kolejna ważna kwestia to waloryzacja emerytur i rent. Jest to projekt rządowy, a wczoraj na podkomisji omawialiśmy dwa projekty poselskie. Resort przygotował własny projekt nowelizacji ustawy regulującej podwyższanie emerytur i rent, uwzględniający coroczną waloryzację, która będzie dotyczyła 10 mln osób i została przewidziana na marzec. Wskaźnik negocjacji omówimy z Komisją Trójstronną w lutym. Projekt przewiduje także skrócenie okresu wyrównania starego portfela. W okresie 2007 i 2008 dojdzie do wyrównania, które obejmie ponad 6,5 mln osób. Tak więc myślę, iż jest to bardzo ważny projekt, który znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Kolejny bardzo ważny temat to ustawa o emeryturach pomostowych. Stan prac nad projektem tej ustawy został przyhamowany ze względu na ekspertyzę zespołu medycyny pracy, która nie przygotowała wykazu prac w szczególnych warunkach. Muszę powiedzieć, że jesteśmy na etapie przygotowywania założeń. Jak będą one gotowe, to je zaprezentujemy. Wydaje mi się, że temat ten jest na tyle drażliwy, iż nie będziemy składać informacji. Niezwykle ważne są skutki finansowe tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">W dniu dzisiejszym jest posiedzenie Komisji, która rozpatruje poselski projekt związany z pewną regulacją systemu ubezpieczeń społecznych dotyczących sołtysów. Jest jedna ważna rzecz w zakresie ubezpieczeń społecznych, która związana jest z reformą, a chodzi o to, że Polacy powinni być świadomi, że bardzo wcześnie zaczynamy pracować na swoją emeryturę, ponieważ kończy się system, w którym państwo brało odpowiedzialność za wielkość wypłacanych świadczeń. Czekamy na sytuację, w której będzie można pobierać emerytury, na które samodzielnie zapracowaliśmy. Myślę, że wymaga to działań edukacyjnych, ponieważ reforma ubezpieczeń społecznych jest reformą krótkotrwałą a dotyczy długiego okresu życia. Jest to zadanie resortu, które brzmi bardzo niepoważnie, lecz – moim zdaniem – jest bardzo ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MinisterAnnaKalata">Jeszcze pan minister Bogdan Socha zaprezentuje nam uzupełnienie swojej wypowiedzi, a dotyczy to rządowej autopoprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Chciałem także powiedzieć o projektach, które przygotowaliśmy w naszym Ministerstwie. Projekt autopoprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej reguluje pewne kwestie. Podstawową kwestią jest proces osiągania standardów przez domy pomocy społecznej oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze. Ten temat rodzi wiele pytań. Nasze stanowisko jest takie, że chcemy doprowadzić do takiej sytuacji, w której przedłużymy okres dochodzenia do standardów pod pewnymi warunkami. Domy pomocy społecznej i placówki opiekuńczo-wychowawcze miały 10 lat na dostosowanie do standardów i nie wszystkie mogły się do nich dostosować – z różnych przyczyn. Stoimy na stanowisku, że nie możemy zamykać tych placówek w sposób automatyczny, ponieważ niektóre z nich nie mogły się dostosować do nowych przepisów z przyczyn obiektywnych. Chcemy to przedłużyć, ale pod pewnymi warunkami, czyli te placówki nie będą mogły podnosić cen za swoje usługi i nie będą mogły przyjmować nowych pensjonariuszy do momentu, aż nie dostosują się do standardów. W ten sposób jednak dajemy pewną szansę placówkom, które przez 10 lat nie mogły dostosować się do wymogów nowych standardów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Teraz powiem o autopoprawce, która będzie rozwiązywała kwestie wynikające z konieczności dostosowania do ustawy o pomocy społecznej i do dyrektywy Rady Europy 2004/81 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentu pobytowego wydawanego obywatelom państw, które są ofiarami handlu ludźmi lub podlegali działaniom ułatwiającym nielegalną emigrację. Ta nowelizacja będzie miała także na celu doprecyzowanie obecnego wpływu na podejmowane działania wynikające z ustawy o pomocy społecznej i w tym zakresie chcemy doprowadzić do wskazania powiatów właściwych do ponoszenia kosztów pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w przypadkach szczególnych oraz uporządkowanie kwestii liczby dzieci w poszczególnych typach rodzin. Tutaj także chcemy doprecyzować prace związane z nadzorem i kontrolą oraz uzupełnienie przepisów dotyczących kwalifikacji pracowników socjalnych i osób kierujących jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, dotacji dla domów pomocy społecznej, kwestie związane z dodatkiem pielęgnacyjnym dla osób przebywających w domach pomocy społecznej na starych zasadach, procedury odpłatności w przypadkach dzieci pozostawionych w szpitalach i dzieci cudzoziemców oraz chcemy uregulować koszty utrzymania w domu pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Generalnym celem tej nowelizacji, którą chcemy wnieść do ustawy o pomocy społecznej, która jest w tej chwili w Komisji, jest usprawnienie systemu funkcjonowania pomocy społecznej oraz poprawy świadczonych usług. To jest to, czego życzyła sobie Komisja w skierowanym do nas piśmie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Korzystając z tego, że jestem przy głosie, chciałbym również omówić inne nasze projekty z dziedziny polityki społecznej, które planujemy do wniesienia do parlamentu jeszcze w tym półroczu. Pierwszy jest projekt ustawy o zawodzie pracownika socjalnego. Tą ustawą chcemy określić zasady i warunki wykonywania zawodu pracownika socjalnego oraz uzyskiwanie specjalizacji zawodowej i awansu zawodowego. Uporządkujemy prawa i obowiązki pracownika socjalnego, w tym przywileje związane z wykonywaną pracą. Chcemy tą ustawą określić sposób prowadzenia rejestru pracowników socjalnych. Celem ustawy jest wzmocnienie roli pracownika socjalnego, czego domagają się te środowiska. Od dłuższego czasu trwa już ta dyskusja, a my podjęliśmy się uregulowania tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Zaplanowaliśmy, że w tym półroczu wniesiemy do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych ustaw. Tą ustawą chcemy rozwiązać kwestie zatrudnienia socjalnego w centrach i klubach integracji socjalnej. Oprócz tego chcemy uregulować zasady dotyczące przekazywania części środków do organu założycielskiego klubów i centrów integracji, w których będzie organizowana praca socjalna. W chwili obecnej problem polega na tym, że te centra muszą odprowadzać część środków do organu założycielskiego, a to utrudnia im działalność. Jeżeli chodzi o skalę tych środków, to są one tak niewielkie i mało istotne w tych budżetach gmin, że można to pozostawić w centrach integracji społecznej, aby mogły one planować i rozwijać jakąś działalność integracyjną. Projektując tę ustawę chcemy doprowadzić do tego, że do kategorii osób, co do których ma zastosowanie ta ustawa, chcemy włączyć osoby niepełnosprawne.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Kolejny temat – rezygnacja z przyznawania statusu centrum na trzy lata lub przedłużenia tego okresu do pięciu lat. Chcemy wydłużyć ten okres. Doprowadzimy do rozszerzenia zadań ruchu integracji społecznej i podniesienia wysokości świadczenia integracyjnego. Tą ustawą wprowadzimy możliwość przyznawania premii i różnych świadczeń motywacyjnych. Podstawowym celem tej ustawy jest zwiększenie atrakcyjności uczestnictwa w programach zatrudnienia socjalnego, ponieważ z dotychczasowych doświadczeń widać, że te centra spełniają bardzo ważną rolę w wyciąganiu ludzi z wykluczenia społecznego. Te wszystkie przeszkody, które są w ustawie, doprowadziły do tego, że nie jest ich wiele, bo 37. Dotyczy to stosunkowo małej grupy osób, czyli około 1,5 tys. osób, a chcemy to zwiększyć, ponieważ ludzi wykluczonych społecznie jest więcej i chcemy, aby inni też mieli szansę rozszerzenia swojej działalności.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">W projekcie ustawy mamy jeszcze prowadzenie działalności społecznej, czyli projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacjach pożytku publicznego. Celem tej nowelizacji będzie doprowadzenie do sytuacji, w której organizacje pożytku publicznego z roli petenta staną się partnerami organów administracji publicznej. W tej ustawie chcemy doprowadzić do takiej sytuacji, w której organizacje pożytku publicznego miały większą swobodę w swojej działalności oraz dostępie do środków i ich wykorzystania. Planujemy również wprowadzić zapis umożliwiający powstawanie powiatowych i wojewódzkich rad działalności pożytku publicznego. W chwili obecnej taka rada działa na szczeblu centralnym. Doświadczenia działalności rady pożytku publicznego wskazują, że takie rady powinny być na szczeblach wojewódzkim i powiatowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRajmundMoric">Otwieram dyskusję. Proponuję następujący sposób organizacji – trzy pytania i odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Pani minister Elżbieta Rafalska zbyt szybko ominęła temat emerytur pomostowych. Rząd podjął pewne zobowiązania, a jutro odbywa się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu o rentach i emeryturach z FUS. Chciałbym dowiedzieć się, na jakim etapie są uzgodnienia resortowe oraz pertraktacje. To jest bardzo ważna sprawa, ponieważ jesteśmy pod presją czasu, gdyż obecne rozwiązania obowiązują do końca roku, a my zbyt mało znamy szczegółów na temat tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Celem sprostowania muszę powiedzieć, że istniała komisja ekspercka, która przyjęła punkt widzenia dotyczący zawodu o szczególnym charakterze. To dotyczy tej debaty, o której mówił mój przedmówca, oraz nierozwiązanego problemu emerytur pomostowych. Wnosiliśmy, żeby ta Komisja nie była powołana wyłącznie przez stronę rządową i stronę pracodawców. Chcieliśmy, aby ci eksperci zostali wskazani przez trzy strony dyskusji. Dodam, że Komisja miała swój własny projekt, który nie uzyskał akceptacji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Mam pytania, które są bardzo istotne, a dotyczą problemu bezrobocia i dokumentu, który będzie przedmiotem obrad Sejmu, czyli druku nr 620. Z różnymi środowiskami eksperckimi prowadziliśmy dyskusję, czy płaca minimalna oraz jej podwyższenie spowoduje rozrost szarej strefy. Usłyszałam bardzo cieszące mnie stwierdzenie, że nic takiego nie miało miejsca. Czy poprzez podnoszenie płacy minimalnej możemy spowodować zatrzymanie młodych specjalistów w Polsce?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Kolejną pani troską jest spadek dzietności oraz działania resortu wokół polityki prorodzinnej. Dzisiaj o 9.30 spotkała się Komisja Kodyfikacyjna, która omawiała projekty poselskie klubów parlamentarnych LPR, jak i PiS oraz SLD, zmierzające do zagwarantowania kobiecie lub mężczyźnie powracającym z urlopu macierzyńskiego ponowne przyjęcie do pracy. Pani minister Anna Kalata wie, iż główną barierą w podejmowaniu decyzji o posiadaniu dziecka jest lęk przed utratą pracy. Tak więc posłowie różnych klubów parlamentarnych wystąpili z taką inicjatywą. Bardzo zdziwiłam się, że niektórzy posłowie twierdzili, iż ten przywilej powinien dotyczyć tylko kobiet. Zarówno w projekcie SLD, jaki i LPR chcemy, żeby była realizowana konstytucyjna zasada art. 33, czyli aby mężczyzna i kobieta mieli równe prawa w życiu rodzinnym. Pani Anna Kalata użyła sformułowania, że zwłaszcza kobiety muszą łączyć obowiązki zawodowe z życiem rodzinnym. Sądzę, że powinniśmy rodzicom pozostawić decyzję, jakie modele rodziny chcą kreować, a my powinniśmy stworzyć im tylko odpowiednie możliwości.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Czy pani minister Anna Kalata opowiada się za tym, aby te gwarancje dotyczyły w proporcjonalnym stopniu tego, kto przebywa na urlopie macierzyńskim? Czy ma to jednak być uwarunkowane płcią?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Kolejna kwestia – poza grupą dyskryminowanych kobiet, które są podejrzewane przez pracodawców o chęć posiadania dziecka i z tego tytułu niechętnie zatrudniane lub zwalniane po powrocie z urlopu macierzyńskiego jest kolejna grupa, czyli kobiety po czterdziestce. A co z kobietami po 50. roku życia? Czy pani minister ma jakiś program większej dostępności do rynku pracy dla kobiet, które są w tym wieku?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Moje kolejne pytania. Co z wiekiem emerytalnym kobiet? Pani minister Elżbieta Rafalska powiedziała, iż obecna emerytura będzie uzależniona od długości naszej pracy i od tego, ile odkładamy. Tak więc krótszy wiek emerytalny kobiet odbija się bardzo na wysokości ich emerytur. Czy resort wystąpi z propozycją elastycznego i równego wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn? Przypominam, iż nie płeć, ale rodzaj wykonywanej pracy, stan zdrowia i sytuacja rodzinna determinuje nasze decyzje emerytalne.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Ostatnie pytanie. Jaka liczba osób nie może uzyskać alimentów na podstawie ustawy o dłużnikach alimentacyjnych? Proszę podać, jaka to jest wielkość szacunkowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W tej kadencji drugi raz mam zaszczyt rozmawiać z ministrem, który zajmuje się problemami polityki społecznej oraz rynku pracy. Pierwsza refleksja – w tym drugim obszarze polityki społecznej jest słabo w zakresie rozwiązań legislacyjnych i systemowych. W rządzie dominują prace nad Biurem Antykorupcyjnym...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselRajmundMoric">Proszę o zadawanie pytań, ponieważ ocena rządu nie jest tematem naszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tematem naszego dzisiejszego posiedzenia jest informacja o funkcjonowaniu jednego z naszych ministrów konstytucyjnych. Tak, więc muszę wypowiedzieć swoje zdanie, ponieważ jest zbyt mało projektów, które trafiają do Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Druga uwaga – wielokrotnie jest tak, że rząd nie przygotowuje na czas stanowiska w sprawie projektów ustaw poselskich, które trafiają do Komisji. Brak tego stanowiska powoduje zahamowanie prac Komisji. Tutaj rząd musi zdecydowanie przyspieszyć. Jeżeli macie niechęć do tych projektów, ponieważ wychodzą one poza możliwości budżetowe lub są niedopracowane, to nie jest to dobra praktyka. Trzeba nazwać po imieniu priorytety, których budżet państwa nie jest w stanie finansować. Nie można „chować głowy w piasek”, gdyż to utrudnia prace Komisji. W priorytetach, o których wspomniała pani minister, jest mowa o tym, że we wrześniu ma być ustawa o waloryzacji. Jednak wczoraj na podkomisji pani mówiła, że trafi ona do nas w sierpniu. Lepiej byłoby, aby ta ustawa trafiła do nas w sierpniu, ponieważ w tym terminie będziemy kontynuować prace nad projektami poselskimi.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jedną z kwestii, która była poruszana z inicjatywy Komisji i przeprowadzona w parlamencie, jest oskładkowanie osób prowadzących działalność gospodarczą, będących na rencie. Zobowiązaliśmy rząd do przygotowania w drugim półroczu we wrześniu tego projektu ustawy, a wy nawet o tym nie wspomnieliście. Czy uważacie, że obecne rozwiązanie jest dobre? Przypomnę, że teraz osoby pobierające renty są opodatkowane na zasadach ogólnych. Czy może przygotujecie inne rozwiązanie, które uwzględni sytuacje, o których mówiliśmy podczas prac nad ustawą? Była mowa o tym, że w priorytetach na drugie półrocze jest ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Mam tutaj pewną prośbę, ponieważ dziennikarze podają różne informacje medialne i tworzy się bałagan informacyjny. Pan Bogdan Socha mówił o dostępie organizacji pożytku publicznego do środków publicznych. Sądzę, że ta ustawa nie tylko ureguluje dostęp i relacje organów pozarządowych, lecz także relacje organizacji pożytku publicznego. Chyba że wprowadzono priorytet, że tylko organizacje posiadające status pożytku publicznego mają ten dostęp, a pozostałe będą funkcjonować w innym rygorze. Powstaje szum informacyjny, że dajecie taką możliwość organizacyjną pożytku publicznego, a pozostały segment 80 tys. organizacji pozarządowych nie ma takich możliwości. Tak więc wydaje mi się, że tutaj doszło do przejęzyczenia.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ustawa ta jest bardzo ważna z punktu widzenia pracy nad budżetem i konkursów. Pan minister Bogdan Socha wspomniał, że ta ustawa ma trafić do Sejmu w październiku. Jeżeli ma to być w tym terminie, to przyjęte w niej rozwiązania zafunkcjonują dopiero za rok, ponieważ konkursy mogą być ogłaszane dopiero po przyjęciu budżetu, czyli po 15 listopada, a my zakończymy naszą pracę w grudniu, czyli ustawa wejdzie w życie w przyszłym roku. W ten sposób stracimy jeden rok z punktu widzenia relacji pomiędzy organizacjami pozarządowymi a władzą publiczną. Władze samorządowe ogłaszają konkursy w grudniu i styczniu, a nawet w lutym. Jeżeli tej ustawy nie będzie, to nie będzie nowych zasad, a wszystko odbędzie się na starych zasadach i stracimy jeden rok. Mówiliśmy o tym, że te rozwiązania powinny być przyjęte tak aby cały mechanizm mógł funkcjonować w nowym roku budżetowym.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pani minister wspomniała, że przygotowywane jest rozwiązanie dotyczące zadośćuczynienia osobom, które walczyły o demokratyczną Polskę w latach 1944-1989. Jest wiele środowisk, które również walczyły o wolną Polskę w latach 1939-1944 i które również występują do parlamentu o podjęcie ich spraw. Są to małoletnie ofiary wojny. Jeżeli zostanie podjęta formuła podziału na osoby, które walczyły od 1944 r., a pominie się pozostałe grupy, to może dojść do pewnego rozdźwięku. Może powinniśmy się zastanowić, czy taka poprawka nie powinna regulować sprawy wszystkich tych osób, które walczyły od 1939 r. do 1989 r.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ostatni problem to zezwolenie na pracę cudzoziemcom w Polsce, a zwłaszcza w kontekście prac związanych z rolnictwem. Sadzę, że istnieje tutaj potrzeba takich przemyśleń systemowych. Sądzę, że na dzień dzisiejszy zbyt mało jest uruchamianych instrumentów krajowych, które dałyby możliwość zatrudnienia młodych ludzi. Ochotnicze Hufce Pracy powiedziały, że są zainteresowane tym problemem, czyli znajdą młodych ludzi do pracy.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ostatni problem dotyczy przeliczania dochodowości w gospodarstwach rolnych. Mówiliśmy już o tym wtedy, kiedy pan poseł Jacek Kasprzyk zgłosił stosowną inicjatywę. Na jakim etapie są te prace? Czy rząd zamierza przyjąć własne stanowisko, a jeżeli tak, to w jakim czasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MinisterAnnaKalata">Na początku pozwolę sobie odnieść się do wystąpienia poseł Izabeli Jarugi-Nowackiej, która wyczytała z mojego wystąpienia, że skłaniam się do zagonienia do prac domowych kobiet, a nie mężczyzn. Podkreśliłam to dlatego, że mam świadomość, iż bezrobotnych kobiet jest 1400 tys. w stosunku do 1 mln bezrobotnych mężczyzn. Tak więc należy stworzyć specjalne warunki dla kobiet do podejmowania pracy poprzez dzielenie się obowiązkami rodzicielskimi z ich małżonkami. Prostuję moją wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MinisterAnnaKalata">Jeżeli chodzi o Komisję Kodyfikacyjną i stosunek rządu do urlopów, to zastanawiamy się nad okresem ochronnym po powrocie z urlopu macierzyńskiego. Jednak nie chcemy, aby był on tak długi, jak proponują niektóre projekty, ponieważ nie może dojść do takiej sytuacji, że młode kobiety w ogóle nie będą mogły podjąć pracy, gdyż są potencjalnymi matkami. Mamy to na względzie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MinisterAnnaKalata">Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące rynku pracy, to wczoraj na posiedzeniu Komisji Pracy mieliśmy debatę na temat informacji o sytuacji na rynku pracy. W przyszłym tygodniu będzie debata plenarna i na wszelkie zastrzeżenia odpowie pan minister Bogdan Socha.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MinisterAnnaKalata">Pan poseł Tadeusz Tomaszewski powiedział, że nie mamy rozwiązań systemowych w różnych obszarach. Podkreślam, że pracujemy nad tym. 21 czerwca 2006 r. powołałam zespół doktorsko-profesorski do zmian systemowych w obszarze pracy i zabezpieczenia społecznego. Praca tego zespołu będzie służyła nam do wypracowania rozwiązań w szczególności w zakresie świadczeń rodzinnych. Chcemy lepiej adresować tę pomoc, aby nie było nadużyć i aby osoby dostawały więcej pieniędzy. Tutaj ukrócimy „wolną amerykankę”, gdyż chcemy kierować naszą pomoc tam gdzie jest ona najbardziej potrzebna, czyli do obszarów całkowitego wykluczenia społecznego. Nasz zespół będzie z nami współpracował celem wypracowania założeń do ustawy o rynku pracy i jest to planowane na koniec grudnia. Wybaczcie, ale dwa miesiące to zbyt krótki okres, aby zrobić remanent we wszystkich obszarach Ministerstwa, które jest bardzo rozległe, gdyż dotyczy osób niepełnosprawnych, młodzież, kombatantów, emerytów i rencistów oraz innych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MinisterAnnaKalata">Jeżeli chodzi o rozwiązania systemowe, to wczoraj powiedziałam, że Komisja Trójstronna podjęła uchwałę na temat umowy społecznej na temat: Gospodarka, rodzina, dialog. To są także systemowe rozwiązania i powołany przeze mnie zespół ma podpowiadać nam oraz partnerom społecznym pewne rozwiązania. Dodam, że wszystkie zapisy muszą być spójne w ramach polityki rządu i polityki koalicyjnej. Nad tym pracujemy, ponieważ doświadczenia Francji i Irlandii wskazują, że nawet do dwóch lat przeciągają się prace nad umową społeczną. Mam nadzieję, że u nas będzie to postępowało szybciej. Jednak w ten sposób będziemy mogli się spodziewać rozwiązań akceptowanych przez partnerów społecznych i stronę rządową.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MinisterAnnaKalata">Pan poseł Tadeusz Tomaszewski poruszył problem dotyczący rencistów prowadzących działalność gospodarczą. Jest to bardzo ważna sprawa i miałam z nią do czynienia w pierwszym tygodniu objęcia funkcji ministra. Pracujemy nad tymi rozwiązaniami. Przypomnę, iż posłowie o pół roku przedłużyli termin dla naszych prac. Naszym pomysłem refundacji tych składek jest wykorzystanie zasobów Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zaproponujemy państwu stosowne rozwiązania, ale nadal jesteśmy przeciwni temu, aby renciści płacili taką samą składkę, co osoby zdrowe, ponieważ wiadomo, że mają oni ograniczone możliwości aktywności zawodowej. Będziemy się starali temu zaradzić.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MinisterAnnaKalata">Jeżeli chodzi o zezwolenie na pracę dla cudzoziemców, to o tym wczoraj była mowa, ale nie było mowy o OHP. Ochotnicze Hufce Pracy przedstawiły mi swoją propozycję, ale zrobiły to na moją prośbę. Nie chcemy bezkrytycznie otwierać naszego rynku pracy. Analizujemy wszelkiego rodzaju pomoc dla rolników i w tym momencie poprosiłam komendanta OHP, aby przygotował wszystko, co zawarte jest w obszarze rolniczym, czyli oferty pracy itd. Wczoraj spojrzałam na dane i zobaczyłam, że jest 6 tys. ofert pracy w rolnictwie, a wykorzystanych jest ponad 4 tys. miejsc. Powodem jest bardzo niskie uposażenie i nie ma się czemu dziwić, ponieważ rolnicy dostają mało za swoje plony i nie mogą więcej płacić. Zastanawiamy się, jakie programy rządowe mogą rozwiązać ten problem, a więc nie bezkrytycznie podchodzimy do propozycji pracy dla cudzoziemców oraz młodzieży.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Chciałbym ustosunkować się do pytania pani Izabeli Jarugi-Nowackiej – czy płaca minimalna wpływa na rozwój szarej strefy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Nie o to chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">To jakie było pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">W dokumencie rządowym dotyczącym sytuacji na rynku pracy w 2006 r. jest niezwykle ważne sformułowanie, iż „wzrost minimalnego wynagrodzenia nie zmieni dynamiki wzrostu zatrudnienia w szarej strefie”. Chodzi mi o to, aby wzrost płacy minimalnej nie spowodował ucieczkę pracowników do szarej strefy. Czy w takim przypadku będziecie używali tego instrumentu po to, aby zatrzymać ludzi w pracy w naszym kraju?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Wczoraj rozmawialiśmy na ten temat na posiedzeniu Komisji Pracy. Chcę zapewnić, że to zdanie, które zacytowała pani poseł Izabela Jaruga-Nowacka, jest realizowane w praktyce. Powrócę do 2004 r., do niesamowitej debaty o podniesieniu minimalnej płacy z 800 zł na 824 zł. Od tego czasu minęło niewiele czasu, a nasza propozycja wynosi 936 zł, a więc jest to zasadnicza różnica i zrobiliśmy to bez „mrugnięcia okiem”, gdyż uważamy, że minimalna płaca nie ma zasadniczego wpływu na przechodzenie do szarej strefy. Jednak jest ona nadal tak niska, że nie będzie miała wielkiego wpływu na zatrzymanie pracowników w Polsce.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Rozumiem, że pani poseł Izabela Jaruga-Nowacka ma na myśli Polaków wyjeżdżających do pracy za granicę. Wskazywaliśmy, że ten problem jest bardzo złożony, a teraz największą rolę w zatrzymaniu fachowców w naszym kraju mogą odegrać pracodawcy, ponieważ my jako Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej możemy wspomagać wzrost zatrudnienia. Największą kwestią, która się teraz ujawniła, jest kwestia niskich płac, ponieważ 936 zł jest zbyt niską płacą, aby zatrzymać fachowca w Polsce. Wczoraj na posiedzeniu Komisji Pracy cytowałem jedno ze stwierdzeń zawartych w „Polityce”. Jeden z renomowanych gdańskich cukierników ma trudność z zatrudnieniem cukierników, ponieważ nikt nie chce pracować za 900 zł. Za 1500 zł mógłby już kogoś zatrudnić, ale nie chce on nikomu płacić takich pieniędzy. A więc taki pracownik wsiada na prom i płynie do Szwecji bądź Norwegii.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">We wczorajszej „Polityce” zacytowano, jakie są wymagania polskich pracowników, aby wrócili oni do Polski albo nie wyjeżdżali. Polscy pracownicy deklarują, że nie będą wyjeżdżali za granicę, jeżeli będą zarabiali na poziomie średniej krajowej, czyli 2200 zł. Jeżeli chodzi o kobiety, to te oczekiwania są jeszcze niższe, gdyż wynoszą 1500 zł. Główna rola leży tutaj po stronie pracodawców. Nawet w publicznych dyskusjach twierdzę, że powinniśmy doprowadzić do ogólnonarodowej debaty z pracodawcami, na której zapytamy ich, w jaki sposób widzą oni problem zatrudnienia. Jeżeli renomowana cukiernia nie chce zapłacić pracownikowi 1500 zł, to mała firma lub sklepik też takich pieniędzy nie zapłaci. To jest problem. Niedawno pani poseł Izabela Jaruga-Nowacka sama zajmowała się tą problematyką, gdyż była ministrem, a więc jej pytania są jak najbardziej trafne.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Jeżeli chodzi o zarzut pana Tadeusza Tomaszewskiego, iż jest zbyt mało projektów ustaw, to muszę powiedzieć, że 20 ustaw zaplanowanych na drugie półrocze nie jest małą liczbą.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Tak, ale do tej pory tych ustaw wpłynęło zbyt mało.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Tak jest, ale ja jestem ministrem od dwóch miesięcy, a pani Anna Kalata może trochę dłużej. Tych ministerstw jest trochę. Gdyby tak każde wniosło po 20 ustaw, to Sejm musiałby obradować dzień i noc.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Jeżeli chodzi o stanowiska rządowe, to może czasami są one prezentowane zbyt późno, ale nie chcemy podejmować pochopnych decyzji i w związku z tym dokonujemy konsultacji. Jeżeli prezentujemy stanowisko dotyczące obywatelskiego projektu ustawy o Funduszu Alimentacyjnym, to jest to świadome i skonsultowane stanowisko. Obiecuję, że wprawimy się w tym i będziemy tego dokonywali znacznie szybciej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Kolejne pytanie pana posła Tadeusza Tomaszewskiego dotyczyło otworzenia rynku pracy dla cudzoziemców, aby można zatrudniać ich sezonowo. Zakładamy, iż nie będzie to dłuższy okres aniżeli trzy miesiące w roku kalendarzowym. Nie jest to długi okres. Nie chcę mówić o obecnych stratach plantatorów, ponieważ pozostawili truskawki na polu, a obecnie zostawiają porzeczki i maliny. Przyjdzie jesień i będzie kłopot z owocami typu jabłka, gruszki i śliwki, ponieważ sadownicy również piszą do nas pisma, że mają problemy, ponieważ nie są w stanie zebrać owoców. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski przewiduje, aby w tym zakresie aktywizować polskich bezrobotnych. Chcę zwrócić uwagę, że przed trzema tygodniami Klub Parlamentarny Samoobrona RP zgłosił się z inicjatywą, którą myśmy mieli zrealizować, aby doprowadzić do takiej sytuacji prawnej, w której zaistniałaby możliwość tworzenia subsydiowanych miejsc prawnych w rolnictwie. Na drugi dzień gazety pisały, że samoobrona chce parobków w rolnictwie, aby państwo płaciło za pracowników, którzy będą wykorzystywani w rolnictwie. Takie były tytułu w gazetach. Ochotnicze Hufce Pracy na prośbę pani minister Anny Kalaty zrobiły takie rozeznanie, ale trzeba tutaj subsydiować, ale jak zaczniemy to robić, to nie będzie zgody politycznej, ponieważ będziemy subsydiować miejsca w pracy w gospodarstwach rolnych. Dodam, że za to już zostaliśmy bardzo mocno skrytykowani przez polityków i przez media.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Pani minister Anna Kalata wyszła z inicjatywą wykorzystania delegacji ustawowej, jaka znajduje się w art. 90 ust. 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Tam jest wyraźnie zapisane, że minister pracy może wydać rozporządzenie zwalniające z konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę w niektórych pracach. Niczego innego nie chcemy. Dodam, że jest już umowa z Ukrainą, która zezwala na podejmowania pracy przez Ukraińców w Polsce. Jednak problem polega na tym, że aby uzyskać zgodę, to polski pracodawca musi zapłacić za to 899,10 zł. Proszę przeliczyć ile taki pracownik musiałby zerwać truskawek, aby pracodawca mógł wystąpić o zgodę.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Tutaj jest jeszcze jeden element. Ktoś mógłby powiedzieć, że my reprezentujemy interes rolników. Tak nie jest, ponieważ brak surowca już doskwiera zakładom przetwórstwa owocowo-warzywnego. W tych zakładach są problemy z miejscami pracy, co staje się tragedią. Zakłady „Cortino” już w tym tygodniu kończą zamrażanie truskawek, a jak wiemy, to w poprzednich latach dokonywano tego do późnych miesięcy jesiennych. A więc osoby w tych zakładach muszą tracić pracę, a jest to problem, który należy rozwiązać.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Mam wrażenie, że zmieniliśmy porządek obrad, ponieważ nie w tym miejscu i na tej Komisji odbywa się ta dyskusja. Przypomnę, że nasz punkt brzmi: „Informacja ministra pracy i polityki społecznej dotyczących planowanych zamierzeń resortu”, lecz mam wrażenie, że rozstrzygamy jeden z problemów, a na to przyjdzie pora wtedy, kiedy rząd zaprezentuje nam odpowiednie projekty uchwał. Proszę o powrót do porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselRajmundMoric">Proponuję, aby posłowie uwzględnili temat posiedzenia. Na samym początku posiedzenia starałem się zaznaczyć, że naszym celem nie jest ocena działalności rządu tylko jest wypracowanie współdziałania oraz poznanie zamierzeń Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na najbliższe półrocze. Faktem jest, że pytania poselskie wykraczają poza sferę pracę naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselRajmundMoric">Rozumiem, że apel posłanki Magdaleny Kochan wszyscy weźmiemy sobie do serca.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MinisterAnnaKalata">Miałam wrażenie, że jesteśmy na posiedzeniu Komisji Pracy, a nie Komisji Polityki Społecznej. To są tak bliskie problemy, że trudno od nich uciec. Jeżeli będą pojawiały się pytania dotyczące rynku pracy, to postaramy się na nie odpowiedzieć na kolejnej debacie sejmowej. Teraz pani minister Elżbieta Rafalska ustosunkuje się do pytań dotyczących emerytur pomostowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Jeden z posłów pytał o zespół ekspertów. Otóż taki zespół został powołany 17 listopada 2005 r. i reprezentowane były strony: rządowa, pracodawców i związków zawodowych. Zespół ten miał opracować wykaz prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Na początku 2006 r. przedstawił nam sprawozdanie z wykonania zadań, w którym nie sporządzono jednak uaktualnionego wykazu prac. Zespół tylko zdefiniował pracę w warunkach szczególnych i zawarł taką informację, że nie jest możliwe, aby ten zespół ustalił wykaz rodzajów prac szczególnych. Tak więc znaleźliśmy się w punkcie wyjścia.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Kolejne pytanie dotyczyło emerytur kobiecych. Rzeczywiście kobiety są w trudniejszej sytuacji. To trzeba otwarcie powiedzieć. Jednak nadal nie ma akceptacji społecznej do zmiany wcześniejszego wieku przechodzenia kobiet na emeryturę. Wydaje mi się, że do tego tematu będziemy mogli powrócić podczas debaty wypłat emerytur z II filara. Kobiety pracują krócej i nadal zarabiają słabiej. Trzeba pamiętać, że żyją znacznie dłużej od mężczyzn. Jednak w systemie naliczania ten wiek jest uśredniany. System ubezpieczeń społecznych nie może dyskryminować uczestników ze względu na płeć i to jest oczywiste.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Jeżeli chodzi o rozbieżność terminów przekazania projektów ustaw, to wczoraj mówiliśmy o sierpniowym posiedzeniu Komisji, a nasz harmonogram został przyjęty już wcześniej i termin został określony na wrzesień. Jednak posłowie przyparli nas do muru, a więc postaramy się dokonać opracowania na 21 sierpnia 2006 r.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Teraz chcę powiedzieć kilka słów na temat działań z zakresu polityki społecznej prowadzonej jeszcze przez rząd mniejszościowy. Proszę pamiętać, że przy uchwale budżetowej pomoc społeczna miała istotnie większy budżet. Jedną z pierwszych pozycji był wieloletni program dożywiania dzieci, w którym o 100% wzrosły środki, ponieważ w 2005 r. było 250 mln zł, a w 2006 r. będzie 500 mln zł. Ten program zaczął funkcjonować jako program wpisany, a więc nie będzie on jednorazowy, gdyż będzie on kontynuowany oraz zostaną zastosowane nowe rozwiązania dotyczące wypłat środków. Zastosowano tutaj także nowe, korzystniejsze kryterium dla rodzin rolniczych. Nie można mówić, że sfera zabezpieczenia społecznego została ominięta przez rząd.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Jeżeli chodzi o emerytury pomostowe, to głos w tej sprawie zabierze pani dyrektor Teresa Guzelf.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuUbezpieczenSpolecznychMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejTeresaGuzelf">Jeżeli chodzi o emerytury pomostowe, to jest nasz najtrudniejszy problem, któremu trzeba poświęcić dużo uwagi, szczególnie w sytuacji, kiedy mamy uwarunkowania zewnętrzne mające wpływ na rozwiązania dotyczące tego problemu. Mam tutaj na myśli uchwalenie górniczej ustawy, wycofanie skargi konstytucyjnej z Trybunału Konstytucyjnego i pojawienie się poselskiego projektu. Wszystko to powoduje, że projekt rządowy, który został przygotowany w 2005 r., niestety jest nieaktualny. Dawny projekt miał podlegać konsultacjom w Komisji Trójstronnej, które sprowadziły się do tego, że trzeba powołać nowy zespół ekspertów medycyny pracy celem rozstrzygnięcia, czy zakres podmiotowy ustawy rządowej jest właściwy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorDepartamentuUbezpieczenSpolecznychMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejTeresaGuzelf">Dodam, że wykaz stanowisk pracy i warunków pracy uprawniający do pomostów, czyli do 5 – i – 10 letniej wcześniejszej dezaktywizacji zawodowej oparty był na raporcie ekspertów medycyny pracy, który został ukończony w 2002 r. Proszę sobie wyobrazić, że obecnie mamy taką sytuacje, iż mamy dwa raporty wykonane przez ekspertów medycyny pracy i są one rozbieżne w sprawach wielu zawodów. W tej sytuacji rządowy projekt nie może iść w innym kierunku, jak tylko w kierunku kompromisu pomiędzy tymi wszystkimi projektami. Chodzi mi tutaj także o ustawę górniczą i projekt obywatelski.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorDepartamentuUbezpieczenSpolecznychMinisterstwaPracyiPolitykiSpolecznejTeresaGuzelf">W tej chwili mamy przygotowane założenia do ustawy, a niedługo rozpoczniemy pisanie ustawy, którą także będziemy musieli przedstawić Komisji Trójstronnej. Jutro jest pierwsze czytanie obywatelskiego projektu. Będzie to dla nas bardzo trudne.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselRajmundMoric">Przechodzimy do drugiej tury pytań. Proszę o konkretyzowanie swoich pytań oraz wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Chciałbym zapytać panią minister, jakie konkretne cele stawia sobie Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Nie przekonują mnie zapewnienia w stylu: „Będzie lepiej” i „Będzie więcej”. Czy pani minister Anna Kalata stawia sobie za cel budowanie spójności społecznej poprzez pracę? To jest bardzo ważne pytanie i proszę o udzielenie na nie jednoznacznej odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselSlawomirPiechota">Proszę odpowiedzieć mi także na pytania. Jaki planuje pani poziom aktywności zawodowej za rok i za trzy lata? Jaki będzie poziom aktywności osób niepełnosprawnych i osób starszych? O ile wzrośnie aktywność zawodowa osób niepełnosprawnych z 16%? Jaki będzie poziom bezrobocia za rok i za trzy lata? Jak będzie średnia wieku wyjścia z rynku pracy? O ile ona wzrośnie? Jaki jest konkretny plan Ministerstwa?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselSlawomirPiechota">Pani minister Anna Kalata mówiła o spadku dzietności, czyli o wielkim problemie demograficznym. Jaki poziom urodzeń planuje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w wyniku swoich działań? Do jakiego stopnia zbliży się on do wskaźnika prostej zastępowalności pokoleń? Na ile to się nie zmieni? Czy tylko będziemy trwać na poziomie deklaracji dobrej woli? Proszę o pokazanie mi, jak te wskaźniki będą wyglądały za rok i za trzy lata.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselSlawomirPiechota">Teraz przejdę do szczegółowych pytań. Co z projektem, który Rada Ministrów zatwierdziła 13 czerwca 2006 r, dotyczącego wielkiej nowelizacji ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych? Co z pełnomocnikiem do spraw osób niepełnosprawnych? Pełnomocnik pożegnał się z Komisją sejmową, a potem senacką, ale z tego, co mi wiadomo, to nadal pełni swoją funkcję. Jak to wygląda w praktyce?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PoselSlawomirPiechota">Wczoraj na posiedzeniu parlamentarnego zespołu do spraw organizacji pozarządowych wiele razy pytano o nowelizację ustawy o instytucjach pożytku publicznego i wolontariacie. Nikt nie potrafił odpowiedzieć, w jakim kierunku zmierza ta nowelizacja i co z niej wynika. Obecni na sali ministrowie twierdzą, że będzie ona w październiku, ale wczoraj obecni przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie potrafili udzielić mi żadnej odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMalgorzataGosiewska">Pani minister Anna Kalata powiedziała, że będzie przywiązywała szczególną uwagę do dobrej współpracy ze środowiskami kombatanckimi. Bardzo się z tego cieszę, ale do mojego biura poselskiego wpływa szereg listów dotyczących opóźnienia procedury nadawania Krzyża Zesłańców Sybiru. Wystąpiłam z prośbą o uzasadnienie do szefa Kancelarii Prezydenta i otrzymałam odpowiedź, że wina leży po stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Dodano, że na podpisy pani minister czekają 2752 wnioski zweryfikowane przez Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Wiem, że to nie jest odpowiedni temat na dzisiejsze posiedzenie, lecz jednak dotyczy on bieżącej pracy Ministerstwa. Proszę o wyjaśnienie, z czego wynika to opóźnienie? Kiedy wnioski zostaną skierowane do Kancelarii Prezydenta zgodnie z procedurą?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselAnnaPakulaSacharczuk">Chciałabym zapytać, czy Ministerstwo przewiduje pomoc dla organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy. Wydaje mi się, że III sektor może być dużym pracodawcą, który może być partnerem społecznym, gdyż reaguje na te potrzeby. Czy Ministerstwo ma takie plany?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselLeszekSulek">Czy resort przewiduje w swoich działaniach zmniejszenie restrykcyjności wobec osób bezrobotnych? Mam na myśli okresowe rejestrowanie się przez osoby bezrobotne. Jeżeli ktoś opuści termin, to traci status osoby bezrobotnej. Ten fakt powoduje pewne patologie, ponieważ zapomnienie jest rzeczą ludzką, a nie jest to żadne usprawiedliwienie i te osoby często sięgają po „lewe” zwolnienia lekarskie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselLeszekSulek">Przed kilkoma dniami samotna matka będąca na zasiłku dla bezrobotnych odmówiła podjęcia pracy, ponieważ zaproponowano jej pracę na umowę zlecenie, co zabrałoby jej ubezpieczenia dla dziecka. Nie ma się co dziwić. Jednak konsekwencją tej decyzji była utrata zasiłku. Dobrze byłoby, aby resort przewidział zmniejszenie restrykcji dla tych i tak biednych już ludzi. Będąc obywatelem popełnia się błędy, a są one często drobne.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJaroslawDuda">Pan minister Bogdan Socha podkreślał, że będzie 20 nowych projektów. Z moich obserwacji wynika, że Komisja najczęściej opracowywała projekty poselskie. Mam nadzieję, że projekty resortu wkrótce się pojawią i również nad nimi będziemy procedować.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselJaroslawDuda">Chciałbym odnieść się do możliwości korzystania z Europejskiego Funduszu Socjalnego. Rozumiem, że jest to istotny element z dużą perspektywą, gdyż te środki są spore. Jestem ciekawy. czy będzie to dobrze monitorowane i czy jesteście na to przygotowani, ponieważ jest to niepowtarzalna szansa, której nie można zmarnować.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselJaroslawDuda">Z radością usłyszałem, że zostanie przedłużone dochodzenie do standardów w domach pomocy społecznej. Wydaje mi się, że taka jest potrzeba, ponieważ tylko niewielka liczba domów spełnia te standardy. Jednak z przykrością usłyszałem, iż do tych domów nie będą przyjmowani nowi mieszkańcy. Nie sądzę, aby był to dobry pomysł i będę protestował przeciwko takiemu zapisowi. Dajmy jeszcze rozsądny czas na dojście do standardów, ale nie kosztem samorządów, które nie mają środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselRajmundMoric">Proszę udzielić odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MinisterAnnaKalata">Panu posłowi Sławomirowi Piechocie część odpowiedzi udzielę na piśmie. Jednak na wstępie udzielę odpowiedzi na pytanie, czy celem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej będzie budowanie spójności społecznej poprzez zatrudnienie. Ja to traktuję jako pytanie retoryczne, ponieważ jest to nasz standard.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MinisterAnnaKalata">Jeżeli chodzi o fundusze europejskie, to tutaj mamy szansę dobrego wykorzystania 8 mld euro, aby przeciwdziałać ubóstwu, wykluczeniu społecznemu i aktywizować osoby na rynku pracy, w tym również osoby niepełnosprawne. Tutaj będziemy dążyć do podniesienia wskaźnika aktywności we wszystkich grupach zawodowych. Konkretne informacje na ten temat uzyska pan na piśmie.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MinisterAnnaKalata">Jeżeli chodzi o Krzyże Zesłańców Sybiru, to cieszę się, że pani poseł podjęła taką interwencję u pana prezydenta, ponieważ Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które objęłam, nie było najmocniejsze w sferze organizacyjnej. Jest zmiana na stanowisku dyrektora generalnego. W skutek interpelacji pani poseł dowiedziałam się, że w Ministerstwie leży 2800 dokumentów do podpisu. Wczoraj podpisałam już część z nich. Dziękuję pani poseł za interwencję i mam nadzieję, że jak przyjdzie nowy dyrektor, to już nie będzie sytuacji, w których ja przez dwa miesiące nie uzyskałam takich informacji. Dodatkowo wyciągnę konsekwencje służbowe wobec osób, które to zaniedbały.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Chciałbym uzupełnić wypowiedź pani minister Anny Kalaty. Pan poseł Sławomir Piechota znowu postawił mnie w niezręcznej sytuacji, ponieważ znowu musiałbym rozgadać się na temat rynku pracy. Rzeczywiście, zgodnie z deklaracją pani minister wszystkie odpowiedzi na pytania, które dotyczą aktywizacji zawodowej, bezrobocia i rynku pracy prześlemy państwu na piśmie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Jednak tutaj chciałbym ustosunkować się do dwóch problemów. Pierwszy temat dotyczy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Jestem zaskoczony, ponieważ gdyby trafiło do mnie zaproszenie bądź informacja, że takie posiedzenie odbywa się u marszałka Bogdana Borusewicza, to przyszedłbym na nie osobiście. Nawet nie mam informacji, kto reprezentował Ministerstwo i kto odpowiadał na temat tej ustawy, lecz wiadomo, że wszyscy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej wiedzą o ustawie i znają jej założenia.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Pan poseł Sławomir Piechota pytał o pełnomocnika do spraw osób niepełnosprawnych. Uważamy, że wysoki urzędnik państwowy podejmuje działania i wykonuje swoje obowiązki od pierwszego dnia otrzymania nominacji od premiera do dnia, kiedy otrzyma odwołanie. W związku z tym pełnomocnik nie został odwołany, a więc nadal wykonuje swoje obowiązki.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Może mi pan powiedzieć, co się dzieje z projektem ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MinisterAnnaKalata">Ja zajmowałam się tym projektem, ale chciałabym, aby pan Bogdan Socha zakończył swoją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Odpowiem na pytania pana posła Leszka Sułka. Nie rozumiem tych pytań, a szczególnie tego drugiego. Nie wiem, dlaczego matka podejmując pracę na umowę zlecenie, straciła ubezpieczenie zdrowotne dla dziecka. To jest niemożliwe w polskim prawie, ponieważ jeżeli matka ma prawo do ubezpieczenia, to i dziecko ma to prawo oraz każdy członek rodziny będący na jej utrzymaniu. Ktoś pana wprowadził w błąd.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Jeżeli chodzi o konieczność meldowania się przez bezrobotnych, to jest to gotowość do podjęcia pracy. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy mówi jasno, że urząd pracy może żądać od osoby bezrobotnej składania oświadczenia o gotowości do pracy, co jakiś czas. Ten czas nie został określony ustawą, a więc każdy urząd stosuje inne zasady w tym zakresie. Zostało uwarunkowane lokalną sytuacją na rynku pracy. Teraz wiele osób wyjeżdża do pracy za granicą i wielu pracodawców poszukuje fachowców, to urzędy powinny nawet wprowadzić dwutygodniową konieczność deklarowania gotowości do pracy. Z ubolewaniem muszę powiedzieć, że wielu z nich nie wykonuje, a przez to jesteśmy atakowani. To nie jest państwo policyjne, ponieważ zarejestrowany bezrobotny może korzystać z darmowej opieki zdrowotnej i nic mu się nie stanie, jeżeli raz w miesiącu stawi się do urzędu pracy. Jest to najnormalniejsza procedura, ale – według nas – nawet stosowana zbyt rzadko.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSBogdanSocha">Jeżeli chodzi o działania na rzecz III sektora i tworzenie miejsc pracy poprzez ten sektor, to cały efekt jest na to nastawiony. Cały Europejski Fundusz Socjalny jest na to nastawiony. Realizacja tych działań to tworzenie nowych miejsc pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MinisterAnnaKalata">Jeszcze powiem kilka słów na temat tej ustawy. Została ona przyjęta przez Radę Ministrów. To nie jest łatwa ustawa. Środowisko nadal nie ocenia pozytywnie tego projektu Przez dwa miesiące spotykałam się z organizacjami osób niepełnosprawnych. Dodam, że nadal w resorcie pracujemy nad tym projektem i może zgłosimy autopoprawki. Wiemy, że ta ustawa nie jest doskonała, ale cały czas ją ulepszamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Moje pytanie koresponduje z kwestiami poruszonymi przez pana posła Jerzego Sułka. Otóż rząd podczas spotkań z przedstawicielami powiatowych urzędów pracy zadeklarował, iż przedstawi projekt zdjęcia z urzędów pracy obowiązku opłaty składki za ubezpieczenie zdrowotne i przeniesie to do innej grupy. Czy w tym zakresie poczyniono jakieś kroki?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MinisterAnnaKalata">Zmierzamy w kierunku zmian, które administracyjnie odciążą urzędy pracy, a będzie można poświęcić więcej czasu na aktywizację zawodową dla osób, które stale są bez pracy. Dodam, że biurokrację będziemy starali się ograniczyć do minimum.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselRajmundMoric">Nie silę się na podsumowania, ponieważ nie mam do tego prawa. Każda ze stron wypowiedziała swoje zamierzenia i poglądy osobiste. Uważam, iż każdemu z nas chodzi o dobro społeczne i człowieka. Bardzo cieszy nas fakt, iż wkrótce spotkamy się z legislacyjnymi inicjatywami rządowymi. Zadań jest bardzo dużo, ponieważ rozpatrujemy wiele problemów. Jednak na jeden aspekt chciałbym zwrócić uwagę na czas, który jest wartością społeczną i ekonomiczną. Przypomnę, iż nie możemy zakończyć czterech ustaw, ponieważ nadal czekamy na stanowisko rządu. Proszę o przyspieszenie ścieżki legislacyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Pan minister Bogdan Socha powiedział, że na pytania związane z rynkiem pracy odpowie na piśmie. Ja także proszę o taką formę odpowiedzi na moje pytania związane osobami starszymi, czyli chodzi mi o wiek emerytalnym kobiet, rynek pracy dla 50-letnich kobiet oraz o główne założenia przywracanego Funduszu Alimentacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MinisterAnnaKalata">Oczywiście, że na te pytania udzielimy odpowiedzi na piśmie. Dodam, że jak najszybciej przekażemy państwu brakujące stanowiska rządu w sprawie tych czterech ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselRajmundMoric">Zamykam punkt pierwszy porządku dziennego i przechodzimy do drugiego punktu, w którym mamy do uchwalenia plan pracy na II półrocze.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselRajmundMoric">Otrzymaliście plan pracy na II półrocze, w którym staraliśmy się uwzględnić tematy, które zostały skierowane do Komisji oraz wszelkie zgłoszone problemy. Propozycje do planu pracy zgłosili posłowie Sylwester Pawłowski i Katarzyna Mrzygłocka. Nie wszystkie zgłoszone propozycje zostały uwzględnione z różnych względów. Główną przyczyną było to, że niektóre problemy dotyczyły zakresu pracy innych Komisji, czyli rynek pracy i układy zbiorowe pracy.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PoselRajmundMoric">Chciałbym jednak zgłosić autopoprawki do planu pracy polegające na przesunięciu pewnych tematów na inne miesiące. Już wiemy, że poz. 1, czyli zmiana ustawy o pomocy społecznej nie będzie zrealizowany w lipcu, ponieważ nie ma autopoprawki rządowej, a więc przesuniemy to na sierpień. Wiadomo również, że w lipcu nie będziemy mogli rozpatrzyć sprawozdania podkomisji o poselskich projektach ustawy o zmianie ustawy o waloryzacji rent i emerytur. Przenosimy to na sierpień. Również poz. 7 musi przejść na sierpień. Tak samo poz. 8 przesuwa się na wrzesień. Proponuję, abyśmy to przyjęli.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#PoselRajmundMoric">Czy są uwagi do takiego planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Muszę powiedzieć, że poseł Katarzyna Mrzygłocka zgłosiła jeszcze dwie propozycje do planu pracy, lecz nie mogła ona pozostać na posiedzeniu, ponieważ ma posiedzenie Komisji Pracy. Jednak poprosiła mnie, abym przypomniał o tym.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselSlawomirPiechota">Pierwsza propozycja dotyczy zaprezentowania rządowych założeń programu polityki prorodzinnej wraz z propozycjami zmian w obowiązujących przepisach. Druga – Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej powinno przedstawić raport dotyczący realizowanego w wybranych miastach programu pilotażowego „Dziecko ma oboje rodziców” i dotyczącego dłużników alimentacyjnych. Raport byłby pomocny podczas dyskusji nad problemami alimentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselRajmundMoric">Pani poseł Katarzyna Mrzygłocka zgłosiła w sumie cztery propozycje. Rozumiem, że pan poseł jest uprawniony do jej reprezentowania. Dodam, że wszelkie tematy związane z zakresem prorodzinnym należą do Komisji Rodziny i Praw Kobiet, a więc tam jest miejsce do rozważania tych problemów.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PoselRajmundMoric">Dodatkowo pani poseł zgłosiła propozycję włączenia do planu pracy – zamierzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dotyczące ścisłej współpracy ośrodków pomocy społecznej z urzędami pracy w celu wymiany informacji o osobach pobierających świadczenia socjalne, a jednocześnie niechcących podjąć stałej pracy. Proponujemy pani poseł, aby w tym temacie skorzystała z interpelacji. Tak, więc żadna z propozycji pani poseł nie znalazła się w naszym planie pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Nadal twierdzę, że raport o dłużnikach alimentacyjnych byłby dla nas przydatny podczas pracy nad projektami egzekwowania alimentów. Podtrzymuję tę propozycję włączenia tego punktu do naszego planu pracy. Bez pani poseł nie jestem w stanie wypowiedzieć się w kwestii propozycji zgłoszenia interpelacji w czwartej propozycji. Jeżeli pani poseł nadal będzie podtrzymywała swoją propozycję, to zostanie ona rozpatrzona przez prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselRajmundMoric">Jak pan poseł widzi, nasz harmonogram jest bardzo napięty i z tego tytułu trudno jest mi uwzględnić wszystkie propozycje. Nasza Komisja interesuje się wszystkim, co jest związane z dzieckiem. Jeżeli pan poseł się upiera, to możemy dołączyć raport rządowy do naszego planu pracy, ale dopiero w pierwszym półroczu 2007 r. Dodam, że pani minister Anna Kalata powiedziała, że jeszcze w tym półroczu 20 projektów ustaw wejdzie pod obrady naszej Komisji, a my tego jeszcze nie uwzględniliśmy w planie pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Czy nie można byłoby tego połączyć z rozpatrywaniem sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o obywatelskim projekcie ustawy o Funduszu Alimentacyjnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselRajmundMoric">Ma propozycję. Jako przewodniczący Komisji wystąpię do Ministerstwa o dostarczenie nam takiej propozycji i uwzględnimy ją podczas rozpatrywania tego projektu. Czy możemy przyjąć takie rozwiązanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselSlawomirPiechota">Tak, gdyż nam chodzi o posiadanie takich informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Jeżeli chodzi o poz. 10 – rola możliwości sektora spółdzielczego i zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych – to sensowne byłoby wystąpienie do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej o zaprezentowanie, na jakim etapie znajdują się spółdzielnie socjalne. Dochodzą do mnie słuchy, że nie jest tam dobrze i niewiele pomagają one ludziom. Chodzi o odpowiedź na pytanie: jak funkcjonują spółdzielnie socjalne w naszym kraju?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselRajmundMoric">Panie pośle, to jest inny temat. Sektor spółdzielczości mieszkaniowej poprosił nas o rozpatrzenie tego tematu, ponieważ chcą nas poinformować, w jaki sposób zaspokajają potrzebę zdrowia i opieki społecznej. Na to półrocze nie mamy nic na temat spółdzielni socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Warto byłoby zastanowić się nad tym problemem.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Podczas rozpatrywania ustawy o zatrudnieniu socjalnym będziemy mogli zająć się tym problemem poprzez rozszerzenie problematyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Wczoraj na posiedzeniu Komisji Rodziny i Praw Kobiet przyjęliśmy plan pracy, której jestem członkiem. Chcę powiedzieć, że nasza dyskusja potwierdza, jak ciężko jest rozdzielić problematykę polityki społecznej od problemów polityki rodzinnej. Chcę państwa powiadomić, że Komisja Rodziny i Praw Kobiet zajmie się założeniami polityki prorodzinnej, a więc można tam oddelegować naszych członków.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Komisja Rodziny i Praw Kobiet zajmie się również analizą systemem opieki zastępczej nad dziećmi, a więc tutaj również się zdublujemy. Wydaje mi się, że w tym przypadku należy odbyć wspólne posiedzenia albo zdecydować, która Komisja jest wiodąca, aby nie dochodziło do tego typu kolizji.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Proszę także, aby pan poseł Rajmund Moric przychylił się do prośby pani poseł Katarzyny Mrzygłockiej co do raportu z akcji „Dziecko ma oboje rodziców”, gdyż jest to ściśle związane z obszarem Funduszu Alimentacyjnego. Uważam, że powinniśmy rozpatrywać to podczas sprawozdania podkomisji z obywatelskiego projektu ustawy. Wydaje mi się, że to będzie możliwe, gdyż jest to tożsame.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Kolejna moja uwaga jest taka, że musimy w naszej pracy uwzględnić także projekt obywatelski dotyczący emerytur pomostowych. Jutro odbędzie się pierwsze plenarne czytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselRajmundMoric">Jesteśmy przed pierwszym czytaniem i nie wiemy, gdzie to będzie skierowane, a więc nie mogliśmy tego uwzględnić. Jeżeli zostanie to do nas skierowane, to rozpatrzymy to.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PoselRajmundMoric">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem planu pracy?</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PoselRajmundMoric">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła przyjąć plan pracy.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#PoselRajmundMoric">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>