text_structure.xml 20.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i stwierdzam kworum. Stwierdzam także przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji, począwszy od 124 do 130 posiedzenia, wobec nie wniesienia do nich zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Od razu zapowiem, że po przeprowadzeniu pierwszego czytania przedmiotowego projektu ustawy zaproponuję powołanie podkomisji, bo aczkolwiek projektowane regulacje prawne nie są kontrowersyjne i zostały uzgodnione z podmiotami rynku finansowego, to jednak treść projektu jest obszerna i skomplikowana. Jednocześnie zaproponuję, aby podkomisja zebrała się 16 maja br., a Komisja 17 maja, ze względu na to, iż Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania Komisji do 21 maja br. Niestety, będziemy musieli pracować także w tych tygodniach, w których Sejm nie obraduje, gdyż nie uda się skomasować wszystkich posiedzeń Komisji w tzw. dniach sejmowych. W tym przypadku obliguje nas do takiego procedowania termin wyznaczony przez Marszałka. Sądzę, że podkomisja będzie w stanie rozpatrzyć projekt w ciągu jednego dnia, gdyż z uzyskanych przeze mnie informacji od pana ministra Arkadiusza Huzarka wynika, iż zaprojektowane regulacje są uzgodnione z Komisją Nadzoru Finansowego i ze wszystkimi instytucjami rynku finansowego, a wobec tego nie powinno być kontrowersji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego, czyli do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Pan przewodnicząca już wspomniała, że naszym zdaniem ten projekt ustawy nie powinien wywołać kontrowersji, ponieważ był on przedmiotem szeroko zakrojonych konsultacji i uzgodnień z podmiotami rynku finansowego. Ma on charakter techniczny. Jest to jeden z trzech projektów ustaw z zakresu rynku kapitałowego, nad którymi Komisja będzie pracowała. Wszystkie projekty ustaw są komplementarne, tzn. ustawa o ofercie publicznej – mówiąc w skrócie – ustawa o obrocie instrumentami finansowymi i ustawa o funduszach inwestycyjnych. Można powiedzieć, że stanowią one całość i dotyczą wdrożenia dyrektyw unijnych, ale także zmian w zakresie usprawnienia regulacji krajowego rynku finansowego, umożliwiających jego lepszy rozwój, uzgodnionych z podmiotami tego rynku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Celem nowelizacji ustawy, poddanej procedurze pierwszego czytania na tym posiedzeniu Komisji, jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ofert przejęcia oraz tzw. dyrektywy o przejrzystości – dyrektywy w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszcza się do obrotu na rynku regulowanym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">W projekcie ustawy uwzględniono z zakresu dyrektywy w sprawie ofert przejęcia w szczególności tworzenie regulacji pozwalających ustalić organ i prawo właściwego nadzoru nad ofertami przejęcia i wezwaniami. Projekt przewiduje również wprowadzenie obowiązku zapewnienia łatwego i szybkiego dostępu do informacji związanych z wezwaniem we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej, w których akcje spółki objętej wezwaniem są dopuszczone do obrotu. Ponadto przepisy projektu pozostawiają w decyzji spółki czy też poddają one kontroli walnego zgromadzenia wszelkie działania obronne powodowane przez spółkę w przypadku wrogiego przejęcia. W decyzji spółki pozostawiono również kwestię wnoszenia w trakcie wezwań ograniczeń w sprawie odbioru papierów wartościowych lub uprzywilejowania akcji co do głosów. Poza tym projektodawca doprecyzowuje przepisy odnoszące się do prawa przymusowego wykupu oraz przymusowej sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">W projekcie przewidziane są sankcje dla członków zarządu spółki za niewykonane lub za nienależyte wykonanie niektórych obowiązków wynikających z przepisów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Jeśli chodzi o implementację tzw. dyrektywy o przejrzystości, to w projekcie ustawy znajdują się m.in. regulacje wprowadzające obowiązek jednoczesnego przekazania organowi nadzoru, spółce prowadzącej rynek regulowany oraz do publicznej wiadomości informacji poufnych oraz informacji bieżących i informacji okresowych. Projekt zawiera delegację uprawniającą ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do wydania rozporządzenia określającego zasady uznawania za równoważne informacji przekazywanych przez emitentów mających siedzibę w państwie nie będącym państwem członkowskim, a dla których Rzeczpospolita Polska jest państwem macierzystym. Projektowane przepisy wskazują, że w przypadku emitenta, dla którego Rzeczpospolita Polska jest państwem przyjmującym, zakres przekazywanych informacji oraz terminy ich przekazywania określają przepisy państwa macierzystego tego podmiotu, a informacje przekazywane są w języku polskim lub angielskim.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Projekt ustawy zawiera przepisy dotyczące publicznej dostępności rocznej i półrocznej informacji okresowej oraz wprowadza zwolnienie emitentów będących bankami centralnymi lub Europejskim Bankiem Centralnym z obowiązku przekazywania do publicznej wiadomości informacji okresowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Projekt przewiduje wydłużenie do dwu dni roboczych terminu na przekazanie ponowne aneksu do prospektu emisyjnego w celu usunięcia trudności spowodowanych dotychczasowym zbyt krótkim terminem, często niemożliwym do jego zachowania przez emitentów. W projekcie założono, iż zostanie zniesiony tryb zawiadamiania o ofercie publicznej – z możliwością zgłoszenia przez Komisję Nadzoru Finansowego sprzeciwu wobec dokonywania oferty publicznej – oraz ubiegania się o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym na podstawie memorandum informacyjnego i zastąpienie go obowiązkiem uzyskania zgody Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Projekt ustawy przewiduje również zniesienie obowiązku aktualizacji prospektu emisyjnego w formie aneksu, w przypadku gdy zmiana nie ma charakteru znaczącego z punktu widzenia oceny odbioru papieru wartościowego lub emitenta.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Projekt ustawy wprowadza zmiany do Kodeksu postępowania cywilnego, Kodeksu spółek handlowych oraz do ustawy o obligacjach.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Wspomniałem poprzednio, że projekt ustawy był poddany szeroko zakrojonym konsultacjom z instytucjami reprezentującymi środowisko rynku kapitałowego. W tych konsultacjach uczestniczyły: Narodowy Bank Polski, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Giełda Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie, Izba Domów Maklerskich, Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A., MTS-CeTO S.A., Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych, Rada Banków Depozytariuszy, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Towarowa Giełda Energii S.A., WGT S.A.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Projekt ustawy został także przesłany do Europejskiego Banku Centralnego celem zaopiniowania. Bank ten nie zgłosił uwag.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Chcę podnieść jeszcze jedną kwestię, gdyż ma ona istotne znaczenie dla ustawy, której projekt nowelizacji jest dzisiaj omawiany oraz dla zapowiedzianych przeze mnie nowelizacji dwu kolejnych ustaw z zakresu rynku kapitałowego. Przy pracach nad tymi ustawami po raz pierwszy był zastosowany pewien wehikuł, który został wprowadzony w Ministerstwie Finansów, a mianowicie Rada Rozwoju Rynku Finansowego skupiająca obecnie około 40 różnego rodzaju instytucji ze wszystkich sektorów rynku finansowego. Rada została powoła m.in. po to, aby doprowadzić do równego balansu pomiędzy wdrażaniem przepisów unijnych, a wdrażaniem takich przepisów, które uspakajają rynek krajowy na podstawie ustawodawstwa krajowego, które nie jest sprzeczne z regulacjami unijnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArkadiuszHuzarek">Podsumowując, zwracam się do Komisji o udzielenie poparcia dla omawianego projektu ustawy. Wyrażam przekonanie, iż jej uchwalenie przyczyni się do zwiększenia formy inwestorów oraz do zachowania wyższych standardów w zakresie przejrzystości i prawidłowego działania na rynku kapitałowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy oraz zadawanie pytań przez posłów i udzielanie odpowiedzi przez przedstawicieli wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Kto z posłów chciałby zabrać głos? Czy nie ma chętnych do zabrania głosu?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Pytam po raz kolejny, kto chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. W ten sposób wyczerpane zostały głosy w debacie ogólnej. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania przedmiotowego projektu ustawy. Stwierdzam także, iż nie wpłynął wniosek o wysłuchanie publiczne.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Powtarzam propozycję powołania podkomisji do rozpatrzenia tego projektu ustawy. Zapowiadam, że podkomisja będzie musiała zebrać się 16 maja, aby następnego dnia Komisja mogła rozpatrzyć jej sprawozdanie. Zgodnie ze zwyczajem, w skład podkomisji weszłoby trzech posłów z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości, dwóch z Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej i po jednej osobie z pozostałych klubów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Czy dobrze zrozumiałam, że praca na tym projektem w podkomisji ma się odbyć w trakcie jednego jej posiedzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Może trwać dłużej, z tym że Komisja musi obradować nad sprawozdaniem podkomisji 17 maja, gdyż Marszałek Sejmu zobowiązał nas do złożenia sprawozdania Komisji do 21 maja. Wobec tego prace nad projektem ustawy musimy zakończyć w przyszłym tygodniu. Dlatego zaproponowałam, aby podkomisja zebrała się w przyszłą środę i wówczas miałaby cały dzień na rozpatrzenie tego projektu. Brak głosów w dyskusji, przewidzianej dla pierwszego czytania, wskazuje na to, iż nie ma istotnych uwag do projektowanych regulacji prawnych. Gdyby członkowie podkomisji, jeśli zostanie ona powołana, lub jej przewodniczący uznał, że trzeba pracować dłużej, niż jeden dzień, to podkomisja rozpoczęłaby pracę we wtorek przyszłego tygodnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Mam pewne doświadczenie, ponieważ w ubiegłej kadencji Sejmu uczestniczyłam w pracach nad projektem tej ustawy. Naprawdę, jej materia jest bardzo trudna i nie wyobrażam sobie, aby podkomisja rozpatrzyła projekt jej nowelizacji podczas jednego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselGabrielaMaslowska">Pani przewodnicząca użyła argumentu, że podczas dzisiejszej debaty nikt nie zgłosi uwag. Przyczyna tego jest prosta. Dopiero dzisiaj otrzymaliśmy projekt ustawy – kilka minut przed rozpoczęciem posiedzenia Komisji. Trudno więc było się ustosunkować do tego projektu. Nie znaczy to jednak, że w dalszym ciągu nie będziemy mieli żadnych uwag i propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Kilka dni wcześniej projekt był udostępniony w Internecie. Zawiadomienia o temacie dzisiejszego posiedzenia Komisji były skierowane do państwa 30 kwietnia br. Dlatego nie przyjmuję zastrzeżenia, że dzisiaj dostaliście państwo materiały i nie mieliście czas zapoznać się z ich treścią.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Prace podkomisji będą trwały tyle czasu, ile go jej członkowie będą potrzebowali. Nie mam zamiaru limitować czasu, natomiast uprzedzam, że chcę otrzymać sprawozdanie z prac podkomisji 17 maja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Rzeczywiście, można na jednym posiedzeniu rozpatrzyć ten projektu ustawy, nie mniej pośpiech jest ogromny, co wpisuje się w generalnie dość kiepską organizację pracy Komisji, bo np. w ostatniej chwili dowiadujemy się o zmianie terminów i wszystko robimy z terminem „na wczoraj”.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselAnitaBlochowiak">Chcę się dowiedzieć, czy Komisja dysponuje ekspertyzami dotyczącymi projektowanych regulacji oraz opiniami instytucji, z którymi ten projekt był konsultowany. W dołączonym do projektu uzasadnieniu czytamy, że te instytucje zgłosiły wiele uwag, które były dyskutowane podczas zorganizowanej w tym celu konferencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Natomiast ja chcę zapytać, dlaczego pani poseł nie zadała tego pytania podczas debaty ogólnej. Dwa razy zadałam pytanie, czy państwo mają jakieś uwagi i nikt nie zabrał głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Moje pytanie nie ma charakteru merytorycznej uwagi do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Skoro pani pyta o tryb postępowania, o zgłoszone uwagi w trakcie prac rządu nad projektem ustawy, to debata ogólna jest właściwym miejscem do zadania takiego pytania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Proszę pana ministra o udzielenie pani poseł informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFArkadiuszHuzarek">Wszystkie sporne kwestie były rozstrzygane w trakcie posiedzenia Rady Rozwoju Rynku Finansowego, a przede wszystkim w trakcie konferencji uzgodnieniowej. Obecnie nie ma rozbieżnych stanowisk, co mogą potwierdzić uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego. Komplet dokumentów, świadczących o przebiegu całego procesu, będzie do dyspozycji Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Gwoli prawdy, to pani przewodnicząca narzuciła tak szybki tryb i stąd wzięło się moje pytanie, bo gdyby …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Czy byłaby pani uprzejma przedstawiać swoje stanowisko i opinie po udzieleniu pani głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Bardzo dziękuję za pani uprzejmość i grzeczność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Czy ktoś z państwa chciałby zadać jeszcze jakieś pytania? Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć na temat projektu ustawy? Nikt się nie zgłosił.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Czy mogę uznać, że pierwsze czytanie zostało zamknięte? Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Czy jest sprzeciw wobec przystąpienia do wyboru członków podkomisji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Proszę przedstawicieli klubów parlamentarnych o zgłaszanie kandydatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWieslawJedrusik">Zgłaszam panią poseł Anitę Błochowiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawaOkularczyk">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej zgłaszam pana posła Jakuba Szulca i panią poseł Krystynę Skowrońską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanLopata">W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłaszam pana posła Andrzeja Pałysa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselRenataRochnowska">W imieniu Klubu Parlamentarnego Samoobrony RP zgłaszam panią poseł Marię Zbyrowską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości zgłaszam panią poseł Barbarę Bubulę oraz panów posłów Jarosława Stawiarskiego i Bartłomieja Szrajbera.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Czy Klub Parlamentarny Ligi Polskich Rodzin zechce zgłosić przedstawiciela?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselHalinaMurias">Zgłaszam pana posła Szymona Pawłowskiego. Nie uzgadniałam tego z panem posłem, ponieważ jest nieobecny, więc może nastąpić jakaś korekta. Chcę także zgłosić panią poseł Gabrielę Masłowską, aczkolwiek nie jest ona członkiem KP LPR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Czy dobrze rozumiem, że pani poseł Gabriela Masłowska chciałaby zgłosić akces do pracy w podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">W składzie podkomisji, liczącej 10 osób, znaleźliby się następujący posłowie: Anita Błochowiak (SLD), Jakub Szulc (PO), Krystyna Skowrońska (PO), Andrzej Pałys (PSL), Maria Zbyrowska (Samoobrona), Barbara Bubula (PiS), Jarosław Stawiarki (PiS), Bartłomiej Szrajber (PiS), Szymon Pawłowski (LPR) i Gabriela Masłowska (RLCh).</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w tym składzie? Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNataliiSwiat">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>