text_structure.xml
29.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Otwieram wspólne posiedzenie dwóch Komisji. Witam wszystkich przybyłych na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszBilinski">W czasie dzisiejszego wspólnego posiedzenia mamy omówić jeden zasadniczy punkt. Jest nim rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w ub.r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w części 85, dotyczącej zbiorczego budżetu wojewodów, w tym dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom, dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom o statusie miasta i miejskiej strefy usług publicznych oraz dotacje dotacje dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe bieżące i inwestycyjne w zakresie działu 74 - gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Omówimy także wykonanie rezerw celowych w trzech pozycjach: 6, 54 i 55.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy jest pełna akceptacja zaproponowanego porządku posiedzenia obu Komisji? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Przed rozpoczęciem części merytorycznej, chciałbym wszystkich serdecznie przeprosić za tak znaczne opóźnienie posiedzenia Komisji. Przedłużające się głosowania podczas obrad plenarnych uniemożliwiły nam terminowe przybycie na salę obrad, za co jeszcze raz naszych gości serdecznie przepraszamy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselTadeuszBilinski">W imieniu prezydiów obu Komisji chciałbym także prosić o bardzo duże zdyscy-plinowanie obrad. Obrady nie tylko rozpoczęły się z opóźnieniem, ale niektórzy uczestnicy mogą mieć poważne kłopoty z odjazdem z Warszawy z powodu trwającego strajku maszynistów kolejowych. Stąd ogólna prośba posłów, aby dzisiejsze posiedzenie było zdyscyplinowane, organizacyjnie sprawne i nie długo trwało.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselTadeuszBilinski">Przystępujemy do prezentacji sprawozdania. Proszę panią dyrektor Annę Berger o przedstawienie sprawozdania w imieniu ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Pozwolicie zatem państwo, że w ogromnym skrócie, by nie przedłużać debaty, przedstawię sprawozdanie z wykonania wydatków w tym dziale, a następnie przedstawiciele Ministerstwa Finansów udzielą odpowiedzi na ewentualne pytania posłów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">W dziale - gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne z budżetu wojewodów finansowane są wydatki związane z utrzymaniem i działalnością jednostek budżetowych. Należą do nich wojewódzkie dyrekcje inwestycji, wojewódzkie biura obsługi kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych: Jeleniogórska Dyrekcja Inicjatyw Gospodarczych, Biuro Inżynierii Ruchu w Krakowie oraz zarząd Rewaloryzacji Zespołów Zabytkowych Miasta Krakowa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Ponadto z tego działu realizowane są zadania związane z opracowaniami geodezyjnymi i kartograficznymi, gospodarką gruntami i nieruchomościami, a także finansowane są dotacje na realizację zadań zleconych gminom z zakresu opracowań geodezyjnych i kartograficznych, inżynierii ruchu drogowego oraz utrzymania i konserwacji cmentarzy wojennych i wojskowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">W ustawie budżetowej na 1997 r. na zadania realizowane w tym dziale został określony plan wydatków w wysokości 314.269 tys. zł, który w toku wykonywania budżetu został zwiększony do wysokości 404.423 tys. zł, to jest o kwotę ponad 90 mln zł, z tego wydatki bieżące zwiększono o ponad 67 mln zł i wydatki inwestycyjne o ponad 23 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Zwiększenie wydatków bieżących dokonane zostało głównie z rezerw celowych i było przeznaczone na uzupełnienie wzrostu oraz wyrównania wynagrodzeń pracowników cywilnych państwowej sfery budżetowej za 1996 r. oraz na sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń wraz z pochodnymi dla pracowników cywilnych państwowej sfery budżetowej od 1 kwietnia 1997 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Ponadto zwiększone wydatki bieżące przeznaczono na wypłaty rekompensat dla kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych z tytułu rezygnacji z uzyskania mieszkania spółdzielczego, zgodnie z ustawą o zmianie niektórych warunków przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Pewne kwoty przeznaczono ponadto na wypłaty zasądzone wyrokiem sądowym tytułem odszkodowań wraz z odsetkami na rzecz syndyka masy upadłościowej Rejonowego Przedsiębiorstwa Przetwórczego Przemysłu Paszowego "Bacutil" w woj. krośnieńskim, na prowadzenie akcji przeciwpowodziowej i usuwanie skutków powodzi i wojewódz-twach wrocławskim i zielonogórskim oraz na wypłatę odszkodowań zasądzonych wyrokiem sądowym za zniszczone grunty orne i za wywłaszczenie nieruchomości skarbu państwa z naruszeniem prawa w województwach: konińskim, poznańskim i słupskim.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Budżety wojewodów zostały również zwiększone z budżetu Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Były to środki na dotację celową dla wojewody warszawskiego na sfinansowanie zadań bieżących zleconych gminom z przeznaczeniem na renowację cmentarzy żołnierzy Armii Radzieckiej i Wojennej Twierdzy w Modlinie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Z rezerw na nieprzewidziane wydatki, pozostających w gestii poszczególnych województw, zostały zwiększone wydatki tego działu do ogólnej wysokości 2,462 mln zł. Środki te były przede wszystkim przeznaczone na zwiększenie dotacji celowych na zadania zlecone gminom, przeznaczone na remonty i konserwację nagrobków i zieleni na cmentarzach wojennych w województwach: warszawskim, krośnieńskim, poznańskim, siedleckim, wałbrzyskim i zielonogórskim.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Zwiększone środki wykorzystano także na wypłatę odszkodowań za wywłaszczenie nieruchomości z naruszeniem prawa w województwach: katowickim, leszczyńskim i wrocławskim, na realizację zadań w zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami, na sfinansowanie kosztów związanych z administrowaniem nieruchomości skarbu państwa pozostawionych przez dotychczasowych użytkowników w woj. warszawskim.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Ponadto z rezerw na nieprzewidziane wydatki przeznaczono pewne środki na opraco-wanie mapy unumerycznej, organizację konkursu architektonicznego oraz opracowanie strategii rozwoju województwa słupskiego, opracowanie map sytuacyjno-wysokościowych trasy poligonowej w Toruniu i na inne dotacje.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Niewielką kwotę 5 tys. zł przeznaczono na prowadzenie akcji przeciwpowodziowej i usuwanie skutków powodzi w woj. leszczyńskim.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">W dziale 74 - gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne miało również miejsce zmniejszenie wydatków bieżących. W wyniku decyzji wojewodów, część wydatków w tym dziale została przeniesiona z budżetu wojewodów do rezerwy celowej. Środki te zostały przeznaczone na usuwanie skutków powodzi - była to kwota 50 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Wojewodowie dokonywali również przeniesień wydatków między działami. Z działu 74 została zmniejszona kwota 9,271 mln zł z przeznaczeniem na inne wydatki w budżetach wojewodów.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Wydatki inwestycyjne ustalone w ustawie budżetowej na 1997 r. w kwocie 5,752 mln zł, w toku wykonania budżetu zostały zwiększone do wysokości 28,796 mln zł, to jest o kwotę ponad 23 mln zł. Przesunięcia te zostały dokonane z rezerw celowych w wysokości 19,310 mln zł z przeznaczeniem na prowadzenie akcji przeciwpowodziowej i usuwanie skutków powodzi w woj. zielonogórskim, dofinansowanie zadań własnych gmin z przeznaczeniem na dokończenie budynków mieszkalnych dla powodzian w województwach: zielonogórskim, katowickim, legnickim, leszczyńskim, nowosądeckim, opolskim, rzeszowskim, wałbrzyskim i wrocławskim.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Znaczną kwotę, bo 4,894 mln zł przeznaczono na usunięcie zanieczyszczeń i skażeń gruntów i wód podziemnych na obszarach przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej w województwach legnickim i szczecińskim, na sfinansowanie zadań ustalonych przez pe-łnomocnika zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej w woj. gorzowskim.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Z rezerw na nieprzewidziane wydatki wojewodowie zwiększyli wydatki inwestycyjne o 698 tys. zł, z tego na dotacje związane z dofinansowaniem zadań własnych gmin z prze-znaczeniem na prowadzenie akcji przeciwpowodziowej i usuwanie skutków powodzi w województwach: koszalińskim, sieradzkim i legnickim kwotę 528 tys. zł, na dotacje dla Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej w Warszawie 100 tys. zł oraz na zakupy inwestycyjne, w tym na dofinansowanie kupna samochodu osobowego dla Wojewódzkiego Biura Planowania Przestrzennego w Częstochowie - 70 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Tak mniej więcej przedstawiałaby się sprawa zwiększeń i zmniejszeń planowanych wydatków w dziale 74 - gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Wydatki w tym dziale zostały zrealizowane w wysokości 403,315 mln zł, z tego na dotacje przeznaczono 10,186 mln zł na świadczenia na rzecz osób fizycznych 284,572 mln zł, na wydatki bieżące jednostek budżetowych 79,772 mln zł, na wydatki inwestycyjne 28,785 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Jeśli chodzi o pozycje dotacji, to były one następujące:</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">- na finansowanie zadań bieżących zleconych gminom o statusie miasta, są to zadania wykonywane z zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych, regulacji stanów prawnych nieruchomości skarbu państwa oraz inżynierii ruchu drogowego - wysokość dotacji 833 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">- na zadania zlecone gminom z przeznaczeniem na utrzymanie, remonty i konserwacje cmentarzy wojennych i wojskowych - 8,847 mln zł,</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">- na likwidację Dyrekcji Inwestycji w Płocku - 56 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">- na zadania państwowe dla jednostek niepaństwowych z budżetu wojewodów zostały przekazane w wysokości 69 tys. zł - były to środki przeznaczone dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Połczynie-Zdroju na zakup samochodu ratownictwa drogowego wraz z wyposażeniem i dla podobnej jednostki straży w Złocieńcu na zabezpieczenie przeciw-pożarowe miasta oraz na przeprowadzenie konferencji oraz wystaw gospodarczo-kulturalnych w woj. legnickim.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Świadczenia na rzecz osób fizycznych, to duża pozycja wydatków, bo sięgająca 284,572 mln zł. Na nią składają się wydatki związane z wypłatami rekompensat dla kandydatów do spółdzielni mieszkaniowych z tytułu rezygnacji z uzyskania mieszkania spółdzielczego - 274,396 mln zł. Ponadto środki te przeznaczono na odszkodowania na rzecz osób fizycznych za mienie wywłaszczone z naruszeniem prawa, na świadczenia na rzecz osób fizycznych biorących udział w usuwaniu skutków powodzi w woj. zielonogórskim oraz na inne świadczenia.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Wydatki bieżące jednostek budżetowych związane z działalnością tych jednostek w tym dziale wyniosły 79,772 mln zł. Przeznaczono je na prowadzenie akcji przeciwpowodziowej oraz usuwanie skutków powodzi, a także na utrzymanie i działalność jednostek budżetowych funkcjonujących w 41 województwach w wysokości 44,833 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Z kwoty tej na wynagrodzenia wraz z pochodnymi przeznaczono ponad 30 mln zł, na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 562 tys. zł, na zakupy towarów i usług ponad 13 mln zł, na podatki i opłaty na rzecz budżetu państwa 23 tys. zł, na podatki i opłaty na rzecz gmin 24 tys. zł oraz na pozostałe wydatki rzeczowe 365 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Wydatki majątkowe w kwocie 28,785 mln zł zostały wykorzystane w 100% i były przeznaczone na dotacje na dofinansowanie zadań inwestycyjnych własnych gmin, dokończenie budowy budynków mieszkalnych na terenach powodziowych. Dofinansowanie budowy i modernizacja budynków mieszkalnych w Chełmie, w związku z katastrofą budowlaną oraz na dofinansowanie zadań z zakresu budownictwa komunalnego w województwach suwalskim i rzeszowskim - w sumie była to kwota ponad 1 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Na dotacje celowe na dofinansowanie zadań inwestycyjnych zleconych gminom została przeznaczona tylko nieduża kwota 5 tys. zł. Znacznie większą, bo 4,720 mln zł przeznaczono na usuwanie zanieczyszczeń i skażeń gruntów i wód podziemnych na terenach po wojskach Federacji Rosyjskiej oraz usuwanie zanieczyszczeń zagrażających ujęciu wody pitnej i żeglowności toru wodnego Świnoujście - Szczecin - basen portowy Mulnik.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Na dofinansowanie inwestycji restrukturyzacyjnych w regionie wałbrzyskim i koszalińskim wydano kwotę 372 tys. zł, a na sfinansowanie zadań pełnomocnika zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej - 200 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Kwota ta została przeznaczona na modernizację remizy strażackiej w Keszycy Leśnej w woj. gorzowskim. Pozostałe wydatki dotyczyły zakupu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i sprzętu służącego ewidencji gruntów dla jednostek budżetowych. Na ten cel przeznaczono 2,644 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowAnnaBerger">Sądzę, że takie omówienie wydatków budżetowych na 1997 r. w dziale 74 - gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne należałoby uznać za wystarczające. Jeżeli będą jakieś pytania, będziemy starali się na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">W kwestii formalnej - proponuję zaprzestanie odczytywania sprawozdania, którego treść wszyscy posiadamy na piśmie. Po tym proponuję sprawdzenie kworum. Moim zdaniem, nie ma kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Chciałbym jednak zaproponować dokończenie złożenia sprawozdania, bo wówczas nie byłoby pełnego rozeznania co do jego treści. Dopiero potem dokonamy sprawdzenia kworum w obu komisjach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy mamy teraz nad tym wnioskiem głosować? Proszę zauważyć, że skład posłów uczestniczących w posiedzeniu jest dosyć płynny, część posłów wychodzi, a część powraca na salę obrad, bo równolegle odbywają się dwa inne bardzo ważne posiedzenia komisji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Dlatego prosiłbym o tolerancyjne podejście do tej kwestii, ponieważ komisje muszą złożyć sprawozdania do 30 bm. Nierozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu w dniu dzisiejszym może skomplikować prace obu Komisjom na najbliższym nadzwyczajnym posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Nie jestem jednak pewien, czy brakuje kworum, wygląda na to, że kworum jest. Sugeruję, abyśmy kontynuowali sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie dokonamy sprawdzenia kworum. Proszę referentów o ograniczenie wypowiedzi do zasadniczych problemów, bardziej dokładne informacje można będzie uzyskać w trakcie zadawania pytań. Głos ma pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorAnnaBerger">Wobec tego powiem jeszcze tylko o wykonaniu dochodów w dziale 74 i trzech rezerwach celowych przewidzianych na dofinansowanie wydatków specjalnych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorAnnaBerger">Ustalone w ustawie budżetowej dochody za 1997 r. w dziale 74 - gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne w budżetach wojewodów w wysokości 383 mln zł zostały wykonane w kwocie 366,754 mln zł, to jest w 95,8% planu. Na niższe niż przewidywano dochody wpłynęła niższa realizacja dochodów w rozdziale gospodarka gruntami i nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorAnnaBerger">Jest to najważniejsza pozycja wśród dochodów tego działu. Na ogólną kwotę w wysokości 366,754 mln zł aż 365,890 mln zł stanowią dochody pochodzące z opłat za użytkowanie wieczyste gruntów i nieruchomości skarbu państwa. Niewykonanie dochodów jest wynikiem słabej kondycji finansowej podmiotów gospodarczych, upadłości przedsiębiorstw i zakładów, na których ciąży obowiązek uiszczania opłat za zarząd i użytkowanie wieczyste gruntów i nieruchomości skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#DyrektorAnnaBerger">Niejednokrotnie bardzo trudne jest wyegzekwowanie tych opłat przez urzędy skarbowe lub przez komorników, chociaż rewindykacja tych dochodów w 1997 r. uległa poprawie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#DyrektorAnnaBerger">Pozostałe, niewielkie jednak źródła dochodów, zostały przekroczone, jedne więcej, inne mniej. Były to też dochody ze sprzedaży nieruchomości skarbu państwa i innych składników majątkowych, z czego uzyskano kwotę 13,509 mln zł,</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#DyrektorAnnaBerger">Wpływy z dzierżawy i leasingu nieruchomości skarbu państwa wyniosły prawie 2,5 mln zł, z usług 363 tys. zł, dochody ze sprzedaży likwidowanych przedsiębiorstw 305 tys. zł oraz z tytułu kar i grzywien 22 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#DyrektorAnnaBerger">Nie zostały również wykonane zaplanowane dochody z usług świadczonych przez Zarząd Rewaloryzacji Zespołów Zabytkowych Miasta Krajowa - plan wykonano w ok. 90%. Niepełne wykonanie dochodów wynikało z faktu z pobierania prowizji niższej niż 2% od inwestorów pozostających w trudnej sytuacji finansowej oraz prowadzeniu nadzoru zastępczego bez naliczania prowizji, na co była zgoda wojewody krakowskiego.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#DyrektorAnnaBerger">Najwyższe wykonanie dochodów w tym dziale nastąpiło w województwach: ciecha-nowskim, łódzkim, kaliskim, płockim, zamojskim i białostockim. Natomiast planowanych dochodów nie wykonały 33 województwa, przy czym najgorsze rezultaty otrzymało woj. kieleckie - tylko 61,4% planu, a następnie województwa: bielskie, konińskie, wrocławskie, jeleniogórskie, siedleckie i radomskie.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#DyrektorAnnaBerger">Jeśli chodzi o rezerwy zaplanowane w ustawie budżetowej z przeznaczeniem na uzupełnienie planowanych wydatków tego działu, to największą pozycją jest ujęta w pozycji 6 rezerwa na dodatki mieszkaniowe. Planowana w ustawie budżetowej kwota 429,320 mln zł została zmniejszona w wyniku przeniesienia kwoty 80 mln zł do rezerwy powodziowej, a pozostałe środki zostały wykorzystane w wysokości 338,666 mln zł, to jest w 97%.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#DyrektorAnnaBerger">Środki te zostały przekazane wojewodom na dofinansowanie dodatków mieszkaniowych wypłacanych przez gminy osobom do tego uprawnionym na podstawie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#DyrektorAnnaBerger">Pozycję 54 stanowią środki na refundacje wydatków na infrastrukturę mieszkaniową. Z planowanej kwoty 70 mln zł wykorzystano 69,956 mln zł, czyli 99,9% planu. Środki te przeznaczone zostały na refundację spółdzielniom mieszkaniowym oraz gminom wydatków na spłatę kredytów bankowych, zaciągniętych na sfinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, związanych z budownictwem mieszkaniowym, środków wydatkowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe i gminy na spłatę kredytów oraz środków własnych wydatkowanych na wymienione wyżej inwestycje.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#DyrektorAnnaBerger">Chodziło o inwestycje w zakresie rzeczowym określonym w umowach zawartych przez spółdzielnie mieszkaniowe przed 27 maja 1990 r. z byłymi radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej. Rezerwy nie wykorzystano tylko w granicach 44 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#DyrektorAnnaBerger">Ostatnia rezerwa do omówienia jest ujęta pod pozycją 55 w wysokości 90 mln zł. Była ona przeznaczona na przygotowanie terenów pod budownictwo. Planowana kwota wykorzystana została w pełnej wysokości, a środki te wydatkowano na dofinansowanie zadań własnych gmin w zakresie przygotowania terenów pod budownictwo mieszkaniowe. To wszystko z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy pani dyrektor Grażyna Grzyb chciałaby uzupełnić przedstawione sprawozdanie dotyczące rezerw celowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowGrazynaGrzyb">Zabiorę głos w ramach odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Zgłaszam wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Kworum zostało sprawdzone i jesteśmy uprawnieni do ewentualnego głosowania, bowiem mamy kworum w obu Komisjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Moim zdaniem, kworum nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Wobec tego dokonamy raz jeszcze sprawdzenia kworum. proszę o podniesienie ręki członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Obecnych jest 15 posłów, czyli mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Proszę o podniesienie ręki posłów Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Obecnych jest 9 posłów, czyli też mamy kworum, Możemy zatem debatować dalej.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselTadeuszBilinski">Proszę wszystkich obecnych o zachowanie dyscypliny debatowania, w przeciwnym wypadku posiedzenie nasze niepotrzebnie ulegnie wydłużeniu.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Proszę dyrektora Głowackiego o syntetyczne przedstawienie uwag krytycznych do przedłożonego sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuOchronySrodowiskaiBudownictwaNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejGlowacki">Chciałbym prosić pana przewodniczącego o wyrażenie zgody, aby uwagi te przedstawił dyrektor Departamentu Budżetu Państwa Najwyższej Izby Kontroli pan Tadeusz Dmowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Nie widzę przeszkód.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuPanstwawNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszDmowski">Ponieważ pani dyrektor Berger przedstawiła bardzo dokładnie wszystkie dane dotyczące wykonania budżetu w omawianych dzisiaj jego częściach, dlatego nie chciałbym się powtarzać i zabierać państwu cenny czas.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuPanstwawNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszDmowski">Ograniczę się do ogólnego stwierdzenia, że Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w 1997 r. w części 85 dotyczącej zbiorczego budżetu w zakresie działu 74 oraz części 83 - rezerwy celowe, pozycje 6, 54 i 55.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuPanstwawNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszDmowski">Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości i skala ich rozmiarów, nie miały za-sadniczego wpływu na wykonanie budżetu państwa. Szczegółowe ustalenia w tym zakresie przeprowadzone były w poszczególnych województwach i omówione w indywidualnych informacjach sporządzonych przez delegatury Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuPanstwawNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszDmowski">Chciałbym przypomnieć, że dzisiaj na posiedzeniu Komisji obecni są przedstawiciele delegatur NIK. Gdyby ze strony posłów była potrzeba bardziej szczegółowych wyjaśnień, to nasi przedstawiciele są do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Dziękuję za taką ocenę wykonania budżetu. Pan dyrektor Głowacki - jak widzę - podziela zdanie swego kolegi.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Przystępujemy zatem do części koreferatowej. W imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zabierze głos pan poseł Kazimierz Sas.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKazimierzSas">W świetle wystąpienia przedstawiciela Departamentu Budżetu Państwa, a szczególnie wnikliwego i szczegółowego wystąpienia pani dyrektor Berger, pozostaje mi wniesienie wniosku o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1997 r. w części, którą omawialiśmy na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Proszę wobec tego pana posła Bryłowskiego o scha-rakteryzowanie stanowiska w imieniu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszk-aniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselPawelBrylowski">Po wysłuchaniu wygłoszonych sprawozdań oraz opinii zaprezentowanych przez moich przedmówców, wykonanie budżetu państwa w trzech częściach, które omawialiśmy, należy oceniać jako dobre. Jedyna uwaga, jaka mogła się nasunąć, to niewykonanie planowych wydatków na dodatki mieszkaniowe. Trudno nawet mówić o jakiejkolwiek winie, bo wydatki zależą od zmieniających się warunków w gminach.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselPawelBrylowski">Do pozostałych pozycji wydatków, jak i wykonania budżetu nie należy wnosić żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselPawelBrylowski">Proszę posłów obydwu Komisji o przyjęcie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1997 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos? Nie widzę. Rozumiem, że wobec złożonych przez koreferentów wniosków Komisje są przygotowane do rozstrzygnięcia, czy przyjmują sprawozdanie, czy nie przyjmują.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselTadeuszBilinski">Przystępujemy zatem do głosowania. Kto z posłów jest za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1997 r. w częściach 85 i 83?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselTadeuszBilinski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 23 posłów, głosów przeciwnych nie było, a 1 wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselTadeuszBilinski">Zatem Komisje przyjęły sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 1997 r. w części 85 - zbiorczy budżet wojewodów i części 83 - rezerwy celowe.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselTadeuszBilinski">Czy są jeszcze inne uwagi? Nie widzę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>