text_structure.xml
29.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechHausner">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselWojciechHausner">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia pierwszego punktu - podsumowanie posiedzenia wyjazdowego Komisji, które odbyło się w dniach 26-28 września 2000 r. w województwach małopolskim i podkarpackim.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselWojciechHausner">Chciałbym powiedzieć, że Komisja powinna zwrócić szczególną uwagę na to, jakie problemy zostały poruszone przez przedstawicieli mniejszości łemkowskiej podczas naszego wyjazdowego posiedzenia. Ze szczegółowymi kwestiami można się zapoznać dzięki "Biuletynom", które państwo otrzymaliście.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselWojciechHausner">Komisja odbyła posiedzenia w Uściu Gorlickim, w Krynicy, Gorlicach oraz Dukli. W Uściu Gorlickim najczęściej poruszano sprawy edukacji. Na posiedzeniu Komisji w Krynicy podnoszono kwestie majątkowe i społeczne, natomiast w Dukli najbardziej interesowano się sprawami kultury. Niemniej jednak na tych wszystkich spotkaniach te tematy się powtarzały.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselWojciechHausner">Chciałbym powiedzieć, że dzięki posiedzeniu Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, które odbyło się w czerwcu tego roku, a które było poświęcone cmentarzom łemkowskim, na spotkaniach w województwach małopolskim i podkarpackim nie stawiano tego problemu w tak ostry sposób, jak by to miało miejsce w przypadku, gdyby Komisja nie zajęła się tą sprawą wcześniej. Przedstawiciele Stowarzyszenia Łemków oraz Zjednoczenia Łemków przyznali, że po tym czerwcowym posiedzeniu sprawy ochrony dóbr kultury Łemków zostały wreszcie potraktowane poważnie. Na podstawie napływających do Komisji informacji można powiedzieć, że te problemy są rozwiązywane i jest to pozytywny efekt działań Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselWojciechHausner">Podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji przedstawiciele mniejszości zgłaszali liczne postulaty. W zakresie oświaty stwierdzono, że może się rozwijać nauka języka łemkowskiego. Bardzo zawansowane są już przygotowania do tego, aby Akademia Pedagogiczna w Krakowie kształciła nauczycieli języka łemkowskiego już od roku 2001-2002. To było bardzo pozytywnie ocenione.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselWojciechHausner">Natomiast przedstawiciele samorządów, na terenie których zamieszkują przedstawiciele mniejszości łemkowskiej, zwrócili uwagę na problem wysokości subwencji oświatowej. Myślę, że ten problem dotyka wszystkich gmin w Polsce, które mają kłopoty związane z małymi wiejskimi szkołami.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselWojciechHausner">Pojawił się także postulat pomocy w sfinansowaniu budowy gimnazjum w Uściu Gorlickim. W tej sprawie rozmawiałem z wiceprzewodniczącym Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Nie można tutaj znaleźć prostego rozwiązania ze względu na złożoność mechanizmów finansowania inwestycji oświatowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselWojciechHausner">Na posiedzeniu Komisji w Krynicy przede wszystkim poruszano temat pracy nad ustawą reprywatyzacyjną oraz problemy związane z upamiętnieniem postaci Nikifora Krynickiego. Okazuje się, że od wielu lat nie ustalono treści tablicy upamiętniającej Nikifora Krynickiego - w aktach panuje taki bałagan, że nie można ustalić podstawowych danych, które by się na tej tablicy znalazły. Sprawa znalazła się w sądzie i do dzisiaj nie jest zakończona.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselWojciechHausner">Łemkowie poruszyli także problem egzekucji orzeczeń wydanych przez Naczelny Sąd Administracyjny oraz decyzji wojewody, które są związane z działaniem Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselWojciechHausner">Po raz kolejny zwrócono uwagę na kwestię rekompensat dla więźniów obozu koncentracyjnego w Jaworznie. Minister Jacek Taylor, kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wystąpił do premiera Jerzego Buzka z pismem w sprawie wyasygnowania środków na wypłatę tych odszkodowań.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselWojciechHausner">Poruszono także problem powrotu do dawnych nazw geograficznych. Przy czym nie chodzi tutaj o regulację ustawową, która mówi o podwójnym nazewnictwie, ale o przywrócenie pierwotnych nazw, które funkcjonowały dawniej na tym terenie. Na przykład Ropica Ruska została zmieniona w Ropicę Górną.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PoselWojciechHausner">Na posiedzeniu Komisji w Gorlicach poruszano różne problemy. Jeden z uczestników spotkania wystąpił z propozycją, aby nauka języka łemkowskiego na terenach, gdzie zamieszkują Łemkowie, była obowiązkowa. Każdy Łemko musiałby się uczyć języka łemkowskiego. To oczywiście rodziłoby pewne problemy związane choćby z określeniem przynależności narodowościowej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PoselWojciechHausner">Po raz kolejny podniesiono problem ustalenia terminu ferii zimowych tak, aby obejmowały one także prawosławne i greckokatolickie święta Bożego Narodzenia. Proponowano, aby Ministerstwo Edukacji Narodowej ustalało ten termin w drodze rozporządzenia. Sytuacja prawna jest jednak w tej chwili taka, że to kuratorzy oświaty określają termin ferii zimowych. Chciałbym, aby przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Narodowej wypowiedziała się w tej kwestii, czy możliwa jest zmiana tego terminu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PoselWojciechHausner">Pojawiła się także kwestia metodyków nauczania języka mniejszości narodowych. Prezydium Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych interweniowało w tej sprawie w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Zobaczymy, czy sytuacja ulegnie poprawie. Wystąpiliśmy także do ministra finansów w sprawie środków przeznaczonych na działalność mniejszości narodowych w obszarze kultury.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PoselWojciechHausner">Podczas spotkania poruszono także kwestię zwrotu mienia odebranego w wyniku akcji "Wisła".</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PoselWojciechHausner">Na posiedzeniu Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w Dukli poruszono problem muzeum łemkowskiego w Zyndranowej. Ta kwestia jest nierozwiązana od dłuższego czasu. Samorząd wojewódzki przejął Muzeum Okręgowe w Krośnie i od tego momentu muzeum w Zyndranowej przestało otrzymywać środki na swoją działalność. Już przedtem ta placówka funkcjonowała głównie dzięki środkom społecznym. Zbiorami co prawda opiekuje się pan Teodor Gocz, ale nie ma środków na udostępnienie ekspozycji zwiedzającym oraz na konserwację.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PoselWojciechHausner">Myślę, że Komisja powinna się zastanowić nad sposobem rozwiązania przynajmniej części tych problemów. Jak już powiedziałem, w kwestii metodyków nauczania języka mniejszości narodowych, budżetu oraz cmentarzy łemkowskich, pewne działania zostały już podjęte. Sądzę, że w tej chwili żadne dodatkowe decyzje Komisji nie są w tych sprawach potrzebne. Za jakiś czas przekonamy się, na ile te działania były skuteczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselSergiuszPlewa">Chciałbym zgłosić wniosek formalny. Proponuję, aby zakończyć posiedzenie Komisji. Składam także wniosek o odwołanie prezydium Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselSergiuszPlewa">Jestem posłem i członkiem Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych już drugą kadencję. W ciągu siedmiu lat nie było jeszcze tak nieudolnego działania Komisji, jak to jest obecnie. Komisja nie ma żadnej mocy stanowienia. Moim zdaniem prezydium Komisji działa nieudolnie w sprawach mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselSergiuszPlewa">Ostatnie posiedzenie Komisji odbyło się przy małym zainteresowaniu posłów. Sam również w nim nie uczestniczyłem. W zasadzie nie ma czego podsumowywać. W miejscach, w których władze samorządowe wywierają korzystny wpływ na rozwój mniejszości, można mówić o pozytywnych zmianach. Natomiast wszędzie tam, gdzie są konflikty na linii samorząd - mniejszości, Komisja nie pomaga i nie egzekwuje działań od współpracujących z nią agend rządowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselSergiuszPlewa">Ponadto wątpliwą zasługą Komisji jest również to, że do dzisiaj nie została uchwalona ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselSergiuszPlewa">Dlatego składam wniosek, aby nie podsumowywać dzisiaj posiedzenia wyjazdowego Komisji. Proponuję także, aby prezydium zastanowiło się nad zmianami w składzie osobowym prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechHausner">Trudno sobie wyobrazić sytuację, w której prezydium Komisji będzie się zastanawiało nad zmianą składu osobowego prezydium Komisji. Jeśli Komisja uzna, że takie działanie jest konieczne, to podejmie stosowną decyzję. W tym kontekście chciałbym również prosić o podanie bardziej konkretnych zarzutów. Jak do tej pory jedyny konkretny zarzut dotyczy przedłużających się prac nad ustawą o mniejszościach narodowych i etnicznych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselWojciechHausner">Chciałbym poznać także stanowisko innych członków Komisji w kwestii przerwania naszego dzisiejszego spotkania i niepodsumowywania posiedzenia wyjazdowego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselPawelNowok">Frekwencja na tym posiedzeniu rzeczywiście nie jest imponująca. W takim wypadku trudno mówić o podejmowaniu przez nas jakiejś decyzji. W następnym posiedzeniu Komisji być może będzie uczestniczyć więcej posłów i wtedy możemy ten problem rozstrzygnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechHausner">Co do tego nie ma wątpliwości. Jednak pan poseł Sergiusz Plewa zgłosił również wniosek, aby nie podsumowywać dzisiaj wyjazdowego posiedzenia Komisji. W tej sprawie chciałbym poznać państwa opinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselSergiuszPlewa">Podtrzymuję wniosek, aby dzisiaj nie rozpatrywać tego punktu porządku dziennego, ponieważ nie są obecni pozostali członkowie Komisji. Zresztą w pewnym momencie podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji w spotkaniach z przedstawicielami mniejszości uczestniczył tylko pan poseł Jan Syczewski. Jeżeli któryś z członków Komisji nie wziął udziału w posiedzeniu, a nie przedłożył usprawiedliwienia, należy wyciągnąć w stosunku do niego konsekwencje.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselSergiuszPlewa">Niedługo będziemy rozpatrywali kwestie budżetowe. Rozmawiałem o tym z wiceprzewodniczącym Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych panem posłem Jerzym Szteligą. Niestety nie widać działań Komisji w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselWojciechHausner">Chciałbym zwrócić uwagę panu posłowi Sergiuszowi Plewie, że obecnie Komisja dokonuje podsumowania posiedzenia wyjazdowego. Następnym punktem porządku dziennego posiedzenia są sprawy bieżące i wtedy pan poseł będzie mógł poruszyć te kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselSergiuszPlewa">Proszę mi pozwolić skończyć. W wielu tematach działanie prezydium Komisji jest, moim zdaniem, nieskuteczne. W związku z tym na pewno prezydium Komisji dokona samooceny swoich działań, a na następnym posiedzeniu Komisji ponownie złożę wniosek formalny o zmianę składu prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselWojciechHausner">Jak już powiedziałem, to wystąpienie jest poza porządkiem obrad Komisji. Pan poseł Sergiusz Plewa mógł zgłosić swoje uwagi, kiedy Komisja przyjmowała porządek obrad, ale tego nie uczynił. Można było wtedy wystąpić z propozycją nie podsumowywania posiedzenia wyjazdowego i po przegłosowaniu tej propozycji zakończyłbym obrady.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselWojciechHausner">Niemniej jednak przyjmuję do wiadomości wniosek pana posła Sergiusza Plewy. Bardzo proszę, aby pan poseł zgłosił go na piśmie z pełnym uzasadnieniem.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselWojciechHausner">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w kwestii podsumowania posiedzenia wyjazdowego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Bardzo miłe jest to, że podczas spotkań z mniejszościami tak wiele dobrego mówiono o działaniach w zakresie oświaty. To, że tak dużo dobrego dzieje się jeśli chodzi o naukę języka łemkowskiego, jest również zasługą samego środowiska Łemków oraz nauczycieli, którzy bardzo ofiarnie przystąpili do współpracy przy tworzeniu podstawy programowej, konsultacji w innych sprawach dotyczących oświaty dla mniejszości, tworzenia programów autorskich oraz podręczników. W tej chwili wspólnie dokształcamy nauczycieli. Trzeba zatem z uznaniem spojrzeć na zaangażowanie i pracę nauczycieli języka łemkowskiego, szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Nie mogę w tej chwili udzielić konkretnej odpowiedzi na pytanie o subwencjonowanie szkół w przyszłym roku. Kilka dni temu otrzymaliśmy informacje dotyczące przyszłorocznego budżetu i departament ekonomiczny w tej chwili pracuje nad sprawami budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wiem, że do departamentu ekonomicznego kierowanych jest bardzo wiele pism od organizacji mniejszościowych oraz od samorządów, które są organami prowadzącymi szkoły. Problem zbyt małych środków finansowych przekazywanych szczególnie na utrzymanie małych szkół dla mniejszości narodowych jest nam znany. Mam nadzieję, że w nowym rozporządzeniu określającym sposób podziału subwencji oświatowych te problemy zostaną wzięte pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Jeśli chodzi o możliwość przesunięcia ferii i obchodzenia świąt według kalendarza juliańskiego, to na przykładzie Białegostoku można powiedzieć, że ten problem zaistniał szczególnie w szkołach, w których dzieci wyznania prawosławnego i greckokatolickiego jest stosunkowo niewiele. Szkoła musiałaby ogłosić dni wolne dla wszystkich uczniów z koniecznością zapewnienia opieki tym uczniom, którzy w tym czasie świąt nie obchodzą.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Rozważaliśmy ten problem w Ministerstwie Edukacji Narodowej i w porozumieniu z Kurią Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego w Białymstoku ustaliliśmy, że takie kwestie będą rozstrzygane wewnątrz szkoły. Dyrekcja szkoły w ramach swojej autonomii może na wniosek rodziców i przy aprobacie rady pedagogicznej może dokonać pewnych zmian w terminach ferii, aby umożliwić godne świętowanie dzieciom wyznania prawosławnego lub greckokatolickiego w dniach, które nie są ustawowo wolne od pracy lub nie są objęte przepisami organizacji roku szkolnego. W tej sprawie należy się porozumieć w środowiskach lokalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselSergiuszPlewa">Podzielam pogląd przedstawicielki Ministerstwa Edukacji Narodowej pani Grażyny Płoszajskiej, że w miejscach, gdzie mniejszość narodowa zamieszkuje w dużych skupiskach, problem nie istnieje. Ta jest właśnie w Białymstoku, gdzie dyrektorzy szkół sami rozwiązują problem przesunięcia terminu ferii zimowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselPawelNowok">Niestety, zgłaszano nam taki problem podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji. Przedstawiciele mniejszości prosili, aby Komisja w tej kwestii podjęła pewne działania. Przyjąłem te uwagi z mieszanymi uczuciami, ponieważ uważam, że jeśli ci ludzie czują się członkami mniejszości i chcą, aby o tym wiedziano, to nie mogą się obawiać zgłaszania swoich żądań u dyrektorów szkół. Te obawy tłumaczono w ten sposób, że członkowie mniejszości obawiają się szykanowania. Moim zdaniem nie tędy droga. Jeśli są jakieś szykany, to trzeba o nich mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselWojciechHausner">Mam jeszcze pytanie do przedstawicielki Ministerstwa Edukacji Narodowej pani Grażyny Płoszajskiej. Czy mogłaby pani wypowiedzieć się w kwestii metodyków nauczania języka mniejszości? Ta sprawa jest już zgłaszana po raz kolejny.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselWojciechHausner">Myślę, że ten problem jest szerszy, ponieważ nie dotyczy tylko metodyków nauczania języka mniejszości narodowych. Takie kłopoty występują również w przypadku nauczania przedmiotów, które zajmują w programach niewielką liczbę godzin. Dlatego sądzę, że trzeba wymyślić jakieś generalne rozwiązanie, które również zadowoli osoby zainteresowane tym segmentem kształcenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselSergiuszPlewa">Chciałbym, aby w kwestii metodyków wypowiedział się także pan poseł Jan Syczewski, ponieważ na Białostocczyźnie i Podlasiu ten temat był wielokrotnie poruszany, a postępów w tej dziedzinie nie widać.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselWojciechHausner">Dysponujemy materiałami, po przeanalizowaniu których widać, że podobna sytuacja występuje w województwie podkarpackim. Jeżeli pan poseł Jan Syczewski doda do tego swoje argumenty, będę bardzo wdzięczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanSyczewski">Nie chciałbym powtarzać tego, o czym już mówiłem podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji. Jak państwo pamiętacie, na spotkaniu z przedstawicielami mniejszości Łemków poruszałem kwestię metodyków oraz środków budżetowych dla mniejszości narodowych na przyszły rok.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanSyczewski">Jeśli chodzi o metodyków, to problem jest skomplikowany. Po reformie decyzje w tej sprawie podejmują samorządy i moim zdaniem jest jeszcze za wcześnie, aby samorządy sobie z tym problemem poradziły. Myślę tutaj o doradcach metodycznych języka mniejszości narodowych. Jeden samorząd musiałby wziąć na siebie ciężar utrzymania doradcy metodycznego, który pracuje na rzecz wielu innych samorządów. Występowałem w tej sprawie z interpelacją do prezesa Rady Ministrów. Również na posiedzeniu Komisji poruszałem ten problem. Mimo to sprawa nie została załatwiona.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselJanSyczewski">Obecnie wśród innych mniejszości sytuacja jest podobna. Mimo trudnej sytuacji z odpowiednią inicjatywą nie wystąpiły ani kuratoria oświaty, ani Ministerstwo Edukacji Narodowej. Samorządy nie zawarły miedzy sobą porozumienia w tej sprawie i należałoby je do tego zachęcić być może poprzez przeznaczenie odpowiednich środków finansowych. Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało mnie, że na ten cel w 2000 r. przeznaczono 29 mln zł. Wydaje mi się, że te środki nie są wystarczające. Niemniej jednak chodzi o to, aby przynajmniej częściowo przeznaczyć te pieniądze na wspomożenie budżetów samorządów w celu realizacji zadań związanych z prowadzeniem poradnictwa metodycznego.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselJanSyczewski">Jak już mówiłem, mimo mojej interpelacji i zwrócenia się w tej kwestii do gmin, nic w tej sprawie nie zrobiono. Od samorządów otrzymałem ogólne odpowiedzi, ale doradca metodyczny w tych regionach nie działał. W odniesieniu do języka mniejszości, ta funkcja spełnia bardzo ważną rolę. Zmienia się przecież program nauczania, ulegają modyfikacji podręczniki i metody nauczania.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PoselJanSyczewski">Uważam, że nastąpi wyraźne obniżenie poziomu nauczania języka mniejszości. Ten regres da o sobie znać zwłaszcza na granicy szkoły podstawowej i gimnazjum. Na moim terenie w ponad połowie powstających gimnazjów nie kontynuuje się nauczania języka mniejszości. Tej sprawy mógłby dopilnować doradca metodyczny. Podtrzymywałby on kontakty z nauczycielami i dyrektorami szkół. Bardzo często brak nauczania języka mniejszości wynika właśnie z zaniedbania dyrektorów szkół.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PoselJanSyczewski">A zatem ta sprawa jest bardzo bolesna i sądzę, że Komisja powinna ponawiać swoje wystąpienia poprzez Ministerstwo Edukacji Narodowej do kuratoriów, aby tej sprawy nie zaprzepaścić.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselWojciechHausner">Prezydium Komisji wystąpiło już z odpowiednim wnioskiem do ministra edukacji narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselSergiuszPlewa">Z tego co powiedział pan poseł Jan Syczewski można wysnuć wniosek, że Komisja nie zrobiła nic w kwestii edukacji dla mniejszości narodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Chciałabym powiedzieć, że zastrzeżenia zgłaszane przez panów posłów oraz przez przedstawicieli mniejszości narodowych zbiegły się z bardzo trudną sytuacją oświaty. Następuje zmiana systemu doradztwa metodycznego. Przestało obowiązywać dotychczasowe rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Kilka tygodni temu weszło w życie rozporządzenie z 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli. To rozporządzenie utrzymuje dotychczasowy Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz ośrodki wojewódzkie, ale wprowadza również możliwość tworzenia ośrodków powoływanych przez samorządy. Wprowadza się także możliwość tworzenia placówek niepublicznych. W tej chwili cała oświata ulega przeobrażeniu, jeżeli chodzi o filozofię doradztwa metodycznego i tworzenie systemu tego doradztwa.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Wiem, że w tej chwili do kuratoriów są zgłaszane placówki, które mają uzyskać wpis, który umożliwi im działanie. A zatem w całej oświacie następuje etap przeobrażenia doradztwa. To dotyczy również szkolnictwa dla mniejszości narodowych. Istnieje możliwość powoływania doradców metodycznych bliżej szkoły. Obecne przepisy oświatowe mogą uaktywnić środowisko. Doradca może być powołany w Bielsku Podlaskim, w Hajnówce i w innych szkołach, natomiast do tego są na pewno potrzebne środki finansowe.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Trzeba przyznać, że przewidywano wyasygnowanie pewnych środków na uruchomienie nowych placówek doradztwa, ale po sytuacji, która wynikła w związku z Kartą nauczyciela, zaczęto gorączkowo poszukiwać pieniędzy we wszystkich możliwych dziedzinach. To w znacznym stopniu ograniczyło przesłanie środków na tworzenie placówek doradztwa metodycznego.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaPloszajska">Mam nadzieję, że w nowym budżecie, po unormowaniu kwestii wynagrodzeń dla nauczycieli, będzie można mówić o spokojnym tworzeniu sieci doradztwa metodycznego na podstawie rozporządzenia z 21 września 2000 r. Apeluję do państwa, aby w środowiskach mniejszości narodowych rozejrzeć się i poszukać wśród dobrych nauczycieli kandydatów, których będzie można polecić samorządom. Oni powinni być usytuowani jak najbliżej szkoły. Mam nadzieję, że nowe przepisy sprawią, że doradztwo metodyczne będzie funkcjonowało właściwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselWojciechHausner">Oczywiście środki finansowe są nieodzowne, ale problem z doradcami metodycznymi języka mniejszości narodowych jest problemem systemowym. Samorządowe placówki doradztwa metodycznego rozwiążą ten problem tylko tam, gdzie mniejszości narodowe stanowią zwarte skupiska. Tam, gdzie te grupy są rozproszone, zasięg oddziaływania metodyka będzie ograniczony. Taka sytuacja jest właśnie na Podkarpaciu, gdzie nie ma doradcy metodycznego nauczania języka ukraińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDobieslawRzemieniewski">Problemy w zakresie szkolnictwa w grucie rzeczy dotykają wszystkich mniejszości narodowych. Chciałbym państwa poinformować, że 6 listopada 2000 r. odbyło się posiedzenie Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych poświęcone właśnie problemom szkolnictwa mniejszości narodowych w rok po wprowadzeniu reformy oświaty. Podczas spotkania poruszono szereg problemów. Obecnie w ramach administracji rządowej zastanowimy się, w jaki sposób te problemy będzie można rozwiązać. Opracowujemy w tej chwili zestawienie najważniejszych problemów.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDobieslawRzemieniewski">Chciałbym także powiedzieć, że pan minister Piotr Stachańczyk wystąpił do wojewody małopolskiego w sprawie cmentarzy łemkowskich. Jak sądzę nasze wspólne działania zaowocowały poprawą sytuacji, o czym mówił już pan poseł Wojciech Hausner. Wydaje się, że sprawy w tej dziedzinie idą ku lepszemu. Te problemy są sukcesywnie rozwiązywane. Tam, gdzie popełniono jakieś błędy, są one naprawiane. Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa doprowadziła do sytuacji, w której część tych sprzedanych działek wróciła we władanie skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiDobieslawRzemieniewski">W ciągu ostatnich dni w oddziale zamiejscowym w Nowym Sączu Wydziału Nadzoru, Geodezji i Nieruchomości Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie odbyły się dwa spotkania w tej sprawie. Wydaje się, że te bulwersujące sprawy wkrótce będą załatwione.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechHausner">W kwestii doradców metodycznych chciałbym powiedzieć, że powrócimy do tej sprawy po uzyskaniu odpowiedzi od ministra edukacji narodowej na nasze wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselWojciechHausner">Podczas posiedzenia wyjazdowego Komisji poruszano wiele problemów związanych ze sprawami kultury. Niektóre z nich można załatwić na poziomie lokalnym, ale nieustannie powraca do nas kwestia muzeum w Zyndranowej. Postulowano utworzenie muzeum łemkowskiego w Zyndranowej poprzez wykorzystanie prywatnych zbiorów pana Teodora Gocza oraz Pawła Stefanowskiego z Bielanki. Wiem, jak wygląda sprawa tworzenia muzeów w świetle prawa, ale jakieś rozwiązanie trzeba znaleźć.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorRyszardSwietek">Pan Teodor Gocz zwrócił się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o przyznanie dotacji na przyszły rok i ta prośba będzie rozpatrywana. Traktujemy tę dotację jako przejściową formę pomocy i będziemy zmierzać do konkretnego uregulowania tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechHausner">Rozumiem, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ciągu najbliższego roku przygotuje projekt utworzenia muzeum?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorDepartamentuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoRyszardSwietek">Ta właśnie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselWojciechHausner">Chciałbym, aby Komisja otrzymała wstępny projekt tych działań.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselWojciechHausner">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Czy ktoś ma jakieś wnioski w sprawach bieżących? Pamiętam o wniosku pana posła Sergiusza Plewy. Jeżeli nie ma żadnych zgłoszeń, zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>