text_structure.xml 24.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechHausner">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Mam nadzieję, że uda nam się dzisiaj omówić te problemy, których nie rozwiązaliśmy na posiedzeniu 19 października 1999 roku. Musieliśmy przerwać to spotkanie w momencie, w którym przekazano nam nieprecyzyjną informację, dotyczącą finansowania kultury mniejszości narodowych i etnicznych.  Bardzo proszę członków Komisji, abyśmy skupili się teraz wyłącznie na kwestii budżetu i naszej opinii dla Komisji Kultury i Środków Przekazu. Jeżeli chodzi o zasady rozdziału środków, to omówimy te problemy w drugiej części posiedzenia. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o krótkie przedstawienie planów budżetowych dotyczących kultury mniejszości narodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">Myślę, że podczas poprzedniego posiedzenia Komisji doszło do pewnego nieporozumienia, które postaram się dzisiaj wyjaśnić. Budżet Departamentu Mniejszości Narodowych być może nie satysfakcjonuje nas wszystkich, ale wykazuje pewną tendencję wzrostową. Na przykład w dziale 89 w latach 1996 - 1999 przeznaczano następujące kwoty:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">-  1996 r. 2.766 tys.,</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">-  1997 r. 3.150 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">-  1998 r. 3.494 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">-  1999 r. 3.623 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">W projekcie budżetu na przyszły rok przewiduje się wydatki w wysokości 3.830 tys. zł. Będzie to 105,7% w stosunku do budżetu z poprzedniego roku. Nieporozumienie wzięło się stąd, że dyrektor departamentu podzielił się z państwem wewnętrznym zarządzeniem ministra kultury i dziedzictwa narodowego, dotyczącym sposobu nadzoru i kontrolowania wydatków budżetowych w samym resorcie. Zarządzenie zostało wydane dlatego, że skala potrzeb jest bardzo duża we wszystkich departamentach. Chcemy zapobiec pewnej niefrasobliwości wydawania środków. Minister kultury i dziedzictwa narodowego powołał specjalna komisję, która będzie nadzorowała wydawanie pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">W mieniu pana ministra Andrzeja Zakrzewskiego chciałbym powiedzieć, że wcześniej ustalony z Komisją Mniejszości Narodowych i Etnicznych sposób wydawania pieniędzy, będzie nadal obowiązywał. Tutaj nie ma żadnego zagrożenia.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">Jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące finansów, to na wszelkie pytania odpowie pan dyrektor K. Waszczuk z Departamentu Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">Jak państwo doskonale wiecie, rząd przyjął pewne priorytety budżetowe na rok 2000. Niestety żaden z działów będących w gestii Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego /kinematografia, szkolnictwo artystyczne, kultura i sztuka/ nie znalazł się na tej liście. Przyjęto, że w 2000 roku nastąpi wzrost dotacji w działach "Oświata" i "Nauka". Pozostałe działy mają powiększone budżety tylko o wskaźnik inflacji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przywiązuje bardzo dużą wagę do problemu mniejszości narodowych, a zwłaszcza do finansowania działalności kulturalnej mniejszości. Minister kultury i dziedzictwa narodowego ma możliwość przekazywania dodatkowych środków na tę działalność z działu 83. W ciągu ostatnich lat przekazano:</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">-  w 1997 r. 117 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">-  w 1998 r. 205 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">-  w 1999 r. ponad 1 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">Gdybyśmy porównali wielkość dotacji, to takie środki otrzymywały tylko stowarzyszenia mniejszości narodowych. W 2000 roku planujemy przekazanie dodatkowych 785 tys. zł. Istnieje możliwość zwiększenia tej dotacji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">Na poprzednim posiedzeniu przedstawiono państwu potrzeby zgłoszone przez mniejszości narodowe. Gdyby minister kultury i dziedzictwa narodowego przedstawił wszystkie potrzeby ministrowi finansów, to trzeba by zwiększyć dwukrotnie nakłady na kulturę oraz pięciokrotnie na konserwację obiektów zabytkowych i na inwestycje. Musimy brać pod uwagę możliwości budżetowe. Wydaje mi się, że tegoroczny budżet jest i tak lepszy niż te z ubiegłych lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanByra">Jak by nie patrzeć na ten projekt budżetu, to mamy do czynienia ze spadkiem wydatków na mniejszości narodowe.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanByra">Dostrzegam pewien wzrost ponad inflację w dziale 24 projektu budżetu, ale można powiedzieć, że jeszcze większy wzrost dotyczy działu, który jest związany z funkcjonowaniem administracji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. A zatem w przypadku wydatków na mniejszości narodowe mamy do czynienia z regresem. Proponuję, żeby Komisja poszukała dodatkowych środków poza budżetem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Myślę, że takie rezerwy gdzieś znajdziemy. Chciałbym, aby przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego powiedzieli członkom Komisji, o jaką kwotę powinnyśmy się starać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">Oczywiście, jeżeli będziemy mieli więcej pieniędzy, to i możliwości realizowania naszych programów będą większe. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę na inną kwestię. Chciałbym, abyśmy się wspólnie zastanowili nad problemami, które wynikają z realizacji zadań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na zasadach dofinansowania mniejszości narodowych i braku podobnych działań w stosunku do Polonii w sąsiednich krajach. Dochodzą do nas różne sygnały, wobec których warto by zająć wspólne stanowisko. Chciałbym być dobrze zrozumiany. Nie występuję o zmniejszenie wydatków na mniejszości narodowe. Chodzi jednak o stworzenie pewnego systemu polityki kulturalnej, która będzie realizowała pewien nadrzędny cel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechHausner">Rozumiem, że pan minister Stanisław Żurowski nie myślał o wprowadzeniu zasady wzajemności. Chodziło raczej o stworzenie pewnego rodzaju sojuszu z Komisją Łączności z Polakami za Granicą, aby starać się o większe środki dla Polonii. To jest jednak zupełnie odrębny temat i być może będziemy o tym dyskutować na innym posiedzeniu Komisji. Wracam do wniosku pana posła Jana Byry. Chodziło o rozważenie możliwości zwiększenia środków dla Departamentu Mniejszości Narodowych. Pan poseł pytał o wysokość potrzebnej kwoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJacekKuron">Uważam, że nie ma sensu pytać pana ministra o wysokość tej kwoty, ponieważ sprawa jest właśnie rozpatrywana przez Komisję budżetową. Jest propozycja, aby zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Proponuję, aby przyjąć ten wniosek, niezależnie od wyniku dzisiejszej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechHausner">Pozostaje jeszcze kwestia kwoty. Proponuję, aby zastanowić się jeszcze nad tym, skąd te środki można uzyskać. Myślę, że jakieś pomysły pojawią się podczas dyskusji. W poprzednich latach sugerowaliśmy na przykład zdjęcie pewnych kwot z budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">W budżecie Mi-nisterstwa Edukacji Narodowej znajduje się kwota przeznaczona na szkolnictwo mniejszości narodowych. Chodzi o finansowanie szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminy oraz o szkoły ponadpodstawowe utrzymywane przez powiaty.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">Według szacunkowych danych, przeznaczone na szkolnictwo mniejszościowe środki w roku szkolnym 1998/1999 wynosiły 100 mln zł. W tej chwili naliczono kwoty subwencji dla poszczególnych organów prowadzących szkoły na podstawie danych GUS za rok szkolny 1998/1999. Dane za okres 1999/2000 GUS przedstawi na przełomie listopada i grudnia. Wówczas ponownie obliczymy wysokość subwencji. Na pewno zmniejszy się ilość uczniów w szkołach podstawowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">Niezależnie od wagi stosowanej do obliczania subwencji dla szkolnictwa mniejszości narodowych, wobec uczniów będą stosowane też inne wagi. Na przykład wysokość subwencji zależy od tego, czy szkoła działa na terenie wiejskim. Dodatkowa waga jest przyjmowana wobec szkół podstawowych i ponadpodstawowych w małych miasteczkach do 5 tys. mieszkańców. A zatem w grę wchodzą tutaj różne czynniki.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">Niezależnie od subwencji na finansowanie bieżącej działalności szkół, przewidziano w budżecie środki na dotacje inwestycyjne. W 2000 roku zostało to zawarte również w budżetach wojewodów. Jest to około 128 mln zł. Zaplanowano także pewne środki w ramach rezerwy celowej. Tylko wojewoda może zlecić realizację zadań inwestycyjnych, które są zadaniami własnymi poszczególnych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">W budżecie ministra edukacji narodowej zarezerwowano środki na finansowanie druku i kupna podręczników dla uczniów w szkołach dla mniejszości narodowych. W tym roku przewidziano wydać na ten cel 2 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">W 2000 roku oświata została potraktowana trochę lepiej niż na przykład kultura. Mówił o tym pan minister Stanisław Żurowski. Oświata znalazła się na liście priorytetów budżetowych. Zaproponowano wzrost wydatków rzeczowych o 2,5% ponad wskaźnik inflacji. Obecnie planujemy, że w następnym roku na zakup i druk podręczników przeznaczymy ok. 4 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowuje także programy nauczania dla uczniów szkół mniejszości narodowych. Ta działalność jest finansowana również z budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechHausner">Myślę, że posłowie chcieliby poznać szczegóły związane z inwestycjami w szkołach mniejszości narodowych również dlatego, że te szkoły często pełnią funkcję wykraczającą poza kompetencje samorządu. Na przykład szkoła prowadzona formalnie przez jedną gminę "obsługuje" znacznie większe terytorium. Podobnie jest ze szkołami średnimi na poziomie powiatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWroblewski">Już od 1 stycznia 1999 roku z budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej nie można przekazywać środków na konkretne zadania inwestycyjne. Minister edukacji narodowej nie może prowadzić "własnej" polityki wobec mniejszości narodowych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWroblewski">W tym roku wszelkie środki są rozdysponowane między wojewodów, którzy proponują sposoby wykorzystania środków. Ministerstwo Edukacji Narodowej może ingerować w te decyzje poprzez udział w pracach Zespołu do Spraw Oświaty Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Na podstawie wniosków szkół mniejszości narodowych resort z własnej inicjatywy zwiększał środki na pewne inwestycje. Na przykład Zespół Szkół z Ukraińskim Językiem Nauczania w Górowie Iławeckim i Zespół Szkół Ogólnokształcących w Białym Borze otrzymały aż 500 tys. zł. Na tle innych dotacji jest to bardzo wysoka kwota. Dotacje otrzymały też szkoły w Hajnówce, w Dubiczach Cerkiewnych, Sejnach i w Legnicy. Ogólnie przekazaliśmy kwotę 1.240 tys. zł, co stanowi 1,25% wszystkich wydatków.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWroblewski">W odróżnieniu od wszystkich innych szkół, wnioski szkół mniejszości narodowych były przez nas realizowane w 100%.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWroblewski">Chciałbym również powiedzieć, że podobne działania będziemy podejmowali w 2000 roku. Przekazując limity do budżetu wojewodów nie mieliśmy żadnych możliwości określać, na co te środki mają być przeznaczone. To wojewoda określa kryteria podziału tych pieniędzy. Jest jeszcze kilka rezerw celowych. W tym przypadku po konsultacjach z kuratorami możemy przeznaczyć pewne dodatkowe środki dla szkół mniejszościowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejMariaBranecka">Jeżeli chodzi o podręczniki dla szkół mniejszości narodowych, wydaje nam się, że sytuacja nie jest zła. Wszystkie propozycje wydawnicze, które do nas trafiają, są przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wykupywane.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejMariaBranecka">Wielokrotnie mówiłam na posiedzeniach Komisji, że nie ma kłopotów finansowych, jeśli chodzi o podręczniki dla mniejszości narodowych. Jeżeli są jakieś problemy, to raczej z opracowywaniem tych podręczników.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejMariaBranecka">W 1999 roku ukazało się 17 pozycji książkowych. W następnym roku planujemy wydanie 12 podręczników poprzez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Wszystko wskazuje na to, że również inne wydawnictwa zajmą się drukiem podręczników dla mniejszości narodowych. Dlatego te 12 pozycji stanowi tylko część planu wydawniczego na rok 2000.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejMariaBranecka">Otrzymaliśmy szereg wniosków od przedstawicielstw towarzystw mniejszościowych o wsparcie wydawania podręczników przez te organizacje. Myślę, że te projekty również będą realizowane, jeżeli podręczniki zostaną wpisane do wykazu książek dopuszczonych do użytku szkolnego.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejMariaBranecka">W tym roku zakończono akcję tłumaczenia podręczników do nauczania początkowego dla mniejszości litewskiej. Wszystkie te pozycje już się ukazały. W tych sprawach ściśle współpracujemy ze stroną litewską.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejMariaBranecka">Wydaje mi się, że w sprawie podręczników nie ma żadnych istotnych problemów. Jedynym problemem może być kwestia dostosowania podręczników do reformy oświaty. Myślę, że do końca tego roku ustalimy, jakie braki tu występują. Sądzę, że jeśli środki nam na to pozwolą, Ministerstwo Edukacji Narodowej będzie inicjatorem wydania brakujących podręczników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">Chciałabym państwa poinformować, że w budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej zaplanowano środki na dofinansowanie zadań zlecanych jednostkom działającym poza sektorem finansów publicznych. Podobnie jak w tym roku, bardzo dużo organizacji mniejszościowych zwróciło się do nas z prośbą o dofinansowanie różnych form działalności. Wspieramy organizowanie letnich kolonii, ale także przeglądy kultury i warsztaty kulturalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWojciechHausner">W tej części budżetu jest wzrost środków w stosunku do ubiegłego roku. To daje pewien obraz sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWojciechHausner">Jeśli chodzi o podręczniki, to padła tutaj kwota 4 mln zł. Jak to się ma do ogólnej sumy przeznaczonej na zakup podręczników?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">W rezerwach celowych łącznie zapisano kwotę 16,3 mln zł na podręczniki. 8 mln zł z tej sumy przeznaczono na zakup podręczników dla pierwszych klas gimnazjalnych i dla czwartych klas szkół podstawowych, ponieważ tutaj nastąpiły zmiany programów nauczania. Pozostała kwota 8,3 mln zł została skierowana na realizację programu zwalczania ubóstwa wśród dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaEdukacjiNarodowejGrazynaKida">W projekcie budżetu na rok 2000 w rezerwie, przeznacza się 16 mln zł na podręczniki, ale niezależnie od tego na program zwalczania ubóstwa zapisano sumę ok. 9 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWojciechHausner">Chciałbym, aby do Komisji przesłano wykaz podręczników dla mniejszości narodowych, które zostaną wydane.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselWojciechHausner">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania do przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMiroslawCzech">Chciałbym uzyskać potwierdzenie, że dobrze zrozumiałem procedurę, dzięki której szkoły otrzymają wsparcie inwestycyjne. Szkoły składają wnioski do wojewodów i sejmików wojewódzkich. Takie wnioski, zaopatrzone w odpowiednie opinie, trafiają do Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie środki z rezerwy celowej będą dzielone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWroblewski">Przede wszystkim należy rozróżnić inwestycje i modernizacje. Jeżeli chodzi o inwestycje z limitu przyznanego wojewodom, to wszystko dzieje się na szczeblu wojewódzkim.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWroblewski">Natomiast w przypadku rezerwy przeznaczonej na modernizacje i adaptacje wnioski wpływają do wojewodów. Szkoły wraz z organami prowadzącymi muszą wywalczyć sobie miejsce w wykazie propozycji wojewody. Oprócz tego dobrze by było, żeby Ministerstwo Edukacji Narodowej znało te problemy, dlatego lepiej jest do nas napisać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJerzySzteliga">Na poprzednim posiedzeniu zwracałem uwagę na to, żeby resort monitorował decyzje, które podejmują wojewodowie. Zdarzało się bowiem, że wojewodowie dawali wyraz swojej niechęci wobec mniejszości narodowych. Dlatego proszę, aby Ministerstwo Edukacji Narodowej przyglądało się sposobom rozdysponowania środków inwestycyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWojciechHausner">Przyjmuję, że państwo zaakceptowaliście informację Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselWojciechHausner">Wracamy do wniosku pana posła Jana Byry. Czy poza propozycją przekazania 1 mln zł z budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselWojciechHausner">Proponuję, aby Komisja upoważniła prezydium do przyjęcia ewentualnie innego roz-wiązania, jeśli ten pomysł nie zostanie zaakceptowany przez Komisję Kultury i Środków Przekazu.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselWojciechHausner">Pozostaje jeszcze problem dotyczący ogólnych spraw, które wypłynęły podczas omawiania budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi w tej sprawie, czy też Komisja chce te sprawy omówić na odrębnym posiedzeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">To rozporządzenie, o którym mówiłem nie rzutuje w żaden sposób na sprawę rozdysponowania pieniędzy. Ono dotyczy tylko kwestii nadzoru. Chodzi o to, że kwotą 5 tys. zł mogli dysponować dyrektorowie departamentów, 20 tys. zł podsekretarze stanu, a powyżej 20 tys. zł kolegium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechHausner">To jest jasne. Chodziło mi o to, czy wyznaczenie tych pułapów nie spowoduje opóźnień w realizacji budżetu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">Tutaj mamy do czynienia z dwiema rzeczami. Z jednej strony na dyrektorów departamentów nakładana jest olbrzymia presja ilości wniosków, z drugiej napływ środków do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie był zbyt systematyczny. To powodowało pewne opóźnienia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoStanislawZurowski">Wewnętrzny system kontroli jest związany z nadzorem pana ministra Andrzeja Zakrzewskiego nad instytucją, za którą odpowiada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechHausner">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJacekKuron">W momencie, gdy między Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego a określonym podmiotem jest podpisana umowa, a sprawa ciągnie się przez trzy miesiące do wydania pieniędzy, to jest to niewątpliwa nieprawidłowość. Inter-weniowałem w tej sprawie u ministra kultury i dziedzictwa narodowego, który powiedział mi, że to zależy od ministra finansów. Udałem się zatem do Ministerstwa Finansów i wreszcie środki wypłacono. Tego rodzaju wydłużanie procedury jest niedopuszczalne, ponieważ nie jest w żaden sposób usprawiedliwione.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselJacekKuron">Bardzo proszę, aby nas o takich przypadkach informować. Później robi się z tego nieprawdopodobny skandal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorBiuraBudzetuiFinansowwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoKazimierzWaszczuk">Przyjmuję uwagę pana posła, że zainteresowani powinni być informowani o opóźnieniach. Często są one spowodowane nieprzesyłaniem środków z budżetu państwa. Minister musi najpierw zabezpieczyć środki na wynagrodzenia i pochodne. Dołożymy wszelkich starań, aby poinformować zainteresowanych o takich przypadkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselWojciechHausner">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę.Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>