text_structure.xml
36.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Protokół z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia poprawek uznaję za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druki 1638 i 2061).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Witam uprzejmie pana prezesa Piastę, wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Przystępujemy do procedowania. Proszę państwa, wpłynęło pięć poprawek – dwie Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska i trzy Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Przystępujemy do ich rozpatrywania w takim porządku, w jakim zostały zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Zaczynamy od poprawki 1.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Czy ktoś z państwa zechce je omówić?</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Tak. Proszę, pani posłanka Janyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, Klub Platforma Obywatelska zgłosił dzisiaj podczas czytania projektu w Sejmie dwie poprawki. Są one wynikiem analizy zapisów dotyczących zwolnienia zamówień poniżej progów unijnych z dziedziny kultury i sztuki. Uznaliśmy, że w tej materii umknęło tutaj uwadze zwolnienie w tym zakresie obok zbiorów muzealnych także zbiorów bibliotecznych. Proponujemy dodać ten zapis, aby również ustawy nie stosowało się do tego zakresu. Bezwzględnie tak samo, jak zbiory muzealne, zbiory biblioteczne są uznane za dobro narodowe, w związku z czym uważamy, że ten zapis powinien się również znaleźć w tej ustawie. Oto jest poprawka 1.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Poprawka 2. jest konsekwencją tej poprawki 1., ponieważ dotyczy ona artykułu, w którym mówimy o możliwości nieujawniania pewnych danych w dwóch przypadkach wymienionych tutaj w ustawie w art. 67. Tutaj również proponujemy, aby objąć tym zapisem zbiory biblioteczne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Panie prezesie, czy ma pan coś do powiedzenia na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Panie przewodniczący, bardzo krótko. Jestem upoważniony do prezentowania tutaj stanowiska rządu. Ponieważ jest to poprawka zgłoszona w trakcie prac nad tą ustawą to, co powiem, nie może być traktowane jako prezentowanie stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Powiem w ten sposób: co do zasady to ja, oczywiście, rozumiem tę poprawkę. Rozumiem tutaj potrzebę ochrony zasobów bibliotek tworzących dziedzictwo narodowe, wchodzących, nie wiem, jakby w zespół, w zestaw tego dziedzictwa narodowego, natomiast muszę tutaj podnieść jedną wątpliwość. Mianowicie taką, że jest to pojęcie bardzo szerokie, jeżeli chodzi o zasób biblioteczny. Pojęcie biblioteki obejmuje różnego rodzaju biblioteki.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Oczywiście, nie rozmawiamy w tym momencie tylko o Bibliotece Narodowej czy Bibliotece Uniwersytetu Jagiellońskiego, które posiadają zasoby wchodzące w skład, w zasób dziedzictwa narodowego, ale również o różnego rodzaju bibliotekach publicznych, bibliotekach zakładowych, więc jest to szerokie a definicja materiałów bibliotecznych też jest szeroka, bo to są po prostu rzeczy, które są w bibliotece dostępne, więc rozumiem, że w grę wchodzą nie tylko książki zabytkowe, ale też książki wydawane na bieżąco, współczesne, czasopisma, różnego rodzaju miesięczniki. Podnoszę więc tylko to.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Ja, jak gdyby, intencje rozumiem, natomiast nie było okazji… Nie jestem pewien konsekwencji z tym związanych. Wiem, że to potencjalnie może spowodować wyłącznie dużej części zakupów, czy praktycznie wszystkich, dokonywanych przez biblioteki.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Jak mówię, nie było czasu, bo dzisiaj została zgłoszona ta poprawka, więc nie byliśmy jak gdyby w stanie prześledzić wszystkich konsekwencji związanych z tym wyłączeniem. Natomiast gdyby można ją było w jakiś sposób doprecyzować, w taki sposób, że rzeczywiście w zakres tego wyłączenia wchodzi to, co rzeczywiście wchodzi w skład zasobu kultury narodowej, czyli – nie wiem – jakieś stare manuskrypty, książki mające znaczenie dla dziedzictwa narodowego. Nie wiem natomiast, czy czasopisma, książki…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Panie prezesie, przepraszam, pan może się w ogóle nie wypowiadać. Rządowi wolno nie zajmować stanowiska.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Ja tylko zwracam uprzejmie uwagę, że o tym problemie na poprzednim posiedzeniu dosyć dużo mówiliśmy i wydaje mi się, że Urząd może nie chcieć zająć stanowiska, ale chyba miał czas na to, żeby to przeanalizować. Zwracam też panu uwagę, że chodzi tutaj też o dostawy związane z działalnością związaną z organizacją, co już daje podstawy do fiu, fiu, fiu i jeszcze troszkę do robienia interesów, ale to już inna sprawa.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Pan poseł Jach chciał zabrać głos, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMichałJach">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMichałJach">Ja mam tutaj pytanie do wnioskodawców, czy ten zapis, że ustawa będzie traktowała zakupy biblioteczne tak, jak muzealne, odnosi się do zabytków, czyli tylko do zabytków, które będą wchodziły na stan biblioteki, czy do wszelkich zakupów? Bo jeżeli chodzi o zakupy biblioteczne o wartości muzealnej to wydaje mi się, że ten zapis o muzeach, można stosować również do muzealnych zakupów bibliotecznych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMichałJach">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Pani posłanka, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">A więc nawiążę może do tego, że biblioteki mają różny status, że mamy Bibliotekę Narodową, mamy biblioteki pedagogiczne, biblioteki regionalne o różnym statusie czy przyzakładowe, jak pan prezes raczył tutaj powiedzieć, natomiast zdajemy sobie sprawę również z tego, że zmiana, którą proponujemy w tym projekcie, którą proponuje strona rządowa w tym projekcie, czyli podniesienie generalnie progu do 30 tys. euro, spowoduje, że biblioteki, o które pan prezes się martwi, tak czy owak będą robiły zakupy bez stosowania ustawy, ponieważ tam nie wchodzą w grę większe kwoty, jeśli chodzi o możliwość realizacji. Powyżej natomiast tej kwoty to już są biblioteki o innym charakterze. Biblioteki generalnie tak, jak powiedziałam, podkreślę, raz jeszcze, cała działalność biblioteki, zbiory są uznane za dobro narodowe, bo za dobro narodowe nie uznaje się tylko i wyłącznie książek na półce, ale całą działalność, która jest z tym wszystkim związana. Bardzo trudno byłoby tutaj powiedzieć, że ten element jest dobrem narodowym, natomiast czytanie lektur w broszurowym wydaniu nie jest dobrem narodowym, bo – moim zdaniem – jest.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Odniosę się jeszcze tutaj do pytania i wątpliwości pana posła, czy to dotyczy tylko zabytków i nabywania zbiorów o wartości muzealnej. Tak samo, jak w przypadku zbiorów muzealnych, nie wszystko ma wartość zabytku i nie wszystko ma status zabytku, bo zbiorami muzealnymi w przypadku muzeów małych: gminnych, samorządowych, których mamy też wiele, nie wymagany jest status zabytku a jednak jest to wartość muzealna. Mówimy więc ogólnie o całym obszarze dziedzictwa narodowego w tym zakresie. Uważam, że to jest istotne, żeby to było uregulowane. Jeśli w jednej dziedzinie to regulujemy to w drugiej powinno być analogicznie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">I jeszcze raz podkreślę, że i tak większość tych zamówień będzie zamówieniami podprogowymi stosowanymi, jeśli oczywiście to przegłosujemy, do 30 tys. euro.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Pan poseł Abramowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem zwrócić uwagę, że te wyłączenia w zakresie kultury wcale nie muszą być ograniczane definicją dobra narodowego, bo koncert na przykład artystki Dody czy festiwal disco-polo w Pcimiu Dolnym nie jest dobrem narodowym a będzie również temu wyłączeniu podlegał. Tutaj więc jest tylko kwestia taka, czy chcemy umożliwić bibliotekom skorzystanie z tego zapisu czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Bibliotekom czy wójtom, wszystko jedno.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos, bo jeżeli nie, to poddaję pod głosowanie. Rozumiem, że jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawek konsensusem.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto z pań posłanek i panów posłów… Ja zgłaszam, tak.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek, proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję, proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzKomisjiIgorAmarowicz">Za 12 głosów, przeciw 6 głosów, 3 głosy wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Poprawka przeszła.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Przepraszam, poprawki przeszły, bo chodziło o dwie poprawki.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Przechodzimy do poprawki 3.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, podnosimy limit kwot zamówień, do których nie będą stosowane rygory ustawy o zamówieniach publicznych o ponad 100% – z 14 tys. zł do 30 tys. zł. To oznacza, że w Unii Europejskiej będziemy państwem o bardzo wysokim tym stopniu zwolnienia, jednocześnie dodajemy dla działalności kulturalnej i naukowej jeszcze wyższe granice, ponieważ to będą granice wynikające z dyrektywy unijnej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Nie pamiętam, jaka to jest kwota, ale to jest bardzo duża kwota. Właśnie, 200 tys. euro. Tak?… 130 tys. euro.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełAdamAbramowicz">W każdym bądź razie jest to duże podniesienie i duże ułatwienie w sensie ograniczenia działań administracyjnych i biurokratycznych, ale nie możemy wylewać dziecka z kąpielą. Jeżeli tu decydujemy się na tak duże podniesienie…</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełAdamAbramowicz">Jeszcze tylko dodam, że w Niemczech, w państwie, które jednak jest innowacyjne, państwie, które ma duży, szybki rozwój gospodarczy a bezrobocie, jak wczoraj ogłoszono, sześcioprocentowe, wyłączenie dotyczy kwot 500 euro, więc jakoś wszystkie zamówienia podlegają tam rygorom ustawy o zamówieniach publicznych i te państwo nie zatyka się, działa, więc jednak powinniśmy zachować pewną ostrożność i, jeżeli tak wysoko podnosimy te ograniczenia, to dodajmy zabezpieczenia. Nasze poprawki idą w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełAdamAbramowicz">Ta pierwsza mówi o tym, żeby jednak kierownik zamawiającego ustalał w formie pisemnej procedury udzielania zamówień i konkursów, bo dobrze by było, żeby konkurenci (nawet nieuczestniczący w tym przetargu, bo go nie będzie) wiedzieli, że były takie i takie zasady i dany zamawiający wybrał akurat tego kontrahenta a nie innego, ale nie zasadzie woluntarystycznej, tylko na zasadzie wcześniej określonej, żeby była jasna sytuacja. To jest nasza pierwsza poprawka.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełAdamAbramowicz">Trzecia poprawka mówi o jawności postępowania. Dzisiaj, jeżeli tego nie wprowadzimy to opinia publiczna nie będzie w stanie dowiedzieć się o tym, że zamówienie było i kto został wyłoniony. Dlatego proponujemy, żeby jednak w Biuletynie Zamówień Publicznych, i to tylko od granicy 14 tys, żeby była jasna sytuacja, od tej granicy, którą podnosimy czyli z 14 tys. do 30 tys., był obowiązek publikowania w Biuletynie Zamówień Publicznych chęci zamówienia i rozstrzygnięcia zamówienia.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełAdamAbramowicz">Myślę więc, że te poprawki idą w kierunku…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Panie pośle, najpierw jedną, bo jednak poprawka 2. i 4. trochę się różnią.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Ta pierwsza właśnie mówi, żeby ten zamawiający przedstawił jednak swoje jakby oczekiwania, założenia i żeby to było wiadome opinii publicznej. Nie jest to naprawdę aż tak obciążające biurokratycznie zamawiającego a daje opinii publicznej możliwość kontroli tego całego procesu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Czy pan, panie prezesie, chce zabrać głos? Czy ktoś w sprawie tej poprawki chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Tak, proszę, pani posłanka Janyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Ja podkreślę to, co prezentowaliśmy podczas prac w podkomisji, że rozwiązania regulaminowe w tym zakresie nie są rozwiązaniami dobrymi dlatego, że wtedy pozostawiamy dowolność dla każdego zamawiającego i otwieramy różne możliwości, różne furtki.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Myślę, że to przyniosłoby wręcz odwrotny skutek niż ten oczekiwany, nie zwiększyłoby to dostępności ani szerokiej informacji, ponieważ w regulaminie zawsze można obwarować przetargi takimi zapisami, które potem będą tak naprawdę tłumaczeniem, uzasadnieniem podjęcia decyzji. To jest pierwsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Natomiast à propos takich informacji, że w innych krajach są mniejsze kwoty, chcę powiedzieć, że są również kraje, w których są większe te progi bagatelności, ale tego typu informacja skłania mnie do wniosku, że w takim razie może w ogóle zlikwidujmy jakikolwiek próg, idźmy w odwrotnym kierunku a nie w kierunku podwyższania progu, który uważamy, że uelastyczni proces realizacji zamówień publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Pan poseł Naimski.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełPiotrNaimski">Panie przewodniczący, pani poseł, poprawka dotyczy jawności tej procedury, ale – pani poseł – zapis, że będziemy mieli wgląd do tych zamówień, które będą wyjęte z ustawy, z normalnej procedury przetargowej to nie jest chyba coś, wobec czego moglibyśmy się sprzeciwiać?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełPiotrNaimski">Pani poseł, proponuję, żeby to zdroworozsądkowo rozpatrzyć i poprzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Poddaję pod głosowanie, bo rozumiem, że jest sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję, proszę o wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzKomisjiIgorAmarowicz">8 za, 10 przeciw, wstrzymało się 2 posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję, poprawka nie przeszła.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Poprawka 4., panie pośle Abramowicz, proszę bardzo krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Ona dotyczy usunięcia tych zapisów, które zostały przyjęte przez Wysoką Komisję a związane były z propozycją poprawki posła Święcickiego. Ta poprawka…</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Wszyscy wiemy, o co chodzi, tak?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełAdamAbramowicz">Umożliwia ona wyłącznie jawności, jeżeli chodzi o wykonawcę i wysokość. Ta poprawka jest bardzo niebezpieczna, proszę państwa. Teraz naprawdę bardzo proszę koalicję rządzącą o przemyślenie, bo będziecie państwo odpowiadali za jej skutki. Prosty przykład jest taki: jest wójt, robi imprezę pod nazwą „dni gminy”, ma możliwość zrobienia takiej imprezy, bo podnieśliśmy te progi, na wysokim poziomie, ma też szwagra, który chciałby zarobić. Szwagier organizuje tę całą imprezę, następnie zgłasza, że w jego interesie jest, żeby nie ujawniać ani jego nazwiska, ani wysokości kwoty, za którą tę imprezę zorganizował. Oczywiście, kolega jeszcze podpowiada, że szwagier jeszcze mu obiecał, że pomoże mu w kampanii wyborczej.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełAdamAbramowicz">W związku z tym, proszę państwa, bardzo daleko idące konsekwencje tejże poprawki. Ona nie była propozycją rządową… Nie było jej w przedłożeniu rządowym. Pojawiła się na posiedzeniu podkomisji. Szef podkomisji nie chciał chyba wziąć na siebie tejże poprawki, bo zaproponował, żeby to przedłożyć Wysokiej Komisji. Wiadomo, że już wtedy troszkę więcej osób za taką poprawkę odpowiada a w trzecim czytaniu będzie ją uchwalał Sejm.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PosełAdamAbramowicz">Oczywiście, my będziemy przeciwko, ale naprawdę proszę państwa o przeanalizowanie skutków tak złożonej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Przechodzimy do… przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoMinisterstwaKulturyiDziedzictwaNarodowegoDorotaŻebrowska">Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoMKiDNDorotaŻebrowska">Dorota Żebrowska, dyrektor Departamentu Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoMKiDNDorotaŻebrowska">Ja à propos tego, co pan poseł raczył powiedzieć, chciałam sprostować, że ta poprawka nie dotyczy sytuacji zlecania usług i dostaw z zakresu organizacji wystaw, festiwali czy konkursów.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoMKiDNDorotaŻebrowska">Ona dotyczy wyłącznie takiego zlecania usług, które dotyczą artystów, twórców i wykonawców lub osób dysponujących prawami wyłącznymi. Szwagier organizujący imprezę nie mieści się ani w jednym, ani w drugim pojęciu, także z tego… Chyba, że jest artystą i ma zlecone do wykonania dzieło. Natomiast organizacja wystawy nie jest dziełem, nie jest twórczością artystyczną. Natomiast art. 67 określa, że to są zlecenia tylko w zakresie działalności twórczej i artystycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Pani dyrektor, mi się wydaje, że dopuszczalna jest interpretacja posła Abramowicza co najmniej. Tu stoi wyraźnie, że chodzi o dostawy z zakresu organizacji również wystaw. Pozwoli pani, że będziemy mieli inne zdanie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Tak, pan prezes?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Panie przewodniczący, ja tylko chciałem zwrócić uwagę na kwestię tego, czego się nie podaje. To znaczy, jeżeli chodzi o wysokość wynagrodzenia, to jest właśnie wysokość wynagrodzenia, jeśli chodzi o artystę, natomiast dane osobowe podaje się dlatego, że przepis tego wyłączenia dotyczącego jawności jest w taki sposób skonstruowany, że jeśli chodzi o prawa wyłączne to jest możliwość utajnienia danych osobowych, ale nie wynagrodzenia osoby, która nam udostępnia, która nam przekazuje to dobro objęte prawami wyłącznymi, natomiast w przypadku artysty jest inaczej – tam jest zastrzeżona wysokość wynagrodzenia, natomiast dane osobowe się podaje.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Jak rozumiem więc ten przepis w takim brzmieniu sformułowanym, przyjętym przez Komisję Gospodarki, nigdy nie jest tak, że dane osobowe i wynagrodzenie się utajnia. Utajnia się albo dane osobowe, albo samo wynagrodzenie, ale podlegają jawności dane osobowe. Ja tak przynajmniej rozumiem przepis art. 8 ust. 4.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#WiceprezesUrzęduZamówieńPublicznychDariuszPiasta">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę, pan poseł Abramowicz, chociaż ja nie wiem, czy pan prezes mówił o sytuacji istniejącej czy tej, która będzie pod rządami tej…</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę, panie pośle Abramowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Chciałbym zapytać prawników z Biura Legislacyjnego, jaki skutek przyniosła ta poprawka, bo według mojego rozumienia utajnia się akurat i jedno i drugie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Gdyby Biuro zechciało zacytować cały przepis tutaj dla porządku, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">Zmiana 2 dotycząca art. 8 ust. 4:</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">„Jeżeli jest to uzasadnione ochroną prywatności lub interesem publicznym, zamawiający może nie ujawniać:</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">1) danych osobowych w przypadku zamówienia udzielonego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1) lit. b)”, który brzmi następująco: „z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów”.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">I to jest pierwsza kategoria.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">Pkt 2) mówi o wysokości wynagrodzenia w przypadku zamówienia udzielonego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1) lit. c).</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">Brzmienie lit. c):</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">„W przypadku udzielenia zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej”.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuMonikaBiesOlak">I to są te dwa rozłączne przypadki, o których mówił, jak rozumiem, pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Panie pośle Abramowicz, przepraszam, pan jeszcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełAdamAbramowicz">A jeżeli chodzi o tę interpretację dotyczącą interpretacji i tylko samego artysty? Żeby nie zabierać później głosu, powiem jeszcze, że samo wynagrodzenie artysty to też jest pewne niebezpieczeństwo, bo gdyby były te zapisy to nigdy byśmy się nie dowiedzieli o artystce Dodzie, która występowała na Stadionie Narodowym.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Madonnie, przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Madonna.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Do Madonny też 5000 tys. zł budżet państwa dołożył. Chciałbym jednak uzyskać informację z Biura Legislacyjnego, czy to dotyczy tylko i wyłącznie artysty czy także organizacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Te litery w ust. 1 w pkt 1), które przeczytałam, dotyczą w lit. c) tylko i wyłącznie działalności twórczej lub artystycznej. Takie jest brzmienie art. 67 ust. 1 pkt 1) lit. c).</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Pani mecenas, „przedsięwzięć z zakresu choćby edukacji kulturalnej”. …</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Ja mam tylko zmianę, która jest tutaj w dokumentach. Po wyrazach „w zakresie dostaw lub usług z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Tu cały czas chodzi o artystów, o działalność twórczą lub artystyczną, ale ona jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Ale przedsięwzięcie…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorMonikaBiesOlak">Proszę panią dyrektor, gdyby mogła zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoMKiDNDorotaŻebrowska">Przedsięwzięcia z zakresu edukacji kulturalnej to są na przykład lekcje muzealne albo filmoteka szkolna. To są tego typu logistycznie skomplikowane przedsięwzięcia nakierowane na szkoły, na oświatę kulturalną. Tylko takie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Jest pani przekonana, że to są zawsze przedsięwzięcia skomplikowane, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoMKiDNDorotaŻebrowska">Panie pośle, ja ich wprawdzie nie organizuję, ale – tak, jestem przekonana. Poza tym jest to termin zaczerpnięty z ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, tak że nie jest to terminologia wprowadzana na potrzeby tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Tak, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dobrze, kończymy, proszę państwa.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Poddajemy pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto jest za przyjęciem poprawki 4., proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.8" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#SekretarzKomisjiIgorAmarowicz">7 osób za, 14 przeciw, wstrzymała się 1 osoba.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję, poprawka upadła.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Poprawka 5. Panie pośle, jeśli łaska.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Tak, króciutko.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Jest to poprawka, która też zabezpiecza interesy społeczne w tym procesie zamówień publicznych a odnosi się do tego, że te zamówienia poniżej progu powinny być jawne zarówno, jeżeli chodzi o zgłoszenia takiego zamówienia jak i jego rozstrzygnięcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Poddaję pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto jest za przyjęciem poprawki, poproszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-54.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-54.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-54.8" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-54.9" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę uprzejmie, proszę przeczytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#SekretarzKomisjiIgorAmarowicz">Za 11, przeciw 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Poprawka przeszła, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Przegłosowaliśmy wszystkie poprawki.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Proszę państwa, tak, jak mówiłem, wnoszę o to, aby sprawozdawcą Komisji była pani posłanka Janyska.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Panie przewodniczący, jeśli mogłabym zgłosić posła Szejnfelda.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Nie ma… Musi wyrazić fizycznie zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełMariaMałgorzataJanyska">Dobrze, w takim razie zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Pani posłanka wyraża zgodę, tak?</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Czy jest ktoś przeciw propozycji?</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Wyznaczam termin do jutra dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych do godziny 12.00.</u>
<u xml:id="u-60.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-60.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-60.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechJasiński">Dziękuję państwu posłom i dziękuję gościom.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>