text_structure.xml 70.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">b) dotacje podmiotowe i celowe,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">c) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">d) współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">– Program Operacyjny Kapitał Ludzki,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">– Program Operacyjny Pomoc Techniczna,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">e) instytucja gospodarki budżetowej – Centrum Usług Wspólnych,</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">f) państwowa osoba prawna – Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia wraz z dotacją podmiotową,</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KancelariaPrezesaRadyMinistrów">g) rezerwy celowe z części 83 w zakresie pozycji: 20 i 55.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RządoweCentrumLegislacji">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RządoweCentrumLegislacji">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RządoweCentrumLegislacji">c) współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich – Program Operacyjny Kapitał Ludzki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">c) współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich – Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">4) część budżetowa 26 – Łączność:</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">a) rezerwy celowe z części 83 w zakresie pozycji 54.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">– rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2013 r. w zakresie działania Komisji (druk nr 2496).</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli: Michał Deskur zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami, Małgorzata Olszewska podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, Agnieszka Tarasewicz p.o. dyrektora Centrum Usług Wspólnych, Jacek Krawczyk wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji, Mariusz Czyżak dyrektor generalny Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Danuta Chudzik naczelnik wydziału w departamencie instytucji płatniczej Ministerstwa Finansów, Bogdan Skwarka dyrektor departamentu administracji publicznej Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Barbara Brodowska-Mączka główny specjalista w departamencie finansowania sfery budżetowej Ministerstwa Finansów, Jan Pastwa dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Danuta Chudzik naczelnik wydziału w departamencie instytucji płatniczej Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#UrządKomunikacjiElektronicznej">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Jolanta Ostrowska i Grażyna Kućmierowska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Dzień dobry państwu. Minęła godzina jedenasta. Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Cyfryzacji. Witam wszystkich państwa posłów i zaproszonych gości. Witam bardzo serdecznie i proszę o zajmowanie miejsc.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">W proponowanym porządku dziennym mamy dwa punkty. Pierwszy to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. (druk nr 2445) wraz z Analizą w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">1)-części budżetowej 16 – KPRM,</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">2)-części budżetowej 75 – Rządowe Centrum Legislacyjne,</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">3)-części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">To pierwszy proponowany punkt porządku. Punkt drugi to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2013 r. w zakresie działania Komisji (druk nr 2496).</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Czy są jakieś uwagi do przedstawionego porządku obrad? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Tak jak powiedziałem, punkt pierwszy to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. (druk nr 2445) wraz z Analizą NIK (druk 2495). O zreferowanie poszczególnych punktów będę prosił przedstawicieli resortów i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Koreferat wygłosi poseł Jacek Brzezinka. O zabranie głosu będę również prosił przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Przechodzimy do pierwszej części, która znajduje się w obszarze zainteresowań naszej Komisji. To część budżetowa 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela KPRM.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w Informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2013 r. w części 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów została przedstawiona szczegółowa analiza dochodów i wydatków części budżetowej 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów za 2013 r. W związku z tym w swoim wystąpieniu ograniczę się do syntetycznego przedstawienia wykonania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">W ustawie budżetowej na 2013 r. z dnia 25 stycznia 2013 r. dla KPRM określono dochody w wysokości 5.000 tys. zł, a wydatki w wysokości 126.0000 tys. zł. W związku z nowelizacją ustawy budżetowej na 2013 r. – ustawa z dnia 27 września 2013 r. – dochody KPRM zostały zwiększone o 30.000 tys. zł, natomiast wydatki zmniejszono o 500 tys. zł. W wyniku wprowadzonych zmian, w części 16 budżetu państwa dochody zostały określone w wysokości 35.000 tys. zł, natomiast wydatki w wysokości 125.000,8 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">W 2013 r. dochody zostały zrealizowane w kwocie 35.000,6 tys. zł, to jest 100% prognozowanej kwoty ujętej w ustawie budżetowej na 2013 r. Główne źródło dochodów KPRM w 2013 r. stanowiła wpłata 40% zysku za 2012 r. instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Usług Wspólnych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">W stosunku do 2012 r. wykonanie dochodów wzrosło o prawie 23.000 tys. zł, czyli prawie o 200%. W 2013 r. wydatki budżetowe zostały zrealizowane w wysokości 127.000 tys. zł, to jest na poziomie około 95% planu po zmianach. Oznacza to oszczędności dla budżetu państwa na poziomie 5% budżetu kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">W dziale 710 Działalność usługowa – wydatki zostały zrealizowane w kwocie 3.200 tys. zł. Powyższa kwota dotyczyła dotacji podmiotowej dla fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej. Dotacja podmiotowa w 2013 r. została udzielona w identycznej kwocie jak w roku poprzednim, czyli w 2012 r.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">W dziale 750 Administracja publiczna wydatki zostały zrealizowane w wysokości 124.000 tys. zł, co stanowiło 95% planu po zmianach. Wydatki zostały przeznaczone m. in. na, po pierwsze, utrzymanie i funkcjonowanie KPRM – 95.000 tys. zł. Po drugie, dotacja podmiotowa dla Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia – 8.900 tys. zł. Po trzecie, dotacja podmiotowa dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej – 8.000 tys. zł. Po czwarte, dotacja Prezesa Rady Ministrów za rozprawy doktorskie i habilitacyjne oraz działalność naukową i naukowo-techniczną lub artystyczną na nagrody specjalne – 2.300 tys. zł. Ta pozycja w ostatnich latach kształtowała się na porównywalnym poziomie. Punkt piąty to współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 5.300 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">W 2013 r. KPRM w ramach trzech programów: Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Program Operacyjny Pomoc Techniczna oraz Program Progress realizowała ogółem 12 projektów. W przypadku 8 projektów wydatki na ich realizację zostały także ujęte w ramach budżetu środków europejskich. Wydatki budżetu środków europejskich w części 13 – KPRM – w 2013 r. wynosiły 7.500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">Omawiając realizację planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Usług Wspólnych – chciałbym zwrócić uwagę na następujące aspekty: rok 2013 był pierwszym rokiem działalności CUW, w którym nie uzyskało ono przychodów z tytułu druku Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”. Zniesienie „Monitora Polski B” nastąpiło na mocy ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków przez obywateli i przedsiębiorców. W konsekwencji, w stosunku do wykonania w 2012 r., nastąpił spadek przychodów o kwotę około 150.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">W 2013 r. przychody CUW wynosiły około 40.000 tys. zł, co stanowi około 115% planu po zmianach. Głównym źródłem były wpływy ze sprzedaży usług, które stanowiły 66% ogółu przychodów.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">Koszty CUW wyniosły około 64.000 tys. zł., co stanowi około 70% wykonania planu po zmianach, w tym wynagrodzenia ogółem w wysokości 26.000 tys. zł. W porównaniu do kosztów 2012 r., które kształtowały się na poziomie 100.000 tys. zł, koszty ogółem były niższe o 34.000 tys. zł, czyli prawie o 30% mniej. Na niższy poziom kosztów wpłynęły m. in. realizacja założonych przez CUW oszczędności oraz redukcja zatrudnienia. Wprowadzone zmiany mają na celu dostosowanie struktury do nowej sytuacji ekonomicznej, w której CUW nie uzyskuje rocznie około 150.000 tys. zł z tytułu druku „Monitora Polskiego B”. Kierownictwo CUW koncentruje się na działaniach prowadzących do zwiększenia efektywności działania CUW i rezygnacji ze zbędnych, trwale nierentownych procesów.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">Wynik finansowy brutto, czyli strata, wyniósł minus 25.700 tys. zł. Strata była więc o prawie o 31.000 tys. zł niższa od zakładanej w planie. Przypominam, że zakładano stratę na poziomie 57.000 tys. zł. Wynik ten jest jednym z pierwszych efektów prowadzonej restrukturyzacji CUW. Działania te prowadzą do redukcji kosztów i jednoczesnego wzrostu przychodów dzięki jak najefektywniejszemu wykorzystaniu posiadanych aktywów. Celem CUW jest odzyskanie rentowności w jak najkrótszej perspektywie czasowej.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">Wysoka Komisjo, na zakończenie chciałbym dodać, że NIK pozytywnie oceniła realizację budżetu za 2013 r. w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Pod adresem szefa KPRM Najwyższa Izba Kontroli nie sformułowała uwag ani wniosków pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#ZastępcaszefaKPRMMichałDeskur">Wysoka Komisjo, uprzejmie dziękuję za umożliwienie mi przedstawienia informacji na temat wykonania części 16 budżetu – KPRM – za 2013 r. Proszę o przyjęcie przedłożonego Komisji Sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo serdecznie panu ministrowi. Pana posła Brzezinkę proszę o koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJacekBrzezinka">Dziękuję, panie przewodniczący, państwo ministrowie, szanowni państwo, wykonanie budżetu w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – w zakresie dochodów jak i wydatków należy ocenić pozytywnie. Plan dochodów został zrealizowany w wysokości 35.579 tys. zł, to jest na poziomie 100,1% planu. Głównym źródłem dochodów, o czym mówił pan minister, była wpłata zysku za 2012 r. Centrum Usług Wspólnych. Realizacja dochodów części 16 nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJacekBrzezinka">Plan wydatków tej części budżetowej wynosił po zmianach 134.005 tys. zł i został wykonany w 95,1%. W strukturze wydatków największy udział miały wydatki w dziale 750 Administracja publiczna, które wynosiły 124.204 tys. zł, co stanowiło 95% planu po zmianach oraz z działu 710 Centrum Badania Opinii Społecznej, które były w wysokości 3.202 tys. zł i zostały zrealizowane w 100% .</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełJacekBrzezinka">Wpływ na niepełne wykonanie wydatków części 16 miały niższe od planowanych wydatki na pokrycie kosztów związanych z czarterami samolotów, współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych oraz wydatki na nagrody dla tzw. erki.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełJacekBrzezinka">Analiza wykonania planów wydatków na realizację statutowych zadań KPRM nie budzi zastrzeżeń. Wydatki bieżące zostały zrealizowane na poziomie blisko 97% planu. Wydatki majątkowe na poziomie blisko 92%.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełJacekBrzezinka">Przeciętne średnioroczne zatrudnienie w 2013 r. w KPRM wyniosło 560 etatów i było wyższe o 6 etatów w stosunku do 2012 r., ale niższe od planu na 2013 r. o 69 etatów, zaś przeciętne wynagrodzenie jednego pełnozatrudnionego wyniosło 7768,15 zł i w porównaniu do 2012 r. było wyższe o 223,17 zł.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełJacekBrzezinka">Na dotacje dla Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej oraz Ośrodka Studiów Wschodnich przeznaczono blisko 20.140 tys. zł, co stanowi 98,7% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełJacekBrzezinka">Wydatki w zakresie współfinansowania projektów z udziałem środków unijnych zostały zrealizowane w wysokości niespełna 1.200 tys. zł, to jest 74,4% planu po zmianach. Na mniejsze wydatki, co należy podkreślić, miały wpływ oszczędności uzyskane przy zawieraniu umów z wykonawcami.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełJacekBrzezinka">Wydatki budżetu środków europejskich w części 16 zostały zrealizowane w wysokości 7.480 tys. zł, czyli na poziomie niespełna 99% planu. Środki zostały przeznaczone na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 5.1 – Wzmocnienie potencjału administracji rządowej. Realizacja wydatków budżetu środków europejskich w części 16 również zasługuje na ocenę pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PosełJacekBrzezinka">Ośrodek Studiów Wschodnich jest państwową osobą prawną, której działalność jest finansowana środkami pochodzącymi z dotacji oraz z prowadzonej przez ośrodek działalności gospodarczej oraz z innych źródeł, takich jak zapisy, darowizny, fundusze europejskie czy międzynarodowe programy badawcze. W 2013 r. ośrodek osiągnął nieplanowany wynik netto w wysokości 28 tys. zł, a realizacja całego planu finansowego ośrodka nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PosełJacekBrzezinka">Trochę inaczej przedstawia się sytuacja Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, która 2013 r. zakończyła ujemnym wynikiem finansowym, na co kluczowy wpływ miały niższe od planowanych dochody z prowadzonej działalności, zrealizowane na poziomie niespełna 53% planu. Należy jednak zwrócić uwagę, że wynik finansowy jest mimo tego lepszy od wyniku planowanego.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PosełJacekBrzezinka">Na pozytywną ocenę zasługuje również realizacja planu finansowego Centrum Usług Wspólnych. Przychody centrum były o 15% wyższe od planowanych, a koszty wyniosły niespełna 71% planu, co w konsekwencji dało ujemny wynik finansowy, ale dużo niższy niż planowany. Korzystniejszy wynik finansowy jest wynikiem prowadzonej restrukturyzacji CUW, która ma, i jak widać z kolejnych sprawozdań, prowadzi do osiągnięcia rentowności przez centrum.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PosełJacekBrzezinka">Jeśli chodzi o rezerwy celowe z części 83 w zakresie pozycji: 20 i 55, to środki zaplanowane w rezerwie – pozycja 20 – zostały rozdysponowane w wysokości blisko 7.000 tys. zł, czyli na poziomie 91% planu. Środki zaplanowane w rezerwie nie zostały w pełni wykorzystane, ponieważ nie było decyzji szefa Służby Cywilnej skutkującej koniecznością poniesienia kosztów przeniesień urzędników Służby Cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PosełJacekBrzezinka">Jeśli chodzi o środki z rezerwy – pozycja 55 – opłaty dotyczące czarterów i samolotów zewnętrznych, to zostały one rozdysponowane w 70% z przeznaczeniem na wydatki KPRM i, o czym już mówiłem, bardzo oszczędnie wykorzystane. Pozostałą część została przeznaczona na utworzenie nowej rezerwy celowej, na sfinansowanie wymagalnych zobowiązań Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PosełJacekBrzezinka">Jak już powiedziałem wcześniej, realizacja dochodów i wydatków części 16 nie budzi zastrzeżeń pod względem ich celowości i wysokości. Mając na uwadze powyższe oraz pozytywną ocenę NIK, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa za 2013 r. w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję panu posłowi. Teraz proszę o zabranie głosu przedstawicieli NIK. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jak już było to tutaj powiedziane dwukrotnie, NIK zaopiniowała pozytywnie wykonanie części 16, czyli budżetu KPRM. Jeśli chodzi o oceny szczegółowe dotyczące sprawozdawczości i ksiąg rachunkowych, to zbadaliśmy prawie 31% wydatków KPRM i nie stwierdziliśmy nieprawidłowości w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o dochody, to zrealizowane dochody wyniosły niemal 35.600 tys. zł, czyli 100% planowanej kwoty dochodów. Głównym źródłem dochodów były wpływy z zysków Centrum Usług Wspólnych. Tutaj również, jeśli chodzi o planowanie, nie stwierdziliśmy nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Wydatki również były przedmiotem naszej kontroli. Badania szczegółowe dotyczyły 24% wszystkich wydatków KPRM. Jeśli chodzi o te wydatki, to generalnie nie stwierdziliśmy żadnych nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o wydatki środków europejskich, to zostały zrealizowane na poziomie 98,9%. Szczegółowo zbadaliśmy wydaną kwotę w wysokości 550 tys. z ogólnej kwoty 7,5 mln zł środków europejskich. Tutaj również nie stwierdzamy nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o rzeczowe efekty wydatkowania środków, to należy zwrócić uwagę, że KPRM nie zrealizowała żadnej z pięciu planowanych inwestycji. Nie miały to być duże inwestycje. Miały raczej charakter związany z modernizacją.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Szef KPRM do wystąpienia pokontrolnego departamentu administracji publicznej NIK wniósł zastrzeżenia. Część zastrzeżeń została przyjęta, w związku z tym nie formułowano żadnych wniosków pokontrolnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś uwagi państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Nie słyszę. Czy jest zatem sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania przez Komisję wykonania budżetu w części 16, o której rozmawialiśmy przed chwilą? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że pozytywnie zaopiniowano wykonanie budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Przechodzimy do kolejnej części – część 75 – Rządowe Centrum Legislacji. Oczywiście zajmiemy się nią z punktu widzenia dochodów i wydatków, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych oraz współfinansowaniem projektów z udziałem środków europejskich, takich jak Program Operacyjny Kapitał Ludzki.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Rządowego Centrum Legislacji. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie, Jacek Krawczyk, wiceprezes RCL.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Podobnie jak w przypadku KPRM szczegółowa informacja o wykonaniu dochodów i wydatków części 75 budżetu państwa w 2013 r. została państwu przekazana, w związku z tym pozwolę sobie omówić te kwestie w pewnym skrócie i skondensowaniu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Na wstępie chciałbym zauważyć, że w omawianym roku budżetowym przedmiotem prac RCL były m. in. projekty 150 ustaw, 40 założeń do ustaw, 254 uchwał Rady Ministrów, 113 rozporządzeń RM, 389 innych dokumentów rządowych, 1663 aktów prawnych ministrów, 384 aktów prawnych związanych ze współpracą z Sejmem i Senatem, 62 rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów oraz 99 zarządzeń Prezesa Rady Ministrów. W sumie ponad trzy tysiące dwieście aktów normatywnych.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">W 2013 r. opublikowaliśmy także 1742 pozycje Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i 1041 pozycji Monitora Polskiego, co łącznie dało 40.806 kolumn materiału wydawniczego.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">W minionym roku budżetowym w RCL realizowany był projekt pod nazwą „Doskonalenie technik legislacyjnych w urzędach obsługujących organy władzy publicznej”, który był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Działania 5.1 – wzmocnienie potencjału administracji rządowej, Priorytetu V: Dobre rządzenie –Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Ponadto, kontynuowana była działalność szkoleniowa, która ma dla nas istotne znaczenie, w formie aplikacji legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, to w 2013 r. CLR realizowało wydatki w dwóch rozdziałach klasyfikacji budżetowej, to jest w rozdziale 75006 – Rządowe Centrum Legislacji oraz w rozdziale 75212 – pozostałe wydatki obronne. Realizacja wydatków budżetowych w relacji do ustawy budżetowej przedstawia się następująco. W ustawie budżetowej na 2013 r. wydatki w części 75 zostały ustalone w kwocie 25.600 tys. zł. W ustawie o zmianie ustawy budżetowej ta kwota została zmniejszona o 700 tys. zł, to jest do wysokości 24. 306 tys. zł, w tym świadczenia na rzecz osób fizycznych – 10.000 tys. zł, wydatki bieżące jednostek budżetowych – 23.112 tys. zł i wydatki majątkowe 1.184 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">W minionym roku, w związku z realizacją działalności szkoleniowej w formie aplikacji legislacyjnej, która do 2010 r. była finansowana z rachunku dochodów własnych, budżet CLR został zwiększony o 484,0 tys. zł, to jest do wysokości 24.790 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Jaka była struktura wydatków budżetowych? Przedstawiała się następująco:</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">– na świadczenia na rzecz osób fizycznych przeznaczono 68,0 tys. zł, czyli 0,28%,</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">– na wydatki bieżące jednostek budżetowych, w tym wynagrodzenia wraz z pochodnymi, przeznaczono 19.568 tys. zł, czyli 79,54%,</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">– na pozostałe wydatki bieżące przeznaczono 3.568 tys. zł, czyli 14,5%,</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">– na wydatki majątkowe, o czym była już tu mowa, przeznaczono 1.209 tys. zł, czyli 4,91%.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">W 2013 r. w części 75 wydatki zostały zrealizowane w kwocie 24.603 tys. zł, przy czym w rozdziale 75006 kwota 24.597 tys. zł, a w rozdziale 75212 była to kwota 6,0 tys. zł, w tym świadczenia na rzecz osób fizycznych wyniosły 68,0 tys. zł, co stanowiło 100% planu po zmianach i 0,28% wydatków ogółem.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Wydatki bieżące zrealizowano na ogólną kwotę 23.326 tys. zł, co stanowiło 99,21% planu po zmianach i 99,67% planu z uwzględnieniem blokady środków.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Wydatki majątkowe poniesione przez RCL w 2013 r. stanowiły kwotę 1.209 tys. zł, to jest 99,92% planu po zmianach. Gros tych wydatków zostało przeznaczone na zakup różnego rodzaju oprogramowania, służącego głównie usprawnieniu rządowego procesu legislacyjnego, m. in. Publicznego Portalu Informacji o Prawie, a także systemów umożliwiających monitorowanie niewykonanych aktów podustawowych i wzmocnienie naszej bazy sprzętowej w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Zatrudnienie i wynagrodzenia. W 2013 r. plan zatrudnienia w RCL został ustalony w wysokości 172 etatów. Na dzień 31 grudnia 2013 r. wynosił 170,625 etatu.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">W 2013 r. wydatki na wynagrodzenia wynosiły ogółem, w statusie 01 i 12, kwotę 12.864,2 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Przeciętne wynagrodzenie w porównaniu do 2012 r. było jednak niższe o 0,33%.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Dochody budżetowe zostały zaplanowane w wysokości 563,0 tys. zł. W części 75 zrealizowano je w kwocie 566,0 tys. zł. Na te dochody złożyły się wpływy z tytułu opłat za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej, kary umowne z tytułu nieterminowego wykonywania zobowiązań przez kontrahentów, zwrot wydatków z lat ubiegłych, wpływy ze sprzedaży czynszu za najem powierzchni w budynku biurowym, który jest w naszym zarządzie. Zrealizowane dochody stanowią 100,53% planu ujętego w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Chciałbym też zauważyć, że wydatki RCL były wykonywane w tzw. układzie zadaniowym, ale szczegóły tych kwestii są już przedstawione w informacji. Jeśli państwo posłowie sobie życzą, to mogę je przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Mamy te informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WiceprezesRCLJacekKrawczyk">Na zakończenie chciałem stwierdzić, że w swoim protokole NIK nie wniosła żadnych zastrzeżeń do wykonania budżetu przez RCL i, ogólnie rzecz biorąc, sposób wykonania budżetu został oceniony pozytywnie. W związku z tym uprzejmie proszę o przyjęcie tej informacji przez Wysoką Komisję. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję panu prezesowi. Proszę bardzo, pan poseł Brzezinka. Koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJacekBrzezinka">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, wykonanie budżetu w części 75 – Rządowe Centrum Legislacji – nie budzi w mojej ocenie żadnych zastrzeżeń. Plan dochodów został zrealizowany w kwocie 566,0 tys. zł, to jest na poziomie 100,5% planu. Z kolei analiza wykonania planu wydatków przeprowadzona w oparciu o bardzo szczegółową informację przedstawioną przez dysponenta tej części budżetowej oraz w oparciu o inne informacje NIK o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2013 r. w części 75, wskazuje jednoznacznie, że wydatki zostały zaplanowane i zrealizowane w bardzo rzetelny sposób. Generalnie, zarówno wydatki bieżące jak i majątkowe tej części budżetu zostały zrealizowane na poziomie pomiędzy 97,5 a 100% planu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełJacekBrzezinka">W przypadku wydatków zrealizowanych na poziomie niższym niż 100%, trzeba to podkreślić, że są one efektem oszczędnego wykorzystywania środków. Na znacznie niższym poziomie, bo wynoszącym niewiele ponad 71% planu zostały zrealizowane wydatki na współfinansowanie programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz wydatki budżetu środków europejskich, które w całości były poniesione na realizację projektu Doskonalenie technik legislacyjnych w urzędach obsługujących organy władzy publicznej.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełJacekBrzezinka">Przyczyny takiego stanu rzeczy zostały bardzo szczegółowo przedstawione w informacji pisemnej przekazanej przez dysponenta tej części budżetu państwa. Są nimi m. in. wydłużenie procedury modyfikacji wniosku o dofinansowanie, niższa niż planowana liczba uczestników szkoleń oraz oszczędności powstałe w wyniku prowadzonych postępowań o zamówienia publiczne i oszczędności w wynagrodzeniach.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełJacekBrzezinka">Przeciętne średnioroczne zatrudnienie w ubiegłym roku w części 75 budżetu wynosiło 172 etaty i było wyższe o 2 etaty w stosunku do roku poprzedniego i niższe od planu o 10 etatów.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PosełJacekBrzezinka">Przeciętne wynagrodzenie jednego pełnozatrudnionego wyniosło 8.675 zł i w porównaniu do 2012 r. było niższe o 0,33%.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PosełJacekBrzezinka">Jak już powiedziałem wcześniej, realizacja dochodów i wydatków części 75 nie budzi zastrzeżeń pod względem ich celowości i wysokości. Mając powyższe na uwadze oraz pozytywną opinię NIK wnoszę o przyjęcie i pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu państwa za 2013 r. w części 75 – Rządowe Centrum Legislacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo serdecznie dziękuję panu posłowi. Teraz czas na NIK. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeszcze raz Bogdan Skwarka, dyrektor departamentu administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o ocenę wydatkowania środków części 75 – Rządowe Centrum Legislacji – to NIK pozytywnie oceniła wykonanie budżetu w tej części. Wydatki zaplanowano i zrealizowano rzetelnie z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi, określonymi w przepisach ustawy o finansach publicznych. Również prezes RCL rzetelnie nadzorował realizację budżetu w części 75.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o sprawozdawczość i księgi rachunkowe, bezpośrednie badanie dowodów i odpowiadającym im zapisom w księgach nie wykazało żadnych nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o dochody, to zostały zrealizowane w kwocie 566,0 tys. zł, czyli 100,5% zaplanowanej kwoty. Główne źródło dochodów stanowiły wpływy za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej. Na koniec 2013 r. w części 75 nie wystąpiły zaległości.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o wydatki to w tym przypadku również NIK pozytywnie oceniła wydatkowanie środków w części 75. Zostały zrealizowane na poziomie 99%. Szczegółowo przeanalizowano 6,7% wydatków zrealizowanych w 2013 r. przez RCL i ta analiza również nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Nie było również, na koniec 2013 r., żadnych zobowiązań wymagalnych.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">Jeśli chodzi o wydatkowanie środków europejskich, to wydatkowano tutaj kwotę na poziomie 71,35, a więc wydatkowanie było niepełne w stosunku do planowanego. Złożyły się na to różne przyczyny, m. in. przedłużające się procedury związane z wydatkowaniem tych środków, oszczędności przetargowe. Szczegółowo zbadaliśmy wydatkowanie kwoty prawie 34,8 tys. zł i to badanie nie wykazało żadnych nieprawidłowości.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#DyrektordepartamentuadministracjipublicznejNIKBogdanSkwarka">W stosunku do RCL nie formułowaliśmy żadnych wniosków pokontrolnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo serdecznie dziękuję panu dyrektorowi. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Czy są jakieś głosy przy tej części – Rządowe Centrum Legislacji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 75 – RCL? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Stwierdzam zatem, że Komisja Pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu w części 75.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Przechodzimy do części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Tutaj w części dochody i wydatki, wynagrodzenia w jednostkach budżetowych, współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich – Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka głos zabierze przedstawiciel UKE, natomiast w kwestii rezerwy celowej z części 83 w zakresie pozycji 54 głos zabierze pani minister Olszewska z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, którą bardzo serdecznie witam.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Dzień dobry. Mariusz Czyżak, dyrektor UKE.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, ponieważ szczegółowe informacje zostały przez UKE Komisji przedstawione, pozwolę sobie pokrótce przedstawić najważniejsze elementy budżetu w 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Rozpocznę od dochodów. Dochody UKE zostały odprowadzone do budżetu państwa w wysokości 1.566.234,0 tys. zł, czyli o 260% wyższe w stosunku do 2012 r. gdzie wyniosły one około 598.000 tys. zł. Na te dochody budżetu państwa składały się takie elementy jak:</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">– opłaty za koncesje i licencje w wysokości niemal 190.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">– grzywny i inne kary pieniężne w wysokości 2.351 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">– wpływy z różnych opłat w wysokości 1.372.792 tys. zł, w tym najbardziej pokaźna kwota z tytułu przeprowadzenia przetargu na rezerwację częstotliwości w zakresie 1800 MHz, to jest 592.129 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">– wpływy z tytułu opłat za zasoby numeracji w wysokości 80.677 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">– opłata telekomunikacyjna to 21.093 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">– oraz opłaty za dysponowanie częstotliwościami to ponad 318.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Jeżeli chodzi o wydatki, to zostały one poniesione na poziomie 91.592 tys. zł, w wysokości 98% planu po zmianach, w tym drobna część tych wydatków to wydatki w części związanej z obroną narodową – 42,0 tys. zł. Pozostałe wydatki to rozdział 647 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Na działalność bieżącą wydatkowano 85.893 tys. zł, na inwestycje 5.659 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to najpoważniejszą częścią tych wydatków stanowią wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 49.915 tys. zł, przy średniorocznym zatrudnieniu 616 etatów. Pozostałe wydatki bieżące to 35.613 tys. zł, w tym najpoważniejsze rodzaje wydatków to zakup materiałów i wyposażenia związanych z bieżącą statutową działalnością UKE w wysokości 3.258 tys. zł, zakup energii elektrycznej, cieplnej i wody dla siedzib urzędu – centrali, 16 delegatur i punktów kontroli emisji radiowej znajdujących się w posiadaniu UKE, usługi pozostałe to 11.784 tys. zł, były to usługi związane z ochroną mienia, z badaniem terminowości przesyłek pocztowych – to wydatek ponad 325 tys. zł, utrzymanie specjalistycznych systemów informatycznych, na przykład Systemu Zarządzania Widmem Częstotliwości (P-WID) – to wydatek 386 tys. zł, czy systemu księgowo-kadrowo-płacowego Egeria – to 367 tys. zł. Wreszcie ekspertyzy, opinie i analizy specjalistyczne to wydatek ponad 2.155 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Elementem, na który chciałbym zwrócić uwagę, jest budżet środków europejskich, który zrealizowano na poziomie jedynie 24,3% planowanych środków, to znaczy w wysokości 1.472.0 tys. zł. To mniejsze od planowanego wykonanie związane było, przede wszystkim, z przedłużającymi się procedurami przetargowymi, zwłaszcza w zakresie dotyczącym dwóch projektów, czyli budowa platformy e-usług UKE, gdzie przetarg w miejsce planowanych 3 miesięcy, średnio 3 miesięcy, trwał ponad 11 miesięcy od momentu ogłoszenia przetargu do momentu zawarcia umowy. Przedłużyły się też procedury przetargowe związane z budową, związane z modernizacją Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych, jak również w przypadku takim, jak odstąpienie od jednej z umów z winy wykonawcy, gdzie UKE pozyska 20% wartości tej umowy na drodze kary umownej.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Jeżeli chodzi o inwestycje, to wydatki osiągnęły wysokość 5.699 tys. zł. Te środki zostały rozdysponowane na zakupy związane z wyposażeniem urzędu w specjalistyczną aparaturę kontrolno-pomiarową, gdzie wydatkowano 1.453 tys. zł, oraz budową, właściwie kontynuacją budowy krajowego systemu monitoringu widma radiowego, gdzie na samą aparaturę wydatkowano kwotę 1.740 tys. zł. Jeśli chodzi o inwestycje budowlane, to w ubiegłym roku w Zielonej Górze wybudowano wieżę służącą do monitoringu widma radiowego na terenie województwa lubuskiego. W ramach tej inwestycji zakupiono m. in. analizatory widma – to jest kwota 542 tys. zł, oraz analizatory transmisji cyfrowej, analizator sygnałów telewizji cyfrowej, w związku z zaistnieniem potrzeby dokonywania pomiarów po wprowadzeniu cyfryzacji telewizji.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">Jeśli chodzi o realizację zaleceń pokontrolnych NIK, to w związku z tym 16 maja 2014 r. wprowadzono nową procedurę dotyczącą zasad wykonywania podróży zagranicznych, która uściśla zasady sporządzania sprawozdań z podróży zagranicznych, uściśla zasady rozliczania tych podróży zagranicznych. Uzupełniono rozliczenia wskazane przez NIK w wysokości 800 zł, jak również zobowiązano dyrektorów komórek odpowiedzialnych za realizację wydatków ze środków europejskich do zwiększenia nadzoru nad planowaniem wydatków tych środków.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduKomunikacjiElektronicznejMariuszCzyżak">To pokrótce informacje dotyczące wydatków urzędu za 2013 r. Mając na uwadze powyższe, czyli przedstawione przeze mnie informacje, proszę Wysoką Komisję o akceptację tej informacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze i teraz pani minister Olszewska w sprawie rezerwy w zakresie pozycji 54. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, w ramach rezerwy celowej, pozycja 54, w ustawie budżetowej na 2013 r. po nowelizacji przewidziano kwotę ponad 29.000 tys. zł. Decyzją ministra finansów te środki zostały uruchomione jako dotacja celowa z przeznaczeniem dla Telewizji Polskiej na odtworzenie sygnału analogowego w nadawaniu sygnału cyfrowego telewizji naziemnej i ten cel został wypełniony przez telewizję publiczną. Zgodnie z wynikami badań, potwierdzonych przez UKE, pokrycie sygnałem telewizji publicznej wynosiło prawie 99% populacji kraju i w celu odtworzenia tej sytuacji potrzebne było dodatkowe wsparcie dla telewizji na uruchomienie tzw. doświetleń, co wiązało się z poniesieniem dodatkowych nakładów przez telewizję publiczną. Taka dotacja została uruchomiona w tej rezerwie i telewizja publiczna wykorzystała tę dotację w wysokości 24.893 tys. zł. Ostatecznie telewizja nie wykorzystała pełnej kwoty dotacji, a to niewykorzystanie wynikało, przede wszystkim, z niższych kosztów poniesionych na uruchomienie emisji doświetlających, niższego podatku VAT z tego tytułu oraz niższych od szacowanych opłat za częstotliwości i, tak jak powiedziałam, zadanie to zostało całkowicie zrealizowane i dotacja została rozliczona. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję, pani minister. Koreferat wygłosi pan poseł Brzezinka. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJacekBrzezinka">Dziękuję, panie przewodniczący, szanowni ministrowie, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, dysponentem części budżetowej 76 jest prezes UKE. W tej części budżetowej w 2013 r. zostały osiągnięte dochody w wysokości ponad 1.566.000 tys. zł, a to oznacza, że plan dochodów został zrealizowany na poziomie 99,7%.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełJacekBrzezinka">Przypomnę, że nowelizacja budżetu państwa wprowadziła zmiany do planu dochodów polegające m. in. na uwzględnieniu rzeczywistych wpływów z przetargu rozstrzygniętego w 2013 r. dotyczącego częstotliwości z zakresu pasma 1800 MHz oraz pomniejszenie wpływów o aukcje na rezerwację częstotliwości szacowane na poziomie 1.800.000 tys. zł z powodu przesunięcia procedury aukcyjnej na 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełJacekBrzezinka">Zgadzam się z przedstawioną przez NIK oceną, że prezes UKE prawidłowo prawował kontrolę i nadzór nad całością gospodarki finansowej, według zasad ustalonych w ustawie o finansach publicznych w zakresie dochodów budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PosełJacekBrzezinka">Plan wydatków budżetu państwa w części 76 został zrealizowany w wysokości blisko 91.600 tys. zł, to jest na poziomie 98% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PosełJacekBrzezinka">Analiza wykonania planu wydatków przeprowadzona w oparciu o bardzo szczegółową informację przedstawioną przez dysponenta tej części budżetu oraz w oparciu o informacje NIK wskazuje, że wydatki zostały zaplanowane rzetelnie i zrealizowane w prawidłowy sposób.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PosełJacekBrzezinka">Wydatki na utrzymanie i funkcjonowanie UKE, które stanowią ponad 99,9% wydatków tej części budżetowej, zostały zrealizowane w poszczególnych rozdziałach na poziomie od 96% do 100% planu.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PosełJacekBrzezinka">Jedynie wydatki na podróże służbowe i składki do organizacji międzynarodowych oraz wydatki na zakup usług tłumaczenia zostały wykonane na niższym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PosełJacekBrzezinka">NIK zwraca jedna uwagę na stosunkowo duży w ostatnich 3 latach wzrost wydatków na służbowe podróże zagraniczne, wskazując jednocześnie, że w ocenie NIK te wydatki nie były realizowane w sposób celowy i oszczędny. Wydaje się, że ze strony dysponenta ta sprawa wymaga dodatkowego komentarza.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PosełJacekBrzezinka">Druga sprawa, która w pewnym sensie została skomentowana, to bardzo niski poziom wydatków, niespełna 25% planu, budżetu środków europejskich. Niskie wykonanie wydatków dotyczy wszystkich projektów realizowanych z udziałem środków europejskich i choć informacja prezesa UKE wskazuje przyczyny takiego stany rzeczy, zresztą tu przedstawiciel UKE przedstawił te przyczyny, to wydaje się, że planowanie w tym zakresie opierało się na zbyt optymistycznych założeniach.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#PosełJacekBrzezinka">Chciałbym poruszyć jeszcze jedną rzecz. Przeciętne średnioroczne zatrudnienie w 2013 r. wyniosło 616 osób i było niższe o 7 osób w stosunku do roku poprzedniego, zaś przeciętne wynagrodzenie jednego pełnozatrudnionego wyniosło 5.879 zł i w porównaniu do 2012 r. było wyższe o 5,3%.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#PosełJacekBrzezinka">Realizację wydatków w części 76, mimo zgłoszonych przeze mnie uwag, należy ocenić pozytywnie. Także NIK ocenia pozytywnie wykonanie tej części budżetu. Pozytywnie pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, dlatego też wnoszę o przyjęcie i pozytywne zaopiniowanie wykonanie budżetu państwa za 2013 r. w części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#PosełJacekBrzezinka">Jeżeli chodzi o rozdysponowanie środków z rezerwy celowej z pozycji 54, to z mojej strony nie ma żadnych uwag. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję, panie pośle. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie, Tomasz Emiljan, dyrektor departamentu infrastruktury w NIK.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">NIK pozytywnie oceniła, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, wykonanie budżetu państwa w 2013 r. w części 76 – UKE. Podstawę do sformułowania tej oceny stanowiły ustalenia kontroli wskazujące na prawidłowe planowanie i wykonanie budżetu państwa zarówno w zakresie realizacji dochodów jak i wydatków budżetu państwa, za wyjątkiem wydatków z § 4420. Postawą do obniżenia oceny ogólnej były nieprawidłowości stwierdzone w zakresie wydatków na służbowe podróże zagraniczne.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">Stwierdziliśmy, że dochody zostały zrealizowane w kwocie niemalże 100%. Były rzetelnie ewidencjonowane oraz terminowo przekazywane na centralny rachunek budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">Wydatki budżetu państwa zostały zrealizowane na poziomie blisko 99% planu. Zostały rzetelnie zaplanowane oraz zrealizowane w rzetelny i gospodarny sposób, za wyjątkiem wydatków na wyjazdy służbowe. Przeznaczono je głównie na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz zakupy usług, inwestycji, Ogólnoświatowe Sympozjum Regulatorów w Polsce w 2013 r., udostępnienie elektronicznego systemu aukcyjnego na potrzeby aukcji częstotliwościowej wraz z licencją na jej użytkowanie, zakupy baz danych i zagraniczne podróże służbowe.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">Wydatki środków europejskich zostały zrealizowane, jak już wspomniano, na dość niskim poziomie około 22,4%. Ustaliliśmy jednak, że niskie wydatkowanie planu wydatków wynikało z obiektywnych przyczyn, tj. unieważnienia postępowania przetargowego na budowę i utrzymanie systemu monitorowania parametrów usług szerokopasmowych i odstąpienia z winy wykonawcy od umowy na sporządzenie analizy związanej z tym zadaniem oraz nieprecyzyjnym zaplanowaniem wydatków, a także długą procedurą udzielania zamówień publicznych w pozostałych przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">NIK pozytywnie oceniła wykonanie wydatków budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">Ponadto stwierdzono, że rzetelnie i prawidłowo sporządzano sprawozdawczość budżetową, która w ocenie NIK przekazuje prawdziwy obraz dochodów, wydatków a także należności zobowiązań urzędu.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">Uwagi NIK dotyczące wykonania budżetu państwa w części 76 dotyczyły m. in. podejmowania przez prezesa urzędu decyzji o zagranicznych wyjazdach delegacji UKE, z pominięciem zawartego w art. 44 ustawy o finansach publicznych wymogu dokonania wydatków w sposób celowy, oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego wyboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">W związku z tym, NIK wnioskowała o powtórne przeanalizowanie zadań realizowanych przez urząd w tym zakresie i zwiększenie nadzoru nad planowaniem podróży zagranicznych, w kontekście ponoszonych przez UKE kosztów oraz osiągniętych celów.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#DyrektordepartamentuinfrastrukturywNIKTomaszEmiljan">Ponadto, NIK zwróciła uwagę, hm… przepraszam, na nieprecyzyjne prognozowanie dochodów w 2013 r. dochodów oraz brak wystarczających starań dla prawidłowego zaplanowania wydatków na realizację zadań z budżetu środków europejskich i w oparciu o powyższe uwagi sformułowała ona wniosek o zwiększenie rzetelności planowania w zakresie dochodów budżetu państwa i wydatków finansowanych z budżetu środków europejskich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu w części 76, wraz z tą rezerwą celową w zakresie pozycji 54? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">W tym punkcie posiedzenia pozostało nam jeszcze przyjęcie całościowej opinii z prac Komisji z wczoraj i dziś dla Komisji Finansów Publicznych. Konkluzja tej opinii byłaby następująca – Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa za 2013 r. wraz z Analizą NIK w zakresie działania Komisji. Taką treść opinii przekazalibyśmy do Komisji Finansów Publicznych. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiej opinii Komisji? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Pozostał nam jeszcze wybór posła upoważnionego do reprezentowania stanowiska naszej Komisji w Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Ponieważ mocno się napracował i wygłosił wiele koreferatów, to proponuję by tym reprezentantem był poseł Jacek Brzezinka, co oznacza, że jest jeszcze trochę pracy przed panem posłem.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja upoważniła posła Jacka Brzezinkę do reprezentowania naszego stanowiska w Komisji Finansów Publicznych. Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Mamy jeszcze przed sobą drugi punk porządku posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Może chwila przerwy technicznej, jeśli goście chcą opuścić salę. Chwila przerwy i przechodzimy za chwilę do drugiego punktu.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Przechodzimy do drugiego punktu. Państwu posłom przypominam, że mamy jeszcze drugi punkt, tak więc proszę o pozostanie.</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Państwo posłowie, proszę o pozostanie. Myślę, że nie będzie to trwać długo.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">Punkt drugi to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2013 r. (druk nr 2496) w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejOrzechowski">O zreferowanie tego punktu poproszę przedstawiciela NIK. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Dariusz Zielecki, wicedyrektor departamentu administracji publicznej w NIK.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Będę miał przyjemność, mam nadzieję krótko, przedstawić to sprawozdanie z działalności NIK w 2013 r., które składa się z 7 rozdziałów, w których kolejno omówiono pełny zakres działalności NIK, począwszy od spraw organizacyjnych, kończąc na prezentacji budżetu NIK.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">W rozdziale dotyczącym działalności NIK przedstawiono efekty naszej pracy w 2013 r. To jest 206 kontroli planowych, w tym 98 kontroli wykonania budżetu państwa i 108 kontroli pozostałych. Są to kontrole doraźne w 222 tematach. Należy skonkludować, że ogółem skontrolowaliśmy 2556 podmiotów, sformułowano wiele wniosków de lege ferenda i wniosków systemowych. Ujawniono finansowe i sprawozdawcze skutki nieprawidłowości w łącznej wysokości prawie 45.000.000 tys. zł, a bezpośrednie korzyści finansowe wyniosły 190.900 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Rozdział nr 3, chyba najciekawszy z punktu widzenia zainteresowań Wysokiej Komisji, określa stan państwa w świetle kontroli NIK. Został on podzielony na 11 obszarów funkcjonowania państwa. Pozwolę sobie zwrócić uwagę na kilka obszarów i omówione kontrole, które mogą państwa zainteresować.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Obszar dotyczący administracji. Tutaj zwróciliśmy uwagę na problematykę zatrudnienia. Realizowaliśmy wiele kontroli z tego zakresu i ich wyniki w 2013 r. prezentowaliśmy w Sejmie. Jedną z takich kontroli była „Realizacja zadań pracodawcy w odniesieniu do pracowników jednostek samorządu terytorialnego”, gdzie nieprawidłowości dotyczyły zatrudniania z naruszeniem przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, w tym osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Innym działaniem była „Kontrola zatrudniania osób niepełnosprawnych w wybranych ministerstwach, urzędach centralnych i państwowych jednostkach organizacyjnych”. Generalnie stwierdzono, że proces naboru był prawidłowy. Stosowano wymogi i preferencje, a także nastąpił zdecydowany postęp w dostosowaniu siedzib kontrolowanych urzędów do potrzeb pracowników niepełnosprawnych. Prawa tych osób były przestrzegane. Urzędy publikowały ogłoszenia o naborze niepełnosprawnych kandydatów w treści, miejscach i terminach określonych w przepisach.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Problemem okazała się niska liczba niepełnosprawnych kandydatów oraz niespełnianie przez nich wymogów formalnych. Aktualny pozostał wniosek systemowy NIK skierowany do Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych o zwiększenie zakresu działań na rzecz promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych w administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Zwróciliśmy też uwagę na nabór i zarządzanie zasobem kadrowym służby zagranicznej. W trakcie kontroli stwierdziliśmy nieprawidłowości polegające na niepublikowaniu ogłoszeń o wolnych stanowiskach pracy w służbie zagranicznej, w tym na placówkach zagranicznych, obsadzaniu stanowisk w placówkach zagranicznych bez przeprowadzenia naboru określonego w ustawie o służbie cywilnej. Stwierdzono brak odpowiedniej współpracy z Szefem Służby Cywilnej, która polegała na niezatwierdzaniu programów aplikacji dyplomatyczno-konsularnych, tworzenia tych aplikacji bez zasięgania opinii Szefa Służby Cywilnej, co było niezgodne z przepisami ustawy o służbie zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">W obszarze Sprawy gospodarcze zbadaliśmy, jak wygląda organizacja sieci dróg powiatowych i gminnych z uwzględnieniem efektów realizacji „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych”. Dotychczasowa realizacja NPPDL znacząco przyczyniła się do poprawy stanu technicznego dróg lokalnych, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego, natomiast ujawniono liczne przypadki nierzetelnego nadzoru zarządców dróg nad realizowanymi z ramach tego programu inwestycjami. Zdecydowana większość zarządców dróg nierzetelnie wywiązywała się z obowiązku okresowej oceny stanu technicznego swojej sieci drogowej. Nadal występowały problemy z ewidencją dróg, której brakowało albo zapisy były niekompletne bądź nieaktualne.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">W obszarze Ochrona środowiska kontrole NIK wskazały m. in. na problemy gmin dotyczące gospodarki odpadami. Jak wiadomo w życie wchodzi nowy system gospodarowania odpadami. Co prawda, gminy przygotowały się do wdrożenia tego systemy, stwierdzaliśmy pewne nieprawidłowości, ale, tak naprawdę, jak ten system został wdrożony, jak on funkcjonuje będziemy mogli ocenić na podstawie kolejnej kontroli, którą zaplanowano na II połowę 2014 r. Dopiero ona wykaże, czy ten system funkcjonuje prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Zwracaliśmy również uwagę na problematykę uregulowania sytuacji prawnej nieruchomości. NIK sprawdziła wykonanie wniosków z kontroli działań organów administracji publicznej na rzecz uregulowania faktycznego i prawnego stanu nieruchomości Skarbu Państwa i nieruchomości stanowiących zasób gminny. Po czterech latach od pierwszej kontroli zauważono, co prawda, zintensyfikowanie działań starostów, którzy porządkowali zapisy w ewidencji gruntów i budynków i terminowo sporządzali i przekazywali właściwym organom wykazy nieruchomości. Natomiast działania wójtów w dalszym ciągu są niewystarczające. Wnioski do właściwych sądów rejonowych o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości gminnych są składane opieszale. Dane ujęte w ewidencji nie są zgodne ze stanem faktycznym. Proces komunalizacji mienia w części gmin nie został zakończony. Przy czym należy podkreślić, że jest to efekt wieloletnich zaniedbań organów administracji gospodarujących tymi nieruchomościami w przeszłości.</u>
          <u xml:id="u-27.11" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Warto zwrócić uwagę na kontrolę promulgacji prawa w postaci elektronicznej, której wyniki były prezentowane na posiedzeniu Komisji w maju 2013 r. Działania podjęte przez RCL w porozumieniu z ministrem spraw wewnętrznych i administracji, pozwoliły na terminową realizację ustawowych obowiązków z zakresie wydawania Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego w postaci elektronicznej. Również wojewodowie na ogół prawidłowo wywiązywali się z wydawania w postaci elektronicznej wojewódzkich dzienników urzędowych.</u>
          <u xml:id="u-27.12" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Natomiast NIK negatywnie oceniła starostów i wójtów, którzy nie przekazywali do ogłoszenia uchwał wprowadzających zmiany w uchwałach budżetowych oraz sprawozdań rocznych z wykonania budżetu. Stwierdzono także opóźnienia w przekazywaniu wojewodom aktów prawnych do ogłoszenia w wojewódzkich dziennikach urzędowych.</u>
          <u xml:id="u-27.13" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Już króciutko.</u>
          <u xml:id="u-27.14" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Prowadziliśmy też, zresztą na zlecenie Sejmu, kontrolę zawierania i realizacji umów zlecenia i umów o dzieło na rzecz KPRM. Taka kontrola była przeprowadzona w KPRM. Tutaj NIK pozytywnie oceniła kontrolowaną działalność, nie formułując żadnych wniosków pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-27.15" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Badaliśmy także zapewnienie prawa do jednakowego wynagradzania kobiet i mężczyzn w sektorze publicznym. Tę kontrolę przeprowadziła delegatura w Krakowie. NIK pozytywnie oceniła działania Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania, zmierzające do zapewnienia przestrzegania i realizacji zasady równego traktowania w zakresie wynagradzania kobiet i mężczyzn. Tu również nie formułowaliśmy wniosków pokontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-27.16" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Ten rozdział nr 3 Sprawozdania dotyczy wielu innych obszarów działania państwa, w których też wskazujemy na różne nasze kontrole. Na pewno część tych kontroli, zainteresowania Komisji są interdyscyplinarne, myślę, że w wynikach kontroli znajdą państwo różne ciekawe ustalenia, które będzie można wykorzystać w działalności Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.17" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">W rozdziale nr 4 sprawozdania z działalności NIK omówiono problematykę działań antykorupcyjnych, podkreślając wagę tego problemu nie tylko w Polsce ale także w pozostałych krajach UE, w tym w tzw. starych krajach.</u>
          <u xml:id="u-27.18" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">W rozdziale nr 5 mówimy o współpracy NIK z Sejmem RP i innymi podmiotami krajowymi. Zwrócono w nim uwagę m. in. na rolę komisji sejmowych w tworzeniu Planu pracy NIK w 2013 r. W tym roku do NIK wpłynęło 89 propozycji tematów kontroli. NIK uwzględniła 41 z sugerowanych 89 tematów kontroli.</u>
          <u xml:id="u-27.19" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Rozdział nr 6 dotyczy współpracy NIK z partnerami zagranicznymi. Tutaj warto pochwalić się, że w połowie 2012 r. NIK została wybrana na audytora zewnętrznego Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN). Akceptację zyskała oferta NIK złożona w postępowaniu o wyłonienie audytora zewnętrznego Rady Europy za lata 2014–2018.</u>
          <u xml:id="u-27.20" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Ostatni rozdział nr 7 to sprawozdanie z realizacji naszego budżetu, a w załącznikach zaprezentowaliśmy wszystkie kontrole, które zostały zrealizowane w okresie, którego dotyczy to sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-27.21" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Jeżeli chodzi o działania departamentu administracji publicznej zaplanowane na 2014 r., to może państwa zainteresuje, będziemy prowadzić kontrolę, ocenę postępu wdrożenia wybranych wymagań nałożonych na systemy informatyczne administracji przez rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności. Chodzi o zbadanie, czy te systemu działające w różnych urzędach administracji publicznej są ze sobą kompatybilne. Czy one jakoś się ze sobą godzą.</u>
          <u xml:id="u-27.22" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Kolejnym zadaniem będzie kontrola wykonywania wybranych zadań przez Inspekcję Transportu Drogowego. Tu zbadamy funkcjonowanie systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Naruszeń. Jak ten system jest stosowany w praktyce.</u>
          <u xml:id="u-27.23" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Myślę, że ciekawa będzie kontrola zamówień publicznych typowych towarów i usług dla administracji publicznej, czyli tzw. zamówienia centralne. W ramach tej kontroli spróbujemy ocenić, czy ten system zamówień centralnych rzeczywiście jest efektywniejszy od dotychczasowych, zdecentralizowanych systemów.</u>
          <u xml:id="u-27.24" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Będziemy również badali wykonywanie zadań w zakresie współpracy z Polonią i Polakami za granicą, gdzie ocenimy efektywność i skuteczność działań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-27.25" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Kończąc, chciałbym podziękować państwu za uwagę i prosić o pozytywne zaopiniowanie przedstawionego materiału. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.26" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Bardzo serdecznie dziękuję. Duża, dobra robota.</u>
          <u xml:id="u-27.27" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Otwieram dyskusję. Czy są głosy państwa posłów? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.28" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Zatem pozostało nam uchwalenie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Konkluzja tej opinii byłaby następująca – Komisja Administracji i Cyfryzacji przyjmuje powyższe Sprawozdanie NIK nie zgłaszając do niego uwag i wniosków. Tę opinię przekażemy do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-27.29" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiej opinii? Nie słyszę? Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię w powyższej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-27.30" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Chciałbym przypomnieć państwu posłom, że jutro o godz. 8.30 mamy posiedzenie Komisji i na tym posiedzeniu rozpatrzymy poprawkę do ustawy o petycjach.</u>
          <u xml:id="u-27.31" who="#WicedyrektordepartamentuadministracjipublicznejwNIKDariuszZielecki">Bardzo serdecznie wszystkim państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>