text_structure.xml 20.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Serdecznie witam ministra budownictwa Jaszczaka Antoniego oraz przedstawicielkę Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami Martę Kubiak.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zawartego w druku nr 526. Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie słyszę. Zatem uważam porządek dzienny za przyjęty. Bardzo proszę pana ministra o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Przedmiotem dzisiejszego pierwszego czytania jest rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Celem rządowego przedłożenia jest wyeliminowanie błędu polegającego na niewłaściwym odesłaniu w regulacjach, dotyczących zawartości merytorycznej wniosku o udzielenie zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych, do przepisu regulującego uprawnienia organu wykonawczego gmin, zamiast do przepisu stanowiącego o obowiązku udokumentowania gotowości przyjęcia odpadów przez zarządzającego wysypiskiem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Efektem tego błędu jest niewłaściwa realizacja obowiązków nałożonych na przedsiębiorców występujących z wnioskiem o zezwolenie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Mam świadomość tego, iż rozpatrywany projekt ustawy, z uwagi na pilność wprowadzania przedmiotowej zmiany, nie zawiera rozwiązań znacznie szerszych, dotyczących uprawnień przedsiębiorców, w kontekście obowiązków nałożonych na gminy w ustawie o odpadach. Problem ten jest sygnalizowany w licznych interpelacjach i zapytaniach parlamentarzystów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Podzielam generalny pogląd, wynikający z treści tej korespondencji, wskazujący na ograniczenia prawne, stwarzające gminom trudności w realizowaniu ich obowiązkowego zadania własnego w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Przepisy ustawy o odpadach zobowiązują bowiem gminy do budowy i eksploatacji instalacji lub urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, nie wyposażając jednocześnie w instrumenty prawne, zapewniające ich właściwą eksploatację.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Nowoczesne, spełniające wymogi Unii Europejskiej, a zatem droższe od zwykłych wysypisk, miejsca unieszkodliwiania odpadów powstałe dzięki dużym nakładom finansowym gmin nie unieszkodliwiają odpadów i nie generują spodziewanych przychodów, bowiem przedsiębiorcy transportujący te odpady mają prawo wywozić je do miejsc tańszych, które – w naszym mniemaniu – powinny być wyłączone z eksploatacji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Niemniej należy liczyć się z tym, że wobec praw już nabytych, posiadanych przez firmy odbierające odpady od właścicieli nieruchomości, niewłaściwa, uproszczona nowelizacja przepisów pozbawiających praw bez stosownych zabezpieczeń spotka się z zarzutem naruszenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">W Ministerstwie Budownictwa przystąpiliśmy do prac nad zmianami w ustawie, ułatwiającymi gminom realizacje ich obowiązkowych zadań własnych. Skierowanie stosownego projektu do Sejmu zaplanowane jest na IV kwartał br.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Ze swej strony chciałbym zadeklarować merytoryczną współpracę z członkami Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz z przedstawicielami samorządów gminnych w rozwiązywaniu powyższych problemów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że szybka akceptacja parlamentu przedłożonej zmiany uporządkuje relacje między organami gminy a przedsiębiorstwami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAdamPuza">Nie negując zasadności tej poprawki chciałbym zwrócić uwagę, że do systemu gospodarki odpadami trzeba podejść kompleksowo. To nie jest uwaga do pana ministra, ale do ministra środowiska. Generalnie ten system jest na dzień dzisiejszy mocno rozregulowany, albo nawet można powiedzieć iż nie działa. Ministerstwo Środowiska i Ministerstwo Budownictwa muszą w tym zakresie ściśle ze sobą współpracować, aby doprowadzić do tego, by ten system powstał. Wiąże się to ze zmianą bardzo wielu przepisów – łącznie z tymi, które regulowały plany gospodarki odpadami na szczeblu wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Dlatego wydaje mi się, że nie załatwimy tej sprawy tylko tą jedną regulacją. Ta regulacja jest tylko działaniem doraźnym, które jest konieczne do wykonania, ale musimy pamiętać o całości. Stąd bardzo proszę o współpracę z Ministerstwem Środowiska w tym zakresie, aby powstał spójny system gospodarki odpadami. Bez tego „zapętlimy” się.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełAdamPuza">Na dzień dzisiejszy jest taka sytuacja, iż nikt za to nie odpowiada. Gminy właściwie czują się zwolnione z obowiązku prowadzenia gospodarki odpadami – choć niektóre przepisy wskazują na gminę, jako odpowiedzialną za gospodarką odpadami – bo są podmioty gospodarcze, które powinny to wykonywać. Tymczasem te podmioty gospodarcze nie do końca realizują swoje obowiązki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełAdamPuza">To, gdzie składają odpady często ociera się o patologie, a z patologiami trzeba walczyć. Przede wszystkim jednak trzeba wprowadzić taki system, aby tego rodzaju patologie się nie zdarzały. Jeszcze raz apeluję o kompleksowe podejście do problemu gospodarki odpadami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWaldemarNowakowski">Rozumiem, że to jest „plomba” ustawowa, aby szybko załatwić sprawę w wąskim zakresie. Podtrzymuję słowa mego poprzednika i chciałbym, aby ministerstwo pilnie zajęło się sprawą odpadów medycznych i weterynaryjnych. Jest to bowiem sprawa nie załatwiona.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWaldemarNowakowski">W tej chwili sprowadza się z zachodu do Polski stare, przestarzałe technologie tzw. autoklawowania, czyli unieszkodliwiania odpadów w wysokich temperaturach i pod wysokim ciśnieniem, a później wysypywania tego na wysypisko. Tymczasem wiadomo, iż te technologie nie unieszkodliwiają wszystkich zagrożeń bakteryjnych i wirusowych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełWaldemarNowakowski">Podnosiłem tę sprawę na Komisji Europejskiej, bo nawet Unia Europejska nie ma w tej sprawie żadnych dyrektyw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaJadwigaZakrzewska">Popieram moich przedmówców, ale chciałabym poszerzyć prośbę o współpracę z Ministerstwem Obrony Narodowej. Wyobraźmy sobie bowiem, iż na terenie jakiejś gminy znajduje się zakład, który zajmuje się utylizacją np. naboi czy innych niebezpiecznych rzeczy. Pytam – jaki wpływ ma wójt, burmistrz na to, żeby zabezpieczyć gminę przed nieszczęściami z tym związanymi? Dlatego właśnie postuluję o ścisłą współprace z MON i załatwianie tych spraw systemowo, globalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaDanutaJazłowiecka">Rozumiem, że nowe zapisy spowodują tak naprawdę tylko uzupełnienie rozwiązań, które państwo proponujecie. Natomiast chciałabym dowiedzieć się w jaki sposób przedsiębiorca będzie dokumentował gotowość przejęcia odpadów. Jakie są oczekiwania ze strony ministerstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy są jeszcze pytania lub uwagi? Nie słyszę. Zatem bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Zgadzam się z tym, co państwo powiedzieliście przed chwilą, aczkolwiek nasze ministerstwo bardziej koncentruje się na sprawach związanych z obiektami służącymi unieszkodliwianiu, natomiast te aspekty, które państwo poruszaliście, to sprawa Ministerstwa Środowiska. My oczywiście współpracujemy z Ministerstwem Środowiska – również przy opracowywaniu nowych uregulowań prawnych – ale za sprawy odpadów odpowiadają przede wszystkim gminy, w kontekście ustawy o ochronie środowiska.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Naturalnie wyjaśnimy sprawę utylizacji odpadów „powojskowych”, o której pani posłanka wspomniała. Jest to dla nas temat nowy.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Poruszona kwestia odpadów medycznych, jest sprawą niezwykle ważną dla wszystkich większych miast, które posiadają szpitale. W tej sprawie wypowiadał się już minister środowiska. Stąd, na ten moment, nie czuję się kompetentny, żeby to stanowisko deklarować. Wiem, że technologie spalania w tej chwili podlegają bardzo szczegółowej ocenie, ze strony dyrektyw unijnych – muszą być spełnione bardzo wysokie normy w tym zakresie, a co za tym idzie są to instalacje bardzo kosztowne i w wielu gminach nie ma na to po prostu odpowiednich środków.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Co do kontroli – czy przedsiębiorcy rzeczywiście wywożą odpady na określone przepisami miejsca – będziemy się starali, aby nastąpiły takie regulacje prawne, żeby przedsiębiorcy mieli dokumenty poświadczające, że odpady trafiły tam, gdzie trafić powinny, zgodnie z zawartymi z samorządami umowami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPolitykiMiejskiejMBElżbietaSzyszko">Wszystkie problemy poruszone przez państwa posłów są nam bardzo dobrze znane. Natomiast postaram się bardziej szczegółowo odnieść się do kilku kwestii.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPolitykiMiejskiejMBElżbietaSzyszko">Nie jest prawdziwym twierdzenie, że gminy zostały zwolnione z gospodarowania odpadami. Zapis, który do ubiegłego roku istniał w tej ustawie, jako zadanie własne obowiązkowe, został przeniesiony w tym samym kształcie do ustawy o odpadach. Tak więc gospodarka odpadami komunalnymi jest nie tylko zadaniem własnym gminy, ale ma charakter obowiązkowy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPolitykiMiejskiejMBElżbietaSzyszko">Jeśli chodzi o pytanie pani posłanki, dotyczące sposobu, w jakim przedsiębiorca dokumentuje gotowość przejęcia odpadów, w tej chwili w ustawie są tego typu rozstrzygnięcia, iż przy składaniu wniosku o udzielenie zezwolenia przedsiębiorca musi dołączyć poświadczenie o gotowości przyjęcia odpadów przez zarządzającego wysypiskiem. Chodzi o instalacje miejsca służącego do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPolitykiMiejskiejMBElżbietaSzyszko">Rozumiem, iż w pytaniu zawarta była tego typu myśl, że organy wykonawcze gminy mają bardzo mały wpływ na wybór tych miejsc. Oczywiście wójt, burmistrz, prezydent miasta ogłasza i podaje do publicznej wiadomości te miejsca – zgodne z wojewódzkim planem gospodarowania odpadami – natomiast rzeczywistość tak się ma do tego zapisu, że budując nowoczesne instalacje, na które wydano i pieniądze gminne i pieniądze unijne, organy gminy nie mają wpływu na to, żeby na to właśnie miejsce trafiały odpady komunalne. Tak więc często takie nowe wysypiska stoją niewykorzystane, odpady nie są poddawane odzyskowi, unieszkodliwianiu, bo zalegają na starych wysypiskach o przestarzałych technologiach.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPolitykiMiejskiejMBElżbietaSzyszko">W projekcie ustawy, który przedłożymy Sejmowi w IV kwartale br., planujemy takie wzmocnienie organów gminy, żeby mogły one narzucać miejsca składowania bądź unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Oczywiście będziemy brali pod uwagę technologię stosowaną w tych miejscach, a więc priorytet będzie dla wysypisk nowoczesnych.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPolitykiMiejskiejMBElżbietaSzyszko">Jeszcze jedna kwestia – referendum, która była podnoszona w wielu interpelacjach poselskich, a która ze względu na frekwencję nie zdała egzaminu. Otóż ta sprawa po raz kolejny trafi jako projekt do parlamentu. Naturalnie interesy przedsiębiorców już funkcjonujących na rynku będą w tym uwzględnione i zabezpieczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAdamPuza">Chciałbym zwrócić uwagę, iż przepis art. 2, który mówi o tym, że do zadań własnych gminy należy gospodarka odpadami komunalnymi, jest przepisem na dobrą sprawę martwym. Przecież to ci, którzy wywożą odpady, decydują o tym, gdzie wywożą. W związku z tym gmina straciła na dzień dzisiejszy – przy obowiązujących przepisach – możliwości władcze w tym zakresie. W rezultacie mamy taką sytuację, że funkcjonują wysypiska, które są wysypiskami niespełniającymi standardów – one są warunkowo dopuszczone do eksploatacji w różnych terminach: do końca 2006 r., do końca 2007 r. lub do końca 2009 r. – i są takie wysypiska, które spełniają standardy, ale koszty utylizacji na nich są o wiele wyższe. Oczywiście przedsiębiorca, który odbiera odpady, wiezie je tam, gdzie jest taniej. Tak więc jest to klasyczny mechanizm, który powoduje złą gospodarkę odpadami – wszystkie odpady trafiają w najgorsze możliwe miejsca, na których jest tylko i wyłącznie deponowanie odpadów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełAdamPuza">W moim wystąpieniu chodziło mi o to, by ten proces odwrócić. Ja już nie mówię o tym, że gminy, a w rezultacie i nasze państwo będzie ponosić bardzo wysokie kary, w związku z niedotrzymaniem terminów i zobowiązań, jakie obowiązani jesteśmy dotrzymać po wejściu do Unii, w zakresie gospodarki odpadami, czyli jaki procent odpadów ma być odzyskiwany, jaki procent odpadów może być deponowany, jaki procent musi być poddany fermentacji i biodegradacji, a jaki procent odpadów ma być spalany. Tego w skali kraju nikt na dzień dzisiejszy nie pilnuje, nie sprawdza, bo nie ma mechanizmów, które do tego prowadzą. Dlatego jeszcze raz apeluję o to, by w trybie pilnym podjąć działania, żeby doprowadzić do zmian w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Panie ministrze, czy może się pan odnieść do tej wypowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Naturalnie popieramy wystąpienie pana posła. Uważamy, iż tę sprawę należy jak najszybciej uregulować. Będziemy to uwzględniać w nowych rozwiązaniach prawnych, jakie przygotowujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy są jeszcze pytania lub uwagi? Nie słyszę. Zamykam pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przystępujemy do pracy nad projektem. Czy są uwagi do tytułu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuIdaReykowska">Ostatnio z rządu przychodzą projekty zatytułowane „Ustawa zmieniająca ustawę...”. W pracach legislacyjnych Sejmu zwykle przyjmuje się tytuł „Ustawa o zmianie ustawy...”. Proponuję, by podtrzymać tę praktykę sejmową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy ktoś jest przeciwny tej poprawce? Nie słyszę. Zatem propozycja brzmi, by ustawa nosiła tytuł: „Ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmienionego tytułu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Przechodzimy do art. 1. Czy są pytania lub uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 1 w brzmieniu zaproponowanym w projekcie ustawy?</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PosełDawidJackiewicz">Przechodzimy do art. 2. Czy są pytania lub uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSIdaReykowska">Zgadzam się z tym, że jest to ustawa, która „prostuje” błąd, jaki powstał w toku poprzednich prac i że jest to sprawa pilna. Jednak wejście ustawy w życie bez vacatio legis jest niebezpieczne. Dlatego mimo wszystko proponowałabym 30 dni vacatio legis. Zwracam uwagę, że w tym projekcie jest zmiana warunków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Co na to strona rządowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MinisterbudownictwaAntoniJaszczak">Proponujemy, by było to 14 dni. Uzasadnienie przedstawi pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMBElżbietaSzyszko">Obecny przepis jest martwy. Poprzednio te kwestie były regulowane w taki sposób, jak tu proponujemy. Sprawa jest pilna i dlatego wskazane jest jak najkrótsze vacatio legis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Zwracam się do Biura Legislacyjnego – czy jest możliwe 14 dniowe vacatio legis?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKSIdaReykowska">Oczywiście jest możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy są inne uwagi? Nie słyszę. Zatem jest propozycja, by art. 2 brzmiał: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.”.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujmy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 2 w zaproponowanym brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Przystępujmy do przegłosowania całości projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PosełDawidJackiewicz">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy z wniesionymi poprawkami?</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy z wniesionymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PosełDawidJackiewicz">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, by został nim poseł Adam Puza. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełAdamPuza">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełDawidJackiewicz">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja powierzyła funkcje sprawozdawcy posłowi Adamowi Puzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcje sprawozdawcy posłowie Adamowi Puzie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PosełDawidJackiewicz">Termin dla uzyskania opinii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej ustalamy do jutra do godz. 12.00.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PosełDawidJackiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>