text_structure.xml 21.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">W takim razie przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Jak państwo wiedzą, do podkomisji skierowano już trzy inne projekty ustaw dotyczące biopaliw. Zwracam się do państwa z prośbą, aby przekazać do podkomisji także ten projekt. Dzisiaj odbędzie się posiedzenie podkomisji, na którym postaramy się opracować jednolity tekst ustawy. W ten sposób już w trakcie najbliższego posiedzenia Sejmu przedłożymy Komisji sprawozdanie. Mamy coraz mniej czasu. Komisja ma obowiązek zakończyć te prace jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Rząd przedstawia państwu projekt ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, który zawiera wszystkie przepisy Dyrektywy 2003/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych. Ustawa jest bardzo ważnym elementem rozwoju rynku biokomponentów i biopaliw w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki realizacji tej ustawy będzie możliwe osiągnięcie celu wynikającego z dyrektywy, to jest 5,75 proc. udziału biokomponentów w rynku wszystkich paliw transportowych w 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Chciałbym podkreślić, że projekt ustawy jest elementem pakietu regulacji proponowanych przez rząd, dotyczących rynku biokomponentów i biopaliw. Drugim elementem jest projekt ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, który również został skierowany do parlamentu. Prawdopodobnie zajmie się nim Komisja Gospodarki. Obie ustawy powinny wejść w życie w tym samym terminie. Trzecia ustawa dotyczy podatku akcyzowego. Ten akt prawny jest dopiero przygotowywany i będzie bardzo istotnym elementem regulacji rynku biopaliw.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Przedmiotowy projekt ustawy rozszerza listę biokomponentów i biopaliw. Jest pełną transpozycją dyrektywy w tym zakresie. Daje możliwość wytwarzania przez rolników biopaliw na własny użytek. Jest to zupełnie nowe rozwiązanie. Przepisy określają zasady wytwarzania biokomponentów oraz wprowadzają formułę obowiązkowych umów kontraktacji i dostawy. Jednocześnie na wytwórców i importerów paliw nakłada się obowiązek zapewnienia minimalnego udziału biokomponentów w całości paliw wprowadzanych do obrotu. Projekt określa sposób przygotowywania sprawozdań dla Komisji Europejskiej, w tym w sprawie kosztów poszczególnych faz wytwarzania biopaliw, aby można było określić dopuszczalny poziom wsparcia. Jest to związane z przepisami Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Należy podkreślić, że środowiska rolnicze niecierpliwie oczekują na przepisy umożliwiające produkcję biopaliw na własne potrzeby. W przedmiotowym projekcie zawarto takie rozwiązania, które ułatwią rolnikom produkcję biopaliw, a z drugiej strony zabezpieczą nas przed powstaniem dodatkowej szarej strefy. Jeśli rolnik chce wytwarzać biopaliwa na własny użytek, będzie musiał prowadzić skład podatkowy. Procedura związana z rejestracją i prowadzeniem składu podatkowego może być uciążliwa, jednak ten wymóg nie dotyczy rolników, którzy wytwarzają czysty olej roślinny. Wydaje się, że to będzie główny produkt wytwarzany w gospodarstwach. Oczywiście wprowadza się tutaj różne inne ograniczenia. Na przykład nie będzie wolno wprowadzać do obrotu biopaliwa wyprodukowanego na własny użytek. Ponadto ilość wyprodukowanych w ciągu roku biopaliw jest związana z powierzchnią upraw rolnych, które dany rolnik posiada.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Jeśli chodzi o przepisy określające sposób wytwarzania biokomponentów, to te regulacje są zbliżone do tych, które obowiązywały w dotychczasowej ustawie. Natomiast nieco zmodyfikowano kwestie związane z kontraktacją, aby nie spotkać się z zarzutem naruszania swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Chodziło także o to, aby uniknąć zarzutu ograniczania swobody przepływu towarów w ramach Unii Europejskiej. A zatem obowiązkowe umowy kontraktacyjne, podpisywane przez wytwórcę w celu pozyskania biomasy, będą dotyczyły 50% produkcji. Oznacza to, że wolno będzie wytwarzać biokomponenty z biomasy pochodzącej z innych źródeł, jeśli jej udział nie przekroczy 50% całości. Ponadto umowy kontraktacyjne będzie można zawierać z producentami rolnymi funkcjonującymi na całym obszarze Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Podczas prac nad projektem ustawy trwała dyskusja dotycząca obowiązku dodawania biokomponentów do paliw ciekłych. Pojawiły się wówczas dwie koncepcje. Pierwsza z nich polegała na przyjęciu założenia, że w każdym litrze paliwa musi być określony udział biokomponentu. Drugi wariant, który ostatecznie zyskał akceptację rządu, polega na tym, że importer i producent paliw zostanie zobowiązany do zapewnienia odpowiedniego w skali roku udziału biokomponentów w sprzedawanych paliwach. Nastąpiło ścisłe powiązanie tego obowiązku z Narodowym celem wskaźnikowym, który co trzy lata będzie wyznaczany przez Radę Ministrów z perspektywą na sześć lat. Wyznaczony udział biokomponentów w całości paliw będzie się przekładał na obowiązki importerów i wytwórców.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">W projekcie ustawy zmieniono formułę znakowania dystrybutorów służących do sprzedaży biopaliw. Dotychczas wymagano, aby takie paliwa sprzedawano za pomocą odrębnych dystrybutorów, co było pewnym utrudnieniem technicznym, gdyż takie urządzenia często są zblokowane. W nowych przepisach położyliśmy nacisk na to, aby dystrybutory były wyraźnie oznakowane.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Jeśli ustanawiamy jakieś obowiązki, to muszą też być sankcje karne. Ustawa określa wymiar kar, które stanowią dochód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Uzyskane w ten sposób pieniądze mogą być przeznaczane wyłącznie na wsparcie rozwoju rynku biokomponentów i biopaliw.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMinisterstwaGospodarkiZbigniewKamieński">Ustawa zawiera delegacje do wydania pięciu aktów wykonawczych. Projekty tych aktów znajdują się w druku nr 738. Istniejące rozporządzenia zachowują moc do czasu wydania nowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">Chciałbym zabrać głos w trakcie pierwszego czytania projektu ustawy w związku z wątpliwościami dotyczącymi przepisów wprowadzających obowiązek stosowania Narodowego celu wskaźnikowego. Wiąże się to z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego oraz wynika z faktu, iż Komisja Ustawodawcza rekomendowała trzy poselskie projekty ustaw dotyczące biopaliw pod warunkiem zmiany definicji podmiotów, które realizują Narodowy cel wskaźnikowy. Autorzy projektów zmienili definicję, więc Komisja Ustawodawcza uznała projekty za dopuszczalne w świetle przepisów konstytucyjnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">W obecnie rozpatrywanym projekcie mamy do czynienia z taką definicją, która wstępnie występowała w poselskich projektach ustaw. W związku z tym chciałbym poznać stanowisko rządu w tej sprawie. Czy Rządowe Centrum Legislacji wypowiadało się w kwestii konstytucyjności tych przepisów?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMichelRyba">Jest jeszcze kwestia formalna, która wiąże się z projektem ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Jak wiemy, ten projekt ustawy będzie prawdopodobnie rozpatrywany przez Komisję Gospodarki. Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu poinformowało Marszałka Sejmu, że oba projekty ustaw w trakcie drugiego i trzeciego czytania powinny być rozpatrywane łącznie, ze względu na to, że jeden bez drugiego nie ma większego sensu. W obu dokumentach znajdują się odesłania do tych samych definicji. Dlatego proszę, aby po przyjęciu sprawozdania Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęła współpracę z Komisją Gospodarki, aby jak najszybciej przeprowadzić drugie czytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Podkomisja wstrzymywała pracę nad poselskimi projektami ustaw w oczekiwaniu na projekt rządowy, który miał być najbardziej spójny i najdoskonalszy z legislacyjnego punktu widzenia. Natomiast teraz dowiadujemy się, że rządowy projekt ustawy zawiera błąd, który poprawiliśmy w naszych projektach już miesiąc temu. Nie bardzo rozumiem, dlaczego rząd kieruje do Sejmu taki projekt. Czyżby znowu komuś zależało na tym, abyśmy tej ustawy nie opracowali i nie wprowadzili jej w życie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">O problemie zgodności z konstytucją przepisów, które zostały kiedyś zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny, dyskutowaliśmy na etapie przygotowywania projektu ustawy w Ministerstwie Gospodarki oraz na etapie prac w ramach rządu. Trybunał Konstytucyjny trzy lata temu wydał orzeczenie w sprawie ustawy dotyczącej biopaliw. Od tego czasu podobne uregulowania prawne przyjęto w siedmiu krajach członkowskich Unii Europejskiej. Wprowadzono tam obowiązek stosowania określonych ilości biokomponentów. W kolejnych trzech krajach członkowskich trwa proces legislacyjny zmierzający do przyjęcia tych samych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">A zatem analizowaliśmy tę kwestię szczegółowo. Podczas posiedzenia Komitetu Europejskiego Rady Ministrów ta sprawa została przedyskutowana kolejny raz i uznano, że projekt ustawy w obecnym kształcie zostanie skierowany do Sejmu. Jeśli chodzi o poprzednią ustawę, to zawierała ona nieco inaczej sformułowany przepis. Była tam mowa o globalnym wypełnieniu Narodowego celu wskaźnikowego, a nie o tym, że w każdym litrze paliwa ma być określona ilość biokomponentów. Sądzę zatem, że będziemy mogli obronić to rozwiązanie nawet przed Trybunałem Konstytucyjnym, gdyby do takiej sytuacji doszło. Mam nadzieję, że podczas prac w Sejmie posłowie będą skłonni uznać nasze racje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMarekSawicki">Jak państwo wiedzą, broniłem przez Trybunałem Konstytucyjnym poprzedniej ustawy dotyczącej biopaliw. Apeluję do przedstawiciela Biura Legislacyjnego, aby dokładniej wczytał się w uzasadnienie orzeczenia. Trybunał Konstytucyjny, zamiast powołać się na naruszony przepis konstytucji, zwraca uwagę na złamanie zasady wolnej konkurencji. Stwierdzono, że Polska wprowadzając tego rodzaju rozwiązanie narusza swobodę konkurencji gospodarczej w Unii Europejskiej. Tego rodzaju stwierdzenie było dla mnie kuriozalne. Jednak, jak przed chwilą usłyszeliśmy, kolejne państwa członkowskie Unii Europejskiej wprowadzają takie same rozwiązania i nikt tego nie kwestionuje. W związku z tym należy przypuszczać, że Trybunał Konstytucyjny drugi raz nie zakwestionuje tego przepisu. Ponadto w tej sprawie zmieniły swoje stanowiska również koncerny paliwowe. Istnieje, zatem szansa, że dojrzał także Trybunał Konstytucyjny. Rzepak dojrzewa, ludzie dojrzewają, to może i Trybunał Konstytucyjny dojrzeje. Skoro tego typu rozwiązanie nie narusza swobody konkurencji w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej, to być może Trybunał Konstytucyjny nie będzie udawał, że broni polskiej konstytucji, tak naprawdę sprzyjając określonym interesom gospodarczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Pamiętam, jak wielkie oburzenie okazywano, gdy politycy Prawa i Sprawiedliwości wypowiadali się na temat działalności Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał musi stać na straży konstytucji, ale nie może przeszkadzać w rozwoju gospodarki. W Niemczech, we Francji, we Włoszech i w Wielkiej Brytanii produkuje się obecnie znacznie więcej estrów niż w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarekSawicki">Mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki. Czy nadal obowiązuje ustawa z października 2003 r. dotycząca biopaliw? Jeśli obowiązuje, to dlaczego Minister Gospodarki nie wydał jeszcze stosowanych rozporządzeń? Przystępujemy do prac nad nową ustawą, a nie realizujemy obecnej. Warto wiedzieć, dlaczego te przepisy nie są wprowadzane w życie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełMarekSawicki">W 2010 r. powinniśmy uzyskać poziom 5,75 proc. zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych. Jakie są założenia co do udziału biokomponentów w paliwach w 2007 r.? Trzy lata temu PKN „Orlen” był gotów produkować paliwo z 3,5 proc. zawartością biokomponentów. Teraz słyszę, że w przyszłym roku ma być zaledwie 1,5 proc. Przypominam, że w 1989 r. w Polsce dodawano do paliw średnio 1,9 proc. biokomponentów. W ubiegłym roku było to tylko 0,6 proc. Na czym polega problem? Czy nie ma surowców do produkcji biopaliw? Czy brakuje odpowiednich zakładów? Czy to nie jest jakaś sztuczna blokada? To już trzeci minister gospodarki, który od momentu uchwalenia ustawy nie wywiązał się z obowiązku przyjęcia rozporządzeń. Wytwórcy paliw twierdzą, że nie produkują biopaliw, ponieważ nie ustalono normy. Jeśli przyjmiemy nową ustawę i znowu nie będzie normy, to cała nasza praca nie będzie miała sensu. Czy minister gospodarki jest przygotowany do wydania rozporządzenia w sprawie normy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejFedorowicz">Czy minister finansów wyda rozporządzenie w sprawie składów podatkowych, czy też pozostawia to wszystko ministrowi gospodarki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę pana ministra Tomasza Wilczaka o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Chciałbym jeszcze wrócić do kwestii zgodności przepisów projektowanej ustawy z konstytucją w zakresie naruszenia zasady swobody konkurencji. Ta kwestia została przez nas gruntownie przeanalizowana i zapewniam, że ze strony Trybunału Konstytucyjnego takiego zarzutu nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Jeśli chodzi o rozporządzenia, to w tej sprawie wypowie się pan dyrektor Zbigniew Kamieński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMGZbigniewKamieński">W przypadku ustawy dotyczącej biokomponentów minister gospodarki wydał wszystkie niezbędne akty wykonawcze. Natomiast rozporządzenie w sprawie jakości biopaliw jest aktem wykonawczym do ustawy dotyczącej jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. Projekt takiego rozporządzenia został przygotowany i dotyczy dwóch rodzajów biopaliw: czystego estru oraz mieszanki „B20”, czyli 20 proc. estrów w oleju napędowym. Obecnie trwa procedura notyfikacyjna w Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMGZbigniewKamieński">Chciałbym państwa poinformować, że rozporządzenie jest bardzo nowatorskie nawet wobec rozwiązań stosowanych w innych krajach Unii Europejskiej. Poza Czechami nie ma kraju, który miałby wymogi jakościowe dla innego biopaliwa niż czysty ester. Wprowadziliśmy mieszankę „B20”, licząc, że przyczyni się to do znacznego wzrostu udziału biokomponentów w rynku paliw. Są jeszcze pewne perturbacje związane z notyfikacją rozporządzenia, ale sądzę, że lada dzień zostaną wyeliminowane. Przewidujemy, że w tej sprawie odbędzie się spotkanie robocze z ekspertami Komisji Europejskiej. Mam nadzieję, że rozporządzenie zostanie podpisane do 8 sierpnia 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMGZbigniewKamieński">Poseł Marek Sawicki pytał o wskaźnik udziału biokomponentów w paliwach ciekłych w 2007 r. Planujemy, że będzie to od 2 do 2,5 proc. W najbliższych dniach podejmiemy tę decyzję. W tym roku ten wskaźnik wynosi 1,5 proc. Taką wartość przedstawiliśmy oficjalnie Komisji Europejskiej, podając udział biokomponentów w paliwach ciekłych używanych w transporcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełKrzysztofCzarnecki">W przedmiotowym projekcie zakłada się, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2007 r. Czy wiąże się to z przepisami dotyczącymi udziału biokomponentów w paliwach ciekłych, czy też ma związek z regulacjami podatkowymi? Dlaczego rząd zdecydował się na datę 1 stycznia 2007 r., a nie zastosował formuły wejścia w życie z dniem ogłoszenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">To jest bardzo szczytna idea, że każdy rolnik będzie mógł wyprodukować na swój użytek do 100 litrów biopaliwa na jeden hektar posiadanego gruntu. Przeciętny rolnik w Polsce uprawia rzepak na powierzchni 5–6 ha. Z takiej plantacji można uzyskać około 20 ton rzepaku. Instalacja do produkcji biopaliw kosztuje około 200 tys. zł. Czy rolnik będący członkiem spółdzielni lub grupy producentów, będzie mógł przetwarzać rzepak we wspólnej instalacji, a następnie będzie mógł wykorzystać uzyskane w ten sposób biopaliwo? Jeśli zastosujemy tylko warunek 100 litrów, to produkcją biopaliw zajmą się gospodarstwa mające do dyspozycji po kilkaset hektarów rzepaku. Nie będzie tego robił przeciętny rolnik, który uzyskuje około 20 ton. Czy rolnik będzie mógł przetwarzać ten rzepak w ramach grupy producentów rolnych lub w spółdzielni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Do tekstu projektu ustawy wprowadziliśmy przepisy dotyczące grup producenckich. W przeciwnym wypadku produkcja biopaliw na własny użytek byłaby fikcją.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Jeśli chodzi o datę wprowadzenia przepisów ustawy, to przypominam, że obu projektom ustaw towarzyszą 23 akty wykonawcze. W związku z tym chcieliśmy mieć wystarczająco dużo czasu, aby przygotować wszystkie potrzebne rozporządzenia. Dlatego proponowaliśmy, aby ustawa weszła w życie 1 stycznia 2007 r. Możemy się zastanowić nad zmianą tego terminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMarekSawicki">Przypominam, że ustawa dotycząca podatku akcyzowego, aby mogła obowiązywać w przyszłym roku, musi być uchwalona do 30 września. Jeśli tej ustawy nie będzie, to napracujemy się na darmo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby rządowy projekt ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych skierować do podkomisji nadzwyczajnej, która zajmuje się rozpatrywaniem trzech projektów poselskich. Przypominam, że podkomisja zbiera się dzisiaj o godzinie 16.00. Mam nadzieję, że już dzisiaj uda nam się przygotować sprawozdanie dla Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przekazaniem rządowego projektu ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych do podkomisji nadzwyczajnej?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie podjęła decyzję o przekazaniu projektu ustawy do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>