text_structure.xml
15.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJacekPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Szeroko pojęta restrukturyzacja gospodarki była jednym z priorytetów kontroli i głównym obszarem badań kontrolnych w 2001 roku. Tego rodzaju priorytet w kontroli obowiązuje w Izbie od roku 2003. Jest to związane z tym, że zmiany w polskiej gospodarce dotyczące restrukturyzacji przemysłu, tworzenia miejsc pracy oraz rozwoju przedsiębiorczości należą do najważniejszych obszarów działalności państwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Jak już wspomniałam, priorytetowym kierunkiem kontroli była restrukturyzacja gospodarki, w tym górnictwa, przedsiębiorstw transportowych, prywatyzacja przemysłu, a także system dotowania i udzielania pomocy publicznej w świetle wymogów Unii Europejskiej, gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa, także powiązania kapitałowe i organizacyjne spółek z udziałem Skarbu Państwa – sektorem prywatnym. Obszar zainteresowań Komisji jest interdyscyplinarny. Zatem, przygotowując się do spotkania z członkami Komisji, dokonałam analizy nie tylko tych materiałów, którymi w ubiegłym roku zajmował się Departament Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji, lecz także tych, którymi zajmowały się inne departamenty i delegatury NIK.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Jednym z najważniejszych i najbardziej interesujących dla Izby zagadnień była kwestia promocji eksportu. Jak wiadomo, drobna przedsiębiorczość jest zainteresowana eksportem swoich wyrobów. Wydawało się nam, że pomoc państwa w tym zakresie jest niezbędna w celu dotarcia do potencjalnych konsumentów poza granicami naszego kraju. Pod koniec 2004 roku została opublikowana informacja o wynikach kontroli wybranych działań administracji rządowej w dziedzinie informatycznych narzędzi promocji eksportu. W zeszłym roku były przeprowadzone stosowne kontrole. W tej chwili trwają ostatnie prace nad informacją o wynikach kontroli działań administracji publicznej w obszarze promocji naszego kraju, w tym eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Każdego roku Izba kontroluje wybrane wydziały ekonomiczno-handlowe naszych ambasad oraz oddziały Polskiej Organizacji Turystycznej za granicą, które są przyczółkami Polski i stanowią pierwszy kontakt dla podmiotów zagranicznych zainteresowanych współpracą z polskimi eksporterami. Izba formułowała liczne wnioski w tym zakresie, wskazując na brak skoordynowanych działań, jak i brak finansowania tych działań, które zostały wcześniej ustalone w Ministerstwie Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">W ramach tegorocznej kontroli wykonania budżetu w Ministerstwie Gospodarki za 2005 rok Izba zwróciła uwagę na bardzo skomplikowane i przez to długotrwałe procedury refundacji naszym podmiotom gospodarczym kosztów udziału w imprezach promocyjnych takich jak wystawy czy targi. Dzięki wynikom kontroli Ministerstwo Gospodarki już podjęło działania w celu zmiany tych procedur, tak aby uzyskiwanie refundacji przez te podmioty było znacznie prostsze i szybsze.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">W 2005 roku dwie kontrole były związane z zatrudnieniem i aktywizacją zawodową. Pierwsza dotyczyła kontroli wykonywania przez administrację publiczną zadań w zakresie aktywizacji zawodowej absolwentów. Ubiegłoroczna kwietniowa kontrola działalności odnosiła się do pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej przeznaczonej na programy promocji zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Trzy kontrole przeprowadzone przez NIK były związane z funkcjonowaniem systemu podatkowego oraz pomocy publicznej. Pierwsza z nich dotyczyła rozliczania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą z podatku dochodowego druga – wykorzystania pomocy Unii Europejskiej dla Polski w ramach programu PHARE, trzecia – ulg podatkowych dla przedsiębiorców, wykorzystania funduszy przedakcesyjnych PHARE na programy dotyczące promocji zatrudnienia, kolejna badała wykorzystanie środków publicznych przez małe i średnie przedsiębiorstwa w województwie pomorskim.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">W ubiegłym roku delegatury w Łodzi i w Krakowie zajmowały się kwestią lokalizacji dużych obiektów handlowych, super – i hipermarketów w województwie łódzkim i województwie małopolskim. W grudniu i w lipcu ubiegłego roku zostały przygotowane stosowne informacje na ten temat.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">W 2004 roku została opublikowana informacja dotycząca wykorzystania energii elektrycznej i ciepła ze źródeł odnawialnych oraz energii elektrycznej produkowanej w skojarzeniu z ciepłem.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">W ostatnim czasie trzykrotnie była kontrolowana Agencja Rozwoju Przemysłu. W pierwszym przypadku chodziło o realizację programu restrukturyzacji naszego przemysłu stoczniowego. Dwukrotnie Izba zajmowała się – jedna kontrola została zakończona, druga trwa – działalnością restrukturyzacyjną wspomnianej Agencji. Dodam, że w kontrolach budżetowych jest badana Polska Agencja Przedsiębiorczości.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Jak już wspomniałam, głównym obszarem zainteresowań departamentu jest restrukturyzacja i prywatyzacja gospodarki. W ubiegłym roku departament ukończył kilka dużych kontroli związanych m.in. z restrukturyzacją przemysłu sektora naftowego, prywatyzacją i restrukturyzacją branży spirytusowej oraz przemysłu cukrowniczego od momentu tworzenia grup i spółek cukrowych aż do czasu zakończenia kontroli. Izba zatem skontrolowała także proces powstania Krajowej Spółki Cukrowej oraz badała, czy Spółka ta wypełniła cele założone przez rząd w zakresie tworzenia silnego podmiotu przemysłu cukrowniczego zdolnego konkurować z innymi podmiotami zagranicznymi produkującymi cukier w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Wiele było kontroli związanych z prywatyzacją majątku Skarbu Państwa, z zaangażowaniem kapitałowym Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych, spółek Skarbu Państwa w inne spółki z udziałem sektora prywatnego. Jednym z priorytetowych kierunków kontroli jest badanie powiązania kapitału publicznego z prywatnym. Kontrole prywatyzacyjne, o których wspomniałem, to prywatyzacja Metaleksportu, przedsiębiorstwa przemysłu mięsnego w Koszalinie. Ponadto przekształcenia własnościowe, które odbywały się w morskich stoczniach remontowych, w tym w szczecińskiej. W bieżącym roku w zakresie przekształceń własnościowych i prywatyzacji departament zajmuje się restrukturyzacją górnictwa i przetwórstwa siarki. Działania kontrolne zostały zakończone i są w tej chwili opracowywane wyniki. W tym roku także powinny być przedstawione wyniki prywatyzacji sektora chemii ciężkiej oraz Polskich Hut Stali.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Oprócz wspomnianych działań kontrolnych przedstawiciele departamentu biorą udział w posiedzeniach komisji sejmowych, informując o wynikach kontroli. W NIK jest prowadzona bardzo szeroka działalność szkoleniowa, ponieważ, jak wiadomo, sprawy związane z restrukturyzacją gospodarki wymagają cały czas aktualizowania wiedzy. Zatem pracownicy Izby biorą udział w konferencjach różnego typu związanych z restrukturyzacją i przekształceniami gospodarczymi.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WicedyrektorDepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliElżbietaSikorska">Informuję jeszcze, że obecnie departament, którym kieruję, wdraża system informatyczny wspomagania kontroli, przygotowania protokołu kontroli, a następnie pisania wystąpień pokontrolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMichałWójcik">Kiedy były prowadzone kontrole super – i hipermarketów w województwach łódzkim i małopolskim? Czy Komisja może otrzymać końcowy raport pokontrolny? Czy NIK zamierza rozszerzyć kontrolę na inne województwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejLiss">W mojej dotychczasowej pracy poselskiej materiały NIK odgrywały bardzo ważną rolę, ponieważ stanowiły wiarygodne źródło informacji na temat działalności poszczególnych sektorów polskiej gospodarki. Zwracam się do dyrektor Elżbiety Sikorskiej, aby przedstawione przez nią informacje dostarczyła Komisji na piśmie. Popieram wniosek posła Michała Wójcika, aby Komisja otrzymała informację NIK o wynikach kontroli super – i hipermarketów oraz wnioski pokontrolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarekMatuszewski">Otrzymałem informacje o wynikach kontroli w łódzkich sklepach wielkopowierzchniowych. Wynika z niej, że nie ma poważniejszych niedociągnięć.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMarekMatuszewski">Chciałem się dowiedzieć, jaki był zakres kontroli sektora naftowego. Czy kontrola dotyczyła firm LOTOS, PKN Orlen, naftobaz? Wiadomo, że w tej chwili ceny paliw mają wpływ na inflację. Czy NIK sprawdzał, jak jest marża produkcyjna w PKN Orlen i w LOTOS?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJacekPiechota">Ilu pracowników jest zatrudnionych w departamencie? Pytam się, ponieważ zakres kontroli jest bardzo szeroki. Jak są udostępniane materiały Najwyższej Izby Kontroli? Czy są dostępne w Internecie? Czy można się z nimi zapoznać?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKElżbietaSikorska">W sprawie hipermarketów informacje o wynikach kontroli w dwóch województwach zostaną dostarczone Komisji w najbliższym czasie. W kwestii dostępności do materiałów NIK informuję, że, zgodnie z zapisami ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, po zatwierdzeniu informacji o wynikach kontroli jest ona przekazywana do Sejmu. Następnie prezes NIK zwołuje konferencję prasową, podczas której prezentuje wyniki kontroli. Potem skrót prasowy oraz cała informacja jest zamieszczana na stronie internetowej NIK w „Biuletynie Informacji Publicznej”. W departamencie pracuje 75 osób, z czego 3 należą do kadry kierowniczej, 3 do obsługi technicznej. Reszta pracowników nadzoruje i wykonuje czynności kontrolne. Departament korzysta z pomocy delegatur i innych departamentu. Wkład pracy delegatur jest bardzo znaczący.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WicedyrektordepartamentuNIKElżbietaSikorska">Informacje, które dzisiaj przedstawiłam, nigdzie nie są zawarte. Nie mogę więc ich dostarczyć Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJacekPiechota">Będzie można je znaleźć w stenogramie z dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKElżbietaSikorska">W odpowiedzi na pytanie o naftobazy informuję, że sprawy związane z sektorem paliwowym były zawsze przedmiotem zainteresowania departamentu. W 2001 roku była przeprowadzona kontrola dotycząca cen paliw, stosowanych marż. Następnie była przeprowadzona kontrola w PKN Orlen zlecona przez komisję śledczą Sejmu poprzedniej kadencji, dotycząca zawierania kontraktów handlowych z podmiotami dostarczającymi surowiec do produkcji materiałów ropopochodnych. Kolejna kontrola, również na zlecenie wspomnianej komisji śledczej, była związana ze sprzedażą przez Polską Żeglugę Morską w Szczecinie firmie JNS akcji naftobazy, co spowodowało pewne perturbacje, jeśli chodzi wpływ państwa na naftobazy. Największa kontrola dotyczyła restrukturyzacji własnościowej przedsiębiorstw sektora naftowego. Informacja została wysłana do Sejmu 16 lutego 2005 roku. Przedmiotem tej kontroli był bardzo szeroki zakres zmian organizacyjnych, własnościowych dotyczących sektora naftowego zarówno Rafinerii Południowej, jak i Rafinerii Gdańskiej oraz PKN Orlen. Informacja o sektorze naftowym jest dostępna na stronie internetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJacekPiechota">Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności NIK w 2005 r. w zakresie działania Komisji i opiniuje je pozytywnie, nie zgłaszając uwag. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJacekPiechota">Stwierdzam, że Komisja zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności NIK w 2005 r. w zakresie działania Komisji i opiniuje je pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejLiss">Czy w przyszłym roku NIK mógłby przedstawić materiały ściśle związane z działalnością Komisji? Dysponujemy ogólną informacją, ale nie ma materiału do analizowania. Dokumenty NIK są bardzo ważne dla Komisji, ponieważ pozwala postawić wnioski, na podstawie których Komisja buduje swój program pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJacekPiechota">Zwracam uwagę, że w zeszłym roku nie było Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości. Ta tematyka była zwarta w planie pracy Komisji Gospodarki. Naszym zadaniem, jest określenie życzeń pod adresem Najwyższej Izby Kontroli. Sądzę, że przyszłoroczne sprawozdanie z działalności NIK będzie bardziej odpowiadało zakresowi naszych zainteresowań. Na następnym posiedzeniu Komisji będzie o tym mowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKElżbietaSikorska">Zakres zainteresowań Komisji obejmuje szereg różnych departamentów NIK. Wyraźne określenie życzeń przez członków Komisji ułatwi prace nad przygotowaniem zarówno bieżących materiałów, jak i sprawozdania NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJacekPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>