text_structure.xml
12.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Otwieram posiedzenie Komisji Rodziny i Praw Kobiet. Witam wszystkich państwa. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie propozycji i wniosków do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że zaproponowany porządek dzisiejszego posiedzenia został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Proponujemy, aby Najwyższa Izba Kontroli w swoim planie pracy uwzględniła następujące tematy. Po pierwsze, funkcjonowanie powiatowych centrów pomocy rodzinie w zakresie wspierania rodzin wychowujących osoby niepełnosprawne. Po drugie, realizacja zadań powiatowych i miejskich centrów pomocy rodzinie określonych przez ustawodawcę. Po trzecie, opieka medyczna nad matką i dzieckiem w placówkach szpitalnych, funkcjonowanie oddziałów położniczych, w tym kształtowanie się odpłatności za porody rodzinne. Po czwarte, funkcjonowanie szkół rodzenia przy placówkach szpitalnych oraz pomoc psychologiczna udzielana kobietom będącym w sytuacjach krytycznych. Przypomnę, że na jednym z posiedzeń naszej Komisji został sformułowany wniosek o skontrolowanie, czy na oddziałach położniczych i ginekologicznych kobiety będące w sytuacjach krytycznych mogą liczyć na pomoc psychologa. Po piąte, funkcjonowanie domów pomocy społecznej w zakresie tworzenia warunków sprzyjających godnej i aktywnej starości. Po szóste, przestrzeganie praw ucznia w szkołach w świetle przepisów Kodeksu ucznia i ustawy o systemie oświaty. Po siódme, kontrola dostępności uczniów niepełnosprawnych do szkół powszechnych. Po ósme, przestrzeganie praw ucznia, czy nie zachodzi dyskryminacja polegająca na tworzeniu osobnych klas dla biednych i bogatych uczniów. Oczywiście jest to kontrola w szkołach.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Czy mają państwo jeszcze jakieś inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">Proponuję kontrolę w instytucjonalnych domach opieki zastępczej, czyli w publicznych domach dziecka. Sprawdzenie poprawności funkcjonowania tych instytucji, przestrzegania prawa, liczebności dzieci, sprawowania nad nimi opieki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Kontrolę taką rozpoczęliśmy trzy tygodnie temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">To świetnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Kontrola ta odbywa się na wniosek Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">Nie było o niej słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Zaproponowali państwo skontrolowanie funkcjonowania domów pomocy społecznej. Kontrola obejmująca ten temat była przed dwoma laty. W tym roku delegatura białostocka na swoim terenie prowadzi kontrolę wszystkich domów pomocy społecznej. Informacja o wynikach tego przeglądu będzie pod koniec roku. Proszę więc o skreślenie tej propozycji, ponieważ byłoby to permanentne nękanie domów pomocy społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Z doniesień medialnych wynika, że w domach pomocy społecznej pomimo kontroli, ciągle jeszcze źle się dzieje. Na przykład, wśród negatywnych zjawisk nadal stwierdza się zbyt małą powierzchnię przypadającą na jednego mieszkańca. Umieściliśmy ten temat w planie pracy, ale do państwa należy decyzja o jego realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">Mam pytanie do pana dyrektora. Czy podczas tegorocznej kontroli urzędów wojewódzkich będzie również sprawdzany aspekt sprawowania przez nie kontroli nad domami pomocy społecznej? Wiemy przecież, że taki obowiązek wynika z ustawy. Z poprzedniej kontroli, o której pan dyrektor już wspomniał, wypływały bardzo smutne wnioski – nadzór urzędów wojewódzkich bywał niepełny, nie tak częsty jak nakazuje ustawa, a czasem w ogóle go nie było. Czy w tym roku urzędy wojewódzkie pod tym kątem też będą kontrolowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nie jestem gospodarzem tego tematu. Opiniowałem ten program, ale to było przed czterema miesiącami. Teraz po prostu nie pamiętam tego, a nie chciałbym państwa wprowadzić w błąd.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Pani poseł przypomniała, że nie było odpowiedniego nadzoru urzędów wojewódzkich nad domami pomocy społecznej. My nawet spiskową teorię dziejów przyłożyliśmy do tego. O co wtedy chodziło? Ponieważ programy restrukturyzacji nie były realizowane, wojewodom wygodniej było nie wiedzieć o tym, gdyż musieliby po prostu wstrzymać funkcjonowanie tych placówek. Wydaje mi się, że to była główna przyczyna takiego stanu rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">Ale mnie nie chodzi o kontrolę białostocką, tylko o kontrolę, która będzie przeprowadzana w urzędach wojewódzkich, żeby sprawdzić je pod kątem wypełniania obowiązku sprawowania nadzoru nad tym, co dzieje się w domach pomocy społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Departament Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia nie planuje kontroli w urzędach wojewódzkich, a na temat innych departamentów nie mogę się wypowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Rozumiem, że taka kontrola nie podlegałaby temu departamentowi, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Ale taką kontrolę może przeprowadzić inny departament. Jak wobec tego sformułujemy ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">Jak jest sprawowany nadzór i kontrola domów opieki społecznej przez urzędy wojewódzkie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Departament Administracji Publicznej dość często przeprowadza kontrole w urzędach wojewódzkich i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby którąś z nich rozszerzyć o tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełElżbietaRadziszewska">Dobrze. Dziękujemy bardzo. Możemy zatem wprowadzić do planu pracy propozycję kontroli dla Departamentu Administracji Publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Czy są jeszcze jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAlojzyLysko">Liczba dzieci z różnymi, licznymi dysfunkcjami zdrowotnymi rośnie. Niektórzy nawet wskaźnik ten lokują w granicach 60–70%. To jest niepokojące. Tymczasem liczba dzieci, młodzieży jako pacjentów w sanatoriach, spada. Dochodziłem przyczyn tego stanu i okazuje się, że jest ich bardzo wiele. Jedną z nich są zwyczajne bariery biurokratyczne. Na przykład tzw. liczba niedojazdów do sanatoriów związana jest z pewnym problemem, nikt po badaniach nie kontroluje skierowań, nie kontroluje czy dzieci docierają do sanatorium, czy nie. Byłoby dobrze gdybyśmy zbadali, dlaczego należna dzieciom opieka, nie może być realizowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Panie pośle, czy można prosić o powtórzenie tematu kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełAlojzyLysko">Z jakich powodów liczba dzieci w sanatoriach spada, skoro liczba dzieci z dysfunkcjami zdrowotnymi z roku na rok rośnie. Jakie są tego przyczyny?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełHenrykGołębiewski">Chciałbym zaproponować pewną modyfikację punktu siódmego – „kontrola dostępności uczniów niepełnosprawnych do szkół powszechnych”. Proponuję, aby zapis ten brzmiał „kontrola dostępności uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowo-wychowawczych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Dziękuję bardzo za tę poprawkę, jest ona bardzo słuszna.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Obawiam się, że środki którymi dysponuje NIK nie pozwolą na zbadanie niedojazdów dzieci do sanatoriów. Kontrolą musieliby być objęci także rodzice tych dzieci, a NIK właściwie nie posiada narzędzi do badania osób prywatnych. Ewentualnie możliwe by to było tylko w formie ankiety, ale takie badanie nie bardzo się udaje, ponieważ zbyt mało jest na nie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Czy pan poseł przyjmuje tę odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełAlojzyLysko">Rodzicom czasami po prostu brakuje środków finansowych, aby dzieci wyekspediować do sanatorium. Zwracałem uwagę, że przyczyn jest wiele. Na przykład, lekarz nie ma czasu by po badaniu dziecka takie skierowanie wypisać. Mówi, że to nie należy do jego obowiązków. Chcielibyśmy poznać wszystkie przyczyny i ich podłoże. Dziecko nie może być tutaj ofiarą.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Panie pośle, uzgodniłyśmy z panią poseł Elżbietą Radziszewską, wiceprzewodniczącą Komisji, że najskuteczniejszym krokiem w tej sprawie byłoby złożenie interpelacji. Gdy otrzyma pan odpowiedź, zastanowimy się jak dalej pociągnąć tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełAlojzyLysko">Dziękuję. Wobec tego wycofuję moją propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Czy są inne propozycje? Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała przedstawione propozycje do planu pracy dla Najwyższej Izby Kontroli na 2008 rok? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała propozycje do planu pracy dla NIK na 2008 rok. Przedstawimy je pani poseł Teresie Piotrowskiej przewodniczącej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaSobecka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji Rodziny i Praw Kobiet.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>