text_structure.xml
27.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W dniu dzisiejszym mamy rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Proszę przewodniczącego podkomisji, pana posła Tadeusza Zielińskiego, aby zechciał nam przedstawić wynik pracy podkomisji nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Efekt prac podkomisji przedstawię w sposób sumaryczny. Nie będę analizował i wyjaśniał poszczególnych przepisów, ze względu na czas.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszZieliński">Podczas posiedzenia połączonych Komisji w dniu wczorajszym, największą wątpliwość budziła kwestia gospodarki finansowej kolumny transportu sanitarnego i możliwości przekształcenia, w wypadku pojawienia się ujemnego wyniku finansowego, kolumny transportu sanitarnego - będącej osobą prawną w zakład budżetowy lub jednostkę budżetową.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełTadeuszZieliński">Podkomisja wyszła temu postulatowi naprzeciw i uznała, że właśnie sejmikowi województwa należy pozostawić możliwość przekształcenia osoby prawnej, którą jest kolumna transportu sanitarnego - bądź w zakład budżetowy, bądź w jednostkę budżetową, bądź też dokonać likwidacji tego podmiotu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełTadeuszZieliński">W związku z tym rozszerzyliśmy brzmienie art. 70b, nadając mu jednocześnie nowy kształt, stwierdzając w ust. 5: „W przypadku braku możliwości pokrycia ujemnego wyniku finansowego działalności kolumny transportu sanitarnego, organ założycielski może podjąć uchwałę o zmianie formy gospodarki finansowej w zakład budżetowy lub jednostkę budżetową albo podjąć uchwałę o jej likwidacji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełTadeuszZieliński">Zastrzeżenie to dotyczy obowiązku zatrudnienia, kontynuacji świadczeń przez tę jednostkę i nienadużywania możliwości przekształceń.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełTadeuszZieliński">Jednocześnie chcę dodać, że podkomisja radziła nad tym, czy nie wprowadzać jakiegoś przepisu, przejściowego, dotyczącego okresu między 1 stycznia, a momentem rejestracji kolumn w sądzie rejestrowym, a także czy nie usankcjonować, w postaci konkretnego przepisu sytuacji, która teraz ma miejsce, polegającej na tym, że kasy chorych kontraktują z województwami usługi transportowe. W ramach tych kontraktów województwa zobowiązują się do przekazania środków otrzymanych z kas chorych do jednostek budżetowych, którymi są kolumny transportu sanitarnego w chwili obecnej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełTadeuszZieliński">Po dyskusji doszliśmy do wniosku, iż byłoby to niecelowe. Nowa regulacja mogłaby bowiem rodzić wątpliwości, czy dotychczasowa praktyka jest słuszna, czy ma podstawę prawną? Tu dodam, że dotychczasowa praktyka ma pewne uzasadnienie w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Stąd nie chcielibyśmy jej dezawuować i podkomisja skoncentrowała się na opracowaniu regulacji, która będzie działała w tym obszarze, od chwili rejestracji kolumn transportu sanitarnego w rejestrze kolumn.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełTadeuszZieliński">Tak więc ta propozycja, którą przedstawiamy, ma zakres ograniczony. Dotyczy kwestii rejestrowych i sposobu nabycia osobowości prawnej przez kolumny transportu, natomiast nie przesądzamy tutaj sprawy przekazywania finansów z kas chorych do kolumn, do dnia uzyskania przez te kolumny osobowości prawnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są jakieś uwagi i pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławPawlak">Mam pytanie podstawowe - z jakich przepisów, bądź dlaczego zapisujemy w tej ustawie, że organem założycielskim jest sejmik województwa, skoro dzisiaj organem założycielskim jest wojewoda. Chodzi o to, że w art. 70b ust. 5 piszemy o ewentualnej likwidacji i może być taka sytuacja, że dzisiaj niektóre kolumny są zagrożone i sejmik będzie musiał wtedy dokonać likwidacji, zgodnie z tą decyzją. Koszty obciążą samorząd. W związku z tym mam pytanie czy jest uzasadniony zapis, w którym podkreślamy, że sejmik wojewódzki jest organem założycielskim kolumn?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanKochanowski">Ustawa, którą proponujemy, niczego nie rozwiązuje na dzisiaj. Autentycznie na dzisiaj, organami założycielskimi są sejmik i wojewoda. Czyli jest dwoistość. Nikt nie chce się przyznać, ale trzeba wyraźnie powiedzieć, że nie wszystkie sejmiki podpisują umowy z kasami chorych i kasy chorych wypłacają zaliczkowo wynagrodzenia dla pracowników tych kolumn.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJanKochanowski">Ponadto trzeba powiedzieć, że sytuacja samych kolumn nie jest rozwiązana, gdyż np. w woj. lubuskim w skład kolumny wchodzą jednostki leżące poza obrębem województwa - Międzychód, Choszczno. To jest sprawa nie rozwiązana. Tamtych jednostek nikt nie chce przejąć, natomiast one fizycznie znajdują się w tych jednostkach, w których były dotychczas.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJanKochanowski">Po trzecie - trzeba wypowiedzieć pracownikom już dzisiaj pracę. Trzeba dać tym pracownikom np. odprawy już dzisiaj, nie czekając, kiedy się zarejestruje kolumna transportu, a na to nie ma pieniędzy. Jednocześnie trzeba przeprowadzać reorganizację tych kolumn.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełJanKochanowski">Ta ustawa załatwia tylko jedną sprawę - przekazuje sejmikowi, jako organowi założycielskiemu, cały kłopot z tym wszystkim, co pozostaje. Natomiast nie mówi - kto to sfinansuje, z jakich środków i jakie rozliczenie nastąpi do tej pory.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełJanKochanowski">Czyli my moglibyśmy założyć, że to nastąpi od 1 maja czy 1 czerwca, natomiast na dzień dzisiejszy nikt nie zwolnił z organu założycielskiego wojewody, który nie dopełnił do 1 grudnia obowiązku usamodzielnienia kolumn.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełJanKochanowski">Tym samym nie zwalnia to z niego dalszego obowiązku przejęcia, czyli finansowania tych kolumn, do czasu ich usamodzielnienia i dopiero w tym momencie moglibyśmy po-wiedzieć, że ta ustawa spełnia oczekiwania, bo organem założycielskim stanie się sejmik i przejmie ten majątek, który decyzją wojewody musi być przekazany marszałkowi sejmiku.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełJanKochanowski">W związku z tym uważam, że proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem pośrednim, które niczego na dzień dzisiejszy nie załatwia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Chciałbym zaproponować zakończenie dyskusji, bo pro-wadziliśmy ją w dniu wczorajszym. Podkomisja miała wziąć pod uwagę wszystkie sugestie, które zostały zgłoszone, m.in. mówiło się o tym, iż jest to rozwiązanie doraźne, ale jest ono konieczne ze względów formalnych. Dlatego wznawianie dyskusji na ten temat i powtarzanie argumentów, uważam za bezsensowne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Proszę pana posła Tadeusza Zielińskiego o od-powiedź na pytania, następnie przejdziemy do decydowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Odpowiem krótko - ten projekt w sposób stanowczy decyduje o tym, że organem założycielskim jest sejmik i w ten sposób przecina wszelki spór o to, kto jest odpowiedzialny. Sejmik województwa jest kompetentny kontynuować proces usamodzielnienia i uzyskania przez kolumny transportu osobowości prawnej. Idzie właśnie o to, aby te podmioty mogły stać się stroną wobec kasy chorych i mogły uzyskiwać pieniądze z kasy chorych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zgodnie z propozycją pana posła Andrzeja Wojtyły, chciałbym teraz przejść do przegłosowania poszczególnych artykułów ustawy, zgodnie z przedstawionym nam w sprawozdaniu projektem. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, przejdziemy do głosowania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W art. 1 w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, z późniejszymi zmianami, wprowadza się następujące zmiany:</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">1) w art. 70a ust. 4 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">„4. Kolumnę transportu sanitarnego tworzy, przekształca i likwiduje organ założycielski, którym jest sejmik województwa”.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto jest za przyjęciem pierwszej zmiany?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 3 było przeciwnych, 5 ws-trzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełStanisławGrzonkowski">2) art. 70b otrzymuje nowe brzmienie - tak jak przedstawiono w sprawozdaniu. Kto opowiada się za przyjęciem tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 5 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PosełStanisławGrzonkowski">3) w art. 70d wyrazy „pkt 3” skreśla się. Kto jest za przyjęciem tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 22 posłów, 1 był przeciwny, 5 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PosełStanisławGrzonkowski">4) w art. 70e wyrazy „jednostkach, o których mowa w art. 70a ust. 3” zastępuje się wyrazami „kolumnach transportu sanitarnego”. Kto jest za przyjęciem tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 3 było przeciwnych, 5 ws-trzymało się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławPawlak">W związku z tym, że rozpatrujemy poszczególne artykuły, mam pytanie, co będzie, jeżeli w ciągu miesiąca nie nastąpi złożenie wniosku. Co dalej będzie z taką kolumną transportu sanitarnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Będzie to naruszenie przepisów ustawy. Ustawa nie przewiduje żadnych sankcji. Natomiast wiemy, że w interesie kolumny jest uzyskanie osobowości, bo inaczej grozi jej śmierć ekonomiczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławPawlak">Ale jakie będą skutki ekonomiczne czy też inne, wynikające z faktu zaniechania złożenia wniosku? Kto poniesie odpowiedzialność za stan rzeczy, który będzie skutkiem zaniechania złożenia wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Odpowiedzialność ponosi organ założycielski, czyli sejmik województwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZygmuntMachnik">Mam pytanie w związku z przekazaniem jednostek, które były do tej pory jednostkami skarbu państwa - samorządom wojewódzkim. W przypadku samorządnego województwa śląskiego jest ponad 100 takich jednostek.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełZygmuntMachnik">Warunki, które były ustalane przy reformie mówiły o tym, że jednostki te mają być przekazane bez zobowiązań. Jakie gwarancje ma Sejm, że te jednostki zostały przekazane faktycznie bez zobowiązań samorządom wojewódzkim. Kto będzie ponosił odpowiedzialność za zobowiązania, które się wloką za tymi jednostkami do dzisiejszego dnia?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejJanuszSolarz">Generalnie mogę odpowiedzieć, że jeśli chodzi o wojewódzkie kolumny transportu, one na dzień 31 grudnia - nie posiadały zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejJanuszSolarz">Jeśli natomiast chodzi o problemy powstałe w wyniku funkcjonowania po 1 stycznia i problemy związane z restrukturyzacją tych jednostek - to chcemy ten proces wspierać. Oczywiście będzie to możliwe, jeśli będą one przekształcone w zakresie restrukturyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławPawlak">W art. 2 mamy zapis mówiący o tym, że kolumny transportu sanitarnego staną się jakby własnością organu założycielskiego, którym jest sejmik województwa „z chwilą wpisu do rejestru kolumn transportu sanitarnego”.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełStanisławPawlak">Dalej piszemy, że „do tego czasu działają w dotychczasowej formie jednostki budżetowej albo zakładu budżetowego”. Dalej „wniosek o rejestrację powinien być złożony nie później niż w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy”.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełStanisławPawlak">Czyli rozumiem z tego, że kolumna stanie się jak gdyby podporządkowana sejmikowi w momencie, kiedy zostanie wpisana do rejestru. Jeśli komuna nie złoży wniosku o wpis do rejestru, w związku z tym nie zostanie zarejestrowana, czyli nie stanie się własnością organu założycielskiego. I co dalej? Jak długo stan taki może trwać?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Kolumny transportu sanitarnego nie mają się stać własnością sejmiku. Sejmik jest w stosunku do nich organem założycielskim. Kolumny są własnością tych osób prawnych, którymi się stają. Tak więc są to podmioty, które znajdują się na zewnątrz samorządów. To nie jest samorządowa osoba prawna. Co więcej - one już znajdują się w gestii sejmików wojewódzkich, ponieważ zostały im przekazane.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełTadeuszZieliński">Natomiast wojewodowie byli obciążeni obowiązkiem przeprowadzenia procesu usamodzielnienia się tych podmiotów i uzyskania przez nich osobowości prawnej. Mogli to zrobić do końca grudnia minionego roku - nie zrobili tego i stąd to „zawieszenie” kolumn transportu. Stan tego „zawieszenia” trwać będzie do momentu wejścia w życie ustawy, o której mówimy, bowiem nakłada ona obowiązek złożenia wniosku o rejestrację w ciągu miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławPawlak">Wprawdzie nie uzyskałem odpowiedzi na moją wątpliwość, ale proszę mi jeszcze powiedzieć - kto ma wystąpić z wnioskiem o wpis do rejestru?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Organ założycielski, którym jest sejmik wojewódzki, o którym mowa w art. 70a ust. 4. On „tworzy, przekształca i likwiduje” ten podmiot.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosłankaKrystynaHerman">Ponieważ art. 2 nie rozpatrywaliśmy w podkomisji dość szczegółowo - utknęliśmy na stanie obecnym i sposobie finansowania na dzisiaj kolumn transportu sanitarnego - mam pytanie, czy może pozostać taki zapis, który mówi: „Kolumny transportu sanitarnego przejęte przez samorząd województwa na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy...” skoro to się formalnie nie odbyło?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosłankaKrystynaHerman">Przecież kolumny nie zostały przekazane do samorządu województwa, ponieważ ustawa przewidywała przekazanie ich do wojewody. A więc, czy może ten zapis w nowelizacji ustawy pozostać?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Błąd, który został popełniony polegał na tym, że mieliśmy dwoistość. W istocie kolumna transportu została przekazana do samorządu wojewódzkiego, natomiast prawo jej usamodzielnienia i środki - zostały w innym miejscu. W związku z tym, że nie zostało wykonane usamodzielnienie do 1 stycznia - wpadliśmy w sytuację, w której - co prawda - sejmik miał przypisaną i ma przypisaną i tu nie dokonujemy zmiany - kolumnę transportu, natomiast nie posiada żadnych instrumentów prawnych, żeby ingerować w sposób również finansowy.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Stąd pojawiły się wątpliwości sejmików i ich prośby, bo finansowanie kolumny do tej chwili wywoływało wątpliwości prawne i nawet nasuwało obawy o nielegalność takich działań. Można tylko ubolewać, że przez parlament takie uregulowanie - podobnie jak w przypadku placówek kultury - przeszło.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJanKochanowski">Chciałbym powiedzieć, że myśmy sami zapisali, że cokolwiek samorządy przejmą - przejmą decyzję wojewody. Chcę jednocześnie stwierdzić, że takich decyzji, na dzień dzisiejszy nie ma. Tak samo, żeby taką kolumnę transportu organ założycielski - sejmik - przejął, najpierw musi ten projekt przejąć decyzję wojewody.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełJanKochanowski">Po to, żeby mógł przekazać podmiotowi, pod nazwą kolumna transportu sanitarnego, który się sam rejestruje. Inaczej - komu to przekaże? Przecież wisimy cały czas w próżni. Ja dlatego stwierdziłem, że ta ustawa niczego na dzień dzisiejszy nie załatwia w kolumnach transportu sanitarnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełStanisławPawlak">Chcę potwierdzić tę wątpliwość, którą zgłosiła posłanka Krystyna Herman, ponieważ województwo kujawsko-pomorskie nie przejęło dotychczas żadnego majątku, ani osób, ani finansów, które świadczyłyby o tym, że ustawa z 13 października została wykonana. Ta ustawa nie została wykonana do tej pory i zapis art. 2 mówiący, że „Kolumny transportu sanitarnego przejęte przez samorząd województwa na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 13 października 1998 r....” - jest niewłaściwy.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełStanisławPawlak">Nie można się powoływać na przepis ustawy, który nie został wykonany. Trzeba znaleźć inną podstawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełTadeuszZieliński">To ta ustawa, która jest wydana w czasie późniejszym niż spodziewana decyzja wojewody - jest bardziej stanowczym aktem niż decyzja wojewody i ona w miejsce decyzji wojewody przekazuje te podmioty, w sposób bezsprzeczny samorządowemu województwu. Ona - tak jak powiedziałem wcześniej - przecina wszelkie wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełTadeuszZieliński">Jeśli nie mogło dojść do decyzji wojewody - z przyczyn nam znanych, wyjaśnianych tu niejednokrotnie - to teraz właśnie wkracza tu ustawodawca i powiada, że kolumny tran-sportu sanitarnego podlegają województwu samorządowemu i sejmik województwa, jako organ założycielski, ma dokończyć proces usamodzielnienia tych jednostek.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełTadeuszZieliński">Jeszcze raz powtarzam - kolumny transportu zostały przekazane na mocy ustawy z 13 października województwom samorządowym. Ustawa ma charakter władczy i dokonała przekazania, natomiast obecna ustawa w sposób wyraźny stwierdza to przekazanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czym innym jest przyjęcie funkcji z mocy ustawy, a czym innym jest przejęcie składników majątkowych w drodze decyzji wojewody.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełMirosławSekuła">Sytuacja w tej chwili rzeczywiście jest zła, bo funkcje z mocy ustawy - tej tzw. zsypowej - są już przejęte przez samorząd województwa - czy nam się to podoba, czy nie. Natomiast kwestia przejęcia składników majątkowych musi zostać uregulowana decyzją wojewody. To nie jest zrobione - z tego co ja wiem - nigdzie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z tym, że nie ma takiej możliwości - jak chciałby pan poseł Jan Kochanowski - żeby dzisiaj załatwić wszystko za jednym zamachem. Jedynie takie zdroworozsądkowe postępowanie, to znaczy załatwianie spraw po kolei, może wyprowadzić nas z tej złej sytuacji, do której doprowadziło nieusamodzielnienie kolumn transportu sanitarnego przed końcem ub.r. Niestety, będziemy musieli się pogodzić z tym, że jeszcze jakiś czas, dopóki nie zostaną te błędy naprawione, będzie stan takiego „zawieszenia” tych kolumn.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z tym bardzo proszę posłów - myśmy to wczoraj nadzwyczaj dokładnie przeanalizowali - żeby to jeszcze raz przemyśleli i żeby zaufali tym wczorajszym dyskusjom podkomisji. Żadnego lepszego rozwiązania takiego, które by satysfakcjonowało posłów - nie ma. Trzeba więc wybrać rozwiązanie dobre, bo bardzo dobrego - nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Nie ma więcej pytań, wobec tego proponuję, abyśmy przeszli do głosowania art. 2.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto z posłów jest za przyjęciem art. 2 w brzmieniu przedstawionym przez podkomisję w sprawozdaniu?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 22 posłów, 1 był przeciwny, a 5 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty. Przechodzimy do art. 3. Czy w tej sprawie są jakieś pytania lub wnioski?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Zdaję sobie sprawę z presji czasowej, ale mimo wszystko chciałam prosić, abyśmy dokonali zmiany - żeby ustawa weszła w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. Uważam, że ustawa nie powinny wchodzić w życie z dniem ogłoszenia. To bardzo zła praktyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszSolarz">Gorąco proszę, żeby jednak ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia. Sprawa jest naprawdę pilna i towarzyszy jej wiele napięć. Możliwość szybkiego jej uregulowania - łagodziłaby wiele konfliktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Bardzo bylibyśmy wdzięczni, gdyby odpowiednia propozycja była zgłoszona wcześniej, albo gdybyście państwo podczas prac w komisji kompetencyjnej dopilnowali tutaj tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Gdyby był preferencyjny projekt nawet dzień temu - to byśmy tę ustawę już mieli. Tak więc tu wina nie leży po naszej stronie. 7 dni nas nie zbawi, a tu łamiemy kolejny elementarny zwyczaj i zasadę w zakresie stanowienia prawa. Przecież nie może ustawa wejść w życie z dniem ogłoszenia - nawet Dzienniki Ustaw nie dojdą. Jest przecież jakieś minimum przyzwoitości.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Dlatego - rozumiejąc powody, o których pan minister mówi - mimo wszystko podtrzymuję mój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wobec wniosku pani przewodniczącej zapytam - czy ktoś jest przeciwny? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że art. 3 będzie w brzmieniu zaproponowanym przez panią przewodniczącą. Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego art. 3 przyjmujemy w brzmieniu: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławPawlak">Chciałbym zapytać, czy w pracach nad tym projektem brali udział eksperci. Jeżeli są na sali, chciałbym usłyszeć głos eksperta w tej sprawie, a także zdanie przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Oczywiście w pracach podkomisji brał udział przedstawiciel Biura Legislacyjnego, a także Biura Studiów i Ekspertyz.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego wnosi jakieś uwag i przed głosowaniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto z posłów jest za przyjęciem tej ustawy w brzmieniu przygotowanym przez pod-komisję?</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 20 posłów, 5 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przechodzimy teraz do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą połączonych Komisji został poseł Tadeusz Zieliński. Czy pan poseł zgadza się? Dziękuję. Czy jest inna propozycja? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy ktoś z posłów jest przeciwny zgłoszonej kandydaturze? Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam, że Komisje będzie reprezentował przed Sejmem pan poseł Tadeusz Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Mam jeszcze komunikat dla członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Otóż jest kwestia doręczonego państwu projektu, który usuwa kolejną, wskazywaną m.in. przez opozycję, lukę dotyczącą finansowania placówek kultury. Chcielibyśmy jak najszybciej zgłosić odpowiednią inicjatywę.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Ponieważ obecnie - jak rozumiem - nie będziemy mogli kontynuować obrad, chciałbym prosić o ewentualną zgodę na zwołanie krótkiego posiedzenia Komisji w dniu jutrzejszym lub w piątek. Słyszę, że państwo wolicie jutro. Wobec tego postaramy się znaleźć salę i proszę zważać na komunikaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>