text_structure.xml
77.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełHenrykWujec">W sprawie formalnej. Chciałbym przypomnieć, że na poprzednim posiedzeniu, w ubiegłym tygodniu, zgłosiłem formalny wniosek o uzupełnienie porządku obrad Komisji o punkt - zmiana przewodniczącego i o rozpatrzenie tego punktu jako punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełHenrykWujec">Pan przewodniczący nie poddał tego punktu pod głosowanie, wobec czego zgłaszam ponownie formalny wniosek o uzupełnienie porządku obrad o punkt: zmiana przewodniczącego - na podstawie art. 21 ust. 3 Regulaminu Sejmu - i o rozpatrzenie go jako punktu pierwszego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławKalemba">Jesteśmy przed zasadniczymi rozstrzygnięciami ustawowymi, jeśli chodzi o cukrownictwo w Polsce, a tym samym o interesy plantatorów, pracowników itd. Dlatego przestrzegałbym wnioskodawców przed odwoływaniem przewodniczącego Komisji przed tymi zasadniczymi rozstrzygnięciami - jeśli już mają takie pomysły.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławKalemba">Uważam, że można mieć różne zastrzeżenia do przewodniczącego - tak, jak do każdego z nas - ale trzeba pamiętać, że za prawidłowe przekształcenia i za zabezpieczenie interesów tych, o których mówiłem, przewodniczący „nadstawił karku” bardziej niż ktokolwiek z nas.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławKalemba">Po drugie - w ubiegłej kadencji mieliśmy już doświadczenia, że kiedy przychodziło do rozstrzygnięć w prywatyzacji sektora tytoniowego, wtedy też, pod wpływem różnych lobby został odwołany przewodniczący Komisji Przekształceń Własnościowych - Bogdan Pęk z Polskiego Stronnictwa Ludowego. Dzisiaj pewne konsekwencje tych zmian w branży tytoniowej plantatorzy odczuwają.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełStanisławKalemba">Uważam, że w trosce o prestiż naszej Komisji, odpowiedzialność za przekształcenia w tym sektorze, nie należy teraz, na tym etapie prac, dokonywać zmiany przewodniczącego Komisji i przestrzegałbym wszystkich przed takim krokiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaHalinaNowinaKonopka">Chciałabym zwrócić się z prośbą do posła Henryka Wujca o wycofanie tego wniosku. W innym wypadku stawiam wniosek przeciwny.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosłankaHalinaNowinaKonopka">W tej chwili jesteśmy na moment przed ostatecznym rozstrzygnięciem decyzji w sprawie ustawy o cukrownictwie. Zmiana przewodniczącego w czytelny sposób ma przechylić szalę na rzecz jednego z rozwiązań. Jest to działanie zdecydowanie o podłożu politycznym i jako takie nie będzie służyło rozstrzygnięciom merytorycznym, sprzyjającym interesom polskiego rolnictwa, polskiej racji stanu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosłankaHalinaNowinaKonopka">Dlatego właśnie proszę posła Henryka Wujca o wycofanie dzisiaj wniosku. Mówię wyraźnie dzisiaj, bo jeśli macie panowie porachunki polityczne - to może rozstrzygać je po rozstrzygnięciach dotyczących ustawy o cukrze. Chyba, że jest to metoda na uniemożliwienie przyjęcia pewnych rozwiązań, które być może Unii Wolności nie pasują. Nie sądzę jednak, by tak było, dlatego proszę o wycofanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarianDembiński">Na poprzednim posiedzeniu, po tym jak poseł Henryk Wujec złożył wniosek o poszerzenie porządku, poruszyłem dwie bardzo ważne kwestie, w mojej ocenie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarianDembiński">Pierwsza to fakt, iż zanim dokona się zmian, należałoby wyrównać dysparytety, jakie AWS ma w tej Komisji. Brakuje nam około 5 posłów w Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełMarianDembiński">Po drugie - panie pośle Wujec, to co pan zaproponował na poprzednim posiedzeniu to zwykła retorsja na to, co działo się na sali. Przewodniczący Gabriel Janowski może zbyt emocjonalnie, zbyt ostro bronił koncepcji dotyczącej Polskiego Cukru i tylko za to ma być zdjęty ze stanowiska. Pan, panie pośle Wujec, gra tu politycznie, a nie merytorycznie. Myślę, że na spokojnie - jeśli już - taka zmiana powinna się dokonywać. Jest to duża Komisja i AWS chciałby, aby prezydia partii najpierw rozmawiały na ten temat.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełMarianDembiński">Jest takie powiedzenie: „nie zmienia się zaprzęgu podczas pokonywania brodu”. Chyba że chce się ten zaprzęg utopić świadomie po to, by jakiś inny woźnica tym zaprzęgiem kierował, ale w zupełnie inną stronę. I to jest chyba cała prawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławMasternak">Ja również zwracam się z prośbą do posła Henryka Wujca o wycofanie wniosku.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełStanisławMasternak">Prawie kończymy już tę kadencję i gdyby się w piersi uderzyć, to Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przez cały czas jej trwania niewiele zrobiła pożytecznego dla rolnictwa, właśnie dzięki tym, którzy próbują tu siać zamęt.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełStanisławMasternak">Te ustawy, które zostały już przyjęte - w związku z przystosowaniem prawa polskiego do prawa unijnego - to tylko przyjmowanie nakazów, zakazów, limitów, ograniczeń, natomiast tam, gdzie chodzi o konkretną pomoc - nie uczyniono nic.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełStanisławMasternak">Zwracam się też z pytaniem do posła Henryka Wujca - czy pan, jako poseł Unii Wolności, jako były wiceminister w rządzie, który przyczynił się do zapaści polskiego rolnictwa, do zapaści przemysłu cukrowniczego, ma moralne prawo do tego, by sprawy personalne przedkładać nad sprawy rozstrzygnięć merytorycznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełCzesławPogoda">Na tym etapie naszych rozstrzygnięć ta dyskusja jest bezprzedmiotowa, bo poseł Henryk Wujec zgłosił wniosek odnośnie do porządku obrad. W związku z tym na razie nie odwołujemy przewodniczącego Komisji, ale ustalamy porządek dzienny obrad. Dopiero w dalszej części będzie ewentualnie dyskusja na temat odwołania przewodniczącego. Teraz przegłosujmy porządek obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Uważam, że demokracja ma swoje prawa. Osobiście sądzę, że przez te trzy lata, wespół z państwem, pracowaliśmy bardzo solidnie nad sprawami rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Nie było „pogody” dla rolnictwa rządzie, tudzież w innych ugrupowaniach, które być może nie dość te kwestie rozumiały i dlatego proponuję, żeby wniosek posła Henryka Wujca przegłosować.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Jeżeli większość opowie się, żeby poszerzyć porządek dzienny i potem odwołać przewodniczącego - schylę czoła przed werdyktem.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Głosujemy ręcznie. Kto z pań i panów posłów jest za poszerzeniem porządku dziennego o punkt dotyczący zmiany przewodniczącego?</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 15 przeciwnych i braku wstrzymujących się odrzuciła wniosek o poszerzenie porządku dziennego o punkt: zmiana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Myślę, że poseł Henryk Wujec i jego partia do następnego posiedzenia zmądrzeją - o ile jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykWujec">Bardzo proszę o powstrzymanie się od tego rodzaju uwag. To był wniosek proceduralny - został rozstrzygnięty i przyjmuję to z całym szacunkiem. Natomiast co do przyszłości, proszę nie sterować naszymi działaniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Moja uwaga miała charakter merytoryczny.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do rozpatrywania poprawek. Proszę sprawdzić karty do głosowania. Ponieważ jest dużo poprawek, dla ułatwienia będziemy głosować elektronicznie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Wnioskodawczynią poprawki 1 jest posłanka Małgorzata Ostrowska. Proszę o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Intencja jest jasna. Chodzi o to, by wyeliminować zapisy, dotyczące trzciny cukrowej, która w Polsce uprawiana nie jest, i żeby dodać w pkt 11 wyrazy „i inuliny”, która jest w Polsce produkowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zdaniem Biura Legislacyjnego poprawki posłanki Małgorzaty Ostrowskiej powinny być głosowane w bloku, który obejmuje następujące poprawki: 1, 2, 13, 21, 24, 26, 31, 32, 34, 38, 41, 42, 46 i 48.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Uzasadnienie jest następujące - poprawki te przyjęte w inny sposób nie będą poprawne legislacyjnie, bowiem tworzą one jakby nową ustawę o regulacji rynku cukru w zakresie regulacji rynku cukru.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Każda z tych poprawek nadaje artykułowi kolejnemu nowe brzmienie. W ten sposób powstaje nowa ustawa o regulacji rynku cukru, dotycząca regulacji: ustalania cen itd.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Dodam, że przyjęcie tych poprawek spowoduje bezprzedmiotowość następujących poprawek: 3, 4, 5, 14–20, 22, 23, 25, 27–30, 33, 35–40, 43–45, 47, 49, 53, 59 i 60.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Oczywiście możemy głosować blokiem, ale po omówieniu każdej z tych poprawek osobno. Poprawki zawierają bardzo krzywdzące rozwiązania dla plantatorów. W związku z tym samo głosowanie ich blokiem - to za mało. Trzeba każdą z nich dokładnie omówić.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poza tym są między nimi pewne sprzeczności. Dlatego nie widzę możliwości głosowania ich razem, a jeżeli już - to wnoszę o ich odrzucenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanWyrowiński">Sprawa niewątpliwie jest bardzo skomplikowana z punktu widzenia proceduralnego. Bowiem nawet zakładając, że przyjęlibyśmy taką technikę odnoszenia się do bloku poprawek - co oczywiście ma sens, z uwagi na ich kompleksowy charakter - to wyrażenie przez Komisje opinii, w stosunku do bloku poprawek, np. pozytywnej wcale nie oznacza, że naszą opinię podzieli izba. Poza tym izba będzie chciała wiedzieć - w przypadku nie przyjęcia tych poprawek - jakie jest stanowisko Komisji w stosunku do tych poprawek. Dlatego nie można mówić, że np. nasz pozytywny stosunek do bloku poprawek posłanki Małgorzaty Ostrowskiej czyni bezprzedmiotowymi inne poprawki. Musimy się odnieść do wszystkich poprawek - być może pogrupowanych w bloki.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanWyrowiński">Kwestia naszej decyzji, co do sposobu głosowania - ma charakter proceduralny. Jak sądzę, prezydium powinno się spotkać z przedstawicielem Biura Legislacyjnego, zarządzić krótką przerwę, po czym zaproponować najbardziej optymalny sposób głosowania, który nie postawiłby nas w sytuacji, że mielibyśmy stanowisko do pewnych poprawek a do pewnych nie. Musimy mieć stanowisko do wszystkich poprawek, być może pogrupowanych w bloki.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJanWyrowiński">Jest też inny sposób wyjścia - praktykowany w innych Komisjach - aby odesłać poprawki do podkomisji. Wtedy podkomisja proponuje Komisji sposób głosowania, jak również ich rekomendacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Mam prośbę do pana przewodniczącego, aby zechciał się przychylić do tych sugestii przed chwilą wygłoszonych, bowiem nie ukrywam, iż zależałoby mi, abyśmy rozpatrywali rzecz całą tylko i wyłącznie w kategoriach merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Mnie samej, jako wnioskodawczyni poprawek, ułatwiłoby podjęcie decyzji odnośnie do pozostawienia ich lub wycofania - bo być może i takie sytuacje nastąpią - taka procedura, która byłaby przygotowana następująco.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Otóż dobrze byłoby, gdybyśmy mieli przygotowane wszystkie poprawki nałożone na tekst sprawozdania, abyśmy widzieli, czego one dotyczą. Poza tym musiałaby być informacja, o której mówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego, która poprawka wyklucza inną poprawkę, lub które się nakładają. Dlatego również byłabym zdania, aby popracować nad poprawkami w mniejszym gronie. Gdyby zajęła się tym podkomisja, deklaruję chęć współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Zwracam uwagę, że nasza Komisja pracowała nad projektem blisko 3 lata. My znamy tę ustawę na wylot. Przykro, że włączyła się pani w ostatnim etapie prac, a nie wcześniej. Natomiast pani koledzy klubowi brali udział we wszystkich posiedzeniach Komisji i podkomisji i mieli okazję wykazać się.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Proponuję, abyśmy przyjęli punkt widzenia posłanki Elżbiety Barys i przeszli do procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławKalemba">Sądzę, że większość posłów wie, o co w tej ustawie chodzi. Przeciwny jestem wszelkim przerwom. Nie chciałbym, aby znowu przedłużano prace o kolejne przerwy, kolejne nanoszenia itd. Miejmy odwagę i rozstrzygnijmy to wreszcie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełStanisławKalemba">Proponuję przystąpić do pracy nad poprawkami i rozstrzygać je tu, na tej sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełMarianDembiński">Minęło dwa tygodnie od poprawek, które zgłaszaliśmy. Każdy miał czas, żeby się z nimi zapoznać. Wiemy dokładnie, o co chodzi w poprawkach posłanki Małgorzaty Ostrowskiej. W mojej ocenie jest to „niewypał” i trzeba je w całości odrzucić.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełMarianDembiński">Konstrukcja, którą proponuje posłanka Ostrowska, jest niebezpieczna i szkodliwa zarówno dla plantatorów, jak i dla producentów cukru. Myślę, że moglibyśmy już - po wysłuchaniu głosu za i przeciw - przejść do głosowania. Takie sztuczne wywoływanie problemu, w końcowej fazie prac nad ustawą, jest szkodliwe dla samej ustawy i dla procesu legislacyjnego. Nie można tego w nieskończoność przedłużać.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełMarianDembiński">Proponuję, abyśmy przegłosowali blok poprawek, tak jak proponuje Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełRyszardMatusiakniez">Stawiam formalny wniosek, aby zamknąć dyskusję w tej sprawie i przystąpić do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Czy ktoś ma wątpliwości w sprawie sposobu głosowania? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez posłankę Małgorzatę Ostrowską, wymienionych w bloku przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 10 głosach za, 13 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciła poprawki ujęte w bloku.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 3, której autorem jest poseł Józef Pilarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Wycofuję wszystkie swoje poprawki, jak również poprawki posła Józefa Pilarczyka, który do tego mnie upoważnił.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Dziękuję za twórczy wkład.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Rzeczywiście to miał być twórczy wkład. Te poprawki miały doprowadzić do tego, żeby ten projekt był zgodny z wymogami ustawy o regulacji rynku cukru.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 5, której autorką jest posłanka Elżbieta Barys.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poprawka 5 doprecyzowuje - co to są opłaty cukrowe, opłaty od wartości cukru, izoglukozy i syropu inulinowego. Jest to również dostosowanie do przepisów unijnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Czy jest głos przeciwny poprawce? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 5?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 13 głosami, przy 9 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę 5.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 6, której autorką jest posłanka Małgorzata Ostrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przyjęcie poprawki 6 czyni bezprzedmiotowymi poprawki: 7, 8, 9, 10 i 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przypominam, że poprawka 7 jest autorstwa posłów: K. Jurgiela, Z. Grzebisz-Nowickiej, S. Misztala i E. Barys, poprawka 8 i 9 - posła J. Barzowskiego, poprawka 10 - posła S. Pawlaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełStanisławPawlak">Uważam, że poprawka 10 nie wiąże się z zapisem w poprawce posłanki Małgorzaty Ostrowskiej, gdyż tu chodzi o tryb wyłaniania członków Komisji Porozumiewawczej i zachowanie pewnej proporcjonalności do ilości plantatorów - o co ja wnoszę. Natomiast posłanka Małgorzata Ostrowska wnosi o ustanawianie Porozumienia Branżowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka 6 posłanki Małgorzaty Ostrowskiej obejmuje cały art. 3, w związku z czym jest poprawką dalej idącą, niż poprawka 10, zgłoszona przez posła Stanisława Pawlaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławKalemba">Wydaje mi się, że zapis dotyczący reprezentacji plantatorów w Komisji Porozumiewawczej jest korzystniejszy w tekście sprawozdania, niż ten, który w tej poprawce proponuje posłanka Małgorzata Ostrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełZdzisławPupa">Podzielam zdanie posła Stanisława Kalemby, tym bardziej że następne poprawki, zgłoszone przez grupę posłów, również o tym mówią i poszerzają reprezentację rolniczą o związki zawodowe rolników, społeczno-zawodowe organizacje rolników oraz reprezentantów producentów cukru.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełZdzisławPupa">Poprawka posłanki Ostrowskiej odbiega od rozwiązań przyjętych przez Komisję w art. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Widzę, że najwięcej emocji wzbudza sprawa tego, kto będzie w Komisji Porozumiewawczej. Ja patrzyłam na tę kwestię tylko i wyłącznie przez pryzmat merytoryczny - czytając, że ustawa jest o regulacji rynku cukru. Stąd uznawałam, że stronami w tym procesie produkcji cukru jest plantator i producent cukru. Wydawało mi się - pamiętając jak źle i destrukcyjnie wpływa na tę branżę wielość podmiotów próbujących ją uszczęśliwiać - że najlepiej będzie, jeśli o swoich sprawach będą rozmawiali bezpośrednio zainteresowani, a więc producenci cukru i plantatorzy. I tylko taka przesłanka sprawiła, że wpisałam do moich poprawek, iż członkami Komisji Porozumiewawczej powinni być także kandydaci reprezentujący plantatorów buraków, zgłoszeni przez Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego, a nie jakiejkolwiek innej organizacji, która w sferze rolnictwa działa.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">W poprawce 6 jest wiele niespójności. Na przykład proponuje się w niej, aby Prezes Rady Ministrów określił, w drodze rozporządzenia, tryb powoływania i odwoływania członków Komisji Porozumiewawczej, po czym w ust. 5 pani poseł proponuje, aby odwołanie mogło nastąpić „wyłącznie” przez zgłaszającego, czyli przedstawiciela Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poza tym w ust. 7 my proponujemy bardziej szczegółowy zapis. Tymczasem posłanka Małgorzata Ostrowska wspomina jedynie, że regulamin określi zasady finansowania Komisji Porozumiewawczej.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosłankaElżbietaBarys">W ust. 8 pkt 2 pani posłanka proponuje, aby do zadań Komisji Porozumiewawczej należało określanie wysokości opłaty cukrowej, co jest niezgodne z przepisami unijnymi.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PosłankaElżbietaBarys">Z uwagi na wszystkie te uchybienia jestem przeciwna przyjęciu poprawki 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 6?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 8 głosach za, 14 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, odrzuciła poprawkę 6.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 7, autorstwa grupy posłów: K. Jurgiela, Z. Grzebisz-Nowickiej, S. Misztala i E. Barys.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracam uwagę, że przyjęcie poprawki 7 czyni bezprzedmiotowymi poprawki: 8, 9 i 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">W poprawce 7, w stosunku do sprawozdania Komisji, jest tylko jedna zmiana. Chodzi o to, by plantatorzy i producenci byli zgłoszeni przez związki zawodowe rolników i organizacje społeczno-zawodowe rolników.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">Zależy nam bowiem, aby Komisja Porozumiewawcza była w pełni reprezentatywna i żeby mogła się wypowiadać w imieniu wszystkich rolników.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Kto jest przeciwny?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełStanisławKalemba">Nie jestem przeciwny, ale chciałbym zapytać - czym wnioskodawcy się kierowali nie typując przedstawiciela samorządu, czyli izb rolniczych?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Społeczno-zawodowe organizacje rolników to m.in i izby rolnicze. Tak więc izby są uwzględnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 7?</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 16 głosami, przy 7 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę 7.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełMarianDembiński">Chciałbym na chwilę zatrzymać się nad poprawkami: 7, 8 i 9.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PosełMarianDembiński">Poprawka 8 mówi o reprezentacji w Komisji Porozumiewawczej przedstawiciela Krajowej Rady Izb Rolniczych - co jest zasadne.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PosełMarianDembiński">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego, by potwierdził, czy w sformułowaniu „społeczno-zawodowe organizacje rolników” mieszczą się izby rolnicze? Bo jeżeli się nie mieszczą, to wydaje mi się, że poprawkę 7 należałoby uzupełnić o poprawkę 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuralegislacyjnegoKS">Ja już zwracałem uwagę, że poprawka 7 jest dalej idąca, gdyż nadaje brzmienie całemu ust. 3, a nie wprowadza, tak jak poprawki 8, 9 i 10, poszczególne wyrazy do tego ustępu.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzedstawicielBiuralegislacyjnegoKS">Jeśli chodzi o kwestie organizacji społeczno-zawodowych rolników - zdaniem Biura Legislacyjnego izby rolnicze mieszczą się w tym pojęciu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Z tym, że izby rolnicze działają na podstawie odrębnej ustawy.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Poza tym w poprawce 8 czytamy: „jednego przedstawiciela Krajowej Rady Izb Rolniczych”, czyli mówi się o liczbie, podczas gdy w poprawce 7 - którą przyjęliśmy - mówi się tylko o reprezentacji. Dlatego, według mnie, poprawka 8 jest właściwsza z punktu widzenia izb rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełStanisławKalemba">Ja również podzielam takie zdanie. Dlatego uważam, że powinniśmy głosować poprawkę 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełJanWyrowiński">W tej sprawie Biuro Legislacyjne ma rację. Jedynym sposobem zmiany treści poprawki 7 jest autopoprawka, zgłoszona przez wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PosełJanWyrowiński">W mojej opinii, ta sytuacja dotycząca sposobu odnoszenia się Komisji do poszczególnych poprawek - w sytuacji, kiedy jedna z nich ma charakter całościowy - jest zupełnie niewłaściwa.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PosełJanWyrowiński">Przecież może się zdarzyć tak, że Sejm odrzuci poprawkę 7 i poddane będą pod głosowanie poprawki 8, 9 i 10. W tej sytuacji stanowisko Komisji, która teraz proponuje, by je odrzucić, jest nieco wątpliwe. Tu rodzi się pewien problem proceduralny.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PosełJanWyrowiński">Dlatego uważam, że ten sposób głosowania, który zakłada jakby automatyczne odrzucenie pozostałych poprawek, nie do końca jest właściwy, bo nie wyraża stanowiska Komisji na wszystkie możliwe okoliczności.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Oczywiście, zawsze jest jakaś niepewność - co Wysoka Izba zrobi. Nie mamy tu żadnej gwarancji.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poseł Jan Wyrowiński ma rację. Przypominam jednak, że przyjęliśmy już brzmienie ust. 3. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest w chwili obecnej rekomendacja do odrzucenia poprawek 8, 9 i 10 i jedynie sprawozdawca może na sali plenarnej zwrócić uwagę na ten problem, przy głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Jestem tego samego zdania co przedstawiciel Biura legislacyjnego - poprawka 7 jest najdalej idąca i konsumuje poprawki 8, 9 i 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielKrajowejRadyIzbRolniczychZbigniewSłotwiński">Naszym zdaniem poprawka 7 nie obejmuje izb rolniczych. Organizacje społeczno-zawodowe to nie jest to samo co izby rolnicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełStanisławKalemba">W moim przekonaniu izby rolnicze to organizacje samorządu, a nie społeczno-zawodowe. Dlatego poprawka 8 powinna być przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Jeżeli poprawka 7 budzi takie wątpliwości, to proponuję - w ramach autopoprawki do poprawki 7 - następujący zapis pierwszego tiret: „zgłoszonych, na podstawie wniosków, przez związki zawodowe rolników, społeczno-zawodowe organizacje rolników i jednego przedstawiciela Krajowej Rady Izby Rolniczej oraz reprezentantów producentów cukru zrzeszających odpowiednio największe liczby plantatorów i producentów cukru”.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Wobec tego musimy dokonać reasumpcji głosowania poprawki 7 z uzupełnieniem, które przed chwilą cytowała posłanka Elżbieta Barys.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełStanisławPawlak">Czy są wszyscy autorzy poprawki 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Tak, z wyjątkiem posła Stanisława Misztala, który upoważnił do występowania w jego imieniu posła Zdzisława Pupę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Przypominam, że poprawka 7 - podpisana przez czterech posłów - składa się z poprawek składanych oddzielnie. Ja, jako jeden z wnioskodawców wyrażam zgodę na autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełMarianDembiński">Wracam do pytania, które wcześniej zadałem - czy w definicji „społeczno-zawodowe organizacje rolników” mieszczą się samorządowe izby rolnicze?</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PosełMarianDembiński">Jeżeli się nie mieszczą - wnoszę o reasumpcję głosowania poprawki 7 i uwzględnienie autopoprawki zgłoszonej przez posłankę Elżbietę Barys.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełStanisławKalemba">Przyjęcie autopoprawki posłanki Elżbiety Barys dawałoby szansę wyboru, spośród tych organizacji rolników, także jednego przedstawiciela zgłoszonego przez Krajową Radę Izb Rolniczych.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PosełStanisławKalemba">Natomiast poprawka 8 mówi, że wybierałoby się spośród tych organizacji - w tym jednego przedstawiciela Krajowej Rady Izb Rolniczych. Dlatego ja jednak nie popierałbym reasumpcji głosowania poprawki 7, ale przegłosowanie poprawki 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Nie jestem specjalistą od regulaminu, ale chcę zwrócić uwagę, że poprawkę 7 zgłosili niezależnie posłowie pod nią podpisani. Ja wyrażam zgodę na zmianę treści poprawki 7. Jeżeli nie ma posła Stanisława Misztala - trzeba poprawkę zaopiniować negatywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">W tym przypadku poseł Zdzisław Pupa reprezentuje interesy posła Stanisława Misztala, więc nie ma tu żadnego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli chodzi o reasumpcję i przyjmowanie poprawki 7 w nowym brzmieniu - chciałbym zaznaczyć, że treść poprawki 8, czyli dodanie wyrazów: „w tym jednego przedstawiciela Krajowej Rady Izb Rolniczych”, należy umieścić w pkt. 1 na końcu - według intencji posła Jerzego Barzowskiego.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli chodzi o poprawkę 9 - bo te dwie poprawki były zgłoszone do łącznego głosowania - powinna się ona znaleźć w poprawce 7 na końcu, po wyrażeniu „producentów cukru”.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Po dokonaniu tych autopoprawek poprawka 7 brzmiałaby: „w art. 3 ust. 3 nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">„3. Komisja Porozumiewawcza składa się z 12 członków, w tym:</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">1) sześciu przedstawicieli plantatorów buraków cukrowych, w tym jednego przedstawiciela Krajowej Rady Izb Rolniczych,</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">2) sześciu przedstawicieli producentów cukru - zgłoszonych, na podstawie wniosków, przez związki zawodowe rolników i społeczno-zawodowe organizacje rolników oraz reprezentantów producentów cukru zrzeszających odpowiednio największe liczby plantatorów i producentów cukru oraz Krajową Radę Izb Rolniczych””.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełMarianDembiński">Czy - jeżeli przyjmiemy taki zapis - nie będą to zbyt duże preferencje dla Krajowej Rady Izb Rolniczych?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyNSZZRolnikówIndywidualnychSolidarnośćRomanWierzbicki">Czegoś tu nie rozumiem. Wyraźnie wyróżniamy jedną organizację, nie wiadomo z jakiego powodu.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczącyNSZZRolnikówIndywidualnychSolidarnośćRomanWierzbicki">Zdaniem związków zawodowych izby rolnicze powinny mieć prawo wprowadzania swoich przedstawicieli do Komisji Porozumiewawczej, na tej samej zasadzie co jak związki zawodowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełStanisławMasternak">W myśl tego zapisu społeczno-zawodowe organizacje rolników są uprzywilejowane, bo nie ogranicza się im przedstawicieli do jednego reprezentanta, tak jak w przypadku Krajowej Rady Izb Rolniczych. Dlatego uważam, że nic złego się tu nie dzieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Ponieważ są tu jednak pewne wątpliwości - wycofuję autopoprawkę do poprawki 7. Uważam, że organizacje społeczno-zawodowe rolników to są również izby rolnicze i na tych samych zasadach powinni być wyłaniani przedstawiciele.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Czyli nie wracamy już do poprawki 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przypominam, że głosowanie, które już się odbyło, obejmowało przyjęcie poprawki 7 oraz odrzucenie poprawek 8, 9 i 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 11, której autorką jest posłanka Elżbieta Barys.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poprawka 11 jest poprawką porządkową. Ponieważ nie uregulowaliśmy w ustawie przechowywania cukru, ani opłat za przechowywanie - wnoszę w niej o wykreślenie wyrazów „i przechowywania cukru”.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 11?</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 11.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 12, której autorką jest posłanka Małgorzata Ostrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Intencją było wprowadzenie możliwości tworzenia regionalnych komisji porozumiewawczych, w przypadku kiedy nie doszłoby do porozumienia. Jest to możliwość, którą można wykorzystać bądź nie - w zależności od tego, jak zdecydują regionalni, współpracujący ze sobą, producenci cukru i plantatorzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Jestem przeciwny tej poprawce. Mieliśmy uregulować w całości rynek i każde działanie, które rozbijałoby to - jest niewskazane.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 12?</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja, przy 7 głosach za, 15 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę 12.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 23, której autorami są posłowie: K. Jurgiel, Z. Grzebisz-Nowicka i E. Barys.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Zawarty jest tu sposób ustalania limitu - jako limit do limitu, a nie do produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełStanisławKalemba">Chyba jednak bardziej odzwierciedla to produkcja, a nie przyznany limit. Jakie tu jest stanowisko sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełZdzisławPupa">Na temat przydziału limitów do cukrowni była bardzo burzliwa dyskusja. Dyskutowaliśmy to wielokrotnie. Przedstawiane były argumenty różnego rodzaju i różne opinie. W końcu stanęło na tym, by ustalić limit produkcji cukru przyjmując, jako podstawę i bazę, ostatnią kampanię cukrowniczą 2000/2001. Dałoby to szansę ustalenia tych limitów na obecnym poziomie - jakim cukrownie dysponowały. Tym samym nie dochodziłoby do różnego rodzaju reperkusji czy emocji, że ktoś dostanie więcej czy mniej. Tu cały czas chodzi nam o to, by była usankcjonowana faktyczna produkcja.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Dodam, że zdarzały się sytuacje w tej kampanii i w poprzedniej, że szefowie holdingów przekazali całą produkcję do innego koncernu i w ten sposób producent został pozbawiony możliwości produkcji cukru.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PosłankaElżbietaBarys">Mieliśmy też sytuacje - np. w Śląskiej Spółce Cukrowej - gdzie celowo niektórym cukrowniom zaniżano limity, a niektórym dodawano dodatkowe limity. Aby więc uniknąć takich manipulacji - zdecydowaliśmy, aby limity były ustalane na jednakowym poziomie - tak, jak ustali minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 23?</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 4 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 23.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Jaka jest kolejna poprawka?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Kolejna poprawka to poprawka 27. Zwracam uwagę, że przyjęcie poprawki 27 czyni bezprzedmiotowymi poprawki 28 i 29, bowiem poprawka 27 wyczerpuje ich treść.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PosełMarianDembiński">Poprawkę 27 zgłosiłem na poprzednim posiedzeniu Komisji mówiąc, że jest to przyznanie na zawsze plantatorom buraka cukrowego limitu produkcji cukru. Jest to najbardziej sprawiedliwe i najlepsze z rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PosełMarianDembiński">W ust. 9 proponuję, by cukier w kwotach A i B był wytwarzany wyłącznie z surowca krajowego. Daje to plantatorom gwarancję stabilizacji produkcji buraków.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełStanisławKalemba">Spróbujmy znaleźć kompromis. Gdy czytam ustawę, brakuje mi klarownego zapisu, że właścicielem limitów produkcji cukru jest plantator buraków cukrowych - co właśnie proponuję w poprawce 28.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#PosełStanisławKalemba">Niby w poprawce 27 jest sformułowanie, że „limity przyznane plantatorom stanowią wartość niematerialną gospodarstwa rolnego plantatora”, ale w moim przekonaniu jasne postawienie, na pierwszym miejscu, że „właścicielem limitów produkcji cukru jest plantator buraków cukrowych” jest bardziej precyzyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PosełMarianDembiński">Dla dobra sprawy - wycofuję poprawkę 27, popieram poprawkę 28 i chciałbym się czuć jej współautorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełJanWyrowiński">Zwracam uwagę, że przy takim zapisie traci sens art. 5.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PosełJanWyrowiński">W ustawie mówi się o limitach produkcji cukru przyznawanych producentom przez ministra. Teraz - jeżeli właścicielem tych limitów jest również plantator - kto faktycznie jest właścicielem limitów?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PosełZdzisławPupa">Cukrownia otrzymuje limit produkcji cukru, natomiast plantator otrzymuje limit cukru, ale praktycznie u siebie, w swoim gospodarstwie.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PosełZdzisławPupa">Właścicielem limitu jest faktycznie rolnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełMarianDembiński">Właścicielem limitu jest plantator buraków, a cukrownia jest dystrybutorem tego limitu.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Ponieważ poprawka 27 została wycofana, przystępujemy do głosowania poprawki 28. Kto jest za przyjęciem poprawki 28?</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 28.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 29, również autorstwa posła Stanisława Kalemby.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Ta poprawka ma daleko idące konsekwencje. Prosiłabym, aby wnioskodawca rozważył możliwość dodania wyrażenia „na rynek krajowy”. Nie możemy bowiem zabraniać eksportu izoglukozy wytwarzanej np. z taniej kukurydzy.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#PosłankaElżbietaBarys">To samo dotyczy cukru. Bo jeżeli skończymy kampanie i mamy możliwość zawarcia kontraktu na wyeksportowanie cukru rafinowanego, to dlaczego tego nie mamy wykorzystać?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PosełZdzisławPupa">Intencją ustawy było, by cukier można było produkować, nie tylko na rynek krajowy ale i zagraniczny, z surowca krajowego. Stąd pytanie do wnioskodawcy - czy ta poprawka mieści to w sobie?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełRyszardSmolarek">Panie przewodniczący, prosiłbym aby pan dopuścił do głosu przedstawiciela z Cargill Polska, który przedstawi swoje argumenty w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#ArkadiuszWawryszewicz">Izoglukoza w Polsce jest produkowana tylko i wyłącznie z pszenicy. Nie ma u nas możliwości produkcji z kukurydzy. Wymagałoby to wielkich, określonych inwestycji. Poza tym - po co produkować ją z kukurydzy, jeżeli mamy w kraju wystarczającą, po temu ilość pszenicy?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przy okazji - jakie trudności macie obecnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#DyrektorArkadiuszWawryszewicz">Jeśli chodzi o producenta izoglukozy, mamy fundamentalny problem z połączeniem produkcji izoglukozy i parametru 1,08 do produkcji kwoty A cukru, ponieważ jest to bardzo mała ilość, z punktu widzenia produkcji i ekonomii skali produkcji izoglukozy. Obawiamy się, że przegramy tu konkurencję z producentami węgierskimi i słowackimi.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#DyrektorArkadiuszWawryszewicz">Jeżeli chodzi o pozyskanie surowca do produkcji izoklukozy i sprzedaż izoglukozy w Polsce - nie mamy żadnych problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Czy występujecie o większe limity?</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Nasze stanowisko jest następujące - chcielibyśmy uzyskać to na poziomie, który w pewnej części spełniałoby zapotrzebowanie polskiego odbiorcy, polskiego producenta napojów.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Jaki to jest poziom?</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Wnosiliśmy o 120 tys. ton.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Jakie jest stanowisko Cukrowniczej Izby Gospodarczej?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#DyrektorCukrowniczejIzbyGospodarczejTadeuszDąbrowski">Swoje stanowisko przedstawiliśmy już wcześniej. Jesteśmy zdecydowanie przeciwni takiej wielkości produkcji izoglukozy w Polsce. Wtedy bowiem bardzo ograniczylibyśmy produkcję buraka cukrowego i plantatorzy buraka cukrowego nie wybaczyli by nam, że nie dbamy o ich interesy.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PosełStanisławKalemba">Odnosząc się do tego, co mówiła posłanka Elżbieta Barys - uważam, że niedopuszczalny jest taki zapis.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#PosełStanisławKalemba">Uważam, że całość cukru, izoglukozy i syropu inulinowego produkowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinna być wytwarzana wyłącznie z surowca pochodzenia krajowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 29?</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 7 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 29.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 30, której autorem jest poseł Stanisław Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PosełStanisławPawlak">W trosce o producenta krajowego proponuję, aby w art. 6 w ust. 12 uzupełnić zapis i dodać wyrazy „proporcjonalnie do przejętej przez nich bazy surowcowej producenta cukru, który zaprzestał produkcji”. Chodzi o rozdzielenie limitu, który zostanie po zaprzestanej produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">W art. 6 ust. 12 mamy zapisane: „ Limit A i limit B uzyskane w wyniku zmniejszenia tych limitów, o których mowa w ust. 10, oraz w związku z zaprzestaniem produkcji, o której mowa w ust. 11, minister właściwy do spraw rynków rolnych, po uzyskaniu opinii Komisji Porozumiewawczej, dzieli w drodze decyzji między innych producentów”.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poprawka posła Stanisława Pawlaka mówi tak, jakby oni wcześniej tę bazę przejmowali, jeszcze zanim podejmie decyzję minister. Jest tu niespójność, bowiem podział bazy surowcowej jest w następstwie podziału w drodze decyzji ministra. Uważam, że tej poprawki przyjąć nie możemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 30?</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 8 głosach za, 9 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę 30.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 35, której autorami są posłowie: K. Jurgiel, Z. Grzebisz-Nowicka i F. Szelwicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">Ta poprawka jest konsekwencją przyjętej poprawki 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 35?</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 35.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Poprawka 39 została wycofana. Przechodzimy do poprawki 40, której autorem jest poseł Marian Dembiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełMarianDembiński">Jest to tylko doprecyzowanie zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 40?</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 16 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę 40.</u>
<u xml:id="u-103.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 44, której autorami są posłowie: K. Jurgiel, Z. Grzebisz-Nowicka i M. Dembiński.</u>
<u xml:id="u-103.3" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Ta poprawka jest kalką zapisu unijnego. Jest to zapis korzystny dla plantatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 44?</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 44.</u>
<u xml:id="u-104.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 50, której autorką jest posłanka Małgorzata Ostrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracam uwagę, że przyjęcie poprawki 50 czyni bezprzedmiotową poprawkę 52.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 50?</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 4 głosach za, 12 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę 50.</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 52, której autorem jest poseł Marian Dembiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PosełMarianDembiński">W poprawce proponuję zastąpić wyraz „eksporterzy” wyrazem „producenci”.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 52?</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy 3 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę 52.</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 54, której autorką jest posłanka Małgorzata Ostrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przyjęcie tej poprawki spowoduje bezprzedmiotowość poprawek: 55, 56, 57 i 58.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Proponuję odrzucenie poprawki 54, ponieważ poprawka jest nie doprecyzowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 54?</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 5 głosach za, 11 przeciwnych i braku wstrzymujących się, od głosu odrzuciła poprawkę 54.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 55, której autorem jest poseł Marian Dembiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PosełMarianDembiński">Poprawka jest wzorowana na prawie unijnym. Wprowadzamy tu 2 proc. wartości sprzedaży na rynku krajowym. Uważam, że jest to najlepsza, najbardziej optymalna wysokość, dająca rentowność.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracam uwagę, że ust. 2 jest nie do końca precyzyjny. Zapis brzmi: „Opłaty, o których mowa w ust. 1, są przekazywane w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zapłaty na wydzielone konto Agencji Rynku Rolnego”. Niestety, nie wynika z niego - od kogo ta zapłata ma być.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PosełMarianDembiński">Rzeczywiście. Proszę o dopisanie - w ramach autopoprawki - po wyrażeniu „są przekazywane” wyrazów „przez producenta”.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PosełJanWyrowiński">To nie jest dokładnie zgodne z prawem unijnym - jak mówi poseł Marian Dembiński.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#PosełJanWyrowiński">Po pierwsze ustala się, że to jest 2 proc. od ceny interwencyjnej cukru i że opłata nie może przekroczyć tych 2 proc.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PosełMarianDembiński">Ja proponuję sztywną opłatę 2 proc. czyli nie można przekroczyć tych 2 proc.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponowałbym też, by wnioskodawca zamienił wyraz „konto” na wyraz „rachunek”.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PosełMarianDembiński">Jeżeli jest to bardziej poprawne legislacyjnie - wnoszę taką autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Czyli poprawka 55 ust. 2 będzie brzmiała: „Opłaty, o których mowa w ust. 1, są przekazywane przez producentów w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zapłaty na wydzielony rachunek Agencji Rynku Rolnego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Pytanie - producentów czego?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PosełMarianDembiński">Chciałem uniknąć powtarzania z ust. 1, gdzie są wymienieni „producenci cukru, izoglukozy i syropu inulinowego” - to o nich chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PosełStanisławMasternak">Zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego - nie wiem, czy pan nie spowodował lekkiego zamieszania.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#PosełStanisławMasternak">Otóż, według mnie, pierwotnie proponowany zapis poprawki 55 jest zupełnie czytelny i nie wymaga żadnych autopoprawek. Dlatego nie wiem, czy nie byłoby słuszne, aby pan skorygował swoje uwagi i wycofał je.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Według mnie również zapis poprawki 55 jest precyzyjny i jednoznaczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PosełMarianDembiński">Prosiłbym jednak o wypowiedź przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wycofuję swoje uwagi, proszę jedynie o zamianę wyrazu „konto” na „rachunek”.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PosełMarianDembiński">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 55 z autopoprawką?</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 3 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 55 z autopoprawką.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 56, której autorami są posłowie: K. Jurgiel i Z. Grzebisz-Nowicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">W wyniku przyjęcia poprawki 55 poprawka 56 staje się bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy zatem do poprawki 57, której autorem jest poseł F. Szelwicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PosełFranciszekSzelwicki">Jest to wyłącznie poprawka redakcyjna. Przy okazji dodam, że następna poprawka - poprawka 58 - której również jestem współautorem, jest także związana z przyjętą już wysokością opłat 2 proc., więc wnoszę o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 57?</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 3 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 57.</u>
<u xml:id="u-131.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Kto jest za przyjęciem poprawki 58?</u>
<u xml:id="u-131.3" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 2 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 58.</u>
<u xml:id="u-131.4" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 62, której autorką jest posłanka Małgorzata Ostrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Chodzi tu o obrót z zagranicą produktami. Uważam, że ten zapis, który tu zaproponowałam, jest lepszy od tego, który państwo zapisaliście w sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poprawka 55 wprowadza rozwiązania, które są przyjęte w ustawie o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami i tam będą całościowo regulowane. Dlatego wydaje mi się, iż częściowe regulowanie tych kwestii w tej ustawie jest niepotrzebne.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#PosłankaElżbietaBarys">Ewentualnie - gdybyśmy doszli do wniosku, że jednak trzeba w jakiś sposób to uregulować - można by te artykuły dodać, ale nie nadawać art. 15 nowego brzmienia, bowiem zapisaliśmy w nim wytyczne w rozdziale o obrocie z zagranicą, które są bardzo istotne i nie można ich skasować. Dlatego musimy rozważyć - czy dodać poprawkę 62 jako nowe ustępy do art. 15, czy też zrezygnować z poprawki 62?</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Ustawa, o której pani wspomniała, jeszcze nie istnieje. Nie ma jej w sensie prawnym. Trudno więc powoływać się na coś, czego jeszcze nie ma. Dlatego chciałam te kwestie tu uregulować.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PosełJacekJaniszewski">Pani posłanka nie wyjaśniła, czy byłaby skłonna swoją poprawkę dać jako nowe ustępy do art. 15, a nie jako nowe brzmienie art. 15. Wydaje się bowiem, że dodanie ich do istniejącego art. 15 byłoby rozwiązaniem sensownym. Natomiast wyrzucenie dotychczasowego brzmienia art. 15 - jest nie do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Nie wiem, czy zgodzi się ze mną Biuro Legislacyjne, ale ja również pracowałam z prawnikami, którzy twierdzą, że sam układ zaproponowanego przez państwa art. 15 nie jest prawidłowy. To jest tylko jakby delegacyjny artykuł. Dlatego właśnie zaproponowałam nowe brzmienie tego artykułu.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Poza tym delegacja jest również zawarta w tej mojej propozycji - aby minister właściwy do spraw rynku rolnych określił wzory wniosków, wzory zezwoleń, sposób i tryb ich ewidencjonowania oraz wzory sprawozdania i tryb składania sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-136.2" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Myślę, że do tego, co ja proponuję, można by dodać kwestię taryfy celnej i nic więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W poprawce w ust. 3 jest napisane, że cło ustala minister właściwy do spraw rynków rolnych. Tymczasem cło ustala Rada Ministrów, według Kodeksu celnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#PosełMarianDembiński">Przypominam, że art. 15 proponowaliśmy w takim brzmieniu właśnie ze względu na fakt, że toczą się prace nad wspomnianą ustawą, która będzie te kwestie szczegółowo regulowała. Dlatego właśnie zawarliśmy w art. 15 tylko i wyłącznie delegacje.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#PosełMarianDembiński">Propozycje posłanki Małgorzaty Ostrowskiej rozbudowują, według mnie, art. 15 w dobrym kierunku. Dlatego, gdyby wnioskodawczyni zamieniła sformułowanie „art. 15 nadać brzmienie” na „w art. 15 dodać” - wtedy skłonni bylibyśmy te propozycje przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Mam jeszcze pytanie do Biura Legislacyjnego. Otóż ustawa o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami obowiązuje i tam kwestie zezwoleń, pozwoleń są uregulowane. W związku z tym - czy te zapisy, które tu są proponowane, są zgodne z tamtymi? Czy nie będzie żadnej sprzeczności z ustawą, która aktualnie obowiązuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Państwo proponujecie, abym, zamiast nadawać nowe brzmienie art. 15, dodała te zapisy do art. 15. Otóż wydaje mi się, że wtedy art. 15, który powstałby z takiej kompilacji, nie byłby poprawny legislacyjnie. Proszę o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">Prosiłabym także, aby Biuro Legislacyjne ustosunkowało się do poprawki 63, która również odnosi się do art. 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Odpowiadając na pytanie posłanki Elżbiety Barys - w tej chwili nie jestem w stanie powiedzieć, jak te kwestie wyglądają w tamtej ustawie. Natomiast jeśli ten zapis zostanie przyjęty, będzie stosowany jako przepis dotyczący szczególnych kwestii cukru i wszystkich produktów z art. 1.</u>
<u xml:id="u-142.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli chodzi o kwestię - jak ten przepis będzie wyglądał, przez uzupełnienie poszczególnych ustępów, to wydaje się, że ust. 3 w poprawce posłanki Małgorzaty Ostrowskiej powinien być w jakiś sposób skompilowany z ust. 1 art. 15. Inaczej przyjęcie proponowanego art. 15 spowoduje chaos.</u>
<u xml:id="u-142.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Z kolei ust. 2 wydaje się, że powinien znaleźć się na końcu tego artykułu.</u>
<u xml:id="u-142.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeśli chodzi o poprawkę 63 - jest ona identyczna z wnioskiem mniejszości, zgłoszonym na Komisji, i Biuro Legislacyjne nie ma do niej zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PosełFranciszekSzelwicki">Wydaje mi się, że kwestie poruszone w ust. 4 w proponowanej poprawce 62 są już uregulowane w literze obowiązującego prawa. Dotyczy to również kwestii ust. 5. Dlatego uważam, że należałoby sprawdzić - jak się mają te poprawki do obowiązującego prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#PosełMarianDembiński">Moim zdaniem w proponowanym ust. 3 jest zła delegacja do ministra właściwego do spraw rynków rolnych w sprawie ustalania ceł.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Tę kwestię już wyjaśnialiśmy - ustala to Rada Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Ponieważ państwo wykazujecie wolę poprawienia i zmiany art. 15 z wykorzystaniem tych zapisów, które są - proponuję na spokojnie, nie spiesząc się to zrobić. Jeśli jednak państwo chcecie teraz decydować o przyjęciu, czy odrzuceniu poprawki 62 - podtrzymuję wersję przeze mnie zaproponowaną, z autopoprawką w ust. 3 dotyczącą Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 62?</u>
<u xml:id="u-147.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 5 głosach za, 12 przeciwnych i braku wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę 62.</u>
<u xml:id="u-147.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 63, której autorami są posłowie: K. Jurgiel i Z. Grzebisz-Nowicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">Poprawka doprecyzowuje art. 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Dlaczego wnioskodawcy proponują, aby produkty weszły do taryfy celnej w ciągu roku od dnia wejścia w życie ustawy, a nie od razu?</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">Zastanawialiśmy się nad tą kwestią bardzo długo i doszliśmy do wniosku, że sformułowanie „w ciągu roku” może oznaczać, iż stanie się to w pierwszym miesiącu - i oby tak było, jeśli się da - albo nie dłużej niż do roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 63?</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 63.</u>
<u xml:id="u-151.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 65, której autorka jest posłanka Małgorzata Ostrowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Zaproponowałam tu zmiany w ustawie o regulacji rynku cukru, obowiązującej dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W poprawce wnioskodawczyni przeniosła pkt 3 do pkt. 2. Niestety to rozwiązanie, w świetle przyjętych przepisów jest nie do przyjęcia. Chodzi tu o kwestie opłat cukrowych, które w tej chwili są przekazywane na rachunek ARiMR, a przyjmować je ma ARR.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 65?</u>
<u xml:id="u-154.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 1 głosie za, 14 przeciwnych i 5 wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę 65.</u>
<u xml:id="u-154.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 66, której autorem jest poseł Adam Biela.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poseł Biela upoważnił mnie, bym przedstawiła treść poprawki. W skrócie chodzi tu o następców prawnych wszystkich uprawnień, dotyczących nabycia akcji w trybie ust. 3.</u>
<u xml:id="u-155.1" who="#PosłankaElżbietaBarys">Prosiłabym, abyście państwo przychylili się do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 66?</u>
<u xml:id="u-156.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę 66.</u>
<u xml:id="u-156.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 67, której autorami są posłowie M. Ostrowska i S. Kaczmarek.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PosełZdzisławPupa">Zwracam uwagę, że tej samej treści jest zgłoszony wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za poprawką 67?</u>
<u xml:id="u-158.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 4 głosach za, 12 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, odrzuciła poprawkę 67.</u>
<u xml:id="u-158.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 68, której autorami są posłowie: K. Jurgiel, Z. Grzebisz-Nowicka i F. Szelwicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">Proponujemy w niej zastąpienie wyrazów „pierwsza oferta” wyrazem „oferta”, bowiem nigdzie w ustawie nie określiliśmy, co to jest pierwsza oferta.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 68?</u>
<u xml:id="u-160.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 16 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła poprawkę 68.</u>
<u xml:id="u-160.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 69, której autorem jest poseł Adam Biela.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Poprawka rozszerza możliwość nabycia akcji - oprócz spółdzielni, założonych wyłącznie przez plantatorów i pracowników - także przez spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 69?</u>
<u xml:id="u-162.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 15 głosami, przy 1 przeciwnym i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę 69.</u>
<u xml:id="u-162.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 70, której autorami są posłowie: K. Jurgiel, Z. Grzebisz-Nowicka, S. Misztal i F. Szelwicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#PosłankaZofiaGrzebiszNowicka">Poprawka 70 ma na celu ochronę polskich producentów buraków, polskich producentów cukru, Polskiej Spółki Cukrowej - a więc rodzimego rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przyjęcie poprawki w tym brzmieniu, wobec rekomendowania poprawki 69, będzie powodowało pewną niezgodność między ust. 3 a ust. 5. Tam doszły spółki, tu ich nie ma, stąd pytanie - czy nie powinna być tu zgłoszona autopoprawka?</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#PosełFranciszekSzelwicki">Oczywiście, w ramach autopoprawki prosimy do dopisanie po wyrazie „spółdzielni” wyrazów „lub spółek”.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy go głosowania poprawki 70 z autopoprawką. Kto jest za przyjęciem poprawki 70?</u>
<u xml:id="u-166.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja 17 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła poprawkę 70 z autopoprawką.</u>
<u xml:id="u-166.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki 71, której autorem jest poseł Adam Biela.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Wnioskodawca tutaj również modyfikuje zapis, aby następcy prawni otrzymali uprawnienia. Rekomenduję do przyjęcia tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracamy uwagę, że w poprawce jakby ogranicza się spadkobranie. W zapisie czytamy: „regulacje dotyczące możliwości zbywania akcji”. Rodzi się więc pytanie - czy spadkobiorcy nie będą musieli być też plantatorami?</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#PosełRyszardSmolarek">Mam pytanie bardziej ogólne. Otóż tutaj czynimy pewne regulacje - trochę a priori - a nie wiemy w ogóle, na jakich zasadach będzie stworzony ten narodowy holding Polski Cukier.</u>
<u xml:id="u-169.1" who="#PosełRyszardSmolarek">My oczywiście tutaj jakby pewną dyrektywę wpisujemy rządowi w przepisach przejściowych, ale może rząd zechciałby nam przedstawić na piśmie - jak to ma wyglądać. Wtedy moglibyśmy te poprawki w pełnej świadomości podejmować, bo na razie nie wiadomo, jak to wygląda.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Po pierwsze - proszę nie używać określenia „holding”, bo holding jest na innej zasadzie zorganizowany, niż tutaj ustawodawca przewiduje.</u>
<u xml:id="u-170.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Po drugie - nie możemy czekać, aż rząd nam coś przedstawi, bo zbyt długo to trwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#PosełMarianDembiński">Jestem przeciwny tej poprawce. Uważam, że kwestie dotyczące dysponowania limitem, czy kontraktacjami, po śmierci plantatorów zostały już w międzyczasie wyjaśnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 71?</u>
<u xml:id="u-172.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja przy 5 głosach za, 12 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, odrzuciła poprawkę 71.</u>
<u xml:id="u-172.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">W ten sposób zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym i projektu ustawy o produkcji buraków cukrowych, cukru buraczanego oraz o regulacji krajowego rynku cukru.</u>
<u xml:id="u-172.3" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Dziękuję wszystkim za trud włożony przy tej ustawie. Przede wszystkim zaś tym, którzy mieli inny pogląd na te kwestie, ale ostatecznie przychylili się do zdania większości.</u>
<u xml:id="u-172.4" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Pozostał nam wybór sprawozdawcy i wyznaczenie terminu do zaopiniowania dla KIE.</u>
<u xml:id="u-172.5" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Proponuję, aby sprawozdawcą pozostał poseł Zdzisław Pupa. Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#PosełRyszardSmolarek">Sądzę, że poseł Gabriel Janowski byłby odpowiednim sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Dziękuję za uznanie, ale mam bardzo wiele zajęć. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury posła Zdzisława Pupy? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-174.1" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Zdzisławowi Pupie.</u>
<u xml:id="u-174.2" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Termin dla KIE wyznaczamy do najbliższej soboty, czyli do 7 kwietnia. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>