text_structure.xml
8.55 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełGabrielJanowski">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam przedstawicieli rządu, członków Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Porządek przewiduje rozpatrzenie projektu opinii o sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej Komisji Gospodarki o rządowym projekcie ustawy o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (druk nr 2376). Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie porządku? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełGabrielJanowski">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty. Zatem poproszę o zabranie głosu kolegów, którzy byli zobowiązani przedstawić nam sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełHenrykWujec">Zostałem upoważniony przez podkomisję, która składała się z posła Piotra Krutula, posła Seweryna Kaczmarka, posłanki Haliny Nowiny-Konopki. Mieliśmy już do czynienia z podobną w treści ustawą, która była o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich oraz o obrocie tymi wyrobami. Obie ustawy są rozpatrywane w związku z wejściem w życie ustawy - Prawo działalności gospodarczej stanowiącej iż z końcem tego roku wygasa obowiązek występowania o koncesję. Jednocześnie ta sama ustawa stanowi, że, jeżeli do końca roku nie zostanie wydane prawo o wydawaniu zezwoleń, wówczas podmioty gospodarcze będą mogły rozpocząć działalność gospodarczą bez występowania o zezwolenie, co oczywiście groziłoby negatywnymi konsekwencjami dla rynku, jak również dla konsumentów. W związku z tym, są przedkładane nowelizacje stosownych ustaw. Komisja Gospodarki przygotowała projekt, który wczoraj przejrzeliśmy. Mamy do niego dwie uwagi w imieniu naszej Komisji proponujemy zmiany.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełHenrykWujec">W art. 6, w którym mówi się o warunkach wydawania zezwolenia, chcemy dodać istotną rzecz. W ust. 2 podano, że „zezwolenie określa w szczególności rodzaj działalności gospodarczej objętej zezwoleniem oraz wielkość produkcji w skali roku zgodną ze zdolnościami produkcyjnymi posiadanych przez przedsiębiorców urządzeń technicznych”. Jest to oczywiście słuszne. Ale ta ustawa mówi również o wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, a w zakresie wyrobów tytoniowych będziemy mieli do czynienia z regulacją rynku tytoniowego. Tak więc nie wystarczy zapisanie sformułowania „zgodną ze zdolnościami produkcyjnymi”. Naszym zdaniem, zapis powinien brzmieć w następujący sposób: „rodzaj działalności gospodarczej objętej zezwoleniem oraz wielkość produkcji w skali roku, która nie może przekraczać zdolności produkcyjnych posiadanych przez przedsiębiorcę urządzeń technicznych”. Intencją naszą jest to, aby ten, kto wydaje zezwolenie, mógł dać zgodę nie tylko dokładnie odpowiadającą zdolnością produkcyjnym, lecz mógł również ograniczyć tę zgodę do wielkości wynikającej z limitów, jakie będą przyznane na całość produkcji i w związku z tym na zakłady. Gdybyśmy pozostali przy poprzedniej wersji, mogłoby to sugerować, że dokładnie na tyle, na ile wystąpi przedsiębiorca, należy dać zgodę. W ten sposób umożliwiamy danie tej zgody na niższym poziomie, jeżeli takie są limity. To wynika, naszym zdaniem z ustawy, którą wcześniej przyjmowaliśmy w Sejmie o regulacji rynku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełHenrykWujec">To jest jedna drobna zmiana. Druga zmiana dotyczy przepisu końcowego projektu ustawy, który złożył rząd. W art. 16 mówi się o terminie wejścia w życie ustawy, który wyznaczony jest na dzień 1 stycznia 2001 roku. Podkomisja zaproponowała, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia. Ale obawiamy się, że, jeżeli przyjmiemy rozwiązanie podkomisji mówiące o początku stycznia, wówczas powstanie luka dwu- lub trzytygodniowa, w czasie której przedsiębiorcy będą mogli rozpocząć działalność bez zezwolenia. Tak więc chcemy dodać do przygotowanego przez podkomisję sprawozdania, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2001 roku, o ile Biuro Legislacyjne na to zezwoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełPiotrKrutul">Dzisiaj rozmawiałem z jednym z posłów z Komisji Gospodarki, który powiedział, że zmieniliśmy poprawkę do ustawy o działalności gospodarczej i nie jest prawdą, że ta ustawa musi wejść w życie dniem 1 stycznia, ponieważ koncesje zostały obligatoryjnie przedłużone o pół roku. W związku z tym, nie ma konieczności robić tej ustawy na kolanie, ponieważ koncesje funkcjonują. Chciałbym dowiedzieć się, czy rząd to potwierdza.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiFeliksKlimczak">Potwierdzamy, że rzeczywiście została zgłoszona poprawka do obowiązującej ustawy wydłużająca obowiązek koncesjonowania o pół roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykWujec">Trzeba dokładnie sprawdzić, na jakim etapie znajdują się prace nad tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełGabrielJanowskiniez">Czy przewodniczący podkomisji chciałby się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełGrzegorzWalendzik">Zgadzam się z zaproponowaną poprawką do art. 6, ponieważ rzeczywiście rozpatrujemy kwestie dotyczące wyrobów spirytusowych razem z wyrobami tytoniowymi, aby nie tworzyć odrębnych regulacji dla wyrobów tytoniowych, ponieważ zagadnienia są sobie bliskie. Ale, jeżeli takie są uwarunkowania, podkomisja rozpatrzy państwa wniosek. Skierowaliśmy do zaopiniowania tą ustawę, aby nie popełnić błędów. W kwestii vacatio legis, poprawka do ustawy o działalności gospodarczej została przegłosowana. Tak więc możemy spokojnie pracować nad tą ustawą, chociaż oczywiście nie za długo. Nie pili nas data 1 stycznia 2001 roku, tak więc okres 14 dni vacatio legis jest wystarczający i nie potrzeba żadnych zabezpieczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławPawlak">Mam pytanie do strony rządowej w kwestii art. 5 ust. 3, gdzie mówi się o niekaralności przedsiębiorcy lub członków zarządu. Jeśli spółkę utworzy przedsiębiorca, który jest karany, będzie również przedmiotem oceny pod tym względem, czy tylko członkowie zarządu, jeśli taki zarząd utworzy w swojej własnej firmie?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiBogumiłaKasperowicz">Szanowni państwo, zgodnie z sugestiami, które dotyczyły dyskusji, jaka odbyła się na posiedzeniu komisji w trakcie rozpatrywania ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, chcę poinformować, że ta propozycja została przyjęta przez Komisję Gospodarki. Jest zgodna z zapisami, które były dyskutowane przy tamtej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełGabrielJanowski">Proszę państwa, zostały zgłoszone dwie propozycje. Jedna z nich została wycofana po wyjaśnieniach pana posła. Drugą dotyczącą art. 6 ust. 2 podtrzymujemy. Czy zgadza się pan poseł Henryk Wujec?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełHenrykWujec">Tak. Sprawa dotyczy art. 6 ust. 2 pkt 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełGabrielJanowski">Czy są inne propozycje zmian? Nie widzę. A zatem przyjmujemy pozytywną opinię o sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej Komisji Gospodarki o rządowym projekcie ustawy o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych z jedną propozycją zmiany. Czy ktoś jest przeciwny pozytywnej opinii? Nie widzę. Dziękuję za przyjęcie i pomoc w opracowaniu tej ważnej ustawy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełGabrielJanowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>