text_structure.xml
49.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełGabrielJanowski">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny otrzymaliście państwo wraz z zawiadomieniem o posiedzeniu. Chcę ten porządek rozszerzyć o punkt drugi. Przypominam, że w punkcie pierwszym będą przedłożone informacje o zakresie i kierunkach decentralizacji uprawnień organów administracji publicznej, związanych z rolnictwem w związku z reformą administracji państwa. Tę sprawę referować będą: przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej pani minister Maria Zwolińska oraz Pełnomocnik Rządu ds. Reform Ustrojowych Państwa, w imieniu pana ministra Michała Kuleszy wystąpi pan Włodzimierz Tomaszewski. W proponowanym przeze mnie punkcie drugim powołamy podkomisję do opracowania opinii o rządowych projektach ustaw o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej. Pan Marszałek zwrócił się do nas, jako do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, abyśmy do dnia 21 maja przedstawili Komisji Nadzwyczajnej, którą Sejm powołał dnia 24 kwietnia, naszą opinię na temat zmian zaproponowanych w tych ustawach. Dlatego proponuję, abyśmy, oczywiście po wysłuchaniu opinii z punktu pierwszego, powołali taką podkomisję.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełGabrielJanowski">Czy jesteście państwo za rozszerzeniem porządku dziennego o taki punkt drugi? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu to będę uważał, że zaproponowany porządek został przez państwa zaakceptowany. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełGabrielJanowski">Chcę powiedzieć, że zarówno pan minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej, jak i pan minister Michał Kulesza przedłożyli nam pisemne informacje, które państwo otrzymali. Rozumiem, że materiał jest państwu znany i dlatego proszę przedstawicieli resortów jedynie o krótkie informacje dotyczące zagadnień szczególnych, które państwo uznajecie za specjalnie ważne i godne podkreślenia. Mogą to być również sprawy w tych tekstach nie ujęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejMariaZwolińska">Z upoważnienia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej pana Jacka Janiszewskiego mam zaszczyt i przyjemność przedstawić informacje na temat zakresu i kierunków decentralizacji uprawnień administracji publicznej związanych z sektorem rolnictwa w związku z zamierzoną reformą administracyjną państwa. Dokumenty zostały przygotowane wspólnie z urzędem pana ministra M. Kuleszy i w związku z tym wzajemnie się uzupełniają. Ja oczywiście będę głównie mówiła o dokumencie, który przygotował resort rolnictwa. Przepraszam, że ten dokument dopiero wczoraj trafił do Komisji, ale to jest pięć dużych zestawów ustaw. Rozpracowują one bardzo szczegółowo przekazywanie tych kompetencji, nie tylko zresztą kompetencji, bo i niektóre kwestie merytoryczne również są w ustawach poruszone. Sporządziliśmy ten wykaz w układzie tabelarycznym ukazującym zarówno dotychczasową lokalizację kompetencji, jak i proponowaną nową lokalizację. To zestawienie zostało sporządzone na podstawie przedłożenia rządowego i obejmuje ustawy, których gospodarzem jest minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Oprócz ustaw związanych z rolnictwem rozpisaliśmy tu również niektóre kompetencje innych ministerstw, które przechodzą z poziomu resortowego na poziom województwa. Jest to np. ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, czyli dotychczasowa kompetencja resortu pracy. Sprawa wypłacania pracownikom jednorazowych świadczeń dotyczy również wielu obywateli zamieszkałych na obszarach wiejskich. To samo dotyczy ustawy o zatrudnianiu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w szczególności jej części dotyczącej organizacji robót publicznych, które często są organizowane w środowisku wiejskim. Wszystko to dotyczy również ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. 20 stron tego wykazu zawiera szczegółowe omówienie zmian kompetencji proponowanych w poszczególnych aktach prawnych, natomiast nie omówiliśmy tu innych zmian przewidzianych w tych ustawach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejMariaZwolińska">Popieramy gorąco propozycję pana przewodniczącego, aby powołać zespół do rozpatrywania poszczególnych projektów ustaw, jest to pomysł bardzo trafny, bo wachlarz proponowanych zmian jest ogromny. Oczywiście zadeklarujemy stały i aktywny udział przedstawicieli resortu rolnictwa w jego pracach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejMariaZwolińska">Nie będę szczegółowo omawiała każdej pozycji, jeżeli państwo macie jakieś pytania to chętnie na nie odpowiemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DoradcawKancelariiPrezesaRadyMinistrówWłodzimierzTomaszewski">Przede wszystkim przepraszam państwa w imieniu pana ministra M. Kuleszy za jego nieobecność, ale dzisiaj posiedzenia Komisji się nałożyły. W tej chwili trwa również posiedzenie inauguracyjne kompetencyjnej Komisji Nadzwyczajnej i na nim pan minister jest w tej chwili.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DoradcawKancelariiPrezesaRadyMinistrówWłodzimierzTomaszewski">Ja również nie będę referował szczegółowo materiału informacyjnego, który państwo otrzymaliście na piśmie. Natomiast chcę zwrócić uwagę na te regulacje, które nie dotyczą bezpośrednio rolnictwa. Są to ważne rozstrzygnięcia dotyczące problematyki zatrudnienia i zwalczania bezrobocia. Jedna z takich zmian to rozszerzenie, na wniosek środowiska rolniczego i samego resortu rolnictwa, składu wojewódzkich i powiatowych rad zatrudnienia. Wprowadzono do nich, oprócz dotychczasowych czterech, piąty podmiot tzn. przedstawicieli Izb Rolniczych. Jest to fakt bardzo ważny.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DoradcawKancelariiPrezesaRadyMinistrówWłodzimierzTomaszewski">Chciałbym również zwrócić państwa uwagę na propozycje zmian kompetencyjnych przedłożone właśnie przez Izbę Rolniczą, są to propozycje bardzo interesujące. Załączyliśmy je na końcu tekstu, bo dotarły do nas z opóźnieniem, już po przyjęciu tych projektów przez Radę Ministrów. Ale warto je rozważyć i uwzględnić w trakcie prac Komisji Nad-zwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełGabrielJanowski">Za chwilę rozpoczniemy dyskusję, a ja proponuję następujący porządek procedowania. Na początku zadamy pytania obecnym tutaj reprezentantom ministerstw. Po wysłuchaniu odpowiedzi przejdziemy do szerszej dyskusji. Jest to podyktowane tym, że pan W. Tomaszewski prosił o zwolnienie za pół godziny, bo musi przejść na posiedzenie innej komisji, choć oczywiście musi na to uzyskać zezwolenie naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DoradcaWłodzimierzTomaszewski">Pozostaną tutaj przedstawiciele resortów, którzy odpowiedzą na wszystkie pytania i wyjaśnią wszystkie wątpliwości, jak również przekażą nam wszystkie państwa uwagi i propozycje. To wszystko jest jeszcze sprawa otwarta, bo pracę nad kompetencjami dopiero rozpoczynamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełGabrielJanowski">Rozumiem pana, ale trzeba również zrozumieć i państwa posłów, którzy swoje uwagi chcą przedłożyć bezpośrednio przedstawicielom Urzędu Pełnomocnika Rządu ds. Reform Ustrojowych Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DoradcaWłodzimierzTomaszewski">Resorty aktywnie uczestniczyły w pracach nad ustawami kompetencyjnymi, i należy je traktować jako projekty całego rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełGabrielJanowski">Przechodzimy do pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełHalinaNowinaKonopka">Chcę zadać następujące pytanie, jaki jest stopień zainteresowania przedstawicieli obu urzędów naszą opinią? Dostarczono nam te materiały godzinę temu na posiedzeniu poprzedniej Komisji i mieliśmy dokładnie godzinę, aby się z nimi zapoznać. Ja sama czytam je w tej chwili po raz pierwszy. Uważam, że taka sytuacja to bardzo głębokie nieporozumienie i przejaw lekceważenia posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełRyszardMatusiak">Przychylam się do opinii pani poseł H. Nowiny-Konopki. Jest to niepoważne, żeby dać posłom godzinę czasu na zapoznanie się z tak ważnym materiałem dotyczącym poważnej kwestii ustrojowej. Uważam że nasuwa się prosty wniosek, że należy tę dyskusję przełożyć na inne posiedzenie. Nie róbmy kpin z pracy poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełWiktorOsik">Mam pytanie do przedstawiciela ministra M. Kuleszy, czy to są już wszystkie zmiany dotyczące kompetencji, które będą przekazywane ze szczebla centralnego do powiatów i województw?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Informacja o zakresie i kierunkach decentralizacji uprawnień organów administracji publicznej, związanych z rolnictwem w związku z reformą administracji państwa, została nam dostarczona nieco wcześniej i miałem okazję się z tym zapoznać. Mam pytanie, jak będzie traktowane szkolnictwo rolnicze? Chodzi mi o technika rolnicze i inne szkoły związane z tym resortem.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełSzczepanSkomra">Czy zmiany ustawowe, które tutaj nam zaproponowano są zgodne z przepisami Unii Europejskiej? W poprzedniej kadencji pracowałem nad ustawą weterynaryjną i pamiętam, że głównym warunkiem było to, aby była ona zgodna z wymogami i dyrektywami Unii Europejskiej. Czy zmiany, które w tej chwili wprowadzamy w tych ustawach, spełniają ten warunek?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełSzczepanSkomra">Następnym problemem jest zmiana w ustawie z 13 lipca 1939 roku o nadzorze nad niektórymi środkami żywienia zwierząt, chodzi o sprawowanie nadzoru nad jakością środków żywienia zwierząt. Kiedyś należało to do kompetencji rejonowego lekarza weterynarii, a dzisiaj będzie to powiatowy lekarz weterynarii. Chcę zapytać, jak ten powiatowy lekarz weterynarii będzie wyposażony technicznie, jakie będzie miał laboratorium i możliwość wykonywania badań? Czy przewidziano odpowiednie środki na to wyposażenie na szczeblu powiatowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJózefPilarczyk">W związku z tym, że niektórzy posłowie mają wątpliwości czy powinniśmy się tym zajmować w dniu dzisiejszym, chcę powiedzieć, że ten punkt, w tak nagłym trybie, został wprowadzony z inicjatywy prezydium. Proszę sobie przypomnieć, że na plenarnych obradach skierowaliśmy te zagadnienia do Komisji Nadzwyczajnej i ona już nad nimi pracuje. Jeżeli chcemy, żeby Komisja Nadzwyczajna wzięła pod uwagę nasze sugestie, to musimy pracować nad nimi w trybie przyspieszonym, inaczej nie zdążymy ich przekazać i będą oni pracowali w ciemno. Przypominam, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie miała jeszcze możliwości szerszego pogłębienia wiedzy na te tematy. Dlatego poprosiliśmy Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Urząd pana ministra M. Kuleszy, żeby te wszystkie zagadnienia usystematyzowali i przybliżyli nam tę problematykę, abyśmy mogli się z tym zapoznać i sprawy przedyskutować. Jest, oczywiście, możliwe odłożenie tej dyskusji na dwa tygodnie, ale może się okazać, że za dwa tygodnie Komisja Nadzwyczajna będzie już kończyła swoją pracę. Może w związku z tym, zamiast odkładać sprawę, poprosimy panią minister M. Zwolińską i pana W. Tomaszewskiego o nieco szersze przedstawienie tych dokumentów. Nie będzie to trudne, bo na pierwszy rzut oka widać, że większość tych zmian polega na zastąpieniu urzędu rejonowego przez powiatowy. Nasuwa mi się pytanie, czy oprócz zamiany urzędu rejonowego na urząd starosty, czy też kompetencji urzędu rejonowego na kompetencje urzędu starosty, czy inne nowe kompetencje są, według tych projektów przekazane np. samorządom powiatowym, jako zadania własne? Obecnie są to w większości zadania zlecone administracji rządowej. Czy to jest tylko uporządkowanie stanu aktualnego?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełJózefPilarczyk">Rzeczywiście, problem oświaty rolniczej jest tutaj w ogóle nie tknięty, dobrze by było, abyśmy i na ten temat otrzymali wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełJózefPilarczyk">Myślę, że posłom w tej chwili trudno jest się skoncentrować i ten cały materiał ogarnąć, bo to jest kilkanaście ustaw. Trudno jest zadawać pytania, kiedy ma się niewielkie wyobrażenie o tym, jak ta Polska samorządowa po 1 stycznia 1999 r. będzie funkcjonować w obszarze rolnictwa. Proponuję, aby tej dyskusji nie odkładać i aby przedstawiciele rządu te najważniejsze zapisy wyjaśnili, bo tutaj okazuje się, że w obszarze rolnym mamy kilka ustaw, które regulują funkcjonowanie administracji specjalnych. W tych wszystkich projektach, te administracje zostały w zasadzie utrzymane. W tym miejscu od razu nasuwa mi się pytanie, czy w którymś z tych projektów ustaw administracje specjalną sprowadza się do poziomu samorządu lub do poziomu powiatu? To by oznaczało rozbudowanie administracji specjalnej. Ja tego tutaj nie zauważyłem, ale chciałbym usłyszeć oświadczenie na ten temat ze strony np. ministra rolnictwa, że administracja specjalna, która funkcjonuje do tej pory na dwóch szczeblach, zatrzyma się na nich, że biurokracja rządowa nie zejdzie w dół na szczebel powiatu. Powiat jest tylko samorządowy.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełJózefPilarczyk">Myślę, że przydałoby się nam więcej takich informacji ogólnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełGabrielJanowski">Został zgłoszony formalny wniosek o odłożenie tej debaty, ale jednocześnie zapowiedzieliśmy zadawanie pytań, to daje pewną równowagę między tym wnioskiem a zainteresowaniem innych posłów. Proponuję zadanie pytań obecnym przedstawicielom rządu, bo niezależnie od wyniku głosowania nad tym wnioskiem, znajomość problemów przedstawionych w pytaniach pozwoli lepiej przygotować następną dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanWyrowiński">Chcę potwierdzić to, co powiedział pan poseł J. Pilarczyk i przypomnieć państwu, że jesteśmy już po pierwszym czytaniu ustaw kompetencyjnych, które są już opracowywane przez Komisję Nadzwyczajną. Mam nadzieję, że wypis, który otrzymaliśmy zawiera zestawienie wszystkich zmian proponowanych w tych ustawach. Prezydium chciało, abyśmy tym sprawom, które dotyczą uprawnień organów administracji publicznej związanych bezpośrednio z rolnictwem poświęcili specjalne posiedzenie naszej Komisji. Jego celem miało być wypracowanie opinii na ten temat.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJanWyrowiński">Mam pytanie. W jaki sposób ta sprawa była uzgadniana z resortem rolnictwa? Czy to resort wystąpił z koncepcją przekazania swoich prerogatyw i organów, które nadzoruje, samorządom, czy też państwo wymuszaliście to na resorcie? Jaka była w tym przypadku filozofia działania?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełJanWyrowiński">Nie znalazłem bowiem w tym dokumencie rządowym zestawienia takich generalnych zasad, które przyświecały ministrowi rolnictwa w momencie, kiedy przystępował do tej sprawy. Czy robił to z własnej inicjatywy, czy też z poduszczenia odpowiednich struktur rządowych, które zajmują się reformą? Tej generalnej koncepcji tutaj mi brakuje. Patrząc na te opracowania można odnieść wrażenie, że były to działania wyrywkowe. Jeżeli jestem w błędzie, bo było inaczej, to proszę mnie poprawić.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełJanWyrowiński">Druga istotna sprawa, to kwestia pozycji Izb Rolniczych w tych zmianach. Z faktu, że Izby Rolnicze się spóźniły ze swoim wnioskiem wynika, według mnie, że to ten nasz, powstający zespół, będzie się musiał zająć tą propozycją. Trzeba tu wyjść naprzeciw problemom Izb Rolniczych i określić ich rolę w tej, na nowy sposób funkcjonującej, administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełJanWyrowiński">Myślę, że dzisiaj nie ma co wchodzić w szczegóły, natomiast dobrze by było, gdybyśmy poznali tę generalną linię, tę podstawową zasadę, która przyświecała ministerstwu w pracach nad tymi problemami. Wiele spraw stałoby się jaśniejszymi i ten nasz zespół mógłby pracować bardziej efektywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełHalinaNowinaKonopka">Chcę się zapytać pana wiceprzewodniczącego, prezydium czego ustaliło, że będziemy się dzisiaj tym problemem zajmować: Klubu, Sejmu czy Komisji? Druga sprawa, czy oba te dokumenty podlegają dyskusji? Kwestia trzecia, żeby o coś pytać, to trzeba wiedzieć o co pytać, trzeba to wszystko przeczytać.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełHalinaNowinaKonopka">Ja po raz drugi stwierdzam, że albo państwo sobie kompletnie lekceważycie opinie posłów, jest wam ona niepotrzebna, potrzebne jest jedynie zaklepanie czegoś przez nas, albo liczycie na to, że czegoś nie doczytamy, że o coś się nie dopytamy i nie dopilnujemy, że wszystko będzie przeprowadzone tak, jak zostało już zapisane w tych dokumentach. Tak zresztą jest prowadzona cała ta reforma. Czekam na odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJózefPilarczyk">Odpowiadam na pytanie pani poseł kierowane do mnie. Oczywiście, mogę mówić tylko i wyłącznie w imieniu prezydium tej Komisji. Ponadto chcę przypomnieć, że mieliśmy obowiązek, poselski obowiązek, a posłom za ten obowiązek Rzeczpospolita płaci, aby dwa tygodnie temu przygotować się do dyskusji na ten temat. W trakcie pierwszego czytania ta dyskusja się odbyła. Ponieważ nie wszyscy mieliśmy czas, aby wziąć w niej udział i zadać pytania, prezydium Komisji uznało, że dobrze będzie, na roboczo, poszerzyć naszą wiedzę na ten temat.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJózefPilarczyk">Jeszcze raz przypominam, że powołana przez nas Komisja Nadzwyczajna już pracuje i trzeba uzbroić naszych w niej przedstawicieli w wypracowane przez nas argumenty. Możemy to oczywiście odłożyć, bo nikt nas nie zobowiązuje do odbycia dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełHalinaNowinKonopka">Dwa tygodnie temu była podobna sytuacja, też dostaliśmy kilka setek stron materiałów w nocy, w przeddzień posiedzenia, też wymagano od nas dyskusji, bo było pierwsze czytanie. Moje pretensje dotyczą takiego trybu postępowania w tej, tak poważnej sprawie, to jest zmiana systemu państwa. Jeszcze raz podkreślam, to nie jest fragment czegoś tam, tylko to jest zmiana systemu państwa. Tryb postępowania jest zupełnie skandaliczny. Ja naprawdę czuję się obrażona takim postępowaniem ze strony państwa. Ja mam prawo i obowiązek się wypowiedzieć, mam prawo i obowiązek wypowiedzieć się kompetentnie, a państwo mi to uniemożliwiacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełGabrielJanowski">Pani poseł, chcę powiedzieć, że prezydium, wychodząc naprzeciw państwa oczekiwaniom i aby ułatwić państwu pracę, zwróciło się do przedstawicieli rządu, aby przygotowali takie kompendia wiedzy na ten temat, żeby mieć przed oczyma pełen zestaw nowych regulacji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełGabrielJanowski">Po drugie, prezydium zwróciło się z tym do rządu 22 kwietnia br. i oczywiście rozumiemy, że strony musiały mieć minimum czasu na przygotowanie tej dokumentacji. Prosiliśmy, aby ta dokumentacja była dostarczona najpóźniej do 4 maja, czyli do wczoraj. Informacje zostały wczoraj przedłożone, niestety źle się stało, że państwo nie otrzymaliście ich do skrytek, tak abyście mogli je wziąć dzisiaj rano i ewentualnie przestudiować. Proszę popatrzeć na to pozytywnie, materiał został przygotowany choć faktem jest, że dość późno. Podzielam pani pogląd, że cała reforma robiona jest pod presją czasu i okoliczności i że to nie jest zdrowe. Skoro jednak ten pociąg już ruszył, to my chcielibyśmy, żeby rozkład jazdy był precyzyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełHalinaNowinaKonopka">Te materiały trzeba było przysłać tydzień temu do naszych biur poselskich i byłoby po wszystkim, a nie zamawiać ich na wczoraj.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełGabrielJanowski">Można było, tylko wiemy, że nikt nie jest w stanie w ciągu trzech dni przygotować solidnego materiału.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełHalinaNowinaKonopka">To nie znaczy, że nam ma wystarczyć godzina, aby się przygotować do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełGabrielJanowski">Proszę, patrzmy pozytywnie, dzisiaj mamy sposobność porozmawiania z przedstawicielami rządu. Przecież nie musimy wgłębiać się w szczegóły, chodzi nam o rozmowę o generaliach. Szczegółami zajmie się zespół, który zaraz powołamy. Dnia 19 maja przedłoży on naszej Komisji stosowną opinię, którą po zatwierdzeniu przekażemy Komisji Nadzwyczajnej. Trudno dziś przesądzić czy będzie to opinia negatywna, czy pozytywna, ale do 19 bm. mamy sposobność popracowania nad tymi dokumentami. Tak proszę na to patrzeć, mamy dziś sposobność porozmawiania, a nie przeszkodę w rozważaniu tych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełEdwardManiura">Całkowicie się zgadzam z panem przewodniczącym. Przecież nasz zespół zajmie się tą sprawą i jeżeli po przeanalizowaniu tego materiału ktoś będzie miał jakieś uwagi, to będzie mógł je wnieść. Nie widzę tutaj problemu. Natomiast oczywiście, jeżeli ktoś od samego początku dyskredytuje tę reformę, to wiadomo, że będzie szukał dziury w całym.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełEdwardManiura">Mam pytanie do pani minister M. Zwolińskiej, w związku z propozycjami przekazania kompetencji resortu w dół. Czy istnieje propozycja, jakie kompetencje mogłyby przejąć Izby Rolnicze? To jest ta kwestia, o której mówił pan poseł J. Wyrowiński. To powinno być integralną częścią tego szeregu kompetencji, które mają zejść z resortu w dół, nie tylko na poziom województwa, ale również z województwa na poziom powiatu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełEdwardManiura">Jeszcze uwaga do wypowiedzi pana posła J. Pilarczyka. W Polsce jest jeszcze jeden poziom administracji specjalnej - administracja okręgowa, o której my często zapominamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełElżbietaBarys">Ja w sprawie art. 25 dotyczącego ustawy o państwowej inspekcji ochrony roślin. Moje pytanie dotyczy art. 49A ppkt 4 - „W przypadkach bezpośrednich zagrożeń fitosanitarnych starosta, prezydent miasta, burmistrz, wójt może wydać właściwemu organowi inspekcji polecenie do podjęcia działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia”. Jest to administracja specjalna i pozostaje jako administracja specjalna, właśnie do tego celu, aby to ona wydawała decyzje zmierzające do usunięcia tych zagrożeń fitosanitarnych. Jeżeli ma to robić wójt czy burmistrz, to w jakiej formie prawnej miałby te polecenia wydawać administracji specjalnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełRomualdAjchler">Podzielam obawy moich przedmówców, którzy zgłosili wniosek o przerwanie dyskusji. Przedstawiono nam pakiet dokumentów, które sygnalizują zmiany w kompetencji wykonywania niektórych ustaw, jak też sygnalizują tworzenie nowych organów administracji, które przejmą te kompetencje. My tego wszystkiego praktycznie nie znamy. Tu trzeba wziąć do ręki każdą z tych ustaw. Do przeprowadzenia rzeczowej dyskusji nie wystarczy tylko przeczytanie tego dokumentu, który nam przedstawiono. Trzeba jednocześnie zapoznać się z całym materiałem dotyczącym tych kilkunastu ustaw, do których proponowane są zmiany.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełRomualdAjchler">Poza wszystkim, pora, która została przyjęta na to posiedzenie Komisji jest po prostu nieszczęśliwa, bo zaraz zaczynają się posiedzenia klubów.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosełRomualdAjchler">Pan przewodniczący dopuścił do zadawania pytań i postaram się te pytania zadać. Na stronie ósmej w informacji Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej jest propozycja zmiany ustawy z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Zamierza się dysponowanie środkami terenowego funduszu ochrony gruntów rolnych przekazać z dotychczasowej kompetencji wojewody do kompetencji starosty. Proszę mi wytłumaczyć, jakimi racjonalnymi przesłankami kierowaliście się państwo proponując takie rozwiązanie? Ja dobrze znam życie, a przede wszystkim pamiętam wysokość tych środków, którymi do tej pory dysponował minister rolnictwa i przekazywał je wojewodom. Są to kwoty skromne, jeżeli jeszcze je rozdrobnimy na powiaty, to zmniejszymy i tak niewielką efektywność ich wykorzystania. Takie rozwiązanie budzi moje wątpliwości, ale może jestem w błędzie. Dlatego chciałbym się dowiedzieć, jakimi przesłankami państwo się kierowali? Na czym zbudowaliście to uprawnienie?</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PosełRomualdAjchler">Kolejna sprawa dotyczy ustawy z 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt. Tutaj w art. 8 ust. 3 zamierza się kompetencje ministra rolnictwa przekazać wojewodzie, a chodzi o przygotowanie programu zmierzającego do upowszechniania znajomości przepisów tej ustawy wśród rolników. Ja pracowałem nad tą ustawą w poprzedniej kadencji i wiem, że to miały zrobić wojewódzkie ośrodki postępu rolniczego. Jak państwo pogodzicie tutaj przynależność WOPR-ów w stosunku do wojewody? Nie bardzo to rozumiem, biorąc pod uwagę, że proponuje się podporządkowanie WOPR-ów izbom rolniczym. Nie wiem czym się kierowano podejmując taką decyzję?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełStanisławStec">Czy to są faktycznie wszystkie zmiany, które dotyczą rolnictwa? Chcę powiedzieć, że zapowiadano więcej zmian w zakresie gospodarki finansowej i to, że ich tutaj nie widzę odbieram jako zjawisko pozytywne.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełStanisławStec">Mam kolejne pytanie podobne do tego, które zgłosił pan poseł R. Ajchler. Czym się kierowano, że te niewielkie środki przeznaczone na ochronę gruntów rolnych przekazano do kompetencji starosty? Powstanie sytuacja, że w bogatych powiatach, a takie też będą, nie będzie tych środków gdzie wydać, bo nie będzie rejonów o niskich dochodach.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełStanisławStec">Trzecie pytanie. Czy faktycznie ośrodki doradztwa rolniczego będą podporządkowane izbom rolniczym?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełStanisławStec">Jednocześnie chcę w pełni poprzeć stanowisko Krajowej Izby Rolniczej zapisane na 19 stronie tego opracowania, a dotyczące zakresu zmian w poszczególnych ustawach odnoszących się do opinii i decyzji izb rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełRyszardBondyra">Część interesujących mnie pytań już padła i chciałbym je tylko uszczegółowić. Czy w nowelizowanej ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych, procent środków pozostający w terenowych funduszach będzie taki sam? Czy proponuje się tutaj jakąkolwiek zmianę? Na jakim poziomie procentowym będzie to ustalone?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełRyszardBondyra">Druga dosyć ważna sprawa, która wiąże się z tematem przesuwania kompetencji z góry w dół. Jaka jest intencja rządu, jeżeli te kompetencje również przesuwane są z dołu do góry? Podaję konkretny przykład: mówimy tu o izbach rolniczych, mają one w terenie 16 konkretnych zadań do wykonania, a dzisiaj są odsuwane od rolnika na poziom 12 województw. W jakim celu się to robi, jaka jest tutaj intencja rządu, aby te kompetencje odsunąć od rolnika? Jaki jest tego cel? Jeżeli cel nie jest taki, to jak w ogóle widzi się funkcjonowanie izb rolniczych w przyszłości, w przypadku stworzenia tych 12 dużych województw? Dlaczego te kompetencje są odsuwane ode mnie, jako rolnika? Jestem też członkiem Izby Rolniczej i chciałbym to wiedzieć.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełRyszardBondyra">Kolejna sprawa, o której być może jest napisane w tych materiałach, ale której nie doczytałem. Jaka będzie rola i zadanie dzisiejszych wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego? Jak one będą funkcjonować w tych nowych strukturach? Komu będą podlegać? Czy w moim województwie zamojskim, mój ODR to będzie ośrodek powiatowy w Zamościu, a np. Tomaszów będzie podlegał pod Lublin, czy odwrotnie? Jak w ogóle ta sytuacja będzie rozstrzygnięta, jak będą funkcjonowały ODR-y po tej reformie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Chcę podzielić zdanie pani poseł H. Nowiny-Konopki, te materiały powinny być nam przedstawione dużo wcześniej, wtedy można by się było na ich temat wypowiadać.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełWojciechZarzycki">Jeżeli chodzi o decentralizację, to tutaj powtórzę pytanie zadane przez pana posła R. Bondyrę. Jaką rolę widzi się dla izb rolniczych? Jeśli izby rolnicze nie otrzymają uprawnień, które dadzą im bezpośredni wpływ na politykę rolną, to praktycznie nie warto ich utrzymywać. Samo tylko opiniowanie na niewiele się zda, dowiodła tego praktyka. Izby rolnicze muszą bezpośrednio uczestniczyć w podejmowaniu decyzji i wykonywać działania, które służyłyby bezpośrednio rolnikom.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełWojciechZarzycki">Mam jeszcze pytanie generalne, czy koncentracja izb rolniczych wynikająca z reformy, to że będzie ich tylko 12, to jest ten bliski kontakt z rolnikiem? Jaka rola pozostanie dla obecnych izb rolniczych, które już rozpoczęły pewne działania i prace? Uważam że to, co jest w tych materiałach jest niewystarczające do wydania jakiejkolwiek opinii, co do tych zmian. Myślę, że tutaj ujęto nie wszystkie proponowane zmiany, nie ma tu choćby zmian w prawie geologicznym. Mamy sygnały, że w związku z powołaniem powiatów będzie rozbudowana administracja, muszę tu postawić pytanie, czy rzeczywiście nowe sformułowanie zadań dla geologów spowoduje rozbudowanie administracji, czy też pozostanie ona na dotychczasowym poziomie?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełGabrielJanowski">Chcę przypomnieć, że prawa izbom rolniczym nadał Sejm poprzedniej kadencji, której panowie byliście głównymi budowniczymi. Myślę, że do tego zagadnienia trzeba wrócić na oddzielnym posiedzeniu, bo tę ustawę zdecydowanie trzeba poprawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełStanisławPawlak">Trudno jest się wypowiadać, bo rzeczywiście nie było czasu na zapoznanie się z tymi materiałami, ale patrząc na tabelkę zastanawiam się nad zapisami, które rozdzielają zadania zlecone na poszczególne szczeble, czy to dla starosty, czy dla zarządu gminy. Chcę spytać autorów, dlaczego zadania zlecone, a nie zadania własne? Przecież zadania zlecone nie są przejawem decentralizacji, bo to jest przekazanie zadań i finansów z budżetów szczebli wyższych do niższych. Czy nie należy zrobić tak, aby dla starosty powiatowego lub zarządu gminy zadania z zakresu rolnictwa były zadaniami własnymi. Oczywiście, w ślad za tym należałoby zwiększyć ich udział w podatkach, które płacić będą mieszkańcy gminy i powiatu.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełStanisławPawlak">Mam pytanie o generalia, dlaczego w tej tabeli nigdzie nie jest zapisane, że któreś z tych zadań jest zadaniem własnym administracji samorządowej odpowiedniego szczebla? Proszę mi to wyjaśnić. Jeżeli tak musi być, to co przeszkadza, żeby pójść we wskazanym przeze mnie kierunku?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełStanisławPawlak">Padły tu już pytania o ośrodki doradztwa rolniczego, rzeczywiście nigdzie ich w tych materiałach nie znalazłem. Jak te ośrodki będą sytuowane? Jak te zadania będą przypisane? Komu i na jakich zasadach? Czy jako zlecone, czy jako zadania własne odpowiednich szczebli?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WiceprezesKrajowejIzbyRolniczejJanArdanowski">Zgodnie z ustawą o izbach rolniczych możemy opiniować te sprawy, z którymi władza się do nas zwróci. Urząd pana ministra M. Kuleszy przedstawił nam kilka ustaw do zaopiniowania, ze względu na bardzo krótki termin przedstawiliśmy uwagi tylko do czterech z nich. Chcę jeszcze powiedzieć, że decentralizacja kompetencji państwa, tak jak się to odbywa w wielu krajach świata, polega na przekazywaniu kompetencji nie tylko samorządowi terytorialnemu, ale również samorządowi zawodowemu czy gospodarczemu, takiemu jakim są izby rolnicze. Dysponujemy szerokimi materiałami na temat, jak to jest robione w innych krajach. Chcę jednoznacznie powiedzieć, że w przedstawionej koncepcji decentralizacji państwa nie ma izb rolniczych. W związku z tym trzeba: albo podjąć męską decyzję i powiedzieć, że powołanie izb rolniczych było nieporozumieniem, bo nie ma sensu tworzenie kolejnego ciała opiniodawczego, albo podejmujemy historyczną decyzję, że decentralizacja zarządzania rolnictwem będzie, przynajmniej w części oparta na takich rozwiązaniach, jakie znamy z Francji i Austrii, czyli z krajów gdzie funkcjonują izby rolnicze. Nie ma sensu istnienie organu, który może, co najwyżej coś postulować lub zaopiniować, bo ktoś się pyta i żąda odpowiedzi w ciągu kilku godzin, taka sytuacja jest niepoważna. Niestety w przedstawionej koncepcji reformy państwa samorząd rolniczy praktycznie nie występuje. Chcę to państwu bardzo wyraźnie uzmysłowić. Również koncepcja istnienia tylko 12 izb wojewódzkich jest chybiona, bo spowoduje całkowite oddalenie się izby rolniczej od rolnika. Ona powinna działać tuż przy rolniku i w jego imieniu rozwiązywać problemy. Jeżeli izby mają funkcjonować wyłącznie jako daleki, regionalny urząd, to będzie zaprzeczeniem idei samorządu rolniczego. My jesteśmy chętni, otwarci, gotowi, wręcz prosimy i żebrzemy o to, żeby na wszystkich etapach dyskusji izby rolnicze miały możliwość brania udziału w opracowaniu stanowiska, które będzie stanowiskiem parlamentu. Nam jest wszystko jedno czy to będzie na tym posiedzeniu, czy na posiedzeniu zespołu, czy podkomisji, to już pozostaje w gestii pana przewodniczącego. Natomiast jeszcze raz chcę podkreślić, że albo izby rolnicze dostaną od parlamentu odpowiednie kompetencje, co będzie wypełnieniem treścią ustawy o izbach rolniczych albo niepoważnym było ich powoływanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełGabrielJanowski">W uzupełnieniu tej wypowiedzi, choć to miały być tylko pytania, chcę poinformować, że 2 czerwca organizujemy, jako Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, seminarium z udziałem przedstawicieli wszystkich organizacji rolniczych i izb rolniczych, które będzie miało na celu wypracowanie najlepszych rozwiązań dla szeroko rozumianego samorządu rolniczego. Wszyscy odczuwamy wielki niedostatek udziału samorządu rolniczego w budowaniu nowej Rzeczypospolitej. Tak proszę ten nasz zamiar odbierać. Mówię to nie tylko do przedstawicieli izb rolniczych, ale i związków zawodowych, bo również i ich rola w tej sprawie jest niezwykle ważna i budującą.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrezesKrajowegoZwiązkuRolnikówKółekiOrganizacjiRolniczychJanuszMaksymiuk">Chcę zwrócić uwagę i prosić pana przewodniczącego oraz Komisję o umożliwienie nam pełnienia funkcji zgodnie z ustawą. Chcę powiedzieć, że nie tylko my, ale i koledzy z innych związków, nie otrzymaliśmy do dzisiaj materiałów od pełnomocnika rządu, a ustawa mówi, że mamy miesiąc czasu na wyrażenie opinii. Nie chcę tutaj niczego oprotestowywać, szczególnie sprawy tak ważnej, jak reforma administracyjna, ale uważam, że formy ustawowe powinny być przestrzegane. Postaram się, aby materiał, który dzisiaj otrzymaliśmy został przyjęty jako oficjalne zwrócenie się do nas o opinię, choć wiem, że takie postępowanie jest nadużyciem z naszej strony, bo to nie Komisja sejmowa, ale przedstawiciel rządu powinien się do nas zwrócić.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrezesKrajowegoZwiązkuRolnikówKółekiOrganizacjiRolniczychJanuszMaksymiuk">Teraz pytania. Czy wysoka Komisja nie uważa, że byłoby celowe, wypowiadam się tutaj jako przedstawiciel izb rolniczych, aby korzystając z reformy całego systemu państwowego, również izbom rolniczym nadać odpowiednie uprawnienia? Rola izb rolniczych nie powinna się, w żadnym wypadku ograniczać tylko do opiniowania. Ich rola powinna być całkiem inna, w ramach decentralizacji powinny uzyskać prawo zajmowania stanowiska i podejmowania decyzji w zakresie: prawa wodnego, ustawy o podatku rolnym, doradztwa rolniczego, ustawy o organizacji hodowli i innych ustaw związanych z rolnictwem. Czy nie powstała w tej chwili kapitalna szansa, aby to społeczne zaangażowanie rolników, wybranych w wyborach, przekształcić w przejęcie przez nich odpowiedzialności za państwo? Nie może tak być, że z budżetu przeznacza się na funkcjonowanie izb określone pieniądze, i że te pieniądze wydawane są tylko na opiniowanie, co bezpłatnie mogą zrobić związki i organizacje społeczno-zawodowe rolników. Jednoznacznie opowiadamy się za nadaniem szerokich uprawnień izbom rolniczym.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrezesKrajowegoZwiązkuRolnikówKółekiOrganizacjiRolniczychJanuszMaksymiuk">Druga sprawa. Czy Pełnomocnik Rządu ds. Reformy nie uważa, że celowe byłoby uporządkowanie stosunków między władzami administracyjnymi i samorządowymi a związkami i społeczno-zawodowymi organizacjami rolników. Powstanie straszny bałagan, kiedy okaże się, że władze nowo utworzonego województwa mają 8–15 partnerów społecznych w postaci: byłych wojewódzkich związków kółek rolniczych, „Solidarności”, „Samoobrony” itd. Związki są niezależne i nie można ingerować w ich działalność, ale trzeba ustawić prawidłowo reguły prowadzenia negocjacji i konsultacji, jeżeli tego nie uporządkujemy ustawowo w prawie ogólnym, to powstanie taka sytuacja, że nowe województwo będzie miało za partnera, np. 6 regionalnych związków zawodowych i pięć innych, niezależnych związków zawodowych. Wojewoda będzie musiał prowadzić konsultacje z każdym z osobna. Może jednak lepsze byłoby jakieś wspólne, wojewódzkie przedstawicielstwo. Z wypowiedzi moich kolegów i z tego, co sam tutaj przejrzałem, wynika, że Pełnomocnik Rządu ds. Reformy absolutnie o tej sprawie zapomniał. Związkowcy mogą oczywiście powiedzieć „im gorzej tym lepiej”, ale nie o to chyba chodzi, lepiej jednak będzie, jak te sprawy zostaną jednoznacznie uporządkowane, zastosowane rozwiązania muszą być dobre i skuteczne. Trzeba tę reformę pchnąć do przodu. Jako związkowiec chciałbym wiedzieć, w którym miejscu mogę się wypowiedzieć i w którym miejscu ktoś ma obowiązek mnie wysłuchać. Inaczej będę musiał wykorzystywać luki w prawie, a nie o to chyba chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełGabrielJanowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o odłożenie debaty, zgłoszony przez pana posła Ryszarda Matusiaka. Odbyliśmy już turę pytań, tak że jeżeli nawet ten wniosek przejdzie to państwo macie już materiał do przemyśleń.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełGabrielJanowski">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła R. Matusiaka, aby odłożyć dzisiejszą debatę na później? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania: 18 głosów za, nikt nie był przeciw, 4 osoby wstrzymały się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty. Odkładamy debatę.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PosełGabrielJanowski">Zadane przez posłów pytania będą stanowiły materiał do przemyśleń zarówno dla przedstawicieli rządu, jak i dla nas. Spotykamy się 19 maja, kiedy to, wybrany dziś zespół będzie referował swoją opinię.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PosełGabrielJanowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur do zespołu, który rozpatrzy i zaopiniuje zapisy tych ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełJanWyrowiński">Powstała dziwna sytuacja, posłowie zadali pytania, a nie ma na nie odpowiedzi. Myślę, że niezależnie od tego, iż wniosek został przyjęty, przedstawiciele rządu powinni na nie odpowiedzieć. To jest, wydaje mi się rzecz oczywista.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełGabrielJanowski">Po przyjęciu tego wniosku nie możemy prowadzić dyskusji. Na państwa życzenie obrady zostały przerwane. Odpowiadanie w tej chwili na pytania byłoby kontynuowaniem normalnej procedury, a to byłoby niezgodne z przyjętym przed chwilą wnioskiem. Musimy być konsekwentni.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełRyszardSmolarek">Mam wniosek formalny dotyczący jeszcze pierwszej części posiedzenia. Ponieważ resort rolnictwa jest dzisiaj reprezentowany przez przedstawiciela najwyższej rangi to chciałbym, aby i następne posiedzenie miało taki wymiar, dlatego proszę, aby Urząd Pełnomocnika Rządu ds. Reformy był reprezentowany przez samego ministra M. Kuleszę. Unikniemy wtedy rozbieżności interpretacyjnych, dlatego składam wniosek formalny, aby na wszystkich posiedzeniach Komisji resorty były prezentowane przez ministrów lub ich zastępców. W drugim wniosku wnoszę, aby na następnym posiedzeniu był obecny sam pan minister M. Kulesza.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełGabrielJanowski">Ten wniosek jest bardzo słuszny. Zgodnie z nim, przekazuję na ręce tu obecnego pana W. Tomaszewskiego zaproszenie dla pana ministra Michała Kuleszy, na najbliższe posiedzenie Komisji w dniu 19 maja, jak również na ręce pani minister Marii Zwolińskiej przekazuję zaproszenie dla pana ministra Jacka Janiszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełJanWyrowiński">Mam długą praktykę parlamentarną, ale po raz pierwszy staję wobec takiej sytuacji, że pytania zadane przez posłów są pozostawione bez odpowiedzi. Jeżeli państwo nie chcecie uzyskać odpowiedzi na swoje pytania, to wasza wola, ale ja chciałbym uzyskać odpowiedź na moje. Chcę zobowiązać przedstawicieli rządu, aby do poruszonych kwestii odnieśli się na piśmie. Szczególnie do kluczowej sprawy, która była poruszana w wielu wypowiedziach, a mianowicie, jaka będzie rola izb rolniczych w nowej rzeczywistości samorządowej. Chciałbym tutaj postawić za przykład izby lekarskie, które są bardzo dobrze przygotowane do wchodzenia w reformę. Wydaje się, że również ze strony izb rolniczych powinny być bardziej zdecydowane działania zmierzające do określenia kształtu ich uczestnictwa i obecności w nowej rzeczywistości samorządowej. To jest sprawa kluczowa, trzeba ją załatwić jak najszybciej, bo jak będziemy czekać do wyników debaty na seminarium, to może się okazać, że już jest za późno. Tempo prac nad reformą jest ogromne, a wszyscy mamy nadzieję, że nadal takie będzie utrzymane. Dlatego uważam, że na szereg istotnych pytań, które tutaj dzisiaj padły, odpowiedź rządu powinna być udzielona jak najszybciej, jeżeli nie ustnie, to pisemnie. Tylko wtedy będziemy mieli nad czym debatować za te dwa tygodnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełGabrielJanowski">Zgadzam się, panie pośle i zwracam się do przedstawicieli ministerstw, aby przekazali nam pisemne odpowiedzi na postawione pytania i problemy. Proszę to wykonać w stosownym terminie, przynajmniej na kilka dni przed następnym posiedzeniem Komisji. W ten sposób wyjdziemy naprzeciw oczekiwaniom państwa posłów: H. Nowiny-Konopki i R. Matusiaka oraz wszystkich innych, którzy w sposób odpowiedzialny traktują pracę parlamentarzysty.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełRyszardSmolarek">Mam równie długi staż parlamentarny, jak pan poseł J. Wyrowiński i sądzę, że pan poseł bardzo dobrze wie, że gospodarzem tych ustaw jest minister M. Kulesza i dlatego proponuję, żeby prezydium Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwróciło się do pana ministra, aby to on dostarczył nam jedno zbiorcze opracowanie, a nie każdy resort dostarczał swoje. Prosimy o zbiorczą odpowiedź na te wszystkie pytania, a z którymi resortami będzie on to konsultował to nas, jako posłów, nie interesuje, to pan minister M. Kulesza jest gospodarzem tych ustaw i od niego oczekujemy kompetentnych odpowiedzi. Nie ma sensu, aby resorty zarzucały nas swoimi wycinkowymi opracowaniami. My nie będziemy tego tutaj składać i dopasowywać, który kawałek do którego pasuje. Jeszcze raz powtarzam moją prośbę, aby ta odpowiedź była firmowana w całości przez ministra M. Kuleszę i aby minister M. Kulesza był obecny na naszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#DoradcaWłodzimierzTomaszewski">Jeszcze raz serdecznie państwa przepraszam, ale to nie z naszej winy zbiegły się terminy posiedzeń Komisji. Dzisiejsze posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej jest o tyle istotne, że ona dopiero organizuje swoją pracę i dlatego miałem obowiązek tam być.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#DoradcaWłodzimierzTomaszewski">Chcę natomiast powiedzieć, że resort rolnictwa brał udział w pracach przygotowawczych, jego przedstawiciele byli bardzo aktywni w pracach zespołu pana ministra M. Kuleszy. Pragnę krótko poinformować, jak się to odbywało. Jeszcze w styczniu, gdy rozpoczęły pracę tzw. zespoły mierkowskie, brali w niej udział zarówno przedstawiciele wszystkich resortów, jak i samorządów, wnosili oni swoje propozycje do projektów zmian. Te prace są oczywiście ciągle otwarte dopóki parlament nad nimi debatuje. Państwa uwagi są szczególnie cenne i istotne, i zostaną przekazane Komisji Nadzwyczajnej. Celowo umieściliśmy tutaj materiał nadesłany przez izby rolnicze, aby wskazać, że one są bardzo istotne i trzeba je uwzględnić w pracach nad reformą. W pełni potwierdzam konieczność udziału izb rolniczych w całym przedsięwzięciu, nie tylko zresztą izb.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#DoradcaWłodzimierzTomaszewski">Nie będę szczegółowo odnosić się do wszystkich spraw, bo nie ma w tej chwili możliwości ale chcę powiedzieć, że stanowisko, które zostanie zaprezentowane będzie przedstawione w takim samym trybie, jak do tej pory. Materiał, który został przygotowany przez ministerstwa jest oparty o ustawy przyjęte przez Radę Ministrów i skierowane do Sejmu. Mówimy tu jednym głosem, inaczej być nie może, bo to jest jeden rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełGabrielJanowski">W związku z tym prosimy, aby te dwa głosy ująć w jednym piśmie, aby to jeden rząd udzielił nam odpowiedzi na przedstawione pytania i problemy.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełGabrielJanowski">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego. Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków zespołu, który rozpatrzy problemy wynikające z przedstawionych nam ustaw ustrojowych. Poseł Romuald Ajchler (SLD), poseł Stanisław Kopeć (SLD), poseł Piotr Krutul (AWS), poseł Halina Nowina-Konopka (AWS), poseł Wiktor Osik (SLD), poseł Zdzisław Pupa (AWS), poseł Wojciech Zarzycki (PSL). Pan poseł Kopeć zostaje wstawiony na tę listę warunkowo, bo jest członkiem Komisji Nadzwyczajnej i może nie mieć czasu na dodatkową pracę. Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PosełGabrielJanowski">Przechodzimy do głosowania. Głosujemy jawnie, na całą listę. Kto jest za przyjęciem tego składu osobowego zespołu Komisji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania: przy jednym głosie wstrzymującym się i braku głosów przeciwnych, skład zespołu został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PosełGabrielJanowski">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>