text_structure.xml 83.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Dzisiaj rozpatrzymy odpowiedź rządu na dezyderat Komisji w sprawie przemysłu lekkiego. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Pani dyrektor Anna Truszkowska zwróciła się do mnie z prośbą, aby mogła na początku posiedzenia odnieść się do tej części dezyderatu, która dotyczy spraw leżących w kompetencji ministra pracy i polityki socjalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejAnnaTruszkowska">Odniosę się do postulatów dotyczących osłon socjalnych. W odpowiedzi, która została przygotowana 19 lutego br. zamieściliśmy informację, że w przemyśle lekkim będzie możliwe zastosowanie świadczeń przedemerytalnych - zgodnie z ustawą o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - ale dopiero po przyjęciu przez rząd programu restrukturyzacji tego przemysłu, a ta sprawa jest w rękach ministra gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejAnnaTruszkowska">Informacja ta wymaga uzupełnienia, bowiem w ramach prac nad określeniem możliwego zakresu wsparcia osłonowego w procesie restrukturyzacji przemysłu lekkiego, szczególnie istotne będzie zidentyfikowanie podmiotów, którym będzie można udzielić pomocy w różnej formie. Przemysł lekki jest mocno zdywersyfikowany. Na ten przemysł składają się zarówno duże zakłady, mające istotne znaczenie dla lokalnych rynków pracy, jak i small business. Z uwagi na możliwości finansowania, ale także ze względu na zasadność zastosowania różnych elementów osłonowych, trzeba będzie dużo pracy włożyć w zrównoważenie potrzeb z możliwościami, aby można było obrać takie działania, które rzeczywiście wspomogą niezbędną restrukturyzację tego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejAnnaTruszkowska">Cały czas trwają prace Zespołu Trójstronnego do Spraw Przemysłu Lekkiego. Zespół zajmuje się poszukiwaniem możliwości podjęcia bieżących interwencji w stosunku do poszczególnych podmiotów, czekając na program restrukturyzacji przemysłu lekkiego, a tym samym na program działań osłonowych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePracyiPolitykiSocjalnejAnnaTruszkowska">Strona związkowa Zespołu Trójstronnego zgłosiła ok. 80 podmiotów, które mają kłopoty, ale nie jest to już zamknięta lista. Staramy się szybko przejrzeć z jakich te podmioty skorzystały prawnych form pomocy, bo być może któraś z nich jest jeszcze dostępna. Mam na myśli przede wszystkim jednomiesięczną wypłatę wynagrodzenia i składek ubezpieczeniowych, na podstawie art. 4 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz możliwość uzyskania dotacji ze środków EFSAL na dofinansowanie zwolnień grupowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Proszę, aby teraz członkowie Komisji i przedstawiciele izb gospodarczych zgłaszali swoje uwagi i pytania w kontekście tekstu przekazanego przez rząd i wypowiedzi pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełDariuszKubiak">Odpowiedź rządu w sprawie osłon socjalnych dla przemysłu lekkiego jest bardzo ogólna. Dlatego dziękuję pani dyrektor za jej uszczegółowienie, gdyż bez dodatkowych informacji - jak sądzę - nie moglibyśmy przyjąć tej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaJaninaKraus">Zna-leźliśmy się w dość trudnej sytuacji, gdyż logiczny porządek analizy odpowiedzi rządu na dezyderat Komisji jest taki, że najpierw przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki powinien zreferować strategię wobec przemysłu lekkiego, gdyż mechanizmy osłonowe oraz działalność Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej w tym zakresie jest jakąś częścią działań o szerszym zakresie. Usłyszeliśmy, że instrumenty osłonowe można będzie zastosować po dokonaniu oceny, czy i w jakiej skali występują nadwyżki zatrudnienia w przemyśle lekkim, czyli jak głębokiej restrukturyzacji wymaga ten przemysł, a odpowiedzi na to pytanie nie znajdujemy w materiale przedłożonym Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosłankaJaninaKraus">W związku z tym mam pewien dylemat, bowiem nie jestem w stanie umiejscowić tej wypowiedzi w jakiejś strategii wobec przemysłu lekkiego i z tego powodu nie mogę tej wypowiedzi przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Czy są jeszcze pytania do pani dyrektor? Nikt się nie zgłasza. Proszę zatem pana ministra Dariusza Klimka o zreferowanie odpowiedzi rządu na dezyderat Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Skorzystam z obecności przedstawicieli innych ministerstw i będę ich prosił o udzielenie wyjaśnień, które stanowić będą uzupełnienie mojej wypowiedzi, ponieważ rozwiązywanie problemów przemysłu lekkiego mieści się w układzie międzyresortowym.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Punkt 9 dezyderatu, traktujący o osłonach socjalnych, koresponduje - jak słusznie zauważała pani posłanka Janina Kraus - z pkt. 1, czyli z postulatem Komisji, aby została opracowana strategia dla przemysłu lekkiego. Ministerstwo Gospodarki przystąpiło do opracowywania tego typu dokumentu, ale chcę wyjaśnić, że nie będzie to program restrukturyzacji przemysłu lekkiego. Różnica jest istotna, gdyż nie opracowujemy programu restrukturyzacji branży, jak to miało miejsce w odniesieniu do górnictwa, hutnictwa i przemysłu zbrojeniowego, lecz określamy pewne kierunki i mechanizmy możliwe do zastosowania.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Opracowanie programu restrukturyzacji przemysłu lekkiego jest po prostu niemożliwe. W tej branży jest ponad 1.400 przedsiębiorstw, z których każde zatrudnia powyżej 20 osób i kilka tysięcy mniejszych podmiotów. W zasadzie gros tego przemysłu to są podmioty kilkuosobowe, a w skrajnych przypadkach nawet 2–3 osobowe.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Ministerstwo Gospodarki przystąpiło do opracowania strategii dla przemysłu lekkiego i jest to działanie kierunkowe, a oprócz niego są jeszcze działania osłonowe i promocyjne. Obecnie biura radców handlowych zbierają informacje do części, w której zostaną opisane uwarunkowania zewnętrzne. Oczywiście, nie będziemy bazować tylko na tych informacjach i przygotowujemy instrument do pozyskiwania informacji wewnętrznych. Niedługo zostanie wybrany podmiot, który będzie pomagał nam w pracach nad opracowaniem strategii dla przemysłu lekkiego, gdyż w tym zakresie możliwości Ministerstwa Gospodarki są ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Dokument ma być opracowany do końca czerwca br. i nie widzę możliwości skrócenia tego terminu, gdyż to odbiłoby się negatywnie na jego jakości. Uważam, że skrócenie terminu o miesiąc, zważywszy że przez ostatnie 10 lat nie było takiego dokumentu spójnego dla całej gospodarki, jest niecelowe.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Dokument pt. „Strategia dla przemysłu lekkiego” zamierzamy przedstawić Radzie Ministrów. Będzie on miał charakter kierunkowy, ale będzie miał także pewną siłę sprawczą, bowiem zostaną w nim określone konkretne kierunki działań dla poszczególnych branż, dla polityki regionalnej i dla poszczególnych resortów. W tym dokumencie zostaną także uwzględnione standardy Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Wobec niepokojących zjawisk w przemyśle lekkim i możliwość podejmowania działań w ramach istniejących oraz tworzonych przepisów prawnych, w tym dokumencie musimy także określić poziom redukcji zatrudnienia oraz przedstawić pewne propozycje działań osłonowych. Jednak z góry muszę zastrzec, że te instrumenty będą znacznie odbiegały od tych, które do tej pory były stosowane przy restrukturyzacji zatrudnienia, z dwóch względów.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiDariuszKlimek">Zakłady w poszczególnych segmentach przemysłu lekkiego są w różnych stopniu sprywatyzowane lub prywatne, niemniej jednak własność prywatna w zakładach włókienniczych, odzieżowych i skórzanych jest dominująca - powyżej 50%. Poza tym, oprócz kilku ośrodków przemysłu lekkiego, występuje duże rozproszenie podmiotów na terytorium kraju. Do tego sprowadza się moja odpowiedź na kwestie zawarte w pkt. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Kto wobec tego zreferuje dalsze punkty. Pan minister reprezentuje rząd na posiedzeniu Komisji i w związku z tym proszę, aby wyznaczył pan osoby, które zreferują odpowiedzi rządu w odniesieniu do pozostałych punktów dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Przerwałem moją wypowiedź sądząc, że do tej części będą jakieś pytania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">W pkt. 2 dezyderatu Komisja zwróciła się do rządu o rozpoczęcie skoordynowanych działań przez wszystkie ogniwa władzy na rzecz zdecydowanego i systematycznego eliminowania nieuczciwego importu oraz o systematyczne informowanie Komisji o efektach tych działań. Najpierw musimy ustalić, co należy rozumieć przez „nieuczciwy import”, to znaczy, czy mówimy o imporcie przestępczym, czy o imporcie nadmiernym lub imporcie po cenach dumpingowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Sądzę, że te trzy rodzaje mieszczą się w zakresie pojęciowym importu nieuczciwego, a w związku z tym powiem o przygotowywanych regulacjach prawnych, które mają na celu kompleksową ochronę rynku. Później poproszę pana prezesa Janusza Paczochę o uzupełnienie mojej wypowiedzi, gdyż skoncentruję się tylko na działaniach Ministerstwa Gospodarki w celu wyeliminowania nieuczciwego importu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Problem ten wystąpił na początku lat 90. i stopniowo narasta. Od 1994 r. import konfekcji, odzieży używanej i obuwia utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie. W sytuacji, gdy przez kilka lat nasz rynek nie był chroniony przed nieuczciwym importem, działania ministra gospodarki nie mogą w krótkim czasie skutkować wyeliminowaniem nieprawidłowości. Zaczęliśmy od wprowadzenia pakietu ustaw okołocelnych. Działania ministra gospodarki w 1998 r. dotyczyły najpilniejszej sprawy, to znaczy prowadzone było postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem obuwia z Chin. Będziemy badali skutki tej decyzji dla potrzeb kolejnych tego rodzaju działań, które zamierzamy podjąć.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Wewnątrz Ministerstwa Gospodarki przeprowadziliśmy zmiany organizacyjne, polegające na wyodrębnieniu specjalnego Departamentu Postępowań Ochronnych. Zweryfikowaliśmy nasze stanowisko negocjacyjne wobec Turcji. Przypomnę, że umowa z tym krajem miała być podpisana na początku ub.r.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Kompetencje ministra gospodarki sprowadzają się do działań o charakterze regulacyjnym. Pracujemy nad regulacjami, których celem jest ograniczenie napływu odzieży używanej. Chcemy zastosować ustawę o administrowaniu obrotem. Planujemy, że zostaną one wprowadzone w czerwcu br. Trwają prace nad nowelizacją trzech ustaw okołocelnych, to znaczy ustawy o postępowaniu antydumpingowym, ustawy o nadmiernym przywozie towarów oraz ustawy dotyczącej nadmiernego przywozu tekstyliów. Chodzi o uproszczenie procedur postępowań ochronnych w stosunku do krajów, nie będących członkami WTO, aby można było stosować procedury szybsze i mniej kosztowne.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Projekty nowelizacji ustaw okołocelnych zostaną przekazane do konsultacji międzyresortowych w czerwcu 1999 r. Ponadto przygotowujemy nową ustawę o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subwencjonowanych. Zakładamy, że ten projekt zostanie przekazany do konsultacji międzyresortowych przed końcem tego roku. Informuję, że Ministerstwo Gospodarki otrzymało kolejne wnioski od przedsiębiorstw przemysłu lekkiego o wszczęcie postępowań ochronnych, które obecnie są rozpatrywane.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Przedstawiłem państwu przedsięwzięcia regulacyjne, które mają służyć eliminowaniu nieuczciwego importu. Jeśli chodzi o działania podejmowane na bieżąco, to w tym zakresie ściśle współpracujemy z prezesem Głównego Urzędu Ceł i innymi resortami. Uważamy bowiem, że powinny być prowadzone prace regulacyjne, należy opracować strategię dla przemysłu lekkiego, natomiast najpilniejszym zadaniem jest zahamowanie nieprawidłowości występujących na granicy - mówiąc w skrócie.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Dlatego proszę, aby pan przewodniczący udzielił głosu panu prezesowi Januszowi Paczosze, który krótko zreferuje tę sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Chętnie uzupełnię dodatkowymi informacjami odpowiedzi udzielone na 2 i 3 punkt dezyderatu. Znane są one posłom uczestniczącym w posiedzeniach Zespołu Trójstronnego, który został utworzony w styczniu br. wskutek decyzji ministra pracy i polityki socjalnej pana ministra Longina Komołowskiego. Dla potrzeb Komisji przedstawię syntetyczne informacje o działaniach doraźnych, które mają przynieść efekty jeszcze w tym roku budżetowym, jak postanowiła Komisja Trójstronna.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Umowy o współpracy celnej, zawarte z poszczególnymi państwami, są podstawą, która pozwala nam zweryfikować nieuczciwe lub wręcz sfałszowane faktury. Bez tych umów administracje celne odmawiają weryfikacji podejrzanych faktur. Od końca lutego br. dysponuję pełnomocnictwem do podpisania takiej umowy z Turcją. Umowa ta już została wynegocjowana i parafowana w listopadzie ub.r., a teraz chodzi o to, aby Turcja spełniła jeden warunek. Strona polska zajęła następujące stanowisko: nie będzie umowy o wolnym handlu, jeśli nie będzie umowy o współpracy w sprawach celnych. Strona polska jest w pełni przygotowana do podpisania tej umowy i teraz czekamy, aby Turcja określiła swoją gotowość do zawarcia równocześnie umowy o wolnym handlu i umowy o współpracy celnej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Trwają przygotowania do podpisania podobnych umów z takimi państwami jak: Izrael, Włochy, Maroko, Słowenia, Mołdawia, Macedonia i Argentyna.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Jeśli chodzi o współpracę służb celnych z innymi służbami w zwalczaniu nieuczciwego importu, to w lutym br. wystąpiłem do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów pana Jana Wojcieszczuka z propozycją rozszerzenia wspólnych działań z urzędami kontroli skarbowej. Wspólne kontrole są już rutynowo przeprowadzane w innych dziedzinach i np. w ub.r. wprowadziliśmy skoordynowane działania przeciwko nieuczciwym importerom oleju opałowego.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Uzyskałem pozytywną odpowiedź Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, a zatem zostaną zintensyfikowane tzw. kontrole postimportowe u nieuczciwych przedsiębiorców. Listy takich przedsiębiorców są stale aktualizowane.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Od 1 lutego br. obowiązuje moje polecenie zwiększenia i rozszerzania zakresu kontroli celnej w momencie odprawy. Powszechnie wiadomo, że administracja celna we wszystkich krajach, chcąc usprawnić przepływ towarów przez granicę, nie w każdym przypadku stosuje stuprocentową kontrolę. Wydałem polecenie, uznając produkty przemysłu lekkiego za towary wrażliwe, podobnie jak towary akcyzowe, aby zintensyfikować kontrolę tych towarów na granicy, a także powtórne kontrole u przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Równocześnie jest wykonywane inne polecenie, dotyczące zwiększenia zatrudnienia w działach powtórnej kontroli. Ponieważ w tym roku administracja celna nie otrzymała dodatkowych etatów - była to decyzja Sejmu - wobec tego podjąłem decyzję o przesunięciu 100 etatów do działów powtórnej kontroli, gdzie na koniec 1998 r. było zatrudnionych 272 celników. Wystąpiłem także do pana ministra Longina Komołowskiego, aby Rada Ministrów przyznała Głównemu Urzędowi Ceł 100 etatów ze swojej rezerwy budżetowej, które w całości zostaną przeznaczone na wzmocnienie działów powtórnej kontroli. Jeśli stanie się tak, jak mi obiecano, to znaczy wniosek ten zostanie rozpatrzony pozytywnie w krótkim czasie, to w tych działach będzie zatrudnionych 480–500 osób.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Od 22 lutego br. oczekujemy na pozytywne rozpatrzenie wniosku, skierowanego do prezesa Rady Ministrów, o przyznanie Głównemu Urzędowi Ceł 5 mln zł z rezerwy ogólnej na zakup specjalistycznego sprzętu do kontroli towarów przemysłu lekkiego. Lista tego sprzętu została przygotowana w administracji celnej, po konsultacji z przedstawicielami pracodawców w tej branży. Jest to ważne dlatego, że od wielu lat administracja celna nie kupowała takiego sprzętu. W ub.r. istotnie uzupełniony został tylko sprzęt podstawowy.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Od 1 marca br. funkcjonuje już tzw. tabela orientacyjna cen tekstyliów, przygotowana przez administrację celną i zaopiniowana przez Polską Izbę Przemysłu Tekstylnego. Dotyczy ona towarów importowanych z takich krajów jak: Turcja, Chiny, Korea Południowa, Tajlandia, Indie, Indonezja, Bangladesz, Wietnam i Tajwan.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Pierwszą reakcją importerów było wstrzymanie importu i sprawdzenie, jakie są dla nich konsekwencje wprowadzenia tej tabeli cen. Równocześnie próbowali oni przekonać administrację celną, że deklarowana wartość jest wiarygodna, dostarczając nowe dokumenty. Zaobserwowaliśmy także wycofywanie towarów z dopuszczenia do obrotu, bowiem składane były wnioski o tzw. powrotny wywóz. Może to oznaczać, że ktoś definitywnie uznał, iż nie przekroczy polskiej bariery celnej, lub że będzie próbował wwieźć towar przez inne przejście graniczne. Na granicach utrzymuje się w tej materii wyczuwalne napięcie.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Otrzymaliśmy sygnały - pierwszy zgłosił je Urząd Celny w Łodzi - że tabelę cen trzeba będzie skorygować, chociaż zakładaliśmy, iż korekty będą robione co pół roku. Niektóre pozycje nie wytrzymują konfrontacji z rzeczywistością cen hurtowych.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Rozesłaliśmy w trybie poufnym kolejną tabelę cen orientacyjnych obuwia, która zacznie obowiązywać od 22 marca br. Tabela ta była konsultowana z Polską Izbą Przemysłu Skórzanego. Kraje, których ta tabela może dotyczyć, są niemal identyczne jak w poprzednim przypadku. Liczymy na to, że nastąpi istotny postęp w sprawie ochrony przed nieuczciwym importem. Z codziennych informacji, które napływają do Departamentu Nadzoru Celnego wynika, że mój optymizm znajduje potwierdzenie.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Jeżeli chodzi o podniesienie jakości pracy celników poprzez ich doszkolenie, to ten proces już się rozpoczął, zgodnie z porozumieniami zawartymi z przedsiębiorstwami przemysłu lekkiego, a zwłaszcza z Instytutem Techniki i Technologii Dziewiarskich „Trikotextil”. Mamy pierwsze sukcesy w szkoleniu celników specjalizujących się w odprawach towarów tekstylnych. Pierwsza tura celników, licząca 40 osób, które mają w tej materii sporo własnego doświadczenia, została przeszkolona w tym Instytucie na dwudniowym kursie.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Trwają przygotowania do zorganizowania następnych tego typu szkoleń. Podkreślam, że są to szkolenia wysoce specjalistyczne dla wybranych celników. Odbywać się także będą szkolenia celników w naszym ośrodku w Świdrze, gdyż specjaliści z niektórych przedsiębiorstw wyrazili gotowość prowadzenia w tym ośrodku kursów dla celników. Spodziewamy się, że te wszystkie szkolenia przyniosą największe efekty w zwalczaniu nieuczciwego importu.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Prowadzone są rozmowy, zgodnie z ustaleniami Zespołu Trójstronnego, z przedsiębiorcami, bowiem zamierzamy wyposażyć celników w próbki materiałów, które posłużą im do oceny jakości importowanych towarów i do właściwego klasyfikowania towarów.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Te działania doraźne były deklarowane na forum Zespołu Trójstronnego, a teraz poinformowałem Komisję co jest realizowane. Wystąpienie zakończę konkluzją, że działania te będą kontynuowane. Utrzymujemy stały kontakt z izbami gospodarczymi i z instytutami. Współpraca z nimi jest niemal codzienna i przynosi określone efekty.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Jeśli będą dalsze postulaty pod adresem Głównego Urzędu Ceł, to z góry deklaruję naszą pełną otwartość, bo nie uważamy siebie za wszystkowiedzących w tej materii. Musimy skorzystać i korzystamy z doświadczeń tej branży.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Złożę jeszcze jedną deklarację w związku z postępowaniami ochronnymi. Postępowania te inicjuje minister gospodarki z urzędu lub na wniosek przedsiębiorców, zaś celnicy są tymi, którzy na granicy egzekwują to, co wynika z konkretnych decyzji. W tej materii chcę złożyć deklarację, że wykonamy każdą decyzję w zakresie ceł antydumpingowych, opłat celnych dodatkowych, czy innych instrumentów celnych, bo jest to nasz obowiązek i do jego wykonania jesteśmy dobrze przygotowani.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#PrezesGłównegoUrzęduCełJanuszPaczocha">Informuję, że towarzyszą mi dyrektorzy Departamentu Prewencji Nadzoru Celnego i Departamentu Taryfikacji, którzy mogą służyć dodatkowymi, szczegółowymi wyjaśnieniami, gdyby zaszła taka potrzeba, bowiem muszę niedługo opuścić posiedzenie Komisji z ważnych powodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">W związku z tym chcę zapytać, czy ktoś ma zamiar zgłosić uwagi do części dotyczącej działań doraźnych, służących ochronie rynku, lub podzielić się swoimi refleksjami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełCzesławSobierajski">Informacje przedstawione przez pana prezesa napawają optymizmem, ale chciałbym, aby obecni na posiedzeniu przedstawiciele izb gospodarczych powiedzieli, czy podzielają ten optymizm i czy zauważyli jakąś poprawę, która pozwoli polskiemu przemysłowi lekkiemu „złapać oddech”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorBiuraIzbyTekstylnejWłodzimierzJanczarek">W pełni potwierdzam to, o czym mówił pan prezes Janusz Paczocha. Bieżąca współpraca z urzędami celnymi jest bliska wzorcowej i w tym stwierdzeniu nie ma żadnej przesady. Otrzymujemy w miarę pełne informacje, a także urzędy celne zwracają się do nad ze swoimi wątpliwościami. Wiemy już, że pewne ceny orientacyjne trzeba będzie skorygować, gdyż nie można stosować jednolitej ceny dla towaru sprowadzanego z Turcji, Indonezji czy z innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorBiuraIzbyTekstylnejWłodzimierzJanczarek">Informuję także, że zgromadziliśmy już próbki tkanin tekstylnych, które mają służyć celnikom jako materiał poglądowy i jeśli nie zostały one jeszcze przesłane do Głównego Urzędu Ceł, to ustalimy z panem prezesem Januszem Paczochą, w jaki sposób mamy to zrobić, aby te próbki można było wykorzystać w pracach służb celnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Uważam, że jeśli chodzi o działania doraźne, podejmowane przez Główny Urząd Ceł, to te można uznać za najbardziej satysfakcjonujące spośród wszystkich realizowanych przez rząd i będących odpowiedzią na postulaty zawarte w dezyderacie Komisji. Odbyłem rozmowy z celnikami, którzy zgłosili zastrzeżenia do tabeli z orientacyjnymi cenami i wobec tego należy szybko je skorygować, aby to rozwiązanie nie zostało skompromitowane.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Chcę zapytać pana prezesa Janusza Pachochę o atmosferę jaka towarzyszy nowym rozwiązaniom. Jak są one odbierane przez celników?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełZbigniewKaniewski">Ponieważ jeszcze nie zapadła decyzja w sprawie przyznania pieniędzy dla Głównego Urzędu Ceł z rezerwy ogólnej, proponuję, aby Komisja zwróciła się do prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem marszałka Sejmu, z postulatem, by rząd podjął tę decyzję w miarę szybko. Stawiając zadania Głównemu Urzędowi Ceł musimy wiedzieć, w jaki sposób mają one być wykonane. Zadania kontrolne Komisji nie mogą sprowadzać się wyłącznie do krytyki działalności GUC, lecz także powinniśmy wspomagać tę instytucję, mającą istotne znaczenie dla ochrony rynku wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełZbigniewKaniewski">Niezależnie od tego, jak Komisja oceni odpowiedź rządu na dezyderat, uważam, że powinniśmy śledzić jak przebiega realizacja zadeklarowanych w dezyderacie działań oraz jak współpracują ze sobą instytucje na rzecz ochrony rynku wewnętrznego. Dlatego proszę, aby pan prezes Janusz Paczocha zastanowił się, w jaki sposób i w jakiej formie GUC może przekazywać Komisji Gospodarki informacje o skutkach wdrażanych decyzji, m.in. dotyczących metody „ostatniej szansy”, bo być może, iż będziemy musieli korygować decyzje podejmowane na forum Komisji Gospodarki, bądź na forum Komisji Trójstronnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrezesPolskiejIzbyBawełnyArturGacek">Przede wszystkim chcę podziękować panu prezesowi Januszowi Paczosze za dotychczasowe działania. Rzeczywiście zaobserwowaliśmy większą aktywność urzędów celnych, niemniej jednak podejmowane działania mają na celu leczenie skutków, a nie przyczyn. Sytuacja zostanie unormowana dopiero po komputeryzacji urzędów celnych, o czym pan prezes doskonale wie i poczynił już pierwsze kroki w tym kierunku, zakupując dużą liczbę komputerów, ale trzeba je połączyć w jakąś sieć, aby mogły one odpowiednio pracować.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrezesPolskiejIzbyBawełnyArturGacek">W odpowiedzi na dezyderat Komisji znajduje się informacja, że do końca marca br. specjaliści UNCTAD zakończą tzw. studium przydatności systemu komputerowego ASYCUDA, oferowanego przez ONZ dla polskiej administracji celnej. Czy nie należałoby te prace skoordynować z pracami legislacyjnymi, zapowiedzianymi przez pana ministra Dariusza Klimka, aby można było szybko wdrożyć system komputerowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Chcę jeszcze prosić, aby pan prezes poinformował Komisję, jak przebiega współdziałanie urzędów celnych z urzędami kontroli skarbowej? Jak wzajemnie pomagają sobie te służby? Może współpraca tych służb pozostaje tylko w sferze deklaracji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrezesJanuszPaczocha">Odpowiedź na ostatnie pytanie jest bardzo prosta. Mamy do czynienia z następującą praktyką. Niezależnie od tego, czy sygnał pochodzi z administracji skarbowej lub z administracji celnej, czy z jakiegokolwiek innego zewnętrznego źródła, w wyniku którego rodzi się propozycja objęcia kontrolą powtórną konkretnego przedsiębiorcy, to wówczas przeprowadzana jest równocześnie kontrola celna i kontrola podatkowa. Współpraca dwóch służb jest praktykowana od lat podczas kontroli innych towarów wrażliwych. Teraz powtarzamy ten sam mechanizm wobec przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrezesJanuszPaczocha">Po moim wystąpieniu do pana ministra Jana Wojcieszczuka otrzymałem natychmiast pozytywną odpowiedź. Rezultatem tego jest stosowne uruchomienie działu kontroli celnej, a przez pana ministra Jana Wojcieszczuka - urzędów kontroli skarbowej następuje pełny przepływ informacji, dochodzi do wytypowania podmiotów i wspólnych kontroli znacznie rozszerzonych, a zatem bardziej uciążliwych, dla nieuczciwych przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrezesJanuszPaczocha">Sądzę, że na początku powinniśmy raz w miesiącu przekazywać informacje Komisji Gospodarki i Komisji Trójstronnej, aż do czasu, kiedy uznamy, że można to robić rzadziej.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrezesJanuszPaczocha">Jeśli chodzi o pytanie pana przewodniczącego o nastroje, atmosferę i sytuację, jaka w tej chwili panuje w administracji celnej, to wykorzystam je i z całą szczerością poinformuję Komisję, że w tej chwili dominuje poczucie frustracji i rozgoryczenia. Bierze się to stąd, że administracja celna jest pod stałą presją opinii publicznej. Nikt nie ukrywa tego, że zawód celnika jest zawodem najwyższego ryzyka korupcyjnego oraz że naszym stałym zadaniem jest m.in. zwalczanie korupcji we własnych szeregach. Nigdy obłudnie nie unikaliśmy tego tematu. Podejmujemy go z całą otwartością, ale podczas debaty budżetowej nad dochodami z ceł, ten temat został połączony z generalnym napiętnowaniem tej służby, a tymczasem redukcja ceł w wyniku wieloletnich umów, porozumień, prowadzi do tego, że od dwóch lat dochody z ceł maleją i będą nadal maleć.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrezesJanuszPaczocha">W strategii średniookresowej, czyli na najbliższe trzy lata zakłada się, iż z powodów obiektywnych zredukowane zostaną dochody z ceł do ok. 3 mld zł, co stanowi połowę dochodów zrealizowanych w 1998 r. Natomiast będą zwiększały się zadania administracji celnej w zakresie ochrony rynku. Presja zewnętrzna, połączona z ograniczeniem środków na egzystencję o 25% przerodziła się w poczucie frustracji. Zeszłoroczne zakupy dokonane zostały po raz pierwszy od trzech lat, a zatem w administracji celnej nie spowodowało to poprawienia nastrojów. Spotkałem się z komentarzami, że wreszcie coś kupiono i pytano dlaczego tak mało. Nie mogę udawać, że doprowadziliśmy sytuację do normalności.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrezesJanuszPaczocha">Stąd wynika prośba o 5 mln zł na sprzęt specjalistyczny i z góry dziękuję za działania, które pan przewodniczący wstępnie zapowiedział, a które mają uprawdopodobnić realizację wniosku o przyznanie tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrezesJanuszPaczocha">Zatem sądzę, że o odczuciach i atmosferze więcej już nie muszę mówić, zwłaszcza że Komisja doskonale wie, jaki budżet został uchwalony i co oznacza dla administracji celnej ograniczenie wydatków. Nie będę także powtarzał oceny systemu wynagradzania i poziomu wynagradzania. Dodam tylko, że po to, aby można było zwalczyć wszelkie patologie, również w szeregach administracji rządowej, potrzebne są działania przynajmniej dwukierunkowe: dyscyplinujące i zachęcające.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PrezesJanuszPaczocha">Jeśli chodzi o działania dyscyplinujące to przypomnę, że jest już gotowy projekt ustawy o służbie celnej, który od wielu lat był postulowany przez administrację celną. Zgodnie z obietnicą pana premiera Jerzego Buzka, projekt ten ma być skierowany na szybką ścieżkę legislacyjną. Ustawa o służbie celnej m.in. porządkuje sprawę dyscypliny w administracji celnej, a także ją zaostrza. Będzie to ustawa pragmatyczna, porównywalna z tymi, które są podstawą funkcjonowania Policji, Straży Granicznej i wojska.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PrezesJanuszPaczocha">W niedługim czasie posłowie będą mieli możliwość uregulowania statusu celnika, ale przy okazji przesądzą o ostatecznym kierunku zmiany systemu wynagradzania celników. Obecnie system ten jest patologiczny, gdyż polega on na sumowaniu połowy wynagrodzeń z budżetu, z połową wynagrodzeń z rachunku środka specjalnego.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PrezesJanuszPaczocha">Na zakończenie powiem kilka słów o komputeryzacji. Uzupełniając odpowiedź rządu na dezyderat Komisji, informuję, że studium opłacalności systemu komputerowego ASYCUDA zostało już zakończone. Znam jego wynik, który jest pozytywny. 24 marca br. przedstawiciele UNCTAD oficjalnie oddadzą prace. Na tym spotkaniu od razu zaproponujemy kontynuację współpracy, gdyż jeszcze w tym roku chcemy uruchomić pilotażowe wdrożenie systemu komputerowego w 4 placówkach. Będzie to polegało na spolszczeniu systemu, gdyż komunikaty na monitorach muszą się ukazywać w języku polskim i przygotowaniu celników do wdrożenia systemu w Porcie Lotniczym w Warszawie i być może w Urzędzie Celnym w Katowicach.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#PrezesJanuszPaczocha">System komputerowy ASYCUDA pracuje już w kilkudziesięciu krajach, a ponadto jest pilotażowo wdrażany we wszystkich krajach aspirujących do Unii Europejskiej. W skrócie mogę powiedzieć, że po latach prób realizacji systemu komputerowego na podstawie przetargu międzynarodowego, jesteśmy ok. 3–4 lata opóźnieni w stosunku do Rumunii, która rozpoczęła wdrażanie systemu ASYCUDA w 1994 r. Usiłujemy nadrobić stracony czas.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#PrezesJanuszPaczocha">Zapowiadam, że w tym roku poradzimy sobie z przygotowaniem pilotażowego wdrożenia systemu komputerowego korzystając ze środków pomocowych, ale od 2000 r. będzie potrzebne konkretne zaangażowanie budżetu państwa, ponieważ dalsze pozyskiwanie środków pomocowych będzie musiało być połączone z partycypacją strony polskiej w finansowaniu wdrażania systemu komputerowego.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#PrezesJanuszPaczocha">Jeśli chodzi o transmisję danych, to jesteśmy do niej przygotowani w tym sensie, że mamy wydzierżawioną w Telekomunikacji Polskiej SA rozległą sieć. Uruchomiliśmy już przekazywanie komunikatów metodą poczty elektronicznej, a system komputerowy ASYCUDA będzie bazował na transmisji danych z każdej placówki, do każdej innej, jeśli zajdzie taka potrzeba. W tym przypadku nie stać mnie na optymizm, bowiem nadrabiamy stracone 4–5 lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Zadam panu prezesowi jeszcze jedno pytanie. Czy cząstkowa komputeryzacja urzędów celnych zostanie wpasowana w system komputerowy ASYCUDA, czy można powiedzieć, że zostały zmarnowane pieniądze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesJanuszPaczocha">Nie zamierzam, koloryzować sytuacji, którą zastałem w administracji celnej. Było wówczas ok. 2 tys. komputerów, a ostatnie zakupy zostały dokonane w 1996 r., a zatem jest to sprzęt przestarzały, który w najbliższym czasie będzie musiał być zastąpiony nowymi komputerami. W ub.r. kupiliśmy ponad 2,5 tys. komputerów o dużej wydajności i ponad 100 serwerów. Sprzęt ten na pewno znajdzie zastosowanie w systemie komputerowym ASYCUDA. Natomiast wcześniej zakupiony sprzęt jest przestarzały i z tego powodu nie należy się przejmować, że nie będzie można go wykorzystać przy wdrażaniu systemu komputerowego ASYCUDA.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrezesJanuszPaczocha">Osobną kwestią jest oprogramowanie. Obecnie eksploatowanych jest ok. 300 programów i jest to przejaw oddolnej, żywiołowej komputeryzacji. W każdym urzędzie celnym informatycy domorośli, bądź wynajęci, opracowywali programy i programiki, które upraszczały konkretne procedury, najpierw pod rządami starego Prawa celnego, a następnie były one dostosowywane do obecnych procedur obowiązujących na podstawie Kodeksu celnego.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrezesJanuszPaczocha">Oprogramowanie to, eksploatowane w różnych komórkach celnych, nie nadaje się do integracji z tego względu, że w poszczególnych urzędach celnych jest eksploatowane inne oprogramowanie. Mówiąc obrazowo to, co jest na stole informatycznym administracji celnej, należy sukcesywnie zastępować poszczególnymi modułami spójnego systemu. Zatem zdecydowana większość programów dokona żywota w momencie wdrożenia systemu docelowego.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrezesJanuszPaczocha">Jedynie dwa opracowywane moduły, ale jeszcze nie wdrożone, mają szansę doczekać się integracji z systemem komputerowym ASYCUDA. Chodzi o system finansowo-księgowy, który w tej chwili jest intensywnie opracowywany, z wykorzystaniem środków pomocowych oraz system taryfy celnej, robiony w porozumieniu z Ministerstwem Gospodarki i Ministerstwem Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Ponieważ część eksploatowanych komputerów nie może być zintegrowana z systemem komputerowym ASYCUDA, poddaję pod rozwagę posłów, abyśmy wystąpili z wnioskiem o maksymalne przyspieszenie terminu kompleksowej komputeryzacji urzędów celnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrezesArturGacek">Pan prezes Janusz Paczocha nie odpowiedział na moje pytanie. Chodzi o to, że w odpowiedzi na dezyderat jest zawarte stwierdzenie, iż wdrożenie systemu komputerowego wymaga pełnego dostosowania polskiego prawa celnego do prawa Unii Europejskiej. Czy wobec tego nowy system komputerowy jest zsynchronizowany z naszym prawem i prawem Unii Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrezesJanuszPaczocha">Dziękuję za to pytanie, gdyż wykorzystam je, aby zdementować pewne opinie przedsiębiorców, w których wyrażają oni swój niepokój. Kodeks celny jest w około 90% zbieżny z kodeksem unijnym. System komputerowy ASYCUDA obsługuje procedury celne zgodnie z kodeksem unijnym, a zatem wdrażając ten system, wdrażamy takie rozwiązania, które nie będą wymagały modyfikacji w momencie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrezesJanuszPaczocha">Jakie mogą nas czekać zmiany? Zmiany, które kategorycznie nakazałem przygotować swoim podwładnym, jeżeli stwierdzimy, iż występują jakieś różnice. Oferowany system obsługuje procedury unijne. Uchwalając półtora roku temu Kodeks celny nie zaimplementowaliśmy wszystkich regulacji stosowanych w Unii Europejskiej. Utrzymują się pewne odmienności i w związku z tym nakazałem, aby - w razie wykrycia niespójności - zamiast adaptować system do warunków polskich, zastosować odwrotną kolejność i w trybie pilnym zaproponować modyfikację polskich przepisów celnych, aby odpowiadały możliwościom systemu komputerowego.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrezesJanuszPaczocha">Oznacza to przyspieszone wdrożenie unijnego kodeksu celnego. Chcę więc uspokoić przedsiębiorców i importerów. Jeżeli z powodu wdrożenia systemu komputerowego ASYCUDA będą jakiekolwiek zmiany w polskim prawie celnym, to będą one polegać tylko na szybszym dostosowaniu do norm unijnych po to, aby nie zmieniać programu i nie podrażać kosztów jego wdrażania.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrezesJanuszPaczocha">Po wdrożeniu systemu przedsiębiorcy będą mogli przekazywać zgłoszenia celne drogą elektroniczną poprzez pocztę elektroniczną lub poprzez łączenia internetowe. Będzie to jedno z największych uproszczeń, na jakie przedsiębiorcy mogą liczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełZdzisławTuszyński">Na wstępie chcę pochwalić Ministerstwo Gospodarki. Otóż Komisja niedawno otrzymała odpowiedź na dezyderat, której udzielił wicepremier Janusz Tomaszewski. Odpowiedź ta była de facto wyrazem lekceważenia komisji sejmowej. Muszę przyznać, że Ministerstwo Gospodarki opracowało odpowiedź bardzo rzetelnie. Czy jesteśmy z niej w pełni zadowoleni?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełZdzisławTuszyński">Z pewnością nie, gdyż dowiedzieliśmy się, że osłony socjalne mogą być uruchomione dopiero po przyjęciu przez Radę Ministrów programu restrukturyzacji przemysłu lekkiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Przepraszam, że przerywam wypowiedź pana posła, ale w tej chwili zadajemy pytania, bądź kierujemy swoje uwagi do pana prezesa Janusza Paczochy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanChojnacki">Trochę mnie zmartwiła wypowiedź pana prezesa, gdyż równocześnie z dużymi nakładami na komputeryzację administracji celnej spadać będą wpływy do budżetu z tytułu ceł. Zadaję sobie pytanie, czy administracja ta utrzyma się z tych wpływów i czy w budżecie nie trzeba będzie wydzielić pozycji zatytułowanej „Dopłaty do utrzymania urzędów celnych”.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełJanChojnacki">Sądziłem, że wdrożenie spójnego systemu komputerowego ma służyć niwelowaniu szarej strefy, która nie dość, że nie płaci podatków, ale jeszcze pogarsza pozycję przemysłu lekkiego na rynku wewnętrznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezesJanuszPaczocha">Mam wrażenie, że zaszło jakieś nieporozumienie. Mówiąc o spadku dochodów z ceł, podałem jaka jest tego przyczyna, a mianowicie realizacja umów wielostronnych oraz dwustronnych m.in. z Unią Europejską w związku z naszym deklarowanym przystąpieniem do tej struktury. Dla naszego państwa jest to fakt obiektywny.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrezesJanuszPaczocha">Jeśli chodzi o utrzymanie polskiej administracji rządowej, to poza sporem jest to, iż ma ona być finansowana z pieniędzy podatników, czyli z budżetu. W każdym roku finansowanie urzędów celnych z budżetu państwa nie odpowiada rzeczywistości w tym sensie, ponieważ nie ujmuje 100% kosztów. Administracja celna jest utrzymywana z budżetu w 50%. Druga część bierze się z różnych opłat, które ponoszą polscy przedsiębiorcy - importerzy, poza systemem podatkowym. Opłaty te miały być zniesione - zgodnie z wymogami Unii Europejskiej - do grudnia 1998 r., ale w poprzedniej kadencji Sejmu i rządu tego nie wykonano. W związku z tym został przyjęty 3-letni harmonogram redukcji opłat. W tym roku obroniliśmy 10 mln zł. W przyszłym roku ok. 150 mln zł zostanie wprowadzone do budżetu państwa i o taką samą kwotę zostaną powiększone wpływy z tytułu opłat w trzecim roku wdrażania tego harmonogramu.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrezesJanuszPaczocha">Koszty utrzymania administracji celnej będą musiały być w całości pokryte z budżetu i w ten sposób zostaną ujawnione całkowite koszty funkcjonowania tej administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Proszę, aby pan poseł Zdzisław Tuszyński kontynuował swoją wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełZdzisławTuszyński">Wygłosiłem już pochwałę dla Ministerstwa Gospodarki, a teraz przedstawię moje uwagi do odpowiedzi na dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełZdzisławTuszyński">Mówiłem już, że osłony socjalne - zgodnie z tym, co stwierdza Ministerstwo Gospodarki - mogą być uruchomione dopiero wówczas, kiedy Rada Ministrów przyjmie program restrukturyzacji przemysłu lekkiego. Tymczasem Ministerstwo Gospodarki zapowiada opracowanie strategii dla przemysłu lekkiego, a od tego dokumentu prowadzi daleka droga do programu restrukturyzacji. Tymczasem już mają miejsca zwolnienia grupowe w przemyśle lekkim i zwalniani ludzie powinni korzystać z osłon socjalnych. Pytam więc, kiedy będą osłony socjalne?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PosełZdzisławTuszyński">W odpowiedzi na dezyderat Komisji powtarzają się sformułowania: „przystępuję do”, „przygotowano projekt umowy”, „podjęte zostały prace legislacyjne”, „prowadzone są prace nad nowelizacją” itd. Ciśnie się na usta pytanie, kiedy zostaną zakończone te prace?</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PosełZdzisławTuszyński">Tematem dezyderatu jest ochrona przemysłu lekkiego, przy czym nie chodzi o tego rodzaju ochronę, którą zastosował bokser, chowając się za gardą, a przeciwnik bił go poniżej pasa, a właśnie cała odpowiedź rządu na dezyderat jest właśnie nacechowana pasywną postawą.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PosełZdzisławTuszyński">Ministerstwo Gospodarki myśli o ochronie rynku wewnętrznego, zastanawia się ilu ludzi powinno odejść z przemysłu lekkiego i ile trzeba będzie przeznaczyć pieniędzy na osłony socjalne i przy tym wszystkim zapomina, że za wschodnią granicą jest duży rynek zbytu. Być może żony rosyjskich, białoruskich i ukraińskich nowobogackich będą się ubierały w Paryżu, w Londynie, bądź w Rzymie, ale dla kilkuset milionów Rosjanek, Ukrainek i innych mieszkanek byłego Związku Radzieckiego, wyroby polskiego przemysłu lekkiego zawsze były uznawane za wyroby z Zachodu.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PosełZdzisławTuszyński">Jakie są podejmowane działania, by na tym rynku sprzedawane były polskie wyroby przemysłu lekkiego? Działania ochronne, mające na celu zachowanie tego, co jeszcze można uratować, kosztem redukcji zatrudnienia, do tego bez stosowania osłon socjalnych, nie przystają do dzisiejszych czasów. Ochrona polskiego przemysłu - nie tylko przemysłu lekkiego - powinna być realizowana poprzez działania intensyfikujące produkcję i zbyt wyprodukowanych wyrobów. Takiego ekspansywnego kierunku zabrakło w odpowiedzi udzielonej przez rząd na dezyderat Komisji, za to autorów tej odpowiedzi cechuje nastawienie zachowawcze, bowiem rozumują oni w taki oto sposób: nie wpuścimy do naszego kółka innych, a wewnątrz trochę zlikwidujemy, trochę zredukujemy zatrudnienie i jakoś będziemy żyć. Nie będziemy żyć, jeśli nie pójdziemy do przodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławPilniakowski">Dwa krótkie pytania kieruję do pana ministra Dariusza Klimka. Wiadomo, że Turcja w przemysł lekki zainwestowała ok. 4,5 mld dolarów. Ponieważ załamał się rynek rosyjski, grozi nam ekspansja wyrobów tureckich. Czy w tej sytuacji dobrym pomysłem jest zawarcie z Turcją umowy o wolnym handlu?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełStanisławPilniakowski">W wywiadzie dla pisma „Żurnal tekstylny” pan minister powiedział, że pomysłem sfery rządowej jest to, aby problemy przemysłu lekkiego rozwiązywały regiony, które już dzisiaj mają kłopoty z realizacją przydzielonych im zadań. Uważam, że rząd powinien realizować przygotowany program „Strategia dla przemysłu lekkiego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosłankaJaninaKraus">Z punktu widzenia obowiązków ministra gospodarki, zasadnicza odpowiedź na nasz dezyderat jest zawarta w pkt. 1 materiału przesłanego przez rząd. Muszę powiedzieć, że przeczytałam tę odpowiedź ze zdumieniem i przerażeniem. Komisja ponad rok podnosiła problemy występujące w przemyśle lekkim, czyniąc to bezpośrednio lub pośrednio, np. gdy zajmowała się zagadnieniami promocji eksportu. Ta dyskusja doprowadziła nas do sformułowania dezyderatu w sprawie przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosłankaJaninaKraus">Nie wiem, jak to jest możliwe, że po roku dowiadujemy się, że Ministerstwo Gospodarki przystępuje do opracowania ekspertyzy na temat strategii przemysłu lekkiego, która - jak zrozumiałam - ma być wykorzystana dla określenia kierunków działań wobec tego sektora.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PosłankaJaninaKraus">Jeśli pan minister ma awersję do terminu „planowanie”, to zapytam w ten sposób - jak pan minister rozumie jedno z podstawowych zadań ministerstwa, a mianowicie programowanie funkcjonowania tego sektora? Jak długo ma trwać opracowanie ekspertyzy? Kiedy wobec tego zostaną opracowane kierunki działań wobec przemysłu lekkiego, które mają być zasadniczymi elementami strategii dla tego przemysłu?</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PosłankaJaninaKraus">Nie chcę używać wyrazu „kasacja”, ale może się okazać, że do czasu opracowania strategii, przemysł lekki się wykrwawi i ten dokument będzie tylko dokumentem archiwalnym.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PosłankaJaninaKraus">Pan minister stwierdził, że Ministerstwo Gospodarki przystąpiło do opracowania ustawy, która będzie chroniła polski rynek przed importem towarów subwencjonowanych. Faza konsultacji projektu ustawy ma być zakończona w grudniu br. Czy musimy czekać tak długo na tego typu akt prawny w sytuacji, gdy import towarów subwencjonowanych powoduje negatywne konsekwencje dla budżetu państwa, dla kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotów gospodarczych, ale także dla konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PosłankaJaninaKraus">Uważam, że w naszej ocenie odpowiedzi rządu na dezyderat Komisji powinniśmy wyraźnie postawić te kwestie i domagać się określenia terminów, albo przedłożenia zbliżonych scenariuszy realizacji zapowiedzianych przez rząd prac na rzecz ochrony przemysłu lekkiego. Mnie absolutnie nie satysfakcjonuje odpowiedź rządu, z wyjątkiem tej jej części, która dotyczy działań doraźnych, realizowanych przez Główny Urząd Ceł. Cała reszta zagadnień, leżących w kompetencji Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Finansów jest traktowana w taki sposób, który wskazuje na bezradność i niemoc tych ministerstw. Nie chcę dopuścić myśli, że czekają one aż problem sam się rozwiąże w taki sposób, że w Polsce przestanie istnieć przemysł lekki.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#PosłankaJaninaKraus">Wówczas, kiedy formułowaliśmy dezyderat, prosiłam o przedstawienie w miarę szczegółowych danych, dotyczących struktury importu, ze szczególnym naświetleniem importu zaopatrzeniowego. Otrzymałam zapewnienie z ust pana ministra, że prześle taką informację na piśmie. Do tej pory pismo nie wpłynęło do Komisji i dlatego chcę się dowiedzieć, kiedy możemy liczyć na informację dotyczącą importu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełDariuszKubiak">Moi przedmówcy zgłosili wiele uwag do odpowiedzi rządu na dezyderat Komisji, ale ja jeszcze raz chcę podkreślić, że uderzający jest w niej brak terminów realizacji zapowiedzianych przedsięwzięć. Pan minister dzisiaj powiedział, że strategia dla przemysłu lekkiego zostanie opracowana w czerwcu br., więc dlaczego tego terminu nie ma w odpowiedzi pisemnej?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełDariuszKubiak">Skupię się na odpowiedzi rządu na postulaty zawarte w pkt. 7 dezyderatu, dotyczące polityki wspierania eksportu. Nie pytaliśmy o obecny stan, lecz powiedzieliśmy, co - naszym zdaniem - należy zrobić. Oczekiwaliśmy, że rząd zajmie stanowisko wobec tych postulatów, a tymczasem przedstawiono nam charakterystykę obecnego stanu oraz wyrażono zamiar opracowania średniookresowej polityki popierania eksportu. Także w tym przypadku nie został podany jakikolwiek termin zakończenia tej pracy. Obawiam się, że po opracowaniu średniookresowej polityki popierania eksportu, już niewiele podmiotów będzie mogło skorzystać z wniosków wynikających z tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PosełDariuszKubiak">Zawsze staram się być optymistą, ale z trudem mi to przychodzi, gdy mam do czynienia tylko z zamierzeniami.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PosełDariuszKubiak">W miarę konkretne informacje zawiera odpowiedź rządu na pkt 5 dezyderatu. Przynajmniej wstrzymano wydawanie decyzji uprawniających do importu odpadów o nazwie handlowej „odzież zużyta”. Wiemy jednak, że wcześniej już wydano zezwolenia na import takiej odzieży. Wprawdzie mają być przeprowadzone do końca II kwartału - przynajmniej raz został podany termin - szczegółowe analizy i kontrole właściwej realizacji przyznanych zezwoleń, ale nie wiem, jaki będzie tego rezultat, bowiem podobno tych zezwoleń nie można cofnąć.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PosełDariuszKubiak">Wrócę do osłon socjalnych dla zwalnianych pracowników przemysłu lekkiego. Rząd zdaje się nie dostrzegać takiej potrzeby, choć dokonywane są zwolnienia pracowników tego przemysłu. W moim zakładzie, gdzie zatrudnionych jest 1.600 osób, zwolnionych ma być 500 pracowników. Jakie ci ludzie otrzymają osłony socjalne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełCzesławSobierajski">Problem nieuczciwego importu narastał latami. Chcę więc zapytać pana ministra, czy obejmując urząd zastał jakieś projekty ustaw, umów itp. przygotowanych z zamiarem ochrony rynku wewnętrznego?</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełCzesławSobierajski">Mnie też zbulwersowała odpowiedź rządu na pierwszy punkt dezyderatu. Zostaliśmy poinformowani, że Ministerstwo Gospodarki przystępuje do opracowania ekspertyzy na temat strategii przemysłu lekkiego na lata 1999–2002, a przecież rok 1999 już trwa i upływa on bez tego rodzaju programu dla przemysłu lekkiego. Można więc powiedzieć, że zostanie zmarnowany jeden rok z 3-letniej strategii.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełCzesławSobierajski">Czy mógłbym otrzymać informację o skali importu towarów przemysłu lekkiego w ubiegłych latach, w porównaniu do wielkości towarów, wyprodukowanych przez rodzimy przemysł, a także informacje o deklarowanych przez importerów cenach? Wiemy o tym, że z powodu zaniżonych cen i skali importu upadło wiele zakładów, ale nie dysponujemy konkretnymi danymi, które potwierdzałyby to zjawisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrezesArturGacek">Jeden z moich przedmówców stwierdził, że przynajmniej odpowiedź rządu na pkt 5 dezyderatu jest bardziej konkretna, niż odpowiedzi na pozostałe punkty. Moim zdaniem, ta odpowiedź jest sprytnie skonstruowana. Przytoczę treść pkt. 5: „Przedstawienie do końca lutego br. sposobów ograniczenia napływu do polski odzieży używanej, w tym zwłaszcza sprowadzanej jako odpady dla celów technologicznych”.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrezesArturGacek">Odpady są jednym z elementów odzieży używanej, a odpowiedź dotyczy tylko odpadów. Dziękuję Ministerstwu Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa za podjęcie tego tematu, ale Ministerstwo Gospodarki powinno było przedstawić działania, mające na celu zahamowanie importu całej odzieży używanej. W tej sprawie napisano tylko jedno zdanie: „Jednocześnie zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza możliwości ograniczenia napływu odzieży używanej, importowanej w ramach normalnej wymiany towarowej”.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrezesArturGacek">Na forum Zespołu Trójstronnego mówiliśmy jaka jest możliwość ograniczenia importu odzieży używanej. Wystarczy zastosować regulacje prawne stanowiące o tym, że towary w sprzedaży powinny mieć należyte oznakowanie. Ponieważ żadna odzież używana nie ma takiego oznakowania, więc może być wycofana ze sprzedaży przez Państwową Inspekcję Handlową.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrezesArturGacek">Na podstawie tych regulacji prawnych może być także skierowane pismo do Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, że na rynku jest sprzedawana odzież używana bez oznaczeń i ministerstwo może cofnąć długoletnie zezwolenia na jej import. Sprawę tę można załatwić, ale trzeba działań zamiast przeprowadzać szczegółowe analizy możliwości ograniczenia napływu odzieży używanej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorPolskiejIzbyPrzemysłuSkórzanegoFranciszekSitkiewicz">Pan minister mówił, iż opracowana zostanie strategia dla przemysłu lekkiego, natomiast w odpowiedzi na dezyderat Komisji jest użyte inne sformułowanie, a mianowicie ekspertyza na temat strategii przemysłu lekkiego. Sądzę, że zostały pomylone pojęcia, gdyż czym innym jest ekspertyza, a czym innym strategia i być może dopiero na podstawie ekspertyzy zostanie opracowana strategia. Poza tym każda strategia średniookresowa jest programem przewidzianym na kilka lat, a dokument, o którym mowa jest w odpowiedzi na dezyderat będzie programem na półtora roku.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DyrektorPolskiejIzbyPrzemysłuSkórzanegoFranciszekSitkiewicz">Ministerstwo Gospodarki opracowało projekt pt. „Polityka rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw do roku 2002”. W tym dokumencie jest mowa o zadaniach, terminach ich realizacji i wykonawcach tych zadań. Jeśli zaś chodzi o przemysł lekki, to od półtora roku słyszymy, że ma być opracowana strategia i nic w tej sprawie się nie dzieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyRegionalnegoSekretariatuZiemiŁódzkiejNSZZSolidarnośćGrzegorzNowak">Wiem, że już wiele razy podnoszona była kwestia wyznaczenia terminów zakończenia prac, które wykonuje Ministerstwo Gospodarki, ale chciałbym prosić, aby członkowie Komisji zwrócili na to szczególną uwagę.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyRegionalnegoSekretariatuZiemiŁódzkiejNSZZSolidarnośćGrzegorzNowak">Na forum Zespołu Trójstronnego podano nam już kilka terminów zakończenia opracowania projektu ustawy dotyczącej importu towarów subwencjonowanych. Najpierw usłyszeliśmy, że ten projekt będzie opracowany w marcu lub kwietniu, później termin został przesunięty na koniec czerwca, a dzisiaj pan minister poinformował nas, że projekt ustawy zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych przed końcem br. Proszę zauważyć, że w odpowiedzi na dezyderat Komisji zawarte jest stwierdzenie, że projekt już jest przygotowany.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącyRegionalnegoSekretariatuZiemiŁódzkiejNSZZSolidarnośćGrzegorzNowak">Chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie, czy zmiana nazwy przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki dokumentu, z programu restrukturyzacji na strategię dla przemysłu lekkiego, nie spowoduje, że nie będą mogły zostać uruchomione działania osłonowe? Obawiam się, że tak się stanie, gdyż ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu o bezrobociu stanowi, że warunkiem uruchomienia tych działań jest przyjęcie przez Radę Ministrów programu restrukturyzacji danej branży.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczącyRegionalnegoSekretariatuZiemiŁódzkiejNSZZSolidarnośćGrzegorzNowak">Byłaby to jedyna nowa możliwość zastosowania osłon socjalnych. Pani, która reprezentowała Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej wskazała na środki EFSAL i Funduszu Świadczeń Gwarantowanych, ale z tych źródeł mogą korzystać wszystkie przedsiębiorstwa, jeśli spełniają określone warunki, niezależnie od tego, czy w ich sprawie utworzono zespół trójstronny, jednostronny, czy bezstronny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Pytanie dotyczące uproszczenia procedur związanych z uszlachetnianiem czynnym kieruję do przedstawicieli Głównego Urzędu Ceł. W pkt. 4.4 odpowiedzi na dezyderat jest kilka bardzo istotnych propozycji, zwłaszcza przydatnych w okresie przejściowym. Chcę więc zapytać, w jaki sposób zostaną one wdrożone w życie i w jakim terminie?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Odpowiedź w sprawie ograniczenia importu odzieży używanej, sprowadzająca się do jednego zdania, jest absolutnie niewystarczająca ze względu na skalę problemu. Znacznie bardziej zaawansowane są prace nad jego rozwiązaniem na forum Zespołu Trójstronnego, niż wynika to ze stanowiska rządu. Oddaję głos panu ministrowi Dariuszowi Klimkowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Czy panu zreferować stanowisko rządu wobec pozostałych punktów dezyderatu, czy odpowiedzieć na pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Posłowie z pewnością przeczytali wszystkie odpowiedzi rządu i jeśli nie zadali więcej pytań, to znaczy, że nie mają uwag do tej części, której pan minister jeszcze nie zreferował. Proszę wobec tego odpowiedzieć na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Jeden z panów posłów pochwalił nas, a jednocześnie wskazał na pewną pasywność Ministerstwa Gospodarki i o tym także mówiła pani posłanka Janina Kraus. Jeszcze raz muszę odnieść się do historii, ale nie po to, aby się usprawiedliwiać. Pozwoliłem sobie rozdać państwu schemat, który pokazuje, jak kształtował się import konfekcji odzieży używanej i obuwia w poszczególnych latach. W osobnej rubryce są zaprezentowane działania zmierzające do ochrony rynku. Proszę, aby państwo zwrócili na nie uwagę.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Podam dane, które zaświadczają jaki był stan faktyczny, abstrahując od implikacji politycznych i społecznych tych danych. W 1990 r. wartość importu towarów przemysłu lekkiego wyniosła 500 mln zł, w 1992 r. - 1 mld zł, w 1993 r. - 3,5 mld zł, w 1994 r. - 5 mld zł, w 1995 r. - 7 mld zł, w 1996 r. - 8,5 mld zł, w 1997 r. - 11,5 mld zł, w 1998 r. ok. 12 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Do 1997 r. nie były podejmowane żadne działania ochronne, pomimo tego, że kilkaset tysięcy osób zostało zwolnionych z pracy w przemyśle lekkim i wiele instytucji zwracało się do poprzedniej administracji rządowej z apelem o podjęcie działań zmierzających do ochrony rynku wewnętrznego. Niekiedy nawet nie otrzymywały one odpowiedzi na zgłaszane postulaty. Dysponuję takimi przykładami.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Chcę zwrócić uwagę na to, że Ministerstwo Gospodarki, jako jedyna instytucja podjęła takie działania. Dzisiaj mówiliśmy o współuczestniczeniu innych resortów w rozwiązywaniu problemu nieuczciwego importu, ale ten proces rozpoczął się niedawno, a głównie chodzi o planowane działania.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Musiałem to powiedzieć, gdyż państwo mają dużo racji, ale nie można przypisywać działaniu Ministerstwu Gospodarki skutków narosłych przez 8 lat - działaniu trudnemu, gdyż jesteśmy uwarunkowani różnego rodzaju umowami i decyzjami.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Zostało zadane pytanie, czy dobrym pomysłem jest podpisanie z Turcją umowy o wolnym handlu. Polska jest jedynym krajem spośród państw stowarzyszonych z Unią Europejską, który nie podpisał takiej umowy, co nie znaczy, że musi być ona podpisana w sytuacji, gdy nie są zabezpieczone interesy naszego przemysłu. Rozpoczynając pracę w Ministerstwie Gospodarki znalazłem projekt umowy z Turcją, który nie zabezpieczał interesów przemysłu lekkiego. W toku kolejnych rund negocjacji, stanowisko strony polskiej zostało w sposób zasadniczy zweryfikowane, pod kątem utrzymania ceł i wydłużenia okresu ochronnego.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Nie został jeszcze wyznaczony termin dalszych negocjacji, ale należy się spodziewać, że ta umowa będzie kiedyś podpisana, gdy zostaną spełnione dwa warunki:</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">- zostanie zabezpieczony interes przemysłu polskiego przez stopniowe obniżanie w ciągu kilku lat stawek celnych, zanim dojdziemy do stawki zerowej,</u>
          <u xml:id="u-39.8" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">- zostanie zawarte porozumienie między urzędami celnymi dotyczące oszukańczych praktyk, polegających na podwójnym fakturowaniu.</u>
          <u xml:id="u-39.9" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Prowadzone już były pertraktacje na temat drugiego warunku. Rozmawiałem w tej sprawie z prezesem tureckiego głównego urzędu ceł i postawiłem wówczas taki warunek. Porozumienie zostało parafowane, czyli drugi warunek już jest spełniony.</u>
          <u xml:id="u-39.10" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Odpowiem wprost na pytanie, czy celowe jest zawarcie z Turcją umowy o wolnym handlu. Otóż, jeżeli będą spełnione warunki ochrony naszego rynku, to z uwagi na wymianę handlową z Turcją - eksportują na ten rynek przedsiębiorstwa przemysłu energetycznego i inne przemysły - powinno dojść do takiego porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-39.11" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">W jednym z pytań została podana w wątpliwość słuszność wiązania strategii dla przemysłu lekkiego z polityką regionalną. Otóż jednym z celów tej strategii jest wskazanie pewnych możliwości dla opracowywanych polityk regionalnych, zwłaszcza przez województwa, gdzie skoncentrowany jest przemysł lekki, takie jak: łódzkie, śląskie, dolnośląskie i podlaskie oraz świętokrzyskie, krakowskie i pomorskie, gdzie skoncentrowany jest przemysł skórzany.</u>
          <u xml:id="u-39.12" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Nie ukrywam, że wiąże się to z konkretnym wymiarem finansowym dlatego, że pomoc Unii Europejskiej nie będzie skierowana na strategię branżową, czy program restrukturyzacji branży, lecz na politykę regionalną. Jeśli uda się wkomponować w tę politykę restrukturyzację przemysłu lekkiego, to sądzę, że będzie można skorzystać ze środków pomocowych, które będą napływały do Polski w poszczególnych latach.</u>
          <u xml:id="u-39.13" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Pani posłanka Janina Kraus pytała czy chodzi o strategię, czy o plan. Otóż opracowywana jest strategia dla przemysłu lekkiego. Kiedyś prezes Zakładów Odzieżowych Bytom zadał mi pytanie, czy ma kupić dwie drogie maszyny. Odpowiedziałem mu, że to nie są te czasy kiedy minister mówił dyrektorowi zakładu, co ma zrobić. Później zreflektowałem się, że nie była to właściwa odpowiedź, gdyż Ministerstwo Gospodarki powinno określać kierunki, czyli jak w przyszłości będzie wyglądał przemysł lekki, czy zachowa obecny potencjał produkcyjny, czy tylko połowę tego potencjału, czy wytrzymamy konkurencję z krajami Dalekiego Wschodu.</u>
          <u xml:id="u-39.14" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Unia Europejska broni się przed tą konkurencją, ale z danych, którymi dysponujemy wynika, że ta obrona jest nie całkiem skuteczna. Unia Europejska nie potrafi w tej chwili obronić się przed importem wyrobów tekstylnych z krajów Dalekiego Wschodu, pomimo tego, że posiada wyspecjalizowane narzędzia. Kraje Unii Europejskiej zdają sobie sprawę z tego, że nie utrzymają obecnego potencjału przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-39.15" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Zdaniem posłanki Janiny Kraus zbyt długo będzie opracowywany projekt ustawy, mającej na celu ochronę rynku wewnętrznego przed importem towarów subwencjonowanych. Powiedziałem dzisiaj, że projekt ten zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych pod koniec roku i powiedziałem również, że nowelizacja trzech ustaw okołocelnych zostanie przygotowana do końca czerwca br., ale nie jest tak, że my czekamy na koniec czerwca, czy na dzień 31 grudnia br. Projekty nowelizowanych ustaw otrzymam pod koniec marca i skieruję je na posiedzenie kierownictwa Ministerstwa Gospodarki. Potem nastąpią dalsze etapy prac legislacyjnych i czas trwania tych prac będziemy się starali maksymalnie skrócić.</u>
          <u xml:id="u-39.16" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Kierując się tym zamiarem, podzieliłem prace legislacyjne na dwa departamenty. Nowelizację ustaw okołocelnych przygotowuje Departament Instrumentów Polityki Gospodarczej, a nową ustawę chroniącą rynek przed importem towarów subwencjonowanych opracowuje Departament Postępowań Ochronnych.</u>
          <u xml:id="u-39.17" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Zadane zostało pytanie, czy przy okazji nowelizacji ustaw okołocelnych, wprowadzimy zmiany głębsze, nowe rozwiązania w zasadniczy sposób zmieniające te ustawy, czy może skupimy się tylko na uproszczeniu procedur ochronnych. Uznałem, że skoro decydujemy się na nowelizację ustaw okołocelnych, to trzeba także wyeliminować niewątpliwe błędy, których te ustawy nie są pozbawione, a także załatwić kilka innych spraw. Chcę powiedzieć, że termin zakończenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Gospodarki, jest terminem ostatecznym.</u>
          <u xml:id="u-39.18" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Kilka osób stwierdziło, że rząd udzielił enigmatycznej odpowiedzi w sprawie osłon socjalnych. Taka odpowiedź musiała się pojawić dlatego, że w tej chwili, poza danymi przekazanymi przez duże i średnie przedsiębiorstwa, nie mamy informacji o przewidywanej skali redukcji zatrudnienia w całym przemyśle lekkim. Do tej pory w Polsce nie było programu restrukturyzacji, który dotyczyłby przemysłu liczącego kilka tysięcy przedsiębiorstw, a wśród nich są przedsiębiorstwa prywatne, zatrudniające ok. 1 mln osób. Struktura tej branży nie jest w niczym podobna do hutnictwa, górnictwa, czy przemysłu zbrojeniowego, dla których to branż zostały opracowane programy restrukturyzacji.</u>
          <u xml:id="u-39.19" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">W pytaniach zwracano uwagę na fakt, że strategia dla przemysłu lekkiego obejmuje zbyt krótki okres, zważywszy, iż zostanie ona opracowana w tym roku. Nam chodzi o opracowanie strategii średniookresowej do końca 2002 r., czyli do przewidywanego momentu gotowości Polski do wstąpienia w szeregi Unii Europejskiej. To, co dziać się będzie w przemyśle lekkim po wejściu do Unii Europejskiej, będzie wynikało z obowiązujących dyrektyw i obowiązujących przepisów przejętych wprost z prawodawstwa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-39.20" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Można opisać dalszą perspektywę, bowiem wiemy jakie przepisy obowiązują w Unii Europejskiej i jak kształtowana jest polityka wobec tamtejszego przemysłu lekkiego, ale najważniejszy jest okres do momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Na razie zbieramy informacje, które posłużą opracowaniu strategii i zastanowimy się, czy nie należałoby wydłużyć horyzont czasowy, zwłaszcza że nie mamy pewności, że w 2002 r. przystąpimy do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-39.21" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Wrócę do osłon socjalnych. Przygotowywana jest lista przedsiębiorstw, które zgłosiły i zamierzają przeprowadzić redukcję zatrudnienia. Lista ta zostanie przeanalizowana i przedsiębiorstwa wymagające działalności osłonowej dostaną tego rodzaju wsparcie w trybie indywidualnym.</u>
          <u xml:id="u-39.22" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Pan prezes Artur Gacek dopominał się o rozwiązania chroniące rynek przed importem odzieży używanej, a nie tylko odpadów. Rzeczywiście odpowiedź na stosowny punkt dezyderatu została ograniczona do odpadów, ponieważ mamy do czynienia z następującym problemem. Odzież używana jest ujęta w taryfie i może być sprowadzona do Polski. Tak samo dzieje się w Unii Europejskiej. Natomiast problemem są odpady, które u nas też nazywane są odzieżą używaną, wstępnie sortowaną. Podejrzewamy, że w tym zakresie mogą występować jakieś nieprawidłowe zjawiska.</u>
          <u xml:id="u-39.23" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Jeżeli zaś chodzi o odzież używaną, to jest ona puszczana na rynki wewnętrzne na całym świecie. Unia Europejska nie wprowadziła żadnych barier w stosunku do tego rodzaju odzieży. Wielkość importu odzieży używanej w Polsce nie rośnie już od 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-39.24" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Powiedziałem wcześniej, że mamy zamiar wprowadzić do końca czerwca br. przepisy ograniczające napływ odzieży używanej do Polski. W tym celu wykorzystamy instrument dopuszczony przez ustawę o administrowaniu obrotem. Wprawdzie chodzi o ograniczenie importu, ale będzie to ograniczenie bardzo daleko idące. Z danych, którymi dysponuję wynika, że statystycznie Polak nabył w ub.r. 4 komplety odzieży, w tym jeden komplet, to była odzież używana, czyli ok. 25% odzieży, którą noszą Polacy, łącznie z dziećmi w różnym wieku, to jest odzież używana.</u>
          <u xml:id="u-39.25" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Import tej odzieży powinien być ograniczony, ale nie wyeliminowany, przy czym nie chodzi o interes hurtowników, lecz o to, aby odzież używaną mogła kupić pewna grupa społeczeństwa o najniższych dochodach.</u>
          <u xml:id="u-39.26" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Po wprowadzeniu instrumentu ograniczającego import odzieży używanej, będziemy obserwowali, jaka jest jego skuteczność. Jeżeli w ciągu miesiąca - dwóch, trzech miesięcy okaże się, że nie spełnił on swojej roli, to trzeba będzie wprowadzić inny instrument, być może bardziej drastyczny.</u>
          <u xml:id="u-39.27" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Chcę jeszcze raz podkreślić, że wielkość importu odzieży używanej nie rośnie od dwóch lat.</u>
          <u xml:id="u-39.28" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Zostało zadane pytanie, czy zostanie opracowana strategia czy ekspertyza. Nie jest najważniejsze nazewnictwo. Powstanie dokument zatytułowany jako strategia dla przemysłu lekkiego i zostanie przekazany Radzie Ministrów. Nie będzie miał on charakteru programu restrukturyzacji przemysłu lekkiego. Możemy w nawiasie napisać „program restrukturyzacji”, ale czy jest to właściwe rozwiązanie zważywszy, że w branży funkcjonuje ponad 50% podmiotów prywatnych. Czy możemy tym przedsiębiorstwom narzucać sposób przeprowadzenia restrukturyzacji? Nie wiem, czy prywatni przedsiębiorcy życzą sobie, aby wyznaczać im wielkość produkcji, wielkość zatrudnienia itp.</u>
          <u xml:id="u-39.29" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Dokument traktujący o strategii dla przemysłu lekkiego będzie miał siłę sprawczą, jeśli chodzi o osłony socjalne, ale będzie to dokument kierunkowy.</u>
          <u xml:id="u-39.30" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Nie mówiłem poprzednio o polityce wspierania eksportu. Informuję, że minister gospodarki przygotował dokument zatytułowany „Program finansowego wspierania eksportu”. W najbliższym czasie zostanie on rozpatrzony przez kierownictwo Ministerstwa Gospodarki. Dokument zawiera wiele instrumentów wspierania eksportu.</u>
          <u xml:id="u-39.31" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Proszę mnie zwolnić z prezentacji tych instrumentów z tego względu, że dokument nie został jeszcze formalnie przyjęty przez kierownictwo Ministerstwa Gospodarki. Jestem w stanie przedstawić wszystkie rozwiązania po przyjęciu dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-39.32" who="#PodsekretarzstanuDariuszKlimek">Nie wiem, czy nie przeoczyłem jakiegoś pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Nie po raz pierwszy i nie ostatni spotykamy się z panem ministrem. Będziemy mieli jeszcze okazję do wyjaśnienia wielu kwestii.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Prezydium Komisji przeanalizowało odpowiedź rządu na dezyderat, a także po wysłuchaniu dzisiejszych wystąpień przedstawiciela rządu, chcę państwu zaproponować następujące konkluzje:</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełZbigniewKaniewski">- uznać odpowiedź rządu na dezyderat nr 6 w sprawie sytuacji w przemyśle lekkim, skierowany do Prezesa Rady Ministrów, za niezadowalającą,</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PosełZbigniewKaniewski">- zwrócić się ponownie do rządu, aby w następnej odpowiedzi zamieścił terminy za-kończenia prac legislacyjnych i prac związanych z przygotowaniem strategii dla przemysłu lekkiego,</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PosełZbigniewKaniewski">- wystąpić z postulatem do rządu, aby rozważył możliwość skrócenia terminu, w którym Sejm otrzyma dokument traktujący o strategii przemysłu lekkiego, a ponadto w dokumencie tym powinna być określona instrumentacja finansowa.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PosełZbigniewKaniewski">Chcę zwrócić uwagę pana ministra na ten postulat. Uważamy, że instrumentacja finansowa jest niezbędna, bo jeśli się okaże, że działania służące ochronie rynku wewnętrznego wymagają wsparcia z budżetu państwa, to z odpowiednim wyprzedzeniem musimy wiedzieć o skali tego wsparcia, aby zaplanować odpowiedniej wielkości wydatki w przyszłorocznym budżecie. Zatem odwlekanie terminu może się okazać później kłopotliwe, gdyż Ministerstwo Gospodarki nie będzie miało możliwości wyasygnowania środków, które być może będą potrzebne ze względu na to, co się będzie działo w przemyśle lekkim.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#PosełZbigniewKaniewski">Prezydium Komisji proponuje także, aby w ponownym wystąpieniu do Prezesa Rady Ministrów zwrócili uwagę na potrzebę przyspieszenia komputeryzacji służb celnych oraz poparli wnioski prezesa Głównego Urzędu Ceł w sprawie przyznania tej instytucji dodatkowych etatów i dodatkowo 5 mln zł z rezerwy ogólnej.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#PosełZbigniewKaniewski">Zdaniem prezydium Komisji rząd powinien wyznaczyć termin zakończenia prac nad projektami ustaw o znakowaniu wyrobów oraz o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subwencjonowanych, przy czym nie mogą one być aż tak odległe, jak dzisiaj zaproponował pan minister Dariusz Klimek.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#PosełZbigniewKaniewski">Prezydium Komisji sugeruje takie rozwiązanie, które przyspieszy uchwalenie nowelizacji trzech ustaw okołocelnych. Otóż w momencie, kiedy zostaną zakończone prace nad tymi projektami, możemy je wnieść do laski marszałkowskiej jako projekty poselskie. Chodzi o to, że potrzebne nam są rozwiązania systemowe, a nie tylko doraźne, jakie w tej chwili realizuje Główny Urząd Ceł. Służby celne, z którymi rozmawialiśmy, wskazują na to, że działania doraźne przynoszą pewne rezultaty, ale procedury obronne stwarzałyby lepsze możliwości dla ochrony rynku wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#PosełZbigniewKaniewski">Nie możemy poprzestać na odpowiedzi rządu w sprawie ograniczenia importu odzieży używanej. Nawet informacja, którą dzisiaj podał pan minister Dariusz Klimek ma szerszy wymiar, aniżeli odpowiedź rządu. Wprawdzie pan minister powiedział, że od dwóch lat import odzieży używanej nie rośnie, ale skala tego importu jest bardzo duża, a zatem maksymalnie należy przyspieszyć prace służące ograniczeniu importu tej odzieży.</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#PosełZbigniewKaniewski">Odpowiedź rządu dotycząca polityki proeksportowej jest zdecydowanie niewystarczająca. Otrzymaliśmy informacje, co można zrobić, natomiast rząd nie odniósł się do instrumentów zaproponowanych przez Komisję w dezyderacie. Chcę zauważyć, że postulaty, które znalazły się w dezyderacie niczym się nie różnią od tych, które Komisja zawarła w dezyderacie wystosowanym do rządu w lutym ub.r.</u>
          <u xml:id="u-40.11" who="#PosełZbigniewKaniewski">Przy okazji przypomnę członkom Komisji Gospodarki, że na następnym posiedzeniu z udziałem wicepremiera Leszka Balcerowicza oraz pani prezes Hanny Gronkiewicz-Waltz, ponownie podejmiemy temat eksportu. Zatem Ministerstwo Gospodarki będzie musiało w odpowiednim czasie przygotować propozycje, ponieważ pan wicepremier Leszek Balcerowicz zobowiązał się, iż przyjdzie przygotowany na to posiedzenie. Mam nadzieję, że spełni swoje zobowiązanie.</u>
          <u xml:id="u-40.12" who="#PosełZbigniewKaniewski">Chcę także zaproponować w imieniu prezydium Komisji, aby w ponownej odpowiedzi na dezyderat uwzględnione zostały wyniki współdziałania służb celnych ze służbami kontroli skarbowej. Czy są uwagi do przedstawionej przeze mnie propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełAntoniTyczka">Sądzę, że bardziej adekwatne do wypowiedzi pana ministra byłoby sformułowanie „nie w pełni zadowalająca”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Regulamin Sejmu dopuszcza dwie możliwości, to znaczy, albo wypowiedź uznajemy za zadowalającą i nie wnosimy żadnych uwag, albo za niezadowalającą i w takim przypadku przedstawiamy swoje zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełDariuszKubiak">Sądzę, że pan poseł Antoni Tyczka chciał powiedzieć, że nie podoba mu się ocena niezadowalająca, a my mówimy o niewystarczającej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Czy po tym wyjaśnieniu, członkowie Komisji akceptują przedstawione przeze mnie propozycje? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>