text_structure.xml 60.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefŁochowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji sejmowych, które będzie poświęcone wysłuchaniu i analizie informacji o sytuacji ekonomicznej dużych podmiotów gospodarczych oraz zobowiązaniach międzynarodowych wobec OECD i Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJózefŁochowski">Witam członków Komisji, przedstawicieli rządu i wszystkich przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJózefŁochowski">Przedstawiona nam informacja ma dwa źródła. Wynika z naszego dezyderatu skierowanego w tej sprawie do rządu. Odpowiedź rozpatrywaliśmy już na wspólnym posiedzeniu Komisji. Wówczas została ona odrzucona, ponieważ była to wyłącznie informacja Ministerstwa Przekształceń Własnościowych, a nie całego rządu i nie dotyczyła wszystkich przedsiębiorstw, lecz tylko tych, które podlegały temu jednemu resortowi.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJózefŁochowski">Informacja jest też odpowiedzią na część uchwały Sejmu z 13 września 1996 roku w sprawie upadłości Stoczni Gdańskiej. W ostatnim zdaniu uchwały zapisaliśmy: „Sejm zwraca się do rządu o pilne przedstawienie informacji o dużych przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 2.000 osób, których sytuacja finansowa rodzi zagrożenie upadłością, a także informacji rządu o działaniach, jakie podejmuje on w stosunku do tych przedsiębiorstw.”</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJózefŁochowski">Będziemy musieli podjąć dzisiaj dwojakiego rodzaju decyzje. Po pierwsze, czy ta informacja jest wystarczającą odpowiedzią na nasz dezyderat? Po drugie, czy informacja ta odpowiada apelowi skierowanemu do rządu w uchwale Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJózefŁochowski">Czy w tej sprawie są jakieś pytania lub uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełJózefŁochowski">Przystępujemy do rozpatrzenia informacji rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekOlewiński">Chciałbym zapytać przedstawicieli rządu, czy informacja ta ma mieć charakter poufny, czy jawny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansówZbigniewBoniuszko">Są to informacje dotyczące prywatnych przedsiębiorstw i ich stanu finansowego. Pomijając fakt, że jest tu również mowa o sektorze obronnym, to sądzę, iż poufne informacje o podmiotach gospodarczych nie powinny być rozpowszechniane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekOlewiński">W swoim dezyderacie napisaliśmy w ostatnim zdaniu: „Informacja o przedsiębiorstwach zagrożonych upadłością powinna mieć charakter poufny.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefŁochowski">Proszę o opinie członków Komisji. Czy mamy zmienić formułę posiedzenia na poufną? Może zaistnieć sytuacja, w której informacje przedstawione tu na temat przedsiębiorstwa zaszkodzą jego pozycji gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Sądzę, że to prezydia Komisji powinny podjąć decyzję w tej sprawie. Nie widzę potrzeby głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełWładysławFrasyniuk">To właśnie panowie przewodniczący powinni ustalić, czy dane, które zostaną podane na posiedzeniu mają być objęte klauzulą poufności, czy też nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMarekOlewiński">Zwracając się do rządu prosiliśmy, aby informacja miała charakter poufny. Materiał, który przedłożył nam w końcu ubiegłego roku minister przekształceń własnościowych miała właśnie taki charakter. Jednak dotyczył on tylko pewnej grupy przedsiębiorstw, a nie wszystkich dużych podmiotów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełMarekOlewiński">Informacja, którą otrzymaliśmy w druku nr 1969 jest jawna. Zwaracam się tylko z pytaniem, czy w trakcie dyskusji nie pojawią się wiadomości o charakterze poufnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyEysymontt">Nie ma tutaj - moim zdaniem - informacji, które wymagałyby utajnienia obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefŁochowski">Proponuję, abyśmy rozpatrywali informację rządu w normalnym trybie. Jeżeli rząd dojdzie do wniosku, że informacja, którą chce przekazać jest tajna, zmienimy wtedy formułę posiedzenia na poufne.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJózefŁochowski">Proszę o wprowadzenie do dyskusji przez przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Autorem przedłożonej państwu informacji jest minister przekształceń własnościowych. Przez lojalność do mojego obecnego szefa pozwolę sobie prosić Komisje o zgodę na przedstawienie informacji niejako w dwóch częściach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">W obszarze dotyczącym przedsiębiorstw i ich sytuacji finansowej postaram się przedstawić dane osobiście. O zobowiązaniach międzynarodowych Polski poinformuje państwa pan minister Kaczurba.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Za duży podmiot gospodarczy uznano przedsiębiorstwo zatrudniające przynajmniej 2.000 pracowników. Takich podmiotów jest w Polsce 166. Wśród nich podmioty z dwóch grup znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji finansowej - z sektora węgla kamiennego i sektora przemysłu obronnego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Nie będę oczywiście referować całości dokumentu. Chcę jednak zwrócić uwagę na fakt, że sytuacja finansowa przedsiębiorstw sektora węgla kamiennego jest bezpośrednią przyczyną, dla której rząd przedstawił Sejmowi, a Sejm zaakceptował 4 grudnia 1996 roku program pt. „Górnictwo węgla kamiennego, polityka państwa i sektora na lata 1996–2000”.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Program ten był w 1996 roku już we wstępnej fazie realizacji, zaś w 1997 roku uzyskał przewidywane w programie istotne wsparcie finansowe z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Sytuację obrazują najlepiej liczby. Podmioty sektora węgla kamiennego są to spółki akcyjne prawa handlowego, w których 100% akcji - poza jednym przypadkiem kopalni „Bogdanka” - należy do Skarbu Państwa. Są to podmioty o bardzo wysokim poziomie zatrudnienia. Np. Nadwiślańska Spółka Węglowa SA w Tychach zatrudnia ponad 40 tysięcy osób. Podobnie jest w innych spółkach.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Przyczyny złego stanu finansowego kopalń są powszechnie znane i zostały opisane w dokumencie przyjętym przez Sejm na lata 1996–2000, o którym wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Chcę tylko poinformować, że w ciągu 1996 roku, mając na uwadze przede wszystkim poprawę wyników finansowych spółek węglowych, realizowano program sprowadzający się ogólnie do 4 podstawowych celów: zmniejszono poziom zatrudnienia w polskim sektorze węgla kamiennego o 16 tysięcy osób, zmniejszono liczbę kopalń wydobywających węgiel o 6, zmniejszono udział eksportu w globalnej wielkości produkcji o 5 mln ton węgla, jednak - wobec braku zmiany cen węgla energetycznego, których wzrost jest niższy od poziomu inflacji - wynik finansowy sektora węgla kamiennego znacznie się pogorszył.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Powoduje to, że trzy spośród spółek węglowych - Nadwiślańska Spółka Węglowa, Rudzka Spółka Węglowa i Rybicka Spółka Węglowa - formalnie powinny być postawione w stan upadłości, gdyby nie uwarunkowania społeczne. Szansę na wyjście z tej sytuacji daje realizacja rządowego programu zaakceptowanego przez parlament.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Wśród zobowiązań podmiotów sektora węgla kamiennego - a są to podmioty zatrudniające po 50–60 tysięcy ludzi każdy i dające wydobycie ok. 40–50 tys. ton węgla na dobę każdy - znajdują się takie pozycje jak: ok. 20% to zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ok. 10% to zobowiązania wobec budżetu państwa, ok. 5% to zobowiązania wobec budżetów gmin, ok. 40% to zobowiązania wobec podmiotów koordynujących. Generalnie ok. 45% zobowiązań wynika z rosnących odsetek od zobowiązań, w tym od kredytów.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Niedopuszczalne, z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego państwa i warunków społecznych, jest postawienie w stan upadłości tak dużych organizacji gospodarczych. Dlatego też rząd przedstawi wkrótce projekt ustawy o restrukturyzacji finansowej sektora węgla kamiennego. Projekt znajduje się teraz na etapie uzgodnień międzyresortowych.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">W projekcie tym nie są darowane zobowiązania finansowe, ale są one odłożone do momentu, kiedy podmioty będą w stanie je ponieść.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Teraz kilka informacji o przemyśle obronnym. Podobnie jak w przypadku sektora węglowego, tu również Skarb Państwa jest reprezentowany przez ministra skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Sytuacja zagrożenia upadłością dotyczy tu trzech podmiotów. Na powstanie problemu złożyły się różne uwarunkowania, m.in. zmniejszenie skali zapotrzebowania na ten rodzaj produkcji. W ubiegłym roku dynamika obrotów była o 25% mniejsza niż w 1995 roku.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">W najgorszej sytuacji finansowej są trzy podmioty przemysłu obronnego: Zakłady Metalowe „Łucznik” w Radomiu, Zakłady Mechaniczne „Tarnów” i Zakłady Tworzyw Sztucznych „Pronit” w Pionkach.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Cały sektor przemysłu obronnego znajduje się w trakcie poważnych działań restrukturyzacyjnych, które polegają na dywersyfikacji zdolności produkcyjnej podmiotów tak, aby mogły one istnieć nie tylko produkując dotychczasowy sprzęt i wyroby potrzebne dla przemysłu obronnego.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Informacja przedstawia szczegółowo sytuację w innych przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyMarkowski">Prosiłbym pana ministra Kaczurbę o przedstawienie informacji o zobowiązaniach międzynarodowych Polski wobec OECD i Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Przedstawię dwa aspekty, w jakich ten temat należy rozpatrywać. Po pierwsze w kontekście zdolności prawnych do prowadzenia restrukturyzacji przemysłu w świetle norm WTO i Unii Europejskiej. Po drugie - w kontekście pomocy publicznej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">System Światowej Organizacji Handlu nie odnosi się formalnie do spraw restrukturyzacji. Jednak wiążą się z nim dwa istotne zespoły zobowiązań wynikających z przynależności do WTO - zobowiązania odnoszące się do protekcji celnej i zobowiązania dotyczące środków pozataryfowych.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">W odniesieniu do protekcji celnej mogę z satysfakcją stwierdzić, że Polska w pełni wprowadziła w życie kompatybilny system z WTO, przyjmując we właściwym zakresie system wiązań stawek celnych. Konsolidacja stawek celnych na towary przemysłowe obejmuje 97% linii taryfowych, a więc mieści się w wysokich standardach międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">W tym roku średnia stawka celna na towary przemysłowe wyraża się wskaźnikiem 5,8%. Dla porównania dodam, że dla towarów rolnych wskaźnik ten wynosi ok. 14%. Stawka dla towarów przemysłowych jest nieco wyższa niż przeciętna stawka w handlu międzynarodowym, ale niewątpliwie niższa od tej, która występowała w Polsce przed przystąpieniem do WTO, a więc jeszcze w 1995 roku.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Wejście do WTO w 1995 roku oznaczało skonsolidowanie całej taryfy celnej, która poprzednio nie była skonsolidowana.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">W odniesieniu do środków pozataryfowych, Polska w obszarze towarów przemysłowych w imporcie nie stosuje środków, które byłyby kwestionowane przez partnerów zagranicznych. Zgodnie z normami WTO złożyliśmy stosowne notyfikacje.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Jeśli chodzi o sprawy wynikające z układu z Unią Europejską, to kwestie restrukturyzacji przemysłu reguluje art. 28 dający uprawnienia do negocjowania wprowadzenia podwyższonej protekcji celnej w sytuacji, gdy wymagają tego względy restrukturyzacyjne określonej gałęzi przemysłu. Mamy prawo wprowadzić takie rozwiązanie do poziomu 15% całego wolumenu obrotu importowego.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Strona polska stosuje tę klauzulę w odniesieniu do dwóch sektorów przemysłu - naftowego i hutniczego.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">W sprawie przemysłu naftowego porozumienie z Unią Europejską ma charakter w pełni znormalizowany. W sprawie hutnictwa potwierdzona jest zgoda Unii Europejskiej na nasz kalendarz podwyższonej protekcji z równoczesnym zrealizowaniem szeregu dezyderatów dotyczących zasad monitorowania tego procesu.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">W chwili obecnej prowadzimy z Brukselą polemikę, ponieważ zakres ich oczekiwań co do informacji o restrukturyzacji sektora naftowego uznaliśmy za nadmiernie szczegółowy. Uważamy, że dla oceny potrzeby restrukturyzacji nie są potrzebne informacje, np. o prędkości przesuwania się taśm montażowych na poszczególnych wydziałach, dopóki nie wiążą się one z programem pomocy finansowej.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Niektóre z tych pytań mają - naszym zdaniem - na celu pozyskanie informacji handlowych. Jednak dialog z Unią Europejską w tej sprawie przebiega w cywilizowany i pragmatyczny sposób. Nie spodziewamy się tu większych trudności.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Drugi przedstawiony przeze mnie aspekt to pomoc publiczna.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">WTO i Unia Europejska formują wobec nas konkretne oczekiwania. W przypadku WTO wiążą się one z wyraźną definicją subsydiów i zakresem sankcji, które mogą być automatycznie stosowane wobec krajów subsydiujących przez poszczególne państwa, które uznały się za dotknięte skutkami subsydiowania, w trybie bilateralnym.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Automatyczny jest zakres subsydiów eksportowych w odniesieniu do towarów przemysłowych. Subsydiowanie, bez względu na jego skalę i skutki, jest podstawą do zaskarżenia takich praktyk.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Polska, jako kraj transformacji, korzysta z klauzuli derogacyjnej, która uniemożliwia w trybie wielostronnym stosowanie takich sankcji wobec Polski do 2001 roku. Nie pozbawia natomiast krajów uczestniczących prawa do podjęcia postępowań o wprowadzenie ceł wyrównawczych, jeśli te kraje uznałyby, że polskie subsydia są naruszeniem interesów handlowych.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Nie mieliśmy do tej pory przykładów zaskarżania naszych praktyk. Nie dziwi mnie to zresztą, ponieważ subsydia o charakterze eksportowym nie są stosowane przez Polskę bezpośrednio.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Mamy tylko kilka takich sytuacji związanych z funkcjonowaniem specjalnych obszarów celnych. Mówię głównie o strefie mieleckiej, gdzie w statucie strefy zapisana jest potencjalna możliwość stosowania zwolnień podatkowych przez okres dłuższy niż wynikający z klauzuli derogacyjnej. Szczęśliwie, żaden z inwestorów w strefie mieleckiej nie korzysta z klauzuli na okres dłuższy niż do końca 2001 roku.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Druga kwestia to subsydia o charakterze ogólnym stosowane przez WTO. Subsydia takie muszą spełniać dwa kryteria: muszą być specyficzne, a więc stosowane do określonych podmiotów oraz muszą przekraczać pewien próg określony na 5% wartości towaru objętego środkami wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Ministerstwo Gospodarki przejęło, w ramach swoich nowych funkcji, monitorowanie pomocy publicznej i obecnie jesteśmy w trakcie dokonywania globalnego szacunku tej pomocy w sektorach przemysłowych. Nie posiadamy jeszcze wyników tej oceny. Uzyskamy je w tym półroczu. Wówczas przedłożymy Sejmowi stosowną informację.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Pod względem pomocy publicznej zasady Unii Europejskiej są o wiele bardziej restryktywne niż WTO. Szereg tytułów do stosowania takiej pomocy, jak np. spłata zadłużenia przedsiębiorstw w okresie transformacji własnościowej lub pomoc w adaptacji ekologicznej przedsiębiorstw, nie są zwolnione z sankcji z tytułów subsydiów pomocy publicznej. Wymaga się odrębnej procedury i uzasadnienia celowości takich wydatków.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJanuszKaczurba">Uprzedzając ewentualne pytania pragnę dodać, że WTO w żadnym stopniu nie określa limitów produkcji, ani w procesie restrukturyzacji, ani w normalnej egzystencji zakładów. Kładzie jedynie nacisk na to, aby była to produkcja realizowana na rynkowych zasadach konkurencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefŁochowski">Otwieram dyskusję nad informacją rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławBartoszek">Chcę zadać pytanie bardziej szczegółowe, choć wiążące się z dzisiejszym tematem posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełStanisławBartoszek">Pochodzę z województwa tarnobrzeskiego i proszę o odpowiedź na pytanie. Dotyczy ono ostatniego rozporządzenia Rady Ministrów o przedsiębiorstwach o szczególnym znaczeniu dla gospodarki. Dlaczego w rozporządzeniu tym nie znalazła się Huta Stalowa Wola?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełStanisławBartoszek">W poprzednim rozporządzeniu RM z 1994 roku to przedsiębiorstwo było wymienione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWojciechBłasiak">Czy rząd dysponuje danymi dotyczącymi ogólnych kwot zadłużenia przemysłowych zakładów państwowych i prywatnych? Nie chodzi mi o dokładne liczby, lecz o globalną wielkość.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełWojciechBłasiak">Czy rząd przeprowadzał analizy dotyczące struktury czasowej tego zadłużenia? Chodzi o podział na tzw. długi historyczne, długi powstałe w latach 1990–93 i długi z ostatnich lat.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełWojciechBłasiak">Kolejne pytanie dotyczy przemysłu obronnego. Jaka część zadłużenia przedsiębiorstw przemysłu obronnego powstała w wyniku niepłacenia przez resort obrony narodowej za sprzęt, który zakupywało od podmiotów sektora obronnego?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełWojciechBłasiak">Czy w Układzie Stowarzyszeniowym z Unią Europejską znajdują się zapisy dotyczące polskiego górnictwa węglowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełZbigniewMączka">Proszę o rozszerzenie informacji na temat specjalnych stref ekonomicznych. W jakim zakresie nasze zobowiązania międzynarodowe kolidują z istniejącymi unormowaniami prawnymi regulującymi sprawę tych stref? Dotyczy to również stref, które powstaną w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełZbigniewMączka">Usłyszeliśmy od pana ministra, że w przypadku jednej ze stref nie ma większych kolizji. Jak wygląda to w innych strefach?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełZbigniewMączka">Czy powstawanie stref rozproszonych, o czym już słyszeliśmy, nie koliduje zdecydowanie z przyjętymi przez Polskę zobowiązaniami międzynarodowymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJózefŁochowski">Ze statystyki wynika, że niecałe 10% przedsiębiorstw znajduje się w złym stanie finansowym i powinno być w stanie upadłości.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełJózefŁochowski">Jak wygląda kondycja finansowa kolejnych 153 podmiotów? Czy resort gospodarki ocenia ich stan jako zadowalający, czy istnieją tendencje pogarszania się sytuacji tych podmiotów?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełJózefŁochowski">Jeszcze jedno pytanie do pana ministra Kaczurby. Swego czasu rozmawialiśmy z urzędnikami Unii Europejskiej na temat hutnictwa w kontekście przedłużenia okresu dostosowawczego dla tej gałęzi przemysłu polskiego. Wówczas brutalnie zaatakowano nas za to, że Polska śmie rozszerzać wielkość produkcji przytaczając przykład kontraktu Huty Katowice z firmami zachodnimi.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełJózefŁochowski">Urzędnicy Unii powiedzieli, że przyjęto, iż Polska nie będzie rozszerzać tej produkcji, ponieważ godzi to w bilans stali w całej Unii, itp.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełJózefŁochowski">Byliśmy zaskoczeni takim stanowiskiem. Stwierdziliśmy, że nie jest to normalna reakcja. Z doświadczeń Komisji wiemy, iż tego typu naciski i próby ograniczenia ze strony Unii mają miejsce i niektórzy im się poddają. Pan minister temu zaprzeczył.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełJózefŁochowski">Czy rząd nie zamierza stanowczo przeciwstawić się rozmowom z takimi argumentami, czy możemy uchronić nasze przedsiębiorstwa przed naciskami? Na razie nie otrzymujemy przecież żadnej pomocy strukturalnej, której udzielenie wiązałoby się dopiero z pewnymi ograniczeniami wewnętrznymi.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PosełJózefŁochowski">Podkreślam jeszcze raz ten temat, ponieważ bardzo często pojawia się on w rozmowach z przedstawicielami Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PosełJózefŁochowski">Proszę panów ministrów o odpowiedź na wszystkie pytania członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewBoniuszko">Pan poseł pytał o zadłużenie przemysłu. Nie mogę w tej chwili podać żadnej liczby, ponieważ nie spodziewałem się takiego pytania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewBoniuszko">Sytuacja, która powstała w pierwszym latach transformacji uległa już znakomitej poprawie. W międzyczasie były realizowane postępowania układowe, sądowe. Dwukrotnie wydawano zarządzenie ministra finansów oddłużeniowe w stosunku do starych zobowiązań. Działały umowy cywilnoprawne. Minister finansów kompensował również zadłużenie przemysłu wobec „budżetówki”.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewBoniuszko">Parlament dwukrotnie ustalił w budżecie państwa dotacje na spłatę zadłużeń wobec ZUS. Było to 8 bln i 6 bln, czyli 14 bln starych zł. W tym roku dotacja taka została przyznana po raz trzeci.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZbigniewBoniuszko">Wszystkie posunięcia rządu doprowadziły do sytuacji, w której skala złego stanu finansowego przemysłu uległa znacznemu obniżeniu. Proces poprawy stanu odbywa się w dalszym ciągu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZbigniewBoniuszko">Nie mogę mówić o całości zadłużenia podmiotów. Mogę jedynie powiedzieć o zadłużeniu wobec budżetu państwa i ZUS. Nie powiem też nic o zadłużeniach wzajemnych czy kredytowych. Potrzebna byłaby wspólna analiza z Głównym Urzędem Statystycznym.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#ZbigniewBoniuszko">Minister finansów przedstawiał w latach ubiegłych Sejmowi informacje o stanie zadłużenia i jego zmianach w czasie. Możemy opracować dla państwa kolejny taki dokument pokazujący dalsze zmniejszenie zadłużenia wobec budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Język naszego porozumienia z Unią Europejską jest językiem sytuacji prawnych, a nie językiem sytuacji specyficznych. Nie występują tam żadne szczegółowe odniesienia do poszczególnych sektorów. Dotyczy to również sektora węglowego, poza klauzulami, które odnoszą się do szczególnych zasad utrzymania protekcji celnej w sektorze węglowym. Z tego właśnie korzystamy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">W takim sensie przemysł węglowy był zapisany w umowie europejskiej. Proces jego restrukturyzacji nie jest ujęty.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Kilka wyjaśnień do aspektów prawnych specjalnych stref ekonomicznych w świetle umów międzynarodowych i wielostronnych. Podstawowe polskie regulacje prawne są z tego punktu widzenia poprawne. Mówię o tych regulacjach, które stanowią o możliwości utworzenia tego rodzaju instytucji i organizmów.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Praktyka odchyla się niestety w sposób negatywny od teorii. Dziękując za szczegółowe pytanie w tej sprawie, powołam się na klauzulę rozproszenia.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Zarówno w WTO, jak i zasadach pomocy regionalnej Unii Europejskiej wskazuje się wyraźnie na fakt, że pomoc regionalna i specjalne strefy są niczym innym, jak regionami, które są traktowane w sposób pomocowy.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Pomoc jest świadczona regionom, które są wyraźnie określoną jednostką geograficzną mającą swoją specyfikę i spełniającą konkretne parametry. Tym parametrem jest zazwyczaj przeciętnie wyższa niż w skali całego kraju stopa bezrobocia i przeciętnie niższy niż w kraju poziom dochodów na mieszkańca.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Generalną zasadą jest także, aby specjalne sposoby traktowania dotyczyły w tym regionie wszystkich podmiotów zlokalizowanych w danej strefie.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Koncepcja strefy rozproszonej jest całkowitym zaprzeczeniem tej zasady. Ministerstwo Gospodarki zakwestionowało więc wszystkie do tej pory zgłaszane propozycje, które zawierały element rozproszenia. Oznaczałoby to nic innego, jak selektywne nadawanie uprawnień pewnym podmiotom w ramach danego obszaru, z których korzystają inne podmioty. Daje to możliwość nieograniczonej uznaniowości.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Pan przewodniczący podniósł inną kwestię. Między nami a Unią Europejską istnieją dość istotne kontrowersje co do definicji restrukturyzacji. Unia Europejska stosuje wobec nas swoje rozumienie tego terminu jako wiążące się integralnie z ograniczeniem produkcji i obniżeniem mocy wytwórczych. My natomiast twierdzimy, że w warunkach kraju transformacji restrukturyzacja jest czymś więcej, jest bowiem procesem modernizacji i racjonalizacji kosztowej, jak też procesem unowocześniania samej produkcji.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">W naszym rozumieniu pojęcie to obejmuje również możliwość zwiększenia produkcji w przypadku pewnych instalacji, dla których takie zwiększenie jest warunkiem obniżenia jednostkowych kosztów, a więc poprawy ogólnej efektywności.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Kontrowersje między nami istnieją i dodam, że akceptując ogólne założenia restrukturyzacji przemysłu stalowego, Unia Europejska wydała się w tym przypadku podzielić nasz punkt widzenia. Podobnie też interpretujemy zgodę Unii na restrukturyzację przemysłu petrochemicznego, gdzie zawarte są również elementy podniesienia mocy wytwórczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Postaram się odpowiedzieć na państwa pytania, zwłaszcza na to, które dotyczyło struktury czasowej powstawania zobowiązań finansowych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Największe zobowiązania finansowe, zwłaszcza sektorów przemysłowych, powstawały w latach 1990–95. Na fakt ich powstawania mają podstawowy wpływ zasady tworzenia tych podmiotów i sektorów w okresie poprzednim. Np. olbrzymi sektor paliwowo-energetyczny był w całości dotowany przez budżet państwa, a jednocześnie wykonywał funkcje nie tylko energetyczne, ale przede wszystkim socjalne. Powodowało to, że model tego przemysłu z poprzedniego czasu ciągle skutkuje i tak będzie jeszcze bardzo długo.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Górnictwo węgla kamiennego w 1989 roku zatrudniało 430 tysięcy ludzi. Dziś zatrudnia 260 tysięcy ludzi. Ten model będzie jeszcze długo miał wpływ na wynik finansowy sektora. Od 1990 roku potraktowano sektor węglowy tak, jak inne, co powoduje że narastają lawinowo zobowiązania, których ten socjalnie skonstruowany sektor ponieść nie jest w stanie. Będzie to możliwe po przeprowadzeniu powolnego i długiego procesu restrukturyzacji.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Chcąc być precyzyjnym w liczbach, warto powiedzieć, że w tych dwóch sektorach, o których dziś mówiliśmy, czyli obronnym i węglowym, prawie 50% zobowiązań stanowią zobowiązania z tytułu obsługi finansowej, a więc odsetki od kredytów i niezrealizowanych umów.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Nie potrafię powiedzieć w tej chwili, jaka część zadłużenia w sektorze obronnym jest wynikiem nieterminowych płatności przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Przedstawię tę informację na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Chcę jeszcze uzupełnić wypowiedź pana ministra Kaczurby na temat uwarunkowań Unii Europejskiej dla sektora węgla kamiennego. Nie ma żadnych uwarunkowań dla polskich procesów restrukturyzacyjnych w tym sektorze.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Pytano, czy jest taka grupa przedsiębiorstw, którą minister gospodarki ocenia jako będącą w lepszej kondycji niż inne. Wydaje mi się, że jest to grupa rozszerzająca się. Ma na to wpływ mechanizm zastosowania wobec wszystkich podmiotów zasad Kodeksu handlowego. Intencją takiego działania było skłonienie do rozsądnego traktowania przez te podmioty własnej gospodarki finansowej.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Istnieje zdecydowana różnica między kondycją sektora paliwowego a kondycją sektora węgla kamiennego na niekorzyść tego drugiego. Musimy przyjąć do wiadomości, że tak jest, choć tak być nie musi. Jeżeli w kolejnych latach nie zostaną zrealizowane zasady prawa energetycznego, to sektor energetyczny będzie też w złej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Dzisiejszy wysoki poziom rentowności w sektorze paliwowym, w sytuacji gdyby zostały ograniczone mechanizmy ekonomiczne, znalazłby się - czego nie chcielibyśmy - w znacznie gorszej sytuacji niż przemysł węglowy.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Odpowiedź w sprawie związanej z Hutą Stalowa Wola pozwolę sobie dostarczyć na piśmie. Zasięgnę kompletnych informacji na ten temat z Ministerstwa Skarbu Państwa. Sądzę, że na taką sytuację miało wpływ ogłoszone postępowanie upadłościowe. Przedsiębiorstwo to nie jest już spółką akcyjną należącą w 100% do Skarbu Państwa. Postaram się ustalić wszystkie przyczyny przekwalifikowania huty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełRyszardBugaj">Jak w tej chwili, po reformie centrum, wyglądają procedury nadzoru nad wielkimi przedsiębiorstwami? Chodzi mi o monitorowanie, analizę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełRyszardBugaj">W jaki sposób wyciągane są z tego wnioski, np. co do składu rady nadzorczej? Czy weszliście państwo na konkursową drogę obsadzania zarządów lub członków rad nadzorczych? Czy też nadal jest to jednoosobowa decyzja ministra?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełRyszardBugaj">Jak zmienia się i czy w ogóle się zmienia poziom zaangażowania urzędników w rady nadzorcze? Kiedyś było to przytłaczające, jak jest teraz?</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełRyszardBugaj">Czy ktoś obserwuje procedurę wnoszenia udziałów czy tworzenia spółek przez podmioty prawa handlowego, w których Skarb Państwa ma dominującą pozycję? Czasami do opinii publicznej docierają niepokojące wieści na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PosełRyszardBugaj">Trzecia kwestia ma bardziej szczegółowy charakter. Zwracam się z pytaniem do pana ministra Markowskiego. Jak pan skomentuje artykuł, który ukazał się w „Rzeczpospolitej” o rozpowszechnianiu wśród górników jednego czasopisma wydawanego przez prywatną spółkę? Czy nagle wszystkie kopalnie zdecydowały się na dostarczanie tego pisma górnikom kosztem środków budżetowych? Czasopismo nosi tytuł „Węgiel”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Zgodnie z ustawą o reformie centrum gospodarczego, reprezentantem Skarbu Państwa we wszystkich spółkach prawa handlowego jest minister skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">W przypadku podmiotów przemysłu i gospodarki istnieje ustawowy obowiązek zasięgania opinii ministra gospodarki w sprawie zmian w składzie rad nadzorczych.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Minister skarbu państwa nie dokonywał żadnej zmiany w składzie rady nadzorczej od czasu wejścia w życie nowej regulacji.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Chcę przeciwstawić się tezie, że rady nadzorcze są skonstruowane przede wszystkim na podstawie klucza urzędniczego. W sektorze paliwowo-energetycznym klucz rad nadzorczych wynika z ustawy. Po pierwsze są to przedstawiciele załogi, a po drugie to najwyżej po jednym przedstawicielu takich ośrodków jak: samorząd lokalny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, minister finansów lub jego agenda, czyli urząd kontroli skarbowej, banki prowadzące rachunek danej firmy, itp.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Jest to standardowy mechanizm konstruowania rad nadzorczych. W tym składzie rady funkcjonują do dziś.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Wchodzimy teraz w okres udzielania skwitowań spółkom prawa handlowego. Jest to obowiązek właściciela. Będzie okazją do weryfikacji składu rad nadzorczych.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Można dyskutować nad tym, jaki poziom służbowej kompetencji jest najbardziej optymalny do reprezentowania w spółkach prawa handlowego. W Ministerstwie Przemysłu i Handlu obowiązywała dyspozycja ministra, że żaden pracownik ministerstwa nie mógł być członkiem więcej niż jednej rady nadzorczej.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Pan poseł pytał, czy ktoś monitoruje wnoszenie udziałów spółek prawa handlowego do innych podmiotów. Tak. Kodeks handlowy traktuje tę kwestię bardzo jednoznacznie. Np. w stosunku do spółek powstałych na podstawie ustawy z 1923 roku, monitorowanie jest bardzo precyzyjne. Wynikają z tego różne wnioski, czasami negatywne, które później są wdrażane przez rady nadzorcze do realizacji przez zarządy.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Minister gospodarki posiada w tej chwili pełną wiedzę na temat udziałów wniesionych przez spółki prawa handlowego, które podlegały kompetencjom ministra przemysłu i handlu, do innych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Dziękuję panu posłowi za pytanie dotyczące czasopisma „Węgiel”, ponieważ jest to pierwsza okazja do wyrażenia poglądu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Budżet państwa nie zapłacił za to pismo. Nikt nie zapłacił za nie. Jeżeli gazeta będzie się dalej ukazywać, płacić za nią będą tylko ci, którzy będą chcieli ją kupić.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Pismo, tak jak wiele innych, rozchodzi się w sektorze węgla kamiennego przy założeniu, że nie finansuje jego wydania żadna osoba fizyczna. Dotyczy to wszystkich wydawanych pism, „Przeglądu Górniczego”, „Wiadomości Górniczych”, itp.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Pismo ma wypełnić lukę, która powstała w tym sektorze nie posiadającym własnego pisma sektorowego. Taki rodzaj pisma mają kolej, transport, łączność.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Czytając jeden z artykułów miałem wrażenie, że jego autorka - pisząca w dzienniku „Rzeczpospolita” - nie zauważa, pisząc o kosztach wydawania takiego pisma, że jej gazeta oferowała sektorowi kilkunastokrotnie wydanie wkładki, której jednorazowa wartość wynosi trzy razy więcej niż wartość całego wydania owego pisma „Węgiel”.</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Przy okazji warto powiedzieć, że „Rzeczpospolitej” górnicy nie czytają.</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">„Węgiel” pojawił się na rynku w tym samym czasie, kiedy ukazały się też inne pisma, a tego autorka artykułu nie zauważyła. Każda ze spółek węglowych finansuje własne lokalne pismo i nikomu to nie przeszkadza.</u>
          <u xml:id="u-21.16" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Przez trzy redakcje bardzo skwapliwie było podkreślane, że wydawcą pisma jest polski podmiot prawa handlowego. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż wydawcami tamtych pism nie są podmioty polskiego prawa handlowego.</u>
          <u xml:id="u-21.17" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Na ten temat przyślemy dokładne wyjaśnienie. Podkreślam jeszcze raz. Nikt z budżetu państwa za wydanie pisma „Węgiel” nie zapłacił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJózefŁochowski">Sugeruję, abyśmy nie skupiali się na sprawie pisma. Nie jest to przedmiotem naszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełRyszardBugaj">Sądzę jednak, że sprawę należy wyjaśnić szerzej. Chcę też wrócić do innych moich pytań.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełRyszardBugaj">Pytałem się, jak procedura monitorowania wielkich przedsiębiorstw wygląda praktycznie. Obecna sytuacja jest trochę dziwna. Z jednej strony jest Ministerstwo Gospodarki, z drugiej - Ministerstwo Skarbu Państwa. Pan występuje w imieniu Ministerstwa Gospodarki w sprawie sytuacji wielkich przedsiębiorstw. Rozumiem więc, że może nam pan powiedzieć, jak praktycznie wygląda procedura monitorowania.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełRyszardBugaj">Czy np. w określonym czasie po zamkniętym roku największe przedsiębiorstwa sektora publicznego podlegają ocenie, w jakim trybie, komu jest to prezentowane?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PosełRyszardBugaj">Mamy przecież takie przykłady, jak Stocznia Gdańska, gdzie się okazuje, że w jakimś momencie budzimy się „z ręką w nocniku”, na wszystko jest za późno.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PosełRyszardBugaj">Pytałem też, czy są stosowane procedury konkursowe przy obsadzaniu ciał nadzorczych spółek handlowych?</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PosełRyszardBugaj">Chcę zapytać, w jaki sposób został wybrany wydawca tego pisma? Kto w czyim imieniu występuje z propozycją wydania bezpłatnego pisma resortowego? Jeżeli za pismo płacą spółki węglowe, to pośrednio jest ono opłacane z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PosełRyszardBugaj">Kto za to zapłacił?</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PosełRyszardBugaj">Nie ma nic do rzeczy, że „Rzeczpospolita” zgłasza się po jakieś wkładki. Podzielam pana pogląd, że wydawanie dużych pieniędzy na takie wkładki, które na ogół zdobi podobizna ministra i banalny wywiad, jest marnotrawstwem społecznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełWładysławStępień">Mam prośbę do pana ministra, aby odpowiedź dotycząca Huty Stalowa Wola nie była tylko podana na piśmie, ale została rozpatrzona na posiedzeniu Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełWładysławStępień">Przypominam, że w tej sprawie Komisja przyjęła swego czasu dezyderat. Przewodniczący rady nadzorczej, niedawno wiceminister przemysłu i handlu, przy braku zmian własnościowych, gdy powstaje nowy resort nie widzi huty. Szykuje się program strategiczny dotyczący dozbrojenia armii i skreśla się Hutę Stalowa Wola z listy podmiotów o strategicznym znaczeniu. Z tego powodu „Solidarność” organizuje manifestację i nic więcej się nie dzieje.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełWładysławStępień">Uważam, że hutę należy wprowadzić na listę, biorąc pod uwagę zamierzenia rządu w kwestii programu dozbrojenia polskiej armii.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełWładysławStępień">Jeszcze jedna uwaga do pana ministra Kaczurby. Pół roku pracowaliśmy z rządem nad rozszerzeniem mieleckiej strefy na niektóre obszary województwa tarnobrzeskiego. Odbyliśmy kilkanaście spotkań, opracowaliśmy dziesiątki dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełWładysławStępień">Nagle, kiedy organizacja międzynarodowa zwróciła Polsce uwagę, że to trzeba zrobić inaczej, następuje zwrot i cała praca idzie na marne.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PosełWładysławStępień">Pytam więc, czy po następnym pół roku pracy, gdy stwierdzimy, że strefa w Tarnobrzegu powinna być oddzielną strefą, a kolejna organizacja wyrazi inny sposób myślenia o polskich strefach ekonomicznych, znowu wszystko przepadnie?</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PosełWładysławStępień">Czy nie można utrzymać jednak kierunku, nad którym tyle czasu pracowaliśmy, tym bardziej że Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oczekuje już 3 miesiące na ostateczne decyzje resortu gospodarki i resortu skarbu państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Spróbuję powiedzieć więcej o monitorowaniu. Zgodnie z ustawą minister gospodarki jest odpowiedzialny za stymulowanie polityki gospodarczej państwa. Nadzór nad funkcjonowaniem spółek prawa handlowego w imieniu właściciela należy do ministra skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Minister gospodarki ma jednak ciągły wgląd do wszystkich parametrów i danych, które w sposób znaczący wpływają np. na bezpieczeństwo energetyczne państwa, a więc na funkcje, za które odpowiada minister gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Wpływanie na politykę wobec sektorów odbywa się poprzez sektorowe programy restrukturyzacyjne lub inne. Monitorowanie sytuacji bieżącej w obszarach wynikających z ustawy o ministrze gospodarki, jak np. stan zapasów strategicznych, paliw, należy do Ministra Gospodarki i on to robi. Natomiast ocena funkcjonowania podmiotów prawa handlowego należy do właściciela, a więc ministra skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">W odniesieniu do wyboru członków rad nadzorczych, statut i Kodeks handlowy określają jasno, kto powołuje radę nadzorczą. W sektorze paliwowo-energetycznym radę powoływał właściciel, zaś rada wyłaniała zarząd. W jaki sposób to zrobiła, czy w drodze konkursu, czy w inny sposób, było jej sprawą. Wyjątkiem było stanowisko prezesa zarządu spółki węglowej - powoływało walne zgromadzenie akcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Przedstawiciele załogi w radzie nadzorczej pochodzą z wyboru w podmiotach.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Wracając do sprawy pisma „Węgiel”. Podkreślam jeszcze raz, za nie nikt nie zapłacił, ani budżet, ani spółki węglowe, nikt.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Prawdopodobnie wydawca, który ubiega się o ten liczny rynek czytelniczy, potraktuje dotychczasowe wydanie jako promocję pisma. Uważam, że zamieszczenie na pierwszej stronie wizerunku pana prezydenta jest doskonałą promocją w tym środowisku.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Inne pismo zamieściło na pierwszej stronie wizerunek i list najwyższego autorytetu w województwie katowickim - arcybiskupa Adama Zimonia. Jest to również sposób na zdobycie grona czytelników.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Jeżeli wydawca uznał, że stać go na inny tryb finansowania pisma, np. przez ogłoszenia, to jego sprawa. Sektor nie zabiegał o tego wydawcę. Zadeklarował jednak gotowość wydawania pisma otwartego dla wszystkich opcji politycznych. Wszyscy autorzy testów zamieszczanych w „Węglu” pochodzą z województwa katowickiego i prezentują różne spojrzenie na rzeczywistość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Ubolewam nad tym, że wysiłek wielu osób nie zakończył się przygotowaniem aktu prawnego, który byłby zgodny z polskim prawem. Zanim projekt stworzenia kilku stref ekonomicznych trafił na posiedzenie Komitetu Ekonomicznego, trafił do podkomitetu obszarów wiejskich i spraw regionalnych KERM. Wówczas, jako negocjator Polski w WTO i przedstawiciel MWGZ, zwróciłem uwagę na ewidentny błąd prawny, jakim jest koncepcja strefy rozproszonej.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Chcąc wyrazić to bardziej plastycznie powiem, że ta koncepcja oznacza, że np. po jednej stronie ulicy płacą podatki, a po drugiej nie płacą. Tak to właśnie wygląda.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Strefa rozproszona to kilka wydzielonych zakładów na jakimś obszarze, które korzystają z subsydiów w postaci zwolnień podatkowych. Z punktu widzenia prawa i ekonomicznego porządku jest to niedopuszczalne.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Wydawałoby się, że żaden zespół prawny, nawet bez głębokiej analizy uwarunkowań międzynarodowych, nie powinien wystąpić z taką koncepcją. Jest ona zła z punktu widzenia naszych własnych zasad ustroju ekonomicznego.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Płacą mi za fachowość i dlatego zakwestionowałem pomysł i będę to robić w każdym takim przypadku. Będziemy zawsze prezentować pogląd o niedopuszczalności takiego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Nasza decyzja nie wynikała z faktu, że WTO wypowiedziało się w tej sprawie. WTO nie jest organizacją, jest to system prawny, do którego respektowania zobowiązaliśmy się, nawet w tym gmachu. Był on bowiem ratyfikowany przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Poprzedni Prezydent podpisał formułę, że Polska akceptuje w całości i szczegółach dokument WTO i zobowiązuje się do jego przestrzegania.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Za naruszenie tego porządku prawnego nie będzie płacić rząd, lecz podmioty tam ulokowane. Mamy obowiązek uprzedzić te podmioty, że w przypadku, gdyby poszły tą drogą, narażą się na postępowanie w postaci ceł wyrównawczych, które mogą zrujnować ich strategię rozwojową. Podmioty mogą tej sugestii nie przyjąć, ale jest to ich własna sprawa. Naszym obowiązkiem jest poinformować, że takie ryzyko istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJózefŁochowski">Na poprzednim posiedzeniu Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu dyskutowaliśmy na temat rozproszonych stref. Nie chodzi nam o to, że koncepcja ta jest nielogiczna i zła. Chodzi o to, że przez rok funkcjonowania ustawy nikt nie mówił, iż to jest złe. Dopiero teraz, kiedy strefy zaczęły się formować, powstają nowe przedsięwzięcia gospodarcze, mówi się, że to był niedobry pomysł.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełJózefŁochowski">Nie może tak być, że w trakcie realizacji rząd zmienia zdanie i mówi, iż od jutra nie będzie popierać stref rozproszonych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełZbigniewMączka">Wreszcie mamy jasność co do polityki rządu w sprawie specjalnych stref ekonomicznych. Cieszę się, że jest to pod kontrolą. Mam jednak pytanie - co będzie z zaszłościami? Jakie są plany rządu wobec istniejących stref rozproszonych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMarekOlewiński">Przypominam, że dezyderat Komisji uchwalony 2 lipca ub.r., jak i uchwała Sejmu z 13 września ub.r. zostały sformułowane w momencie informacji o upadłości Stoczni Gdańskiej.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełMarekOlewiński">Z informacji rządu wynika, że spośród 166 wielkich podmiotów gospodarczych tylko 10 jest zagrożonych upadłością, a 1 znajduje się w stanie upadłości.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PosełMarekOlewiński">Czy możemy spodziewać się w najbliższym czasie informacji o podobnym upadku jakiegoś przedsiębiorstwa, jak to miało miejsce w przypadku Stoczni Gdańskiej, czy też taka informacja nie nadejdzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Jeżeli chodzi o istniejące strefy rozproszone, nie będą one zmieniane. Skoncentrujemy się tylko na zminimalizowaniu ryzyka ewentualnych konsekwencji.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuJanuszKaczurba">Teraz zabiegamy o to, aby nie powtarzać popełnionych błędów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewBoniuszko">Jeżeli Komisja zwróci się do rządu, a mam tu na myśli wiele resortów, pod które podlegają wielkie spółki, o informację sygnalną na taki temat, to mogę oczywiście taką wiadomość przekazać. Sądzę podobnie jak panowie, że parlament nie powinien być zaskakiwany takimi faktami, jak to miało miejsce w przypadku Stoczni Gdańskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Wiele czasu poświęciłem w swojej wypowiedzi gazecie, która pokazała się w kopalniach. Tymczasem podejmujemy dzisiaj niezwykle ważny problem kondycji finansowej polskich podmiotów gospodarczych. Przekłada się ona bezpośrednio na sprawy społeczne.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Nie dręczy to nikogo dopóki z problemami radzi sobie właściciel, rada nadzorcza i nie trzeba się interesować spółką z punktu widzenia Kodeksu handlowego. Dzieje się tak, gdy sprawy wymykają się spod kontroli i może się zdarzyć, że przedsiębiorstwo przestanie istnieć, a załogi nie dostają wynagrodzeń. Wtedy zaczynamy się tym interesować, a jest już za późno.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Jedynym sposobem na rozwiązanie problemu będą ruchy, które mają miejsce od wielu lat. Formuła postępowań układowych i innych ugód jest niczym innym, jak faktycznym przyznaniem się do tego, że podmioty zostają postawione pod niemożliwym do spełnienia pręgierzem zobowiązań finansowych.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Sądzę, że minister gospodarki i minister skarbu państwa spróbują skonstruować w stosunku do tych podmiotów, których sytuacja finansowa będzie taka, jak przedstawiłem ją przed chwilą, projekt ustawy o restrukturyzacji finansowej tych sektorów, jak to ma miejsce w przypadku sektora węgla kamiennego.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">Proszę mi wierzyć, że zapisy Kodeksu handlowego zaczynają obowiązywać powszechnie. W dużych organizacjach gospodarczych możliwość dywersyfikacji pozyskiwania środków na utrzymanie, rozwój i inwestycje jest tak duża, że podmioty doskonale sobie radzą. Widać, że formuła rozszerzenia zasad Kodeksu handlowego jest naprawdę słuszna. Innej drogi nie ma.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PodsekretarzstanuJerzyMarkowski">W imieniu rządu pozwolę sobie przedstawić projekt ustawy o restrukturyzacji finansowej sektora węgla kamiennego i - jeśli będzie taka potrzeba - sektora obronnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJózefŁochowski">Nie widzę kolejnych zgłoszeń do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJózefŁochowski">Podejmiemy teraz dwie decyzje. Przeprowadzimy głosowanie nad informacją rządu pytając, czy jest ona wystarczającą odpowiedzią na dezyderat Komisji nr 8/10. Jeżeli wynik głosowania będzie pozytywny, potraktujemy tę opinię Komisji jako naszą pozytywną opinię dla tej informacji dla Sejmu w formie naszego sprawozdania. Jest to bowiem formalny druk sejmowy i nad nim będzie odbywać się debata plenarna.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełJózefŁochowski">Proponujemy w sprawozdaniu trzech Komisji zapisać, że po rozpatrzeniu informacji rządu na posiedzeniu w dniu 18 lutego 1997 roku wnoszą, aby Sejm przyjąć raczył powyższą informację lub ją odrzucił, jeśli taka będzie wola członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełRyszardBugaj">Sugeruję, aby Komisje podjęły decyzję dopiero po spotkaniu z ministrem skarbu państwa. Pan minister Markowski streszczał w swoich odpowiedziach Kodeks handlowy, nie były to odpowiedzi pokazujące praktykę.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełRyszardBugaj">Jest to mój wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJózefŁochowski">Pan poseł Bugaj proponuje przerwanie dzisiejszych obrad Komisji i kontynuowanie ich w innym terminie z udziałem ministra skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełJózefŁochowski">Proszę zauważyć, że na tym posiedzeniu upoważnionym do reprezentowania rządu jest wiceminister gospodarki pan Jerzy Markowski. Zawsze przed Komisjami występuje jeden przedstawiciel rządu. On jest upoważniony do udzielania odpowiedzi w imieniu całego rządu. Możemy jedynie uznać, że odpowiedzi były niewystarczające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełWojciechBłasiak">Informacja rządu nie jest kompletna w odniesieniu do przemysłu obronnego. Na temat zadłużenia przemysłu węglowego mam swoje zdanie i wystarczające dane, aby podjąć decyzję, jak głosować. Jednak chciałbym wiedzieć, jakie są - zdaniem rządu - przyczyny zadłużenia przemysłu obronnego?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełWojciechBłasiak">W tej chwili mam podjąć decyzję dysponując tylko częściowymi wiadomościami. Podejmę taką decyzję, ale powtarzam, że będzie ona cząstkowa. Może jednak lepiej byłoby poczekać do czasu otrzymania wszystkich wyjaśnień, które obiecała złożyć strona rządowa i o które prosiliśmy.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełWojciechBłasiak">Informacja będzie przedmiotem debaty sejmowej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pytania te postawić bezpośrednio w czasie debaty.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełWojciechBłasiak">Mam nadzieję, że dzisiejszym posiedzeniem dopiero rozpoczynamy debatę na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełRyszardBugaj">Wynik głosowania będzie wyrażał stanowisko Komisji wobec dokumentu rządowego. Nie można więc powiedzieć, że nie kończymy pracy nad tym drukiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełJózefŁochowski">Poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Bugaja o przerwanie posiedzenia i kontynuowanie go w obecności ministra skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełJózefŁochowski">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełJózefŁochowski">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 11 głosów, przy 6 głosach poparcia i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełJózefŁochowski">W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie jako wystarczającej odpowiedzi na dezyderat nr 8/10 informacji rządu przedłożonej na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PosełJózefŁochowski">Kto jest za przyjęciem wniosku?</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PosełJózefŁochowski">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 10 głosów, przy 6 głosach przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PosełJózefŁochowski">Jak mówiłem wcześniej, przyjęcie informacji oznacza pozytywną rekomendację tego druku dla Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PosełJózefŁochowski">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Czy są jakieś kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełMarekOlewiński">Proponuję, aby został nim pan przewodniczący Łochowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełJózefŁochowski">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełJózefŁochowski">Kto jest za przyjęciem mojej kandydatury na posła sprawozdawcę?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełJózefŁochowski">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 15 głosów, przy braku głosów przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PosełJózefŁochowski">Dziękuję za wybór.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PosełJózefŁochowski">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji. Dziękuję państwu za przybycie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>