text_structure.xml
12.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Komisji Zdrowia. Powracamy do rezolucji w sprawie zobowiązania rządu do opracowania nowelizacji budżetu państwa w części 35, dział 85 - ochrona zdrowia, ponieważ już po zakończeniu prac Komisji okazało się, że do rezolucji jest jeszcze autopoprawka. Proszę posła przedstawiciela projektodawców o zabranie głosu. Nie ma pana posła? Czy jest obecny ktoś z posłów wnioskodawców tej rezolucji? Czy ktoś z przedstawicieli KPN z Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów uczestniczy w dzisiejszym posiedzeniu? Również nikt. To jest marnowanie czasu. Wobec tego zawieszamy sprawę, nie wiem do kiedy, ponieważ są inne projekty pilne i dopiero po ich rozpatrzeniu możemy powrócić do rezolucji, nad którą mieliśmy dzisiaj dyskutować. Nie będziemy specjalnie organizować spotkań, skoro nawet pan poseł wnioskodawca nie czuje się zobowiązany, aby przyjść.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerzdrowiaJacekBuchacz">Chciałbym zwrócić uwagę, że w międzyczasie rząd podjął uchwałę o oddłużeniu służby zdrowia, która niejako wyczerpuje problem nowelizacji budżetu (której domagało się także Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej na etapie konstrukcji budżetu). Uważamy, że w tej sytuacji rząd podjął duży wysiłek, zapewniając niezbędne środki dla działu ochrony zdrowia w wysokości 4 bln 222 mld zł. Dzisiaj pan premier W. Pawlak podpisze tę uchwałę. W związku z tym prosiłbym państwa o zastanowienie się, czy jest sens powracać do rezolucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefKaleta">Rezolucja jest uchwalona, natomiast mamy dyskutować autopoprawkę. Skoro nie ma dzisiaj jej autora, to sądzę, że wycofuje on tę autopoprawkę. Proponuję na tym zakończyć posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Takiej możliwości zadecydowania o autopoprawce wobec nieobecności posła wnioskodawcy nie ma, ponieważ powody tejże nieobecności mogą być różne, również bardzo uzasadnione. Autopoprawka jest czytelna i nie wymaga specjalnych wyjaśnień. Zaistniały pewne okoliczności, które nie wiem, czy były znane w momencie rozpatrywania rezolucji, dlatego też uprawniony byłby wniosek odrzucenia poprawki lub całej rezolucji. Takie wnioski mogą być rozpatrywane, mimo nieobecności posła wnioskodawcy, inne nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Nasza decyzja co do postawienia tej sprawy na forum sejmowym wynikała z tego, iż pani minister Elżbieta Duchojda nie potrafiła odpowiedzieć na pytanie, czy są konkretne plany, dotyczące oddłużenia placówek służby zdrowia. Natomiast po posiedzeniu rządu dowiedzieliśmy się, iż określone materiały zostały przesłane do wojewódzkich wydziałów zdrowia i że będzie temu poświęcone spotkanie resortów zdrowia i finansów z wojewodami. Ponadto została określona kwota 4,2 bln zł w układach kompensacyjnych oddłużenia placówek służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełSewerynJurgielaniec">W związku z tym, że w ostatnim tygodniu sprawa wyjaśniła się - proponuję odrzucić wniosek stawiający ten problem na forum Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Rezolucja otrzymała już numer druku sejmowego, została wydrukowana i rozesłana posłom, więc nie możemy tego cofnąć. Możemy wnioskować o odrzucenie autopoprawki, ale całej rezolucji nie da się wycofać. Może ją odrzucić Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMieczysławJedoń">Po wysłuchaniu informacji wiceministra chciałbym zgłosić wniosek o odrzucenie rezolucji w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanKopczyk">Z formalnego punktu widzenia, nie możemy raz uchwalonej rezolucji ponownie rozpatrywać i odrzucać. Pod nieobecność wnioskodawcy trudno nam podjąć decyzję. Być może wnioskodawca zapoznawszy się z sytuacją, sam wycofa projekt rezolucji, bo przecież skutek został osiągnięty w postaci skierowania środków na oddłużenie drogą kompensacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaTrzcińskaFajfrowska">Ale oddłużenie obejmie 4 bln zł, a długi wynosiły 8 bln zł. Co z pozostałymi 4 bln zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Rząd premiera W. Pawlaka zajął się wysokością długów, które zostały wykazane na dzień 31 grudnia 1993 r., traktując je jako długi, za które, w rzeczy samej, nie może do końca odpowiadać.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeśli chodzi o sytuację tegoroczną, to podejmujemy wiele działań organizacyjnych, które mają doprowadzić do znacznego ograniczenia zadłużenia służby zdrowia. Kwota 8 bln zł, o której wspomniała pani poseł M. Trzcińska-Fajfrowska dotyczyła długów niewymagalnych, natomiast według ostatnich informacji, jakimi dysponujemy (są to informacje nieoficjalne, ponieważ zgodnie z ustaleniami jest dwumiesięczna przerwa w sprawozdawczości, dotyczącej sytuacji finansowej służby zdrowia), zobowiązania wymagalne nie przekraczały 6 bln 300 mld zł. Oznacza to, że powinniśmy brać pod uwagę jeszcze 1 bln 900 mld zł długów wymagalnych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WiceministerJacekBuchacz">Kwota 4,2 bln zł może zostać pomnożona poprzez działania operacyjne, podejmowane przez wojewodów, którzy będą pertraktowali z wierzycielami w sprawie odstąpienia od odsetek.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WiceministerJacekBuchacz">Oczywiście, cały ten proces będziemy mogli ocenić dopiero pod koniec roku. Niestety, wiele spraw tutaj jest trudnych. Cały mechanizm nie jest automatyczny, on nie zakłada, że wszystkie jednostki służby zdrowia, które wykazują zadłużenia zostaną automatycznie oddłużone. Nie chcemy wprowadzać takiego systemu, ponieważ byłoby to niejako zaprzepaszczeniem tych wysiłków organizacyjnych i ekonomicznych, które staramy się od dłuższego czasu w służbie zdrowia wprowadzać, a które dotyczą ekonomiki, racjonalności wydatków.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyEysymontt">Czy na sali jest kompetentny przedstawiciel Ministerstwa Finansów? Skoro tak, to mam pytanie - jakie są źródła pokrycia dla kwoty 4,2 bln zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaSuchocka">Jest to zrobione na podstawie art. 28 ustawy o zobowiązaniach podatkowych, mówiącego o kompensacie zobowiązań i wierzytelności skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówElżbietaSuchocka">Mechanizm będzie następujący. Jeżeli jednostka służby zdrowia jest zadłużona, a równocześnie jej wierzyciel ma do zapłacenia podatki, to nastąpi automatyczna kompensata podatków z zadłużeniem. W tym przypadku skarb państwa będzie jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem i nastąpi umorzenie długów jednostki budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyEysymontt">Mam pytanie uzupełniające. Jak wygląda sprawa ubytku dochodu ze względu na umorzenia tego podatku? Dla mnie nie jest zrozumiałe to, że coś się zyska, a nic się nie straci.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaMFElżbietaSuchocka">W wielu przypadkach może to być sytuacja tego rodzaju, że wierzyciel jednostki budżetowej zalega z podatkami, ponieważ nie ma środków, żeby je zapłacić. Gdyby ta operacja nie nastąpiła, to skarb państwa prawdopodobnie nie uzyskałby tych podatków w najbliższym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMariaTrzcińskaFajfrowska">Z wypowiedzi ministra zdrowia wnioskuję, że sytuacja w służbie zdrowia nadal nie jest różowa i że nie ma gwarancji na oddłużenie szpitali i na pokrycie długu za leki uprawnionych do leków. W związku z tym nie widzę potrzeby rezygnowania z rezolucji. Mogę głosować przeciw rezolucji, gdy pan minister da takie gwarancje. Jeżeli nie, to rezolucja jest nadal aktualna i głosuję za nią.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Nie ma posła wnioskodawcy. Biuro Legislacyjne wyjaśniło nam, że nie możemy odrzucić poprzednio przyjętej rezolucji, możemy natomiast odrzucić poprawkę do rezolucji i taki wniosek został zgłoszony.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wycofać autopoprawkę może jedynie wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Pani powinna rozgraniczać dwie sprawy. Wycofać autopoprawkę może tylko wnioskodawca, natomiast zgłosić wniosek o jej odrzucenie może każdy poseł, co pan poseł M. Jedoń wcześniej uczynił. Komisje mogą podjąć decyzję dalszego dyskutowania nad poprawką, bądź też przegłosować wniosek pana posła M. Jedonia o jej odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy poseł M. Jedoń podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMieczysławJedoń">Podtrzymuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielaMFElżbietaSuchocka">Jeżeli autopoprawka zostanie odrzucona, to rząd jest zobowiązany do znowelizowania budżetu tylko w części 35, dotyczącej ministra zdrowia, natomiast nie dotyczy to opieki zdrowotnej, będącej w gestii wojewodów. Tekst należałoby rozszerzyć, tzn. skreślić część 35 i napisać, że chodzi o dział ochrony zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Poprosimy Biuro Legislacyjne KS o opinię co do prawidłowości sformułowania autopoprawki. W tej chwili zawieszam tę sprawę. Powrócimy do niej wówczas, gdy Komisja będzie miała czas na prace nad tą rezolucją.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Informuję, że o godz. 11.30 jest posiedzenie w sprawie kolejnej rezolucji, o godz. 13 posiedzenie w sprawie zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych, a o godz. 14, na wniosek marszałka Sejmu, będziemy opiniowali kandydaturę pana Sochy na przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy są jakieś uwagi do tego porządku?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełTadeuszSyryjczyk">Proponuję, żeby ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych włączyć w rozpatrywanie kompleksowej ustawy prawa podatkowego. Ustawę dotyczącą jednego artykułu powinniśmy rozpatrywać z tą całościową nowelizacją, którą przesłał rząd. Musimy zrobić jedno sprawozdanie z wniosku rządowego i tego, który otrzymaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Wniosek jest logiczny. Na moją sugestię tego typu otrzymałam odpowiedź, że nie ma takiej możliwości. Jednak nie widzę merytorycznych przeszkód, żeby to było łącznie rozpatrywane.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">W związku z tym o godz. 13 zaopiniujemy kandydaturę pana Sochy.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>