text_structure.xml
62 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TomaszLatos">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na kolejnym dzisiaj posiedzeniu Komisji Zdrowia. Witam panie i panów posłów. Witam pana ministra ze współpracownikami. Witam zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TomaszLatos">Czy są uwagi do przedstawionego porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam zatem, że porządek dzienny został przyjęty. W takim razie rozpoczynamy procedowanie. Przejdziemy do przedstawienia projektu ustawy przez pana ministra Miłkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejMiłkowski">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, chciałbym przedstawić propozycję ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy – Prawo farmaceutyczne. Ten projekt ma na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów ustawy z 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do stanu prawnego powstałego z dniem 1 stycznia 2021 r., związanego z podpisaniem protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Zgodnie z tym protokołem, w relacjach ze Zjednoczonym Królestwem będą zachowane wszystkie uprawnienia do korzystania z rzeczonych świadczeń zdrowotnych w sytuacjach transgranicznych na zasadach analogicznych, jak jest w ramach unijnych przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Na mocy tego porozumienia obywatele Polski i Zjednoczonego Królestwa mogą korzystać na równi, na takich samych zasadach jak obywatele Unii Obywatelskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejMiłkowski">Ta ustawa jest dosyć krótka. Wprowadza do wszystkich przepisów odwołujących się do państw członkowskich Unii Europejskiej lub EFTA również Zjednoczone Królestwo, a także uzupełnienie o ten protokół definicji stosowanego w przepisach ustawy pojęcia „przepisy o koordynacji”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejMiłkowski">W art. 3 są dookreślone dodatkowe zapisy, ponieważ w umowie o wystąpieniu były takie sytuacje związane z wypłatami świadczeń emerytalno-rentowych, że osoby pobierające te świadczenia podlegały wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu w Zjednoczonym Królestwie w przypadku nieposiadania polskiej emerytury lub renty. Ponadto w przepisie art. 3 dodaliśmy przepis ust. 1a dotyczący objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym cudzoziemców niemających obywatelstwa żadnego z państw Unii Europejskiej lub EFTA. Dotyczyć to będzie bardzo niewielkiej grupy osób, ale jest to poprawka redakcyjna. No i dodatkowo wprowadziliśmy zmianę w ustawie – Prawo farmaceutyczne, w art. 2, że prezes urzędu na wniosek firmy może wydać zgodę na opakowanie obcojęzyczne w przypadku szczepionek, dopuszczając te szczepionki do obrotu, z wyłączeniem szczepionek ze szczepień obowiązkowych lub zalecanych. I to są właściwie wszystkie zmiany, które są w tej ustawie. Tak więc, ustawa krótka. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. To wszystko, panie ministrze. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MaciejMiłkowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TomaszLatos">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Wydaje się, że sprawa jest oczywista. Ja pozwolę sobie powiedzieć, skoro nie widzę osoby chętnej do zabrania głosu – tak jak pan minister powiedział, musimy uporządkować pewne kwestie. Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej parę spraw musimy uporządkować, ale też jednocześnie chcemy uregulować kilka kwestii, o których wspominał pan minister. Nie będę tego powtarzał. Warto, chociażby przy okazji szczepień, dokonać takiej korekty.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TomaszLatos">Skoro nie widzę osób chętnych do zabrania głosu, tym samym stwierdzam zakończenie pierwszego czytania i przechodzimy do rozpatrywania projektu ustawy. Najpierw chciałbym oddać głos przedstawicielom Biura Legislacyjnego. Po pierwsze, chciałbym państwa upoważnić, w imieniu całej Komisji, do dokonania niezbędnej korekty w zakresie, który nie wymaga głosowania. Po drugie, jest kilka poprawek, o których zresztą wspomniał pan minister czy poprawka, którą zasugerowało samo Biuro Legislacyjne. Chciałbym, aby pan mecenas powiedział, jak będziemy głosować, ewentualnie, jeżeli mają państwo uwagi do całości i procedujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję bardzo. Biuro chciałoby zwrócić uwagę na to, że w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest techniczny błąd. W art. 117, w ust. 1, pojawiły się punkty tak samo znaczone. Chodzi o pkt 4b. Biuro przygotowało poprawkę, która zmodyfikuje ten przepis. Biuro ma jeszcze dwie drobne uwagi, które w czasie procedowania projektu podniesie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TomaszLatos">Przepraszam bardzo, 5 minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TomaszLatos">Wznawiamy posiedzenie. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy tytuł ustawy. Art. 1, zmiana pierwsza. Czy są uwagi? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę pierwszą. Zmiana druga. Czy są uwagi? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TomaszLatos">Rząd. Zmiana druga. Bez uwag pewnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MaciejMiłkowski">Tak. Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę drugą. Teraz, o ile się nie mylę, panie mecenasie, będą poprawki. Czy tak? Nie, po artykule. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TomaszLatos">W takim razie, zmiana trzecia. Czy są uwagi? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MaciejMiłkowski">Też bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę trzecią. Zmiana czwarta. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MaciejMiłkowski">Też bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę czwartą. Zmiana piąta. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę piątą. Zmiana szósta. Czy są uwagi? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MaciejMiłkowski">Też bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę szóstą. Zmiana siódma. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę siódmą. Zmiana ósma. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę ósmą. Zmiana dziewiąta. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę dziewiątą. Zmiana dziesiąta. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę dziesiątą…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#RadosławIłowiecki">Przepraszam…</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#TomaszLatos">Tak? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję. Po pkt 10 biuro proponuje dodać kolejną zmianę. Chodzi o poprawkę, o której wspomniałem na początku. Poprawka zmodyfikowałaby art. 117 procedowanej ustawy, ust. 1, w którym występują dwa punkty tak samo oznaczone – 4b. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. Rozumiem, że ta poprawka została podpisana przez trójkę posłów. Pan przewodniczący Piecha, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#BolesławPiecha">Ja rozumiem, że jest to ewidentny błąd, który wystąpił w numeracji odpowiednich artykułów…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#RadosławIłowiecki">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#BolesławPiecha">…i punktów. Będzie ona zawierała „w brzmieniu”… Oczywiście dotyczy tego, że po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu i chodzi o art. 117 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej etc. Tam jest taka kwestia, żeby dotychczasowy pkt 4b oznaczyć jako pkt 4ba. Czy tak? Jest podpisana.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#RadosławIłowiecki">Tak. Dokładnie chodzi o drugi występujący pkt 4b.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MaciejMiłkowski">Tak. Oczywiście popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Albo inaczej. Czy jest ktoś przeciw wobec propozycji tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#TomaszLatos">Zmiana 11. Czy są uwagi? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę 11. Zmiana 12. Czy są uwagi? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę 12. Zmiana 13. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę 13. Zmiana 14. Czy są uwagi? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MaciejMiłkowski">Też bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy zmianę 14. Całość art. 1. Czy ktoś jest przeciwny wobec propozycji przyjęcia art. 1 z przyjętą poprawką?</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#TomaszLatos">Panie pośle, troszkę późno pan reaguje. Bardzo proszę, pan poseł Wolski.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#ZdzisławWolski">Jestem za, tylko chciałbym jeszcze, bo nie bardzo byłem w stanie zrozumieć tak na szybko. Ten pkt 12 – „pozwolenie na użytkowanie, a w przypadku inwestycji, w odniesieniu do której nie jest wymagane pozwolenie na użytkowanie…”. może pan minister wyjaśni, o co dokładnie chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#BolesławPiecha">O którą zmianę chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#ZdzisławWolski">O dwunastą w art. 1, lit b). Czego dotyczą te zapisy?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#TomaszLatos">Pan dyrektor, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MaciejMiłkowski">Dyrektor Misiura.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#MichałMisiura">Dzień dobry. Szanowni państwo, ta zmiana, właściwie doprecyzowująca, dotyczy instytucji wydawania opinii o celowości inwestycji. To znaczy, tutaj chodzi o to, że dla niektórych inwestycji nie wydaje się decyzji o opiniowaniu, o celowości…</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#TomaszLatos">Panie dyrektorze, śmiało, bliżej mikrofonu, odważnie, albo niech drugi z panów dyrektorów odpowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#RafałBułanowski">Rafał Bułanowski, główny specjalista w Departamencie Lecznictwa. Ta zmiana wiąże się z tym, że dla niektórych inwestycji nie wydaje się pozwolenia na użytkowanie, w związku z tym przepisy, które uzależniały… Bo są dwa przepisy, które uzależniają możliwość przystąpienia do konkursu przez świadczeniodawcę albo zwiększenia kwoty kontraktu. Zostało to uzależnione od upływu pięcioletniego terminu od wydania pozwolenia na użytkowanie. Dopiero po upływie takiego terminu świadczeniodawca, który nie uzyskał opinii o celowości inwestycji, mógłby przystąpić do konkursu albo mógłby mieć zwiększoną kwotę kontraktu. Ponieważ, jak potem się okazało, istnieją takie inwestycje, dla których w ogóle nie wydaje się pozwolenia na użytkowanie, a które jednakowoż podlegają opiniowaniu, trzeba było te przepisy doprecyzować tak, żeby ten pięcioletni termin można było liczyć w przypadku niewydawania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie od innego zdarzenia, czyli w tym przypadku po prostu od faktycznego rozpoczęcia użytkowania takiej inwestycji, która została przeprowadzona bez opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#ZdzisławWolski">A dlaczego w ogóle te pkt 11 i 12 znalazły się w tej ustawie? Przecież ustawa dotyczy czegoś innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#BolesławPiecha">Tego dotyczy, ustawy…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#ZdzisławWolski">Mamy taką unifikację ze Zjednoczonym Królestwem w przybliżeniu…</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#BolesławPiecha">Nie tylko…</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MichałMisiura">Nie tylko…</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#BolesławPiecha">Proszę, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MichałMisiura">Ustawa oprócz tego, że wprowadza umowę brexitową do porządku, to zawiera także częściowo inne rozwiązania stricte legislacyjne, doprecyzowujące, niezmieniające istoty i materii innych rozwiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#TomaszLatos">Myślę, że wszystko jest jasne, więc raz jeszcze zapytam, czy ktoś jest przeciwny propozycji przyjęcia art. 1. Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że art. 1 został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#TomaszLatos">Art. 2. Czy są uwagi? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję. Chciałbym zasygnalizować, że sprawy unormowane w art. 1 i 2 nie wiążą się przedmiotowo, co może budzić wątpliwości pod kątem zgodności z § 3 ust. 2 zasad techniki prawodawczej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#TomaszLatos">Dobrze, ale to już pan sygnalizował. Ja pytałem o uwagi do art. 2. Rozumiem, że nie ma innych uwag. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję bardzo. Chciałem jeszcze tylko zwrócić uwagę na kwestię redakcyjną. Chodzi o art. 4c ust. 1 pkt 1 i 2. Tam występuje wyraz „dołączonej”, a w zmienianym przepisie ten wyraz występował w formie „dołączanej”. Chciałbym się tylko upewnić, czy możemy to na upoważnienie zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#TomaszLatos">Oczywiście. Proszę to uporządkować.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#TomaszLatos">Stanowisko rządu – art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#TomaszLatos">W takim razie stwierdzam, że rozpatrzyliśmy art. 2. Teraz pojawią się poprawki. Po art. 2 będzie art. 2a. Bardzo proszę, pani poseł Szczurek-Żelazko.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Szanowny panie przewodniczący, chciałabym zgłosić poprawkę do projektu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która ma na celu uzupełnienie katalogu osób – przedstawicieli zawodów medycznych, którzy będą mogli kwalifikować do wykonania szczepienia przeciwko grypie – o grupy zawodów reprezentowane przez felczera, pielęgniarkę oraz farmaceutę. Proponujemy również po art. 2 dodać art. 2a o brzmieniu takim, jak zostało to przedłożone panu przewodniczącemu. Czy odczytać całość tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#TomaszLatos">Nie. Myślę, że nie ma potrzeby. Stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#RadosławIłowiecki">Panie przewodniczący, zastrzegam, że biuro nie miało okazji, żeby przeanalizować dogłębnie te poprawki. Zauważyliśmy, że być może nie łączą się z zakresem przedmiotowym przedłożenia.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#RadosławIłowiecki">Ja chciałbym jeszcze tylko zapytać, à propos tej poprawki do ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Zaproponowano nowelizację dwóch artykułów – 17 i 19. Mam wątpliwość, czy one wiążą się ze sobą, czy to nie powinny być dwie poprawki, ale nie jestem pewien. Proszę wnioskodawcę…</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">W pierwszym przypadku to są szczepienia…</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#TomaszLatos">Sekundkę, zaraz. Może najpierw stanowisko rządu do tej poprawki i przy okazji pytanie, które może się pojawić, o ratowników medycznych. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o tę poprawkę, to jesteśmy za, bo ona zwiększa możliwości szczepienia, również przeciwko grypie, jeśli chodzi o pozostałe zawody medyczne, te zawody medyczne, które już są uprawnione do szczepienia i do kwalifikacji w covidzie. Ta poprawka daje możliwość szczepienia dla położnych, felczerów, pielęgniarek i ratowników medycznych, a także kwalifikowanie dla tych grup zawodowych. W przypadku grypy, również dla felczera, pielęgniarki oraz farmaceuty.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#MaciejMiłkowski">Myślę, że ważną rzeczą jest to, na co pan mecenas zwrócił uwagę, że to jest zmiana ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Czyli, być może tytuł powinien być zmieniony. Ponieważ tytuł ustawy to „o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy – Prawo farmaceutyczne” można ewentualnie dodać „oraz innych ustaw” lub wymienić również tę ustawę o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#TomaszLatos">Myślę, że ta uwaga pana ministra jest w pełni uzasadniona, ale zapytam Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#RadosławIłowiecki">Oczywiście, jeżeli Komisja zaakceptuje te poprawki, biuro na podstawie upoważnienia dokona odpowiednich zmian w tytule.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. Dziękuję. Pani poseł Szczurek-Żelazko jeszcze chciała zabrać głos. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">To znaczy, pan minister wyjaśnił tę kwestię innych zawodów medycznych. Tak więc, jeżeli chodzi o tę poprawkę, to tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. Jeszcze pan przewodniczący Miller, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#RajmundMiller">Panie ministrze, szanowni państwo, niestety znowu mamy do czynienia z tworzeniem prawa, które jest w ostatnim momencie poprawiane. Przedstawili nam państwo projekt ustawy mówiący o dostosowaniu prawa do prawa unijnego, jest całe uzasadnienie i nic tam nie napisano o tych poprawkach, które w tej chwili wprowadzacie. Przecież tworzycie po raz kolejny bałagan legislacyjny. Tak nie można robić w ostatnim momencie. Proszę sobie przeczytać uzasadnienie ustawy, które jest w ustawie. W ostatnim momencie do ustawy, która mówi o dostosowaniu prawa do prawa unijnego, państwo wrzucacie takie rzeczy. Tak nie można robić. To jest już kolejny raz w poprzedniej i tej kadencji, kiedy tworzycie kompletny bałagan, zaskakujecie nas, posłów, na posiedzeniu Komisji sprawami, które naprawdę są istotne.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#RajmundMiller">Również pan Wolski pytał o rzecz zasadniczą, dlatego że musimy wyjaśnić, co to oznacza, bo nie mamy pierwotnego zapisu tego artykułu. Przedstawiciel ministerstwa co prawda to wyjaśnił, ale my powinniśmy mieć czas na to, żeby przeanalizować dokładnie, jakie są skutki tych zapisów, które w ostatnim momencie wrzucacie na posiedzeniu Komisji. Tak po prostu nie da się tworzyć prawa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Panie przewodniczący, drogi panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#RajmundMiller">Ja bardzo pana proszę, żeby pan nie komentował, bo ja nie komentuję tego, co pan mówi.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#TomaszLatos">Ale ja nie chcę niczego komentować. Ja chcę tylko stwierdzić fakt, że czy to dobrze, czy to źle, to zupełnie inna sprawa, ale tego typu praktyki były odkąd tylko sięgam pamięcią, czyli od czasów różnych rządów i różnych koalicji, co nie zmienia faktu – tu z panem się zgadzam – że generalnie tak nie powinno być. Natomiast przyjmijmy też do wiadomości, że jest oczekiwanie, myślę, że różnych środowisk, pewnie znanych w Komisji nam wszystkim, jak tu jesteśmy, żeby stworzyć tę możliwość, skoro teraz uruchamiane są szczepienia na grypę, aby w różnych miejscach jak najszerzej można było te szczepienia przeprowadzać. I w tym senesie myślę, że nie ma najmniejszej kontrowersji odnośnie do tego. To jest pierwsza możliwość, kiedy to można zrobić. Jednak oczywiście mogą państwo być przeciw, może tego nie być. Myślę, że środowiska wymienionych tutaj chociażby zawodów medycznych będą rozczarowane, ale pewnie zrozumieją, dlaczego opozycja nie chce, aby to włączyć. Podkreślam, to jest pierwsza możliwość, pierwsza ustawa, do której rzeczywiście można to dołożyć…</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#RajmundMiller">Panie przewodniczący, ja tylko jedno słowo. Czy naprawdę nie było czasu, żeby to wpisać do pierwotnego projektu ustawy? Pandemia jest już od dawna. Proszę sobie nie robić z nas kpin. Pan mówi, szantażuje nas tym, że dobre rzeczy wpisujecie. To powinno być wpisane do pierwotnego projektu, a nie takie opowiadanie, jak pan w tej chwili robi.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#TomaszLatos">Wie pan, ja myślę, że to jest kwestia pewnych decyzji z ostatnich tygodni. Nie ma to nic wspólnego z pandemią. Raczej w debatach, w czasie forum w Karpaczu, ten temat był poruszany (czyli to jest sprawa zupełnie świeża), że warto rozszerzyć ten katalog szczepień w przypadku grypy. Przecież przez wiele lat i wiele rządów grypę szczepiono wyłącznie w miejscach, w których przedtem to robiono, w POZ, w szpitalach, w paru jeszcze innych miejscach. To było wykonywane na zlecenie lekarza i pod nadzorem lekarza. Jest pomysł, żeby to robić szerzej. Pomysł wydaje się niekontrowersyjny i dosłownie sprzed dwóch czy trzech tygodni, ale oczywiście mogą państwo mieć inne zdanie w tej sprawie. Pani poseł Lubnauer, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#KatarzynaLubnauer">Regularnie robicie to samo, czyli swoje bałaganiarstwo usprawiedliwiacie ważnym interesem publicznym. Jest ustawa… Można było chociażby te poprawki, jeżeli były takie pilne, przedstawić wczoraj czy przedwczoraj, żeby każdy z posłów mógł się z nimi zapoznać, żeby były dostępne. Mamy do czynienia z sytuacją, w której bardzo często te poprawki wychodzą poza zakres ustawy. W związku z tym po raz kolejny jest to łamanie konstytucji, ponieważ nie ma możliwości wprowadzania w czasie prac nad ustawą poprawek, które wykraczają poza pierwotną materię projektu przedstawionego w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#KatarzynaLubnauer">Ja rozumiem, że zdarzają się sytuacje nagłe, jeśli rzeczywiście mamy sytuację covidową, ale jeżeli są rozwiązania, które nie dotyczą sytuacji nagłych, to w związku z tym moglibyście się chociaż samoograniczyć w łamaniu konstytucji i prawa do wyjątkowych sytuacji…</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. Nikt nie łamie konstytucji, natomiast, szanowni państwo, żeby sprawa była jasna. I 5, i 10 lat temu nie było wyłomu, żeby na przykład pielęgniarki i farmaceuci mogli szczepić podobnymi szczepionkami przeciwko grypie. Ja to przyjmuję do wiadomości. Posiedzenie Komisji jest transmitowane. Pewnie pielęgniarki i farmaceuci oglądają to i będą…</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#KatarzynaLubnauer">Proszę nie odwracać tego, co ja mówię. Mówię o formalnej stronie tego, co robicie, a nie o merytorycznej…</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#TomaszLatos">No dobrze, państwo macie prawo nie zgadzać się z tym. Przyjmuję to do wiadomości i tyle.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#TomaszLatos">Głosujemy w związku z tym. Pan mecenas jeszcze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję bardzo. Chciałbym tylko ustalić, czy w związku z poprawką dotyczącą ustawy zakaźnej, te pkt 1 i 2 należy jednak poddać pod głosowanie razem czy łącznie. Ten pierwszy punkt dotyczy dodania do przepisu ratowników, natomiast pkt 2 trochę innej materii. Z tego wynika moje pytanie, wątpliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#MaciejMiłkowski">Według mnie, można głosować i tak, i tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pani poseł Szczurek-Żelazko.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Ponieważ była tutaj uwaga Biura Legislacyjnego, pierwsza zmiana dotyczy szczepień obowiązkowych, natomiast ta druga zmiana dotyczy grypy, więc...</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#TomaszLatos">To znaczy, nie ma powodu, dla którego mielibyśmy to rozdzielać, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Dokładnie. To jest wszystko jedno.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#RadosławIłowiecki">Dobrze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#TomaszLatos">Bardzo proszę, pan przewodniczący Miller.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#RajmundMiller">Panie przewodniczący, oczywiście jesteśmy za słusznymi rozwiązaniami. My mówimy o bałaganie prawnym i legislacyjnym. W związku z tym pytanie. Czy do tych poprawek, które państwo wprowadzacie w ostatnim momencie, jest stanowisko strony społecznej, bo ta ustawa powinna mieć opinię. Do pierwotnego projektu to stanowisko jest zapisane. Do przedstawiciela biura: Czy te poprawki wykraczają poza ustawę?</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#TomaszLatos">Przecież powiedział to, że wykraczają…</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#RajmundMiller">W związku z tym, skoro wykraczają, czy zgodnie z prawem my możemy nad nimi głosować. Koniec. Dwa pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#TomaszLatos">Pani poseł szczurek-Żelazko, która – jak rozumiem – w imieniu osób składających poprawkę zabierze głos. Później jeszcze pan przewodniczący Piecha.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego – ta poprawka wypływa wprost ze środowisk, które są zainteresowane wykonywaniem tego świadczenia. Przypomnę, że szczepienie jest również świadczeniem zdrowotnym finansowanym ze środków publicznych, więc taka państwa narracja, że jest to zupełnie odbiegające od przedmiotu dzisiaj procedowanej ustawy, nie do końca jest prawdą. Szanowni państwo, kiedykolwiek takie poprawki przedstawilibyśmy, to państwo zawsze mówiliby jedno i to samo – bałagan konstytucyjny, co nie ma tutaj żadnego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Środowiska zarówno pielęgniarskie, jak i lekarzy, felczerów, higienistek, ratowników, czekają na takie rozwiązania. Ja chcę państwu przypomnieć, że to są osoby, które kształcone są na studiach wyższych, mają pełne kwalifikacje do wykonania badania fizykalnego, jak w przypadku pielęgniarek. Ustawowo już mają to zagwarantowane. W związku z powyższym ja nie mam najmniejszych wątpliwości, że pielęgniarka, pielęgniarz, położna, mogą wykonać tę kwalifikację na najwyższym poziomie. Dlatego też wnosimy, żeby jednak państwo rozważyli możliwość poparcia tej poprawki, bo to jest wyłącznie wyjście naprzeciw. Tak jak pan przewodniczący powiedział, na forum w Karpaczu środowiska medyczne wielokrotnie sygnalizowały, że takie rozwiązanie poprawi dostępność do szczepień, a może też wpłynąć na zmianę postaw, jeżeli chodzi o szczepienia nieobowiązkowe, bo ci przedstawiciele zawodów na pewno będą zachęcać Polaków, żeby chcieli się szczepić.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#TomaszLatos">Pan przewodniczący Piecha.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Przedłożenie jest rządowe, poprawki są poselskie, w związku z tym, jakim cudem rząd ma opiniować… Może je opiniować, natomiast nie tworzył ich rząd. To posłowie tworzą takie poprawki, bo posłowie, zwłaszcza posłowie Prawa i Sprawiedliwości, mają wyczucie i słyszą opinie społeczne. Te opinie społeczne zostały przez pracowników ochrony zdrowia wyrażone i posłowie taką poprawkę składają. Sądzę, że od spraw konstytucyjnych jest Trybunał Konstytucyjny, a Biuro Legislacyjne może swoje odpowiednie zdanie wyłożyć. Sądzę, że należy skończyć tę dyskusję, bo poprawki są poselskie, a nie rządowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#TomaszLatos">Kończymy dyskusję. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne powtórzy coś, co już powiedziało, stanowisko rządu i głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękuję. Sygnalizowałem już rzeczywiście, że po pobieżnej analizie przedstawionych poprawek wydaje się, że wykraczają one poza zakres przedmiotowy przedłożonego projektu ustawy...</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#TomaszLatos">Jasne. Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu do poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#MaciejMiłkowski">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy zatem do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-144.1" who="#TomaszLatos">Głosowało 25 posłów, za – 18, przeciw – 2, wstrzymało się – 5. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-144.2" who="#TomaszLatos">Teraz kolejna poprawka po art. 2a. Art. 2b. Poprawkę przedstawi ponownie pani poseł Szczurek-Żelazko. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Tak. Szanowny panie przewodniczący, chciałabym zgłosić poprawkę, która ma na celu doprecyzowanie momentu, od którego liczy się termin, w którym podmiot odpowiedzialny może złożyć wniosek o objęcie finansowaniem leków lub środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanego w ramach programu lekowego lub chemioterapii, dla którego nie wydano kolejnej decyzji o objęciu refundacją, a który jest dostępny na terytorium RP przy jednoczesnym braku alternatywnej opcji terapeutycznej w ramach tego programu lekowego lub chemioterapii. Poprzednia redakcja tego przepisu mogła nasuwać pewne wątpliwości. Ta poprawka jest zgłaszana do ustawy o refundacji leków i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Złożona została na ręce pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#RadosławIłowiecki">Rozumiem, że chodzi o ocenę już…</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#TomaszLatos">Nie, samej poprawki, bo nawet bym powiedział, że to akurat jest związane z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#RadosławIłowiecki">Biuro nie ma uwag. Jest to kwestia merytoryczna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#MaciejMiłkowski">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Przechodzimy zatem do głosowania nad tą poprawką. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-152.1" who="#TomaszLatos">Głosowało 25 posłów, za – 23, nikt nie był przeciw, wstrzymały się 2 osoby. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-152.2" who="#TomaszLatos">Teraz jeszcze jedna poprawka tworząca art. 2c. Bardzo proszę, pan poseł Wicher.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PatrykWicher">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym przedstawić poprawkę, która po art. 2b wprowadza art. 2c. To bardzo istotna kwestia, którą tak naprawdę od roku omawialiśmy z branżą w ramach zespołu parlamentarnego do spraw lecznictwa uzdrowiskowego i mundurowej służby zdrowia. Jak państwo wiecie, były liczne spotkania z NFZ-etem, Ministerstwem Zdrowia, w tym to ostatnie sprzed dwóch tygodni, na którym ostatecznie został usankcjonowany zakres tej poprawki. Dotyczy to wszystkich świadczeniodawców realizujących umowę o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju lecznictwa uzdrowiskowego.</u>
<u xml:id="u-153.1" who="#PatrykWicher">Moi drodzy państwo, branża ta, jak państwo wiecie, w wyniku COVID-u borykała się z licznymi problemami związanymi z „niedojazdami”, ponieważ kuracjusze po prostu nie chcieli, bali się dojeżdżać do uzdrowisk, ale także – co najważniejsze i to wiąże się z tą poprawką – były okresy zamknięcia administracyjnego tych ośrodków w minionym okresie pandemicznym. To było od 31 marca do 14 czerwca roku 2020 oraz od 24 października ub.r. do – jak państwo pamiętacie – 26 lutego roku bieżącego. Później było oczywiście rozporządzenie, które dopuściło przyjmowanie z powrotem kuracjuszy w ośrodkach. W związku z tym trzeba sobie powiedzieć wprost, że porównując rok 2019 z 2020 mieliśmy spadek w świadczeniach o blisko 50%.</u>
<u xml:id="u-153.2" who="#PatrykWicher">Dyskutując przez ten rok z branżą i z ministerstwem myśleliśmy, że będzie szansa to odrobić na zasadzie dodatkowych miejsc, które są w potencjale poszczególnych ośrodków, jednak po dłuższym, kilkumiesięcznym okresie, próbach przedłużania tego okresu odrobienia, okazuje się, że wiele podmiotów nie będzie w stanie, nawet w okresie najbliższych 3–4 lat, odpracować pobranych zaliczek. Polegało to na tym, że NFZ naprawdę stanął na wysokości zadania, uratował funkcjonowanie branż, ponieważ jako jedyny podmiot, który przekazuje środki na te świadczenia, uznał, że mimo tego, iż one są nierealizowane, zgadza się na wypłatę comiesięcznie 1/12 zakontraktowanych kwot. Te kwoty, moi drodzy państwo, uratowały życie sanatoriów. Bez nich mielibyśmy dzisiaj w upadku pewnie około 60% podmiotów.</u>
<u xml:id="u-153.3" who="#PatrykWicher">NFZ w porównaniu z innymi podmiotami – z moim ubolewaniem – ZUS-em czy PFRON-em, które nie dokonały takiego czynu względem tych podmiotów, z którymi współpracują, zachował się tak, jak powinien. Tutaj wielkie podziękowanie dla pana prezesa, dla panów prezesów, w szczególności dla pana prezesa Bernarda Waśki, i oczywiście dla ministerstwa na czele z panem ministrem Adamem Niedzielskim i obecnym tu panem ministrem Maciejem Miłkowskim, ponieważ dzięki ich wsparciu ta branża mogła przetrwać.</u>
<u xml:id="u-153.4" who="#PatrykWicher">W związku z tym, moi drodzy państwo, teraz proponujemy – ponieważ nie jest możliwe odrobienie wszystkich tych zaległości – aby za tak zwane koszty stałe w tej branży, czyli za tak zwaną gotowość, za to, że te ośrodki stały w gotowości cały czas, administracyjnie nie mogły przyjmować kuracjuszy, dać im 70% umorzenia czy też zapłaty za tę gotowość, za te koszty stałe, które mimo wszystko ponosiły. Pozostałe 30% mogłyby odrobić w procesie przedłużonego odrobienia (jest plan, żeby mogły to odrobić do trzech lat) albo oddać w kwocie pieniężnej, jeśli tak uznają. To będzie do wyboru poszczególnych ośrodków. Oczywiście ta kwota będzie umorzeniem od kwoty pobranych zaliczek niezakontraktowanych. Jeśli podmioty pobrały te zaliczki, to dotyczy to 70% pobranych 1/12 zaliczek.</u>
<u xml:id="u-153.5" who="#PatrykWicher">Przypomnę państwu, że SPZOZ-y w ogóle nie korzystały z żadnej tarczy ochronnej, w związku z tym one brały 100% tych zaliczek. Jednak inne podmioty, które korzystały z tak zwanej tarczy antykryzysowej, ze wszystkich tych przepisów i wersji tej tarczy, będą teraz składały oświadczenie, że ta pomoc do 70% będzie pomniejszana o inne wsparcie, które one dostały. Mówię na przykład o podmiotach prywatnych. Chodzi o to, żeby czy to prywatne, czy SPZOZ-y, czy publiczne jednostki miały to umorzone na jednym poziomie – 70% zapłaty za tę gotowość, żeby to było sprawiedliwe, uczciwe, bo SPZOZ-y nie dostały ani grosza z tarcz przez cały ten okres, a inne podmioty, przecież w tej samej branży, dostawały wsparcie z tarczy antykryzysowej.</u>
<u xml:id="u-153.6" who="#PatrykWicher">W związku z tym, moi drodzy państwo, dwa tygodnie temu w Krynicy, na zjeździe całej branży uzdrowiskowej, gdzie było około 70% przedstawicieli wszystkich uzdrowisk w kraju, przy obecności pana ministra, NFZ i wszystkich konsultantów krajowych, wypracowaliśmy to rozwiązanie, które… Nie ukrywam, że dostaję sygnały, że prezesi i członkowie zarządów obserwują to posiedzenie Komisji w tym momencie, bo dla nich to jest po prostu kwestia przetrwania. Dla nich to jest kwestia płynności. Dla nich to jest nareszcie domknięcie finansów za rok ubiegły i za bieżący, przeksięgowanie tych środków w inne kategorie księgowe i dalsze spokojne funkcjonowanie branży. Najważniejsze jednak, moi drodzy państwo, jest nadzieja, jeśli chodzi o te 30%, które będzie trzeba odrobić, że rozładujemy tę kolejkę, która troszeczkę się wydłużyła, ponieważ świadczyliśmy rocznie około 400–450 tys. świadczeń (bliżej 400), a w okresie covidowym tylko 200 tys.</u>
<u xml:id="u-153.7" who="#PatrykWicher">Zatem, moi drodzy państwo, bardzo proszę bez jakiejś nadmiernej dyskusji, bo branża tego oczekuje, branża o to prosi. Jak widzicie, długo nad tym myśleliśmy, długo to wypracowywaliśmy, bardzo więc proszę o uchwalenie i przyjęcie tej poprawki. Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu i Wysokiej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Bardzo proszę, pan przewodniczący Miller.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#RajmundMiller">Dziękuję, panie pośle. Oczywiście wszyscy jesteśmy za tym, żeby takiej pomocy udzielić, ale, panie pośle, to nie posłowie rozmawiali, tylko rząd. To, co pan ma przed sobą, to stanowisko branży, powinniśmy mieć jako posłowie wszyscy dzisiaj przed sobą, i to wcześniej, bo dokładnie nie wiemy, czy naprawdę było tak, jak pan mówi, jak to zostało ustalone. Nie widzimy podpisu przedstawicieli branży. My jesteśmy za wszystkim, pani poseł Żelazko też nas nie zrozumiała. My nie jesteśmy przeciwko temu, co państwo proponują, tylko, pani poseł, jesteśmy przeciwko temu, że zostajemy zaskakiwani, i tym, w jaki sposób to jest procedowane.... Nawet dobrymi decyzjami, ale my jesteśmy ludźmi odpowiedzialnymi i chcemy wiedzieć wcześniej, jak to wszystko wgląda.</u>
<u xml:id="u-155.1" who="#RajmundMiller">Powiem państwu, że dzisiaj poprzemy te wszystkie poprawki, ale już któryś raz prosimy państwa o poważne traktowanie nas, posłów z opozycji, w kwestii tworzenia prawa. Tak prawa nie można tworzyć, nawet jeżeli państwo wprowadzacie dobre poprawki. My chcemy przygotować się do tego. Tak jak pan poseł mówi, my wszyscy jesteśmy sercem za tym, żeby pomóc tym branżom, które zostały poszkodowane w okresie pandemii, ale proszę też traktować nas z pełną powagą i nie wrzucać w ostatnim momencie poprawek, bo, panie pośle, to nie posłowie z PiS-u ani z innych ugrupowań siedzieli i rozmawiali z przedstawicielami branży, tylko przedstawiciele ministerstwa. Tego nie ukrywajmy. Dlatego moja prośba jest taka, żeby nie epatować tymi konfliktami.</u>
<u xml:id="u-155.2" who="#RajmundMiller">Bardzo państwa proszę na przyszłość, traktujcie nas poważnie. A ponieważ tworzycie ustawy, o których wiecie… Chyba że tworzycie je na kolanie w ostatnim momencie, to wtedy jest inaczej, ale jeżeli tworzycie je wcześniej, to przygotujcie je tak, żebyśmy też mogli do tego porządnie się przygotować. Będziemy głosować za tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#TomaszLatos">Pan poseł Wolski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#ZdzisławWolski">Oczywiście w tej poprawce, jak i w poprzedniej, bo to jest ustawa jakby z tytułu – nad czym dyskutowaliśmy – żeby mimo wyjścia z Unii Polacy w Wielkiej Brytanii, i odwrotnie, mieli nadal uprawnienia... Taki był sens, plus szczepionki, żeby nie musiał być na polski tłumaczony tekst tych szczepionek. Takie były początki tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-157.1" who="#ZdzisławWolski">Ja oczywiście też jestem tego zdania. Tu do kolegi, który, jak kiedyś mówił, był dyrektorem sanatorium, ma osobiste doświadczenia – te 70% jest fajne, bo wiadomo, że trudno, aby dać 100%. Przecież koszty stałe musiały lecieć, ale nie było kuracjuszy. Jednak pewne wydatki były ścinane w międzyczasie. Teraz jest czas, żeby to nadgonić. Prywatnie ludzie byli tam, gdzie były możliwości, z zagranicy przyjeżdżali, a są modne polskie sanatoria. To oczywiście jest rozwiązanie dobre, które będzie przez nas poparte, ale już troszkę w tym wszystkim się pogubiłem, bo przecież to jest taki wspaniały rząd, a jednak – tak jak pan przewodniczący Piecha kwadrans temu mówił – to jest poprawka poselska. To ja w końcu nie wiem, czy to posłowie wymyślili, czy rząd wymyślił…</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#TomaszLatos">Ja panu wyjaśnię...</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#ZdzisławWolski">Tak mówię kpiąc, bo takie zamieszanie państwo robicie, że czasami rząd, czasami inicjatywa poselska, a sprawa jest słuszna, tylko bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, już wyjaśniam. Jeżeli państwo macie dobrą wolę i dobrą pamięć, to wszystko będzie za moment jasne. Otóż, szanowni państwo, skądinąd na wasz wniosek było posiedzenie Komisji poświęcone uzdrowiskom. Czy tak? Było? Było. Przedstawiono na tym posiedzeniu Komisji dokładnie te problemy, o których mówi pan poseł Wicher. Przedstawiono? Przedstawiono. Wszyscy zgodnie rozwialiśmy o tym, że sytuacja jest szczególna i wymaga pewnego działania.</u>
<u xml:id="u-160.1" who="#TomaszLatos">Pan poseł Wicher na tym posiedzeniu Komisji zaprosił wszystkich posłów do udziału w spotkaniu, o którym mówimy teraz, w Krynicy. Nie jacyś wybrańcy pojechali. Każdy: pan poseł Wolski, pan poseł Miller i inni mogli pojechać i wziąć udział w tym spotkaniu i w wypracowaniu rozwiązania, które zostało wypracowane i przyjęte.</u>
<u xml:id="u-160.2" who="#TomaszLatos">A na koniec, jeżeli mamy dobrą wolę i chcemy naprawdę rozwiązać problem, to wyłącznie poprawka poselska, gdyż autopoprawka rządowa musiałaby przejść pełną procedurę – korektę, zmianę legislacyjną – i szczerze mówiąc w tym roku już tego byśmy nie uchwalili, dopiero w kolejnym roku. Mówmy więc o tym, jak sprawy się mają. Ja naprawdę się dziwię, bo państwo w jakimś sensie od początku uczestniczyli w procesie poprawy tej sytuacji, a teraz w jakimś sensie dezawuujecie własne zaangażowanie sprzed miesiąca. Pan poseł Wicher i głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PatrykWicher">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie wiceprzewodniczący, powiem tak – prześlę w ciągu godziny do Komisji protokół posiedzenia sporządzony przez Unię Uzdrowisk Polskich, podpisany właśnie przez Unię Uzdrowisk Polskich, która zrzesza większość uzdrowisk w Polsce. On jest oficjalny, do dyspozycji. Byli posłowie, był pan minister, byli przedstawiciele NFZ-etu, była cała branża, byli konsultanci krajowi z zakresu balneologii, rehabilitacji. Tak więc, moi drodzy państwo, to nie jest tajemną rzeczą, a przypomnę państwu, że wtedy też powiedziałem na posiedzeniu Komisji, że to jest jedno z pięciu wyjazdowych posiedzeń, z których to już zakończyło się dużym sukcesem, bo mamy tę poprawkę. Następne mamy w Horyńcu 22–24 października, kolejne w Ciechocinku w listopadzie. W styczniu jesteśmy w Dąbkach, a później, w marcu, przedstawiamy w ogóle reformę lecznictwa uzdrowiskowego w Polsce, potężną reformę, która właśnie jest konsultowana z całą branżą.</u>
<u xml:id="u-161.1" who="#PatrykWicher">Nadmienię jeszcze tylko, że oficjalnie zaprosiłem do współpracy w Krynicy analogiczny parlamentarny zespół do spraw lecznictwa uzdrowiskowego – bo są dwa takie zespoły, tam bodajże pani poseł Czernow jest przewodniczącą, jeśli się nie mylę, i pan Hok wiceprzewodniczącym. Biuro zespołu skierowało to zaproszenie. Nie było nikogo z tego zespołu, nie było też państwa przewodniczących. W związku z tym proszę nie mieć do nas pretensji, że ktoś nie skorzystał z zaproszenia, za co nie możemy ponosić odpowiedzialności.</u>
<u xml:id="u-161.2" who="#PatrykWicher">Jeszcze tylko jedną rzecz powiem. Już kończę, panie przewodniczący. To nie koniec dobrych wiadomości, bo na tym zjeździe w Krynicy NFZ z panem ministrem ogłosili, że na nowy rok rozliczeniowy będzie wzrost planu do planu finansowania za osobodzień czy też od osoby, kuracjusza, o 30%. To 30% wzrostu jest od nowego roku. A przypominam, że odrobienie tych 30% jest po cenach z danego roku, czyli w związku z tym tak realnie będzie do odrobienia nie 30, ale może jakieś 16–17%. Naprawdę NFZ czyni fenomenalną rzecz dla tej branży. Ta branża nareszcie robi duży skok do przodu – nie tylko się ochroni po okresie pandemicznym, ale też podniesie jakość swoich świadczeń i idzie do przodu. Tak więc naprawdę jest to bardzo dobra rzecz. A ja prześlę oczywiście protokół do Komisji, żeby mogła go rozesłać i aby usankcjonować, że poseł Wicher i inni posłowie, którzy byli, nie kłamią. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, jeszcze dwa zdania powie pan przewodniczący Miller. Rozumiem, że ad vocem, i głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#RajmundMiller">Panie pośle, bardzo dziękuję. Rozumiemy się. Czekamy na to sprawozdanie i mam nadzieję, że ta nasza dyskusja pomoże nam stworzyć taki system pracy, w którym będziemy o pewnych rzeczach informowani. Ja panu bardzo dziękuję za to, bo faktycznie ta pana deklaracja jest bardzo istotna. Może gdyby te informacje wcześniej do nas dotarły nie byłoby tej dyskusji, a dyskutujemy po to dzisiaj, żeby następne posiedzenia nie wymagały takich sporów. I tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. Dziękuję bardzo. Teraz, jeżeli chodzi o poprawkę, stanowisko rządu, bo chyba o to nie zapytałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#MaciejMiłkowski">Tak. Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#TomaszLatos">Nie pamiętam, czy pytałem o stanowisko Biura Legislacyjnego. Nie. To bardzo proszę o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#RadosławIłowiecki">Podobnie jak poprzednie poprawki…</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#TomaszLatos">Rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#RadosławIłowiecki">…sprawa przedstawiana w tej poprawce powinna być przedmiotem odrębnej inicjatywy ustawodawczej. Natomiast, odnośnie do meritum, ta poprawka jest bardzo złożona i bardzo trudno w tak krótkim czasie o rzetelną analizę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#TomaszLatos">Dobrze…</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#ZdzisławWolski">Mam tylko pytanie, czy na pewno to dotyczy tylko lecznictwa uzdrowiskowego. Tam nie ma możliwości interpretacyjnych...</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Przechodzimy zatem do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-172.1" who="#TomaszLatos">Głosowało 24 posłów, za – 24, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-172.2" who="#TomaszLatos">Arat. 3. Czy są uwagi? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy art. 3. Art. 4. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy art. 4. Art. 5. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#RadosławIłowiecki">Chciałbym zasygnalizować, że w art. 5, w wersie pierwszym, odsyła się do dwóch artykułów – 42i oraz 97. Wydaje się, że w trzecim wersie powinno być także odesłanie do art. 42i, a występuje wyłącznie art. 97. Chciałbym się upewnić, czy wnioskodawca przeoczył ten przepis czy jednak tak…</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#TomaszLatos">Dobrze. Pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#MaciejMiłkowski">Tak, przeoczyliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#TomaszLatos">Czyli, do korekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#MaciejMiłkowski">Do korekty. Tak samo powinno być 42i. Redakcyjna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#TomaszLatos">Panie ministrze, upoważniamy do zrobienia korekty redakcyjnej, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-187">
<u xml:id="u-187.0" who="#RadosławIłowiecki">Dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-188">
<u xml:id="u-188.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy art. 5.</u>
<u xml:id="u-188.1" who="#TomaszLatos">Art. 6. Czy są uwagi? Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-189">
<u xml:id="u-189.0" who="#RadosławIłowiecki">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-190">
<u xml:id="u-190.0" who="#TomaszLatos">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-191">
<u xml:id="u-191.0" who="#MaciejMiłkowski">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-192">
<u xml:id="u-192.0" who="#TomaszLatos">Stwierdzam, że rozpatrzyliśmy art. 6. Przechodzimy do głosowania nad całością ustawy.</u>
<u xml:id="u-192.1" who="#TomaszLatos">Kto jest za przyjęciem ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-192.2" who="#TomaszLatos">Głosowało 22 posłów, za – 22, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy. Dziękuję państwu bardzo za to.</u>
<u xml:id="u-192.3" who="#TomaszLatos">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby to był pan poseł Wicher. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-193">
<u xml:id="u-193.0" who="#PatrykWicher">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-194">
<u xml:id="u-194.0" who="#TomaszLatos">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-194.1" who="#TomaszLatos">Czy ktoś jest przeciwny wobec wyboru pana posła na sprawozdawcę Komisji? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że poseł Wicher został sprawozdawcą Komisji.</u>
<u xml:id="u-194.2" who="#TomaszLatos">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>