text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Otwieram posiedzenie Komisji Ustawodawczej. Witam panią przewodniczącą i pana przewodniczącego. Witam panie poseł i panów posłów. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie, jak też wszystkich pracujących z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Witam pracowników Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszMyrcha">Obecnych jest 23 posłów, czyli mamy kworum. Oznacza to, że Komisja jest zdolna do podejmowania uchwał.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszMyrcha">Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Obejmuje on zaopiniowanie dla Marszałka Sejmu – w trybie art. 34 ust. 8 regulaminu Sejmu, który stanowi o dopuszczalności złożonego projektu z uwagi na brak stwierdzonej sprzeczności z konstytucją – trzech poselskich projektów ustaw: poselskiego projektu ustawy o Agencji Cyberbezpieczeństwa (referuje pan poseł Krzysztof Gawkowski); poselskiego projektu ustawy – Tanie paliwo (referuje pan poseł Artur Dziambor); poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (referuje pan poseł Stefan Krajewski).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszMyrcha">Przystępujemy do omówienia punktu pierwszego. Oddaję głos panu posłowi Krzysztofowi Gawkowskiemu, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofGawkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo się cieszę, że na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej rozpatrujemy projekt, który ma powołać w Polsce jedną z najważniejszych, mam nadzieję, agencji, która ma chronić Polaków. Mówię o Agencji Cyberbezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofGawkowski">XXI wiek, a szczególnie czas pandemii przyniósł bardzo duży wzrost zapotrzebowania na technikę cyfrową i różnego rodzaju działania, które przekładają się na działania wykorzystujące nowe technologie w służbie człowieka. Jest to konieczne ze względu na liczbę danych, która jest rozpatrywana, liczbę informacji, którą przetwarzamy, a przede wszystkim możliwości pobierania tych danych i wykorzystywania ich nie tylko dla życia i zdrowia, ale też przeciwko życiu i zdrowiu człowieka. Rozwój technologiczny w XXI wieku jest czymś, co możemy nazwać skokiem cywilizacyjnym, a ochrona systemów informacyjnych, przekazywania danych, ale też algorytmów, które są wykorzystywane do przetwarzania tych danych, powinna stanowić priorytet państwa. Stworzenie takiej agencji, jak Agencja Cyberbezpieczeństwa, która zbierałaby wszystkie informacje z całego obszaru administracji publicznej i jednocześnie z sektora prywatnego, pozwoliłoby na szybką analizę danych oraz wdrożenie procedur operacyjnych, które w czasie rzeczywistym stawiałyby, po pierwsze, czoło zagrożeniom, a po drugie, badałyby w poczuciu odpowiedzialności, że polskie służby są wyposażone w odpowiednie narzędzi, którymi mogą wspomagać obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofGawkowski">Szczególne znaczenie ma tu proces globalizacji i dane oraz zapotrzebowanie na te dane, które jest wyrażane w funkcjonowaniu państwa, firm prywatnych w tym państwie i poszczególnych obywateli. Obecnie każde znaczące zakłócenie funkcjonowania w cyberprzestrzeni ma wpływ na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego, poczucie bezpieczeństwa obywateli, sprawność funkcjonowania administracji publicznej, ale również przebieg procesów gospodarczych, produkcyjnych, usługowych, w rezultacie wszystko to dotyczy bezpieczeństwa państw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofGawkowski">Priorytetem tej ustawy i myślenia o powołaniu Agencji Cyberbezpieczeństwa jest skuteczne realizowanie obowiązku państwa chronienia każdego obywatela i każdej instytucji, która w Polsce funkcjonuje korzystając z zasobów szerokiego obszaru cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofGawkowski">Odpowiedzialność Agencji Cyberbezpieczeństwa byłaby w odpowiedzialności prezesa Rady Ministrów, tzn. byłby to podmiot umiejscowiony w nadzorze premiera oraz ściśle współpracujący z innymi podmiotami i będący jednocześnie głównym obszarem do spraw ochrony przestrzeni cybernetycznej w Polsce. Agencja będzie podmiotem, w którego kompetencjach byłoby gromadzenie danych z różnego rodzaju innych, obecnie funkcjonujących agencji, jak: Agencja Wywiadu, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, ale również Policja. Zgodnie z tymi kompetencjami agencja, między innymi zarządzałyby ośrodkami danych i dawała poczucie, że specjaliści, którzy zostaną w niej zatrudnieni będą stanowili pierwszą zaporę przed niebezpieczeństwem wykorzystania technologii przeciwko obywatelom.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KrzysztofGawkowski">W związku ze złożeniem tej ustawy dostaliśmy opinię Biura Analiz Sejmowych, w której BAS słusznie zwróciło uwagę na konieczność poprawy przepisów dotyczących warunków posiadania obywatelstwa polskiego. Zgodnie z rekomendacją z tej opinii złożyłem autopoprawkę do projektu ustawy o Agencji Cyberbezpieczeństwa. Do czasu jej rozpatrzenia chciałbym poprosić o przerwę w opiniowaniu tej ustawy. Mam nadzieję, że będzie to termin bardzo szybki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Dziękuję bardzo. Wola wnioskodawcy jest dla na wiążąca, choć oczywiście możemy procedować i głosować dziś nad tym projektem wraz ze złożoną autopoprawką. Jeżeli została złożona, to oczywiście możemy zarządzić jej doręczenie. Jeżeli jednak chcecie państwo, żeby się to odbyło na innym posiedzeniu Komisji, to oczywiście nie ma przeciwwskazań.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ArkadiuszMyrcha">Rozumiem, że dziś przerywamy. Mamy uzasadnienie tego projektu. Wszystkim zostanie doręczona poprawka i na innym posiedzeniu odbędzie się głosowanie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ArkadiuszMyrcha">Przechodzimy do kolejnego projektu ustawy – Tanie paliwo. Przedstawicielem wnioskodawców jest pan poseł Artur Dziambor, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArturDziambor">Na wstępie chcę powiedzieć, że jest mi niezmiernie miło i bardzo się cieszę z tego, że nasza ustawa jest procedowana, ponieważ jest to pierwsza ustawa Konfederacji, która została dopuszczona do tej procedury.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ArturDziambor">Myślę, że jest to ustawa w dużym stopniu zgodna z tym, czego, po pierwsze, oczekują dziś Polacy, a po drugie, co już zostało dokonane na poprzednim posiedzeniu Sejmu. Wiemy, że rząd w ramach Tarczy Antyinflacyjnej zajął się obniżaniem części podatków obciążających paliwo. Dokonała się obniżka akcyzy i obniżka VAT. Tutaj wchodzimy z tym, co jest w naszym projekcie ustawy, ponieważ my zaprojektowaliśmy 4 kroki. Pierwszy to obniżka akcyzy o jeszcze dalsze stopnie. Zapisaliśmy w ustawie, że w okolice 10%. Obniżka opłaty paliwowej z 2,9 na 1,7. To jest to, co zostało wcześniej podwyższone. Teraz my chcemy wrócić do tego, co było wcześniej. Likwidacja opłaty emisyjnej, która została wprowadzona przez poprzednie rządy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ArturDziambor">Najważniejsza jest propozycja obniżki VAT do 15%. Tutaj muszę wkroczyć z tym co stało się 2 tygodnie temu. Sejm przegłosował obniżkę VAT na pół roku do 8%. Wiemy jednak, że jest to niezgodne z ustawą o VAT obowiązującą w Unii Europejskiej. Z BAS otrzymaliśmy informację, że obniżanie VAT do 15%, czyli więcej niż Sejm już przegłosował, również jest niezgodne z europejską ustawą o VAT. Jeżeli udałoby się naszemu rządowi wynegocjować w UE chociażby tymczasowe obniżenie VAT, to wtedy my złożymy autopoprawkę obniżającą VAT do tego poziomu, jednak nie na 6 miesięcy, ale na stałe. O tym też mówiliśmy w czasie procedury sejmowej, kiedy była procedowana Tarcza Antyinflacyjna. W tym momencie jest ona wprowadzana do końca lipca, a my chcemy, żeby funkcjonowała ona na stałe.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ArturDziambor">Zgodnie z tym co rząd zaplanował możemy oczekiwać, że wkrótce cena paliwa spadnie do około 5 złotych. Po wprowadzeniu zmian z naszej ustawy byłoby to w okolicach 4,10 zł za litr. Będzie tak, gdyby przyjąć wszystko, co w naszej ustawie zaplanowaliśmy i gdybyśmy rzeczywiście zdecydowali się na te kroki. Widzę po działaniach rządu, że jest na to wyjątkowo dobra pogoda i wielka szansa.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ArturDziambor">Liczę na poparcie całej opozycji, ponieważ myślę, że wszystkim nam powinno zależeć na tym, żeby paliwo było jak najtańsze, a jego obciążenia podatkowe jak najniższe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Dziękuję bardzo. Panie pośle wspomniał pan o przedłożeniu poprawki. Rozumiem, że nie jest ona na dziś gotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArturDziambor">Nie, ponieważ czekamy z dalszą procedurą na to, jak rząd sobie poradzi z UE w kwestii tych 8%. Dwa tygodnie temu Sejm przegłosował obniżkę VAT do 8% i to jest niezgodne z europejską ustawą o VAT. Jeżeli rząd dostanie zgodę UE na to, żeby taką obniżkę przeprowadzić, to rozumiem, że i w naszej ustawie nie będzie wątpliwości co do tego, że można to zrobić. Dziś takie wątpliwości, w związku z tym co dostaliśmy z BAS, jeszcze są.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Dziś mamy kłopot, jak się do tego ustosunkować, skoro ustawa jest niezgodna z prawem europejskim. Jeżeli wyrażacie wolę, aby poczekać na rozstrzygnięcie tej sprawy na poziomie rządowym, to poczekamy. Wtedy będziemy mieli jasność i posłowie nie będą mieli tego kłopotu, żeby głosować w tej sprawie warunkowo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ArkadiuszMyrcha">Poczekamy, zobaczymy co się wydarzy. Najwyżej panowie złożą autopoprawkę. Nie ma co ukrywać, że dzisiejsze głosowanie też nie nadaje biegu legislacyjnego temu projektowi. Zostaje on tylko zaopiniowany dla pani marszałek, co nie znaczy, że będzie procedowany przez komisje.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ArturDziambor">Możemy tak zrobić, choć nie ma za bardzo sensu zwlekać, gdy już ta ustawa trafiła do Komisji. Ta procedura, która się zaczęła 2 tygodnie temu, musi się zakończyć w ciągu najbliższych 2 tygodni. Będzie wiadomo co z tymi 8% VAT.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ArturDziambor">Oznacza to, że my się nie zdążymy spotkać, a już będziemy wiedzieli, że cena paliwa została rzeczywiście obniżona. Zatwierdzenie tej ustawy i przesłanie jej do pani marszałek dziś nie zmieni żadnego trybu, bo dalsza procedura naszej ustawy będzie pewnie za kilka miesięcy. Tak długo jak będzie obowiązywała Tarcza Antyinflacyjna ta ustawa nie będzie wchodziła pod obrady komisji i Sejmu. Dobrze byłoby nadać jej numer druku i potem oczekiwać.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Sugeruję, że mając taką wątpliwą opinię BAS pani marszałek może dać negatywną opinię i mieć sprawę załatwioną. Może lepiej poczekać te 2 tygodnie i dać posłom szansę poparcia sprawy i wydania pozytywnej opinii o tym projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ArturDziambor">Absolutnie się nie upieram.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Sugeruję takie rozwiązanie, bo z obecną opinią BAS ciężko będzie zaopiniować ten projekt pozytywnie. Nie możemy patrzeć na inne projekty, na inne przyjęte przez Sejm ustawy, bo mamy to, co mamy w tym projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ArturDziambor">O tyle nie jest to współgrające z tym co przegłosowaliśmy w Sejmie. To co przegłosowaliśmy w Sejmie 2 tygodnie temu jest jeszcze bardziej niezgodne z europejską ustawą o VAT. Jeszcze bardziej BAS mógłby protestować przeciwko temu. Obniżka, którą proponujemy jest dwukrotnie niższa niż to, co przegłosował Sejm. Przeszło to przez Sejm i dlatego argumentuję, że można by było zaopiniować pozytywnie naszą ustawę dziś, bez żadnych dalszych konsekwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Komisja nasza spotyka się dość często i wrócimy do tego na następnym posiedzeniu. Nie ma dużego ryzyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Jaki jest wniosek pana posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ArturDziambor">Przychylam się do tego co proponuje pan przewodniczący, jeżeli macie państwo wątpliwości co do tego, czy ta ustawa może zostać przeprowadzona czy nie. W związku z tym, że przegłosowaliśmy w Sejmie obniżkę VAT do 8%, co jest ewidentnie niezgodne z dyrektywą o VAT. Nasza ustawa również została przez was oceniona jako niezgodna z dyrektywą o VAT, a nie jest tak daleko idąca jak to, co przegłosowaliśmy w Sejmie. Myślę, że oczekuje nas autopoprawka. Nie bardzo jest sens zwlekać i odkładać tę ustawę na później, bo i tak dojdzie do niej autopoprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Czyli można ją poddać pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraBartuś">Panie przewodniczący, czy pan wnioskuje o zdjęcie czy wnioskodawca? Można to poddać pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Decyduje wola wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ArturDziambor">Przychylam się do tego, co proponuje przewodniczący, bo przychylam się do jego dobrych rad, ale byłoby dobrze, gdybyście państwo to przegłosowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Panie pośle, na tych dobrych radach wyjdzie pan jak Zabłocki na mydle.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ArturDziambor">Proszę o pozytywne zaopiniowanie tej ustawy, bo tak jak argumentowałem myślę, że nie jest ona w żaden sposób bardziej rażąca niż to, co już dawno mamy. Może tylko pomóc.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewBabalski">Następne posiedzenie będziemy mieli 8 lub 9 lutego. Proszę pana posła, który przedstawiał ten projekt ustawy, aby dał szansę Komisji Europejskiej i polskiemu rządowi, bo może jakieś rozstrzygnięcia zapadną. Wydaje mi się, że tutaj nie będzie żadnej straty czasu, bo i tak będziecie wnosić autopoprawkę. Proponuję, żeby poczekać do następnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Proszę uważać na dobre rady kolegów z koalicji rządzącej, bo można pan wyjść jak Zabłocki na mydle.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArturDziambor">Nie upieram się, możemy poczekać.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Ta Konfederacja jeszcze długo musi się uczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArturDziambor">Jak mnie straszycie odrzuceniem to wolę poczekać.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Przechodzimy do punktu trzeciego, czyli zaopiniowania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Przedstawiciel wnioskodawców jest pan poseł Stefan Krajewski, bardzo proszę. Pana posła nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Tak to jest z PSL. Najpierw składają a potem nikogo nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewBabalski">Panie przewodniczący, proponuję zdjąć tę sprawę z porządku. Nie ma posła, który mógłby tę sprawę rozszerzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Musimy to odłożyć. W przypadku dwóch pierwszych projektów zostanie nam tylko głosowanie, a projekt trzeci będzie w całości do procedowania. Pan poseł potwierdzał obecność, ale się nie pojawił.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ArkadiuszMyrcha">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji Ustawodawczej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>