text_structure.xml
10.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekKuchciński">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam wszystkich państwa obecnych na sali i będących w połączeniu zdalnym. Witam przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli pana dyrektora Dariusza Zieleckiego i pozostałych gości przybyłych na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekKuchciński">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2019 roku, druk nr 522, w zakresie działania Komisji. Informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Informuję również, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji przez posłów należy wysyłać pod adres e-mail: ksza@sejm.gov.pl.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekKuchciński">W celu uczestniczenia w dyskusji należy zalogować się w aplikacji Polcom. Dane dostępowe otrzymali państwo w poczcie elektronicznej. Jednocześnie informuję, że posłowie, członkowie Komisji, obecni na sali obrad, głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskich. Wówczas nie logujemy się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używamy tabletu. Proszę członków Komisji o zalogowanie się do systemu głosowania i naciśnięcie dowolnego przycisku: za, przeciw, wstrzymanie się, w celu potwierdzenia obecności. Informuję, że w systemie zalogowało się 19 posłów, zatem mamy kworum i możemy przystąpić do pracy na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekKuchciński">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2019 r., druk nr 522. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK pana dyrektora Dariusza Zieleckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DariuszZielecki">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, prezentowane sprawozdanie składa się z sześciu rozdziałów, w których omówiono organizację wewnętrzną oraz wykonanie budżetu NIK, a także, co jest istotne z merytorycznego punktu widzenia, podstawowe dane z działalności kontrolnej NIK wraz z omówieniem realizacji zadań państwa w świetle naszej kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DariuszZielecki">Powiem krótko o statystyce. W 2019 r. w ramach 195 tematów przeprowadziliśmy 2166 kontroli jednostkowych w 1174 podmiotach. Adresaci wystąpień pokontrolnych zgłosili zastrzeżenia do ocen, uwag i wniosków zawartych w 303 wystąpieniach. Sejmowi przedłożono 202 informacje o wynikach kontroli, w tym 97 informacji z kontroli budżetowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DariuszZielecki">Rozdział trzeci sprawozdania, w którym przedstawiono realizację zadań w świetle kontroli NIK w okresie objętym sprawozdaniem NIK, w szczególności skupiał się na kontrolowaniu wewnętrznej aktywności państwa. Zatem, jeśli chodzi o wyniki kontroli, będących w zainteresowaniu Komisji, możemy mówić o wykonaniu budżetu państwa przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz dwóch innych kontrolach przeprowadzonych za granicą w placówkach dyplomatycznych. W pierwszym przypadku wykonanie budżetu, zarówno w części 23 – członkostwo Rzeczpospolitej Polski w Unii Europejskiej, jak i w części 45 – Sprawy zagraniczne, pozwoliło na pozytywną ocenę wykonania budżetu. Należy jednak podkreślić nierozwiązany w ministerstwie od wielu lat problem pomiaru wykonania zadań i działań na poziomie podległych jednostek, tj. brak mierników w ramach układu zadaniowego budżetu utrudnia dokonanie rzetelnej oceny efektywności i skuteczności realizacji planów finansowych podległych jednostek.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DariuszZielecki">Jeżeli chodzi o kontrole zagraniczne, jedną z nich była kontrola dotycząca funkcjonowania placówek zagranicznych ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej oraz projektów pomocowych, którą przeprowadzono w ambasadach w Gruzji, Jordanii i Serbii. Druga kontrola pt. „Wspieranie kultury i oświaty na Wschodzie przez służbę zagraniczną” została przeprowadzona przez delegaturę NIK w Rzeszowie w konsulacie generalnym w Petersburgu. Jeżeli chodzi o kontrolę funkcjonowania placówek, zwróciliśmy uwagę na nieskuteczny nadzór nad gospodarką finansową i realizacją projektów pomocowych. Jak oceniliśmy, nadzór nie chronił przed błędami i nie pozwalał na ich ujawnianie i korektę. W efekcie sprawozdania finansowe i bilanse były nierzetelne, a dokumentacja nie pozwalała na prawidłowe ustalenie majątku. Największe zastrzeżenia dotyczyły ambasady Rzeczypospolitej w Gruzji, gdzie ujawniono między innymi, że w 2008 r. zakupiono nieruchomość tzw. Willa Berica, co w konsekwencji wygenerowało negatywną ocenę. Pomimo wielokrotnych zmian koncepcji wykorzystania, nadal pozostawała niezagospodarowana. W związku z tym uległa degradacji i jej wartość spadała. Wycena wykonana w lutym 2018 r. wykazała, że obecna wartość tej nieruchomości wynosi 15% ceny nabycia.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DariuszZielecki">Warto również wspomnieć o kolejnym problemie służby zagranicznej, ujawnionym w ambasadzie w Ammanie, gdzie przez ponad 10 miesięcy, od lipca 2017 r. do czerwca 2018 r., nie zostało obsadzone stanowisko kierownika referatu administracyjno-finansowego, pomimo że ambasador wielokrotnie występował do ministerstwa o pilne obsadzenie tego stanowiska. W okresie wakatu MSZ trzykrotnie delegowało pracowników, którzy doraźnie wykonywali czynności finansowo-księgowe oraz przygotowywali sprawozdanie. Jednak naszym zdaniem brak stałego zatrudnienia na tym stanowisku nie pozostawał bez wpływu na powstanie w placówce nieprawidłowości w zakresie dokumentowania procesów likwidacji środków trwałych oraz sporządzania dowodów księgowych i ujmowania wydatków w księgach rachunkowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DariuszZielecki">W przypadku kontroli dotyczącej wspierania kultury i oświaty na Wschodzie, przeprowadzonej w konsulacie generalnym w Petersburgu, naszym zdaniem konsulat angażował się w realizację projektów wspierających organizacje polonijne i Polaków mieszkających na terenie okręgu konsularnego. Natomiast zwróciliśmy uwagę na brak ewaluacji długofalowych efektów projektów po ich zakończeniu, co ogranicza możliwość oceny ich skuteczności.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DariuszZielecki">Na koniec mojego wystąpienia chciałbym powiedzieć, że warto zwrócić uwagę na rozdział piąty naszego sprawozdania – współpracę NIK z partnerami zagranicznymi. To jest wizytówka dla zagranicznych partnerów, ale także rodzaj promocji naszego kraju poza jego granicami. W ramach współpracy opisanej na kilkunastu stronach, NIK w szczególności uczestniczyła w kontrolach międzynarodowych, była audytorem zewnętrznych organizacji międzynarodowych. Realizujemy także przeglądy partnerskie na rzecz innych najwyższych organów kontroli, jesteśmy aktywnym członkiem międzynarodowych organizacji najwyższych organów kontroli: INTOSAI oraz EUROSAI.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DariuszZielecki">Kończąc swoje wystąpienie zwracam się z prośbą do Wysokiej Komisji o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję panu dyrektorowi. W tej chwili proszę państwa posłów o ewentualne wypowiedzi lub zadawanie pytań. Proszę bardzo, pan przewodniczący Arkadiusz Mularczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Przed 11 laty zadałem pytanie ówczesnemu ministrowi spraw zagranicznych, panu Sikorskiemu, o udział Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach międzynarodowych i płatności składek z tego tytułu pod kątem efektywności udziału w tych organizacjach i ponoszenia kosztów z tego tytułu. Czy państwo kiedykolwiek badali problematykę, jak wykorzystywany jest udział Rzeczypospolitej w różnych organizacjach, których są dziesiątki a nawet setki, i efektywność wykorzystania naszego udziału w tych organizacjach?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DariuszZielecki">Nie przypominam sobie, żebyśmy obejmowali szczegółową kontrolą uczestnictwo Polski w organizacjach międzynarodowych. Oczywiście sprawdzamy, w ramach corocznego wykonania budżetu państwa, prawidłowość przekazywania składek na ten cel. W latach poprzednich stwierdzaliśmy przypadki, gdy składki nie były płacone w terminie, a nawet występowały odsetki. Natomiast w ostatnim czasie składki, które są pokaźne, były płacone w terminie i od strony formalno-rachunkowej nie mieliśmy problemów. Jednak nie przypominam sobie, abyśmy robili szczegółową kontrolę w latach poprzednich. Na pewno nie w ostatnich latach.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekKuchciński">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie słyszę, zatem możemy uznać, że dyskusja jest zamknięta. Chcę zaproponować, aby Komisja rekomendowała przyjęcie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2019 r. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem przedstawionego sprawozdania? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Kończymy głosowanie. Ogłaszam wyniki. Głosowało 22 posłów – 19 było za, nikt nie był przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarekKuchciński">Informuję, że porządek obrad został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>