text_structure.xml
28.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PiotrPolak">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów i towarzyszące im osoby.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PiotrPolak">Szanowni państwo, przystąpimy teraz do stwierdzenia kworum, podobnie jak to było na poprzednim posiedzeniu Komisji. Przypominam, że posłowie obecni na sali obrad Komisji mogą głosować za pomocą legitymacji poselskich, a państwa posłów nieobecnych na sali proszę o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w aplikacji na tabletach w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PiotrPolak">Stwierdzam, że mamy kworum. Rozpoczynamy obrady. Informuję państwa posłów, że chęć zabrania głosu zdalnie należy zgłaszać poprzez czat w aplikacji Whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę, nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PiotrPolak">Przejdziemy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw – nowy plan działania” (COM(2020) 590 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd reprezentuje pan minister Kościński, minister finansów. Pan minister jest przygotowany i zabierze głos zdalnie. Witamy pana ministra. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszKościński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jestem tutaj też w towarzystwie pani dyrektor Przewalskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrPolak">Witamy serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszKościński">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu do komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, dotyczącego unii rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw – nowego planu działania. Celem komunikatu jest prezentacja kierunkowych działań, których realizacja zdaniem Komisji Europejskiej będzie stanowić zasadniczy postęp w budowie unii rynków kapitałowych. Projekt ten został zainicjowany na forum UE w roku 2015 i od tego czasu jest systematycznie wdrażany poprzez liczne regulacje prawne. Jak wskazuje Komisja, finalizacja projektu unii rynków kapitałowych zyskuje na znaczeniu w związku z kryzysem wywołanym przez pandemię COVID-19. Zdaniem Komisji harmonizacja funkcjonowania rynków kapitałowych poszczególnych państwa członkowskich może bowiem przyspieszyć odbudowę gospodarki UE po pandemii, zapewnić finansowanie niezbędne do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu, doprowadzić do stworzenia Europy na miarę ery cyfrowej oraz umożliwić sprostanie wyzwaniom społecznym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszKościński">Zaproponowany przez Komisję plan działań opiera się na czterech obszarach: po pierwsze odbudowie unijnej gospodarki, po drugie przejściu na zieloną gospodarkę i cyfrowej transformacji, po trzecie na gospodarce sprzyjającej włączeniu społecznemu i po czwarte poprawie globalnej konkurencyjności UE i otwartej strategicznie autonomii.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszKościński">W ramach tych filarów Komisja zobowiązała się do realizacji szesnastu działań, między innymi takich jak: utworzenie ogólnounijnej platformy, która zapewni inwestorom płynny dostęp do informacji finansowych, informacji o przedsiębiorstwach związanych ze zrównoważonym rozwojem; wspieranie dostępu do rynku publicznego w celu ułatwienia dostępu małym i innowacyjnym przedsiębiorstwom do zróżnicowanych źródeł finansowania; przegląd ram prawnych dotyczących europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych w celu skierowania większego finansowania długoterminowego do przedsiębiorstw i na projekty infrastrukturalne i przegląd obecnych ram regulacyjnych dotyczących sekurytyzacji w celu zwiększenia akcji kredytowych prowadzonych przez banki na rzecz unijnych przedsiębiorstw, a w szczególności MŚP.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszKościński">W opinii rządu RP większość działań zaproponowanych w komunikacie wydaje się właściwie odpowiadać na wyzwania stojące przed państwami członkowskimi i Komisją Europejską, a ich realizacja może się przyczynić do przezwyciężenia obecnego kryzysu gospodarczego oraz ukończenia projektu unii rynków kapitałowych. Rząd RP podziela opinię, że w kontekście obecnego kryzysu spowodowanego COVID-19 rozwój europejskich rynków kapitałowych i ukończenie projektu CMU staje się jeszcze bardziej istotne. Pomoc rządów i banków centralnych poszczególnych państw członkowskich jest bowiem w pierwszej fazie kryzysu koniecznością, niemniej wiele przedsiębiorstw dotkniętych przez obecny kryzys będzie wymagało znacznego finansowania pozyskanego na rynku kapitałowym również w późniejszym okresie. Samo finansowanie bankowe może się okazać w tym przypadku niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszKościński">Rząd RP popiera przede wszystkim inicjatywy nakierowane na zniesienie nieproporcjonalnych obciążeń dla emitentów, zwłaszcza emitentów sektora MŚP, czy też utworzenie ogólnoeuropejskiego publiczno-prywatnego funduszu dla pierwszych ofert publicznych. Rząd docenia także postulaty dotyczące wykorzystania technologii cyfrowych w ładzie korporacyjnym i w interakcjach z akcjonariuszami, a także nacisk na podjęcie działań edukacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku kapitałowego i budowy zaufania europejskich społeczeństw do produktów oferowanych przez ten rynek. Niemniej rząd RP zauważa, że propozycje dotyczące centralizacji nadzoru na poziomie UE wykraczają poza zmiany konieczne dla funkcjonowania CMU i są próbą wprowadzenia rozwiązań, które zostały już odrzucone w ramach kompromisu dotyczącego niedawno przyjętego pakietu na rzecz systemu europejskiego nadzoru ESA. W pierwszej kolejności należy bowiem poczekać na efekty ostatnich zmian w tym zakresie. Ponadto w opinii rządu zaprezentowane przez Komisję kierunkowe działania będą wymagały na etapie prac nad właściwymi aktami legislacyjnymi szerokich konsultacji oraz dogłębnej analizy wpływu proponowanych rozwiązań na poszczególnych uczestników polskiego rynku finansowego. Wyniki tych konsultacji będą warunkowały stanowisko rządu na dalszym etapie prac nad projektem unii rynków kapitałowych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszKościński">Mając na uwadze powyższą informację, zwracam się do Wysokiej Komisji z uprzejmą prośbą o przyjęcie stanowiska rządu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrPolak">Dziękuję panu ministrowi. Posłem sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Grzegorz Gaża. Pan poseł zabierze głos zdalnie. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzGaża">Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie ministrze, panie i panowie posłowie, unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw to inicjatywa podjęta przez Komisję Europejską w 2015 r. Jej celem jest uruchomienie dodatkowych środków finansowych, które z jednej strony mają służyć realizacji priorytetowych celów gospodarczych UE, jak na przykład wprowadzenie zielonego ładu, transformacji cyfrowej czy w obecnej sytuacji – odbudowie unijnej gospodarki po pandemii. A z drugiej strony środki te mają stanowić wsparcie dla przedsiębiorców. Budowa jednolitego rynku kapitałowego ma za zadanie obudzenie gospodarki UE i rynku pracy poprzez pchnięcie w te obszary nowych środków finansowych i w ten sposób wzmocnienie i uzupełnienie tradycyjnych form wspierania przedsiębiorców przez finansowanie ze strony banków. Działanie to powinno przyczynić się do pobudzenia gospodarki UE, stwierdzenia możliwości nowych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#GrzegorzGaża">Jak słyszeliśmy przed chwilą, przyjęcie założeń, że przedsięwzięcie to musi mieć charakter długoterminowy i kompleksowy jest słuszne. W zaistniałej sytuacji należy udzielić pełnego poparcia stanowisku rządu RP w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrPolak">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję w tym punkcie dzisiejszego posiedzenia Sejmu. Czy ktoś chce się wypowiedzieć w sprawie tego dokumentu? Zdalnie nikogo nie mamy. Nie widzę, nie słyszę. Wobec powyższego, czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu, którą przed chwilą usłyszeliśmy? Nie widzę, nie słyszę sprzeciwu. Wobec powyższego stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentu o sygnaturze COM(2020) 590 wersja ostateczna i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrPolak">Przechodzimy teraz do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie unijnej strategii w zakresie płatności detalicznych (COM(2020) 592 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd reprezentuje w tym punkcie również pan minister Tadeusz Kościński. Bardzo proszę, panie ministrze, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszKościński">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu do komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie unijnej strategii w zakresie płatności detalicznych COM(2020) 592. Przedmiotowa strategia przedstawia zestaw działań oraz inicjatyw na szczeblu unijnym, których podjęcie ma się przyczynić do zapewnienia dynamicznego rozwoju rynku płatności detalicznych w UE, tak aby rynek ten stawał się coraz bardziej konkurencyjny i innowacyjny i zapewniał użytkownikom usług płatniczych bezpieczne i łatwo dostępne metody dokonywania płatności.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszKościński">Działania przewidziane w strategii koncentrują się wokół czterech głównych obszarów, którymi są: po pierwsze – coraz bardziej cyfrowe rozwiązania w zakresie płatności o zasięgu ogólnoeuropejskim, wykorzystujące w coraz większym stopniu płatności natychmiastowe, po drugie – innowacyjne i konkurencyjne rynki płatności detalicznych, po trzecie – wydajne i interoperacyjne systemy płatności detalicznej oraz inne infrastruktury wspierające, po czwarte – efektywne płatności międzynarodowe, w tym przekazy pieniężne.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszKościński">Rząd RP co do zasady pozytywnie odnosi się do działań i postulatów ujętych w przedmiotowej strategii, wskazując, że powyższe cztery filary zidentyfikowane przez Komisję Europejską wydają się trafnie wskazywać na kluczowe zagadnienia wymagające konkretnych i zharmonizowanych na poziomie UE działań. Działania takie w istocie mogą się przyczyniać do dalszego rozwoju europejskiego sektora usług płatniczych, co w konsekwencji powinno przynieść istotne korzyści dla użytkowników usług płatniczych w Europie. W rozwinięciu powyższych postulatów Komisja Europejska wskazała przede wszystkim na gotowość dalszego pełnienia aktywnej roli w zakresie zwiększania konkurencyjności europejskich rozwiązań płatniczych, w tym poprzez wspieranie akceptacji płatności cyfrowych przez europejskich przedsiębiorców czy chociażby szersze wykorzystanie płatności natychmiastowych oraz potencjału związanego z funkcjonowaniem jednolitego obszaru płatności w euro SEPA, również w kontekście budowy jednolitego rozwiązania płatniczego w całej UE.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszKościński">W celu zapewnienia konkurencyjności unijnego rynku usług płatniczych Komisja Europejska istotne znaczenie przypisuje także konieczności pełnego wykorzystania potencjału otwartej bankowości, zapewnieniu jak największego poziomu bezpieczeństwa płatności detalicznej, uwzględnieniu ryzyk związanych z wykorzystaniem innowacyjnych technologii, ale również koniczności zapewnienia przejrzystego i sprawiedliwego dostępu do systemów płatności. Bez wątpienia stały rozwój innowacji technologicznych oraz ich coraz częstsze wykorzystywanie do budowy nowych, wygodniejszych i szybszych rozwiązań płatniczych wiąże się z występowaniem nowych form ryzyka dla użytkowników usług płatniczych. Powyższe może prowadzić do negatywnych skutków w postaci zwiększonej liczby nadużyć finansowych oraz nieautoryzowanych transakcji. Konieczne jest zatem stałe podejmowanie odpowiednich wysiłków zmierzających do zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony konsumentów, tak aby nowoczesne metody płatności były w maksymalnym stopniu bezpieczne. Spójna unijna strategia w zakresie płatności detalicznych jest w ocenie rządu RP właściwym elementem realizacji powyższego postulatu. Mając na uwadze powyższą informację, zwracam się do Wysokiej Komisji z uprzejmą prośbą o przyjęcie stanowiska rządu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrPolak">Dziękuję, panie ministrze. Widzę, że pan poseł sprawozdawca jest już przygotowany do zabrania głosu zdalnie. Bardzo proszę, panie pośle. Głos zabierze pan poseł Jarosław Wałęsa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławWałęsa">Dziękuję, panie przewodniczący. Ta strategia zawiera szereg działań oraz inicjatyw, co jest oczywiste – dynamiczny rozwój rynku płatności detalicznej. Jednocześnie musimy zauważyć rzeczywistość, o której wspomniał pan minister. Wszystkie te rozwiązania stają się coraz bardziej cyfrowe, czyli jednocześnie stają się natychmiastowe. I tutaj UE musi zrobić wszystko, żeby zapewnić konkurencyjność europejskim usługodawcom płatniczym w skali światowej. Czyli z jednej strony musimy podnosić zaufanie konsumentów do tych rozwiązań, a jednocześnie musimy pamiętać o tych czterech filarach, o których wspomina Komisja Europejska, żeby zabezpieczyć korzyści z kolejnej ochrony konsumentów, a jednocześnie żebyśmy zwracali uwagę na problemy, które też z tego oczywiście będą wynikały, jak pranie brudnych pieniędzy czy finansowanie terroryzmu, czy cyberataki. To jest rzecz oczywista.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JarosławWałęsa">Oczywiście musimy pamiętać w tym względzie, że unijny rynek płatności jest nadal w dużej mierze rozdrobniony na poszczególne państwa członkowskie. Jeżeli więc w dalszym ciągu mamy większość krajowych rozwiązań płatniczych opartych na kartach czy różnych płatnościach natychmiastowych, to ten cały system nie działa w wymiarze transgranicznym. I tutaj zdecydowanie należy pomyśleć o harmonizacji i usprawnieniu tego wszystkiego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JarosławWałęsa">Jeśli chodzi o skutki tych propozycji, to oczywiście one są trudne do oszacowania, bo to są na razie komunikaty. Jeżeli mamy komunikat, to jest to dokument konsultacyjny Komisji Europejskiej, czyli jako taki nie ma żadnych skutków prawnych, ale na pewno należy się cieszyć z tego, że Komisja Europejska zwraca uwagę na te wszystkie elementy, które usprawnią rynek płatności w UE, ale też uczynią go bardziej konkurencyjnym.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JarosławWałęsa">Tak jak powiedziałem, to jest na razie komunikat, więc nie ma się tu co za bardzo spinać. Trzeba poczekać na konkretne, dokładne rozwiązania, ale cieszę się bardzo, że to zostało przedstawione przez Komisję Europejską. Cieszę się, że polski rząd wspiera te pomysły, ale oczywiście musimy poczekać ze wszystkimi dodatkowymi, szczegółowymi rozwiązaniami w przyszłości. Można też dodać, że wczoraj Komisja Europejska zaprezentowała szereg rozwiązań cyfrowych, które również mają wpływ na dalszy rozwój społeczeństwa cyfrowego, jeśli można tak to nazwać.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JarosławWałęsa">Dziękuję serdecznie i cieszę się, że takie rzeczy są komunikowane i są przygotowywane przez Komisję Europejską.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrPolak">Dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce się wypowiedzieć w sprawie omawianego dokumentu? Nie widzę, nie słyszę. Wobec powyższego chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentu o sygnaturze COM(2020) 592 wersja ostateczna i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrPolak">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 (COM(2020) 593 wersja ostateczna) i odnoszącego się niego projektu stanowiska RP. Rząd reprezentuje w tym punkcie również pan minister Tadeusz Kościński. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszKościński">Dziękuję. Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937, COM(2020) 593. Przedmiotowy wniosek ma na celu stworzenie jednolitych ram prawnych regulujących zagadnienia kryptoaktywów, w odniesieniu do których nie znajdują zastosowania obecnie obowiązujące unijne ani też krajowe przepisy dotyczące usług finansowych, a także funkcjonowanie dostawców usług w zakresie tych kryptoaktywów oraz ich emitentów. W tym zakresie projektowane rozporządzenie będzie częścią pakietu dotyczącego finansów cyfrowych Komisji Europejskiej. Tym samym projekt wpisuje się więc w ogólny kierunek działań podejmowanych przez Komisję Europejską w celu budowy cyfrowej Europy i gospodarki zdolnej do sprawnego dostosowania się do dynamicznie zachodzących zmian spowodowanych stale postępującą digitalizacją różnych sfer z życia społeczno-gospodarczego. Rozporządzenie, jako akt obowiązujący bezpośrednio, zastąpi obecnie funkcjonujące w poszczególnych państwach członkowskich UE uregulowanie krajowe, dotyczące kryptoaktywów. Aktualny brak całościowych regulacji i nadzór nad podmiotami działającymi w tym obszarze – zarówno nad emitentami, jak i podmiotami świadczącymi usługi w zakresie kryptoaktywów – generuje podwyższone ryzyko pojawiania się w tym obszarze przestępstw prania pieniędzy, oszustw finansowych, manipulacji rynkowej czy też finansowania terroryzmu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszKościński">Rząd RP co do zasady popiera wniosek rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków kryptoaktywów, wskazując jednocześnie, że szereg rozwiązań wymaga dopracowania na poziomie technicznym. Projektowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie do dostawców usług w zakresie wspomnianych kryptoaktywów i ich emitentów, ustanawiając jednocześnie jednolite wymogi w zakresie przejrzystości i ujawnienia informacji w odniesieniu do emisji, działalności, organizacji i zarządzania dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, a także przepisy dotyczące ochrony inwestorów i konsumentów oraz środki służące zapobieganiu nadużyciom na rynku.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszKościński">Co ważne, rozporządzenie wprowadza wyraźne rozróżnienie pomiędzy kryptoaktywami, tak zwanymi tokenami, powiązanymi z aktywami, zwanymi asset-referenced tokens, kryptoaktywami będącymi pieniądzem elektronicznym, czyli e-money tokens, oraz pozostałymi kryptoaktywami. Poddanie podmiotów z branży kryptoaktywów spójnym zasadom funkcjonowania oraz nadzorowi powinno się przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa oraz poziomu ochrony klientów, co wydaje się niezbędne na drodze do jak najpełniejszego wykorzystania potencjału związanego z kryptoaktywami. Stworzenie odrębnego systemu dla kryptoaktywów, które nie są instrumentami finansowymi, powinno również wywrzeć pozytywny skutek w zakresie zapewnienia integralności i stabilności rynku. Może także przyczynić się do uporządkowanego rozwoju możliwości pozyskiwania finansowania przez niektóre przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#TadeuszKościński">Mając na uwadze powyższą informację, zwracam się do Wysokiej Komisji z uprzejmą prośbą o przyjęcie stanowiska rządu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrPolak">Dziękuję panu ministrowi. Posłem sprawozdawcą do tego dokumentu jestem ja. Powiem kilka słów na ten temat.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PiotrPolak">Szanowni państwo, temat, którym się dzisiaj zajmujemy, czyli rynek pieniądza elektronicznego, rynek kryptoaktywów, został dostrzeżony przez UE już w 2015 r. Wtedy też została przyjęta stosowna strategia jednolitego rynku cyfrowego w całej zjednoczonej Europie. W 2018 r. Komisja Europejska przedstawiła plan działania w zakresie technologii finansowej, który właśnie w dużej części dotyczył kwestii szerokiego i bezpiecznego wykorzystania kryptoaktywów, którymi obrót w dniu dzisiejszym zasadniczo nie jest regulowany przez kompletne i komplementarne unijne przepisy. Na dzień dzisiejszy kilka państw członkowskich już wdrożyło swoje indywidualne rozwiązania dotyczące niektórych zagadnień związanych z kryptoaktywani, ale nie ma jednolitego dokumentu. To rozporządzenie powinno więc zapobiec powstawaniu rozbieżnych – mówił o tym pan minister – przepisów krajowych, a tym samym zapobiec fragmentacji rynku w tym zakresie, a te rozwiązania, które są proponowane, powinny zapewnić wysoki poziom pewności prawa oraz zmniejszenia kosztów administracyjnych i transakcyjnych dla przedsiębiorstw świadczących usługi właśnie w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PiotrPolak">W Polsce takich przepisów, które odnoszą się bezpośrednio do zagadnień kryptoaktywów, obecnie nie mamy, wobec powyższego, gdy tylko pojawiło się stosowne rozporządzenie, ono wpłynęło do nas niedawno, bo w listopadzie br., konkretnie 12 listopada, tak jak przewidują formalne przepisy, dalszym krokiem procedowania tego dokumentu jest posiedzenie i obrady naszej Komisji, na której właśnie dzisiaj się zajmujemy tym dokumentem. W konkluzji można powiedzieć, że to rozporządzenie wypełnia istniejącą lukę i tworzy jednolite unijne ramy prawne rosnącego rynku kryptoaktywów. Proponowane rozwiązania powinny zachęcić do rozwijania i wdrażania innowacyjnych usług cyfrowych, wykorzystujących technologię blockchain, a także zwiększyć poziom ochrony prawnej emitentów kryptoaktywów, dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, inwestorów oraz konsumentów. Myślę, że stanowisko rządu, które pan minister przedstawił w tym temacie, jest jak najbardziej do poparcia i przyjęcia. Tak że dziękuję w tym momencie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PiotrPolak">Chciałbym teraz otworzyć dyskusję i zapytać, czy są jakieś pytania. Pani przewodnicząca Pomaska ma pytanie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, jesteśmy zaszczyceni, że bierze pan udział w dzisiejszym posiedzeniu Komisji, w temacie oczywiście niezwykle ważnym. To jest rzadkość, że konstytucyjny minister bierze udział w posiedzeniu Komisji. Ale też w związku z tym, korzystając z pana obecności, bo wczoraj nie było okazji, chciałam pana zapytać, dlaczego nie był pan wczoraj obecny na debacie budżetowej, niezwykle ważnej, na posiedzeniu plenarnym. To się chyba nie zdarza, żeby minister finansów nie był obecny na debacie budżetowej. W imieniu wielu posłów, którzy brali udział w tej debacie, chciałam prosić o odpowiedź na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrPolak">To nie jest akurat przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, ale jeśli pan minister uważa za stosowne, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszKościński">Byłem na Radzie Ministrów. Nie mogę być w dwóch miejscach naraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrPolak">Dobrze. Dziękuję panu ministrowi. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w tym temacie? Jeszcze pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaPomaska">Panie ministrze, to bardzo pana proszę, żeby pan poinformował premiera, że to jest sytuacja kuriozalna, że posłowie są oburzeni, że o tak ważnej sprawie jak budżet państwa, miliardy złotych z publicznych pieniędzy, żeby te kwestie nie były dyskutowane z udziałem ministra finansów. Chyba coś w rządzie nie działa, skoro tych dwóch spraw nie umiecie organizacyjnie pogodzić. Chociaż wydaje mi się, że pan premier powinien pana zwolnić z udziału w posiedzeniu, jeśli odbywa się debata budżetowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrPolak">No dobrze. To wysłuchaliśmy opinii pani przewodniczącej. Ja oglądałem debatę i częściowo też brałem w niej udział. Jestem przekonany, że państwo ministrowie, którzy w niej uczestniczyli, reprezentujący pana ministra finansów, w pełni wypełnili swoje zadanie, doskonale się odnaleźli w tej dyskusji, która była, i odpowiadali na pytania.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PiotrPolak">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie, to wobec powyższego chciałbym zaproponować następującą konkluzję. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy dokument o sygnaturze COM(2020) 593 wersja ostateczna i podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw w tym temacie? Nie widzę, nie słyszę. Wobec powyższego stwierdzam, że ta konkluzja została przyjęta. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PiotrPolak">Przechodzimy do pkt IV, czyli do spraw bieżących. Chciałbym poinformować państwa, że kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się prawdopodobnie 20 stycznia, już w nowym 2021 roku. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie widzę, nie słyszę. Wobec powyższego zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PiotrPolak">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim państwu za aktywny udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>