text_structure.xml 19.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławTyszka">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów i towarzyszące im osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławTyszka">Szanowni państwo, przystępujemy do sprawdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w aplikacji w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Mamy obecnych 26 posłów Komisji. Stwierdzam kworum. Informuję państwa posłów, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji należy wysyłać pod adres e-mail: ksue@sejm.gov.pl.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławTyszka">Czy są inne uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławTyszka">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: przekazane w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej COM(2020) 240, 257, 260, 421, 423; przekazane w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2020) 234, 242, 247, 254, 255, 256, 267, 271, 279, 287; przekazane w trybie art. 3 ust. 2 ustawy z uwzględnieniem art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu COM(2020) 64, 232, 235, 236, 237, 238, 239, 241, 243, 245, 248, 252, 258, 259, 262, 268, 272, 288, 289, 290, 298, 399 JOIN(2020) 8. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławTyszka">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego: Europejski semestr 2020: zalecenia dla poszczególnych krajów (COM(2020) 500 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego stanowiska RP. Rząd reprezentuje pan Marek Niedużak, podsekretarz stanu Ministerstwie Rozwoju. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekNiedużak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mamy dzisiaj dwa dokumenty i ten pierwszy z nich to jest tak zwany dokument okładkowy dla zbioru szczegółowych dokumentów, który obejmuje zalecenia dla poszczególnych 27 państw członkowskich UE. Ponieważ to jest właśnie taki dokument okładkowy, to pozwolę go sobie bardzo krótko umówić.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekNiedużak">Stanowisko rządu jest takie, że zgadzamy się z przedstawioną w tym komunikacie syntetyczną oceną sytuacji, w jakiej znalazła się gospodarka UE w wyniku pandemii. Przyjmujemy do wiadomości te predykcje co do recesji, oczywiście zdając sobie sprawę, że są obdarzone dużą dozą niepewności. Zgadzamy się z Komisją w szczególności, że nie należy obecnie podejmować decyzji o ewentualnym objęciu państw członkowskich procedurą nadmiernego deficytu. W pełni podzielamy zasygnalizowaną w zaleceniach konieczność ochrony miejsc pracy i przeciwdziałania bezrobociu. Tu, z jednej strony taka sama myśl przyświecała działaniom osłonowym podjętym przez stronę rządową, określonych z reguły mianem tarczy antykryzysowej czy w szczególności tarczy finansowej. Jeśli chodzi o płynność, warto też podkreślić, że, mając na myśli te same cele, zdecydowaliśmy się na skorzystanie z przywołanego w komunikacie instrumentu pożyczkowego i mamy podpisaną umowę gwarancyjną z Komisją. Potencjalnie jest to źródło środków, które mogłyby służyć ochronie miejsc pracy czy przeciwdziałaniu bezrobociu. Przyjmujemy do wiadomości ocenę stanu realizacji zaleceń z roku 2019, zdając sobie sprawę z tego, że horyzontalnie w całej Unii przebiega ona w relatywnie powolnym tempie. Jednak nasza gospodarka daje pewne pozytywne sygnały. Widzimy je na poziomie danych dotyczących sprzedaży, produkcji, liczby firm zarejestrowanych aktywnych w CEIDG. Oczywiście zamierzamy jeszcze zwiększyć nasz potencjał inwestycyjny, korzystając ze specjalnie w tym celu stworzonego Europejskiego Funduszu Odbudowy, a w szczególności instrumenty na rzecz odbudowy i zwiększenia odporności.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekNiedużak">Jeszcze raz: zasadniczo rząd zgadza się z przedstawioną w komunikacie oceną. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławTyszka">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Posłem sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Dariusz Rosati. Pan poseł będzie referował dokument zdalnie. Bardzo proszę, panie pośle. Niestety nie słyszymy pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DariuszRosati">Halo? Czy mnie słychać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławTyszka">Tak, słychać pana posła. Bardzo prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie ministrze, przedmiotem naszych obrad dziś jest dokument UE, który podsumowuje semestr europejski i podsumowuje rekomendacje skierowane pod adresem państw członkowskich, rekomendacje dotyczące polityki gospodarczej. W tym roku ten dokument ma charakter szczególny, dlatego że oprócz wszystkich standardowych zaleceń dotyczących zdrowych finansów publicznych, inwestycji, sprawiedliwego podziału produktu krajowego, mamy oczywiście cały szereg rekomendacji dotyczących walki z pandemią.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DariuszRosati">Ten dokument słusznie zwraca uwagę na specyfikę i wskazuje główne, priorytetowe obszary polityki gospodarczej w tak trudnych warunkach. Oprócz wspierania inwestycji i dbania o długookresową konkurencyjność gospodarek europejskich kładzie się tutaj nacisk na (…) na terytorium UE. Dokument jest skoncentrowany wokół czterech głównych priorytetów. Pierwszy to utrzymanie stabilności finansowej. Tu, jak mówił pan minister Niedużak, Komisja Europejska szybko zezwoliła (…) obowiązujących limitów długu i deficytu. To dobra decyzja, ponieważ pozwoliła państwom członkowskim na szybką reakcję w celu podtrzymania gasnącego popytu krajowego i ograniczenia strat wynikających z lockdownu, a także z innych skutków pandemii. Niemniej jednak Komisja zwraca uwagę, aby cały czas pilnować (…) i żeby działania (…) deficytu i długu nie prowadziły do destabilizacji finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DariuszRosati">Drugi priorytet to sprawiedliwość społeczna, gdzie zwraca się uwagę na to, że w okresach (…) biedy, z czym trzeba walczyć, i oczywiście też apel (…) zaangażowanie służby zdrowia, która obciążona jest szczególnie dużymi (…).</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DariuszRosati">Trzecim priorytetem jest zrównoważenie środowiskowe. To jest jeden z głównych kierunków działania UE od kilku lat. Obejmuje nie tylko ochronę środowiska, ale (…) z ociepleniem klimatycznym. Tutaj właściwie Komisja powtarza wcześniejsze swoje rekomendacje, że inwestycje w UE powinny być nakierowane na realizację Zielonego Ładu oraz na rozwój gospodarki cyfrowej.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DariuszRosati">Wreszcie mamy czwarty priorytet, tj. konkurencyjność i wydajność pracy, gdzie utrzymane są priorytety z poprzednich lat, dotyczące innowacyjności i edukacji.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#DariuszRosati">Podzielam stanowisko rządu, że jest to dokument, który, tak jak powiedziałem, stanowi podsumowanie rekomendacji udzielonych poszczególnym krajom. Wydaje się, że układ priorytetów jest właściwy. W dostatecznie mocny sposób odzwierciedla on sytuację pandemiczną w UE, nie traci jednak z pola widzenia strategicznych celów związanych z konkurencyjnością, inwestycjami i wzrostem.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#DariuszRosati">Mam jedną (…) tutaj tradycyjnie, można powiedzieć, zgadza się, jeśli chodzi o ogólny wydźwięk, z celami klimatycznymi UE, ale podkreśla po raz kolejny, że realizacja tych celów powinna uwzględniać specyfikę poszczególnych krajów, jeśli chodzi o realizację celu klimatycznego. I tu oczywiście trzeba się z tym absolutnie zgodzić. Natomiast mam apel do pana ministra. Ta specyfika Polski, wynikająca z faktu bardzo dużego uzależnienia naszej energetyki od węgla (…) do tego, żeby nie podejmować działań związanych z realizacją Zielonego Ładu. My już wiemy, że (…) w perspektywie finansowej, w programie odbudowy środki związane z walką z klimatem będą powiązane z uznaniem celu klimatycznego i z przyjęciem celu klimatycznego. Jeżeli rząd polski będzie się dalej wzbraniał przed uznaniem tego celu, to pamiętajmy, że 50% środków nie trafi do Polski, a są to środki z całą pewnością istotne i powinniśmy o tym pamiętać. A więc apelując do rządu, aby wykazał właściwą elastyczność, oczywiście nie zapominając o specyfice polskiej gospodarki, ale mając także na uwadze długofalowe korzyści wynikające z realizacji (…) propozycja, aby zaakceptować ten dokument i zaakceptować stanowisko rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławTyszka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentu o sygnaturze COM(2020) 500 wersja ostateczna i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławTyszka">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 8 ust. 2 ustawy zalecenia dotyczącego zalecenia Rady w sprawie krajowego programu reform Polski na 2020 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Polskę programu konwergencji na 2020 r. (COM(2020) 521 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd również reprezentuje pan minister Marek Niedużak. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekNiedużak">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, publikacja przez Komisję tego typu zaleceń dla państw członkowskich to jest właśnie jeden z tych stałych elementów cyklu semestru europejskiego na rzecz lepszego zarządzania gospodarczego. Mamy tu wytyczne dotyczące polityki gospodarczej dla poszczególnych państw na najbliższe 12–18 miesięcy. One rzeczywiście, już pan poseł Rosati to wskazywał, w tym roku to jest o tyle wyjątkowe, że mamy zalecenia odnoszące się specyficznie do sytuacji pandemicznej, krótkoterminowe, bo tu są wezwania zarówno zdrowotne, jak i społeczno-gospodarcze, i z drugiej strony, mamy średniookresowe, które, powiedziałbym, są bardziej normalnymi dla semestru europejskiego w zakresie reform inwestycji, które mają wzmocnić trwałe podwaliny wzrostu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekNiedużak">W wymiarze krótkookresowym projekt wskazuje na potrzebę zintensyfikowania wsparcia w obszarze opieki zdrowotnej, ochrony miejsc pracy, zapewnienie przedsiębiorcom płynności. Wskazuje się też na możliwość skorzystania z tak zwanej klauzuli wyjścia paktu stabilności i wzrostu, co ma pozwolić państwom członkowskim na ewentualne zmniejszenie ograniczeń budżetowych w celu walki z kryzysem.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarekNiedużak">Tak jak już przy okazji tego pierwszego dokumentu stanowisko rządu jest oczywiście pozytywne. Akceptujemy taką potrzebę czy też podzielamy ją. Działania dokładnie w tych obszarach przyświecały działaniom ochronnym, osłonowym, podjętym przez Polskę w ramach zwalczania skutków gospodarczych pandemii, szczególnie właśnie, jeśli chodzi o ochronę miejsc pracy w obszarze tak zwanej tarczy antykryzysowej czy bezpieczeństwa finansowego i płynności przedsiębiorstw w obszarze tak zwanej tarczy finansowej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarekNiedużak">Ponieważ kryzys gospodarczy stwarza obawę utraty dochodu z pracy dla części gospodarstw domowych, tym bardziej, wydaje mi się, aktualna jest potrzeba kontynuowania czy utrzymania tych programów społecznych, które udało się wdrożyć w ciągu ostatnich lat. Sztandarowym oczywiście jest 500+ jako źródło, szczególnie w obecnej sytuacji gospodarczej, utrzymania i dochodu, a patrząc z perspektywy gospodarczej, również podtrzymujące również konsumpcję i podtrzymujące wydatki w ramach obrotu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarekNiedużak">Generalnie absolutnie podzielamy wskazówki czy zalecenia w zakresie przywrócenia trwałego wzrostu gospodarczego. Może tylko można wskazać, że naszym zdaniem, zdaniem rządu, ożywianie gospodarki nie może się oczywiście tylko i wyłącznie ograniczać do takich obszarów, jakkolwiek oczywiście niezwykle ważnych, jak digitalizacja czy wspieranie zielonej gospodarki, ale musi też wciąż być miejsce, przestrzeń na wspieranie rozwoju fizycznej infrastruktury. Dobrym przykładem jest chociażby infrastruktura kolejowa, która zresztą przecież wpisuje się w jakiś sposób w zieloną gospodarkę.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MarekNiedużak">Na ten ogólnie wyważony wydźwięk zaleceń z pewnością rzutuje w pewien sposób ostatni punkt, który łączy kwestie poprawy klimatu inwestycyjnego z zapewnieniem niezależności sądownictwa w Polsce. Tutaj rząd podtrzymuje swoje stanowisko, że semestr europejski jest procesem przede wszystkim gospodarczym i nie powinien być mieszany z procedurą z art. 7. Tyle z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławTyszka">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Piotr Polak. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrPolak">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Polska, w dniu 29 kwietnia br. rząd polski przedłożył Radzie UE stosowny krajowy program reform na bieżący rok. Dzień później, w dniu 30 kwietnia, przedłożył stosowny program konwergencji na bieżący rok. Rada UE odniosła się do przedłożonych dokumentów i przedstawiła nam dokument, dość szeroki, który w 30 punktach ujmuje opinie, uwagi. Można powiedzieć, że zalecenia, bo one tak się nazywają, Rady UE do przedstawionych dwóch dokumentów polskiego rządu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrPolak">To, co przed chwilą pan minister mówił w swojej wypowiedzi, odnosi się do tych 30 zredagowanych punktów, zaleceń, które można rzeczywiście ująć węziej i pogrupować je na działania, które powinny być u nas w Polsce podjęte w latach 2020 i 2021, w czterech punktach. Oczywiście w tle jest cały czas pandemia, walka z pandemią, zapobieganie skutkom gospodarczym, w ochronie zdrowia, w oświacie. Generalnie wszystkie zalecenia w systemach rynku pracy odnoszą się również do skutków społecznych, skutków w sektorze usług itd. Te wszystkie działania wymienione są w tych 30 punktach.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PiotrPolak">Tak jak mówił pan minister, z zaleceniami ujętymi w trzech pierwszych punktach polski rząd się zgadza, podkreślając, że wiele z tych zaleceń jest aktualnie realizowanych wcześniej bądź na bieżąco poprzez to wszystko, co polski rząd i polski parlament w zakresie walki z pandemią wirusa od marca br. realizuje, w tych wszystkich wymiarach, o których tu mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PiotrPolak">Jest jedno zalecenie, z którym polski rząd się nie zgadza, czyli szeroko rozumiany klimat inwestycyjny, jakoby zależny od sądów, od tego, co się dzieje w wymiarze sprawiedliwości. Insynuuje się tutaj, że niezależność sądów jest w jakiś sposób zagrożona. Polski rząd z tym się nie zgadza i myślę, że to stanowisko rządu, które jest odpowiedzią na te zalecenia, jest jak najbardziej przez Wysoką Komisję, panie przewodniczący, do przyjęcia i do zaakceptowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławTyszka">Dziękuję bardzo panu posłowi. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Wobec tego chciałbym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 8 ust. 2 ustawy dokument o sygnaturze COM(2020) 521 wersja ostateczna. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławTyszka">Przechodzimy do pkt IV, czyli rozpatrzenia projektu plany pracy na okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2020 r. Projekt planu otrzymali państwo drogą mejlową w dniu wczorajszym. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęcia plan pracy na od 1 sierpnia do 31 grudnia 2020 r. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#StanisławTyszka">Przystępujemy do spraw bieżących. Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się jutro o godzinie 15.00 w tej samej sali. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt V.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#StanisławTyszka">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#StanisławTyszka">Informuję, że zgodnie z uchwałą Sejmu RP z dnia 26 marca br. w sprawie zmiany regulaminu Sejmu RP urzędowym stwierdzeniem przebiegu obrad z posiedzenia Komisji odbytego z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiającym porozumiewanie się na odległość jest zapis audiowizualny. Bardzo państwu dziękuję. Miłego popołudnia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>