text_structure.xml
19.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechSzarama">Witam posłów obecnych na sali i pracujących zdalnie oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechSzarama">Informuję, że posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198 ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechSzarama">Jednocześnie informuję, że posłowie członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechSzarama">Zarządzam próbne głosowanie w celu stwierdzenia kworum. Proszę nacisnąć któryś z trzech przycisków.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo. Proszę sekretariat Komisji o podanie, ilu posłów uczestniczy w posiedzeniu w tej chwili. Mamy kworum? Mamy kworum. Toteż na podstawie tego próbnego głosowania stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WojciechSzarama">Czy są jakieś uwagi do protokołów z poprzednich posiedzeń? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#WojciechSzarama">Stwierdzam przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń wobec niewniesienia zarzutów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#WojciechSzarama">Szanowni państwo, na dzisiejszym posiedzeniu witam panią minister Katarzynę Łażewską-Hrycko głównego inspektora pracy, panią Grażynę Witkowską, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów, oraz pozostałych państwa. Gdybyście państwo mogli się przedstawić, bo mam tutaj więcej nazwisk niż zaproszonych gości.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławMiłoń">Mirosław Miłoń, jestem wicedyrektorem Departamentu Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AnnaŻarek">Anna Żarek, doradca ekonomiczny, Departament Pracy, Spraw Społecznych i Rodziny. Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KatarzynaCichy">Katarzyna Cichy, wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów, Główny Inspektorat Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechSzarama">Proszę bardzo panią minister o przedstawienie do rozpatrzenia i zaopiniowania przez Komisję Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. wraz z analizą NIK w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedłożona Wysokiej Komisji informacja z wykonania budżetu Państwowej Inspekcji Pracy za 2022 r. ma układ analogiczny jak w latach ubiegłych. Zawiera zarówno zwięzłe omówienie realizacji zadań urzędu, jak i syntetyczną prezentację wykonania budżetu, w tym także wykonania wydatków w układzie zadaniowym. W związku z powyższym w moim wystąpieniu chciałabym pokrótce przedstawić najistotniejsze informacje dotyczące wykonania budżetu inspekcji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Zgodnie z ustawą budżetową na 2022 r. plan dochodów urzędu wynosił 2250 tys. zł, podczas gdy wykonanie wyniosło 2859 tys. zł, a więc o 27,1% więcej, niż założyliśmy w planie. Głównym powodem takiego wzrostu było uzyskanie wyższych niż przewidywano dochodów z kar i grzywien nakładanych przez inspektorów pracy oraz wpływów z kar pieniężnych i grzywien administracyjnych nakładanych na pracodawców delegujących pracowników z terytorium RP. Są to dominujące pozycje w strukturze dochodów inspekcji, stanowiące prawie 66% wszystkich dochodów urzędu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Prognoza tych dochodów, ze względu na ich specyfikę – brak danych co do liczby i skali przyszłych naruszeń prawa oraz wysokości kar i grzywien, liczby umorzeń oraz ściągalności należności przekazanych do Urzędów Skarbowych – opiera się głównie na doświadczeniu oraz analizie dochodów z lat ubiegłych. Podobnie jest z szacowaniem dochodów z kar i odszkodowań z tytułu nienależytej realizacji umów przez naszych kontrahentów, odszkodowań za utracone mienie oraz wpływów ze sprzedaży zużytych składników majątkowych. Łącznie z tych źródeł uzyskaliśmy 426 tys. zł więcej, niż planowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">W przedstawionych informacjach staraliśmy się szczegółowo omówić wykonanie dochodów i wyjaśnić różnicę między planem a wykonaniem. Dlatego w moim wystąpieniu ograniczę się do najważniejszych pozycji.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Przejdę teraz do omówienia wydatków budżetowych, zaczynając od planu, który zgodnie z ustawą budżetową na rok 2022 opiewał na kwotę 405 590 tys. zł. W grudniu minister finansów na podstawie polecenia prezesa Rady Ministrów dokonał zmniejszenia planu wydatków inspekcji o kwotę 3456 tys. zł, tj. o kwotę, którą zgłosiłam ministrowi finansów w ramach blokady wydatków bieżących i majątkowych w związku z innym przebiegiem ich realizacji niż pierwotnie założono. Ostatecznie łączny plan wydatków wynosił 402 134 tys. zł, a jego wykonanie wyniosło 397 674 tys. zł, co stanowiło prawie 99% planu. Z tej kwoty 80% stanowiły wynagrodzenia i pochodne od nich, które wyniosły 318 637 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Stan zatrudnienia w urzędzie na dzień 31 grudnia wynosił 2645 etatów, a średnie wynagrodzenie według angaży na ten dzień wynosiło 7340 zł. Natomiast przeciętne miesięczne wynagrodzenie wraz z nagrodami z funduszu nagród, specjalnymi dodatkami motywacyjnym wypłaconymi w 2022 r., a przyznanymi ustawą z 2021 r. nagrodami jubileuszowymi oraz odprawami emerytalnymi było wyższe i wynosiło 8782 zł. Uwzględniając dodatkowe wynagrodzenie roczne, przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 9352 zł.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Kolejną znaczącą grupą wydatków były stanowiące 17% wydatków ogółem pozostałe wydatki bieżące, które wyniosły 69 416 tys. zł, co stanowiło 95% planu zakładanego. Na stronie nr 34 naszego materiału przedstawiliśmy strukturę tych wydatków. Największą pozycję zajmują zakupy usług pozostałych w wysokości 16 391 tys. zł oraz opłaty za administrowanie i czynsze w wysokości 16 389 tys. zł, tj. po 23,6% wydatków tej grupy. Największą pozycję w zakupach usług pozostałych stanowiły koszty utrzymania elektronicznego systemu obiegu dokumentów, użytkowania sieci PIP WAN i inne usługi informatyczne w łącznej kwocie 6088 tys. zł oraz usługi porządkowe, komunalne, przeglądy techniczne instalacji w kwocie 3186 tys. zł. Trzecią pozycję w grupie pozostałych wydatków bieżących zajmuje zakup materiałów i wyposażenia w kwocie 9588 tys. zł, co stanowiło 13,8% wydatków tej grupy. Znaczące pozycje w tej grupie wydatków stanowiły również wydatki na usługi remontowe w kwocie 7084 tys. zł, z czego prawie 70% stanowią wydatki na remont obiektu przeznaczonego na nową siedzibę Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie oraz wydatki na zakup energii w kwocie 5227 tys. zł, a także odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w kwocie 4679 tys. zł, które stanowiły odpowiednio 10,2%, 7,5% oraz 6,8% wydatków tej grupy. Pozostałe wydatki na łączną kwotę 10 058 tys. zł dotyczyły głównie podróży służbowych pracowników, pracowniczych planów kapitałowych, wynagrodzeń bezosobowych, a także ubezpieczeń rzeczowych, składników majątku PIP i stanowiły one 14,5% wydatków tej grupy.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Niższe o 5% wykonanie wydatków od planowanych w tej grupie spowodowane było inną niż przewidywano realizacją wydatków na działalność prewencyjno-promocyjną, np. z winy wykonawcy odstąpiono od umowy na wykonanie i dystrybucję gier edukacyjnych dla dzieci z obszarów wiejskich oraz nie zrealizowano kampanii informacyjno-edukacyjnej w Internecie „Legitna praca”, a także ze względu na przedłużające się procedury zamówień publicznych realizacja wydatków dotyczących produkcji i emisji spotów radiowych w ramach kampanii prewencyjno-kontrolnej „Budowa. STOP wypadkom” przesunęła się na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Ponadto mniej niż pierwotnie zaplanowano wydatkowano na usługi remontowe, w szczególności związane z bieżącą konserwacją maszyn i urządzeń, naprawą samochodów służbowych, co było wynikiem wycofania z użytkowania aut najstarszych i awaryjnych. Jednocześnie poniesiono niższe wydatki na zakup żywności w ośrodku szkolenia, gdyż na początku 2022 r. rząd wprowadził tarczę antyinflacyjną, co skutkowało m.in. obniżeniem podatku VAT na podstawowe produkty spożywcze. W 2022 r. inspektorzy pracy prowadzili czynności kontrolne również w sposób zdalny oraz hybrydowy, łącząc elementy kontroli zdalnej, kontroli bezpośrednich przeprowadzonych w siedzibie firmy, co wpłynęło na niższe wykonanie wydatków na podróże służbowe.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Kolejną grupą wydatków, stanowiącą 2% ogólnej kwoty wydatków, były wydatki majątkowe, które zrealizowane zostały w kwocie 6650 tys. zł, co stanowiło 98,3% planu po zmianach. Z kwoty tej 3560 tys. zł dotyczyło zakupów inwestycyjnych, a 3090 tys. zł – inwestycji budowlanych. Wśród inwestycji budowlanych największe wydatki w kwocie 2451 tys. zł poniesiono na dostosowanie obiektu Oddziału OIP Kraków do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz z modernizacją zewnętrznych dróg komunikacyjnych i placów postojowych oraz przebudową infrastruktury podziemnej. Z kolei dzięki wydatkom na zakupy inwestycyjne udało się doposażyć urząd m.in. w niezbędne macierze dyskowe, jak również nabyć 13 samochodów osobowych na wymianę samochodów wyeksploatowanych, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników i obniży koszty napraw.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Ostatnią grupą wydatków urzędu stanowiły świadczenia na rzecz osób fizycznych w wysokości 2969 tys. zł, które dotyczyły głównie świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ekwiwalentów pieniężnych wypłacanych pracownikom urzędu za te świadczenia.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">W przekazanym Wysokiej Komisji materiale w załączniku nr 4 zaprezentowaliśmy również wydatki, które urząd poniósł na ważną część naszej działalności, tj. prewencję i promocję, które w 2022 r. wyniosły 2471 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Tradycyjnie w materiale zaprezentowaliśmy ponadto wydatki budżetu PIP w układzie zadaniowym, które od lat przypisane są do zadania 14.2 – Budowa nowoczesnych stosunków i warunków pracy. Jako główny cel tego zadania wskazano doprowadzenie warunków pracy w kontrolowanych zakładach do zgodności z przepisami prawa pracy, a miernikiem monitorującym stopień realizacji tego celu jest odsetek kontroli zakończonych wydaniem nakazu decyzji administracyjnej w związku ze stwierdzonymi naruszeniami przepisów prawa pracy. Bardziej szczegółowe dane w tym zakresie mogą znaleźć państwo w naszym materiale.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#KatarzynaŁażewskaHrycko">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękując za uwagę, proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2022 r. w części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Oczywiście w przypadku pytań pozostaję do dyspozycji wraz ze współpracownikami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WojciechSzarama">Czy przedstawiciel NIK chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławMiłoń">Tak. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa przez PIP. Jeżeli chodzi o dochody, to ze względu na ich niewielki udział w dochodach budżetu państwa ich kontrolę ograniczono do przeprowadzenia analizy porównawczej z wynikami roku ubiegłego. W tym zakresie nie stwierdzono nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MirosławMiłoń">Jeżeli chodzi o kontrolę zrealizowanych wydatków, stwierdzono, że ponoszone jest z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych. Nie stwierdzono niecelowego lub niegospodarczego wydatkowania środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MirosławMiłoń">Najwyższa Izba Kontroli także pozytywnie zaopiniowała poprawność sporządzenia rocznych sprawozdań budżetowych i kwartalnych sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Dziękuję serdecznie za uwagę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszŚniadek">Pani minister, panie przewodniczący, szanowni państwo, przez chwilę byliśmy zdezorientowani, bo któryś z państwa posłów zalogowanych chyba nie wyłączył mikrofonu i tutaj mieliśmy wzbogacony dźwięk na posiedzeniu i stąd ta pewna konsternacja. Ale już przystępuję do pracy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszŚniadek">Pani minister szczegółowo przedstawiła sprawozdanie, które formalnie nazywane jest wykonaniem budżetu w części 12 budżetu państwa za 2022 rok. Przejdę teraz do kwestii dochodów, które jak co roku sprawiają trudność w prawidłowym zaplanowaniu, ze względu na konieczność oszacowania skali naruszeń prawa i potencjalnych grzywien. W roku 2022 wykonanie dochodów wyniosło 609 tys. zł, co stanowi wzrost o 27% w porównaniu do planu. Pani główna inspektor wyjaśniła przyczyny tego zjawiska. Natomiast po stronie wydatków wykonanie budżetu również osiągnęło bardzo wysoki poziom, stanowiąc prawie 99% zaplanowanych wydatków. Nie będę już przedstawiał tych wydatków szczegółowo, ponieważ zarówno pani minister, jak i załączona informacja dokładnie to objaśniają.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanuszŚniadek">Natomiast chciałbym się odnieść do wykonania, wskazując, że największa pozycja wydatków to są wynagrodzenia osobowe i pochodne stanowiące 80% całego budżetu. Tutaj też warto zaznaczyć, że kwestie tych wydatków osobowych są niesłychanie istotne, jeśli chodzi o utrzymanie zarówno stanu liczebnego inspekcji, jak i koniecznego pozyskania nowych inspektorów, nowych kadr, żeby sprostać tym coraz liczniejszym zadaniom nakładanych na PIP. Wykonanie tej części budżetu, jak już powiedziałem, stanowiących 80% było też bardzo wysokie i wyniosło 99,9%, czyli prawie w 100% zostało wykonane.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JanuszŚniadek">Druga pozycja w budżecie to pozostałe wydatki bieżące, stanowiąca 17% budżetu, związana z bieżącym funkcjonowaniem urzędu i realizacją zadań statutowych. Ich wykonanie ukształtowało się również na bardzo wysokim, 95-procentowym poziomie zaplanowanej kwoty oczywiście. Wydatki majątkowe zrealizowano w ponad 98% oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych w ponad 93%, opisane to jest szczegółowo w materiale. Myślę, że te dane wskazują na bardzo dobre planowanie i późniejszą precyzyjną realizację tych założonych, zaplanowanych zadań.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JanuszŚniadek">Konkludując, chciałbym stwierdzić, że zarówno pozytywna ocena wykonania budżetu NIK, jak i nasza ocena dobrze opracowanej analizy, czyli czytelnej informacji głównego inspektora pracy, upoważniają mnie do złożenia wniosku o pozytywne zaopiniowanie wykonania budżetu w części 12 budżetu państwa – Państwowej Inspekcji Pracy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechSzarama">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Czy ktoś z posłów ma jakieś pytania, jakieś uwagi? Nikt się nie zgłasza, panie sekretarzu? Nie widzę żadnych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WojciechSzarama">Wobec powyższego zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WojciechSzarama">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2022 r. w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WojciechSzarama">Proszę sekretariat Komisji o podanie wyników głosowania. Głosowało 11 posłów. Za – 10, przeciw – 0, wstrzymał się – 1.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WojciechSzarama">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2022 r. w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#WojciechSzarama">Do przedstawienia opinii Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w zakresie części budżetowej 12 proponuję upoważnić pana posła Janusza Świadka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszŚniadek">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechSzarama">Czy ktoś jest przeciw z państwa posłów? Pan poseł Janusz Śniadek pan przewodniczący wyraża zgodę. Są jakieś głosy przeciwne? Nie ma głosów przeciwnych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WojciechSzarama">Wobec tego uznaję, że Komisja udzieliła panu posłowi Januszowi Śniadkowi pełnomocnictwa do reprezentowania stanowiska naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WojciechSzarama">Proszę państwa, jeszcze jedna uwaga organizacyjna. Do sekretariatu Komisji wpłynęło pismo od pani wicemarszałek Sejmu Małgorzaty Gosiewskiej z informacją, że możliwe jest do zapoznania się stanowisko Narodowego Banku Polskiego w sprawie wystąpienia pokontrolnego NIK. Tak jak powiedziałem, ten materiał jest dostępny w sekretariacie. Jest on bardzo obszerny.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WojciechSzarama">Bardzo dziękuję państwu. Dziękuję pani minister. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WojciechSzarama">Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>