text_structure.xml
30.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TomaszŁawniczak">Szanowni państwo, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam panie i panów posłów. Witam także zaproszonych gości. W szczególności witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a więc panią Agnieszkę Kidę, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana Waldemara Nowaka, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetu w MSWiA, pana Szymona Wróbla, zastępcę dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA, następnie panią Grażynę Wójcik-Król, naczelnika Wydziału Wynagrodzeń i Spraw Administracyjnych w Departamencie Budżetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam także panią Agnieszkę Klimowicz, pełniącą obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli. Witam pana Mirosława Legutko, prezesa Krajowej reprezentacji regionalnych izb obrachunkowych, a także pana Kazimierza Maciejewskiego z Wydziału Administracji Państwowej Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TomaszŁawniczak">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r., jest to druk nr 2306, wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli, co zawiera druk nr 2347, w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe, a więc dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TomaszŁawniczak">Szanowni państwo, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Proponuję więc następującą procedurę. Przedstawiciel rządu przedstawi sprawozdanie do części budżetowej nr 80, następnie przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli przedstawi swoją opinię, następnie zabierze głos poseł koreferent, pan poseł Dariusz Stefaniuk i wreszcie głos zabierze prezes Krajowej reprezentacji RIO, pan Mirosław Legutko. Po wszystkich wypowiedziach odbędzie się dyskusja, którą kończyć będzie przyjęcie opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Czy są jakieś uwagi co do tej procedury? Nie widzę. Przechodzimy więc do rozpatrzenia części 80. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarNowak">Szanowny panie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, w nawiązaniu do przekazanego Wysokiej Komisji sprawozdania z wykonania budżetu państwa za rok 2021 w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe uprzejmie informuję, że dochody i wydatki budżetu państwa realizowane były przez 16 regionalnych izb obrachunkowych. Uzyskane dochody wyniosły włącznie 1981 tys. zł, co stanowi 117,4% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2021 r. Najważniejszymi źródłami dochodów były wpływy z tytułu działalności szkoleniowej i informacyjnej prowadzonej odpłatnie przez regionalne izby obrachunkowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego dla pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i ich jednostek organizacyjnych. Z tego tytułu uzyskano dochody w kwocie 1481 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarNowak">Plan wydatków, ustalony w ustawie budżetowej w kwocie 137 090 tys. zł, został zwiększony w trakcie realizacji budżetu per saldo o kwotę 192 tys. zł, to jest do wysokości 137 282 tys. zł. Zwiększenie wydatków łącznie o kwotę 192 tys. zł zostało dokonane decyzjami ministra finansów, ministra funduszy i polityki regionalnej ze środków rezerw celowych budżetu państwa, pozycja nr 8 – 50 tys. zł i z budżetu środków europejskich, pozycja nr 98 i nr 99, łącznie o kwotę 142 tys. zł z przeznaczeniem na realizację projektu pod nazwą: „Modernizacja sieci komputerowej wraz z wdrożeniem Elektronicznego Zarządzania Dokumentami oraz systemu e-Nadzór w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020 przez RIO Kraków. Kwota 174 tys. zł została ujęta w wykazie wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2021 z przeznaczeniem na dodatkowy fundusz motywacyjny przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu. Zgodnie z art. 20a Ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustawach ustaw, środki te mogą być wydatkowane do 30 listopada 2022 r. Wydatki zostały zrealizowane w wysokości 137 067 tys. zł, co stanowiło 99,8% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarNowak">178 tys. zł, to jest 99,4% kwoty zaplanowanej zostało przeznaczone na świadczenia na rzecz osób fizycznych i zostało przeznaczone na: refundację kosztów zakupu okularów korekcyjnych dla pracowników, świadczenia rzeczowe na podstawie przepisów BHP, ekwiwalent za używanie odzieży roboczej, zwroty kosztów podróży służbowych członkom regionalnej komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych niebędących pracownikami izby oraz na koszty przejazdu świadków, którzy stawili się na wezwanie regionalnych komisji orzekających przy regionalnych izbach obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarNowak">Wydatki bieżące to kwota 134 162 tys. zł, co stanowi 99,8% planu i zostały przeznaczone na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, to jest kwota 109 737 tys. zł oraz pozostałe wydatki bieżące – kwota 24 426 tys. zł, w tym między innymi na: wynagrodzenia bezosobowe członków regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ryczałtowe wynagrodzenia za udział w posiedzeniach dla nieetatowych członków RIO, umowy o dzieło oraz umowy zlecenia dla osób prowadzących szkolenia dla pracowników regionalnych izb obrachunkowych, jak również na zakup materiałów i wyposażenia, remonty obiektów izb i oddziałów zamiejscowych, podróże służbowe, krajowe oraz opłaty za administrowanie i czynsze za budynki. Wydatki te zostały przeznaczone również na zakup usług telekomunikacyjnych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zakup energii, a także na zakup pozostałych usług.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WaldemarNowak">Następna grupa wydatków to są wydatki przeznaczone na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej oraz budżet środków europejskich. Wykonanie w tej grupie wyniosło łącznie 603 tys. zł, to jest 99% zaplanowanej kwoty, z tego w budżecie państwa – 151 tys. zł, natomiast w budżecie środków europejskich – 452 tys. zł. Wydatki dotyczyły projektu, o którym mówiłem wcześniej, to jest Modernizacji sieci komputerowej wraz z wdrożeniem Elektronicznego Zarządzania Dokumentami oraz systemem e-Nadzór w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WaldemarNowak">Wydatki majątkowe stanowiły 2123 tys. zł i zostały zrealizowane w 99,8% planu po zmianach. Środki w kwocie 1952 tys. zł. zostały wydatkowane na zakup sprzętu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania izb, są to między innymi osiem samochodów służbowych, sprzęt informatyczny, licencje na programy i systemy informatyczne. Środki w kwocie 171 tys. zł wydatkowano na realizację przez regionalne izby obrachunkowe niżej wymienionych zadań inwestycyjnych:</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WaldemarNowak">– to po pierwsze wyodrębnienie dodatkowego pomieszczenia na parterze izby z przeznaczeniem na archiwum dla Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy – to jest 17 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WaldemarNowak">– przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej, niezbędnej do ogłoszenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wymianę urządzenia dźwigowego przy ulicy Koszykowej 6a przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Warszawie, na co przeznaczono 3 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WaldemarNowak">– następnie na zakup i montaż klimatyzacji w Zespole Zamiejscowym w Pile przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Poznaniu. Na tę inwestycję przeznaczono 63 tys. zł; oraz</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WaldemarNowak">– na termomodernizację budynku, który również dotyczy Zespołu Zamiejscowego w Pile i to jest 88 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WaldemarNowak">Wynagrodzenia i pochodne zaplanowane w ustawie budżetowej na 2021 r. w łącznej wysokości 111 004 tys. zł zostały naliczone na 217 etatowych członków kolegiów oraz na 1182 osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Plan po zmianach w wynagrodzeniach wyniósł 109 948 tys. zł, z tego 109 929 tys. zł w budżecie państwa i 19 tys. zł w budżecie środków europejskich. Wydatki na wynagrodzenia zostały zrealizowane w łącznej wysokości 109 755 tys. zł przy faktycznym zatrudnieniu 1200 pracowników. Wydatki na wynagrodzenia zostały zrealizowane na poziomie wyższym niż w roku 2020, kiedy to przeznaczono na wydatki 88 956 tys. zł i stanowiły one 104,6% w stosunku do 2020 r.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WaldemarNowak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, w imieniu pana Mariusza Kamińskiego, ministra spraw wewnętrznych i administracji, uprzejmie proszę o pozytywne zaopiniowanie Sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TomaszŁawniczak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TomaszŁawniczak">Teraz proszę o zabranie głosu panią wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli, panią Agnieszkę Klimowicz. Pani dyrektor, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AgnieszkaKlimowicz">Dziękuję bardzo. Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2021 r. w części 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Ocena ta została sformułowana na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w MSWiA, czyli u dysponenta części oraz w czterech regionalnych izbach obrachunkowych w Białymstoku, w Lublinie, w Poznaniu i we Wrocławiu. Na ocenę ogólną złożyły się pozytywne oceny wykonania budżetu państwa wszystkich kontrolowanych podmiotów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AgnieszkaKlimowicz">Kontrola 5,8% wydatków zrealizowanych przez kontrolowane regionalne izby obrachunkowe wykazała, że wydatki zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi, określonymi w Ustawie o finansach publicznych, z wyjątkiem stwierdzonego RIO w Lublinie przejściowego finansowania wydatków budżetowych ze środków finansowych zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz nieprzeprowadzenia rzetelnej kontroli formalno-rachunkowej dokumentacji w RIO we Wrocławiu, stanowiącej podstawę poniesienia wydatku, co skutkowało uiszczeniem przez izbę zapłaty wyższej od należnej. W obu tych przypadkach kwoty nieprawidłowości były znikome i nie spowodowały obniżenia oceny ogólnej. Ponadto w RIO we Wrocławiu NIK stwierdziła nieprawidłowości dotyczące zamówień publicznych, polegające na niesporządzeniu planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych, 42-dniowym opóźnieniu w zamieszczeniu ogłoszenia o wykonaniu dwóch umów, nierzetelnym sporządzeniu protokołu z postępowania, w którym nie wykazano części załączników oraz naruszeniu wewnętrznych uregulowań związanych z szacowaniem wartości zamówienia na zakup dwóch samochodów osobowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AgnieszkaKlimowicz">W MSWiA stwierdzono jedną nieprawidłowość polegającą na zwłoce dysponenta części 80 w powiadomieniu ministra finansów o przeniesieniu wydatków majątkowych poniżej kwoty 100 tys. zł dokonanych trzema decyzjami. Kwoty wykazane w tych decyzjach ministra były w tych przypadkach niewielkie, ale problem polegał na tym, że zastępcy dyrektora Departamentu Budżetu nie mieli upoważnienia do informowania ministra finansów o przeniesieniu wydatków majątkowych dokonanych poniżej kwoty 100 tys. zł. W czasie absencji dyrektora Departamentu Budżetu żaden z jego zastępców nie mógł dokonywać wyżej wymienionych czynności. W trakcie kontroli minister spraw wewnętrznych i administracji udzielił stosownych upoważnień zastępcy dyrektora Departamentu Budżetu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AgnieszkaKlimowicz">Przyjęty w kontrolowanych jednostkach system kontroli zarządczej zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość sporządzenia sprawozdań. Stwierdzona w RIO w Białymstoku nieprawidłowość polegająca na nieujęciu w ewidencji księgowej izby na koniec grudnia 2021 r. kwoty należnej Skarbowi Państwa z tytułu orzeczonych kosztów postępowania przed regionalną komisją orzekającą ds. naruszenia dyscypliny finansów publicznych przy RIO została usunięta w trakcie kontroli NIK i nie spowodowała obniżenia oceny prawidłowości sporządzania sprawozdań. Kwota tej nieprawidłowości również była znikoma.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AgnieszkaKlimowicz">Nie będę powtarzała danych liczbowych dotyczących dochodów i wydatków, natomiast dodam, że przeciętne zatrudnienie w 2021 r. w części 80 wyniosło tak, jak już zostało to powiedziane, 1200 osób i było wyższe w porównaniu do przeciętnego zatrudnienia w 2020 r. o 9 osób. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie na jednego pełnozatrudnionego w 2021 r. wyniosło 6441,90 zł i w porównaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w 2020 r. było wyższe o 170,30 zł, to jest o 2,7%.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AgnieszkaKlimowicz">Warto wspomnieć, że po kontroli wykonania budżetu państwa w 2020 r. Najwyższa Izba Kontroli sformułowała wniosek pokontrolny skierowany do dysponenta części, dotyczący rzetelnego prowadzenia działań nadzorczych wynikających z Ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych w zakresie obsady wakujących stanowisk członków kolegiów orzekających RIO. NIK ustaliła, że w 2021 r. w MSWiA podejmowano szereg czynności monitorujących stan obsady kolegiów w poszczególnych izbach. Wskutek powyższych działań w 2021 r. zmniejszyła się liczba wakatów na stanowiskach członków kolegiów RIO. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję uprzejmie pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TomaszŁawniczak">Proszę teraz o zabranie głosu koreferenta tej części budżetowej, pana posła Dariusza Stefaniuka. Panie pośle, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DariuszStefaniuk">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, tak jak już powiedzieli moi przedmówcy, nie będę już powtarzał tych wszystkich liczb. Mogę jedynie powiedzieć, że zarówno Najwyższa Izba Kontroli, jak i też dane, które przedstawiło nam ministerstwo, mogą tylko wskazywać na to, że rekomendujemy pozytywnie zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu w części 80 dotyczącej regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DariuszStefaniuk">Mogę tylko przypomnieć, że przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych byli na naszej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Rozmawialiśmy na temat wynagrodzeń. Z danych, które zostały nam wszystkim przedstawione wynika, że wydatki na wynagrodzenia zrealizowane zostały na poziomie wyższym niż w 2020 r. Stanowiły 104,6% w stosunku do 2020 r. Wzrost wydatków na wynagrodzenia w 2021 r. był spowodowany nowelizacją ustawy budżetowej. Wydatki na wynagrodzenia w izbach obrachunkowych zostały zwiększone o około 6% funduszu wynagrodzeń osobowych, tym samym w miejsce zlikwidowanego wcześniej w 2021 r. 3% funduszu nagród. Na podstawie znowelizowanej ustawy okołobudżetowej utworzono dodatkowy fundusz motywacyjny dla pracowników. Fundusz wynagrodzeń na ten cel został zwiększony do prawie 4900 tys. zł. To jest 3615 tys. zł dla pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a więc tych 1003 etatów oraz 1281 tys. zł dla etatowych członków kolegiów, czyli tych 197 etatów. Daje to mniej więcej 6500 zł na pracownika. W związku z tym wydaje się, że idziemy w dobrym kierunku. Być może jeszcze nie aż tak, jak pracownicy RIO by sobie życzyli, co wynika z tych rozmów, które tutaj mieliśmy, ale jednakże to, co mówił wtedy bodajże minister Szefernaker na naszej Komisji jest systematycznie wypełniane, dlatego też rekomenduję przyjęcie tego sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TomaszŁawniczak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TomaszŁawniczak">Proszę o zabranie głosu prezesa krajowej reprezentacji regionalnych izb obrachunkowych pana Mirosława Legutko. Panie prezesie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławLegutko">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, już nie będę komentował sprawozdania, bo wydaje mi się, że on jest dla nas pozytywne, tak że przyłączam się do głosów o przyjęcie, natomiast mam tylko takie krótkie sprostowanie dotyczące wynagrodzeń. Średnia to jest średnia. Proszę państwa, tak pan poseł i pani dyrektor mówili, że średnia to jest około 6500 zł, natomiast to jest średnia, która uwzględnia wszystko. Po odliczeniu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych, czyli tego, co dostają indywidualne osoby – tego moim zdaniem nie można doliczać do średniej – ta średnia wynosi już 5713 zł. Po odliczeniu tego funduszu motywacyjnego to jest 5300 zł. Natomiast jeżeli byśmy wzięli samych pracowników wydziału kontroli i Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń, bez tych trzech wielkości to wychodzi – proszę państwa, to są dane szokujące – a mianowicie w przypadku wydziału kontroli jest to 4700 zł brutto, a w przypadku WIAS-u jest to 4076 zł.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MirosławLegutko">Powiem państwu tylko tyle, że z izby warszawskiej w ciągu ostatniego roku odeszło 35 osób na 160 pracowników, oczywiście odchodzą pracownicy najbardziej doświadczeni. Oczywiście tutaj doceniamy pewne działania rządu, natomiast potrzeby izb oceniam w rozmowie z panem ministrem Szefernakerem na 20 000 tys. zł. Plan na dzisiaj wynosi 108 000 tys. zł. Ta rozmowa była jeszcze przed, że tak powiem, wzrostem inflacyjnym. Pan minister tam mówił nam o kwocie o połowę mniejszej. Każda kwota jest dla nas ratująca, natomiast ta sytuacja Warszawy już pokazuje, że tutaj jest wymagana pilna interwencja. Chcę też państwu powiedzieć, że radzimy sobie w ten sposób, że jako prezesi staramy się utrzymać ten trzon kadry, te osoby, które mają najwyższe kompetencje. Co z tego, że mam dziesięciu pracowników, którzy zarabiają po 4000 zł, jeżeli oni nie rozwiążą żadnego problemu prawnego, a my prowadzimy nadzór prawny i robimy kontrolę finansów, w sytuacji gdzie w samorządach pensje zostały uwolnione. Chciałem państwu tylko zwrócić na to uwagę.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MirosławLegutko">Cieszę się, że tutaj zostało to wykazane w sprawozdaniu i dostrzeżone tutaj przez NIK, że izby są kuźnią kadr. Pracownicy przez cały czas podnoszą kwalifikacje. Realizujemy szereg szkoleń i to widać nawet po dochodach ze szkoleń. Teraz też już uruchomiliśmy to w Krakowie. Z mojej strony tylko tyle, na to chciałem państwu zwrócić uwagę. Bardzo dziękuję panom przewodniczącym i członkom Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszŁawniczak">Bardzo dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TomaszŁawniczak">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechSaługa">Dziękuję. Wojciech Saługa, wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, panie przewodniczący. Gratuluję panu koreferentowi właśnie dobrego samopoczucia, że sprawy idą w dobrym kierunku. Dobrze, że pan prezes odezwał się, bo o tych brakach kadrowych już mówimy, mówimy i nic nie wynika z tego mówienia, tylko czarujcie rzeczywistość. 2,7% wzrostu wynagrodzenia – co to jest w stosunku do inflacji, która jest dziś? Jeżeli pan prezes wycenia potrzeby regionalne izb na 20 000 tys. zł, to takie są braki przy tak skromnym budżecie – 20 000 tys. zł. Oczywiście dzisiaj realizujemy nowy budżet, w którym także nic nie ma.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechSaługa">Mam właśnie takie pytanie. Ile jest wakatów? Tutaj pięknie opowiadacie, że wzrosło zatrudnienie. Jest napisane, że o 9 osób wzrosło zatrudnienie, a wakatów, jeżeli tam dobrze wyczytałem, jest ponad 100. Jak wygląda nabór do regionalnych izb obrachunkowych? Czy w ogóle zgłaszają się chętni? Gdzieś w tym obszernym materiale właśnie czytałem, że są kłopoty z naborem. Tutaj kłopoty z naborem nie są dlatego, że praca jest nieatrakcyjna, tylko wynagrodzenia są nieatrakcyjne. Tak jest rok do roku. Przecież pamiętamy to, że uchwalając niedawno budżet na ten rok, mieliśmy znacznie mniejszy wskaźnik wzrostu wynagrodzeń regionalnych izb obrachunkowych niż chociażby tych instytucji, dla których Komisja do Spraw Kontroli Państwowej opiniuje budżety, jak Państwowa Inspekcja Pracy czy Najwyższa Izba Kontroli. Zabijamy tę instytucję. Nie wiem dlaczego. Nie wiem, czy ta instytucja komuś nie pasuje, czy jest zbyt samodzielna. Nie wiem dlaczego. Uparliśmy my się – bo ostatecznie to Sejm zatwierdza, ale proponuje rząd – uparliśmy się, żeby nie dofinansowywać, nie dawać na wypłaty, nie dbać o tę jakże potrzebną instytucję.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WojciechSaługa">Z drugiej strony mamy zapisane: wzrost wydatków na chociażby zakup energii – 29,9%, wzrost wydatków na zakup artykułów spożywczych. Zauważymy, że to się dzieje na skutek wzrostu cen. Nie zwiększono ilości żarówek, tylko na skutek wzrostu cen nastąpił wzrost wydatków na artykuły spożywcze – 29%, wzrost wydatków na ubezpieczenia – 13%, wzrost wydatków na usługi zdrowotne – 13%. To pokazuje skalę inflacji, skalę drożyzny, a wzrost wynagrodzeń to jest 3,6%, jeżeli dobrze to pamiętam. Szanowni państwo, takie są realia.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WojciechSaługa">Mam jeszcze pytanie odnośnie do tej kwoty 184 tys. zł, która została przyznana Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu na rok przyszły. Te środki pojawiły się 21 grudnia jakimś specjalnym rozporządzeniem ministra. Mam pytanie: Czy to tylko dla RIO w Opolu? Co tam się wydarzyło, że te szczególne środki zostały przeznaczone dla RIO w Opolu? Czy też one były dla wszystkich innych? To tu nie wynika z treści tego dokumentu. Czy wszystkie regionalne izby obrachunkowe dostały te środki, a tylko RIO w Opolu nie dało sobie rady z rozdzieleniem tych środków? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TomaszŁawniczak">Czy są jeszcze jakieś inne głosy, zanim oddam głos przedstawicielom ministerstwa? Nie widzę. Proszę bardzo, oddaję głos przedstawicielom Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WaldemarNowak">Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie pośle, jeżeli chodzi o Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu, to była to jedyna izba, która w roku 2021 nie wydatkowała tych środków funduszu motywacyjnego i przeniosła ich wydatkowanie na 2022 r. Pozostałe izby wydatkowały te środki, które zostały im dodatkowo przyznane w znowelizowanej ustawie budżetowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TomaszŁawniczak">Czy są jeszcze jakieś inne głosy? Jeszcze raz pan poseł Wojciech Saługa, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechSaługa">Poprosiłbym pana prezesa o ustosunkowanie się do tych wakatów. Czy są kłopoty z naborem? Ile jest wakatów? To, że zatrudnienie wzrosło o 9 osób, to nie znaczy, że jest super. Tam wynika ze statystyk, że wynagrodzenie wzrosło, chociaż pan prezes mówił, że wynagrodzenie statystycznie wzrosło, ale to miało miejsce wskutek odpraw emerytalnych czy nagród jubileuszowych. Czy są kłopoty z naborami? Czy są takie miejsca, czy takie konkursy, że po prostu nikt nie zgłasza się do pracy? Chciałem to wyjaśnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TomaszŁawniczak">Panie prezesie, proszę o ustosunkowanie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławLegutko">Proszę państwa, są. W Warszawie pan prezes RIO w ogóle nie ma żadnych możliwości. Cały czas są konkursy i to na etatowych członków kolegium, gdzie konkurs jest uregulowany na poziomie ustawy i rozporządzenia, jak też na pracowników, gdzie tutaj są wewnętrzne regulacje w izbach i na zwykłych pracowników. Powiedział mi, że za 3600 zł to on nie znajdzie pracownika w Warszawie, a takimi pieniędzmi dysponuje.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MirosławLegutko">Proszę państwa, w tym momencie jest jeszcze jeden problem, który jest może jeszcze szerszy, a mianowicie na przykład w tej chwili przyjąłem do pracy nową pracownicę, która okazała się być osobą bardzo myślącą, pracowitą, tylko że jest to osoba nowa, bez doświadczenia. Ona jest na minimalnym wynagrodzeniu. Przedłużając jej umowę, powiedziałem jej, że zostaje na minimalnym wynagrodzeniu, dlatego że minimalne wynagrodzenie w tej chwili – to jest pani przyjęta do księgowości – to jest prawie połowa wynagrodzenia głównej księgowej, czyli jest jeszcze zaburzenie proporcji. U pracowników, którzy na przykład mają te wyższe wynagrodzenia też narasta pewna frustracja ze względu na niezachowanie proporcji. Tak jak mówię, główna księgowa zarabia tylko drugie tyle tego, może troszkę więcej, co pracownik, który chyba nie ma w ogóle kwalifikacji i przyszedł się uczyć. Tak samo jest w przypadku inspektorów. Przyjmiemy człowieka, przyjdzie nam człowiek za 3300 zł, za stan najniższej krajowej, tylko że on jest do nauki. Jeżeli inspektorzy kontroli dostają kogoś do nauki, to muszę obciążyć człowieka, który zarabia od niego półtora tysiąca, albo dwa tysiące brutto więcej, jeszcze uczeniem tego człowieka i on jest sfrustrowany, bo nie widzi tej proporcji. Tu jest ten problem, który widzę.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MirosławLegutko">Wakaty są w kolegiach RIO. Jak państwo z NIK-u tutaj zauważyli, jesteśmy tutaj dość napominani przez państwa z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, żeby przeprowadzać te konkursy. Przyznam się, że część prezesury radziła sobie w ten sposób, że po prostu nie obsadzała konkursu, nie obsadzała etatów w kolegium i wtedy te pieniądze mogła przesunąć na przykład na inne stanowiska. Natomiast tutaj faktycznie po kontroli Najwyższej Izby Kontroli w naszym ministerstwie, nasze ministerstwo bardzo nas tutaj pilnuje i monituje nam pismami. Staramy się robić te konkursy, tylko że, powiedzmy, że pamiętam czasy, kiedy w Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie były osoby z tytułami doktora prawa. Była pani …, był obecny pan profesor. W tej chwili nie ma możliwości pozyskania takich ludzi. To jest ważne. Jeżeli na przykład wykonujemy standardową pracę kolegium, to jest jeszcze wszystko dobrze. Czasami dochodzi do problemu, jak na przykład zaopiniowanie, nie wiem, partnerstwa publiczno-prywatnego na 1 000 000 tys. zł w Krakowie i wtedy już tutaj trzeba mieć do takiej opinii na 1 000 000 tys. zł po prostu naprawdę zawodowców. Wtedy jeszcze ratujemy się naszymi radcami prawnymi i ewentualnie pomocą z zewnątrz, ale to już zaczyna być kłopot. Tak że tyle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TomaszŁawniczak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TomaszŁawniczak">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Jeszcze raz poseł Saługa, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechSaługa">Rozumiem, że jeden i drugi panowie przewodniczący, będący przedstawicielami Prawa i Sprawiedliwości usłyszeli to, co przed chwilą powiedział pan prezes. Są nabory, gdzie nikt się nie zgłasza, gdzie nikt nie chce pracować w regionalnych izbach obrachunkowych z powodu mizerii wynagrodzeń, że w tych izbach jest frustracja, że ludzie odchodzą i tak dalej. Wałkujemy ten temat któryś rok. Słyszeli panowie. Więcej uwag nie mam. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TomaszŁawniczak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TomaszŁawniczak">Czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Szanowni państwo, zamykam dyskusję. Został zgłoszony wniosek o pozytywne zaopiniowanie wykonania tej części budżetu. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały tą część budżetową. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły pozytywną opinię. Do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych proponuję upoważnić posła Dariusza Stefaniuka. Czy są jakieś uwagi w tym zakresie? Nie widzę. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół z posiedzenia wraz z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach Komisji. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>