text_structure.xml
50.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechSzarama">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechSzarama">Na dzisiejszym posiedzeniu witam przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy – pana Wiesława Łyszczka, głównego inspektora pracy, razem ze współpracownikami oraz pana Andrzeja Stycznia, dyrektora generalnego Najwyższej Izby Kontroli razem ze współpracownikami, a także pana wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli Tadeusza Dziubę. Na liście mam odwrotną kolejność. Na początku wskazany był tylko pan dyrektor. Niemniej serdecznie witamy pana wiceprezesa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechSzarama">Dzisiaj jak znalazł, będziemy mogli wykorzystać doświadczenie pana wiceprezesa, jako byłego członka Komisji. Zawsze sprawy budżetowe były omawiane w sposób merytoryczny i zwięzły.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechSzarama">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechSzarama">Proponuję, abyśmy poszerzyli porządek obrad i dopisali jeszcze jeden punkt – wybór wiceprzewodniczącego Komisji. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Czy jest ktoś przeciw jego poszerzeniu? Nie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WojciechSzarama">Kto jest za przyjęciem porządku obrad? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszCieśluk">7 głosów za, brak przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechSzarama">Proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie części budżetowej 07, dotyczącej budżetu Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszDziuba">Panie przewodniczący, szanowni państwo, kwestia budżetu to można powiedzieć dziedzina, którą zajmuje się dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli, czyli faktycznie wiceprezes od spraw finansowych i majątkowych. Prosiłbym więc, żeby pan dyrektor generalny mógł zreferować budżet NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechSzarama">Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejStyczeń">Bardzo dziękuję, panie prezesie. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, doręczony państwu projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2020 uchwalony przez Kolegium NIK w dniu 27 lutego 2019 r. został opracowany zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 28 stycznia 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej, z uwzględnieniem wskaźników służących do opracowania prognoz wieloletniego planu finansowego państwa w 2019 roku z dnia 31 stycznia 2019 r.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejStyczeń">Projekt budżetu NIK na rok 2020 został skonstruowany w oparciu o następujące założenia. Przyjęto średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych na poziomie 2,5%. Stan zatrudnienia utrzymano na niezmienionym poziomie – to jest w liczbie 1701 etatów. Wydatki na wynagrodzenia założone kwotach nominalnych wysokości wyższej o 7,3% w stosunku do kwot ujętych w ustawie budżetowej na 2019 rok, a realnie o 4,7%, przy uwzględnieniu wskaźnika inflacji 2,5%. Do wyliczenia wysokości składek z tytułu członkostwa w międzynarodowych organizacjach, zrzeszających najwyższe organy kontroli, przyjęto średnioroczny kurs waluty w wysokości 4,3 zł za euro. Przyjęte wskaźniki oraz z założenia mają na celu przede wszystkim zapewnienie warunków realizacji statutowych działań, w szczególności związanych z procesami kontrolnymi, realizację ważnych przedsięwzięć remontowo inwestycyjnych, warunkujących poprawę pracy, jak i utrzymanie w należytym stanie majątku skarbu państwa oraz aktywną działalność na forum międzynarodowym, czyli na forum INTOSAI i EUROSAI oraz współpracę z innymi międzynarodowymi organizacjami kontrolnymi.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejStyczeń">Zacznę od przedstawienia dochodów. Projekt budżetu NIK na 2020 rok zakłada, że łączna kwota dochodów wyniesie 724 tys. zł, co stanowi zmniejszenie o 15% w stosunku do kwoty określonej w ustawie budżetowej na rok 2019. Najwyższa Izba Kontroli zakłada uzyskanie dochodów z następujących tytułów: opłaty czynszowe za pomieszczenia biurowe, za służbowe lokale mieszkalne, za wynajem sal wykładowych i pokoi noclegowych w Ośrodku Szkoleniowym w Goławicach, sprzedaż zużytych składników majątków, sprzedaż dwumiesięcznika „Kontrola Państwowa” oraz wpływy z kar i odszkodowań wynikających z umów. Tutaj nastąpiła zmiana, tak jak powiedziałem, o 15% z uwagi na to, że część tych dochodów jest ustalana na podstawie danych z lat poprzednich. Tak jak w przypadku kar i odszkodowań, nie jest możliwością dokładne ustalenie kwot jakie do nas wpłyną. Możemy bazować tylko na danych historycznych i naszych przewidywaniach, wiedząc jakie mamy podpisane umowy i czy są jakieś zagrożenia w ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejStyczeń">Co do wydatków, czyli głównej części budżetu, projekt budżetu NIK na 2020 rok zakłada wydatki w wysokości 307 033 tys. Zł. Wyższe są od zaplanowanych na 2019 rok o 18 357 tys. zł – to jest o 6,4% w wartościach nominalnych, a w kwotach realnych, po uwzględnieniu planowanego wskaźnika inflacji, wyższe o 3,8%. Szczegółowe zestawienie planowanych wydatków w układzie paragrafów i ich procentowy wzrost w stosunku do budżetu 2019 roku, zawiera załączony do projektu i przedstawiony szanownej Komisji załącznik nr 1.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejStyczeń">Zwyczajowo analiza części wydatkowych budżetu w pierwszej kolejności zawsze powinna zaczynać się od głównych wydatków, czyli od wynagrodzeń osobowych. W związku z tym, że stanowią one największy udział, pozwolę sobie wrócić do nich za chwilę. Natomiast zacznę od drugiej grupy wydatków, czyli zawartych w § 4400 – grupa wydatków bieżących jednostki, który swoim zakresem obejmuje 10 pozycji planu wydatków, w tym między innymi zakup materiałów, wyposażenia, energii, usług, usług telekomunikacyjnych i pozostałych. Łącznie wydatki w tej grupie mają wynieść 22 110 tys. zł, co stanowi 7,2% wszystkich planowanych wydatków. Zaplanowano je w kwocie niższej o 4633 tys. zł w stosunku do kwoty, założonej w ustawie budżetowej na rok 2019. Relatywnie duża obniżka planowanych wydatków w tej grupie wynika z faktu, iż zgodnie z przyjętą polityką odnawiania bazy sprzętowej oraz komputerów eksploatowanych powyżej 5 lat, wymianę zaplanowano i dokonywano w 2019 roku. Wobec tego faktu, wydatki w kwocie 4353 tys. zł planowane na 2019 rok, nie powtórzą się naturalnie w 2020 roku.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejStyczeń">Następną pod względem wielkości grupą są wydatki majątkowe, które stanowią 4,9% budżetu NIK na 2020 rok. Zostały zaplanowane w wysokości 14 970 tys. zł. – z tego na inwestycje budowlane 10 885 tys. zł, zaś na zakupy inwestycyjne 4085 tys. zł. Łączne wydatki majątkowe, ujęte w projekcie budżetu na 2020 rok są wyższe o 3 000 957 zł, czyli o 36%, od planowanych na 2019 rok. Z kwoty 10 885 tys. zł planowanych na inwestycje budowlane, kwota 10 090 tys. zł zostanie przeznaczona na kontynuację zadań rozpoczętych w 2019 roku lub w latach wcześniejszych. Tylko 795 tys. zł przeznaczymy na nowe inwestycje. Z kolei środki inwestycyjne planowane na 2020 rok w kwocie 4085 tys. zł zostaną przeznaczone między innymi na zakup sprzętu informatycznego, licencji, oprogramowania oraz innego wyposażenia.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#AndrzejStyczeń">W grupie obejmującej łącznie pozostałe wydatki oraz świadczenia założono wzrost wydatków, w stosunku do uchwalonej kwoty w 2019 roku, o 1737 tys. zł. Wzrost ten dotyczy głównie wydatków w § 4270 – zakup usług remontowych, w którym planowane wydatki, w stosunku do kwoty założonej w ustawie budżetowej na rok 2019, są wyższe o 1136 tys. zł. Na 2020 rok wydatki te zaplanowano łącznie wysokości 6007 tys. zł, co było wynikiem analizy bieżących potrzeb remontowych. Główne pozycje remontowe przedstawiono w tabeli nr 13, jako załącznik na stronie 10 projektu budżetu. Obejmują one między innymi remonty pomieszczeń i instalacji w centrali NIK, jak również w remonty obiektów w 15 delegaturach, którymi dysponujemy. Na delegatury przeznaczono 1207 tys. zł oraz na naprawy, konserwację sprzętu i środków transportu – 1000,7 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#AndrzejStyczeń">Wzrost wydatków § 444, to jest odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, zaplanowano w kwocie 619 tys. zł, w stosunku do roku ubiegłego. Wynika on z przyjęcia do naliczenia odpisu na 2020 rok przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, w drugim półroczu 2018 roku – czyli 4 000 134,02 zł.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#AndrzejStyczeń">Pozostałe wydatki w grupie, między innymi łączne kwoty podróży służbowych, krajowych i zagranicznych, wynagrodzenia bezosobowe zaplanowano na poziomie wydatków zbliżonych do wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2019 rok.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#AndrzejStyczeń">Teraz przejdę do omówienia, wspomnianej na początku, największej grupy wydatków, której udział w strukturze wydatków bieżących jest na poziomie 81,5% – wynagrodzenia osobowe pracowników wraz z pochodnymi oraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym. Projekt budżetu na 2020 rok zakłada fundusz wynagrodzeń NIK na poziomie 200 560 tys. zł. Oznacza to wzrost stosunku do planu według ustawy budżetowej na 2019 rok o 13 645 tys. zł, czyli o 7,3%. Przypomnę, że Związek Zawodowy Pracowników wnosił o realną poprawę statusu materialnego pracowników Najwyższej Izby Kontroli, również na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w zeszłym roku, co podyktowane jest troską o utrzymanie poziomu konkurencyjnych wynagrodzeń wysoko wykwalifikowanej kadry kontrolerskiej. W związku z powyższym, w projekcie budżetu NIK na 2020 rok, założono wzrost wydatków na wynagrodzenia o 7,3% w stosunku do planu według ustawy budżetowej na 2019 rok. Prezes NIK w 2019 roku przedstawił Wysokiej Komisji wniosek o zwiększenie funduszu wynagrodzeń w Najwyższej Izbie Kontroli w 2019 roku o 4,8%. Wniosek ten nie został jednak uwzględniony w 2019 roku. W związku z tym, przy ustalaniu wskaźnika wzrostu wynagrodzeń na rok 2020, przyjęto ponownie wzrost 4,8% oraz dodatkowy wzrost na poziomie wskaźnika wzrostu cen i usług konsumpcyjnych, czyli o 2,5%. Daje to w sumie to 7,3%. Na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego zaplanowano kwotę 13 650 tys. zł – wyższą o 650 tys. zł w stosunku do wydatków planowanych w roku ubiegłym. Wzrost ten wynika z podniesienia podstawy naliczania tego wynagrodzenia, z powodu zwiększenia funduszu wynagrodzeń 2019 roku w porównaniu do roku 2018 oraz zmienności w zakresie liczby osób uprawnionych do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#AndrzejStyczeń">Planowana w 2020 roku kwota składek na ubezpieczenie społeczne i składek na Fundusz Pracy jest wyższa od planowanej według ustawy budżetowej na 2019 rok o 2999 tys. zł Zwiększenie wydatków, z tytułu płacenia składek, jest konsekwencją założonego wzrostu wynagrodzeń. Na tym zakończę wystąpienie w części dotyczącej budżetu klasycznego.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#AndrzejStyczeń">W tej chwili pragnę przekazać kilka słów na temat projektu budżetu w układzie zadaniowym, który został przygotowany tak jak budżet klasyczny – zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów w sprawie opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej. W 2020 roku Izba będzie uczestniczyć w funkcji 1 zarządzanie państwem realizując zadanie 1.7 – ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów NIK. Należy podkreślić, że w NIK budżet w układzie zadaniowym wykorzystywany jest jako jedno z narzędzi monitorowania efektywności oraz skuteczności zarządzania, a co za tym idzie wydatkowania środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#AndrzejStyczeń">Podsumowując, pragnę podkreślić, że przedłożony projekt budżetu NIK na 2020 rok jest odzwierciedleniem potrzeb wszystkich jednostek organizacyjnych Izby, wynikających z założonego programu realizacji zadań statutowych oraz konieczności utrzymania majątku Skarbu Państwa w należytym stanie. Na tym chciałbym zakończyć prezentację budżetu na 2020 rok, prosząc jednocześnie Wysoką Komisję o pozytywną opinię. W przypadku gdyby niezbędne były szczegółowe informacje, oczywiście wszyscy pozostajemy do państwa dyspozycji i możemy udzielić stosownych odpowiedzi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo. Proszę o koreferat pana posła Moskala.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzMoskal">Panie prezesie, panie prezesie, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w nawiązaniu do wystąpienia pana dyrektora, nie będę powtarzał liczb, które się tutaj pojawiły. Ogólnie można powiedzieć, tak jak pan prezes wskazał, że te środki, które są przewidziane w budżecie na 2020 rok, dają podstawę do tego, żeby skutecznie i właściwie ta ważna, naczelna instytucja kontroli państwowej wykonywała swoje zadania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzMoskal">Odniosę się tylko do niektórych liczb. Tak jak pan dyrektor przedstawił, w 2020 roku przewiduje się, że łączna kwota wydatków to 307 033 tys. zł i w stosunku do roku 2019 jest to wzrost o 6,4%. Natomiast jeżeli popatrzymy na zadania, które realizują jednostki Najwyższej Izby Kontroli, to 64,8% wydatków będzie realizowała Najwyższa Izba Kontroli w Warszawie – to znaczy 14 departamentów, 4 biura i Delegatura NIK w Warszawie. Zaś 35,2% wydatków zrealizują jednostki terenowe – delegatury.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzMoskal">Jak spojrzymy na to, o czym wspomniał pan dyrektor, największe środki jeśli chodzi o wydatki, to są wydatki bieżące. W sumie 291 702 tys. zł i jest to 105,2% planu z 2019 roku. W ramach wydatków bieżących, wynagrodzenia osobowe stanowią największy udział, bo ponad 250 256 tys. zł. Natomiast wydatki majątkowe to 14 970 tys. zł, co stanowi 4,9% budżetu Najwyższej Izby Kontroli. Wydatki budżetu na 2019 rok zapewniają wzrost wynagrodzeń, tak jak pan dyrektor powiedział, o 7,3%. Przewidziano także odprawy emerytalne. Emeryci, czy też osoby posiadające uprawnienia emerytalne to 172 osoby. Natomiast jeżeli chodzi o nagrody jubileuszowe, to osób uprawnionych jest 266. W budżecie zapewniono środki na ten cel. Przewidziano środki na dodatkowe wynagrodzenie roczne, na składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, a także na podróże krajowe i zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KazimierzMoskal">Podsumowując, można powiedzieć, że ten budżet daje możliwość właściwego działania i funkcjonowania ważnej instytucji kontroli państwowej – Najwyższej Izby Kontroli. Co ważne – otrzymaliśmy też opinię, ocenę dotyczącą projektu budżetu na 2020 rok z Biura Analiz Sejmowych, które w sposób jednoznaczny pozytywnie ocenia projekt budżetu części 07 – Najwyższa Izba Kontroli. W związku z tym proponuję i rekomenduję Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu 07 – Najwyższa Izba Kontroli, na 2020 rok. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Czy ktoś chciał zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WojciechSzarama">Kto jest za przyjęciem projektu budżetu – proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszCieśluk">9 głosów za, brak przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WojciechSzarama">Trzymamy za słowo, że te środki będą wystarczające, aby Najwyższa Izba Kontroli działała w sposób skuteczny i akceptowalny. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WojciechSzarama">Proponuję, aby na posiedzeniu Komisji Finansów publicznych naszą opinię prezentował pan poseł Kazimierz Moskal. Są inne propozycje? Nie ma. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę. Upoważniamy pana posła do udziału w Komisji Finansów Publicznych i przedstawienia naszej opinii.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WojciechSzarama">Jeszcze raz państwu bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WojciechSzarama">Oczywiście zapraszam. Jeśli państwo uznają za stosowne, to mogą zostać na następnym punkcie, dotyczącym Państwowej Inspekcji Pracy. Chociaż nie wiem, czy potem państwo nie będą żałowali, że to nie spełnia państwa oczekiwań w sposób wystarczający…</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#WojciechSzarama">Jeszcze raz dziękuję, panie prezesie. Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#WojciechSzarama">Pan przewodniczący w samą porę. Bardzo proszę przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy o przedstawienie projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiesławŁyszczek">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, postaram się w miarę krótko przedstawić budżet Państwowej Inspekcji Pracy na 2020 rok, ponieważ został on szczegółowo omówiony w materiale przedłożonym Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiesławŁyszczek">Utrzymaliśmy sprawdzony w latach poprzednich sposób prezentacji, a więc przed omówieniem planu wydatków i dochodów, w syntetyczny sposób prezentujemy urząd oraz jego zadania i działania przewidziane do realizacji w 2020 roku. Planując dochody, staraliśmy się je oszacować w miarę realnie, przeprowadzając analizy należności z lat poprzednich, zwłaszcza z dochodów z grzywien nakładanych przez inspektorów pracy, które stanowią 73,2% wszystkich zdeponowanych przez urząd dochodów. Zaplanowane wydatki mają natomiast pozwolić na realizację zadań statutowych. Z drugiej strony, mając na uwadze zabezpieczenie realizacji zadań statutowych urzędu, nie tylko w 2020 roku, ale również w latach następnych, w planie wydatków osobowych, a więc wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, założono wzrost o 27 242 tys. zł. Szerokie uzasadnienie tej decyzji zawarte jest w przedłożonym materiale, które jednak chciałbym państwu przedstawić w dalszej części mojego wystąpienia, czyli przy omawianiu planu wydatków urzędu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WiesławŁyszczek">Budżet Państwowej Inspekcji Pracy po stronie dochodów zamyka się kwotą 1904 tys. zł – wyższy od ustawy budżetowej o 10,2%. Natomiast po stronie wydatków kwota wynosi 374 946 tys. zł i jest wyższa od ustawy budżetowej 2019 roku o 10,6%. Jeżeli chodzi o dochody, to założyliśmy wyższe wpływy z grzywien i kar, nakładanych przez inspektorów pracy, ze sprzedaży składników majątkowych, jak również z tytułu kar wynikających z nieprawidłowej realizacji umów przez naszych kontrahentów. Dość ostrożnie szacujemy kwoty z grzywien i kar, nakładanych przez inspektorów pracy. Trudno jest bowiem przewidzieć ile i jakich będzie naruszeń prawa, jaka zostanie nałożona grzywna, czy ukarany wykona decyzję inspektora pracy i będziemy zobowiązani do zwrotu wpłaconej grzywny, a w przypadku przekazanych kwot do egzekucji urzędom skarbowym – czy i kiedy zostaną one wyegzekwowane. Trudne do przewidzenia są również dochody z kar i odszkodowań wynikających z zawartych umów. Staramy się je planować w oparciu tylko o sprawy, które zostały przekazane do sądu. Natomiast mamy świadomość, iż niższe założenia mogą być obarczone dużym błędem. Poszczególne pozycje dochodów wraz z szerokim omówieniem zaprezentowaliśmy w części B pkt 1 naszego materiału.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WiesławŁyszczek">Jeżeli państwo pozwolą, przejdę do omawiania planu wydatków. Jak wspomniałem wcześniej, projekt urzędu zakłada wzrost wydatków o 10,6%, to jest o 36 083 tys. zł, w stosunku do ustawy budżetowej 2019 roku. W tym 27 242 tys. zł dotyczy wynagrodzeń i pochodnych, 2537 tys. zł wydatków majątkowych, 5975 tys. zł pozostałych wydatków oraz 329 tys. zł z tytułu świadczeń na rzecz osób fizycznych. Główną przyczyną wzrostu wydatków jest przyjęty do wyliczenia funduszu wynagrodzeń ośmioprocentowy wskaźnik wzrostu, a więc o 2% więcej niż wskaźnik wzrostu założony przez rząd, a także planowany wzrost zatrudnienia o 32 etaty. Ponieważ wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń stanowią 81,8% wszystkich planowanych wydatków urzędu, to przy wzroście o 9,8% w stosunku do ustawy budżetowej 2019 roku, wzrost planowanych wydatków rzeczowych o 11,4% nie wpływa znacząco na jego wielkość.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WiesławŁyszczek">Uznałem jednak, że zabezpieczenie realizacji zadań, nie tylko w 2020 roku, ale również w latach następnych, wymaga przywrócenia takiej atrakcyjności poziomu wynagrodzeń, by urząd mógł pozyskiwać wysoko wykwalifikowaną kadrę magistrów, inżynierów i prawników. Tak było do 1999 roku. W dzisiejszych czasach, gdy na rynku pracy brakuje osób z technicznym wykształceniem, nie tylko w Polsce, ale również w Europie, pozyskanie ich do pracy w Państwowej Inspekcji Pracy, przy obecnym poziomie wynagrodzeń jest bardzo trudne. Kontrola technicznego bezpieczeństwa pracy, przy zmianach technologii, produkcji wymaga posiadania przez urząd odpowiedniej kadry. W mojej ocenie, mimo dość wysokiego poziomu szkoleń w naszym ośrodku szkolenia, nie zastąpi to wiedzy zdobytej w wyższych szkołach technicznych. Dla przykładu powiem, iż w 1999 roku, a więc 20 lat temu, przeciętne wynagrodzenie w Państwowej Inspekcji Pracy było o 122% wyższe od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Natomiast w 2018 roku jedynie o 67%. Jak to będzie wyglądało za 2019 rok, zbadamy po ogłoszeniu przeciętnego wynagrodzenia. Inna była też sytuacja na rynku pracy. Łatwiej było na rynku o doświadczonego inżyniera i dobrego pracownika. Złożoność realizowanych zadań, odpowiedzialność, stres towarzyszący pracy inspektora pracy, przy tym poziomie wynagrodzeń powoduje, że część osób rezygnuje z pracy w Państwowej Inspekcji Pracy. Koszty wykształcenia inspektora pracy nie są małe, nie mówiąc już o czasie niezbędnym na przygotowanie nowego pracownika. Mam nadzieję, że moje słowa i uzasadnienie zawarte w materiale przekonają państwa, iż jest to bardzo ważna, może nawet priorytetowa sprawa dla urzędu i będziecie naszymi sojusznikami w tej tak bardzo ważnej dla urzędu kwestii.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WiesławŁyszczek">Tak wcześniej wspomniałem, pozostałe wydatki bieżące zaplanowaliśmy o 11,4% wyżej, niż ustawa budżetowa w 2019 roku. Wskaźnik 11,4% to 5975 tys. zł, ale wydatki rzeczowe to tylko 15,6% wszystkich wydatków, które zaplanowano w kwocie 374 946 tys. zł. Prawie we wszystkich rodzajach wydatków bieżących następuje wzrost, w stosunku do ustawy budżetowej 2019 roku. Wynika to z planowanego wzrostu kosztów działalności urzędu w związku ze wzrostem cen towarów i usług ze względu na zmiany w przepisach prawa. Jednocześnie pragnę przypomnieć, iż w wyniku obniżenia przez Sejm RP w ustawie budżetowej na 2019 rok planowanych wydatków bieżących o ponad 3 mln zł, urząd został zmuszony do rezygnacji z niektórych planowanych zadań, w tym głównie z zakupu komputerów stacjonarnych wraz z oprogramowaniem oraz ograniczenia wydatków związanych z remontem siedzib i przeniesienie ich realizacji na 2020 rok. Niestety może się okazać, że nie uda się zrealizować niektórych zaplanowanych zadań, gdyż nie założyliśmy na przykład tak dużego wzrostu cen usług pocztowych, czy wzrostu cen energii.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#WiesławŁyszczek">Strukturę pozostałych wydatków bieżących zaprezentowaliśmy w tabeli nr 7 na stronie 29. Najwyższą pozycję pozostałych wydatków bieżących stanowi grupa wydatków bieżących jednostki zaplanowanych w kwocie 41 715 tys. zł, obejmująca opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe, zakup energii, zakup usług telekomunikacyjnych, zakup materiałów i wyposażenia, i inne. 34,3% tej kwoty to wydatki związane z wynajmowanymi pomieszczeniami biurowymi i garażowymi, a 32,1% to głównie wydatki na szeroko rozumiane usługi informatyczne, porządkowe, pocztowe i tym podobne. Z kolei 19,5% – zakup materiałów i wyposażenia. 8,2% – zakup energii. 5,9% to pozostałe wydatki tej grupy, takie jak na przykład prace konserwatorskie oraz restauratorskie obiektów zabytkowych, usługi telekomunikacyjne i usługi zdrowotne. W grupie pozostałych wydatków bieżących wysoką pozycję zajmują podróże służbowe krajowe i zagraniczne, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, zakup usług remontowych, wynagrodzenia bezosobowe, szkolenia i nagrody konkursowe.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#WiesławŁyszczek">Myślę, że ze względu na szczegółowość przeróżnego materiału, jak również brak zasadniczych zmian w stosunku do 2019 roku, nie będę tego powielał w swoim wystąpieniu, pozostawiając je do ewentualnego uzupełnienia w przypadku pytań pań i panów posłów. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, iż w grupie wydatków bieżących dość obszernie piszemy o wydatkach związanych z działalnością prewencyjno-promocyjną urzędu, na którą zaplanowaliśmy w wydatkach bieżących kwotę 3742 tys. zł, to jest o 6,3% mniej niż w wydatkach planowanych na rok 2019. W załączniku nr 3 zaprezentowaliśmy również zestawienie porównawcze limitów planowanych na 2020 rok, w stosunku do limitów na 2019 rok. Ten sposób prezentacji to między innymi realizacja i kontynuacja obietnicy z 2016 roku, związany z likwidacją odrębnego rozdziału, w którym prezentowano te wydatki. Nie spowoduje ich ukrycia i łatwo będzie również składać informacje z ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#WiesławŁyszczek">Do omówienia pozostają mi jeszcze dwie grupy wydatków: świadczenia na rzecz osób fizycznych i wydatki majątkowe oraz wydatki w układzie zadaniowym. Zacznę od świadczeń. Świadczenia na rzecz osób fizycznych to głównie grupa wydatków wynikających z art. 304 Kodeksu pracy oraz zarządzenie głównego inspektora pracy w sprawie środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego oraz okularów korygujących wzrok pracowników, a także regulaminu wynagrodzeń w przypadku pracowników przenoszonych do innej jednostki organizacyjnej oraz zwrot środków z tytułu utraconych wynagrodzeń i kosztów z powodu stawiennictwa na wezwanie inspektora pracy. W ramach tej grupy zaplanowaliśmy wydatki na nagrody imienia Haliny Krahelskiej. Łącznie na te wydatki zaplanowano kwotę 2842 tys. zł. Jest to wzrost o 329 tys. zł, w stosunku do ustawy budżetowej z 2019 roku. Wzrost ten wynika głównie z wyższego niż w roku 2019 prognozowanego przeciętnego zatrudnienia w urzędzie, w tym w grupie osób uprawnionych do otrzymania ekwiwalentów za używanie odzieży własnej do celów służbowych.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#WiesławŁyszczek">Przechodząc dalej, do wydatków majątkowych, należy podkreślić, iż wzrost wydatków tej grupie o 2537 tys. zł w stosunku do ustawy budżetowej z 2019 roku, wynika przede wszystkim z planowanych wydatków na systemy informatyczne. Między innymi na wdrożenie procesów, polityk i procedur związanych ze wznowieniem lub utrzymaniem infrastruktury teleinformatycznej krytycznej dla organizacji – na przykład po wystąpieniu katastrofy naturalnej lub wywołanej przez człowieka. Ich realizacja będzie miała miejsce jeszcze w 2021 roku. W 2020 roku największą pozycję w planie wydatków inwestycyjnych stanowi zakończenie przebudowy budynku oddziału OIP Rzeszów w Tarnobrzegu, w kwocie 1053 tys. zł. W ramach zakupów inwestycyjnych zaplanowanych na kwotę 5051 tys. zł, wydatki informatyczne to kwota 3005 tys. zł, samochody – 2005 tys. zł oraz sprzęt pozostały na kwotę 41 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#WiesławŁyszczek">Tradycyjnie w materiale zaprezentowaliśmy też projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy w układzie zadaniowym. Układ ten nie uległ zmianie w stosunku do roku 2019. Kwotowo plan wydatków na 2020 rok wykazujemy w podziale na funkcję, zadanie, podzadanie i działania. Jednak w celu ograniczenia szczegółowości materiału, cel oraz miernik opisaliśmy tylko na poziomie zadania. Odnoszą się do głównego obszaru działalności Inspekcji w zakresie nadzoru i kontroli.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#WiesławŁyszczek">Zadanie obejmuje działalność nadzorczo-kontrolną, realizowaną przez Państwową Inspekcję Pracy, której celem jest doprowadzenie warunków pracy w kontrolowanych zakładach do zgodności z przepisami prawa pracy oraz działalność informacyjno-promocyjną, a także programy prewencyjne, adresowane do osób oraz podmiotów zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa i warunków pracy. Do pomiaru stopnia realizacji zadania użyty zostanie miernik odsetek kontroli zakończonych wydaniem nakazu, w związku ze stwierdzonymi naruszeniami przepisów prawa pracy. Wartość docelowa miernika na 2020 rok i na 2 następne lata wynosi 54%.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#WiesławŁyszczek">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, na zakończenie mojego wystąpienia zwracam się z prośbą o pozytywne zaopiniowanie budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2020 rok. W przypadku pytań, potrzeby uzupełnia mojego wystąpienia, pozostaję do dyspozycji wraz ze współpracownikami. Dziękuje bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechSzarama">Bardzo dziękuję. Pan poseł Janusz Śniadek – koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszŚniadek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, postaram się w miarę krótko.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanuszŚniadek">Państwowa Inspekcja Pracy planuje na przyszły rok dochody w kwocie 1904 tys. zł i są one wyższe od planu na 2019 rok o 176 tys. zł. Powtarzam pewne dane z konieczności. Natomiast wydatki na 2020 rok zaplanowano na kwotę 374 946 tys. zł i są one wyższe o 36 084 tys. zł, to jest o10,6% od wydatków zapisanych w ustawie budżetowej w roku 2019. Wzrost wydatków dotyczy głównie wynagrodzeń i pozostałych wydatków bieżących oraz wydatków majątkowych i świadczeń na rzecz osób fizycznych. Zaplanowany wzrost funduszu wynagrodzeń o 9,5% wynika z planowanego wzrostu funduszu wynagrodzeń na dotychczasowe etaty, czyli 8,6%, a więc 8,6% dla pracujących, już zatrudnionych w Inspekcji oraz funduszu dla planowanych nowych 32 etatów – niezwykle ważnych dla pozyskania nowego zatrudnienia i naturalnej wymiany kadr.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JanuszŚniadek">Projekt budżetu Inspekcji na 2020 rok przewiduje ponadto wzrost w grupie pozostałych wydatków bieżących o 5975 tys. zł. Zasadniczym powodem wzrostu tych wydatków w tej grupie jest niezbędna realizacja zadań, z których Państwowa Inspekcja Pracy musiała zrezygnować w ubiegłym roku ze względu na zmniejszenie wydatków w tej grupie, w trakcie prac nad ustawą budżetową na 2019 rok. Spowodowało to rezygnację między innymi z zakupu komputerów stacjonarnych wraz z oprogramowaniem oraz ograniczenie wydatków na remonty siedzib jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Pracy. Powodem wzrostu wydatków w tej grupie jest również między innymi prognozowany wzrost minimalnego wynagrodzenia oraz wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na przyszły rok zakłada wzrost wydatków majątkowych o 2537 tys. zł, z przeznaczeniem na zakupy inwestycyjne, w tym między innymi zakup systemów informatycznych. Największą pozycją w planie wydatków inwestycyjnych jest zakończenie przebudowy siedziby oddziału Inspekcji Pracy w Tarnobrzegu.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JanuszŚniadek">Przedłożony projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2020 rok został opracowany w sposób rzetelny, celowy i zabezpieczający realizację zadań. Planowany na 2020 rok wzrost funduszu wynagrodzeń należy uznać za w pełni uzasadniony, ze względu na konieczność pozyskania przez Inspekcję wysoko wykwalifikowanej kadry inżynieryjnej i prawnej, niezbędnej wobec pojawiających się nowych wyzwań w sferze ochrony pracy. Jest to również konieczne do zahamowania ewentualnego odpływu kadr, o których wspominał pan inspektor. Gwarantuje to zabezpieczenie realizacji przez Państwową Inspekcję Pracy zadań planowanych na 2020 rok. W podsumowaniu odwołam się do konkluzji Biura Analiz Sejmowych, w opinii dotyczącej budżetu inspekcji, która brzmi, że projekt budżetu na 2020 rok części 12 – Państwowa Inspekcja Pracy, zasługuje na przyjęcie. Wysoka Komisjo, wnoszę o pozytywne zaopiniowanie przez Komisję projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2020 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciał zabrać głos? Proszę, pan przewodniczący Saługa.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechSaługa">Dziękuję bardzo. Wskaźnik cen towarów i usług przekazany przez premiera do stosowania w ramach budżetu wynosi 2,5%. Wam jakby rosną wydatki o 7%. Mam pytanie. Z czego z to wynika? Podobnie, wskaźnik wzrostu płac, standardowo przyjęty wynosi 6%. Wy macie więcej. Kosztem czego jest to ewentualnie realizowane?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WojciechSaługa">Co do dochodów, tak myślę, że niefortunnie się chwalicie, że dochody będą wyższe głównie z planowanych wyższych grzywien, mandatów i kar. Czy już przewidujecie, że jest tak źle z tymi, których kontrolujecie? Będzie to rosło, czy być może społeczeństwo i przedsiębiorcy się edukują? Ostatecznie kar może być mniej. Przynajmniej taki powinien być nasz i państwa jako Inspekcji cel, żeby kar nakładać jak najmniej, żeby po prostu prawo było stosowane, a ludzie się edukowali. Tymczasem jakby zakładamy, że ludzie – nie chcę użyć złego słowa – są coraz głupsi i trzeba na nich nakładać coraz więcej kar.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechSzarama">Pan poseł Koperski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzemysławKoperski">Panie przewodniczący, również mam pytanie do pana prezesa.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzemysławKoperski">Państwowa Inspekcja Pracy realizuje niezwykle istotne zadania, jeżeli chodzi o ochronę praw pracowniczych. Spotykamy się często z informacjami prasowymi o łamaniu praw pracowniczych, nie tylko przez przedsiębiorców, ale również czasami przez instytucje, które w jakimś sensie są też częścią administracji państwowej. Mówię tutaj o kontrolach przeprowadzanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Chodzi o kobiety, matki, które są w okresie macierzyństwa, czy rodzicielstwa, a którym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych między innymi często kwestionuje prawo do zasiłku.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrzemysławKoperski">Z tego co pan prezes powiedział wynika, że pieniędzy jest jednak za mało. Mam takie pytanie. Czy ten budżet jest wystarczający, aby zrealizować wszystkie tak ważne zadania, z punktu widzenia pracownika? Czy ochrona pracownicza będzie należycie realizowana w roku 2020? Czy państwo, podobnie jak ma to miejsce w tej chwili w inspektoratach ochrony środowiska, możecie realizować swoje zadania w soboty, w niedziele i w nocy? Czy te środki są po prostu na to wystarczające? Czy też może kosztem jakichś innych działów powinniśmy dorzucić do zadań Państwowej Inspekcji Pracy? Mam tutaj troszeczkę inne zdanie niż poseł Saługa. Zauważam prawdopodobieństwo, że ilość środków finansowych jest niewystarczająca, ale może jestem w błędzie. Proszę o wyjaśnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WojciechSaługa">Jedna kwestia. Myślę, że mamy takie samo zdanie. Być może zostałem źle zrozumiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WiesławŁyszczek">Proszę o odpowiedź panią główną księgową.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GrażynaWitkowska">Proszę państwa, jeżeli chodzi o budżet dla Państwowej Inspekcji Pracy, staraliśmy się go tak zaplanować, żeby środki zabezpieczyły planowaną realizację zadań w 2020 roku. Tak jak też powiedział główny inspektor pracy, wzrost wynagrodzeń ma przede wszystkim na celu zwiększenie zainteresowania pracą w Państwowej Inspekcji Pracy. Chodzi nam tu przede wszystkim o osoby, które przyjmujemy na kandydatów na podinspektorów pracy. Chcielibyśmy im zwiększyć poziom wynagrodzeń, ponieważ często zdarzają się przypadki, że składają oferty do pracy i w momencie pozyskania informacji, że w okresie szkolenia na inspektora pracy, jeżeli nie posiadają żadnego stażu pracy, ich wynagrodzenie brutto będzie wynosiło 4000 zł, a wymagania urzędu są bardzo wysokie, rezygnują z zatrudnienia w Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#GrażynaWitkowska">Myślę, że wszyscy wiemy, jaka jest odpowiedzialność z tytułu wykonywania tego zawodu. Inspektor pracy jest organem administracyjnym, wydaje decyzje, między innymi również o zamknięciu zakładu, czy o wstrzymaniu prac i narażony jest także na stres. Nie oszukujmy się. W dzisiejszych czasach pracodawcy mają duże wsparcie radców prawnych.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#GrażynaWitkowska">Odpowiadając na pytanie pana posła, w ocenie kierownictwa, 2% ponad wskaźnik od ministra finansów, to dążenie – o czym piszemy też w naszym materiale – do przywrócenia atrakcyjności zatrudnienia w Państwowej Inspekcji Pracy. Polityka ta jest realizowana od kilku lat. Myślę, że wszyscy pamiętamy, iż jednostki budżetowe miały zamrożone wynagrodzenia przez 6 lat, a w jednym roku były główny inspektor pracy sam zrezygnował ze wzrostu wynagrodzeń, mimo że były przewidziane dla jednostki budżetowej. Stąd spadła atrakcyjność wynagrodzeń w Państwowej Inspekcji Pracy. 2–3 lata podwyżek pozwoliły na podniesienie wynagrodzeń w Państwowej Inspekcji Pracy. Kolejne zamrożenie, przy nawet niewielkiej inflacji, spowodowało znowu lekkie obniżenie. Zaplanowane 2% ponad wskaźnik wskazany przez ministra finansów jest więc dążeniem do wzrostu wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#GrażynaWitkowska">Pan przewodniczący pytał skąd te 2%. Ponieważ jesteśmy jednostką wymienioną w art. 139 ustawy o finansach publicznych, czyli podległą pod Sejm, minister finansów ma obowiązek wstawić nasz projekt bez dokonywania w nim zmian do projektu budżetu państwa. W związku z tym przypuszczam, że wydatki i dochody zostały na tyle zbilansowane, że nie jest problemem, aby tę niewielką dla budżetu kwotę przyznać na zwiększenie wynagrodzeń w Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#GrażynaWitkowska">Tak jak powiedział pan poseł, to czy zostaną zrealizowane wszystkie zadania, zależy od wzrostu zatrudnienia. W 2019 roku, w stosunku do 2018 roku, wzrósł bardzo stan zatrudnienia. W 2019 roku kadrę inspektorską zasiliło 65 młodszych inspektorów pracy, czyli to są te osoby, które ukończyły 76 i 77 aplikację. W lutym tego roku zakończy się 78 aplikacja. Będziemy mieli 39 nowych młodszych inspektorów pracy. W 2019 roku przeprowadzono rekrutację na trzy aplikacje inspektorskie. Aplikacja 79 rozpoczęła się 2 grudnia. Rozpoczął się też zaoczny kurs – 20 uczestników, kandydatów na inspektorów pracy, przede wszystkim dla wzmocnienia okręgu warszawskiego, w którym jest parę tysięcy skarg rocznie. Od 20 stycznia rozpocznie się aplikacja 80, na którą zostanie skierowanych 39 uczestników. Oczywiście jesteśmy ograniczeni możliwościami naszego ośrodka szkolenia, który jest odpowiedzialny za szkolenie naszej kadry inspektorskiej. Ma ograniczone moce przerobowe i również lokalowe.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#GrażynaWitkowska">Myślę że urząd idzie w bardzo dobrym kierunku. Odbudowanie kadry inspektorskiej jest konieczne, ponieważ tak jak Państwo zauważyli w naszym materiale, mamy bardzo dużo osób z uprawnieniami emerytalnymi. Dużo osób korzysta z uprawnień emerytalnych, więc oprócz tego, że chcemy zwiększyć zatrudnienie, musimy uzupełnić naturalne braki, w związku z odejściem na emeryturę. Nie mówię już o tych przypadkach, kiedy ludzie odchodzą z innych powodów – na przykład tragicznych.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#GrażynaWitkowska">Jeżeli chodzi o wzrost wydatków rzeczowych, to jego poziom wynika z kilku rzeczy. Przede wszystkim już w 2019 roku zaczęli się do nas zwracać kontrahenci o aneksy do umów, w związku z minimalnym wynagrodzeniem rocznym, jak również z pracowniczymi planami kapitałowymi. Zauważyliśmy, że będzie to dość wysoki wzrost, jeżeli chodzi o wydatki Państwowej Inspekcji Pracy – wydatki rzeczowe, zwłaszcza w takich grupach jak ochrona i sprzątanie. To jest jeden powód.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#GrażynaWitkowska">Drugi powód. Zaplanowaliśmy większe wydatki na usługi pocztowe, natomiast nie przewidzieliśmy, że usługi pocztowe wzrosną prawie sześciokrotnie. Będziemy tu mieli dość poważny problem. Zawsze jest możliwość przesunięcia między wydatkami – na przykład rezygnacji z zaplanowanych remontów i przeniesienia tych środków na to, co jest niezbędne, tak jak usługi pocztowe. Wzrost o dużo wyższy procent niż wskaźnik inflacji wynika ze zmniejszenia budżetu Państwowej Inspekcji Pracy w 2019 roku o ponad 3 mln zł. Tak jak główny inspektor pracy wspomniał, nie zrealizowaliśmy zakupu komputerów stacjonarnych i oprogramowania i te wydatki przenieśliśmy oraz zaplanowaliśmy w budżecie roku 2020. Również w 2019 roku nie mogliśmy przeprowadzić żadnych zaplanowanych remontów w siedzibach Państwowej Inspekcji Pracy – remontów bieżących, dlatego zaplanowaliśmy je w obecnym budżecie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiesławŁyszczek">Może jeszcze dopowiem. Pan poseł pytał o wzrost grzywien i kar. Proszę państwa, powiem tak, zmieniła się ustawa o transporcie drogowym. Kiedyś nie nakładano kar za naruszenie pracy kierowcy do 15 minut. Obecnie za każdą minutę naruszenia czasu pracy kierowcy nakładane są kary. Stąd jest ten wzrost. Inspekcja Pracy nie zatrzymuje tych środków. To wszystko idzie do budżetu państwa. Każdy inspektor pracy, który dokonuje analizy, musi bardzo rozsądnie i dokładnie zbadać, czy faktycznie doszło do naruszenia. Jedna minuta, proszę państwa, to jest bardzo krótki odcinek czasu, ale jednak kara jest. To jest w załączniku. Inspektor nie może postąpić inaczej. Jak ma wątpliwości to wyjaśnia i na pewno nie nakłada kar. Chcę to stanowczo powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WiesławŁyszczek">W wielu okręgach ludzie rezygnują, inspektorzy nie chcą przeprowadzać kontroli, bo są bardzo ciężkie. To nie jest łatwa kontrola. Dlatego ze starannością dobieramy ludzi do wykonania tych zadań, żeby nie podchodzili do tego emocjonalnie, tylko rzetelnie i dokładnie patrzyli na to co robią. Nakładanie kary to jest rzecz ostateczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechSzarama">Właśnie, panie generalny inspektorze, to jest bardzo ważne, żeby każdą sprawę rozpatrywać. Trzeba działać w sposób szybki i skuteczny, ale również rozważny. Kary są działaniem ostatecznym.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzemysławKoperski">Panie ministrze, przepraszam. Nie dostałem odpowiedzi na pytanie, czy środki finansowe zabezpieczają pracę w weekendy – soboty, niedziele i święta. Czy inspektorzy mogą zmieścić się z tymi kontrolami w tym budżecie?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WiesławŁyszczek">Panie pośle, już odpowiadam. Jeśli jest wypadek przy pracy i jest to wypadek śmiertelny lub ciężki i pracodawca to zgłosi – inspektor i prokurator muszą jechać i badać wypadek. Nie ma innego wyjścia. Czy to będzie sobota, czy niedziela, inspektor musi jechać. Za to odbiera wolne później – w tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzemysławKoperski">Rozumiem, że chodzi o wypadek śmiertelny. To standardowa procedura.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzemysławKoperski">Jeśli jest nielegalny pracownik i jest zgłoszenie, czy państwo wyjeżdżacie w sobotę lub w niedzielę, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WiesławŁyszczek">Po ograniczeniu handlu w niedzielę inspektorzy jeździli, potem odbierali sobie wolne. Jeśli jest taka potrzeba, inspektor jedzie i później odbiera wolne w tygodniu. Nie ma znaczenia czas – noc czy dzień. Są różne kontrole. Sam wyjeżdżałem o 4.00 w nocy na kontrolę do zakładu pracy, wraz ze wszystkimi służbami inspekcyjnymi, jakie są w Polsce, bo pracodawca dokonał uboju zwierząt. Zatrudniał nielegalnie, bo pan pyta? Tak, byliśmy sprawdzaliśmy i złapaliśmy ludzi, którzy pracowali nielegalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzemysławKoperski">I ten budżet jest wystarczający?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WiesławŁyszczek">Tak, moim zdaniem jest wystarczający. Nie chcemy nic ponadto, co tu piszemy. Dość ostrożnie sięgamy po środki z budżetu państwa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GrażynaWitkowska">Jeżeli mogę, chciałam powiedzieć panu posłowi, że oczywiście chcielibyśmy dużo więcej, ale patrzymy realnie na sytuację budżetu państwa i chcemy, tak jak pan główny inspektor powiedział, dochodzić do tego małymi krokami. Te 2% więcej, niż to co jest ustalone w projekcie ustawy budżetowej, też byłoby dla nas jakimś ratunkiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanuszŚniadek">Tylko się modlić. Jeszcze przyjdzie walec i wyrówna.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrażynaWitkowska">No właśnie. Dziękuję bardzo i przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#WojciechSzarama">Możemy przystąpić do głosowania? Możemy, a więc, proszę państwa, kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2020 w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszCieśluk">Jednogłośnie, 9 za.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechSzarama">Pan, panie pośle głosował, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzemysławKoperski">Tak. Te wyjaśnienia były dla mnie przekonujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechSzarama">Nie widziałem ręki. Już przez moment się bałem, że jest pan mało optymistycznie nastawiony.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WojciechSzarama">Proponuję, abyśmy upoważnili pana posła Janusza Śniadka do przedstawienia opinii naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych dla budżetu w tym punkcie. Czy jest ktoś przeciw? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#WojciechSzarama">Dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#WojciechSzarama">Przechodzimy do punktu trzeciego – wybór wiceprzewodniczącego Komisji. Bardzo proszę o zgłoszenie. Śmiało, panie pośle. Takie jest życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanŁopata">Sam mam się zgłosić?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanuszŚniadek">Mogę to zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WojciechSzarama">Nie komplikujmy. Pan poseł Łopata zgłasza się do prezydium Komisji – chciał wzmocnić jego prace. Czy ktoś z państwa chciał zabrać głos w tej sprawie? Nikt. Dobra.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#WojciechSzarama">Wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszCieśluk">Jednogłośnie, 9 za.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WojciechSzarama">Jednogłośnie. Dziękuję i gratuluję.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#WojciechSzarama">Niniejszym zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>