text_structure.xml 41.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w dniu dzisiejszym. To jest kolejne posiedzenie Komisji i tak, szanowni państwo, do wieczora.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji tak, jak powiedziałem.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje: rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r., w pkt 2 zaopiniowanie wniosku Ministra Edukacji i Nauki w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki w 2022 r., w pkt 3 zaopiniowanie wniosku sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Funduszu Szerokopasmowego na 2022 r., w pkt 4 zaopiniowanie wniosku sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców na 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejKosztowniak">Proponuję uzupełnienie porządku o pkt 1, w którym będziemy kontynuować, szanowni państwo, rozpatrywanie projektu ustawy z druku numer 2352.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do propozycji porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego, a więc kontynuacji posiedzenia z godziny 8.00. Przypomnę, że jesteśmy po przyjęciu art. 3.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, zanim przejdziemy do realizacji porządku dziennego, pozwolę sobie przywitać na posiedzeniu Komisji pana Sebastiana Skuzę – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam serdecznie, panie ministrze. Witam pana Piotra Patkowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam, panie ministrze, wraz ze współpracownikami. Witam gorąco pana Wojciecha Murdzka – sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki. Dzień dobry, panie ministrze, witamy. Witam serdecznie pana Janusza Cieszyńskiego, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam wszystkich gości przybyłych wraz z państwem.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejKosztowniak">Wracamy, szanowni państwo, do art. 4 i do zmiany 1. Proszę państwa, w trakcie posiedzenia o godzinie 8.00 wpłynął wniosek pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej o wykreślenie w całości art. 4. Tym samym będziemy musieli dokonać głosowania. Dobrze. Szanowni państwo, dostaję informację, że system nam działa sprawnie i dosłownie chwilę musimy zaczekać na to, aby móc uzyskać te informacje na telebimie. Wszystkich państwa proszę dosłownie o chwilę zwłoki.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przechodzimy tym samym – jeszcze raz przypomnę – do głosowania poprawki, która została zgłoszona przez panią przewodniczącą Krystynę Skowrońską, a więc dotyczącą skreślenia art. 4 w całości. Kto, proszę państwa, jest za przyjęciem poprawki pani przewodniczącej? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 34 posłów. Za było 14, przeciw – 20, nikt się nie wstrzymał. Tym samym poprawka nie uzyskała poparcia Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do rozpatrywania art. 4. W art. 4 mamy w ust. 1 poprawkę, która jest zgłoszona, proszę państwa, przeze mnie, ale też gorąco proszę o to, aby pan minister Patkowski w sumie powtórzył pewne argumenty, które były przywołane w trakcie dyskusji na temat ustawy dotyczącej właśnie zmian w odniesieniu do reguły wydatkowej. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrPatkowski">Dziękuję, to ja zacznę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrPatkowski">Zacznę ja, a potem pewnie uzupełni pan minister Skuza. Ta przedstawiona poprawka ma na celu to, o czym już mówiłem na początku – nieuwzględnianie w roku 2023 wydatków inwestycyjnych, żeby pomniejszała zakres stabilizacji tej reguły wydatkowej. Chodzi o to po prostu, żeby zgodnie również z tym, co jest, reguła obejmowała wydatki bieżące, natomiast wydatki inwestycyjne nie pomniejszały nam zakresu możliwej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Czy pan minister Skuza jeszcze zechce dodać słowo? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym tylko zwrócić uwagę, że...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, bardzo proszę o zbliżenie się do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SebastianSkuza">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zwrócić uwagę, że takie przepisy obowiązują w roku bieżącym, więc to byłaby na ten 2023 r. jeszcze kontynuacja w tym zakresie. Widzę, że jest to tylko doprecyzowanie i pewne pomniejszenie tych wydatków, że nie wchodziłyby w ten limit wydatki związane z zakupem akcji i udziałów oraz wpłat na państwowe fundusze celowe, co zmniejsza tę przestrzeń. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Czy są pytania do...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaLeszczyna">Chciałabym zapytać pana ministra, jakby pan minister wyjaśnił, bo mamy ją przed oczami dopiero teraz. Tak naprawdę ta poprawka, którą pan minister zgłasza, to jest dalsze luzowanie fiskalne czy w stosunku do projektu, który państwo przedstawiliście, jednak zacieśnianie? Chciałabym to wiedzieć, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to jest kontynuacja tego, co jest w tym roku, czyli po prostu takie przepisy obowiązują. To byłoby wyłączenie tak, jak minister Patkowski powiedział, całych wydatków majątkowych z wyłączeniem wydatków na zakup i objęcie akcji, udziałów oraz wpłat na fundusze celowe. Czyli z jednej strony jest to pewne poluzowanie, z drugiej – ograniczenie przedmiotowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. Proszę państwa, czy jest sprzeciw do przyjęcia tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaLeszczyna">Sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKosztowniak">Jest sprzeciw. Przechodzimy tym samym do głosowania. Bardzo proszę o przygotowanie głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki do art. 4 w ust. 1 zgłoszonej przez przewodniczącego Andrzeja Kosztowniaka? Tak, rzeczywiście. Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej do art. 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 39 posłów. Za – 23, przeciw – 15, wstrzymał się 1. Tym samym poprawka uzyskała akceptację Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, proszę państwa, do art. 5. Tu, w art. 5, będziemy mieć poprawkę dotyczącą skreślenia ust. 5. Czy są uwagi ze strony biura do treści? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ŁukaszKasiak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Odnośnie do poprawki, to wynika z tego, że po analizie przepisów ust. 4 i ust. 5 okazało się, że w zasadzie stanowią o tym samym, więc ten przepis art. 5 ust. 5 wydaje się zbędny.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ŁukaszKasiak">Natomiast jeżeli mogę, to od razu może szybko krótkie uwagi redakcyjno-legislacyjne do pozostałych ustępów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ŁukaszKasiak">Więc w ust. 1, jak się wydaje, należałoby wskazać konkretnie przepisy art. 112aa, te, które znajdą zastosowanie, a nie wskazywać wyjątek. W ust. 2 należałoby przywołać pełny tytuł ustawy budżetowej na rok 2022 wraz z publikatorem. W ust. 3. jak się wydaje, można by ten przepis zredagować tak, jak zazwyczaj są redagowane przepisy przejściowe tego typu, czyli „do sprawozdania z wykonania budżetu stosuje się także – jak się wydaje, tutaj należałoby użyć wyrazu „także” – przepis” i tutaj ten wskazany. Natomiast ust. 4 i 5… Piąty, jeżeli zostanie przyjęta poprawka, zostałby skreślony, natomiast zarówno czwarty, jak i piąty dotyczą planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, należałoby je więc ująć w odrębny artykuł szósty. Po przyjęciu poprawki byłby po prostu bezustępowy. Zawierałby... składałby się tak naprawdę z obecnej treści ust. 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Czy te uwagi są akceptowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PiotrPatkowski">Tak, akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję gorąco. Przechodzimy w takim razie do ust. 1, czy będziemy od razu głosować, panowie, całość?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ŁukaszKasiak">W zasadzie głosowania ewentualnie wymaga poprawka, chyba że nie ma sprzeciwu, a reszta uwag to są uwagi takie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ŁukaszKasiak">… całościowo, cały artykuł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie mam pytanie: czy jest jakaś uwaga do poprawki do art. 5 dotyczącej skreślenia tak naprawdę ust. 5? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, tym samym przyjęliśmy... rozpatrzyliśmy art. 5.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do art. 6. Czy są uwagi jakieś do art. 6? Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, wobec przeprocedowania całości projektu ustawy proponuję upoważnienie tak, jak... w sumie już upoważnialiśmy Biuro Legislacyjne do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym i językowym, stanowiących konsekwencje poprawek przyjętych przez Komisję. Czy jest w stosunku do tego sprzeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#AndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#AndrzejKosztowniak">Poddajemy, proszę państwa, pod głosowanie wniosek o przyjęcie w całości projektu ustawy. Bardzo proszę o przygotowanie głosowania. Proszę państwa, kto jest za przyjęciem w całości projektu ustawy z druku nr 2352 o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska. Kto jest za przyjęciem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#AndrzejKosztowniak">Głosowało 39 posłów. Za – 23, przeciw – 16, nikt się nie wstrzymał. Tym samym stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#AndrzejKosztowniak">Komisja musi, szanowni państwo, jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi na posiedzeniu plenarnym stanowisko Komisji. Bardzo proszę… proponuję jako posła sprawozdawcę panią Ewę Szymańską. Czy pani poseł wyraża zgodę? Dziękuję. Czy są jakieś inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym, szanowni państwo, stwierdzam, że pani Ewa Szymańska będzie posłem sprawozdawcą Komisji do powyższego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#AndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny w tym aspekcie pracy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy, proszę państwa, do pkt 2. Rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. Dziękujemy serdecznie. Czy są, szanowni państwo, jakieś uwagi ze strony Komisji? Czy są jakieś uwagi do planu pracy Komisji na... Pan poseł Czesław Siekierski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#CzesławSiekierski">Nie wiem, czy może umieścić w planie, czy poprosić o spotkanie czy udział pani minister finansów jako pani minister na posiedzeniu Komisji. Chcielibyśmy z chęcią usłyszeć jej opinie, jej stanowisko w wielu sprawach. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejKosztowniak">Takie zaproszenie będzie skierowane przeze mnie, jak najbardziej, panie pośle. Poprosimy panią minister o przybycie na Komisję i przedstawienie tych rzeczy, o których Pan powiedział. Czy mamy jeszcze jakieś uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym, proszę państwa, plan pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia tego roku uważamy za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do realizacji porządku dziennego: zaopiniowanie wniosku ministra edukacji i nauki w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki w 2022 r. Zgodnie z dyspozycją marszałek Sejmu Komisja Finansów... Przepraszam gorąco, tu jesteśmy już w kolejnym punkcie. Bardzo proszę o przedstawienie przez pana ministra wniosku o zmianę w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki w 2022 r. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechMurdzek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiamy wniosek o pozytywne zaopiniowanie planu finansowego Narodowego Centrum Nauki. Proponujemy zwiększenie przychodów i kosztów o łączną kwotę 5513 tys. zł. Po stronie przychodów jest to takie złożenie określonych sum, a mianowicie jeśli chodzi o nasze udziały własne z budżetu państwa 231 tys. zł, otrzymane z Unii Europejskiej 4182 tys. zł, środki z EFTA i EOG 1100 tys. zł. Adekwatnie po stronie kosztów zwiększenie kosztów funkcjonowania o 813 tys. zł oraz kosztów realizacji zadań o 4700 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WojciechMurdzek">Ta korekta jest niezwykle ważna, ponieważ ona zapewnia spokojną realizację bardzo istotnych programów, a mianowicie Horyzontu 2020, badań podstawowych, Funduszu Współpracy Dwustronnej w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego EOG. Łącznie to daje tę kwotę 5513 tys. zł. Ta zmiana nie wpłynie na planowany do osiągnięcia wynik finansowy centrum, więc wydaje się, że tutaj nie ma żadnej innej wersji jak tylko pozytywna, pozwalająca na spokojną realizację podjętych zaangażowań w projekty. Proszę o opinię pozytywną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, panie ministrze. Otwieram, szanowni państwo, dyskusję nad tym punktem porządku dziennego. Czy jest... Bardzo proszę, panie pośle. Czesław Siekierski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#CzesławSiekierski">Jeśli mógłbym zapytać, jakiego obszaru dotyczą projekty w ramach Horyzont 2020? Czy taką informację ma pan na miejscu czy jeśli nie, to proszę o przesłanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechMurdzek">Projekt Horyzont 2020 jest niezwykle obszerny i oczywiście moglibyśmy poprosić pana dyrektora z NCN, ale wydaje się, że to jest – że tak powiem – temat chyba na osobną dyskusję. Oczywiście możemy ją kiedyś odbyć, szczególnie w kontekście startu edycji Horyzontu Europa, bo tutaj ta perspektywa otwiera się. Jedynie z punktu widzenia Komisji mógłbym zwrócić uwagę, nie wchodząc w szczegółowe programy, bo oczywiście odbywa się to w formie konkursów, natomiast mamy takie wyzwanie, że cały świat nauki, można powiedzieć, ma taki dług wdzięczności, ponieważ więcej wpłacamy do programu Horyzont 2020 niż korzystamy. I teraz cały wysiłek nas wszystkich powinien iść w kierunku, żeby z Horyzontu Europa, czyli z tej nowej edycji… żeby tę sytuację zmienić. Ilościowo już mamy bardzo dobre rezultaty. Praktycznie możemy mówić, że jesteśmy na tym poziomie średniej europejskiej, natomiast docieranie do tych programów o większym wolumenie, tych większych grantów – to pokazuje, że jest to wyzwanie przed nami.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WojciechMurdzek">Ale, tak jak mówię, to jest osobny temat, wydaje się, że właśnie skierowanie większej uwagi na wszystko, co możemy zrobić. Takie działania podejmujemy, ale znowu szerzej trzeba by było je omawiać, żeby to wykorzystanie z Horyzontu było większe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę pana posła Czesława Siekierskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#CzesławSiekierski">Rozumiem. Wiem, czym jest Horyzont 2020, bo przez swoje lata ciągle byłem zaniepokojony, kiedy byłem w Parlamencie Europejskim, że Polska w obszarze wykorzystania tych środków na badania naukowe… My mniej… Rzeczywiście tak, jak pan mówił, my więcej wpłacamy, jak korzystamy. Jakie są tendencje w tym zakresie? Czy jest szansa na wyjście chociaż na pozycję netto w tym obszarze? Jeśli pan minister by przygotował informację w ujęciu trochę takiej analizy czasowej, jakie są szanse na poprawę wykorzystania środków w tym obszarze. Wiem, jak one są dzielone. Wiem, że mamy mało osób w grupie recenzentów, że nie ma odpowiedniej ilości projektów i tak dalej. Znam te sprawy, tylko co resort robi, żeby sytuację odwrócić? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WojciechMurdzek">To bym proponował, jeśli to jest interesujące, zamienić to na jakąś interpelację, na którą odpowiemy, ponieważ to nie jest wprost związane z tą korektą planu. Powiem tylko jeden taki moment, który zabrał nam wiele miesięcy dyskusji, starań, negocjacji, a mianowicie wynegocjowanie – to skrótowo nazywamy paktem – wynegocjowanie zgody Komisji Europejskiej, żeby nasi naukowcy byli wynagradzani w ramach grantów europejskich, w ramach Horyzontu tak samo czy analogicznie, jak ci ze starszych krajów unijnych, nazwijmy to, bo to była zwyczajnie niesprawiedliwość i to obniżało zainteresowanie naszych naukowców udziałem w niektórych projektach, skoro wiedzieli, ile ich koledzy zarabiają, a ile oni zarabiają. Ten mankament po wielu miesiącach i po wielu dyskusjach, negocjacjach został zniwelowany, usunięty. Mogą być już tutaj te rzeczy skreślone. I mam nadzieję, że suma tego typu działań sprawi, że atrakcyjność i zaangażowanie pozwoli na zdecydowaną poprawę wykorzystania. Ale, tak jak mówię, to jest osobny temat samego Horyzontu, samych środków zewnętrznych. Jeżeli pan poseł będzie uprzejmy zamienić to na interpelację, to spróbujemy odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#CzesławSiekierski">Niech mnie pan nie odsyła do interpelacji, tylko proszę o odpowiedź pisemną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WojciechMurdzek">Dobrze. Myślałem, że pan poseł sprecyzuje konkretne zainteresowania, to byłoby łatwiej. Ale jeżeli tylko będziemy bazować na protokole, to nie ma sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie, panowie. Czy są jeszcze jakieś uwagi do tego punktu dziennego posiedzenia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tym samym zamykam dyskusję. Pozwolę sobie przedstawić państwu opinię.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#AndrzejKosztowniak">„Opinia nr 169 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Edukacji i Nauki w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki, uchwalona na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 czerwca 2022 r., dotyczący zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na 2022 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Nauki na 2022 r., przedstawiony we wniosku”. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przechodzimy do realizacji kolejnego punktu dziennego. Będzie nim przedstawienie wniosku ze strony Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Proszę sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o przedstawienie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Funduszu Szerokopasmowego na 2022 r. Bardzo proszę o wystąpienie pana ministra. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JanuszCieszyński">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wnoszę o wyrażenie zgody na dokonanie zmiany planu finansowego Funduszu Szerokopasmowego, która jest związana z tym, że uruchomiliśmy już w tym roku konkurs na pilotaże w zakresie samorządowych projektów szerokopasmowych. Przeznaczyliśmy na ten konkurs kwotę 20 000 tys. zł i w związku z tym, patrząc na ten plan i patrząc na inne wydatki, które mamy, między innymi związane z realizacją strategii mObywatel 2.0 chcemy zgodnie z tymi możliwościami, które daje nam ustawa okołobudżetowa, wykorzystać kwotę 35 000 tys. zł na zadania związane z informatyzacją państwa, na projekty informatyczne, które będzie realizował między innymi NASK czy Centralny Ośrodek informatyki. W związku z tym wnoszę o poparcie tego wniosku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za wystąpienie, panie ministrze. Otwieram dyskusję w tym punkcie. Czy są jakieś zgłoszenia? Bardzo proszę, pan przewodniczący Cichoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanuszCichoń">Chciałbym się dowiedzieć, skąd ma pochodzić ta wpłata. Bo mamy zwiększenie po stronie wpłaty na Fundusz Cyberbezpieczeństwa – to jest 35 000 tys. zł – i zwiększenie po stronie wydatków, dotacje na realizację zadań bieżących. Skąd się bierze ta wpłata?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JanuszCieszyński">Szanowny panie pośle, zmiana, o którą wnosimy, to jest zmiana związana z dostosowaniem wydatków poprzez obniżenie kwot na zadanie polegające na pobudzaniu popytu na usługi dostępu do szybkiego Internetu w związku z tym, że dostosowujemy tę kwotę do tego, jakie konkursy ogłosiliśmy, i przeznaczenia tych środków na zadania związane z informatyzacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszCichoń">Skąd te 35 000 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JanuszCieszyński">One były w planie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanuszCichoń">Jak pan zerknie w plan, to ma pan zwiększenie pod tytułem „wpłata na Fundusz Cyberbezpieczeństwa”. Kto wpłaca na ten fundusz cyberbezpieczeństwa 35 000 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JanuszCieszyński">Środki na Fundusz Cyberbezpieczeństwa już zostały przekazane. To wpłaca Kancelaria Premiera. To jest fundusz, którego dysponentem jest Minister Cyfryzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanuszCichoń">Rozumiem, że zwiększenie dotacji ze strony... dla Funduszu ze strony Kancelarii Premiera?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JanuszCieszyński">Nie. Mówimy tutaj, szanowni państwo, o wniosku, który dotyczy zmiany w planie finansowym Funduszu Szerokopasmowego, polegającej na zwiększeniu środków przeznaczonych na zadania związane z informatyzacją państwa w wysokości 35 000 tys zł. Tak, pani dyrektor słusznie podpowiada, że Fundusz Cyberbezpieczeństwa to jest zmiana, która została wykonana. Te środki z Funduszu Cyberbezpieczeństwa… nie tylko zmiany zostały wykonane, ale one już zostały wydane z Funduszu Cyberbezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie przewodniczący, czy już jest wyjaśniona sytuacja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JanuszCichoń">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak? Dziękuję serdecznie. Proszę państwa, czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Przepraszam gorąco, bardzo proszę, Arkadiusz Marchewka, panie pośle, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, mam pytanie dotyczące konkretnych działań, o których pan mówi. Dlatego, że Fundusz Szerokopasmowy został powołany właśnie po to, aby niwelować wykluczenie Polaków, którzy są wykluczeni po prostu z dostępu do Internetu, czyli łatać białe plamy, tak to nazwijmy. Po te składki między innymi przez operatorów... może przepraszam, po to te składki są płacone.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#ArkadiuszMarchewka">Jeżeli głównym celem tego funduszu jest właśnie podłączanie Polaków w tych miejscach, które nie mają tego dostępu do sieci szerokopasmowej, jeżeli te środki finansowe są stąd zabierane i przekazywane na inne, potrzebne działania z zakresu cyberbezpieczeństwa, czy to znaczy, że działania, które zostały w planie... które zostały zaplanowane, nie zostały zrealizowane czy są ograniczane celem przeznaczenia tych pieniędzy na inne wydatki z zakresu cyberbezpieczeństwa, a nie na podłączenie bezpośrednio do szybkiego Internetu? Czy to wynika z jakichś zmian czy po prostu z tego, że w Funduszu Szerokopasmowym są pieniądze, których po prostu nie da się w ten sposób w tym momencie wykorzystać? Skąd te zmiany dotyczące alokacji środków z jednego zadania na inne? Bo głównym celem funkcjonowania Funduszu Szerokopasmowego było właśnie podłączanie Polaków do Internetu, który był po prostu szybki, żeby nie byli wykluczeni w ten sposób. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JanuszCieszyński">Oczywiście. Szanowny panie pośle, przede wszystkim jeżeli chodzi o cele Funduszu Szerokopasmowego, to według mojej wiedzy nie ma jakiejś gradacji tych celów. On rzeczywiście został powołany na potrzeby tego, żeby zajmować się kwestiami związanymi z rozwojem szerokopasmowego Internetu, natomiast Sejm w ustawie okołobudżetowej uznał, że w 2022 roku z tegoż Funduszu można również ponosić wydatki związane z informatyzacją państwa. I nigdzie nie jest wskazane, że te są ważniejsze czy te są mniej ważne – to jest pełna równowaga. Natomiast oczywiście mając na uwadze wagę tych zadań, o których pan poseł wspominał, przygotowaliśmy i uruchomiliśmy… Teraz w sumie właśnie trwa nabór wniosków w ramach tak zwanych gminnych planów szerokopasmowych. To jest konkurs skierowany do jednostek samorządu terytorialnego, gdzie wspieramy te jednostki, które w najmniejszym stopniu skorzystały z programu POPC w ramach usuwania białych plam. Mówię o tym w ten sposób dlatego, że tak są mniej więcej ułożone te kryteria, że najwięcej ważącym kryterium jest kryterium przyrostu zasięgu w ramach POPC, im mniej przyrostu, tym więcej punktów. I dajemy samorządom możliwość zaaplikowania o środki właśnie na to, żeby przygotowały sobie taki gminny plan szerokopasmowy, który ma być taką samorządową strategią pozyskania środków i rozwoju tego obszaru na kolejne lata. A to jest szczególnie istotne, ponieważ teraz trwają prace nad przygotowaniem kolejnej perspektywy środków europejskich. Przypomnę, to jest 1 200 000 tys. zł z KPO, 1 000 000 tys. zł z FERC-a. To więc są bardzo duże pieniądze i chcemy, żeby te samorządy, które miały... mniej skorzystały w poprzedniej perspektywie… Około 10% gmin w ogóle nie miało przyrostu w tej ostatniej perspektywie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Czyli można powiedzieć, że faworyzowani są ci, którzy nie otrzymali we wcześniejszych rozdaniach środków finansowych z POPC? Może nie faworyzowani, ale mają większe szanse na otrzymanie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JanuszCieszyński">Wydaje się, że to jest racjonalna interwencja...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję, wszystko jest jasne dla mnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania, szanowni państwo, w tym punkcie? Nie. W takim razie, nie widząc pytań, zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#AndrzejKosztowniak">Pozwolę sobie państwu przedstawić opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#AndrzejKosztowniak">„Opinia numer 170 Komisji Finansów Publicznych do Prezesa Rady Ministrów i Ministra Cyfryzacji w sprawie zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Funduszu Szerokopasmowego uchwalona na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r. rozpatrzyła wniosek sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 2022 r., dotyczący zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Funduszu Szerokopasmowego na 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#AndrzejKosztowniak">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 Ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Funduszu Szerokopasmowego na 2022 r., przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#AndrzejKosztowniak">Czy jest sprzeciw do tej opinii? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
          <u xml:id="u-59.6" who="#AndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji pkt 5, proszę państwa, porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosków sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców na 2022 rok. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JanuszCieszyński">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. To jest bardzo podobny wniosek, on też dotyczy zwiększenia wydatków na zadania związane z informatyzacją, pozwoli to między innymi na to, by wykonać decyzję, która została wprowadzona w ramach ustawy okołobudżetowej, czyli możliwości przeznaczenia środków z funduszu CEPiK właśnie na zadania związane z informatyzacją. Chcemy na ten cel przeznaczyć kwotę 35 000 tys. zł, a także zmienić plan, przenosząc grupy wydatków z § 4000 na paragraf § 4270 z uwagi na ponoszenie kosztów w zakresie konserwacji i remontów uwzględnianych w umowach i porozumieniach finansowanych ze środków funduszu CEPiK. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Pani poseł Zofia Czernow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#ZofiaCzernow">Dziękuję bardzo. Tutaj też jest kwota 35 000 tys. zł, więc nie wiem, czy to jakiś zbieg okoliczności? Ale mam następujące pytanie. Ten wniosek jest niejasny, krótko mówiąc. Mianowicie proponuje się zmniejszyć wydatki inwestycyjne o 35 000 tys. zł. Mam takie pytanie, bo ta ewidencja długo nie działała, czy w tej chwili można aż tak znacząco zmniejszyć wydatki inwestycyjne, czy nie ma potrzeb w tym zakresie, żeby w końcu nie było zastrzeżeń do funkcjonowania tej ewidencji?</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#ZofiaCzernow">To jest jedno, ale generalnie pytanie moje zmierza jeszcze do tego, na co przeznaczona jest ta kwota. Więc ta kwota według tabeli przeznaczona jest na dotację na realizację zadań bieżących. To jest bardzo ogólnikowy zapis: kwota 35 000 tys. zł i właśnie... Co to jest ta „dotacja na realizację zadań bieżących”? Myślę, że tu potrzebna jest szczegółowa informacja, a nie pan minister pisze, że środki zostaną zwiększone na zadania związane z informatyzacją państwa. To jest ogromna kwota, bo gdyby to było w tysiącach zł, to myślę, że nikt by nie dociekał. Ale 35 000 tys. zł to jest bardzo wysoka kwota i proszę ją uzasadnić bardziej konkretnie, nie tak ogólnikowo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. Proszę o odpowiedź, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JanuszCieszyński">Bardzo dziękuję. Szanowna pani poseł, jeżeli chodzi o tę kwotę, ona będzie tutaj – jak pani słusznie zauważyła – przeznaczona na dotację. KPRM w roli ministra cyfryzacji nadzoruje dwie jednostki, które można finansować właśnie przy pomocy dotacji, to jest Instytut Łączności i Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Obie te jednostki realizują projekty związane z informatyzacją, NASK, przede wszystkim, jeżeli chodzi o cyberbezpieczeństwo i zapewnienie dostępu do Internetu w szkołach w ramach ogólnopolskiej sieci edukacyjnej. Natomiast jeżeli chodzi o Instytut Łączności, to są to projekty związane przede wszystkim z kwestiami szeroko rozumianej telekomunikacji, czyli zarówno ekspertyzami, ale też ostatnio – dzięki pewnej rozbudowie pionu naukowego w Instytucie Łączności – udało się również tam zbudować kompetencje w zakresie projektów naukowo-badawczych w obszarze telemedycyny. I na projekty, które będzie realizować właśnie NASK oraz Instytut Łączności, potrzebujemy środki, ponieważ... Nie słyszę. Przepraszam bardzo, bo nie usłyszałem pytania pani poseł...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejKosztowniak">Proszę kontynuować, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JanuszCieszyński">Jasne. I w związku z tym, ponieważ ustawa okołobudżetowa daje nam takie możliwości, chcemy móc te wydatki finansować z funduszu CEPiK, na którym środki mamy. Dodam, że w naszej ocenie skala opłat nakładanych na jednostki samorządu terytorialnego i stacje kontroli pojazdów, które są wnoszone dzisiaj na fundusz CEPiK, jest nieuzasadniona. Jeżeli państwo się temu przyjrzycie, to zobaczycie, że szczególnie małe samorządy każdego miesiąca płacą bardzo niskie kwoty i wydaje nam się, że nakład biurokratyczny jest niewspółmierny do korzyści, które z tego czerpiemy, dlatego chcemy zaproponować – myślę, że w drugiej połowie tego roku – projekt ustawy, który zwolni stacje kontroli pojazdów i jednostki samorządu terytorialnego z wnoszenia opłat na fundusz CEPiK. Ze względu na to, że te opłaty przez lata narastały i tutaj państwu posłom na Komisji Finansów Publicznych nie musimy oczywiście tłumaczyć, że to jest fundusz celowy, więc te środki narastają, w pewnym sensie nadmiarowo pobierane i możemy je teraz, zgodnie z decyzją Sejmu, wyrażoną w ustawie okołobudżetowej, przeznaczyć właśnie na zadania związane z informatyzacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. Bardzo proszę, jeszcze pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#ZofiaCzernow">Jeszcze uzupełnię. Myślę, że aby Komisja Finansów mogła się wypowiedzieć, jeżeli chodzi o opinię w sprawie tego wniosku, to należałoby powiedzieć, kto ile otrzyma z tych 35 000 tys. zł. Bo tu jest tak, że w zasadzie nie wiadomo, kto i ile.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JanuszCieszyński">Oczywiście. Jeżeli chodzi o tę zmianę, cała ta kwota zostanie przeznaczona na dotację dla Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. To jest instytut badawczy nadzorowany przez ministra cyfryzacji, który realizuje zadania w zakresie cyberbezpieczeństwa, dostarczania szybkiego Internetu do szkół w ramach projektu ogólnopolskiej sieci edukacyjnej, a także prowadzi badania naukowe w obszarze sztucznej inteligencji i – ogólnie to ujmując – rozwoju e-usług publicznych. Jeżeli pani poseł zna taki system kancelaryjny EZD PUW, to właśnie on jest utrzymywany przez instytut, przez NASK PIB.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#ZofiaCzernow">Myślę, że taki wniosek powinien być bardziej szczegółowy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JanuszCieszyński">To bardzo przepraszam, ale mam nadzieję... Jeżeli pani poseł ma jakieś dodatkowe pytania, to ja chętnie, oczywiście, udzielę informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#ZofiaCzernow">Nie będę w tej chwili wyciągać tych informacji od pana ministra, bo to w ogóle nawet... Wie pan, wniosek powinien być kompletny, żeby od razu było jasne stanowisko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie za ten głos. Czy są, szanowni państwo, jeszcze jakieś uwagi w dyskusji? Nie widzę. Tym samym, szanowni państwo, zaproponuję przyjęcie opinii Komisji w przedłożonym brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#AndrzejKosztowniak">„Opinia numer 171 Komisji Finansów Publicznych do Prezesa Rady Ministrów Ministra Cyfryzacji w sprawie zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców uchwalona na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2022 r. rozpatrzyła wniosek sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 czerwca 2022 r., dotyczący zmiany w planie finansowym państwowego funduszu celowego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców na 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#AndrzejKosztowniak">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 Ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian w planie finansowym państwowego funduszu celowego Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców na rok 2022 przedstawioną we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#AndrzejKosztowniak">Nie widzę uwag do tak przedłożonej opinii.</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą opinię.</u>
          <u xml:id="u-73.5" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-73.6" who="#AndrzejKosztowniak">Zamykam posiedzenie, informując jednocześnie, że o godzinie 12.00 spotykamy się w tej sali i dosłownie za 35 minut rozpoczynamy kolejne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>