text_structure.xml
51.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Witam na kolejnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 (druk nr 1624). Czy są uwagi do porządku? Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zanim przejdziemy do pracy, pozwolę sobie przywitać na dzisiejszym posiedzeniu Komisji naszych gości. Witam bardzo serdecznie sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów pana ministra Sebastiana Skuzę – witamy, panie ministrze. Witam pana Piotra Ćwika – zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej. Witamy serdecznie. Witamy gorąco panią Agnieszkę Kaczmarską – szefową Kancelarii Sejmu. Witamy gorąco pana Adama Niemczyckiego – szefa Kancelarii Senatu. Dzień dobry, witam gorąco. Witamy panią Magdalenę Pietrzak, szefową Krajowego Biura Wyborczego. Dzień dobry. Witamy wszystkich państwa wraz z przybyłymi gośćmi.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKosztowniak">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Posłowie członkowie Komisji otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach, przygotowane przez dysponentów części budżetowych, oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszystkie materiały, szanowni państwo, są dostępne na naszych iPadach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejKosztowniak">Rozpatrywanie opinii Komisji o projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. odbywać się będzie w następującym porządku: wystąpienie posła referenta, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, a następnie pytania i odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowej oraz dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, bardzo proszę o przedstawienie ze strony Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych opinii przez pana posła Kazimierza Smolińskiego. Panie pośle, bardzo serdecznie proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSmoliński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych rozpatrzyła na posiedzeniu w dniu 29 października 2021 r. i zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2022 (druk nr 1624) w zakresie części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, części 02 – Kancelaria Sejmu, części 03 – Kancelaria Senatu, części budżetowej 11 – Krajowe Biuro Wyborcze, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe oraz planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej określonej w załączniku nr 12 – Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Komisja po wysłuchaniu informacji zastępcy szefa Kancelarii Prezydenta, szefa Kancelarii Sejmu, szefa Kancelarii Senatu i szefa Krajowego Biura Wyborczego pozytywnie zaopiniowała poszczególne części.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzSmoliński">W odniesieniu do części budżetowej 01 – Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Komisja pozytywnie zaopiniowała dochody i wydatki w załączniku nr 1 i 2, dotacje celowe z załącznika nr 8, plan instytucji gospodarki budżetowej określony w załączniku nr 12 – Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli chodzi o kilka zdań na temat tej części budżetowej, to dochody w kancelarii zostały zaplanowane w wysokości 510 tys. zł. Są one o 1% wyższe niż w bieżącym roku, natomiast wydatki przyjęto w kwocie 212 245 tys. zł, czyli nominalnie o 5,6% więcej niż w ustawie budżetowej na bieżący rok. W ramach części 01 zaplanowane są również dotacje na Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa w wysokości 30 000 tys. zł – takiej samej jak w poprzednich latach. W ramach kancelarii działa również instytucja gospodarki budżetowej – Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta. Na koniec roku przewiduje się osiągnięcie zysku w wysokości 702 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli chodzi o część 02 – Kancelaria Sejmu, to Komisja zaopiniowała pozytywnie dochody i wydatki w załączniku nr 1 i 2. Kilka zdań, jeżeli chodzi o tę część. Dochody kancelarii na przyszły rok zostały zaplanowane w wysokości 2581 tys. zł. Są one nieznacznie niższe niż na bieżący rok. Wydatki przyjęto na poziomie 576 868 tys., tj. o 11,9% wyższe od wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2021 rok. Tutaj trzeba zwrócić uwagę, że między innymi ta podwyżka, te zwiększone wydatki są konsekwencją przyjętych rozwiązań z ustawy budżetowej z 2021 roku, gdzie przyjęto zwiększone wydatki na funkcjonowanie biur poselskich i senatorskich oraz zwiększenie diety parlamentarnej, jak również zwiększenie środków na pokrycie kosztów działalności poszczególnych klubów oraz biur poselskich, parlamentarnych i senatorskich.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli chodzi o część budżetową 03 – Kancelaria Senatu, to również Komisja pozytywnie zaopiniowała, tak jak już powiedziałem, zarówno dochody i wydatki określone w załączniku nr 1 i 2, jak i dotacje celowe z załącznika nr 8.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzSmoliński">Ogólnie kilka zdań. Na 2022 r. dochody są określone na kwotę 125 000 tys. zł, to jest o 13,6% więcej w stosunku do ustawy budżetowej na 2015 rok, natomiast wydatki zaplanowano w kwocie 104 103 tys. zł, to jest o 31 000 tys. zł wyższe w stosunku do ustawy budżetowej na 2021 rok.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzSmoliński">I tutaj jestem zobowiązany przedstawić Wysokiej Komisji uwagę, która została sformułowana w trakcie obrad Komisji. Chciałbym Wysokiej Komisji zwrócić uwagę, że w Kancelarii Senatu Komisja zauważyła czy stwierdziła, że są zaplanowane wydatki w wysokości 10 000 tys. zł na działania związane z opieką nad Polonią i Polakami za granicą. Te wydatki są realizowane w tej chwili w całości przez rząd, natomiast nadal w ustawie o organizacjach pożytku publicznego, szczególnie w zakresie współpracy międzynarodowej, jest zapis, że te sprawy są zarówno w gestii rządu, jak i w gestii Senatu. Senat więc po raz kolejny zaplanował kwotę 10 000 tys. zł w tym zakresie, więc zwracam Komisji na tę kwestię uwagę. W ubiegłym roku – z tego co pamiętam – Komisja chyba dokonała zmian w zakresie budżetu Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzSmoliński">Jeżeli chodzi o część 11 – Krajowe Biuro Wyborcze, Komisja również pozytywnie, tak jak powiedziałem, zaopiniowała zarówno wydatki, jak i dochody określone w załączniku nr 1 i 2 oraz zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego określone w załączniku nr 7, jak również dotacje celowe określone w załączniku nr 8.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzSmoliński">Kilka słów może szczegółowych. Jeżeli chodzi o Krajowe Biuro Wyborcze, przyjęty plan wydatków w części 11 jest wyższy w stosunku do ustawy budżetowej na 2025 rok o 5100 tys. zł. Wzrost ten wynika w dużej mierze z planowanego zwiększonego Funduszu Wynagrodzeń w związku z przywróceniem 3-procentowego Funduszu Nagród i planowaną podwyżką wynagrodzeń o 4,4% oraz w związku ze zmianami legislacyjnym. Wzrost wydatków również o 1,5% na zakupy inwestycyjne i… To znaczy 4% na zakupy inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzSmoliński">W części rezerwy celowe, w zakresie pozycji 17 również Komisja zaopiniowała pozytywnie tę część budżetową.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzSmoliński">W związku z tym, że w części 02 – Kancelaria Sejmu naszym zdaniem błędnie zakwalifikowano wydatki związane ze wzrostem wynagrodzeń w części wydatków bieżących, chciałbym złożyć poprawkę. Chodzi o to, żeby w części 02 – Kancelaria Sejmu przesunąć wydatki w kwocie 6036 tys. zł. Chodzi o zwiększenie wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników o kwotę 6036 tys. zł – na dostosowanie poziomu wynagrodzeń do wzrostu pozostałych jednostek sektora finansów publicznych oraz zmniejszenie wydatków w grupie wydatków bieżących § 4000 o kwotę 6036 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzSmoliński">Jeszcze raz tylko chciałbym przypomnieć, że Komisja bardzo szczegółowo każdą z tych części omawiała. Mieliśmy wyznaczone posiedzenia na poszczególne godzinę i była dosyć długa debata i dyskusja. Chciałbym więc podziękować również członkom Komisji Regulaminowej za bardzo rzeczowe i takie merytoryczne podejście. Zgłoszę w tej chwili panu przewodniczącemu tę poprawkę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie koreferatu ze strony pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, państwo ministrowie reprezentujący poszczególne kancelarie i Krajowe Biuro Wyborcze, panie i panowie posłowie, w Kancelarii Prezydenta, jeżeli mówimy o wydatkach, o czym powiedział pan przewodniczący Smoliński, to wydatki mamy zaplanowane w wysokości 212 000 tys. zł. To jest wzrost w porównaniu… To jest dynamika w porównaniu do 2021 r. o 105, 6%.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSkowrońska">Ale jeżeli będziemy patrzyli na planowane na 2022 r. wydatki, to jedną z największych pozycji jest sprawa związana z wydatkami majątkowymi. W tym zakresie zwiększa się z kwoty 10 000 tys. do 14 700 tys. zł. Jest to bardzo znacząca różnica i zwiększenie tych wydatków. Jeżeli mówimy również o wydatkach, to warto zwrócić uwagę, że w porównaniu do wszystkich innych pozycji związanych z wynagrodzeniami w Kancelarii Prezydenta i w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego wzrost wynagrodzeń osobowych pracowników jest o 8,3%. Jest to kwota… Jest to wskaźnik znaczący, zdecydowanie wyższy niż, jak mówimy, w poszczególnych innych częściach budżetowych. To na pewno wymaga objaśnienia, jak również, tak jak wcześniej powiedziałam, wydatki inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiemy, że zostało podane Biuro Polityki Międzynarodowej, które chyba zamknęło swoją działalność i członkom Komisji w tej sprawie powinno być przedłożone jakieś oświadczenie, dlatego że nie mamy zaplanowanych na rok 2022 żadnych wydatków w zakresie Biura Polityki Międzynarodowej w porównaniu do roku… O, nie. Przepraszam, odwrotnie. Odwrotnie czytam. Akurat nie było poprzednio i biuro zostało utworzone. Wskazuje się, że w tym wypadku Biuro Polityki Międzynarodowej to dodatkowa kwota 5379 tys. zł. Zatem wymaga objaśnienia, jak nowo utworzone Biuro Polityki Międzynarodowej… Nie ma odnośnika do poziomu z ubiegłego roku. Jest… Wyglądają łącznie te wydatki w zakresie Biura Polityki Międzynarodowej a wynagrodzenia, które zostały przyjęte bądź w Kancelarii Prezydenta, bądź w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego. Należałoby takie objaśnienie przedłożyć, jeśli chodzi o kancelarię.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym powiedzieć, że w opracowanym materiale wskazujecie państwo na działanie poszczególnych powołanych rad, które miałyby pomagać czy z którymi prezydent miałby konsultować zadania. I tak przy prezydencie działa Narodowa Rada Rozwoju, która mówi o takich horyzontalnych założeniach, informacjach czy opiniach dotyczących bieżącej polityki. Ponadto powołano i działa Rada do Spraw Rolnictwa i Obszarów Wiejskich. W rolnictwie mamy duże kłopoty. Są też: Rada ds. Ochrony Zdrowia, Rada ds. Samorządu Terytorialnego, Rada ds. Środowiska, Energii i Zasobów Naturalnych, Rada ds. Młodzieży, Rada ds. Przedsiębiorczości.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli mam mówić o radach, to poprosiłabym, aby przedłożono czy poinformowano Komisję Finansów, jakie z tego tytułu ponoszone są wydatki? Po drugie, zawsze oceniliśmy przy wykonaniu budżetu, jak funkcjonują te rady. Jednak w bieżącej polityce, którą prowadzi pan prezydent, nie obserwujemy, aby uwagi i wnioski, które są chyba przedkładane przez poszczególne rady, znajdowały swoje odzwierciedlenie w inicjatywach ustawodawczych prezydenta ani w działaniach, które pan prezydent w zakresie tych ważnych zadań podejmuje. Jeżeli to ma być tylko spotkanie u pana prezydenta, to może szkoda czasu pana prezydenta. Jeżeli są uwagi i wnioski, to chciałabym, abyśmy się z tym zapoznali, jakie uwagi i wnioski przedkładane przez rady pan prezydent w swoich pracach i inicjatywach ustawodawczych podejmował?</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KrystynaSkowrońska">Ponadto mieliśmy do czynienia w przyszłości w zakresie obywatelskiej pomocy prawnej… Jednak w tym zakresie również w Kancelarii Prezydenta funkcjonuje na bieżąco… Państwo piszecie w tym projekcie budżetu, że podejmuje interwencję prawną. Jeżeli mielibyśmy powiedzieć czy zapytać, to ile i jakie środki przeznaczane są na ten cel i jaka jest efektywność? Jeżeli możemy to powiedzieć po roku ubiegłym, dlatego że jeżeli tylko korespondujemy, a nie znajduje to odbicia w załatwionych sprawach, to takie funkcjonowanie takiego biura ma niską efektywność i niską pomoc dla obywateli. Jakie zatem pan prezydent i jego kancelaria podejmują inicjatywy w związku z interwencjami w zakresie pomocy prawnej?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zwrócić państwa uwagę między innymi na jedną z ważnych komisji, która działa przy Kancelarii Prezydenta. To jest komisja orzekająca w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Na ten cel przeznaczone są określone środki i wskazuje się w tym opracowaniu, które państwo przedłożyli, o orzekaniu o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wspólnej komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny w odniesieniu do następujących podmiotów. Wymienione i wylistowane są te podmioty. Czy i ile było w roku 2020 takich postępowań i jak one się zakończyły? Żebyśmy wiedzieli, jakie wydajemy na ten cel środki z budżetu.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KrystynaSkowrońska">W zakresie wydatków związanych z odbudową zabytków Krakowa przez lata, przez wszystkie kadencje podnosimy, że nie udało się zrealizować nowej inicjatywy ustawodawczej w zakresie odnowienia czy funkcjonowania tego komitetu i przeznaczania środków na odbudowę zabytków Krakowa. To jest tylko taka uwaga merytoryczna, że w tym zakresie nie ma… Podstawa prawna jest dawna, wszyscy ją krytykowali i nie została ona od 1985 roku zmieniona.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KrystynaSkowrońska">Mam jeszcze ostatnie pytanie. Nie będę zadawała. Ja rozumiem, że Komisja Regulaminowa przyjęła, ale wymaga wyjaśnienia czy udzielenia odpowiedzi na te pytania, abyśmy mogli w tej sprawie podjąć zdecydowanie odpowiedzialną decyzję w zakresie funkcjonowania czy wydatków Kancelarii Prezydenta. Oprócz Kancelarii Prezydenta w tej części mamy Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta i uważam, że wyjaśnienia wymaga sprawa związana z kosztami materiałów i energii, bo one wzrastają z 11 700 tys. zł na 18 500 tys. zł. To jest bardzo znaczące zwiększenie kosztów czy wydatków. Dynamika to jest prawie 158%. To wymaga w sposób szczególny wyjaśnienia, bo o około 8000 tys. są wyższe koszty materiałów i energii.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KrystynaSkowrońska">Ostatnie dwa pytania. Ile Kancelaria Prezydenta zatrudniała w 2021 r. na dzisiaj, a ile państwo zamierzacie… Jaki będzie stan zatrudnienia w 2022 r. w podziale na kancelarię i Biuro Bezpieczeństwa Narodowego? Nie będzie już tak długo, bo najwięcej takich różnych uwag było w tym materiale. Pytanie, o ile i w jaki sposób można zmniejszyć wydatki? Tak przyjmowano w poprzednich latach. Kancelarie same po okresie przygotowania swoich budżetów dokonywały zmian w planowanych budżetach.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli chodzi o Kancelarię Sejmu, to generalnych uwag nie mam. Wymagają tylko objaśnienia wydatki na pracownicze plany kapitałowe zaplanowane na rok 2021 – 2725 tys. zł. Na 2022 jest to 1512 tys. zł. Pytanie generalne, na które Komisja powinna otrzymać odpowiedź, jest takie, czy program pracowniczych planów kapitałowych w Kancelarii Prezydenta nie cieszy się zainteresowaniem? Zgoda, że pracownicy mają prawo wybrać, że po części z wynagrodzeń pracowników również jest odprowadzana część wynagrodzenia na pracownicze plany kapitałowe, ale w tym zakresie wydawało się, że skoro rządzący wprowadzają taką ustawę, w Kancelarii Prezydenta zainteresowanie tym rodzajem oszczędzania na przyszłość powinno być większe.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym, i myślę, że będę wyrazicielką wszystkich pań i panów posłów, podziękować pracownikom Wszechnicy Sejmowej, pracownikom poszczególnych sekretariatów komisji. Przy szczególnie trudnym procesie procedowania i nawarstwienia ilości czy kumulowania komisji w określonych terminach podziękowanie pracownikom kancelarii i wszechnicy jest ze wszech miar sprawą zasadną.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#KrystynaSkowrońska">Do Kancelarii Prezydenta, to jest do części 03 – Kancelaria Senatu, uwaga, o której powiedział pan poseł Smoliński, o opiece nad Polonią i Polakami za granicą… Pytanie do Kancelarii Senatu, czy 10 000 tys. zł państwu wystarczy? Czy przedstawiciele Kancelarii Senatu mają informacje, w jakiej wysokości w Ministerstwie Spraw Zagranicznych są zaplanowane wydatki na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą? Myślę, że uwagi dotyczące inwestycji, które zamierza podjąć Kancelaria Senatu, zostały w sposób prawidłowy objaśnione. Znajdują się one w przedłożonej informacji do budżetu.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#KrystynaSkowrońska">W części – Krajowe Biuro Wyborcze po pierwsze chcę powiedzieć, że opinia Komisji Regulaminowej była w tym zakresie taka, że bardzo precyzyjne było wyjaśnienie pani minister w zakresie wydatków Krajowego Biura Wyborczego. Myślę, że uwag… Ja do tej części uwag nie mam i rekomenduję przyjęcie, dlatego że wydatki zostały zaplanowane tak, aby utrzymać funkcjonalność Krajowego Biura Wyborczego, a w przypadku ogłoszenia wyborów tak, jak się czyni, w taki sposób, jak jest obyczaj i procedura – wtedy zostaje uruchomiona rezerwa z budżetu państwa i przelewane są środki dla Krajowego Biura Wyborczego. Zatem nie mamy w planie czy nie ma w planie w najbliższym okresie żadnych – powiedziałabym – dużych wyborów o skali krajowej. Zatem rekomenduję, aby budżet Krajowego Biura Wyborczego zatwierdzić w kształcie, w którym został przedłożony Komisji Regulaminowej, ale również Komisji Finansów i w którym został przedłożony Sejmowi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za przedstawienie koreferatu i zadanie tych pierwszych pytań. Szanowni państwo, miękko przeszliśmy więc do dyskusji. Bardzo proszę panie i panów posłów o zadawanie pytań. Bardzo proszę. Nie ma. W takim razie gorąco proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Urbaniak chce zadać pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKosztowniak">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKosztowniak">Ja nie widziałem zgłoszenia, pani przewodnicząca. Jakby pani przewodnicząca… Panie pośle, czy rzeczywiście chce pan zadać pytanie? Bo nie widziałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławUrbaniak">Nie, chciałem tylko powiedzieć… Chciałem potwierdzić słowa pana przewodniczącego Smolińskiego, że prace w Komisji Regulaminowej były bardzo konstruktywne, porównując do prac z lat poprzednich. Oczywiście to co, mówiła pani przewodnicząca Skowrońska, nadal pozostaniemy w sporej różnicy zdań, co do rozmachu w wydawaniu pieniędzy przez Kancelarię Prezydenta. Tak drogiej Kancelarii Prezydenta jeszcze nigdy nie było w historii. Ten rozmach, który był rozpoczęty pod przykrywką obchodów stulecia odzyskania niepodległości, nadal trwa. Chciałbym również potwierdzić, że poprawka, która została zgłoszona przez pana przewodniczącego Smolińskiego do budżetu Kancelarii Sejmu, znajduje poparcie wśród opozycyjnych członków Komisji Regulaminowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za tę ocenę, w dużej mierze, a nie zapytanie, ale rozumiem to. Bardzo proszę szanownych państwa o udzielenie odpowiedzi. Rozpoczniemy może od Kancelarii Prezydenta. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrĆwik">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, członkowie Komisji, osoby obecne, szanowni państwo ministrowie, jeśli chodzi o odpowiedzi na pytania podniesione przez panią przewodniczącą Skowrońską, a także to pytanie, które pojawiło się ze strony pana posła Urbaniaka w formie uwagi ogólnej, może zacznę od tej ostatniej kwestii.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PiotrĆwik">Pan poseł mówił o tym, że Kancelaria Prezydenta jest kancelarią bardzo drogą. Ja tylko porównawczo przedstawię zestawieni, ogólną kwotę, jeśli chodzi o kadencję pana prezydenta Bronisława Komorowskiego i pana prezydenta Andrzeja Dudy. Jeśli chodzi o wydatki remontowe za czas kadencji pana prezydenta Bronisława Komorowskiego, to mamy kwotę 28 482 tys. zł. Wydatki remontowe za czas kadencji pana prezydenta Andrzeja Dudy – 31 108 tys. zł, a więc rzeczywiście wzrost kadencja do kadencji jest o 3000 tys. zł. Natomiast jeśli chodzi o wydatki majątkowe, analogicznie kadencja pana prezydenta Bronisława Komorowskiego to jest 36 048 tys. zł, a jeśli chodzi o pierwszą kadencję pana prezydenta Andrzeja Dudy – 31 779 tys. zł, więc mniejsza kwota niż kwota poprzednika.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o odpowiedzi na pytania postawione przez panią przewodniczącą, panią poseł Skowrońską, pojawiła się kwestia wzrostu o 212 000 tys. zł w budżecie prezydenta. Ten wzrost… Tak, przepraszam, wzrost o 11 000 tys. zł. To jest kwota wzrostu proponowana na wynagrodzenia z pochodnymi zgodnie z założeniami Rady Ministrów dla całej sfery budżetowej. Przeznaczona kwota wynosi 6292 tys. zł. Z kolei 700 tys. zł to jest przewidywany koszt nowego odznaczenia, jeżeli zostanie przyjęta ustawa o Ochotniczych Strażach Pożarnych. Tam ma pojawić się oznaczenie Świętego Floriana nadawane przez prezydenta. Założenie jest takie, że to jest 700 tys. zł. Gdybym ustawa nie weszła w życie, to oczywiście wskazujemy tę kwotę jako oszczędność i środki oczywiście zostaną zablokowane.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PiotrĆwik">I bardzo duża kwota – ponad 7000 tys. zł – proponowana na wydatki związane ze wzmocnieniem poziomu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych. Temat bardzo aktualny i ważny, jeśli chodzi o działania wszystkich jednostek administracji rządowej. Kancelaria Prezydenta również na ten cel pragnie przeznaczyć środki, aby to bezpieczeństwo zapewnić w wystarczającym stopniu wszystkim, którzy z systemów korzystają, a korzystają wszyscy.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PiotrĆwik">Warto również wskazać, że z tej kwoty 11 000 tys. zł 3000 tys. zł to są własne oszczędności, które wskazaliśmy, a wzrost tak naprawdę proponowany jest o 8000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o wydatki na Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, przewidywany jest 3-procentowy Fundusz Nagród. Przypominam, że Fundusz Nagród pojawia się po 2 latach zamrożenia. Proponowany jest na 2022 r. Kwota 4,4% proponowanej podwyżki wynika z założeń Rady Ministrów, co jest założeniem dla całej sfery budżetowej. W tych wydatkach, jeśli chodzi o wynagrodzenia, przewidziane jest również wynagrodzenie dla sekretarza stanu, szefa BBN. Wynika to ze stosownych przepisów, które zostały zmienione.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o Narodową Radę Rozwoju i rady, które funkcjonują w ramach narodowej rady, rzeczywiście tych rad funkcjonuje na ten moment 6. Zostały powołane przez pana prezydenta. Wszystkie osoby, które pracują w ramach poszczególnych rad problemowych, to są osoby, które pracują w tych radach społecznie, a więc nie pobierają żadnych wynagrodzeń. Są to tylko i wyłącznie koszty obsługowe, związane z organizacją posiedzeń i przyjmowaniem tych osób, które na posiedzenia Narodowej Rady Rozwoju i poszczególnych rad przyjeżdżają. Z uwagi na trwający czas pandemii część tych osób również łączy się zdalnie i posiedzenia często odbywają się w formie hybrydowej, mieszanej. Warto jeszcze raz podkreślić wyraźnie, że osoby, które zostały powołane w skład rady, nie pobierają żadnych wynagrodzeń. Oczywiście jeśli popatrzymy na merytoryczną stronę działalności rad, to rady oprócz tego, że są ciałem konsultacyjnym doradczym, takie informacje i wnioski ze swoich działań przedstawiają prezydentowi. Zdarzają się również konkluzje, które są kierowane na poziom poszczególnych ministerstw. Rady również mają za zadanie uczestniczyć w procesie przygotowania projektów ustaw, które będą potencjalnie projektami prezydenckimi. Takim przykładem jest ustawa o centrach usług społecznych przyjęta w poprzedniej kadencji Narodowej Rady Rozwoju. Teraz trwa ewaluacja tych działań, jeśli chodzi o wdrożenie CUS i realizację kolejnego etapu. Podobnie jako przykład mogę podać pracę Rady ds. Ochrony Zdrowia, ale również Rady ds. Społecznych. Kończą się prace nad przygotowaniem projektu „Centra 75 plus” – to jako przykłady działań podejmowanych przez rady.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej, jest to jedno z biur funkcjonujących w ramach Kancelarii Prezydenta, więc wszystkie koszty ponoszone na biuro są oczywiście wpisane budżet kancelarii. Można powiedzieć, że liczba osób zatrudnionych w tym biurze to jest 18 osób. Oczywiście biuro podejmuje działania interwencyjne zgodnie z tym, z czym zwracają się osoby zainteresowane taką pomocą. Obfita korespondencja, która jest wymieniana, jest następstwem tego działania. Jeśliby mówić o jakiś dodatkowych ekspertyzach, to są to bardzo niewielkie kwoty, sięgające może 20 tys. zł w skali roku.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PiotrĆwik">Komisja orzekająca, wspólna komisja – na biegu, jeśli chodzi o pracę komisji, jest kilkanaście spraw, które do komisji zostały przekazane. Gdyby trzeba było udzielić bardziej szczegółowej informacje na ten temat, obok mnie jest pani dyrektor generalna, która jest przewodniczącą tej komisji.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PiotrĆwik">Było również pytanie o centrum obsługi i wydatki z tym związane. Wynika to ze wzrostu cen energii, waloryzacji, a także po części w budżecie planowanym przez centrum obsługi są zawarte te pozycje, które wpisane są w budżet kancelarii, jak chociażby zakup odznaczeń i orderów, wykonywany przez Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o Biuro Polityki Międzynarodowej, to Biuro Polityki Międzynarodowej powstało w kwietniu tego roku. Jest następstwem Biura Spraw Zagranicznych. Biuro funkcjonuje w podobnym schemacie, w jakim działało poprzednie biuro – z pewnym wzmocnieniem działań merytorycznych prezydenta, jeśli chodzi o politykę międzynarodową. Możemy to wszyscy zaobserwować, jeśli chodzi o aktywność pana prezydenta na tym polu. Wydatki są analogiczne, jak było to realizowane w przypadku Biura Spraw Zagranicznych w ramach środków wpisanych w budżet Kancelarii Prezydenta. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję przedstawicielowi Kancelarii Prezydenta. Proszę o zabranie głosu szefową Kancelarii Sejmu. Bardzo proszę o przygotowanie się do odpowiedzi przez Kancelarię Senatu i Krajowe Biuro Wyborcze. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AgnieszkaKaczmarska">Czy jestem słyszalna? Tak. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, serdecznie dziękuję za udzielenie głosu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AgnieszkaKaczmarska">Na wstępie, odnośnie do słów pani przewodniczącej Skowrońskiej – serdecznie dziękuję za słowa uznania dla pracowników Kancelarii Sejmu. Nasi pracownicy są bardzo kompetentni, skrupulatni i skupieni na zapewnieniu jak najlepszej obsługi posłom oraz organom Sejmu, dzięki czemu te trudne zadania, jakie przed nami stoją zwłaszcza w dobie pandemii, są realizowane w sposób profesjonalny.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AgnieszkaKaczmarska">Pani przewodnicząca pytała o pracownicze plany kapitałowe. Faktycznie w tym roku planowaliśmy dużo wyższą kwotę. Związane to było z tym, że zaplanowaliśmy również te kwestie odnośnie do parlamentarzystów. Mamy opinię, że parlamentarzyści nie podlegają pracowniczym planom kapitałowym, dlatego też w następnym roku są zaplanowane mniejsze kwoty. Jeżeli chodzi o pracowników, tylko około jednej trzeciej liczby pracowników Kancelarii Sejmu jest w pracowniczych planach kapitałowych. W tym roku planujemy akcję informacyjną ponownie, więc mamy nadzieję, że ta kwestia będzie się w Kancelarii Sejmu rozwijała. To tyle, jeżeli chodzi o pytania kierowane w stosunku do Kancelarii Sejmu. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę teraz o ustosunkowanie się do pytań ze strony Kancelarii Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamNiemczewski">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Adam Niemczewski, szef Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AdamNiemczewski">Odpowiadając na pytanie pani poseł, dotyczące zaplanowanych środków 10 000 tys. zł na opiekę, na pomoc Polonii i Polakom za granicą, chcę powtórzyć to, co mówił pan poseł sprawozdawca Smoliński. Zaplanowaliśmy te środki ze względu na obowiązek wynikający z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, który przewiduje, że Senat sprawuje razem z Radą Ministrów opiekę nad Polonią i Polakami. Wobec tego planujemy te 10 000 tys. zł, po raz drugi – w takiej samej kwocie w zeszłym roku zaplanowaliśmy. Nie umiem powiedzieć dokładnie, jaka jest kwota zaplanowana z poszczególnych resortach, choć wiem, że w MSZ jest zaplanowane 17 000 tys. zł. Inne pozostałe środki są w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i być może w Ministerstwie Edukacji. Te środki są coraz bardziej rozproszone. Uznaliśmy, tak jak w poprzednim roku, że w związku z tym, że rząd przejął większość tych zadań, my weźmiemy jakby około 10% tego, co było w latach poprzednich, gdzie Senat miał zawsze około 100 000 tys. zł na ten cel. Wobec tego to planowanie uwzględnia jakby środki, które były w Senacie i są obecnie w jednostkach podległych Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AdamNiemczewski">Czy 10 000 tys. zł wystarcza? Na pytanie pani poseł, czy to wystarcza, jestem pewien, że senatorowie odpowiedzieliby, że to nie wystarcza, ale to jakby uwzględnia taką sytuację, że środki te są wydawane również przez administrację rządową. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę o zabranie głosu szefową Krajowego Biura Wyborczego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MagdalenaPietrzak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie wiem, ale wydaje mi się, że nie było żadnego pytania skierowanego do Krajowego Biura Wyborczego. Jeśli tak, to bardzo przepraszam, być może był taki szum w trakcie Komisji i być może nie usłyszałam czegoś.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejKosztowniak">Tak, już usłyszałem potwierdzenie, rzeczywiście nie było pytania ze strony pani przewodniczącej. Zatem serdecznie dziękuję państwu za odpowiedzi. Chciałem zapytać… Jeszcze jest pan poseł Jarosław Urbaniak, który chciał dopytać. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JarosławUrbaniak">Dopytać jak dopytać, chyba trochę bronić, że tak powiem, honoru Komisji Finansów Publicznych jako całości. Wydaje mi się bowiem, że panu ministrowi się wydaje, że przychodzi na posiedzenie Komisji Finansów i tu nikt nie zna się na budżecie i nie umie liczb porównywać. Zdaję sobie sprawę, że od 2015 r. struktura budżetu Kancelarii Prezydenta zmienia się w taki sposób, żeby wszelkie porównania z roku na rok były jak najbardziej utrudnione. Przecież w tym roku również mamy powstanie nowego biura, które również nie pozwala dobrze porównywać na przykład wynagrodzeń w Kancelarii Prezydenta i wzrostu zatrudnienia. W każdym budżecie zawsze można znaleźć taką pozycję, tak jak pan znalazł akurat dwa lata, które można porównać w zakresie wydatków remontowych, i powiedzieć, że czasach prezydenta Komorowskiego wydatki były większe niż…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejKosztowniak">Panie pośle, przepraszam, wejdę w słowo. To jednak były dwa okresy, a to są dwie różnice jednak zasadnicze – dwa lata czy dwa okresy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławUrbaniak">Chciałbym zwrócić uwagę, że ja również, tak jak pan minister, wybieram. Pan minister mówił o okresach, ale również mówił o konkretnych latach w pierwszej części swojej wypowiedzi. Bardzo się dziwię, że po mojej bardzo łagodnej wypowiedzi pan minister pozwolił sobie na takie manipulacje liczbami dotyczącymi budżetu Kancelarii Prezydenta.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JarosławUrbaniak">Chyba jest jakiś bardzo ważny problem na końcu sali, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o uspokojenie rozmów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JarosławUrbaniak">Bo ja chciałem panu ministrowi zwrócić uwagę na to, że wydatki Kancelarii Prezydenta w 2015 r. wynosiły 167 614 tys. zł, a budżet na rok 2022 przedłożony Komisji opiewa na 212 245 tys. zł. To są liczby, które są porównywalne. To jest wzrost o 26,63%. To jest ponad 44 500 tys. zł. Proszę więc nie mówić, że ten budżet kancelarii jest gospodarny i oszczędny, bo nie jest.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JarosławUrbaniak">Te wzrosty są ogromne i zaczęły się w momencie, kiedy uzasadnialiście, że Kancelaria Prezydenta potrzebuje dodatkowych środków na obchody stulecia odzyskania niepodległości. Te środki wtedy głosami PiS-u dostaliście. Budżety nigdy nie spadły z powrotem do poziomów z poprzednich lat. Potraficie każde pieniądze zagospodarować i trudno mówić o gospodarności, bo pan minister sam sobie w stopę strzelił. Przy takich dużych wzrostach…</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JarosławUrbaniak">Teraz ja mówię, proszę pana. Dobrze? Chwilę, bez nerwów.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JarosławUrbaniak">Przy tak dużych wzrostach wydatków na Kancelarię Prezydenta w całości pan sam podaje, że przy tych dużych wzrostach jest spadek wydatków na remonty. To jest niegospodarne. To jest przykład niegospodarności. To znaczy, że pieniądze idą w piach. Nawet remontować budynków nie potraficie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję, panie pośle. Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zacznę od tego, na czym skończył pan poseł Urbaniak, czyli od setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Wtedy mieliśmy zapewnienie, że 2017 r. to przygotowanie, 2018 r. to rozpoczęcie tych działań, kontynuacja jest w 2019 r. Jakoś tego w budżecie nie widać. Gdzie indziej w innych pozycjach podwyższono wydatki na inne cele, niezwiązane z obchodami setnej rocznicy odzyskania niepodległości.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję pani minister Kaczmarskiej, która powiedziała o pracowniczych planach kapitałowych. Ja jednak pytałam Kancelarię Prezydenta o to. Pytałam o ustawę o ochronie zabytków Krakowa – odpowiedzi nie otrzymałam. Pan prezydent pochodzi z Krakowa. Wielokrotnie, zarówno będąc ministrem w Kancelarii Prezydenta Kaczyńskiego… Taką uwagę podnosiliśmy. To już jest druga kadencja. Wielokrotnie podnosimy, ale bez żadnego – powiedziałabym – kolorytu politycznego, tylko mówiliśmy o nowym rozwiązaniu, jak ma wyglądać ta ustawa. Nie będę mówiła o wydatkach, o ich zasadności, tylko mówię o przepisie prawnym.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KrystynaSkowrońska">Nie odpowiedział pan minister na sprawę dotyczącą interwencji w zakresie zakończonej pomocy prawnej, bo w dalszym ciągu utrzymujemy ten dualizm. Ja pamiętam dyskusję na każdym etapie w tym zakresie, dotyczącą ponoszenia wydatków albo tę dotyczącą biura interwencji prawnych w okresie kampanii wyborczych. Chodzi mi o funkcjonalność. Chodzi mi o pomoc obywatelom.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#KrystynaSkowrońska">I jeszcze o porównywalności wydatków, o której powiedział pan poseł Urbaniak. Ta porównywalność wydatków jest niestety nieszczęśliwym elementem, na który pan minister się powołał. Dlaczego? Gdybyśmy powiedzieli, że to są rzeczy, jeżeli wymagają… Jeżeli zostały one uznane, to wymagają zrealizowania. Jeżeli zrealizowano coś wcześniej, to nie powinno się… To będziemy mieli… To nie będziemy realizowali tego zadania w przyszłości. Gdybyśmy tak jeszcze na zasadzie wielkich liczb – pan minister pozwolił sobie to pokazać – gdybyśmy mieli powiedzieć realnie, to jeżeli weźmiemy koszty inflacji, to znaczy, wskaźniki inflacji, to będą porównywalne kwoty. Ale ten spór nie o to idzie. Te spór idzie o wyjaśnienie zaplanowanych wysokich wydatków, które w budżecie występują rok do roku.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#KrystynaSkowrońska">Miałam jeszcze jedno pytanie o wynagrodzenia bezosobowe. Co prawda ich poziom jest niższy niż w 2021 r., ale wynagrodzenia bezosobowe i honoraria to jednak jest kwota znacząca – 1400 tys. zł. Rozumiem, że wynagrodzenia bezosobowe i honoraria potrzebne są przy sporządzaniu określonych opinii prawnych tego typu przedsięwzięć podejmowanych przez Kancelarię Prezydenta czy przez pana prezydenta, jednak mimo wszystko jest to kwota wysoka. To jest kwota 1500 tys. zł. Ile więc takich ekspertyz, na co państwo, na co kancelaria wydawała w 2021 r. i w 2022 r., skoro planuje takim wskaźnikiem przenieść czy zaplanować takie wydatki? Kwota duża – 1500 tys. zł to koszty wynagrodzeń bezosobowych i honorariów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">Miałabym jeszcze takie pytanie funkcjonalne do pani minister Kaczmarskiej. Pani minister, kiedy te zapory przy Sejmie zostaną zlikwidowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejKosztowniak">Myślę, że nikomu nie przeszkadzają, pani przewodnicząca. Wydaje się, że niektórzy mają nawet poczucie większego komfortu, ale to tytułem komentarza. Bardzo proszę Kancelarię Prezydenta, a później Kancelarię Sejmu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PiotrĆwik">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowna pani przewodnicząca, panie pośle, szanowni państwo, broń Boże, nie uzurpuję sobie żadnego prawa do tego, żeby uważać, że Komisja nie zadaje pytań w sposób kompetentny, a my na nie w sposób kompetentny nie odpowiadamy. Wręcz przeciwnie, z wielkim szacunkiem podchodzimy do każdego pytania, które państwo formułujecie i które się pojawia. Staramy się wedle najlepszej woli i najlepszej wiedzy odpowiedzieć. Moja…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja poprosiłabym tylko o honoraria teraz, a resztę na piśmie. Inni państwo posłowie nie zadawali, więc tylko honoraria i sprawa inwestycji, o której mówił pan poseł Urbaniak. Resztę na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PiotrĆwik">Moja odpowiedź w poprzedniej części mojej wypowiedzi, ta informacja o porównaniu wydatków remontowych, odnosiła się kadencja do kadencji – kadencji pana prezydenta Komorowskiego do pierwszej kadencji pana prezydenta Dudy. W wydatkach remontowych, panie pośle, akurat mamy wzrost, bo kadencja pana prezydenta Komorowskiego to jest 28 482 tys. zł, a kadencja pana prezydenta Dudy to 31 108 tys. zł, a więc tutaj obserwujemy wzrost…</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PiotrĆwik">Pani poseł, pani przewodnicząca, pozwoli pani, że ja będę odpowiadał, a pani potem ewentualnie zada pytanie. Łatwiej będzie nam rozmawiać w ten sposób. Co się tyczy zaś wydatków majątkowych, to obserwujemy spadek z 36 do 31 i to jest informacja wynikająca z prowadzonej dokumentacji finansowej w Kancelarii Prezydenta, którą państwu przekazuję.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PiotrĆwik">Co do kwestii stulecia niepodległości pragnę przypomnieć państwu, że obchody stulecia niepodległości formalnie jeszcze się nie zakończyły. One wciąż trwają. W tym roku mamy rocznicę powstań śląskich. Są kolejne wydatki w tym roku podjęte, jak chociażby ufundowanie 100 tablic na stulecie niepodległości, które są przekazywane do różnych miast, do różnych samorządów – to przykład wydatku, który jeszcze trwa. Tym niemniej jeśli chodzi o wydatki na stulecie niepodległości, które zostały zaplanowane i wpisane w budżet 2018 r., to sukcesywnie z nich schodzimy i pokrywamy wzrosty waloryzacji wynagrodzeń właśnie z tych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o wynagrodzenia i honoraria, pani przewodnicząca zwróciła uwagę, że to jest 1500 tys. zł. To są honoraria chociażby w ramach nadzoru budowlanego przy prowadzonych inwestycjach remontowych, a także z wielu różnych zakresów nadzory autorskie. Zdarzają się również ekspertyzy, które są przygotowane. Proszę pamiętać, że Kancelaria Prezydenta obejmuje merytorycznie cały zakres tych działań, które realizowane są przez rząd w poszczególnych ministerstwach i czasem takimi właśnie fachowymi ekspertyzami trzeba się podeprzeć.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie dotyczące pracowniczych planów kapitałowych, Biura Polityki Międzynarodowej i bardziej szczegółową odpowiedź, jeśli pan przewodniczący pozwoli, pani dyrektor generalna może jeszcze odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejKosztowniak">Oczywiście, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Barbara Brodowska-Mączka. Ja tak króciutko.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Jeżeli chodzi o PPK, w 2021 r. zaplanowaliśmy, biorąc pod uwagę to, że PPK wchodziły od kwietnia dla wszystkich pracowników na tę część roku… Natomiast na rok przyszły zaplanowaliśmy środki według realnego zapotrzebowania, czyli według liczby zgłoszonych osób, ale i tak wydaje nam się, że uzyskaliśmy taki dosyć zadowalający wskaźnik, bo około połowy pracowników zapisało się do tych programów.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Jeżeli chodzi o Biuro Polityki Międzynarodowej – padło jeszcze to pytanie – to jest to kwestia prezentacji danych. Już przerabialiśmy na Komisji Regulaminowej z panem posłem Urbaniakiem ten temat – jeżeli zsumujemy wydatki w rozdziale Administracja publiczna dla całej Kancelarii na wynagrodzenia plus Biuro Polityki Międzynarodowej, to rok do roku wzrost tych wydatków wynika wyłącznie z tych zasad, o których mówił pan minister. Czyli chodzi o 3-procentowy Fundusz Nagród, 4,4% wzrost funduszu wynagrodzeń i wzrost „R”, plus wzrost wynagrodzenia pana prezydenta i byłych prezydentów. Nie mamy ani jednej złotówki więcej.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#BarbaraBrodowskaMączka">Natomiast Biuro Polityki Międzynarodowej powstało już w tym roku od około kwietnia, wydaje mi się – nie pamiętam dokładnej daty – od 15 kwietnia i w ramach reorganizacji, której dokonaliśmy, między innymi przeglądu etatów na stulecie zostały wygospodarowane etaty w ramach przeglądu. Biuro zostało wzmocnione tymi etatami. Nie zostały zwiększone żadne środki na wynagrodzenia dodatkowo ponad to, co było zapisane w ustawie budżetowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PiotrĆwik">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, jedno dopowiedzenie, bo zapomniałem, chyba było pytanie również pani przewodniczącej o Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej. Na ten moment w biurze na biegu jest około 4000 spraw. Na różnym etapie są oczywiście odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę Kancelarię Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AgnieszkaKaczmarska">Szanowna pani przewodnicząca, za bezpieczeństwo i porządek na terenach leżących w zarządzaniu Kancelarii Sejmu odpowiada Straż Marszałkowska. Analiza bezpieczeństwa jest dokonywana na bieżąco. Jako jeden z nielicznych parlamentów w Europie nie mamy ogrodzenia budynków sejmowych, dlatego też zgodnie z rekomendacją służb te lekkie płotki policyjne będą tak długo, jak będzie taka rekomendacja. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Zdaje się, że wyczerpaliśmy już… Jeszcze pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSkowrońska">Uprzejmie poproszę od pana ministra na piśmie, jeżeli mamy zaplanowane wydatki 10 000 tys. zł, a pan minister mówi, że w tym zakresie bezosobowe to są środki w wysokości około 1400 tys. zł, to porównanie tych dwóch kwot pokazuje to… Chciałabym wiedzieć, jakie państwo dodatkowe ekspertyzy prawne, ekspertyzy budowlane i nadzory inwestycji sobie robicie? Poproszę na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrĆwik">Jeśli mogę, pani przewodnicząca dopytać. Pani przewodnicząca powiedziała o 10 000 tys. zł na wydatki bezosobowe na początku, jeżeli dobrze zrozumiałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie, wydatków inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PiotrĆwik">Wydatki inwestycyjne i pytała pani w tym kontekście o te wydatki bezosobowe, o te 1500 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KrystynaSkowrońska">Tak, dla porównania.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie. O zabranie głosu prosił jeszcze pan poseł Jacek Protasiewicz. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JacekProtasiewicz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JacekProtasiewicz">Mam bardzo krótkie pytanie do przedstawiciela kancelarii premiera i Kancelarii Prezydenta. Może to dlatego, że lekko spóźniłem się na posiedzenie Komisji. Jaki będzie wzrost Funduszu Wynagrodzeń w przyszłym roku w stosunku do roku obecnego, czyli o ile wzrosną wynagrodzenia i premie? Jakie są zakładane wzrosty związane z wydatkami osobowymi? Ale precyzyjnie chodzi o wynagrodzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pracownicze.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejKosztowniak">Rzeczywiście o tym już była mowa, ale bardzo proszę tak w telegraficznym skrócie, jeżeli można, szanowni państwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PiotrĆwik">Precyzyjnie jeśli chodzi o dokładną kwotę w budżecie Kancelarii Prezydenta, to jest 6292 tys. zł i to jest wzrost o 4%, jeśli chodzi o… 4,4% na Fundusz Wynagrodzeń i planowane 3% na Fundusz Nagród, „R” i byli prezydenci, bo w tym jest również wynagrodzenie dla byłych prezydentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, tym samym chyba wyczerpaliśmy rzeczywiście pytania. Bardzo dziękuję za dyskusję.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#AndrzejKosztowniak">Stwierdzam zakończenie omawiania projekt ustawy budżetowej na 2022 rok w zakresie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#AndrzejKosztowniak">Serdecznie państwu dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Dziękuję gorąco. Szanowni państwo, do zobaczenia dosłownie za niecałe pół godziny, bo o godzinie 11.00 mamy posiedzenie komisji dokładnie w tej samej sali.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>