text_structure.xml
73.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TeresaWargocka">I mamy „w samo południe”, godzina 12 – otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam serdecznie państwa posłów, witam zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TeresaWargocka">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TeresaWargocka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie informacji na temat wsparcia kształcenia zawodowego ze środków Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2021–2027 w programach krajowych i regionalnych oraz rozpatrzenie informacji na temat wyników konkursu na branżowe centra umiejętności. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TeresaWargocka">Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TeresaWargocka">Jeszcze zanim poproszę przedstawicieli resortu o zabranie głosu, bardzo serdecznie witam panią Małgorzatę Mikę, zastępcę dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, dyrektora Departamentu Funduszy Strukturalnych Ministerstwa Edukacji i Nauki pana Marka Lewińskiego, witam pracowników ministerstw.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TeresaWargocka">Bardzo się cieszę, że w naszym posiedzeniu biorą udział również przedstawiciele strony społecznej. Jest z nami pan Mirosław Górczyński, Zarząd Krajowy Wolnego Związku Zawodowego „Forum Oświata”, pan Zajączkowski Grzegorz, kierownik zespołu w Biurze Edukacji i Zatrudnienia w Komendzie Głównej OHP, pani Król Dorota reprezentująca Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego, pan Kowalski Janusz, wiceprezes Związku Rzemiosła Polskiego, prezes Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie, pan Kowalik Tomasz, zastępca dyrektora Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie, pan Pruszanowski Norbert, dyrektor Zespołu Rozwoju i Komunikacji w Związku Rzemiosła Polskiego. Rozumiem, że strona społeczna głęboko zainteresowana kształceniem zawodowym. Bardzo państwa witamy na naszym posiedzeniu. Liczymy na dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TeresaWargocka">W związku z tym pozwolę sobie poprosić o zebranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Edukacji i Nauki pana Lewińskiego Marka, dyrektora Departamentu Funduszy Strukturalnych. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekLewiński">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, dzień dobry wszystkim.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekLewiński">Proszę państwa, przygotowaliśmy dla państwa dwie prezentacje: jedną prezentację dotyczącą działań, które są realizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki na szczeblu krajowym w ramach programu „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego na lata 2021–2027”, drugą prezentację dotyczącą Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach inwestycji A 3.1.1 – branżowe centra umiejętności, jak również informacje, które dotyczą realizowanych naborów w ramach naszych bieżących działań i działań realizowanych przez naszą jednostkę wspierającą – Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, dlatego że to ta jednostka została wybrana jako jednostka, która ogłasza konkurs i przeprowadza nabór.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarekLewiński">W pierwszej kolejności działania dotyczące programu „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego”. Informacja na temat alokacji programu – jest to kwota blisko 350 mln EUR, która jest w dyspozycji Ministerstwa Edukacji i Nauki na działania w obszarze i oświaty, i wychowania. Alokacja większa o blisko 15% od obecnej perspektywy finansowej, czyli naszego programu krajowego – programu operacyjnego „Wiedza, edukacja, rozwój” realizowanego w latach 2014-2020, przy zasadzie n+3, czyli do 2023 r. Teraz, do końca tego roku, mają zostać zakończone realizowane projekty i odebrane produkty projektowe.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarekLewiński">Działania w obszarze oświaty i wychowania realizowane są w ramach trzech celów szczegółowych: e, f oraz g. Jak państwo zobaczycie, alokacja na działania związane z kształceniem zawodowym wynosi około 420 mln zł. My jako Ministerstwo Edukacji i Nauki, bardzo szczegółowo przygotowaliśmy się do realizowania działań w zakresie wszystkich działań edukacyjnych, w podziale na: edukację ogólną, edukację dostępną, edukację zawodową.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarekLewiński">W 2019 r. został powołany w Ministerstwie Edukacji Narodowej – jeszcze wtedy – zespół do spraw wdrażania nowej perspektywy finansowej. W skład zespołu weszły jednostki organizacyjne ministerstwa, departamenty realizujące pracę w poszczególnych działaniach merytorycznych w ministerstwie, tak abyśmy szczegółowo zaplanowali całą perspektywę finansową. 6 grudnia 2019 r. odbyło się pierwsze spotkanie zespołu, tak abyśmy byli w pełni gotowi na spotkanie i negocjacje z Komisją Europejską w ramach zaplanowanych przez nas działań i negocjacji prowadzonych wspólnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarekLewiński">W przypadku działań dotyczących kształcenia zawodowego, działania zostały podzielone na następujące typy projektów: kształcenie i doskonalenie kadr systemu oświaty; doskonalenie systemu kształcenia zawodowego i zwiększenie jego dostosowania do potrzeb rynku pracy; system doradztwa zawodowego i promocja kształcenia zawodowego; rozwój innowacji i wsparcie ucznia zdolnego w kształceniu zawodowym oraz cyfryzacja w edukacji, w tym nowe e-materiały do kształcenia zawodowego, które mają powstać w obecnej perspektywie finansowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarekLewiński">Cel szczegółowy e dotyczy poprawy jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz powiązania ich z rynkiem pracy i – co jest niezwykle istotne dla ministerstwa – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych oraz przez wspieranie wprowadzenia dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarekLewiński">Pierwszy z typów projektów, który państwu przedstawimy… tak jak państwo też wiecie, dlatego że część państwa zasiada w Komitecie Monitorującym Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Jest to komitet, który przyjmuje fiszki projektowe. Jeśli chodzi o każdą z fiszek projektowych, to w pierwszej kolejności ministerstwo ogłasza warsztaty co do takiej fiszki i je przeprowadza. Następnie dyskutujemy z partnerami społecznymi, w jaki sposób powinny być realizowane działania, tak aby były jak najbardziej komplementarne – dlatego też przed każdym posiedzeniem organizujemy warsztaty. Następnie dany pomysł, czyli fiszka projektowa, staje na Komitecie Monitorującym Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego i następuje już głosowanie na samym komitecie.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarekLewiński">Tak jak państwo widzicie, jednym z typów projektów – Kształcenie i doskonalenie kadry systemu oświaty jest projekt „Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli”. Jest to projekt przyjęty przez Komitet Monitorujący FERS w maju bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarekLewiński">Chciałbym tylko podkreślić, że Ministerstwo Edukacji i Nauki ma największą liczbę fiszek projektowych spośród wszystkich resortów. Tych fiszek jest ponad 40; 22 fiszki stanęły już na Komitecie monitorującym, uzyskały pozytywną opinię członków Komitetu monitorującego. W obecnej chwili część z tych projektów jest kontraktowanych, zostały ogłoszone nabory. W przypadku projektów niekonkurencyjnych, jeszcze w tym miesiącu zamierzamy też ogłosić nasz pierwszy konkurs.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarekLewiński">Wnioskodawcą w tym przypadku jest Instytut Badań Edukacyjnych, okres realizacji projektu jest to wrzesień 2023 r. – marzec 2025 r. Cel projektu jest to: przygotowanie propozycji rozwiązań pozwalających na zapobieganie potencjalnym przyszłym niedoborom kadr kształcenia zawodowego poprzez wsparcie procesu przygotowania przyszłych i doskonalenie obecnych nauczycieli zawodu. Projekt realizowany w trybie niekonkurencyjnym przez IBE. Projekt też ma za zadanie opracowanie założeń wsparcia doskonalenia zawodowego dla aktywnych zawodowo nauczycieli – nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MarekLewiński">Zadania, które są przewidziane w ramach projektu, są to: diagnoza stanu kadrowego nauczycieli – portret nauczycieli zawodu, prognozy zapotrzebowania na nauczycieli zawodu; zadanie kolejne: diagnoza motywacji, zasobów, potrzeb i barier – badanie dotyczące zasobów, umiejętności nauczycieli i potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego; i ostatnie zadanie – przygotowanie propozycji rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu. Alokacja na to zadanie, tak jak wcześniej mówiłem, jest to kwota 5 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MarekLewiński">Ten projekt ma też za zadanie wypracowanie wkładu do konkursu, który za chwileczkę państwo zobaczycie. Jest to konkurs na „Studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym”. Założenia konkursu planowane do przedłożenia Komitetowi monitorującemu jest to rok 2024. Alokacja na konkurs jest to kwota 50 mln zł i w ramach tego konkursu planujemy objąć wsparciem ponad 2 tys. osób. Planowany rok ogłoszenia konkursu to również 2024 r.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MarekLewiński">Kolejny z projektów, który będzie realizowany jest to „Rozwój systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentek szkół ponadpodstawowych”. W obecnej perspektywie finansowej Instytut Badań Edukacyjnych i również w tej perspektywie finansowej jest to instytucja, która będzie realizowała ten projekt. Ma on za zadanie rozwój już opracowanego systemu, tak aby obejmował większą liczbę absolwentów, nie tylko szkół zawodowych, ale również szkół ponadpodstawowych. Również dane, które system będzie pobierał, będą to dane z KRUS, dane dotyczące cudzoziemców czy dane z Krajowej Administracji Skarbowej. Osoby, które mają być objęte również badaniami, będą to osoby z Ochotniczych Hufców Pracy czy przedwcześnie opuszczające system edukacji, co do tej pory nie było aż tak szczegółowo weryfikowane. Realizacja projektu: listopad 2023 r. – październik 2028 r.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MarekLewiński">Będzie to projekt realizowany w partnerstwie przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, z uwagi na to, że ICEiN posiada odpowiednie zdolności kompetencyjne, czy to w zakresie programowania, czy to w zakresie działań informatycznych. Zatem mamy jednostkę z jednej strony naukową, z drugiej strony – jednostkę specjalizującą się w systemach informatycznych i realizującą główne zadania na rzecz ministerstwa w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MarekLewiński">Tak jak państwu mówiłem, celem projektu jest dopasowanie zakresu informacji gromadzonych w ramach systemu monitoringu karier absolwentów i absolwentów szkół ponadpodstawowych oraz sposobu raportowania wyników analiz do zróżnicowanych potrzeb następujących kategorii odbiorców: ministra właściwego do spraw oświaty, przedstawicieli organów nadzoru pedagogicznego, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, dyrektorów szkół lub placówek oraz nauczycieli, pracodawców, instytucji rynku pracy, doradców zawodowych, rodziców, naukowców i badaczy prowadzących badania wymagające danych gromadzonych w monitoringu, przedstawicieli partnerów społecznych i organizacji pozarządowych, którzy działają w obszarze edukacji. Zatem grupa wsparcia, która będzie mogła korzystać z raportów, które będą tworzone w ramach systemu, jest bardzo szeroka, obejmująca praktycznie wszystkie osoby zainteresowane kształceniem zawodowym.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MarekLewiński">Kolejny z projektów jest to projekt, który jest realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki – „Porozumienie branżowe na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego. Zwiększanie udziału przedstawicieli i przedstawicielek branż w rozwoju kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy”. Jest to projekt przyjęty przez Komitet Monitorujący w czerwcu bieżącego roku. Również w obecnej chwili prowadzimy nabór i procedurę kontraktowania tego projektu. Okres realizacji jest to wrzesień 2023 r. – grudzień 2027 r.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MarekLewiński">W ramach tego projektu zamierzamy objąć wszystkie 32 branże, które w obecnej chwili funkcjonują. Zatem staramy się podejść do działań związanych z kształceniem zawodowym w sposób całościowy i – tak jak państwo zobaczycie – głównym celem projektu jest szersze włączenie przedstawicieli i przedstawicielek branż w działania służące doskonaleniu systemu kształcenia zawodowego, wzmacnianiu współpracy pracodawców ze szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe oraz rozwojowi umiejętności w miejscu pracy. Pozyskani w trakcie realizacji projektów partnerzy branżowi zostaną na trwale zaangażowani we współpracę z instytucjami rządowymi działającymi w obszarze kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie, m. in. poprzez utworzenie bazy ekspertów, z której te instytucje mogłyby korzystać w podejmowanych działaniach, również Ministerstwo Edukacji i Nauki mogłoby wykorzystać takich ekspertów w ramach różnych realizowanych programów, które w przyszłości będą przez ministerstwo ogłaszane.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MarekLewiński">Kolejny z projektów dotyczy „Wzmocnienia drożności pomiędzy kształceniem zawodowym na poziomie ponadpodstawowym i wyższym”. Dotyczy on 5. poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji, czyli już po zakończeniu nauki w szkole ponadpodstawowej, jeszcze przed rozpoczęciem studiów, część z osób korzysta ze szkół policealnych. Również w tym zakresie Departament Kształcenia Zawodowego zamierza wypracować rozwiązania, które umożliwią lepsze wykorzystanie szkół policealnych w tym procesie. Okres realizacji projektu jest to wrzesień 2024 r. – grudzień 2027 r.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MarekLewiński">Kolejny z projektów dotyczy „Rozwoju obudowy multimedialnej do doradztwa zawodowego”. Założenia projektu planowane do przedłożenia Komitetowi monitorującemu w 2024 r. Okres realizacji projektu maj 2024 r. – kwiecień 2026 r. Alokacja, którą planujemy na to przedsięwzięcie, jest to kwota 14 mln zł. W ramach tego projektu również mają powstać multimedia dla 100 zawodów.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MarekLewiński">W obecnej perspektywie finansowej tworzymy takie multimedia. Multimedia są zamieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, częściowo też są zamieszczone na portalu INFOZAWODOWE i – tak jak państwo za chwileczkę zobaczycie – jest to kolejny projekt, który zamierzamy wspierać i objąć wsparciem większą liczbę grup, które mogą być zainteresowane samym portalem.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MarekLewiński">Celem projektu będzie opracowanie obudowy multimedialnej do doradztwa zawodowego do nowych zawodów, w tym aktualizacja materiałów wspierających realizację doradztwa zawodowego. Projekt realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MarekLewiński">I kolejny z projektów, tak jak państwu przed chwileczką mówiłem, jest to projekt realizowany we współpracy Ośrodka Rozwoju Edukacji z Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki. Ma za zadanie „Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.mein.gov.pl”. Znajdą się tam materiały dotyczące multimediów do doradztwa zawodowego, jak też informacje dotyczące zapotrzebowania na określone zawody. Celem projektu jest udoskonalenie narzędzia informatycznego dostępnego pod adresem: infozawodowe.mein.gov.pl, wspierającego rozwój i promocję kształcenia zawodowego, w tym współpracę pracodawców ze szkołami, oraz doradztwa zawodowego dla różnych grup wiekowych – odbiorców na wszystkich poziomach edukacyjnych. Państwo zaraz zobaczycie, które grupy będą mogły skorzystać z tego projektu i materiałów tam się znajdujących. Wartość alokacji na te działania jest to kwota 7,5 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#MarekLewiński">Tutaj mamy grupy docelowe. Są to: wychowankowie przedszkoli – przy poznawaniu świata zawodów, uczniowie szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych, rodzice uczniów lub ich opiekunowie, osoby dorosłe zainteresowane dalszym kształceniem lub przekwalifikowaniem się lub zmianą kwalifikacji zawodowych, młodzież i dorośli, doradcy zawodowi, urzędy pracy, pracownicy instytucji państwowych, pracodawcy w celu zapoznania się z systemem edukacji oraz nawiązania współpracy ze szkołami, oraz kadra zarządzająca szkołą, prowadzącą kształcenie zawodowe.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#MarekLewiński">Kolejny z projektów, który jest realizowany, jest to „Promocja kształcenia zawodowego poprzez krajowe i międzynarodowe konkursy umiejętności (EuroSkills i WorldSkills)”.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#MarekLewiński">Pewnie państwo orientujecie się, czym są te działania. Bardzo duże wydarzenie, które odbędzie się we wrześniu bieżącego roku – EuroSkills. Jest to wydarzenie, które udało się odebrać stronie rosyjskiej – EuroSkills 2023 miało być organizowane pierwotnie w Petersburgu, natomiast decyzją delegatów organizacja zawodów została przesunięta do Gdańska. Planujemy, że w ramach samego przedsięwzięcia 100 tys. osób odwiedzi to wydarzenie, plus dodatkowo ponad 600 zawodników weźmie udział w konkursach, które są organizowane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#MarekLewiński">Natomiast ten projekt ma za zadanie uruchomienie takich naszych PolSkills, czyli regionalnych konkursów umiejętności. Następnie osoby, które uzyskają najlepsze wyniki, będą mogły wziąć udział w krajowym, europejskim czy w światowym konkursie związanym z umiejętnościami w zawodach. Reprezentantów krajowych planujemy ok. 500 w całym okresie realizowania projektu, jest to czerwiec 2023 r. – listopad 2027 r. Wydarzenia, w których nasi zawodnicy będą brali udział, będą odbywały się w Lyonie, w Szanghaju czy Düsseldorfie. Również FRSE opłaci wyjazd tych osób, które będą brały udział w konkursach na arenie międzynarodowej. Alokacja – może jeszcze państwu powiem – na ten projekt jest to kwota 30 mln zł. Projekt również uzyskał pozytywną ocenę Komitetu monitorującego i przygotowujemy się do wysłania wezwania na nabór ogłoszony przez ministerstwo, przez FRSE.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#MarekLewiński">Kolejny z projektów dotyczy „Szkół ćwiczeń w kształceniu zawodowym”. Ministerstwo Edukacji i Nauki prowadziło takie działania w obecnej perspektywie finansowej, ale nie dotyczące kształcenia zawodowego, a dotyczące kształcenia ogólnego. Łącznie powstało 41 szkół ćwiczeń: w ramach pierwszego naboru – 13, w ramach drugiego naboru uzupełniającego – 28 instytucji zgłosiło się do nas, złożyło swoje wnioski o dofinansowanie, aby zostać szkołami ćwiczeń. Działania były dla nas na tyle zadowalające, że postanowiliśmy uruchomić szkoły ćwiczeń dotyczące kształcenia zawodowego w tej perspektywie finansowej, natomiast działanie dotyczące szkół ćwiczeń ogólnokształcących przenieść na poziom regionalny i regiony. Urzędy marszałkowskie będą w tym zakresie uruchamiały konkursy i będą tworzyły kolejne szkoły ćwiczeń na terenie całej Polski. Planujemy utworzenie 16 szkół ćwiczeń dotyczących kształcenia zawodowego. Alokacja na projekt jest to kwota 74 mln zł. Okres realizacji projektu jest to maj 2024 r. – kwiecień 2029 r.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#MarekLewiński">Kolejne działania, które realizujemy w obszarze kształcenia zawodowego, dotyczą e-materiałów edukacyjnych. W obecnej perspektywie finansowej materiałów edukacyjnych powstaje 950. Wygląda to w następujący sposób: instytucje realizujące zadania, które wygrały konkurs, tworzą takie materiały, a następnie przekazują je do Ośrodka Rozwoju Edukacji, który w trybie projektu pozakonkursowego odbiera, zgłasza swoje uwagi co do samych materiałów, tak aby one miały jak najlepszą jakość, były jak najbardziej dostępne i realne, jak również związane z poszczególnym zawodem czy związane z potrzebami pracodawców. Informacje są tworzone w samych zakładach pracy, tak aby uczeń mógł zobaczyć, jak rzeczywiście wygląda praca. Dotyczy to zarówno multimediów dotyczących doradztwa zawodowego, jak i materiałów dotyczących kształcenia zawodowego. Okres realizacji projektu jest to lipiec 2024 r. – luty 2028 r. Projekt ma być realizowany w partnerstwie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Informatyczne Centrum Edukacji i Nauki, które będą odbierały poszczególne projekty oraz weryfikowały materiały, które zostaną zamieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, z której korzysta praktycznie cały system edukacyjny.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#MarekLewiński">W ramach projektu pozakonkursowego planowane jest też utworzenie koncepcji co do samego konkursu, który ma zostać ogłoszony. Alokacja na ten konkurs jest to kwota 140 mln zł. W ramach konkursu ma powstać 750 materiałów, które – tak jak mówiłem – zostaną zamieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Planowany rok ogłoszenia konkursu to jest 2025 r.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#MarekLewiński">Już został ostatni projekt, który też uzyskał pozytywną ocenę Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Było to jedno z naszych pierwszych przedsięwzięć, w marcu uzyskał pozytywną opinię. Projekt realizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną „Rozwijanie egzaminów zawodowych w zakresie weryfikacji kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych”. W ramach tego projektu ma powstać 6 tys. zadań egzaminacyjnych i liczba ośrodków egzaminacyjnych, w których został przeprowadzony próbny egzamin zawodowy online, ma obejmować 80 takich ośrodków. Projekt realizowany praktycznie przez całą perspektywę finansową czerwiec 2023 r. – czerwiec 2029 r. W obecnej chwili jesteśmy na etapie weryfikacji wniosku o dofinansowanie, liczymy, że w najbliższym czasie podpiszemy decyzję odnośnie do możliwości uruchomienia projektu i przekazania środków finansowych na to działanie. Alokacja na projekt jest to kwota 50 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#MarekLewiński">Z mojej strony, w przypadku działań realizowanych na poziomie krajowym, przedstawiłem państwu wszystkie działania, które bardzo szczegółowo zaplanowaliśmy. Zastanawialiśmy się też, które działania będą lepiej realizowane przez jednostki na poziomie konkursów, które zamierzamy ogłosić. Również część działań, z uwagi nawet na kompetencje poszczególnych instytucji, które posiadają monopol kompetencyjny w określonych zagadnieniach, tak jak np. Centralna Komisja Egzaminacyjna w przypadku zadań egzaminacyjnych związanych z kształceniem zawodowym, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w zakresie działań związanych z EuroSkills i WorldSkills, bo przypomnę, że ta instytucja jest odpowiedzialna za tworzenie i uruchamianie konkursów, w ramach których nasi uczniowie czy osoby chcące skorzystać ze wsparcia będą mogli wziąć udział w poszczególnych konkursach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TeresaWargocka">Proszę, w tej części środków finansowych z Unii Europejskiej, panią Małgorzatę Mikę, w odniesieniu do programów regionalnych. Mamy taką krótką informację na piśmie, natomiast myślę, że dla naszego oglądu jako posłów, jaki jest kierunek nadany tym środkom w regionach – bardzo prosimy. Ja jeszcze może tylko tak zaznaczę, że bardzo ważna jest też infrastruktura, więc czy takie środki są zaznaczone? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MałgorzataMika">Dzień dobry państwu. Bardzo dziękuję za oddanie głosu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MałgorzataMika">Ja ze strony Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej mogę powiedzieć jeszcze kilka słów takiego wstępu, bo generalnie, jeśli chodzi o środki Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach których przewidziane jest właśnie wsparcie kształcenia zawodowego, to ok. 30% tych środków, które zostały zaprogramowane, jest na poziomie krajowym, właśnie w naszym programie „Fundusze europejskie dla rozwoju społecznego”. Mamy tutaj dziewięć instytucji pośredniczących. Między innymi właśnie Ministerstwo Edukacji i Nauki jest jedną z naszych instytucji pośredniczących i wspólnie realizujemy ten program.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MałgorzataMika">Natomiast pozostałe 65% środków zostało zaangażowanych, zaprogramowanych na poziomie regionalnym – mówię o środkach Europejskiego Funduszu Społecznego. Tam instytucjami zarządzającymi są urzędy marszałkowskie, które negocjują swoje programy, oczywiście, razem z naszym udziałem, ale negocjowały programy z Komisją Europejską, i w tych programach zostały zawarte też właśnie działania, które mają na celu wsparcie kształcenia zawodowego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MałgorzataMika">Ja mogę państwu tak powiedzieć, jakiego rodzaju wsparcie jest przewidziane, jeżeli robiliśmy przegląd tych programów i też jesteśmy instytucją koordynującą Europejski Fundusz Społeczny w tym zakresie, właśnie w ramach regionalnych. Zatem, jeżeli chodzi o te regionalne programy, to mamy tam przede wszystkim wsparcie bezpośrednie, ponieważ tutaj na poziomie krajowym – to, co przed chwileczką przedstawił pan dyrektor Lewiński – jest to wsparcie systemów, polityk, wsparcie systemu generalnie, struktur. Natomiast już takie wsparcie bezpośrednie i ta też większa część środków, bo 60%, z alokacji z Europejskiego Funduszu Społecznego jest przewidziana w programach regionalnych. I tam przewidujemy m. in. wsparcie właśnie dla uczniów, nauczycieli i placówek, które prowadzą kształcenie zawodowe, również wsparcie placówek prowadzących kształcenie zawodowe pod kątem takiego kompleksowego wsparcia zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami. Będą też organizowane staże uczniowskie i inne też praktyki zawodowe. Przewidziane są też projekty, które będą miały na celu zwiększanie udziału pracodawców, czyli włączanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego, doradztwo zawodowe i organizacja kwalifikacyjnych kursów zawodowych. To jest tak ogólnie przegląd, jakie działania są przewidziane.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MałgorzataMika">Chciałabym też zaznaczyć, że każdy program regionalny jest troszkę inny, dostosowany do swojej specyfiki regionalnej, co też było założeniem. Natomiast, jeżeli chodzi o alokacje, to z tej perspektywy, którą my widzimy, to obecnie właśnie na rozwój kształcenia zawodowego, jeżeli możemy podać taką szacunkowa kwotę, to możemy ją obliczyć właśnie po kodzie interwencji 149. Ten kod dotyczy wsparcia na rzecz szkolnictwa podstawowego i średniego, z wyłączeniem infrastruktury, i ta kwota wynosi 1334 mln EUR. Natomiast na infrastrukturę, czyli już ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zgodnie z kodem interwencji 124 – Infrastruktura na potrzeby kształcenia i szkolenia zawodowego oraz edukacji dorosłych, to tutaj instytucje zarządzające regionalnymi programami zaplanowały przeznaczyć 161 mln EUR.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MałgorzataMika">Z mojej strony to wszystko jako uzupełnienie do tego pierwszego punktu dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Zaproponowałabym w tej chwili wypowiedzi do tej części naszego spotkania, ponieważ jeśli chodzi o branżowe centra umiejętności, to już mieliśmy jedno posiedzenie Podkomisji, znamy ideę tego przedsięwzięcia, więc poprosimy państwa o taką relację z naboru i jakie mamy efekty tego naboru.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TeresaWargocka">Proszę państwa, czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan poseł Wojciechowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzWojciechowski">Dziękuję bardzo. Jedna rzecz mnie tutaj zaskoczyła, i to pozytywnie mnie zaskoczyła. Otóż, pojawili się aktywni zawodowo nauczyciele zawodu. Może to jest taka trochę zbitka językowa, ale to jest właśnie chyba ten kierunek, o którym ja zawsze tutaj się wypowiadałem – żeby nauczyciele, którzy uczą zawodu, byli z branży, byli aktywni w tym zawodzie. Kiedyś tak było. To troszkę, chyba, zabił ten awans nauczycieli – kwestię właśnie tych fachowców z przemysłu, z branży, którzy prowadzili sobie jedną czy dwie klasy nauki zawodu. To dobrze, że wraca ten sposób nauki. To jest też podniesienie prestiżu nauczyciela, prestiżu szkoły. I korzyść najważniejsza to jest większa wiedza uczniów, którzy tę szkołę kończą.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#GrzegorzWojciechowski">Jeszcze jedna rzecz, której tutaj akurat nie zauważyłem. Zresztą może to nie jest do końca ten temat, który tutaj jest omawiany. Otóż, widziałem świadectwo spawacza, który ukończył technikum, można tak to nazwać, spawalnicze, czy klasę spawalniczą, w technikum samochodowym, czy college’u samochodowym, w Uzbekistanie. Co ciekawe, tam w dyplom miał wpisane konkretne uprawnienia do spawania: elektrodą otuloną, w osłonie gazów obojętnych, aktywnych – i wszystkie te specjalności miał wpisane w dyplom. Czy nie warto byłoby rozważyć, aby w te dyplomy szkół branżowych, bez względu na stopień, były wpisane te umiejętności, te kwalifikacje, uprawnienia czy też inne jakieś certyfikaty. Czy nie podniosłoby to rangi samej szkoły i rangi samego dokumentu?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#GrzegorzWojciechowski">Ponieważ w tej chwili, jeżeli ktoś kończy jakąś szkołę spawalniczą, to nikt go nie pyta o ten dyplom, o to świadectwo, tylko pyta: czy ma uprawnienia do spawania. Podobnie jest w innych kierunkach. Kiedyś mówiłem, że co jest wart hydraulik, jak on nie ma uprawnienia do palnika gazowego. Warto byłoby chyba o czymś takim też pomyśleć, żeby to poszło w tym kierunku, aby szkoły miały większy prestiż. A jednocześnie, jak to powiedzieć… nie jest to chyba dobry kierunek, jeżeli wokół szkół rozrastają się różne firmy, które dostarczają właśnie jakieś takie kursy, które w rezultacie, tak naprawdę, dla pracodawcy są ważniejsze od samej szkoły, bo dają konkretne uprawnienia. Warto byłoby o tym może też pomyśleć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów? Nie widzę. Zwracam się do naszych gości – czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławGórczyński">Mirosław Górczyński. Pani przewodnicząca, szanowni państwo posłowie i obecni na posiedzeniu Komisji…</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MirosławGórczyński">Forum Związków Zawodowych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MirosławGórczyński">Ja chciałbym, może tytułem inspiracji, nawiązując do tego, co powiedział pan dyrektor o typach projektów. Jednym z tych typów jest system doradztwa zawodowego i promocja kształcenia zawodowego. Chcę powiedzieć, że my dzisiaj, myśląc o doradztwie zawodowym w szkole ponadpodstawowej zawodowej, chyba powinniśmy bardziej się ukierunkowywać na doradztwo karierowe.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MirosławGórczyński">Dlatego że rzeczywiście w szkole podstawowej staramy się wskazać uczniom, żeby poprzez świadomy proces diagnozy własnych predyspozycji, własnych cech, talentów, ukierunkować ich w kierunku wyboru zawodu. Ale jednocześnie doskonale wiemy, że dzisiaj zawód jest tylko kontekstem, my w ciągu życia ten zawód będziemy zmieniać wielokrotnie. I coś o wiele ważniejszego, co przyświeca właśnie temu nowemu paradygmatowi uprawiania doradztwa zawodowego, jest doradztwo karierowe.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MirosławGórczyński">Rozumiem, że to jest bardziej uwaga na warsztaty w projektach na poziomie centralnym czy na grupy robocze na poziomie projektów regionalnych – bo tutaj potwierdzam, jako członek Komitetu Monitorującego FEL, czyli Funduszu Europejskiego dla Lubelskiego, że my mamy zaprojektowane takie działania w ramach kształcenia zawodowego, kształcenia ustawicznego. W styczniu 2024 r. m. in. będzie ogłoszony konkurs na programy rozwojowe szkół zawodowych, w których będą mogły być wkomponowywane różne działania. Ale mając świadomość, że dzisiaj Prawo oświatowe wskazuje nam na doradztwo zawodowe, chcę tylko powiedzieć, że, być może, warto jest rozważyć myślenie o doradztwie zawodowym na poziomie szkoły zawodowej jako doradztwie karierowym i rozwijanie tego czegoś, co się łączy z doradztwem karierowym.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MirosławGórczyński">Dzisiejsza wiedza na ten temat wyraźnie nam wskazuje, że doradztwo karierowe jest tym czymś, co jest o wiele lepszym rozwiązaniem. Przecież dzisiaj kariera, tak naprawdę, to jest osobisty rozwój człowieka przez całe życie, w różnych obszarach tego rozwoju, bo uczymy się przez całe życie, zarówno w tym obszarze rozwoju osobistego, społecznego, jak i zawodowego – czyli nie można traktować tego oddzielnie. Klasyczne doradztwo zawodowe, rzeczywiście, polegało na dopasowaniu człowieka do zawodu; a my wiemy doskonale, że w dzisiejszych czasach, kiedy czymś naturalnym jest permanentna zmiana, nieprzewidywalność, więc jednak staramy się wyposażać ludzi w pewne kompetencje, żeby oni sobie sprawniej z tą zmianą, nieprzewidywalnością radzili. I na to właśnie odpowiada doradztwo karierowe.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MirosławGórczyński">Zatem taka uwaga, inspiracja, że może warto, myśląc o tych projektach finansowanych ze środków unijnych na poziomie centralnym, na poziomie regionalnym iść właśnie w kierunku doradztwa karierowego. Zresztą tu mówimy o śledzeniu losów, karier absolwentów szkół zawodowych, czyli wydaje się, że jest to naturalne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszKowalski">Kowalski Janusz, wiceprezes Związku Rzemiosła Polskiego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanuszKowalski">Ja może trochę tak z punktu widzenia praktyka, jako że jestem czynnym rzemieślnikiem od 50 lat kształcącym uczniów i współtwórcą szkoły branżowej I stopnia w Krakowie, która zaczynała sześć lat temu z dziewięcioma uczniami – z dziewięcioma, gdzie kurator nie chciał się na to zgodzić. Ale przekonałem naszą panią kurator, że to ja mam rację. W tej chwili mamy 780 uczniów. Jesteśmy największą szkołą w regionie i kształcimy w 31 zawodach.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanuszKowalski">Problem jest jeden, proszę państwa, pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, który muszę państwu uzmysłowić. Niestety, zawsze, jeżeli nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Jeżeli mistrz szkolący ucznia, posiadający tytuł mistrzowski, posiadający dyplom, otrzymuje za wykształcenie ucznia po trzech latach praktyki tego ucznia 8300 zł, to proszę się nie dziwić, że bardzo dużo w tej chwili powstaje, modne to jest, teoretyków nauczania zawodowego, ale ubywa praktyków. Jeżeli nie będzie radykalnej zmiany, i to szybko… Rzemiosło się starzeje, taka jest prawda. Przeciętnie to jest… jak powiem, że to jest plus 60, to jestem optymistą. Nie mówię o sobie, bo mam prawie 80.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanuszKowalski">Ale, proszę państwa, ja wykształciłem ok. 30 uczniów w zawodzie złotnik. Jest to ciężki zawód; on ładnie wygląda na wystawie, jak się świeci, ale to jest normalnie ślusarstwo, tylko artystyczne. To są duże koszta materiałowe, bo nie da się uczyć zawodu tylko na miedzi czy na srebrze. Muszę ucznia dopuścić w końcu do złota, muszę go dopuścić do kamieni… i po trzech latach dostaję 8300 zł – pod warunkiem, że on zda egzamin. I to mało tego, on musi zdać całościowy egzamin, czyli i praktykę, i teorię. On zdaje praktykę na celująco, a oblewa polski, w związku z tym nie dostaje dyplomu czeladnika – i ja nie dostaję 8300 zł, chociaż to nie moja wina, że on nie zdał polskiego. Wprawdzie staramy się też ich uczyć po polsku, staramy się ich ubierać, staramy się… To są młodzi ludzie – 14, 15 lat. Ja go uczę wszystkiego. Ponieważ, jak państwo wiecie, tak się utarło, że do zawodu idą dzieci z różnych domów – idą z domów profesorskich, ale też idą z domów, w większości, że tak powiem, że ich trzeba uczyć pewnej kultury bycia, wyrażania się, ubierania się: że trzeba buty mieć czyste, ręce czyste. Jeżeli w tym kierunku się coś nie zrobi…</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanuszKowalski">Nam ubywa tych mistrzów. Ja w swojej branży w tej chwili otrzymałem z ministerstwa kultury pismo dyrektorów wszystkich prawie teatrów z całej Polski, że nie ma fachowców. Ponieważ może być fryzjer – tylko że to musi być fryzjer, który czesze aktorki, to musi być fryzjer, który zna epokę, który zna okres, w którym ma być ta fryzura. Szewc musi znać buty w teatrach, w kinach. To wszystko nie może być tak, jak u nas się zdarzyło przy „Krzyżakach”, że aktor występuje i jest zegarek na ręku – to widzieliście państwo w tym filmie. Takie były paradoksy.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanuszKowalski">I teoretycznie wszystko dobrze, jest bardzo dużo pieniędzy – z tego, co tu słyszę, to mam zawrót głowy, że tyle pieniędzy jest na to szkolnictwo – tylko nie zawsze te pieniądze trafiają tam, gdzie trzeba. Ja wszędzie, gdzie jestem, o to się biję: zadbajmy również o tych nauczycieli zawodu.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JanuszKowalski">Kiedyś byłem nauczycielem zawodu. Wprawdzie miałem studia prawnicze, ale uczyłem zawodu złotnika w szkole zawodowej w Krakowie na ul. Łobzowskiej. Byłem normalnie nauczycielem zawodu – miałem dziennik, prowadziłem technologię i materiałoznawstwo i dostawałem pensję. Potem były szkoły przyzakładowe: huta Sendzimira, huta Lenina, inne huty miały swoje szkoły zawodowe. To zniknęło. W tej chwili, proszę mi wierzyć, większości zawodów, nie nauczymy na kursach. Tego muszą uczyć fachowcy. Powiedzenie, takie modne było, jak jeszcze pół roku temu wszyscy walczyli o „szkolnictwo dualne”. Teraz jest trochę ciszej o tym szkolnictwie, ale szkolnictwo dualne to my stosujemy, przepraszam bardzo, ale od XI w. – mistrz i uczeń. Rezultat jest taki, jak mówię.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JanuszKowalski">Nie chcę przedłużać, ale jeżeli my nie zadbamy również o tych, którzy uczą… Kiedyś kształciliśmy 200 tys. uczniów rocznie, mam na myśli w Związku Rzemiosła Polskiego, na terenie całej Polski; w tej chwili mamy ok. 80–85 tys. uczniów. Proszę mi wierzyć, że jeżdżę po całej Małopolsce, szukając nauczycieli zawodu, tych mistrzów, i mówią: „Ale po co mi to? To jest tylko kłopot, bo to jest zwiększona kontrola BHP zakładu, bo przychodzi inspekcja pracy, bo jest nieletni…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TeresaWargocka">Panie prezesie, przepraszam bardzo, ale zostańmy w tematyce środków unijnych, jakichś sugestii do wykorzystania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszKowalski">To sugestie mam takie, żeby część środków unijnych konkretnie przeznaczyć na wynagrodzenia mistrzów szkolących. Na razie na tym kończę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TeresaWargocka">I na pewno ministerstwo nam odpowie, czy jest to możliwe, żeby płacić wynagrodzenia ze środków unijnych. Zachęcam jeszcze państwa, naszych gości, do zabrania głosu. Czy ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Przede wszystkim, dziękuję państwu dyrektorom za naprawdę takie bardzo merytoryczne, konstruktywne i spójne przedstawienie tych projektów, które już są na etapie, można powiedzieć, przedwdrożeniowym, bo to jest naprawdę dobry czas dla tego, żeby realizować te środki unijne z obecnej perspektywy. Myślę, że bardzo dobrze się stało, że mamy w kolejnej perspektywie również to wsparcie dla kształcenia zawodowego, większe niż w poprzedniej, bo to są dobrze wykorzystane środki.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#TeresaWargocka">Jeżeli mogę podzielić się z państwem swoją oceną tego kierunku, który państwo nadaliście. Oczywiście, pewne działania są kontynuowane, pewne są nowe. To, co jest bardzo istotne, i uważam, że wiele zależy właśnie od tego projektu i jak państwa ustawicie jego cele i efekty końcowe – porozumienia branżowe na rzecz kształcenia zawodowego. Współpraca z 32 branżami, więc rozumiem jako szerokie branże. Ponieważ, proszę państwa, naprawdę kształcenie zawodowe jest w agendzie politycznej nie tylko za czasów Prawa i Sprawiedliwości. Ten przełom nastąpił w poprzedniej kadencji i my, naprawdę, to kontynuujemy. Bardzo cieszy to, że tak szeroka rzesza specjalistów, fachowców, ludzi, którzy to kształcenie realizują, ale również ekspertów w tym obszarze, mówi jednym głosem.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#TeresaWargocka">Jest trudność zasadnicza. To, co było doświadczeniem poprzedniego okresu, czyli generalnie państwowy przemysł, zakłady pracy – i wszystko było proste, bo to kształcenie zawodowe było tak jakby zlecane firmom i było realizowane. Dzisiaj musimy to zbudować poprzez współpracę, rozmowę, poprzez to dostrzeżenie, że to przemysł, to gospodarka, że tak powiem, w tej chwili musi dać ten odzew, jaki jest konieczny, żeby pozyskać dobrego mistrza w zawodzie, pozyskać dobrego nauczyciela. Ponieważ już mamy to usystematyzowane, że branże pracują, że efektem tego projektu za – nie pamiętam, ile lat ma to trwać – dwa czy trzy lata będą, naprawdę, nie tylko protokoły z rozmów, ale, po prostu, rozmowa z branżami, poprzez również ministerstwa gospodarcze, do zobowiązania, do przełożenia, tak jakby, części obowiązków na związki branżowe, na związki pracodawców.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#TeresaWargocka">Naprawdę, tu jest potrzebne partnerstwo i ja tutaj upatruję największej szansy do posuwania tego tematu w kierunku zbliżenia kształcenia zawodowego do rynku pracy i dobrych wysokich kwalifikacji, jeżeli zrobimy ten przełom. Próbowaliśmy na początku poprzedniej kadencji rozmawiać o samorządzie gospodarczym – bo państwo wiecie, że tak to wygląda w krajach europejskich, że generalnie tę część kształcenia bierze na siebie samorząd gospodarczy, a odpowiada, współfinansuje państwo, i generalnie, można powiedzieć, przygotowuje sobie pracownika. My nie mamy tego konsensusu. Ale jeżeli nie można czegoś zrobić propozycją, tak jakby, odgórną, że minister prosi: „Domówmy się”, to może te projekty, te programy unijne spowodują to, że w poszczególnych branżach będzie można zawierać porozumienia, że tak powiem, już takie na stałą współpracę, również na współodpowiedzialność.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#TeresaWargocka">I monitoring losów absolwentów jest naprawdę konieczny w kształceniu zawodowym – to jest ewaluacja, to jest ocena, to jest stan faktyczny, efekt. Myślę, że chodzi nam wszystkim o to, żeby te efekty przełożyły się później na umiejętności, na dobre wynagrodzenie, na pracę dla młodych ludzi.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#TeresaWargocka">Natomiast to, co mnie, tak jakby… nie chcę powiedzieć, że niepokoi, ale może nie do końca to widzę w sensie wykorzystania, to bardzo duża liczba środków na e-materiały do kształcenia zawodowego. Oczywiście, zgadzam się z panem, że teraz już się kształcimy całe życie i generalnie można powiedzieć, że ta orientacja zawodowa, budowanie kariery jest bardzo ważne, ale – nie stawiam tego jako pytanie, tylko jako taką wątpliwość, bo rozumiem, że to jest nowa technologia, cyfryzacja, może w pewnym sensie moda – na ile, że tak powiem, tego rodzaju pomoce faktycznie wspierają ten proces edukacyjny, na jakim nam zależy. Rozumiem materiały zawsze …, kształcenie zawodowe to jest wiedza i praktyka, więc wszystko to, co możemy w sensie teoretycznym, oczywiście, przez tego rodzaju środki uzyskać jest istotne. Ale jest tam dużo pieniędzy i, można powiedzieć, rozumiem środki krajowe, rozwiązania systemowe, natomiast myślę, że tu też trzeba monitorować, jak te środki są wykorzystywane, ile jest tam wejść, jakie są korzyści z tego – generalnie jakoś to ewaluować, bo tak to, chyba powinno być zrobione.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#TeresaWargocka">Chyba nie było tu jakichś bezpośrednich pytań do państwa dyrektorów, ale oczywiście, jeżeli jest taka potrzeba z państwa strony, żeby się odnieść do naszych wypowiedzi, to proszę bardzo pan dyrektor Lewiński, a później pani dyrektor Mika. Już widzę, że obowiązki też nas wzywają do innych komisji. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekLewiński">To może tylko krótko. W przypadku wynagrodzeń my też to zasygnalizowaliśmy w trakcie negocjacji z komisją odnośnie do możliwości finansowania wynagrodzeń nauczycieli, natomiast nie uzyskaliśmy odpowiedzi pozytywnej. Uzyskaliśmy odpowiedź, że nie ma takiej możliwości, żeby wynagrodzenie było finansowane ze środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarekLewiński">Druga kwestia odnośnie do e-materiałów do kształcenia zawodowego. Też Komisja Europejska w trakcie negocjacji wskazywała nam, jak bardzo istotne są to materiały i mają one stanowić określoną pulę środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TeresaWargocka">OK, rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekLewiński">W tej perspektywie tworzymy materiały do kształcenia ogólnego, też materiały ogólnodostępne, dla osób z niepełnosprawnościami. Natomiast komisja jasno stwierdziła, że większość środków powinna być przeznaczona na e-materiały do kształcenia zawodowego, z uwagi na to, że do tej pory, z wyjątkiem tej perspektywy, gdzie w obecnej chwili odbieramy te materiały, takich materiałów…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TeresaWargocka">Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekLewiński">…po prostu, nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TeresaWargocka">Mamy też problemy z podręcznikami, więc te rzeczy się spinają w jakiś sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekLewiński">W przypadku doradztwa karierowego też będą warsztaty. Zapraszamy, oczywiście, na te warsztaty. Postaramy się też przygotować fiszkę, może też zaproponujemy pewne rozwiązania. Jeżeli państwo otrzymacie materiał w postaci fiszki projektowej, to również możecie zgłosić swoje ewentualne uwagi i na pewno będziemy się nad nimi zastanawiać.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarekLewiński">Natomiast też na końcu powiem, tak jak pani dyrektor Mika mówiła na samym początku, że część działań jest realizowanych na poziomie centralnym, czyli działania w zakresie czy tworzonych zadań, czy tworzonych systemów są w ministerstwie. Natomiast wsparcie, które trafia bezpośrednio do nauczycieli, do szkół, do uczniów, jest realizowane na poziomie regionalnym i tam te zadania zostały zaplanowane. Jest to również zmienne w zależności od danego województwa, dlatego że województwa w pierwszej kolejności prowadziły diagnozę, i w niektórych przypadkach jest bardziej uwypuklone wsparcie dotyczące kształcenia zawodowego, w innych obszarach bardziej dotyczy kształcenia ogólnego. Wszystko zależy od diagnozy, która została stworzona przez urząd marszałkowski i na tej podstawie tworzono czy szczegółowy opis osi priorytetowych, czy sam program dla danego województwa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Przejdźmy może do tej części dotyczącej branżowych centrów umiejętności. Panie dyrektorze, może informacja odnośnie do naboru: jak przebiegał, jakie branże już są, że tak powiem, przygotowane, czego możemy się spodziewać i kiedy podpisywanie umów?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekLewiński">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Pokrótce informacje, które dotyczą branżowych centrów umiejętności. Tak jak pani przewodnicząca powiedziała, państwo już wiecie, bo zapoznaliście się z tym, jak wyglądają branżowe centra umiejętności i jakie działania będą w nich prowadzone. Natomiast tutaj informacje odnośnie do samych naborów.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekLewiński">W pierwszym naborze wpłynęło 90 wniosków o dofinansowanie. Początkowo komisja oceny wniosków oceniła pozytywnie 60 instytucji i z nimi w pierwszej kolejności zamierza podpisać umowy o dofinansowanie. Natomiast trzy podmioty złożyły odwołania, te odwołania zostały rozpatrzone pozytywnie. Łącznie 63 wnioski w ramach pierwszej tury uzyskają dofinansowanie. Jest to w 50 dziedzinach. W przypadku drugiego naboru wpłynęły 42 wnioski o dofinansowanie. Na chwilę obecną, zgodnie z listą rankingową, ma je otrzymać 26 instytucji na łączną kwotę, w przypadku pierwszego naboru – 737 mln zł, w przypadku drugiego naboru – 314 mln zł. W dniu dzisiejszym – nie wiem, czy już nie teraz – został ogłoszony nabór trzeci, przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Nabór, który potrwa do końca września, w ramach też tych dziedzin. W pierwszej kolejności będą punktowane te dziedziny, w których wnioski nie wpłynęły.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekLewiński">Najpopularniejsze dziedziny to: elektryka, informatyka i programowanie, energetyka, logistyka, spedycja. W każdej z nich powstaną po trzy branżowe centra umiejętności w różnych częściach Polski. BCU powstanie w każdym województwie, najwięcej w województwach: mazowieckim – 16 i małopolskim – 11. Ponad 25 tys. uczniów, nauczycieli i osób dorosłych będzie miało szanse na skorzystanie z różnorodnych szkoleń realizowanych w branżowych centrach umiejętności.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MarekLewiński">Pani przewodnicząca pytała, ile umów zostało podpisanych. Do tej pory zostało podpisanych 14 umów z licznymi odbiorcami wsparcia w pierwszym naborze na kwotę 170 mln zł. Trwają też negocjacje z instytucjami odnośnie do budżetu, instytucje też są proszone o ewentualne wyjaśnienie odnośnie do poszczególnych pozycji budżetowych. Części z nich zostały przekazane umowy o dofinansowanie, instytucje w obecnej chwili zbierają załączniki i przekazują do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, tak aby pracownicy FRSE mogli zweryfikować dokumenty i podpisać umowy na realizację branżowych centrum umiejętności.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MarekLewiński">Tak jak państwo widzicie, konkurs uzupełniający, trzeci nabór, trwać będzie od 7 lipca do końca września. Obejmie wszystkie dziedziny określone w regulaminie, natomiast priorytetowo będziemy traktować te dziedziny, w których wnioski do tej pory nie zostały złożone i nie zostały wybrane instytucje, które mogłyby uzyskać wsparcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. To może dopytam o te branże, co do których nie złożono żadnych wniosków. Czy do takiej odpowiedzi byli państwo przygotowani?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekLewiński">Nie jesteśmy w obecnej chwili przygotowani… nie mamy ze sobą, pani przewodnicząca, listy odnośnie do tych branż, natomiast…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TeresaWargocka">OK, rozumiem. To może coś zwróciło państwa uwagę?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekLewiński">Pamiętam odnośnie do pierwszego naboru wniosków, że spośród tych 90 wniosków o dofinansowanie, wnioski zostały złożone w 60 branżach. Natomiast – tak jak mówiłem – są też branże, które do tej pory nie uzyskały dofinansowania, też decyzją komisji oceny wniosków, grupa sterująca podjęła decyzję, aby wesprzeć większą liczbę instytucji w danej branży w ramach listy rezerwowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#TeresaWargocka">Nie było zainteresowania. Dobrze, dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#TeresaWargocka">Czy są pytania do państwa dyrektorów? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TomaszKowalik">Dzień dobry, witam państwa. Kowalik Tomasz, zastępca dyrektora izby rzemieślniczej. Tak jak mówił prezes, praktyk, jeśli chodzi o szkolenia uczniów, to ja będę mówił jako praktyk, jeśli chodzi o przygotowanie wniosku o dofinansowanie w ramach BCU.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#TomaszKowalik">Pokrótce charakterystyka ogólna naszego wniosku. Na wstępie powiem, że nasz wniosek został odrzucony ze względów formalnych – mimo wszystko chcieliśmy spróbować i złożyć ten wniosek. Nasza izba rzemieślnicza, jak już powiedział pan prezes, jest organem prowadzącym rzemieślniczą branżową szkołę I stopnia, i to jako organ prowadzący występowaliśmy, i jako lider tego przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#TomaszKowalik">Pierwszym problemem, z jakim spotkaliśmy się jako wnioskodawcy, było znalezienie partnera, który będzie spełniał oba kryteria, czyli kryterium ogólnodostępności – w sensie, działa na terytorium całej Polski, ponieważ większość instytucji branżowych, z którymi rozmawialiśmy, nie miało takich zapisów w swoich statutach. Jednym problemem była ogólnodostępność, drugi problem był taki, żeby było wpisane jasno i wyraźnie, że jest związany z daną branżą. Między innymi większość izb rzemieślniczych, jak również Związek Rzemiosła Polskiego nie mogły być liderem takiego przedsięwzięcia ze względu na to, że w statutach nie było stricte wskazanej żadnej branży, mimo że Związek Rzemiosła Polskiego, izby rzemieślnicze działają w tych branżach, są członkami różnych komisji zawodowych organizują konkursy itd. Tutaj, na przykład, izba rzemieślnicza w Poznaniu organizuje największy w Polsce konkurs fryzjerski, a mimo tego nie mogła być organem składającym wniosek dla branży fryzjerskiej.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#TomaszKowalik">To jest taki pierwszy punkt i tutaj właśnie mam do państwa pytanie: czy może wiecie państwo, czy odpowiednie zmiany są już wprowadzone w tym regulaminie?</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#TomaszKowalik">Drugie kryterium, które nas skreśliło, to było ulokowanie branżowego centrum umiejętności. W regulaminie był jasny zapis, że to branżowe centrum umiejętności musi znajdować się przy szkole. Specyfika naszej szkoły polega na tym, że nasza szkoła znajduje się w budynku gminy miejskiej Kraków. Jest to budynek wpisany do rejestru zabytków, ze względu na niską zabudowę brak jest możliwości rozbudowania tego centrum. Gdybyśmy chcieli stworzyć centrum w samej szkole, to z naszej 800-osobowej szkoły musielibyśmy stworzyć szkołę 400-osobową, żeby te pomieszczenia, które potrzebujemy na BCU w branży akurat złotniczo-jubilerskiej, przeznaczyć na to BCU – na co nie możemy sobie pozwolić. Tutaj tak czuję trochę nierówne traktowanie podmiotów, ponieważ w regulaminie jest taki zapis, że wyjątek od tej zasady mogą stanowić obiekty, które są własnością szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Gdyby ten zapis był rozszerzony na jednostki prowadzone przez jednostki samorządu gospodarczego, czyli, na przykład, przez izby rzemieślnicze czy inne organy prowadzące szkoły, to myślę, że zainteresowanie tymi wnioskami w kolejnej edycji byłoby dużo większe.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#TomaszKowalik">Kolejna rzecz – jeszcze taka ciekawostka na temat partnerów dodatkowych. W momencie, gdy złożyłem wniosek, to wiadomo było: najpierw była ocena formalna, dopiero później ocena merytoryczna. Nie wiem, czy ktoś zajrzał głębiej do mojego wniosku w momencie oceny formalnej, ponieważ pierwszy mail, który otrzymałem, to było pytanie na temat partnera dodatkowego, czy ma w statucie wpisaną branżę „złotnik jubiler”. Partnerem dodatkowym w projekcie, czyli instytucją, która ma podnieść de facto jakość tego projektu, jest Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. ASP w Krakowie nie ma kierunku złotnik jubiler, ale ma inny kierunek, który dla złotników jest niezwykle potrzebny – w ASP jest wydział form przemysłowych, na którym studenci uczą się projektowania i modelowania. I to jest taka część, którą chcieliśmy importować do złotnictwa, aby ci nasi słuchacze, kursanci, jakkolwiek ich nazwiemy, po prostu mogli nabyć podstawy projektowania, do tego używanie modeli 3D, drukarki cyfrowe.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#TomaszKowalik">Nie chcieliśmy, żeby to centrum umiejętności było kolejnym KKZ (kwalifikacyjnym kursem zawodowym) – to miało wnieść coś nowego do zawodu. Ale przez te punkty, o których powiedziałem powyżej, niestety, nasz wniosek został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#TomaszKowalik">Mam nadzieję, że w tym rozdaniu, ponieważ wniosek praktycznie już mamy gotowy, to będzie, po prostu, uwzględnione. I lokalizacja samego branżowego centrum umiejętności byłaby w budynku, który należy do siedziby naszej izby. Mamy przygotowane tutaj lokale, mamy już przygotowany cały audyt skierowany pod osoby niepełnosprawne, tak żeby zapewnić dostępność itd. Zatem cały budynek jest gotowy, tylko jeden zapis w regulaminie – skreśla nas, niestety, z tego. I z tego, co widzę, jeżeli my tego nie złożymy, to po prostu w Polsce nie będzie takiego centrum, prawdopodobnie, ponieważ bardzo mało instytucji w ogóle kwalifikuje się do złożenia wniosku. Zresztą, nawet rozmawiałem jeszcze z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji na temat EuroSkills. Okazało się, że zawodu złotnika jubilera i konkursu w złotnictwie jubilerstwie nie ma i – tak jak mówię – jeżeli nie będzie takiego BCU, to takiego konkursu nie będzie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławGórczyński">Mirosław Górczyński, Forum Związków Zawodowych.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MirosławGórczyński">Panie dyrektorze, chciałbym zapytać: czy można się pokusić o jakiś rekomendowany schemat organizacyjny BCU, zakładając, że zarówno powiat może być tym podmiotem, który je tworzy, jak i podmiot branżowy? Ale czy możemy się pokusić o taki rekomendowany schemat organizacyjny, czy raczej na tym etapie nie jest to możliwe? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TeresaWargocka">Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekLewiński">Mam pytanie. Czy schemat organizacyjny wymieniony w przypadku regulaminu wniosków o dofinansowanie, tak aby instytucje, na przykład w „Questions and Answers”, były w stanie zobaczyć, w jaki sposób to wygląda?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MirosławGórczyński">Załóżmy, że gdybym był laikiem, usłyszałbym o BCU i chciałbym poznać, jaka jest struktura organizacyjna, na tym poziomie, to jak mogłaby wyglądać taka struktura rekomendowana przez was, jako ministerstwo, które ten konkurs na tworzenie BCU ogłosiło.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekLewiński">Może oddam głos w tym zakresie pani dyrektor Mariannie Brzozowskiej-Skwarek z Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego, instytucji, która też tworzyła regulamin do samego konkursu na BCU.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MariannaBrzozowskaSkwarek">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, chciałabym odnieść się, tutaj może, do wypowiedzi jeszcze wcześniejszej pana, że pan mówi, że izba rzemieślnicza nie miała żadnej możliwości uzyskania dofinansowania. Ale izba rzemieślnicza z Tarnowa takie dofinansowanie otrzymała w dziedzinie gastronomia i kelnerstwo. Zanim przystąpiliśmy do zbudowania regulaminu do powstawania branżowych centrów umiejętności, spotykaliśmy się z bardzo dużą grupą przedstawicieli pracodawców i m.in. ze Związkiem Rzemiosła również. To była praca sprzed dwóch lat, takich spotkań odbyło się ok. 200. Niestety, też spotkaliśmy się z taką ścianą, że czasami grupa pewnych osób nie była zainteresowana tym pomysłem. My też z państwem rozmawialiśmy po to, żeby ten regulamin jak najlepiej stworzyć.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MariannaBrzozowskaSkwarek">Proszę się nie dziwić też temu, że miejsce, w którym musiało powstać BCU, musi być przy szkole bądź przy CKZ [centrum kształcenia zawodowego] – z tego powodu, żeby tutaj nie było też różnego rodzaju nadużyć.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MariannaBrzozowskaSkwarek">Natomiast, odnosząc się do pytania pana Górczyńskiego – rozumiem, że panu chodzi o to, w jakiej strukturze ta placówka będzie działała, tak? Zatem wszystkie te przepisy dotyczące tego, w jaki sposób ma działać branżowe centrum umiejętności, są już w projekcie ustawy, która w tej chwili została przyjęta przez Radę Ministrów. Projekt jest już opublikowany, więc przewidujemy, że to będzie rodzaj placówki oświatowej włączonej do systemu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#MariannaBrzozowskaSkwarek">Pan tutaj wcześniej wspomniał, że nie chcecie państwo być KKZ. Chciałabym zaznaczyć, że akurat branżowe centrum umiejętności nie może prowadzić kwalifikacyjnych kursów zawodowych. W taki sposób struktura została pomyślana, żeby BCU nie konkurowało z innymi placówkami już istniejącymi, tylko żeby uzupełniało po prostu kształcenie w tym zakresie, w którym jest nam to jeszcze potrzebne.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#MariannaBrzozowskaSkwarek">Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, to chciałabym też się odnieść do tej pierwszej części pytań, które tutaj padały. Bardzo się cieszę, że pani przewodnicząca zauważyła to, że to jest kontynuacja pewnych działań. W tej chwili realizujemy w Ministerstwie Edukacji i Nauki taki projekt „Budowanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji”. Co prawda, to jest wsparcie ministrów właściwych, ale w ramach tego projektu też spotykamy się z branżami, z przedstawicielami pracodawców – po to, żeby właśnie od państwa usłyszeć, jakie są potrzeby w kształceniu w naszych szkołach, w szkołach branżowych i w technikach, ale również jakie są potrzeby odnośnie do kwalifikacji rynkowych, które powinny być włączone do systemu. Ponieważ ten głos pracodawców jest dla nas bardzo ważny, jest bardzo istotny i państwo dużo nam tutaj przekazujecie swoich pomysłów, ważnych i dobrych. Z tego powodu jest kontynuacja właśnie tej współpracy w kolejnym projekcie, który został też zaakceptowany, i my jesteśmy bardzo zainteresowani współpracą ze specjalistami. Tak jak pan dyrektor był uprzejmy wcześniej powiedzieć, państwa doświadczenie i państwa wiedza będą nam też bardzo potrzebne w realizacji naszych zadań, bo chociażby wszystkie podstawy programowe czy zakresy kwalifikacji rynkowych są opiniowane przez specjalistów, są tworzone przez specjalistów, wspólnie z państwem. Tutaj też zachęcamy państwa do zaangażowania się w ten proces, bo bardzo często też zapraszamy państwa na różnorodne spotkania podzielone na branże i czasami się tak zdarza, że mamy też trudność w pozyskaniu tych osób, które chciałyby z nami na ten temat rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#MariannaBrzozowskaSkwarek">Jeszcze tylko chciałabym się odnieść do dyplomu zawodowego, o którym wspominał pan poseł Wojciechowski. Chciałabym tylko zaznaczyć, że w szkolnictwie, w edukacji proces certyfikacji czy potwierdzający umiejętności jest oddzielony od procesu kształcenia. I teraz, dokumentem potwierdzającym kwalifikacje w tej chwili jest dyplom zawodowy albo certyfikat kwalifikacji zawodowej lub dokumenty… świadectwo czeladnicze, tak, czyli dokumenty z rzemiosła. Z tego, co wiem, to w dyplomie zawodowym mamy suplement do dyplomu zawodowego i akurat tam są wskazane informacje o kwalifikacjach. Zatem też trzeba pamiętać, że świadectwo ukończenia szkoły to jest jeden dokument, natomiast dokumenty, które potwierdzają kwalifikacje, to są inne dokumenty. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#TeresaWargocka">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanuszKowalski">Chodzi o to, co tutaj mówił dyrektor – szkoła ma określoną pojemność. My jesteśmy właścicielem budynku, który jest oddalony od szkoły dosłownie o 3,5 km, bo mierzyliśmy. Część, na przykład, zajęć szkolnych odbywają się w tym budynku. Ten nasz budynek, w którym się mieści izba rzemieślnicza i mieści się, po prostu, infrastruktura rzemiosła, również służy tej szkole – część szkoły jest w tym budynku, tylko że on jest oddalony.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JanuszKowalski">Rozumiem, że mogą być rozmaite nadużycia i trzeba tego pilnować, ale to jest nasza własność, izby rzemieślniczej, od 1927 r. Szkoła to jest budynek gminny, ale dany nam w dzierżawę na 40 lat z urzędu miasta, więc to jest integralna część. To tak samo jak Uniwersytet Jagielloński jest jeden – Collegium Maius – ale filie są w rozmaitych budynkach, które nie zawsze są własnością uniwersytetu, są wydzierżawione i tam się też odbywa nauka. Zatem to jest dla mnie niezrozumiałe, bo jeżeli część klas może być w naszym budynku i jest to uznane i przez prowadzącego, przez kuratorium, i przez urząd miasta, to dlaczego my nie możemy stworzyć tego centrum na dobrych warunkach, w naszym własnym budynku.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JanuszKowalski">Byłoby to jedno jedyne centrum w Polsce, bo nikt nie chce się tego podjąć. Mamy umowę podpisaną z Europejskim Instytutem Gemmologicznym kształcącym fachowców w kamieniach jubilerskich i w całej tej branży nowoczesnej, którą są teraz sztuczne diamenty – u nas to jest przyszłość tego wszystkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TeresaWargocka">Ja się z panem zgadzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanuszKowalski">Ja, na przykład, nie mogę tego nauczyć ucznia – do tego jest właśnie potrzebne takie centrum, bo tam można skupić tych fachowców, którzy będą przyjeżdżać, bo mamy umowy. Będzie Akademia Sztuk Pięknych, profesorowie z Idar-Oberstein chcą przyjechać, mamy umowy z nimi – tylko stwórzmy te warunki.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JanuszKowalski">A jeśli chodzi o to, że Tarnów dostał, to ja się bardzo cieszę i gratulowałem dyrektorowi GiK, bo, na dobrą sprawę wszyscy chodzimy do restauracji – przecież widzicie państwo, że teraz nie ma kelnerów; teraz pracują studenci albo nie wiadomo kto, że położy łyżkę nie z tej strony, co trzeba, albo że przede mną daje filiżankę sąsiadowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TeresaWargocka">Teraz roboty będą nas obsługiwać.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TomaszKowalik">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TeresaWargocka">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#TomaszKowalik">Ostatnie zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TeresaWargocka">Ostatnie, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#TomaszKowalik">Dosłownie ostatnie zdanie, przepraszam. Ja à propos Tarnowa – Izba rzemieślnicza w Tarnowie faktycznie ma swój CKZ w swoim budynku, więc mogą zrobić nadbudowę – my akurat takiej możliwości nie mamy ze względu na warunki techniczne. I, niestety, może przy czwartym rozdaniu będziemy rozmawiać na temat centrum branży złotniczej, ponieważ widzę, że w nowym regulaminie, niestety, stary zapis pozostał. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#TeresaWargocka">Proszę bardzo. Ostatnie zdanie, naprawdę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MirosławGórczyński">Krótko. W nawiązaniu do tego, co powiedziała pani dyrektor, bo mamy przecież kolejne jeszcze działanie ministra edukacji i nauki – wojewódzkie zespoły koordynacji do spraw wdrażania ZSU…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#TeresaWargocka">To KPO ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MirosławGórczyński">Tak. Między innymi – to będzie dobra praktyka z lubelskiego – chcemy, żeby wojewódzki zespół koordynacji, bo są na to środki, zlecił wojewódzkiemu urzędowi pracy przeprowadzanie mapowania kompetencji na terenie regionu pod kątem branż istotnych w strategii rozwoju regionu. To województwo mazowieckie zrobiło jako pierwszy element. Ale to tak à propos, kiedy mówicie państwo, że pytacie pracodawców o potrzeby kompetencyjne – to można założyć, że to wojewódzkie zespoły koordynacji właśnie tę sugestie, rekomendację tego typu badań, a środki na nie wojewódzkie urzędy pracy mają, mogą to przeprowadzić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#TeresaWargocka">Oczywiście, zawsze najważniejsze są pieniądze – są pieniądze unijne. Będziemy doskonalić kształcenie zawodowe.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#TeresaWargocka">Panie dyrektorze – tutaj do państwa z MEiN – ponieważ, tak jak państwo mówicie jest trzeci nabór, nie wszystkie branże się zgłosiły, nie wszystkie branże czują, że tak powiem, temat i możliwość podjęcia takiego działania, może właśnie warto spojrzeć na takie zawody, które stają się zawodami unikatowymi, również w Europie. To naprawdę może być za 10 lat nasza marka. I ja rozumiem sformułowanie, że centrum powstaje przy szkole, ale powiem wam szczerze, tak jak znam prawo oświatowe, nigdy nie pomyślałabym, że chodzi o fizyczne zlokalizowanie przy szkole – rozumiecie państwo? Naprawdę, panowie mi uświadomili, że tak ten przepis jest sformułowany i takie są oczekiwania, że ma być przy szkole. Kształcenie w rzemiośle jest kształceniem dualnym. Naprawdę ci uczniowie są w różnych miejscach u swoich pracodawców, a dwa dni w szkole i czy ta szkoła jest w tym, czy innym miejscu nie ma większego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#TeresaWargocka">Zatem to taka moja ogólna uwaga w tym temacie jednostkowym, a dzisiaj stwierdzam wyczerpanie porządku naszego posiedzenia. Dziękuję państwu serdecznie. Do widzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>