text_structure.xml
11.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KonradFrysztak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie i otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw funkcjonowania zarządzania kryzysowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KonradFrysztak">Szanowni państwo, dziś w porządku dziennym mamy jeden punkt – rozpatrzenie projektu planu pracy podkomisji na pierwsze półrocze 2023 roku. Ja pozwoliłem sobie państwu przedstawić taki plan pracy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KonradFrysztak">Podkreślam, że w punkcie drugim jest pomyłka. Nie chodziło tutaj o Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, tylko o Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Pomyłka się wkradła na etapie przygotowania tego planu, za co serdecznie państwa przepraszam.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KonradFrysztak">Przedstawię pokrótce, jaki proponuję plan prac na najbliższe półrocze. Po pierwsze, chciałbym, żebyśmy spotkali się z instytucjami rządowymi, państwowymi, które odpowiadają za wdrożenie dyrektywy CER. Dyrektywa powoduje dużą dyskusję i chciałbym, żebyśmy o tym porozmawiali. Zatem to w pierwszym punkcie. Takie posiedzenie podkomisji chciałbym zorganizować w najbliższym czasie – ocena wdrożenia dyrektywy CER i odporności podmiotów krytycznych na terenie kraju.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KonradFrysztak">Punkt drugi. Mamy cały czas zaproszenie od pana pułkownika Korpowskiego, byśmy odwiedzili Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Zatem proponuję, abyśmy odbyli wyjazdowe posiedzenie podkomisji połączone z przekazaniem informacji na temat funkcjonowania biura.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KonradFrysztak">Chciałbym, abyśmy wysłuchali ministra klimatu i środowiska – oczywiście w kontekście tego, co wydarzyło się na rzece Odrze – jak wygląda zabezpieczenie i monitoring stanu wód rzek na terenie Polski.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KonradFrysztak">Informacja ministra aktywów państwowych na temat zapotrzebowania i produkcji energii elektrycznej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz przygotowania na wypadek wystąpienia deficytów dostaw, czyli blackoutów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KonradFrysztak">Powtórna ocena Ministerstwa Zdrowia pod kątem obrotu lekami i ewentualnych deficytów leków szczególnie wrażliwych na terenie kraju. Przypomnę, że takie posiedzenie odbyliśmy kilka miesięcy temu. Były zapowiedzi tego, że to bezpieczeństwo lekowe jest ważnym tematem dla ministerstwa. Chciałbym, żebyśmy wysłuchali, co się od tamtego momentu zmieniło. A przypomnę, że były zapowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KonradFrysztak">Ocena rozwiązań wprowadzonych w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego i przygotowanie struktur państwa i instytucji do realizacji zadań zarządzania kryzysowego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KonradFrysztak">Ocena przygotowania Państwowej Straży Pożarnej oraz Policji na wypadek wystąpienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nagłych zjawisk pogodowych.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KonradFrysztak">Rozpatrzenie informacji Rządowego Centrum Bezpieczeństwa w zakresie przeciwdziałania atakom cybernetycznym na infrastrukturę krytyczną oraz podmiotów strategicznie niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania kraju.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KonradFrysztak">Bezpieczeństwo energetyczne i zabezpieczenie łańcuchów dostaw surowców energetycznych w sytuacjach kryzysowych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KonradFrysztak">Punkt ostatni. Przygotowanie Wojsk Obrony Terytorialnej do realizacji niemilitarnych zadań w ramach zarządzania kryzysowego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KonradFrysztak">Pytanie, czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do tego planu prac? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#UrszulaNowogórska">Szanowny panie przewodniczący, chciałam odnieść się do punktu szóstego propozycji planu, czyli do oceny rozwiązań wprowadzonych w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego i przygotowania struktur państwa i instytucji do realizacji zadań zarządzania kryzysowego. Mam taką propozycję, aby w tym punkcie dokonać rozszerzenia zapisu i uwzględnić analizę stanu infrastruktury krytycznej. Nie wiem, czy pan pamięta, panie przewodniczący – rozmawialiśmy na jednym z posiedzeń Komisji i podkomisji na temat schronów i innych miejsc ochrony dla ludności Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem taka moja propozycja, żeby to uwzględnić w punkcie szóstym.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KonradFrysztak">Oczywiście słuszna uwaga, pani poseł. Bardzo dziękuję. Takie posiedzenie podkomisji odbyliśmy i była zapowiedź również uregulowań ustawowych w tej materii. Tak, to jest dobry powód, żebyśmy do tego wrócili i sprawdzili, co się w tej sprawie dzieje.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KonradFrysztak">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Ja jeszcze mam taką propozycję do rozważenia. Samorządy powiatowe odgrywają bardzo ważną rolę, jeżeli chodzi o zarządzanie kryzysowe. Wiemy też, że różnie to wygląda na poziomie poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, więc może warto by było się też przyjrzeć i ująć w tym planie ocenę realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego przez samorządy powiatowe – żebyśmy uzyskali taką informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KonradFrysztak">Czy uważa pani poseł, że poprzez wojewodów powinniśmy dokonać takiej analizy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Wojewoda jest jednym z uczestników zarządzania kryzysowego, jednym z podmiotów, które realizują i odpowiadają za zarządzanie kryzysowe. Natomiast tutaj chyba jest gdzieś punkt obejmuje w mojej ocenie… Przygotowanie struktur państwa i instytucji do realizacji zadań… Jeżeli chodzi o wojewodów, to rozumiem, że to w tym punkcie będzie realizowane. Natomiast wyraźnie, żeby były samorządy. Samorządy odgrywają bardzo ważną rolę w zarządzaniu kryzysowym. Wiemy o tym oczywiście. Kto miałby to przedstawić? W jaki sposób? Myślę, że trzeba by się zastanowić, skąd tą wziąć i jaka organizacja powinna to przedstawić. Natomiast ja chciałabym wiedzieć, jak naprawdę samorządy realizują to zadanie, ponieważ przez wiele lat byłam szefem jednej z ważnych jednostek na terenie powiatu i mam swoje wyrobione zdanie na ten temat, jak te zadania są realizowane. A w tej chwili, w dobie zagrożenia takiego, z jakim mamy do czynienia, przygotowanie samorządów i realizacja tych zadań jest niezwykle ważna. Dlatego warto poruszyć ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KonradFrysztak">Pani poseł, zgadzam się z panią. Oczywiście mamy takie możliwości po czasie epidemii, że możemy zaprosić zdalnie. Spróbujemy po prostu wysłać takie otwarte zaproszenie do jednostek samorządu terytorialnego. Oczywiście one, oceniając się same, będą przedstawiały to w najlepszym świetle. O tym trzeba pamiętać. Ale koniec końców ktoś musi taką opinię wyrazić. Zaprosimy samorządy i posłuchamy. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#UrszulaNowogórska">Panie przewodniczący, pozwoli pan – w zasadzie myśl, którą teraz wypowiem, zainicjowała mi się w głowie po wniosku pani poseł – my mówimy o systemie zarządzania, o tym, jak samorządy terytorialne spełniają swoje zadania w ramach zarządzania kryzysowego. Ale tak naprawdę dobrze by było, żebyśmy porozmawiali o ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Póki co, to nie ma takiej poważnej podwaliny prawnej, która by pewne kwestie regulowała. A o tej ustawie mówi się od bardzo dawna.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KonradFrysztak">Ustawa o ochronie ludności cywilnej. Są zapowiedzi ze strony rządowej. Uważam, że to będzie też punkt do tego, żebyśmy o tym porozmawiali, żebyśmy wysłuchali ministra i otrzymali odpowiedź na pytanie, jak wyglądają prace. Z zapowiedzi wynika, że w dużej części zapisy są szkodliwe albo niebezpieczne dla funkcjonowania społeczeństwa. Zatem traktuję, że tak się umawiamy – bardzo proszę o zanotowanie przez pracowników Komisji – że punkt szósty rozszerzymy o analizę stanu infrastruktury krytycznej, ale również zaprosimy samorządowców i ministra spraw wewnętrznych administracji, by jako organ wiodący w kontekście procedowanej według zapowiedzi medialnych ustawy o ochronie ludności cywilnej wypowiedział się, jak wygląda jej przygotowanie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KonradFrysztak">Czy są jakieś inne uwagi? Bardzo proszę, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofTuduj">Dziękuję. Panie przewodniczący, uwag nie ma. Plan jest dobry. Cieszę się, że został zgłoszony punkt dotyczący schronów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofTuduj">Natomiast ja jeszcze chciałem przedstawić wątek operatorów numerów alarmowych. Bo wydaje mi się, że warto byłoby zobaczyć, jak to działa po tej drobnej reformie w tym systemie. Mam – powiedzmy, nieniepokojące – nie do końca pozytywne informacje. Myślę, że warto by było, żeby podkomisja się pochyliła nad tym tematem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KonradFrysztak">Ponieważ nie jesteśmy w stanie tego w żaden sposób przypiąć do zaproponowanego porządku, proponuję rozszerzenie tego planu prac o ten jeden punkt. Bardzo bym prosił pana posła o konkretne sformułowanie, czym powinniśmy się zająć. Samo hasło „operatorzy numeru 112” jest trochę nieprecyzyjne. Rozumiem, że chodzi o warunki pracy i sprawy z nimi związane?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofTuduj">Tak. Chodzi o warunki pracy, o to, czy jest odpowiednia liczba ludzi zatrudniona, czy kadrowo ten nerw zarządzania kryzysowego jest wydolny. Powiedzenie lekko poetyckie, ale jest moim zdaniem obawa o to, czy będzie wydolny w sytuacji, kiedy zagrożeń byłoby więcej. W tym momencie jest ledwo wydolny i po prostu jest obawa… Też są niepokojące informacje – nie wiadomo, czy to to wejdzie w tej ustawie – o rozszerzaniu godzin pracy operatorów numerów alarmowych. Praca ta jest bardzo odpowiedzialna. Od decyzji, od reakcji, od szybkości zależy życie ludzkie, sposób organizacji akcji ratowniczych. Nie wiem, czy uczyniłem zadość prośbie pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KonradFrysztak">Sformułuję taki punkt. Proponuję, żeby punkt, w ramach którego będzie posiedzenie zwołane, miał robocze brzmienie – informacja na temat sytuacji w instytucjach prowadzących numery telefonów alarmowych. To nie jest zawsze jedna instytucja. Znam przypadek w moim rodzinnym mieście Radomiu – straż pożarna to prowadzi. To chyba jedyne miejsce, gdzie straż pożarna prowadzi numer alarmowy. Zaprosimy i wysłuchamy. Hasło dokładnie zostanie przygotowane. Czy są jakieś inne uwagi? Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu planu prac? Nie widzę. Zatem uważam, że plan prac na półrocze został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KonradFrysztak">Bardzo państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>