text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławSzczepański">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Chciałem poinformować, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. To już nasze chyba ostatnie posiedzenie w takiej formule. Od przyszłego tygodnia będziemy się spotykać wszyscy tutaj, razem na sali. Szanowni państwo, zanim zaproponuję porządek obrad, bardzo bym prosił wszystkie osoby, które są na sali, o zalogowanie się, a także wszystkie osoby, które są poza salą, aby również sięgnęły do tabletów, uruchomiły i nacisnęły dowolny przycisk celem sprawdzenia kworum. Kto z pań i panów jest za, kto przeciw, kto się wstrzymał? Proszę o naciśnięcie dowolnego przycisku, by stwierdzić, czy posiadamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WiesławSzczepański">W tym czasie pozwolę sobie przedstawić porządek obrad. W dzisiejszym porządku dziennym mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne – druki nr 2238 i 2240. W swoim i państwa imieniu witam pana ministra, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Adama Andruszkiewicza i witam panią dyrektor Departamentu Regulacji Cyfrowych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Magdalenę Witkowską-Krzymowską. Witam serdecznie państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WiesławSzczepański">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WiesławSzczepański">Czy moglibyśmy zamknąć głosowanie, aby się dowiedzieć, ile osób uczestniczy w posiedzeniu? Stwierdzam, że w posiedzeniu Komisji uczestniczy 32 posłów. Zatem mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WiesławSzczepański">W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania. Do niniejszej ustawy zostały zgłoszone trzy poprawki. Bardzo poproszę Biuro Legislacyjne, aby odniosło się przede wszystkim co do kwestii poprawności poprawek, a także co do kwestii możliwości ich kompensowania czy połączenia w trakcie głosowania. Bardzo proszę, panowie mecenasi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszCzech">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o poprawność poprawek, wydaje nam się, że to są sprawy merytoryczne… Z punktu widzenia formalnego jest wszystko w porządku. Mamy tylko takie pytanie, jeżeli chodzi o poprawki nr 2 i 3, które były zgłoszone przez Klub Koalicja Obywatelska – czy skreślenia art. 3 i nadania brzmienia art. 4 nie powinno się głosować łącznie? Czy to stanowi jedną koncepcję?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiesławSzczepański">Czy pani poseł zgadza się…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KatarzynaPiekarska">Tak, właśnie chciałam to zaproponować. Ideą tej poprawki, przy skreśleniu art. 3, było zostawienie trochę więcej czasu. Jak pamiętamy, pan minister Cieszyński na poprzednim posiedzeniu Komisji nie był dokładnie pewien, czy ta ustawa wejdzie w życie, czy będzie można ten system już odpalić – bezpośrednio po wejściu w życie ustawy. Stąd była idea art. 3. Ponieważ my to skreślamy, chcieliśmy zostawić pewien dłuższy okres, żeby już ten system… Żeby nie minister o tym decydował… Jak miną te 2 tygodnie, żeby system został odpalony. Absolutnie zgadzam się z panem mecenasem, żeby głosować to łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławSzczepański">Dobrze. Czyli jest zgoda na to, żeby poprawkę nr 2 i 3 głosować łącznie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiesławSzczepański">Zatem przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Umawiamy się w ten sposób, że poproszę posła z klubu albo koła, które zgłaszało daną poprawkę, o krótkie przedstawienie poprawki, potem stanowisko pana ministra do poprawki i głosujemy. Rozumiem, że pan poseł Biernacki chcę przedstawić poprawkę nr 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekBiernacki">Tak. To jest skreślenie art. 2. Ona jest tożsama z poprawką Platformy. Jak dobrze wiemy, chodzi o to, że w tej poprawce jest zapis, że ta ustawa później decyzją ministra może być przesunięta, te zapisy mogą być przełożone i obowiązywać obywateli polskich. Jeżeli to się sprawdzi, to jest to tylko kwestia decyzji. Ja nie mam nic przeciwko temu – oczywiście jeżeli ten system i ten cały program się sprawdzi – żeby później go ładnie wprowadzić do porządku, który obowiązywałby obywateli polskich. Ale uważam, że powinno to się odbywać już nie decyzją pana ministra, ale tak, by ten projekt przeszedł… Czyli analiza tego systemu teleinformatycznego przez komisję cyfryzacji i wprowadzenie tego systemu odrębnymi zapisami, żeby obywatele polscy wiedzieli, że tego typu system istnieje, że on będzie ich dotyczył. Wydaje mi się, że teraz spieszymy się i robimy to bardzo szybko, nie analizując dokładnie systemu teleinformatycznego, ponieważ wiemy, że jest potrzeba chwili. Musimy jak najszybciej wprowadzić tego typu możliwość dla Ukraińców, dla uchodźców z Ukrainy. Tak jak podkreślam – panie ministrze, dziękuję, że pan też to podkreślił – 95% to kobiety i dzieci. To było ważne wczoraj, na wystąpieniu. Wiadomo, że krążą fake newsy i przedstawia się, że w dużym stopniu nie wiadomo, kto przyjeżdża. A tu jednoznacznie mamy dane, kto jest tym uchodźcą. Dlatego też uważam – nie mówiąc, że jestem przeciwko wprowadzeniu systemu, co więcej uważam, że jeśli się sprawdzi, to tym lepiej… To jest też sukces ministerstwa, że jest nowy sposób rozwiązań, że cyfryzacja wchodzi, w jakiś sposób sztuczna inteligencja… Ale uważam, że powinno to przejść przez komisję cyfryzacji i parlament powinien to zaakceptować. Obywatele też powinni. To nie jest tak, że jestem przeciw tym zapisom. Tylko w innej formie drogi legislacyjnej. Będziemy na bieżąco wiedzieli, jak to wyglądało w praniu, jeżeli chodzi o samych uchodźców ukraińskich… Nie chciałbym mówić tak, jak to powiedział pan przewodniczący, że to jest pilotaż... Po prostu próbujemy ratować sytuację…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiesławSzczepański">Mówiłem o testowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekBiernacki">Ja tego uniknąłem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławSzczepański">Stanowisko, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wczoraj rozmawialiśmy o tym również z panem posłem na sali plenarnej. Odnosiłem się do tego typu wątpliwości. My absolutnie stoimy na stanowisku, że jak najbardziej zastrzegamy sobie taką możliwość, aby ten system w przyszłości służył także obywatelom polskim. Niemniej jednak uważamy, że na ten moment takiej konieczności nie ma. Jest z kolei pilna konieczność, abyśmy taki system przekierowali do funkcjonowania na uchodźców z Ukrainy, aby umożliwić im sprawne zatrudnienie w naszym państwie. Jeśli chodzi o rozszerzenie na obywateli polskich, zapewne, szanowni państwo, musielibyśmy zmienić więcej przepisów, także w kontekście chociażby ochrony danych osobowych, jeśli chodzi o obywateli polskich. To są kwestie dotyczące danych obywateli Ukrainy. W związku z powyższym stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WiesławSzczepański">Głosowało 34 posłów. Za przyjęciem poprawki 18, przeciw 15, jedna osoba się wstrzymała. Poprawka uzyskała akceptację.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WiesławSzczepański">Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawek nr 2 i 3. Bardzo proszę, aby te dwie poprawki przedstawiła pani poseł Katarzyna Piekarska.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KatarzynaPiekarska">My też uznaliśmy – i dlatego zadeklarowaliśmy wczoraj na posiedzeniu plenarnym – że będziemy głosowali za przyjęciem tego projektu ustawy. Uważamy, że on jest bardzo ważny, że kwestia znalezienia pracy, pracy zgodnej ze swoimi kwalifikacjami jest bardzo ważne w procesie usamodzielnienia uchodźców, naszych przyjaciół, którzy uciekają przed wojną w Ukrainie. Ta praca, podobnie jak zakwaterowanie, czy opieka nad dziećmi jest bardzo ważna. Mówię o opiece na dziećmi, bo mój szanowny przedmówca powiedział, że tutaj są rzeczywiście panie z dziećmi... Żeby kobieta, mama mogła pójść do pracy, musi być zagwarantowana opieka nad dzieckiem. Ale jak rozumiem, będziemy jeszcze o tym rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KatarzynaPiekarska">Natomiast sama poprawka dotyczy skreślenia art. 3 oraz wydłużenia o 2 tygodnie vacatio legis w art. 4. Dlaczego? Z jednej strony ta ustawa ma wejść w życie zaraz po ogłoszeniu, ale będzie ona ustawą martwą. De facto to minister do spraw informatyzacji stwierdzi, kiedy ten system będzie uruchomiony. Zatem albo to jest projekt pilny, jesteście państwo z nim gotowi – mam nadzieję, że tak jest i jak najszybciej ten system teleinformatyczny stanie się faktem – albo nie. Uważamy, że jeżeli ustawa określa, kiedy wchodzi w życie, to wtedy odpalamy system. Powiem tylko, że tak samo było przy ustawie paszportowej. Też było wejście w życie ustawy i od tej daty system po prostu zaczął działać. Dajemy te 2 tygodnie właśnie po to, żeby wszystkie pilotaże i sprawdzenia się odbyły, żeby rzeczywiście po tych 2 tygodniach system zaczął po prostu działać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławSzczepański">Stanowisko rządu, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AdamAndruszkiewicz">Stanowisko rządu, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest negatywne. Proszę się nie martwić. Absolutnie. System będzie gotowy do wdrożenia natychmiast po ogłoszeniu komunikatem przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Te 14 dni spowoduje tylko, że system wejdzie do działania później, niż to sobie zakładamy. Tak że rekomendacja rządu jest, aby głosować przeciwko tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 2 i 3 głosowanych łącznie? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WiesławSzczepański">Głosowało 34 posłów. Za poprawkami 14, przeciw 17, 3 osoby wstrzymały się od głosu. Stwierdzam, że poprawki nie uzyskały akceptacji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WiesławSzczepański">Pozostaje nam jeszcze kwestia wyboru posła sprawozdawcy. Przypomnę, że w czasie drugiego czytania posłem sprawozdawcą – panie pośle Sylwestrze, będę pana prosił – był pan poseł Sylwester Tułajew. Chciałbym, aby pan poseł był nadal posłem sprawozdawcą. Czy jest zgoda, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SylwesterTułajew">Tak. Jak najbardziej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiesławSzczepański">Jest zgoda Komisji? Jest. W takim razie stwierdzamy, że pan poseł będzie prezentował stanowisko Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiesławSzczepański">Wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>