text_structure.xml 79.9 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WiesławSzczepański">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Przedmiotem posiedzenia Komisji jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1906). Uzasadnia minister – członek Rady Ministrów Michał Dworczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam kworum. Szanowni państwo, w państwa imieniu chciałbym przywitać pana Michała Dworczyka – ministra – członka Rady Ministrów, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witamy, panie ministrze. Witamy pana Michała Kuczmierowskiego – prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Jest z nami również pan Grzegorz Pazura – zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Rozwojowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WiesławSzczepański">Szanowni państwo, dzisiejsze posiedzenie Komisji zostało zwołane na podstawie art. 37 ust. 4. Projekt ma charakter pilny, choć nie jest to napisane w uzasadnieniu. Myśl, że pan minister Dworczyk, uzasadniając ten projekt, zechce powiedzieć, dlaczego akurat w tak nagłym i pilnym trybie musimy procedować nad tym projektem ustawy. Krótkim, ale de facto dotyczącym określonej dziedziny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WiesławSzczepański">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to poproszę pana ministra o zaprezentowanie projektu. Następnie dyskusja, zakończenie pierwszego czytania i przystąpimy do rozpatrzenia projektu. Jednocześnie przypominam, że drugie czytanie tego projektu odbędzie się dzisiaj o godz. 19.45, tak żebyśmy mogli przedłożyć sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, panie ministrze o zaprezentowanie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WiesławSzczepański">Mam prośbę, jeżeli pan minister zechce, mówię to również do państwa, na posiedzeniu Komisji podczas wystąpienia można zdjąć maseczkę natomiast pozostałe osoby – ze względów sanitarnych – powinny pozostawać w maseczkach. Namawiam do tego wszystkich państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt zaprezentować projekt ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych oraz niektórych innych ustaw. Jest to, proszę państwa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WiesławSzczepański">Przepraszam. Bardzo proszę o spokój, bo przeszkadza to panu ministrowi w wystąpieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałDworczyk">Jest to, proszę państwa – można powiedzieć – drobna, ale niezwykle ważna nowelizacja – zmiana prawa, która jest odpowiedzią na bieżącą sytuację i w moim przekonaniu, obawiam się, że też będzie odpowiedzią na sytuacje, które mogą Polskę spotkać w przyszłości. Otóż, od kilku miesięcy jesteśmy świadkami hybrydowego ataku na wschodnią granicę Rzeczypospolitej Polskiej. Państwo polskie poprzez swoje wszystkie służby, poprzez Straż Graniczną, Policję, siły zbrojne oraz inne służby odpowiada i broni się przed atakiem. Ale dla wszystkich ta sytuacja kryzysowa, która ma charakter de facto konfliktu hybrydowego, przynosi nowe wyzwania i każe nam również dostosowywać przepisy i administrację do tej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MichałDworczyk">Jednym z wyzwań, które pojawiło się jest szybkie uzupełnianie zapasów, które są wykorzystywane przez Straż Graniczną, Wojsko Polskie, Policję, wszystkie służby zaangażowane w tę operację. Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, która jest reformowana od kilku lat, od początku zaistnienia tej sytuacji wspiera wszystkie instytucje zaangażowane w obronę wschodniej granicy. Współpracując z wojskiem, Policją, Strażą Graniczną dokonała już zakupów sprzętu na blisko 300 mln zł, który został przekazany następnie funkcjonariuszom i żołnierzom pełniącym służbę na naszej wschodniej granicy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MichałDworczyk">Natomiast wśród zamówień, które zostały złożone przez Wojsko Polskie, Policję, Straż Graniczną znajduje się również część sprzętu – i to jest niebagatelna część, bo sprzęt, który kosztuje ok. 200 mln zł – który jest sprzętem koncesjonowanym. Koncesjonowanym, czyli do zakupu, do przekazywania tego sprzętu niezbędna jest koncesja. Mówię o tarczach, kamizelkach ochronnych, hełmach, całym asortymencie, na zakup którego niezbędna jest koncesja. Proponowaną nowelizacją wprowadzamy możliwość zakupu przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych i przekazania takiego sprzętu wszystkim służbom, wszystkim funkcjonariuszom i żołnierzom, którzy potrzebują tego sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MichałDworczyk">Patrząc na niestabilną sytuację geopolityczną i międzynarodową można mieć niestety obawy, że również w przyszłości może dojść do takich sytuacji. Taki podmiot, jak Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, która w sposób sprawny, szybki może dokonać zakupów takiego sprzętu i następnie przekazać go funkcjonariuszom i żołnierzom jest bardzo potrzebna. W związku z tym ta nowelizacja ustawy ułatwi funkcjonowanie w obecnie zaistniałej sytuacji przede wszystkim żołnierzom i funkcjonariuszom, ale też stworzy możliwości płynnego zabezpieczania potrzeb, o których mówiłem. Dlatego bardzo proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie przedkładanego projektu. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WiesławSzczepański">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WiesławSzczepański">Rozpoczynamy dyskusję. Zgłosiły się trzy osoby: poseł Rafał Adamczyk, pan poseł Tomasz Szymański i pan poseł Piotr Borys.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WiesławSzczepański">Czy ktoś jeszcze z państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WiesławSzczepański">Umówmy się tak: trzy pytania, odpowiedź pana ministra, potem ewentualnie kolejna tura. Następnie zakończenie dyskusji i rozpatrzenie projektu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, pan poseł Rafał Adamczyk. Następnym mówcą będzie pan poseł Szymański, a później pan poseł Borys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RafałAdamczyk">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, wysłuchaliśmy przed chwilą uzasadnienia pana ministra. W uzasadnieniu ustawy możemy przeczytać, że „obowiązująca ustawa o rezerwach strategicznych nie zawiera dostatecznego poziomu regulacji dających możliwości szybkiego i sprawnego reagowania w obszarze rezerw strategicznych o charakterze policyjnym lub wojskowym, wobec dynamicznego rozwoju sytuacji kryzysowych, których przykładem mogą być naruszenia granic Polski mające charakter zorganizowany”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RafałAdamczyk">Szanowny panie ministrze, wydaje mi się – myślę, że nie tylko ja mam takie odczucia – że to wynika z obowiązków państwa polskiego, żeby reagować na wszystkie kryzysy i być przegotowanym na bieżąco na te kryzysy. Z tego, co dyskutujemy na posiedzeniach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, ten kryzys jest przedyskutowywany i rozmawiamy o nim od co najmniej pół roku. Pytanie – dlaczego tak późno państwo reagujecie na brak możliwości zakupu pewnych elementów uzbrojenia i wyposażenia Policji i wojska w tej chwili, czyli z opóźnieniem co najmniej kilkumiesięcznym? Z czego to wynika? Bardzo prosiłbym, żeby pan wyjaśnił, dlaczego tak późno. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WiesławSzczepański">Pan przewodniczący Tomasz Szymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, członkowie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych są już przyzwyczajeni do tzw. wrzutek – na ostatnią chwilę – spraw niezwykle ważnych, o czym pan minister powiedział, że to jest bardzo drobna, aczkolwiek niezwykle ważna i istotna ustawa, z którą powinniśmy zmierzyć się jako Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych. Ma pan rację. Faktycznie drobna sprawa zawarta na kilku stronach. Drobna nowelizacja, ale jakże istotna, jakże kluczowa dla państwa. Nasuwa się pierwsze pytanie – dlaczego znowu na kolanie i tak nagle? Numer druku został nadany wczoraj ok. godz. 22.00. Dzisiaj jest godz. 10.45. Spotykamy się po 12 godzinach.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TomaszSzymański">Sprawa niezwykle istotna dla bezpieczeństwa państwa, a dajecie państwo członkom Komisji de facto kilka godzin na zapoznanie się z tą ustawą, z uzasadnieniem. Ale nie dajcie państwo nam żadnej możliwości, żeby zrozumieć tę ustawę. Rozumiemy intencje, na czym polega zabezpieczenie rezerw strategicznych o nowe rzeczy, w tym broń, materiały wybuchowe oraz amunicję. Ale czy to naprawdę tylko o to chodzi, szanowni państwo. Przyzwyczailiście nas do tego, że potraficie pozaszywać głęboko w ustawie pewne rzeczy, które na pierwszy rzut oka nie są widoczne, natomiast wypływają dopiero potem. Jeżeli skonsultujemy to ze specjalistami, wykrywają pewne rzeczy i faktyczne intencje tychże ustaw. Pierwsze pytanie, panie ministrze, przecież pracowaliście nad tym, dlaczego zaskakujecie członków Komisji na kilka godzin przed posiedzeniem, tym jakże ważnym – ma pan rację, że drobnym – ale jakże ważnym projektem ustawy?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TomaszSzymański">Szanowni państwo, materia tego projektu jest niezwykle szeroka. Dotyczy broni i amunicji. Kompetencje tej komisji ograniczają się do Policji i Straży Granicznej. Jeżeli mówimy o broni i amunicji, to wyczerpujemy również znamiona drugiej komisji – Komisji Obrony Narodowej. Jakoś nie widzę, żeby skład tego posiedzenia był poszerzony o ministra obrony narodowej oraz członków Komisji Obrony Narodowej. Dla mnie niezwykle ważna będzie opinia ministra obrony narodowej w tej materii. Przecież my nie wiemy, nie znamy specyfiki funkcjonowania, zarządzania zasobami materiałowymi, na tę chwilę, jak funkcjonuje obrót oraz zabezpieczenie i to, co najważniejsze – przechowywanie broni, amunicji. Przecież my wchodzimy znowu z butami w struktury funkcjonowania nie tej materii, nie tej komisji i nie tego ministerstwa. Na miły Bóg, tego nam brakuje.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TomaszSzymański">Mówimy również o tym, co znajduje się w gestii Policji, a więc o przechowywaniu m.in. broni i amunicji. Ale dajemy te możliwości, co wynika z przepisów ustawy również przedsiębiorcom. Brakuje mi opinii komendanta głównego Policji, panie ministrze. Przecież poszerzamy krąg – to przedsiębiorcy będą mogli obracać i przechowywać jakże ważne, istotne dla bezpieczeństwa Polek i Polaków zasoby, o które poszerzamy tę agencję. Nie wiemy, bo być może są to sprawy tajne, czy Policja jest na to przygotowana, jak Policja i Komenda Główna Policji zapatruje się na te przepisy. Czy przede wszystkim ten system będzie szczelny? Jaką mamy gwarancję, panie ministrze, że obrót i przechowywanie materiałów niebezpiecznych przez przedsiębiorców, bo tutaj jest taki zapis, ograniczy albo uniemożliwi niebezpieczeństwo wycieku, nielegalnego obrotu tychże zasobów?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#TomaszSzymański">Jak pan widzi, to są podstawowe pytania, które absolutnie mamy, bo musimy mieć, mając kilka godzin na zapoznanie się z tą ustawą. Nie daliście nam absolutnie żadnej szansy, żeby ją zweryfikować i te zapisy – które mogą być niebezpieczne dla Polek i Polaków – ze specjalistami w tej dziedzinie. Bardzo proszę o informację, dlaczego brakuje tutaj opinii ministra obrony narodowej i komendanta głównego Policji w zakresie przechowywania materiałów niebezpiecznych i jak to się ma do aktualnie funkcjonujących przepisów? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, pan poseł Borys.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WiesławSzczepański">Pan minister będzie odpowiadał. Potem kolejna tura. Proszę o zgłaszanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrBorys">Mam pytanie do pana ministra, bo ta ustawa wywołuje określone emocje, ale przede wszystkim jej uzasadnienie w ocenie skutków regulacji. W pierwszych słowach uzasadnienia mówi się – cytuję – „wobec dynamicznego rozwoju sytuacji kryzysowych, zarówno wewnątrz kraju, jak i na zewnątrz”. Mam pytanie – czy pan minister dysponuje jakąś określoną wiedzą, że sytuacja wewnętrzna w Polsce wymaga radykalnego działania, wynikającego właśnie z zabezpieczenia rezerw, dodatkowej amunicji, broni, że dzieje się coś nagłego związanego z sytuacją wewnętrzną kraju, podkreślam – wewnętrzną kraju – która powoduje, że ustawa jest przygotowana w trybie natychmiastowym. Dowiadujemy się o tym właściwie wczoraj, a nie w zwykłym trybie. Czy coś nadzwyczajnego dzieje się, panie ministrze, wewnątrz naszego kraju, że przygotowujecie tę ustawę w tak szybkim trybie, bez Komisji Obrony Narodowej, o czym wspomniał mój kolega? Czy dzieje się coś nagłego, bo jeżeli tak, jeżeli procedowanie nad tą ustawą wymaga tak radykalnego przyspieszenia, to może należy spotkać i wezwać Radę Bezpieczeństwa Narodowego, może konsultacje. To jest sytuacja niezwykle niebezpieczna. Jeżeli mamy zbroić się wewnętrznie, mamy natychmiast przygotowywać ustawę, to znaczy, że są jakieś elementy zagrożenia. Jeżeli czytamy „zagrożenia wewnętrznego”, to proszę nam powiedzieć, co dzieje się w naszym kraju. Proszę ujawnić te informacje, a przynajmniej uzasadnić ten punkt dotyczący zapisu mówiącego o kryzysowej sytuacji wewnątrz kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. Jeżeli pan przewodniczący i Wysoka Komisja pozwolą, to zacznę od pytania pana posła Borysa. Dlatego, że to zabrzmiało najgroźniej, że coś dzieje się wewnątrz kraju, że trzeba kupować broń, amunicję. Otóż, proszę państwa – bo rzeczywiście nie wszyscy muszą to wiedzieć – może powiem kilka dodatkowych słów o tym, co to właściwie są te materiały koncesjonowane. Bo rzeczywiście pierwsze, co przychodzi na myśl, to jest amunicja, broń, środki bojowe. Brzmi to niezwykle groźnie. Ale, proszę państwa, żeby kupić tarcze trzeba mieć pozwolenie na obrót środkami koncesjonowanymi, żeby kupić część optoelektroniki m.in. noktowizjer wysokiej klasy, trzeba mieć taką koncesję, żeby kupić hełm dla żołnierza albo policjanta trzeba mieć taką koncesję itd. itd. W związku z tym w zapotrzebowaniach, które do nas spłynęły, myślę do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, którą nadzoruje prezes Rady Ministrów i Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, wpłynęły przede wszystkim tego rodzaju zapotrzebowania. Nie było zapotrzebowań na jakieś środki bojowe, które mogłyby budzić jakiś niepokój.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MichałDworczyk">Natomiast jeżeli chodzi o pytanie pana posła, czy wiem coś o tym, co dzieje się wewnątrz kraju, co powinno budzić nasz niepokój, to oczywiście panie pośle, wiem. Myślę, że tak jak wszyscy wiemy. Bo wszyscy cudzoziemcy, którzy nielegalnie przekraczają granicę, a wiem, że tych prób jest w ostatnich miesiącach wiele tysięcy, z czego część tych prób to są próby udane, są to osoby zatrzymywane już na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego znalazło się to sformułowanie w OSR, o które pan pyta. Być może można byłoby je bardziej rozwinąć, żeby nie budziło takich wątpliwości. Ale tu chodzi o osoby, które po przekroczeniu już linii granicznej są na terenie RP i są zatrzymywane czy to przez funkcjonariuszy, czy przez żołnierzy, którzy na co dzień używają optoelektroniki, kamizelek ochronnych, hełmów. Sami państwo wiecie, co dzieje się jak są atakowani przy użyciu kamieni, butelek czy innego sprzętu wykorzystywanego przez niektórych agresywnych nielegalnych migrantów. To pierwsze wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MichałDworczyk">Przechodząc do kolejnego pytania – dlaczego nie ma tutaj Komisji Obrony Narodowej, jakie jest stanowisko ministra obrony i czemu to Komisja Spraw Wewnętrznych i Administracji podejmuje ten temat i zajmuje się nim. Proszę państwa, wyłączną kompetencją MSWiA jest nadzór nad koncesjami. Dlatego właśnie Komisja, na posiedzeniu której dzisiaj mam zaszczyt prezentować ten projekt, zajmuje się tym projektem ustawy. A jeśli mówimy o stanowisku i niepokoju: jakie jest stanowisko w tej kwestii np. ministra obrony narodowej, to sprawa jest oczywista, przecież ten projekt zanim został skierowany do Komisji, został przyjęty przez Radę Ministrów, w tym ministra obrony narodowej. Wcześniej został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów, gdzie były konsultacje międzyresortowe. W związku z tym uspokajam, że tutaj nie było żadnego głosu przeciw, a każdy z posłów może to zweryfikować, prosząc o dostęp do stenogramu z posiedzenia Rady Ministrów. Nie było żadnego głosu przeciwnego bądź wstrzymującego się, kiedy ta ustawa była procedowana. Sam tekst ustawy powstawał w kooperacji między MSWiA, MON i innymi stosownymi służbami, które na co dzień zajmują się problematyką, której dotyka materia tej ustawy, więc tutaj mogę państwa parlamentarzystów uspokoić.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MichałDworczyk">Padło pytanie dotyczące potencjalnego zagrożenia dla obywateli przechowywania broni i amunicji, postępowania przedsiębiorców, tego, że np. ktoś może być narażony na zagrożenia wynikające z nielegalnego obrotu bronią albo jakiejś nierzetelności związanej z obrotem tymi materiałami koncesjonowanymi. Otóż, proszę państwa, namawiam do tego, żeby dobrze przeczytać ten tekst. On nie jest długi, zatem warto go dobrze przeczytać. Nie wprowadzamy żadnych zmian, jeśli chodzi o zasady obrotu materiałami koncesjonowanymi. To znaczy te firmy, które do tej pory musiały spełniać określone przepisy, żeby móc sprzedawać np. hełmy, kamizelki kuloodporne czy broń, nadal muszą je spełniać. Tu nie ma żadnego wyłomu. Zasady dotyczące obrotu tymi materiałami w ogóle nie ulegają zmianie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MichałDworczyk">To, co ulega zmianie to fakt, że podmiotem, który zyskuje kompetencje do zakupu i przekazywania tego sprzętu jest Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych. Ale jeżeli Agencja będzie chciała przetrzymywać takie materiały, będą ją obowiązywały te wszystkie przepisy, które obowiązują dzisiaj każdego posiadacza broni. Tego kto legalnie posiada broń czy amunicję obowiązują określone przepisy. Przecież państwo jako fachowcy pracujący w tej komisji od lat, doskonale wiecie, że musi być to odpowiednie zabezpieczenie, odpowiednia kasa pancerna, z odpowiednimi atestami. Dokładnie te same zasady będą obowiązywały Rządową Agencję Rezerw Strategicznych.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MichałDworczyk">Natomiast jeśli chodzi o praktykę działania, to nie jest materia ustawy, ale być może państwa parlamentarzystów to zainteresuje, to co do zasady po zakupie te materiały będą bezpośrednio trafiały i będą odbierane przez służby czy wojsko. Agencja nie przewiduje na ten moment przechowywania tych materiałów. Natomiast nawet gdyby chciała to robić, obowiązują te przepisy, które obowiązują wszystkie inne podmioty. Tutaj nic się nie zmienia. Chciałbym państwa uspokoić. Żadne nowe zagrożenia nie powstają w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#MichałDworczyk">Czy istnieje nielegalny handel bronią? Pewnie jakiś, na szczęście w Polsce śladowy, istnieje. Ale te przepisy w ogóle w tej sprawie nie mówią nic. Na pewno nie przyczynią się do jego wzrostu, zmniejszenia. Są po prostu neutralne w zakresie sprawy podniesionej przez jednego z moich przedmówców.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#MichałDworczyk">Pytanie – dlaczego Komisja ma tak mało czasu na zapoznanie się z tym projektem? Proszę państwa, ja również chciałbym, żeby wszystkie projekty ustaw niezależnie czy w tej, w poprzedniej, czy jeszcze w ubiegłych kadencjach, były procedowane tak spokojnie, żeby wszyscy parlamentarzyści mogli się wnikliwie z nimi zapoznawać. Oddzielną kwestią – tu proszę mi wybaczyć dygresję, ale też jestem parlamentarzystą, pracowałem przez wiele lat w różnych komisjach – jest to jak my parlamentarzyści podchodzimy czasami do tych ustaw. Bo z zadawanych pytań wynika, że są niestety parlamentarzyści, którzy nawet nie czytają projektów wpływających do parlamentu. Oczywiście, nie mówię tutaj o Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, na posiedzeniu której znajdujemy się. Ale doskonale wiemy, że zdarzają się takie przypadki. Ale to jest absolutna dygresja.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#MichałDworczyk">Oczywiście, chciałbym, żeby tu było jak najwięcej czasu, żeby móc się rzetelnie zapoznać z każdym materiałem. Ale szanowni państwo, jak państwo sami w swoich wypowiedziach zauważyliście jest to bardzo krótka ustawa. Ta ustawa mieści się na 2,5 stronie. Dlaczego jest tryb pilny? Pilny jest dlatego, że sytuacja zmienia się dynamicznie. Od kiedy pracujemy nad tym projektem ustawy? Pracujemy od grudnia. W międzyczasie była przerwa świąteczna, noworoczna. Nie tłumaczę się przed państwem. Nie oczekuję, że państwo z jakimś większym zrozumieniem czy empatią podejdziecie do tej kwestii, ale przedstawiam proste fakty. Więc biorąc to wszystko pod uwagę staraliśmy się, żeby właśnie to nie była ustawa ze względu na jej istotność, która będzie jak tu ktoś użył sformułowania wrzutką np. poselską, tylko żeby została przedyskutowana przez rząd, skonsultowana przez wszystkie potrzebne w takich sytuacjach konsultacje w ramach służb, w ramach poszczególnych ministerstw, przyjęta przez Radę Ministrów, przesłana do Sejmu. Tak to wygląda.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#MichałDworczyk">A jeżeli mówimy o tym, co powinno być, to proszę państwa, ja też bardzo chciałbym, żeby Polska była przygotowana na absolutnie każdy kryzys. Ostatnie lata, szczególnie czas pandemii uczą nas pokory – naprawdę – pokory wobec świata. Wszyscy przez wiele lat myśleli, że historia się skończyła, że świat już jest bezpieczny, stabilny. Tak nie jest. Trzeba to sobie jasno powiedzieć. Od ponad 2 lat bardzo głęboko reformujemy Rządową Agencję Rezerw Strategicznych. Doskonale państwo wiecie, bo głosowaliśmy jako parlamentarzyści w Sejmie zmianę ustawy, dzięki której można było tę instytucję przekształcać, po to, żeby była rzeczywiście podmiotem sprawnie działającym i odpowiadającym na bieżące potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, znowu nie mówię po to, żeby usprawiedliwiać się, ale mówić o pewnych faktach. To były pewne zaniedbania i początku tej kadencji, i wcześniejszej kadencji, i wszystkich kadencji jeszcze poprzednich, dlatego że przecież to nie jest tak, że Agencja Rezerw Materiałowych, a dzisiaj RARS w takim kształcie jakim dzisiaj jest, funkcjonuje od 2, 4 czy 6 lat. Nie. Ona przez wiele lat funkcjonowała właśnie jako uśpiony – można powiedzieć – podmiot, część administracji państwa, który niby wszyscy wiedzą, że jest ważny, ale tak naprawdę nie jest specjalnie używany i nie jest specjalnie potrzebny. Wielką lekcją pokuty była pandemia, która doprowadziła właśnie do tego, że rozpoczęliśmy gruntowne reformy, które nadal trwają i które jeszcze chwilę potrwają, ponieważ zmienić tak dużą instytucję – która ma tak ważne zadania nie tylko w obszarze sytuacji kryzysowych, ale i energetyki, i szeregu innych kwestii – nie da się w ciągu jednego czy dwóch miesięcy czy nawet roku. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WiesławSzczepański">Mam zapisanych jeszcze 5 osób: Paweł Krutul, Wiesław Szczepański, Konrad Frysztak, Urszula Nowogórska, Artur Łącki. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, to zamknę listę pytających. Nie widzę. W związku z tym uznam, że cała piątka zada pytania, pan minister odpowie i zakończymy pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WiesławSzczepański">Pan poseł Paweł Krutul.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełKrutul">Dziękuję bardzo. Szanowna Komisjo, panie ministrze, szanowni goście, panie ministrze tak jak tutaj rozmawiamy z kolegami, chyba nie za bardzo nas pan przekonał, że hełmy, noktowizory są tak istotne, żebyśmy o tym druku dowiadywali się 12 godzin wstecz. Jako mieszkaniec Podlasia, czyli terenu granicznego z Białorusią pytam pana, panie ministrze, czy nie ma czegoś takiego, o czym nam pan nie mówi i to jest materiał bardziej na posiedzenie niejawne niż jawne, podczas którego spotykamy się. Uważamy, że tak szybki tryb procedowania coś za tym niesie. Nie do końca ufamy państwu rządzącym, co pokazało choćby wczorajsze posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, na którym mieliśmy rozmawiać o pana mailach i posiedzenie Komisji zostało zerwane. Nie do końca ufamy dobrej wierze. Uważamy, że jest tutaj jakieś podwójne dno. Ale to na pewno wyjdzie w czasie. Zobaczymy, czy mamy rację. Dlaczego z takim pośpiechem zwołujemy to posiedzenie? Tu mamy pewne podejrzenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, mam tylko dwa krótkie pytania, bo w uzasadnieniu jest napisane, że również przewidujecie, po pierwsze – że ustawa nie rodzi skutków finansowych, natomiast jest informacja, że mogą pojawić się dodatkowe zakupy od przedsiębiorstw produkujących broń, materiały wybuchowe. W związku z tym mam pytanie, czy oprócz tego, o czym mówił mój kolega, przewidujecie państwo również takiego rodzaju zakupy, nie pytam czego, ale czy coś z rodzaju – powiedzmy – tego asortymentu. Czy Agencja jest w ogóle przygotowana w tej chwili, jeżeli będą takie zakupy, na przetrzymywanie, bo w tym momencie mogą pojawić się dodatkowe koszty, a więc to uzasadnienie może być nie do końca pełne. Czy przewidujecie państwo dodatkowe koszty tej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WiesławSzczepański">Czy oprócz urządzeń, o których pan wspominał, a więc tego całego sprzętu, który – być może – jest kupowany w ramach programu modernizacyjnego służb mundurowych będą również przewidywane inne zakupy, które oczywiście są objęte klauzulą tajne, ale są z asortymentu broni i amunicji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, pan poseł Konrad Frysztak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KonradFrysztak">„Najgorsze jest to, że niekompetencja, nieudolność, głupota, a czasem różne ciemne interesy są zawsze podlewane w MON, PGZ i u nas w polityce obrzydliwym sosem bogoojczyźnianych frazesów – dobro sił zbrojnych, przyszłość polskiego przemysłu itd. A tak naprawdę wywalamy dziesiątki milionów w błoto lub zgadzamy się na rozkradanie środków budżetowych”. Koniec cytatu. Szanowni państwo, to jest cytat z maili pana ministra Dworczyka. Pan to napisał. Pan pisał to w komentarzu do tego, w jaki sposób zakupywane są środki bezpieczeństwa w naszej armii. Czy zatem, panie ministrze, chcecie w ten sam sposób na mocy tej ustawy robić zakupy? Czy w ten sam sposób chcecie również wyposażać, zabezpieczać nasze bezpieczeństwo?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KonradFrysztak">Cieszę się, że powiedział pan tutaj jedną prawdę. W końcu dowiadujemy się czegoś. Na samym początku pana wystąpienia dowiedzieliśmy się, że jednak nasza granica nie jest szczelna, że mamy problem z tym, że imigranci nielegalnie przekraczają granicę. Faktycznie w toku logicznego wywodu prawdą jest, że również ci uchodźcy docierają do naszych zachodnich sąsiadów, czyli do Niemiec, po prostu przechodząc przez nasz kraj.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KonradFrysztak">Szanowni państwo, wczoraj na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej mieliśmy rozmawiać właśnie o zakupach w MON. Niestety, państwo zerwaliście to posiedzenie, po prostu zdezertowaliście. Dziś chciałbym dowiedzieć się od pana ministra, w jaki sposób planujecie te zakupy. Czy również w myśl tego, co pisał pan w mailu? Czy będziecie jednak ogłaszać poważne przetargi w poważnych firmach i będziecie wyłaniać dostawców, którzy są sprawdzeni?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KonradFrysztak">Drugą sprawą, szanowny panie ministrze, jest to, że dziś bez wątpienia na posiedzeniu Komisji powinni być nie tylko przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej, ale również członkowie Komisji Obrony Narodowej. Bo nie jest tak, jak pan nam tłumaczy, że minister obrony narodowej nie wniósł na posiedzeniu rządu żadnych uwag. To nie wy jesteście od nadzorowania komisji, tylko komisja jest od nadzorowania waszych prac. W tym przypadku pracy Ministerstwa Obrony Narodowej, ale również KPRM. To my mamy prawo dzisiaj odpytywać o to, czy minister ma uwagi, jeśli tak, to jakie. To, co państwo ustaliliście sobie na posiedzeniu rządu, to jedno. Ale to, że parlamentarzyści mają prawo do zadawania pytań i uzyskiwania odpowiedzi jest bezdyskusyjne.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KonradFrysztak">Proszę o informację, czy planujecie państwo zakup broni? W tym przypadku bez wątpienia leży mi na sercu Fabryka Broni w Radomiu. Czy planujecie państwo zakup amunicji tutaj w kontekście fabryki w Pionkach? Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję. Pani poseł Urszula Nowogórska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#UrszulaNowogórska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, z wielką uwagą słuchałam tego, co mówił pan minister. Pan minister niejako wyprzedził udzielając wyjaśnień i odpowiedzi na wcześniejsze pytania te rzeczy, o które chciałam zapytać. Mianowicie, panie ministrze, wspomniał pan – wymieniając w asortymencie poszerzenia, które należy dokonać dla Agencji Rezerw Strategicznych – takie urządzenia, jak hełmy, kamizelki, urządzenia orto i innego rodzaju elektroniczne, natomiast w projekcie ustawy nie ma takiego asortymentu. Jest nacisk na materiały pirotechniczne, broń i amunicję. To jedno pytanie – skąd te rzeczy, o których pan wspomniał wzięły się w wyjaśnieniu?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#UrszulaNowogórska">Druga rzecz – mówicie, że państwo chcecie kupować i poszerzać asortyment. W związku z tym mam pytanie – czy przy dotychczasowych zakupach, które były dokonywane przez wojsko i Policję były jakieś zaniedbania? Bo skoro poszerza się asortyment i daje taką ewentualność Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, to znaczy, że wcześniej coś chyba było nie w porządku i były jakieś zaniedbania. To można czytać w podtekście.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#UrszulaNowogórska">Kolejna rzecz – jeżeli państwo mówicie, że chcecie kupować i od razu przekazywać stosownym służbom, to mam pytanie, bo również pan minister powiedział, że może się zdarzyć tak, że może dojść do przechowywania tych materiałów, o których tutaj mówimy. W związku z tym chciałam zapytać: gdzie będą przechowywane te materiały? Czy istnieją takie magazyny w posiadaniu Agencji Rezerw Strategicznych? Czy spełniają kryteria rozporządzenia z 26 sierpnia 2014 r. o zakupie, przechowywaniu, ewidencji materiałów? Czy takie magazyny spełniają co najmniej kryteria kategorii S1? Bardzo proszę o odpowiedź. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiesławSzczepański">Pan poseł Łącki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ArturŁącki">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, panie ministrze jak zwykle, zresztą to już nie pierwszy raz, działacie na zasadzie strażaka, czyli gdzieś pali się, więc jedziecie gasić. Bo nie potraficie przewidzieć, że jeśli…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WiesławSzczepański">Proszę o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ArturŁącki">…wysyła się na granicę kilka tysięcy funkcjonariuszy, to po tygodniu czy po paru dniach potrzeba będzie nowych mundurów, nowych hełmów, nowych noktowizorów, bo cały sprzęt zawsze się zużywa. To jest dziwne, bo każdy Polak wie, że trzeba logistycznie coś ustawić, żeby można było spokojnie podejść. Wy nie potraficie. Wy zawsze to robicie na zasadzie strażaka. To najgorsza przywara tego rządu, który nie wie, jak rządzić. Po prostu jeździ z punktu A do punktu B z pustą taczką i nigdy nie jest do pełna załadowana.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ArturŁącki">Ale mam inne pytanie. Bo to wygląda mi trochę na działania pozorne, panie ministrze. Mamy tutaj taki punkt – Wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców, gdzie jest napisane: „zmiany proponowane w projekcie dotyczą wszystkich przedsiębiorców, którzy uczestniczą w mechanizmach realizowanych przez Agencję w ramach tworzenia i utrzymywania, udostępniania oraz likwidacji rezerw strategicznych. W związku z tym nie zachodzi zjawisko dyskryminacji określonej grupy przedsiębiorców”. Bardzo cieszę się, że nie ma dyskryminacji. Ale „Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych będzie mogła zawierać z określonymi przedsiębiorcami umowy o utrzymaniu zdolności produkcyjnych, magazynowania określonego asortymentu lub umowy o pozostawaniu w gotowości do świadczenia usług”. Chciałem dowiedzieć się, czy – rozumiem, że te umowy będą odpłatne, że Agencja Rezerw Strategicznych będzie za te usługi, tę gotowość, tę możliwość magazynowania płaciła tym przedsiębiorcom – Komisja będzie mogła dostać do wglądu umowy Agencji? Jakie to są kwoty? Ile płacimy za to? Bo rozmawiamy o takim sprzęcie, jak broń, amunicja, czyli rozmawiamy o sprzęcie, który jest produkowany przez spółki Skarbu Państwa, szczególnie przez spółki zrzeszone w PGZ. Obawiam się, że ta ustawa jest po to, aby z drugiej strony dofinansowywać niewydolne spółki Skarbu Państwa, żeby wsypywać tam jakieś ogromne kwoty pieniędzy dla tych spółek, żeby je utrzymywać i to jest jedna z takich umów, która właśnie na to pozwala. Czy dostaniemy te umowy do wglądu?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ArturŁącki">Drugie pytanie – czy Komisja będzie miała prawo i możliwość kontrolowania czy te rezerwy faktycznie istnieją? Każdy z nas zna pewnie książkę, film „Kariera Nikodema Dyzmy” i wie jak łatwo brać pieniądze za coś, czego później nie będzie. Chciałem dowiedzieć się, czy Komisja będzie mogła kontrolować rezerwy strategiczne? To bardzo ważne. Oczywiście, te rezerwy powinny powstać. Tylko czy one będą. Obawiam się, że nie bardzo. To właściwie na początek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WiesławSzczepański">I na początek. Już nie będzie panie pośle. Dlatego, że mam jeszcze jedną osobę zapisaną do pytań.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WiesławSzczepański">Pytam po raz ostatni – czy ktoś chce jeszcze zabrać głos, bo zamknę listę pytających? Po odpowiedzi pana ministra przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Nie ma więcej zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#WiesławSzczepański">Pan poseł Piotr Kaleta. To ostatnia osoba pytająca. Potem zamkniemy pierwsze czytanie i przystąpimy do rozpatrzenia projektu. Wtedy przy konkretnych artykułach, panie pośle, będzie można zadać pytanie.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, pan przewodniczący Kaleta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PiotrKaleta">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, może od końca, ponieważ jeżeli rozmawiamy o filmach, jeżeli pan Łącki jest taki dobry z kinematografii, to też proszę państwa w polskiej kinematografii, zresztą nie tylko, ale tutaj był przedstawiony pomysł na polską kinematografię, były filmy, gdzie reżyser opowiadał poprzez pracę aktorów o zdradach. Przysłuchuję się ze zdumieniem wypowiedziom kolegów z opozycji, ponieważ tak na dobrą sprawę myślę, że tej ustawy w ogóle nie powinno być. Ta ustawa powinna mieć jakiś charakter rozporządzenia. Nie powinniśmy w ogóle na ten temat wiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PiotrKaleta">Pytanie, które pan zadaje, które państwo zadajecie czy będziemy mogli kontrolować gdzie jest broń, gdzie jest przechowywana, jaki jest rodzaj tej broni, kto ją posiada, to na miły Bóg, ludzie, zobaczcie przecież my rozmawiamy w formule jawnej. Rozmawiamy o bezpieczeństwie naszego kraju. Wy niczego nie nauczyliście się. Poprzez ten konflikt, który w tej chwili jest na granicy, poprzez te wszystkie dyskusje, które przetoczyły się przez parlament, chociażby dotyczące budowy zapory, wy nic kompletnie nie skumaliście.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PiotrKaleta">Rozmawiamy o bezpieczeństwie kraju. Jeden z posłów wypowiadał się na ten temat. Posłuchajcie państwo tej retoryki. Dlaczego mówimy o bezpieczeństwie wewnętrznym? – zadawał takie pytanie. Czyli co się działo? W jego sugestii było coś takiego, że oto rząd polski planuje – być może – wyprowadzenie wojska na ulice albo potrzebna jest broń, żeby użyć jej przeciwko Polakom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ArturŁącki">… słuchając pana mamy obawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WiesławSzczepański">Pozwólmy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PiotrKaleta">Znowu pan się nic nie uczysz, panie Łącki. Znowu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WiesławSzczepański">Panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrKaleta">Po prostu nie mam złudzeń. Pan jesteś taki jaki jesteś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WiesławSzczepański">Przepraszam, panie przewodniczący, bardzo prosiłbym…Ale spokój. Mam uprzejmą prośbę, żeby pan poseł nie odnosił się ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PiotrKaleta">Proszę pana, nauka polega na tym, że człowiek uczy się i coś z tego zostaje, a panu cofa się. To jest problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WiesławSzczepański">Panie pośle…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KonradFrysztak">Albo jesteśmy w fazie pytań, albo w fazie retoryki. Niech pan zajmie się zadawaniem pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PiotrKaleta">Ja państwu nie przeszkadzałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WiesławSzczepański">Panie przewodniczący, mam uprzejmą prośbę…Ale spokój. Proszę państwa o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PiotrKaleta">W związku z tym, proszę państwa, chciałbym zadać jeszcze raz pytanie w próżnię. Kiedyś moja śp. nauczycielka języka polskiego mówiła, że ona rzuca pytanie w próżnię. Było takie pytanie, na które nie było odpowiedzi. Rzucam to pytanie w próżnię – czy wy wiecie co to jest bezpieczeństwo naszego kraju i co z tym jest związane? Rozumiem, że pewne kwestie, o których rozmawiamy powinny mieć naprawdę co najmniej charakter niejawny. Albo państwo powinniście wiedzieć, że ma być pewnego rodzaju dyskrecja. To wynika z pewnych elementarnych zasad państwa wiedzy, której – jak widzę – brakuje.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PiotrKaleta">Dlatego kluczowe pytanie jest takie, nie to czy ta ustawa ma zostać uchwalona, szkoda, że rzeczywiście – być może – ona dzieje się tak szybko. Ale jak pan minister powiedział, dlatego jest wywoływana, ponieważ sytuacja jest niesamowita. Pytanie mogłoby być odwrotne – panie ministrze, a co byłoby, gdyby rzeczywiście w Agencji Rezerw nie mielibyśmy załatwionej tej sprawy? Co byś pan robił, panie pośle Łącki? Przetarg byś dzisiaj organizował na zakup broni? Pan nie widzisz co się dzieje? W związku z tym, na litość boską…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WiesławSzczepański">Panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PiotrKaleta">…myślcie trochę. Od tego jesteście posłami, żeby właśnie także w tej komisji dbać o każde bezpieczeństwo – wewnętrzne i zewnętrzne. Bo wydaje mi się, że ono jest łączne. Nie można rozdzielić tych dwóch kwestii. Bezpieczeństwo Polaków jest jedno. A wy zastanawiacie się w jaki sposób to przeprowadzić procedurami. Trochę pomysłu. Trochę logiki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WiesławSzczepański">Panie pośle, mam uprzejmą prośbę…Ale bardzo proszę państwa posłów o spokój. Panie pośle, po pierwsze, bardzo dziękuję za pytanie pomocnicze dla pana ministra. Ale chciałbym panu zwrócić uwagę, żeby pan po raz kolejny nie odnosił się ad personam do posłów, nie cenzurował posłów. Mógł pan zadać pytanie, wygłosić swoją wypowiedź, natomiast nie cenzurować wypowiedzi każdego z posłów, bo nikt z posłów nie cenzuruje pana wypowiedzi. Niepotrzebnie podgrzewa pan atmosferę spokojnej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#WiesławSzczepański">Panie ministrze, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, może zaczynając od pytań pani poseł Nowakowskiej, przepraszam, pani poseł Nowogórskiej, proszę mi wybaczyć. Otóż, pani poseł, pani pytała o ten akcent położony na środki pirotechniczne, broń. Ten zapis bierze się stąd, że tak skonstruowana jest ustawa koncesyjna. Natomiast tutaj pewne rzeczy są wprost i sformułowania – jak rozumiem – wprost przełożone. W związku z tym to nie ma jakby odniesienia do rzeczywistości. Bo rzeczywistość jest taka, jak powiedziałem, najwięcej tych zamówień, które spłynęły do RARS dotyczy elementów ochronnych, takich jak kamizelki, tarcze, hełmy, wyposażenia – nazwijmy – defensywnego. Natomiast któryś z panów parlamentarzystów mówił, że nie wie, czy są potrzebne tarcze, hełmy. Namawiam, żeby zapoznać się z filmami dostępnymi w sieci, gdzie np. taki spektakularny szturm w Kuźnicy Białostockiej miał miejsce, ale również dostępne są inne obrazy z prób forsowania granicy, gdzie osoby nielegalnie chcące wtargnąć na teren Rzeczypospolitej Polskiej używają kamieni, desek, kawałków drewna do atakowania polskich funkcjonariuszy i polskich żołnierzy. Naprawdę do tego potrzeba…zresztą ileś osób poniosło obrażenia w trakcie tego rodzaju sytuacji. Naprawdę nie bagatelizowałbym tego. Naszym żołnierzom, naszym funkcjonariuszom należy się najlepsza możliwa ochrona. Wszyscy powinniśmy być zainteresowani, żeby ją zabezpieczyć. To jest kwestia tego sformułowania i koncesji, o którą pani poseł pytała.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MichałDworczyk">Potem – dlaczego akurat tutaj RARS może coś zrobić szybciej czy prościej? Otóż, proszę państwa, Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych ma szczególne możliwości dokonywania zakupów w sytuacjach kryzysowych. Po prostu Agencji jest łatwiej szybko dokonywać zakupów w takich sytuacjach, bez organizowania przetargów. Proszę państwa, tu oczywiście pojawia się pytanie o transparentność, o to, czy wszystko jest uczciwe. Ale od tego m.in. jest Sejm, państwa Komisja, żeby weryfikować, sprawdzać, żeby w ramach kontroli poselskich dopytywać i weryfikować czy te wszystkie procedury są rzetelnie i uczciwie prowadzone. Takie kontrole w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych miały miejsce. Przychodzili parlamentarzyści, którzy otrzymywali wgląd do bezpośrednich zasobów, bo było pytanie jednego z panów posłów czy będzie można zobaczyć to, co jest kupione, czy to będzie tylko powietrze, które niby ktoś za coś zapłacił, a de facto zdefraudowano pieniądze, rozumiem taka była sugestia. Oczywiście, że można zobaczyć zarówno te materiały, które są na stanie RARS, jak również można zapoznać się z wszystkimi dokumentami. Pamiętam przynajmniej wizyty pana posła Szczerby i pana posła Jońskiego, którzy z szeregiem dokumentów, z którymi chcieli się zapoznać w czasie kontroli poselskiej w RARS, zostali zaznajomieni.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#MichałDworczyk">Jeśli chodzi o przechowywanie i magazynowanie, bo ten temat pojawiał się w pytaniach kilkorga parlamentarzystów, otóż, powtórzę, nic nie zmienia się, jeśli chodzi o zasady przechowywania materiałów koncesjonowanych. Jeżeli do tej pory przepisy mówiły, że do przechowywania danego artykułu potrzebny jest sejf, nadal potrzebny jest sejf. Jeżeli nie było to wymagane, nadal nie jest wymagane. Ta ustawa w tym zakresie jest neutralna. W ogóle część sprzętu przechowywana jest – to wynika z funkcjonowania rezerw strategicznych od lat, tu nic się przez lata nie zmienia – u producentów. Nie chodzi tylko o materiały, o których dziś rozmawiamy, ale również o żywność, o szereg innych materiałów, które dzisiaj RARS zabezpiecza jako rezerwy. Od lat tak się działo. W tej materii nic się nie zmienia.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#MichałDworczyk">Jeśli chodzi o pytanie o podwójne dno, bo pan poseł Krutul mówił o podwójnym dnie i po co ten pośpiech. Po co pośpiech, to próbowałem wytłumaczyć. Nie chciałbym państwa zanudzać powtarzaniem tego wystąpienia. Natomiast jeśli chodzi o podwójne dno, muszę nawet powiedzieć, że trochę się nie dziwię temu sformułowaniu czy temu pytaniu. Dlaczego? Dlatego, że poziom emocji politycznych w Polsce i też w parlamencie, poziom nieufności do nas wzajemnych jest tak duży, że takie pytania się pojawiają. Podejrzewam, że mógłbym tutaj trzy godziny opowiadać, pokazywać różne dokumenty, posługiwać się przykładami, a i tak część z państwa po prostu nie uwierzyłaby mi. I pewnie w drugą stronę to wygląda w ten sposób, że wiele rzeczy, które mówi opozycja wobec dzisiejszej większości parlamentarnej też nie przekonałaby przedstawicieli większości parlamentarnej, bo właśnie mamy taki poziom nieufności w polskim parlamencie, w polskim społeczeństwie, nad czym boleję, dlatego że to jest po prostu obiektywnie złe dla Polski.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#MichałDworczyk">Ale wrócę do tego, że państwo macie te instrumenty, jakimi jest np. kontrola poselska. Jeżeli naprawdę ktoś jest zainteresowany czy jakiś proces przebiega poprawnie, czy jakieś dokumenty są w należytym porządku, to naprawdę namawiam państwa – korzystajcie z tego. Odwiedzajcie ministerstwa. Odwiedzajcie agencje rządowe. Weryfikujcie to i sami przekonujcie się jak te procesy są realizowane. Bo my ze swojej strony – mówię tutaj i w imieniu Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – dokładamy wszelkich starań, żeby te wszystkie procesy były jak najbardziej transparentne, jak najbardziej rzetelne, efektywne i szybkie.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#MichałDworczyk">Ostatnia sprawa – chciałem odnieść się do wypowiedzi pana posła, który posługiwał się materiałami zamieszczanymi na rosyjskim serwerze. Tutaj jest odpowiedź cały czas ta sama. My nie wchodzimy w tego rodzaju dyskusje. O to chodzi atakującym. O to chodzi tym, którzy chcą zdestabilizować sytuację w Polsce, żeby wywoływać takie dyskusje. My nie odnosimy się do tego. Przykro nam, że pan wpisuje się w ten scenariusz. Przykro mi osobiście, że pan wpisuje się w ten scenariusz.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#MichałDworczyk">Natomiast pan pytał również o to, jaka będzie realizacja zakupów, jak to będzie wyglądać. Muszę tutaj wrócić do czegoś, o czym wspomniałem, mówiąc zresztą w drugim zdaniu, że nie dotyczy to tej komisji. Myliłem się. Wystarczy czytać, panie pośle. Wystarczy przeczytać ustawę, żeby wiedzieć w ramach jakich procedur i jak są realizowane poszczególne działania, w tym zakupy sprzętu. Odrobinę przyzwoitości i przygotowania się do posiedzenia Komisji pozwoliłoby nie zadawać tego rodzaju pytań, które zajmują tylko czas innych parlamentarzystów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WiesławSzczepański">Panie ministrze, zadałem pytanie, czy będą dodatkowe koszty i czy państwo oprócz tego coś przewidujecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MichałDworczyk">Aha, już. Może poproszę pana prezesa. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, prezes Kuczmierowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KonradFrysztak">Panie przewodniczący chciałbym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WiesławSzczepański">Ale w jakiej formie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KonradFrysztak">Ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WiesławSzczepański">Ad vocem nie ma…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KonradFrysztak">Dlaczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WiesławSzczepański">Ad vocem nie udzielę głosu, panie pośle. Będzie pan mógł zabrać głos przy rozpatrywaniu poszczególnych artykułów. Bo w tym momencie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ZdzisławSipiera">Ja też się wtrącę i będzie dyskusja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#KonradFrysztak">Pan nie zadawał pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ZdzisławSipiera">Nie szkodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KonradFrysztak">Więc pan nie może zabrać głosu ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZdzisławSipiera">Mogę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#WiesławSzczepański">Proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MichałKuczmierowski">Dzień dobry. Michał Kuczmierowski – Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych. Faktycznie ta ustawa nie rodzi konsekwencji finansowych, ponieważ na podstawie tych przepisów nie będą podejmowane żadne zobowiązania. Wszystkie zobowiązania podejmowane są na podstawie decyzji i poleceń prezesa Rady Ministrów. W związku z tym to jest w normalnym trybie. Natomiast na podstawie tej ustawy nie będzie żadnych nowych konsekwencji, które generuje ta ustawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MichałDworczyk">Krótko mówiąc, przepraszam, żeby doprecyzować, w ramach obecnego budżetu Agencji te zadania są realizowane. A rzeczywiście, gdyby była, bo zdarza się, w ciągu roku też się tak zdarzało, że trzeba zwiększyć budżet Agencji, bo są jakieś zakupy ekstraordynaryjne, to takie rzeczy dzieją się z poszanowaniem wszystkich przepisów i wtedy budżet Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych jest zwiększany. To też wszystko państwo możecie kontrolować w dowolnym momencie w ramach obowiązujących przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo. Zwrócę się do pana posła Konrada Frysztaka. Panie pośle, pozwolę panu zabrać głos przed rozpatrzeniem tytułu, ale bardzo krótko. Natomiast chciałbym zamknąć pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#WiesławSzczepański">Szanowni państwo, usłyszeliśmy przedstawienie projektu przez pana ministra Dworczyka, przeprowadziliśmy dyskusję. W dyskusji nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. W związku z tym zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#WiesławSzczepański">Przechodzimy w tej chwili do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, panie pośle, 1 minuta. Rozumiem, że pan poseł chce odnieść się ad vocem do wypowiedzi pana ministra. Pan poseł Krutul też zgłaszał się. Ale też panie pośle Krutul, 1 minuta. Przed rozpatrzeniem tytułu. Potem rozpatrzymy projekt ustawy. Ale prosiłbym trzymać się 1 minuty, bo przerwę wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#KonradFrysztak">Panie ministrze, bądźmy szczegółowi, pański kolega wicepremier Jacek Sasin potwierdza autentyczność tych maili. Również posłanka Fabisiak potwierdza, że spotkała się z panem, co jest równoznaczne z potwierdzeniem tych maili. Zdecydujcie. Bądźcie w końcu… Stańcie odpowiedzialnie. Nie uciekajcie tak, jak wczoraj minister Skurkiewicz z sali. Powiedzcie: afera mailowa jest naszą aferą, w ten sposób zarządzamy poprzez prywatne maile.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WiesławSzczepański">Panie pośle, bardzo prosiłbym, żeby pan odnosił się do projektu ustawy, a nie do kwestii maili.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#WiesławSzczepański">Pan poseł Krutul. Rozumiem, że nie uzyskał odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#WiesławSzczepański">Panowie, proszę nie prowadzić dyskusji. Uciąłem ją.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#WiesławSzczepański">Panie pośle, rozumiem, że tylko w kwestii nieuzyskania odpowiedzi. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PawełKrutul">Panie ministrze, oczywiście zakup hełmów jest bardzo ważny i istotny. Jak powiedziałem, mieszkam na Podlasiu. Byłem kilkanaście razy na granicy i ten atak na przejście graniczne w Kuźnicy… Policja była w pierwszym rzędzie, jest do tego wyszkolona, jeżeli chodzi o burdy stadionowe, tak, że nie rodziło to jakiegoś większego zagrożenia dla naszego kraju. Nie oszukujmy się. Dużo większe burdy rozpędzali, jeżeli chodzi o zamieszki w naszym kraju. Proszę nie podawać tego jako przykład, bo to jest bez sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#WiesławSzczepański">Panie pośle…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PiotrKaleta">1 minuta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WiesławSzczepański">Rozumiałem po prostu, że pan poseł nie uzyskał odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#WiesławSzczepański">Dobrze, 1 minuta panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PiotrKaleta">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, kiedy rozmawialiśmy o ustawie o obronie granic, nawet polskiej Straży Granicznej nie chcieliście dać możliwości, żeby gaz rozpraszać. A wy dzisiaj mówicie, że ujmujecie się za bezpieczeństwem kraju. Paweł, zastanów co się, co ty mówisz! O jakich burdach mówisz? Mówimy o bezpieczeństwie kraju, a nie o tym, że dajemy takie czy inne uprawnienia. O to chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PawełKrutul">Piotrze, pozbyliśmy się, jeżeli chodzi o system przetargów. Czy ty tego nie widzisz, nie zauważasz? Można kupować wszystko z ręki. Uważasz, że wszystko można zrobić…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WiesławSzczepański">Panowie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PawełKrutul">…kontrolami poselskimi. Każdy zakup – będzie kontrola poselska. O czym ty mówisz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WiesławSzczepański">Panie pośle, wyjaśnicie sobie państwo… Panie pośle Baszko, proszę o spokój.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#WiesławSzczepański">Zamknąłem pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#WiesławSzczepański">Czy do tytułu ustawy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#WiesławSzczepański">Panowie posłowie, czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam, że tytuł ustawy został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-68.6" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy… ale proszę o spokój. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1.</u>
          <u xml:id="u-68.7" who="#WiesławSzczepański">Mam uprzejmą prośbę do Biura Legislacyjnego. Czy są uwagi redakcyjne, legislacyjne do projektu ustawy? Jeśli tak, myślę, że Komisja wyraża zgodę na to, żeby poprawek redakcyjnych Biuro Legislacyjne dokonało we własnym zakresie. Jeśli są poprawki, które wymagają podpisu posła lub posłów, bardzo proszę o taką informację i zaproponowanie takich projektów poprawek.</u>
          <u xml:id="u-68.8" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę. Oddaję głos panu mecenasowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący. W zakresie art. 1 mamy dwa pytania, dwie uwagi, powiedzmy. Chodzi o zmianę nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WiesławSzczepański">Panie mecenasie, gdybyśmy mogli umówić się w takim razie, jeżeli są uwagi do zmiany nr 2, to do zmiany nr 2. Prosiłem państwa o zmiany redakcyjne, ale ponieważ pan mecenas odnosi się do zmiany nr 2, to oddam panu głos przy zmianie nr 2. Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#WiesławSzczepański">Mam pytanie – czy do zmiany nr 1 są uwagi ze strony Biura Legislacyjnego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#WiesławSzczepański">Czy są uwagi ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#WiesławSzczepański">Rozumiem, że zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-70.4" who="#WiesławSzczepański">Proszę bardzo, pan przewodniczący poseł Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JarosławZieliński">Myślałem, że do tytułu. Do zmiany nr 1 mam pytanie do pana ministra. Jest zupełnie oczywiste, że państwo polskie powinno dysponować tymi zasobami, tymi rezerwami, które są wymienione właśnie w nowym brzmieniu art. 4. Ale nie mogę powstrzymać się od pytania i proszę, żeby pan minister zaspokoił moją ciekawość, dlaczego materiały o przeznaczeniu wojskowym czy policyjnym mają być kupowane przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych, a nie przez wojsko czy Policję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję, panie pośle. Otóż, uprzejmie pana informuję, powtarzając to, co już dzisiaj powiedziałem, że Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych dzięki m.in. panu, dlatego, że pan głosował za zmianą tej ustawy, dzisiaj ma możliwość zakupu tego sprzętu w trybie szybszym i bardziej efektywnym niż instytucje, o które pan poseł pyta. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#WiesławSzczepański">Rozumiem, że tytuł rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#WiesławSzczepański">Do zmiany nr 1 nie ma uwag. W związku z tym zmiana nr 1 została przyjęta. Bardzo proszę o spokój.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, tutaj są uwagi Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#JarosławLichocki">Mamy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#WiesławSzczepański">Ale proszę o spokój, państwo posłowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#JarosławLichocki">Mamy pytania, uwagi dotyczące zmiany nr 2 lit. a tiret pierwsze w lit. c na końcu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#WiesławSzczepański">Panie mecenasie… Mam uprzejmą prośbę, szanowni państwo… Proszę o spokój. Mamy małą salę. Bardzo prosiłbym, żebyście państwo nie prowadzili rozmów między sobą, bo w tym momencie nie słychać… Panie pośle Łącki. Bardzo prosiłbym nie prowadźcie państwo rozmów. Na tej małej sali w ogóle nie słychać tego, co mówi pan mecenas. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JarosławLichocki">Na końcu lit. c…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#WiesławSzczepański">Ale proszę o spokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#JarosławLichocki">Na końcu lit. c nakładamy obowiązek na przedsiębiorców, aby zapewnili m.in. zgodność przechowywania określonego asortymentu z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ustawy o działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologiami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Pragniemy zwrócić uwagę, że w danym akcie normatywnym rangi ustawy należy odsyłać czy też delegować materię o charakterze szczegółowym do rozporządzenia wydawanego na podstawie tej ustawy. Natomiast tego rodzaju technika polegająca na odsyłaniu do innych przepisów wykonawczych czy przepisów wykonawczych wydawanych na podstawie innej ustawy może budzić wątpliwości w zakresie czytelności danego aktu prawnego. Zwracamy uwagę na to, że te przepisy czy to rozporządzenie wydane są na podstawie innej ustawy, a rozporządzenie ma wykonywać daną określoną ustawę. Co oczywiście nie znaczy, że w systemie nie ma takich przypadków. Natomiast zwracamy uwagę na małą czytelność takiego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#JarosławLichocki">Natomiast w lit. d uwaga o podobnym charakterze. Tu mamy odesłanie do odrębnych ustaw. Czyli przedsiębiorca miałby posiadać odpowiednie zezwolenia, koncesje itd. wymagane odrębnymi ustawami. Tego rodzaju zwrot przerzuca niejako na adresata tekstu aktu prawnego obowiązek identyfikacji, o jakie odrębne ustawy chodzi. Żeby spełnić wymóg określoności prawa należy te odrębne ustawy, przynajmniej rodzajowo określić. Tak na marginesie pytanie – czy dodawana lit. d nie ma tak naprawdę charakteru superfluum, bo w naszej ocenie, ten wymóg posiadania odpowiednich koncesji, zezwoleń czy licencji wynika właśnie z tych odrębnych ustaw. W jakim celu nakładacie państwo obowiązek posiadania zezwoleń czy koncesji, których obowiązek posiadania wynika z innych ustaw? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo. Rozumiem, panie mecenasie, że pan nie proponuje poprawek, lecz tylko zwraca uwagę na przepisy ustawy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#MichałDworczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie mecenasie, jest rzeczywiście spór między prawnikami. Bo tak, jak pan mecenas zauważył, tego rodzaju rozwiązania są stosowane w innych ustawach, natomiast dla czystości – jak rozumiem – państwo chcieliby, żeby zapis był inny. Ale – jak rozumiem – nie proponujecie państwo konkretnego zapisu. Ta ustawa była przygotowywana przez Departament Prawny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a następnie opiniowana przez Rządowe Centrum Legislacji. Prawnicy z obu tych podmiotów nie podnosili tego rodzaju wątpliwości. Zdecydowali się na taki zapis. W związku z tym chciałbym podtrzymać ten przepis w dotychczasowym brzmieniu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#WiesławSzczepański">Panowie mecenasi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#JarosławLichocki">Jeżeli chodzi o propozycję, to gdyby nasza argumentacja przemówiła do szanownych pań i panów posłów, szanownej Komisji, proponowalibyśmy skreślić tiret drugie i lit. d, która jest konsekwencją tej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#WiesławSzczepański">Panie ministrze, gdybyśmy skreślili lit. d, to szkodzi to ustawie czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#MichałDworczyk">Proszę o podtrzymanie propozycji w dotychczasowym brzmieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#WiesławSzczepański">Dobrze. Mam pytanie – czy ktoś z państwa posłów składa wniosek, o którym wzmiankowało Biuro Legislacyjne, czy też ktoś będzie chciał to zrobić w drugim czytaniu?</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#WiesławSzczepański">Rozumiem, że na tym etapie nie ma propozycji skreślenia lit. d.</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#WiesławSzczepański">W związku z tym uznaję, że zmiana nr 2 została rozpatrzona. Tym samym rozpatrzyliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-87.3" who="#WiesławSzczepański">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2.</u>
          <u xml:id="u-87.4" who="#WiesławSzczepański">Biuro Legislacyjne nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-87.5" who="#WiesławSzczepański">Pan poseł Łącki, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#ArturŁącki">Przy tym artykule chciałem zadać jedno pytanie – chyba – panu prezesowi Agencji, który siedzi obok pana ministra Dworczyka. To pytanie nie padło. Właściwie powinniśmy wiedzieć, o jakiej kwocie mówimy. Jakie pieniądze do wydania ta ustawa za sobą niesie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#WiesławSzczepański">Panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MichałDworczyk">Może odpowiem, dlatego że trochę już rozmawialiśmy na ten temat, odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego, że to nie rodzi dodatkowych skutków. Jest to w ramach budżetu Agencji. Natomiast jeżeli pyta pan o wysokość środków, które trzeba będzie z budżetu Agencji przeznaczyć na sprzęt zapotrzebowany przez funkcjonariuszy, przez wojsko i wszystkie służby zaangażowane na granicy, to jest nieco ponad 0,5 mld zł na ten moment. Nie wykluczam, że jakieś kolejne potrzeby będą sformułowane. Ale jeśli chodzi o to, co wpłynęło i zostało wydyskutowane i ustalone jako do zakupu, do realizacji, to jest właśnie ta kwota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#WiesławSzczepański">Wiedzę, że pani poseł zgłasza się do art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#ZofiaCzernow">Dziękuję bardzo. Kontynuując to pytanie, bo myślę, że odpowiedź pana ministra powoduje dodatkowe pytania. Kwota 0,5 mld zł jaka to jest część pieniędzy, które są do dyspozycji Agencji Rezerw Strategicznych? Jaki to jest procent? To bardzo ważne pytanie, bo w budżecie Agencji nie ma chyba aż takich pieniędzy. Proszę na to odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#WiesławSzczepański">Czy ktoś jeszcze ma pytania do art. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#WiesławSzczepański">Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#MichałDworczyk">Jeszcze słuszna uwaga pana prezesa Kuczmierowskiego, żeby też państwu rozjaśnić. Dzisiaj skupiamy się na mniejszej części zapotrzebowania, która jest koncesjonowana. Natomiast najwięcej wydatków przeznacza Agencja, przeznaczyła Agencja na zakup kontenerów, agregatów prądotwórczych, oświetlenia i tego rodzaju wyposażenia, które nie jest koncesjonowane, więc dzisiaj o tym nie rozmawialiśmy.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#MichałDworczyk">W zeszłym roku budżet Agencji wynosił ok. 3 mld zł – łączny, bo tam dużo jest środków covidowych, tam są różne składowe, ale jeśli pani poseł pyta o środki, z których korzystała Agencja to było ok. 3 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#ZofiaCzernow">Ale ile będzie teraz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#MichałDworczyk">Na ten rok, to też będzie to złożone prawda, dlatego że mogą być różnego rodzaju zlecenia, które będzie musiała realizować Agencja. O zleceniach, o których rozmawiamy dzisiaj w zakresie ochrony granicy, to już powiedziałem to jest kwota nieco ponad 0,5 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#WiesławSzczepański">Widzę, że pani poseł Nowogórska spóźniła się. Pytałem, kto chce jeszcze zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#UrszulaNowogórska">Słabo usłyszałam pana pytanie, panie przewodniczący. Proszę mi powiedzieć, ile środków jest przeznaczanych przez wojsko i Policję na zakup sprzętów związanych z bronią, amunicją i materiałami pirotechnicznymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#MichałDworczyk">Proszę mi wybaczyć, pani poseł, nie mam takiej wiedzy. Mogę powiedzieć, że na zakupy na modernizację sprzętu wojskowego rocznie – mówię to z pamięci z czasów, kiedy miałem zaszczyt pracować w Ministerstwie Obrony Narodowej – to było ok. 11 albo 12 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#UrszulaNowogórska">To na jakiej podstawie wyliczyliście teraz wartość 0,5 mld zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#MichałDworczyk">Proszę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#UrszulaNowogórska">To na jakiej podstawie wyliczyliście państwo 0,5 mld zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#MichałDworczyk">Na podstawie zamówień przesłanych przez wojsko, Straż Graniczną, Policję oraz inne podmioty zaangażowane w działania na granicy, zamówień i zestawień tych zamówień, które wpłynęły do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Polegało to na tym, jeśli pani poseł pyta o technikalia, że każdy z tych podmiotów przesyłał swoje zapotrzebowanie, potem te zapotrzebowania były konsultowane już w trybie bezpośrednich konsultacji. Na tej podstawie powstał spis zakupów, o którym dzisiaj dyskutujemy i który będzie wynosił ponad 0,5 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#UrszulaNowogórska">Jeszcze jedno dodatkowe pytanie. Nie byłoby szybciej ze względów technicznych, gdyby tych zakupów dokonywała sama Policja i wojsko? Bo już traci się czas na przekazywanie wniosków, konsultowanie, a tak bezpośrednio w magazynach miałyby te instytucje te środki, którymi chcą zadysponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#MichałDworczyk">Tak. Tylko pani poseł, musimy zwrócić uwagę, przepraszam, że wchodzę w takie szczegóły, panie przewodniczący, ale skoro są takie pytania, to chcę na nie odpowiedzieć. Proszę zwrócić uwagę, że duża część tego sprzętu to jest sprzęt różnorakiego zastosowania. Na przykład kupowanie agregatów prądotwórczych albo oświetlenia w takiej liczbie przez jeden z tych podmiotów nie miałoby większego sensu. Raczej lepiej jest, jeżeli to jest w zasobie państwa, który jest alokowany w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Wtedy niezależnie jaka instytucja tego potrzebuje w danym momencie czy kryzysu czy innej sytuacji, może dana służba wziąć sobie ten sprzęt. I ten sprzęt jest udostępniany. Nie ma uzasadnienia, żeby Policja, która czasowo – wszyscy w to wierzymy – przebywa na granicy kupowała np. x kontenerów mieszkalnych, y agregatów prądotwórczych i z zestawów oświetleniowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#UrszulaNowogórska">Panie ministrze, przepraszam najmocniej, proszę mi tego nie poczytać za nadmierną ciekawość, czy – przepraszam za wyrażenie – nadmierną upierdliwość, ale jeżeli rozmawiamy o broni, amunicji i materiałach pirotechnicznych, to co do tego mają agregaty prądotwórcze. Może jakoś inaczej trzeba zapisać w ustawie, że inne materiały poza bronią, materiałami pirotechnicznymi i amunicją, to wtedy wszyscy zrozumiemy o co chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#WiesławSzczepański">Rozumiem, przepraszam, panie ministrze, że pan minister nie może powiedzieć jaka kwota jest przeznaczona na zakup amunicji i tych zakupów, a powiedział tylko poza amunicją…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#MichałDworczyk">Ale przepraszam ja tylko jeszcze raz odpowiem, łączna kwota to jest nieco ponad 0,5 mld zł. Powiedziałem, że ok. 300 mln zł RARS wydała na zakupy niekoncesjonowane. Pozostałe zakupy koncesjonowane to jest ponad 200 mln zł. Wśród tych zakupów nie jestem dzisiaj gotowy, żeby przedstawić, ile mamy tarcz, ile hełmów. Oczywiście możemy te informacje wydobyć, jeśli państwo parlamentarzyści będą zainteresowani, ale namawiam do kontaktu z RARS, wtedy w ramach obowiązujących przepisów RARS udostępni te szczegółowe informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#WiesławSzczepański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-109.1" who="#WiesławSzczepański">Czy są inne uwagi do art. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-109.2" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam, że art. 2 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-109.3" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3.</u>
          <u xml:id="u-109.4" who="#WiesławSzczepański">Biuro Legislacyjne? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-109.5" who="#WiesławSzczepański">Ktoś z pan i panów posłów ma uwagi do art. 3? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-109.6" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam, że art. 3 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-109.7" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4.</u>
          <u xml:id="u-109.8" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-109.9" who="#WiesławSzczepański">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do art. 4? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-109.10" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam, że art. 4 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-109.11" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-109.12" who="#WiesławSzczepański">Biuro Legislacyjne? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-109.13" who="#WiesławSzczepański">Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-109.14" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam, że art. 5 został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-109.15" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę wszystkich o zalogowanie się. Przystępujemy do głosowania nad całością ustawy. Czy wszyscy posłowie są zalogowani, żeby mogli głosować?</u>
          <u xml:id="u-109.16" who="#WiesławSzczepański">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych oraz niektórych innych ustaw? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-109.17" who="#WiesławSzczepański">Czy wszyscy państwo oddaliście głos? Nie widzę głosów przeciwnych.</u>
          <u xml:id="u-109.18" who="#WiesławSzczepański">Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-109.19" who="#WiesławSzczepański">Głosowało 34 posłów. Za ustawą było 19, przeciw – nikt, wstrzymało się 15.</u>
          <u xml:id="u-109.20" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy o zmianie ustawy o rezerwach strategicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-109.21" who="#WiesławSzczepański">Bardzo proszę o propozycję posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-109.22" who="#WiesławSzczepański">Proszę, pan poseł Kaleta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PiotrKaleta">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Proponuję pana posła Tadeusza Chrzana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#WiesławSzczepański">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#TadeuszChrzan">Tak. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#WiesławSzczepański">Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#WiesławSzczepański">Stwierdzam, że pan poseł Chrzan będzie reprezentował Komisję podczas plenarnego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-113.2" who="#WiesławSzczepański">Tym samym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Bardzo proszę prezydium o pozostanie na sali.</u>
          <u xml:id="u-113.3" who="#WiesławSzczepański">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>