text_structure.xml
68.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o 14 minut 32)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekRocki">Dzień dobry. Witam państwa na kolejnym dzisiaj posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekRocki">W porządku obrad mamy informację dotyczącą prezydencji holenderskiej w Radzie Unii Europejskiej oraz informację dotyczącą prezydencji słowackiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekRocki">Witam gości dzisiejszego posiedzenia: pana Adriaana Palma, chargé d’affaires ad interim Królestwa Niderlandów, oraz pana Raphela Vargę, przyszłego ambasadora Królestwa Niderlandów. Witam też pana Dušana Krištofíka, ambasadora Republiki Słowackiej, z towarzyszącymi mu urzędnikami. I witam też panią minister Katarzynę Kacperczyk z jej towarzyszącymi urzędnikami.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekRocki">W punkcie pierwszym porządku mamy informację chargé d’affaires ad interim Królestwa Niderlandów, pana Adriaana Palma, podsumowującą prezydencję holenderską w Radzie Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AdriaanPalm">Dziękuję bardzo!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AdriaanPalm">Szanowny Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Ekscelencje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AdriaanPalm">Jestem wdzięczny, że mogę zaprezentować państwu to, co wspólnie udało nam się osiągnąć podczas niderlandzkiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Pół roku temu wymieniłem przed państwem nasze priorytety: zintegrowane podejście do migracji i walka z terroryzmem; innowacyjna Europa, tworząca miejsca pracy; stabilna i solidna unia monetarna; oraz zorientowana na przyszłość polityka klimatyczna i energetyczna.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AdriaanPalm">Jako reprezentant kraju, który zakończył prezydencję, staję przed państwem z mieszanymi uczuciami. Jestem dumny z konkretnych rezultatów, jakie osiągnęliśmy, na szczęście, w ciągu minionych miesięcy, lecz także jestem rozczarowany decyzją naszych brytyjskich przyjaciół o opuszczeniu Unii, zwłaszcza w czasie, kiedy pokazaliśmy, że wspólnie możemy w Unii osiągnąć więcej niż każdy kraj osobno.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AdriaanPalm">I teraz już będziemy rozmawiać po angielsku.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AdriaanPalm">Przykładowo, jeśli chodzi o zagadnienia dotyczące kwestii azylu i migracji, wspólnie podjęliśmy decyzję o porozumieniu pomiędzy UE a Turcją i, jak widzieliśmy, przyniosło to efekty. W rekordowym czasie zakończyliśmy prace dotyczące europejskiej straży granicznej i przybrzeżnej, co pokazuje, że Unia potrafi działać szybko i w sposób zdecydowany. Dotyczy to także prac nad wdrożeniem porozumień między Unią Europejską a państwami Afryki Zachodniej, by zaradzić przyczynom migracji. Kolejnym przykładem była walka z terroryzmem. Nigdy nie zapomnimy ataków z 22 marca w Brukseli, będącej niejako sercem Europy, ani ataku w Nicei z 14 lipca. Chciałbym tu złożyć kondolencje rodzinom i przyjaciołom wszystkich osób, które ucierpiały w atakach w Brukseli, Nicei i w innych miejscach. Fakt, że dwoje z waszych obywateli zginęło w Nicei, pokazuje, że wszyscy jesteśmy potencjalnymi ofiarami i celami tych ataków.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AdriaanPalm">Podjęliśmy też istotne kroki, by zapewnić ludności bezpieczeństwo – mam tu na myśli decyzje dotyczące poprawy wymiany informacji pomiędzy służbami wywiadowczymi oraz wymiany informacji na temat pasażerów, bez narażania na szwank ich prywatności, a także plan działań dotyczący przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu. Ale podjęliśmy również działania długoterminowe, jako że uzgodniliśmy nową strategię w zakresie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Dzięki temu będziemy mogli lepiej reagować na współczesne zagrożenia i promować skuteczniejszą współpracę.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AdriaanPalm">Chciałbym tu skorzystać z okazji i pogratulować Polsce i Polakom sukcesu, jakim była organizacja szczytu NATO. To przykład naprawdę dobrze wykonanej pracy.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AdriaanPalm">Panie Przewodniczący, chcemy takiej Unii Europejskiej, która pracuje na rzecz swoich obywateli. Najlepszą tego ilustracją jest jednolity rynek. W czasie prezydencji niderlandzkiej nadal stosowaliśmy ambitne podejście do tego tematu i wzmacnialiśmy jednolity rynek, uznając sektor usług i rynki cyfrowe za priorytetowe. Rada Europejska uzgodniła, że do końca 2018 r. przyjęte zostaną wszystkie środki zaplanowane przez Komisję Europejską dla jednolitego rynku, ponieważ urzeczywistnienie jednolitego rynku oznaczałoby dla całej Europy miliony miejsc pracy.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AdriaanPalm">Pracowaliśmy również nad tematem innowacji w ramach planu działań na rzecz otwartej nauki. Wszystkie badania naukowe finansowane ze środków publicznych będą musiały być od 2020 r. dostępne.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AdriaanPalm">Ponadto poprzez podpisanie tzw. paktu amsterdamskiego dotyczącego rozwoju obszarów miejskich przyczyniliśmy się do zwiększenia roli miast, propagując przy tym skuteczniejsze dzielenie się wiedzą, aby można było właściwie odpowiedzieć na pilne i złożone problemy.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AdriaanPalm">Panie Przewodniczący, żadne państwo nie może funkcjonować bez stabilnych finansów – stąd znaczenie porozumienia w sprawie zapobiegania unikaniu zobowiązań podatkowych. Wielkie przedsiębiorstwa mają teraz obowiązek sporządzania dorocznych raportów z podziałem na kraje. Uzgodniliśmy także, że będziemy walczyć z oszustwami podatkowymi w ramach planu działań dotyczących obszaru VAT. Wypracowaliśmy też porozumienie – mapę drogową – co do zakończenia prac w zakresie unii bankowej, a także nowe porozumienie z Grecją dotyczące wspierania dalszej poprawy sytuacji gospodarczej i finansowej.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#AdriaanPalm">I wreszcie ostatnia, ale nie mniej ważna kwestia dotycząca tego obszaru: podjęliśmy dyskusję w sprawie modernizacji sposobu wykorzystywania wieloletniego budżetu Unii. W ramach tej dyskusji, jako jej część, polskie Ministerstwo Rozwoju zorganizowało spotkanie dotyczące przyszłego wykorzystywania funduszy spójności. Przy tej okazji chciałbym pogratulować panu ministrowi Kwiecińskiemu tej inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#AdriaanPalm">Jeśli chodzi o kwestie klimatyczne i energetyczne, to chciałbym zwrócić uwagę na 3 zagadnienia. Po pierwsze, poparliśmy plan Komisji Europejskiej, by dążyć do zbudowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Osobiście wziąłem udział w bardzo pomocnym w tej kwestii seminarium zorganizowanym przez ministra Szyszkę w Tucznie, gdzie mogliśmy się wymienić naszymi krajowymi doświadczeniami na temat gospodarki o obiegu zamkniętym. Gratuluję polskiemu rządowi organizacji tego seminarium. Po drugie, osiągnęliśmy porozumienie dotyczące mechanizmu wymiany informacji w zakresie porozumień międzyrządowych w obszarze energii i niewiążących instrumentów pomiędzy państwami członkowskimi a państwami trzecimi. I na koniec dodam, że 9 państw Morza Północnego połączyło siły w celu zwiększenia liczby morskich farm wiatrowych. Osobiście mam nadzieję, że w Polsce obszar energii wiatrowej również będzie się rozwijać.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#AdriaanPalm">Panie Przewodniczący, 6 miesięcy temu powiedziałem: nasi obywatele są najważniejsi. Obywatele europejscy powinni być także zaangażowani w nasz wspólny projekt. Koncentrujemy się w Unii Europejskiej się na głównych zagadnieniach, które sprzyjają innowacyjnemu wzrostowi i tworzeniu miejsc pracy oraz zapewniają bezpieczeństwo i stabilność. W Polsce staraliśmy się, jako Ambasada Królestwa Niderlandów, dotrzeć do ludzi, biorąc udział w wydarzeniach związanych z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, współorganizując europejski piknik w Łazienkach, włączając się w obchody Dnia Europy czy propagując jeżdżenie rowerami w Warszawie, a także otwierając w Łazienkach Ogród Holenderski, który, mam nadzieję, wielu z państwa już odwiedziło lub jeszcze odwiedzi.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#AdriaanPalm">Ale budowanie i utrzymywanie wsparcia społecznego dla Unii Europejskiej wymaga czasu i wysiłku, a czasami stwierdzenia bolesnej prawdy. Byliśmy świadkami 2 referendów dotyczących Unii Europejskiej, w których głosujący dali jasny sygnał. Następnego dnia po każdym z tych referendów czułem się fatalnie. Ale teraz musimy sobie poradzić z tą sytuacją. Konkluzje Rady Europejskiej dotyczące referendum unijnego w moim kraju są jasne: Rada musi jak najszybciej znaleźć jakieś rozwiązanie. Na temat Brexitu nie powiem wiele, nasz premier powiedział już wszystko w Parlamencie Europejskim, to znaczy powiedział – przytaczam jego słowa – że jest to decyzja, która kształtuje nową rzeczywistość, a my powinniśmy podejmować kolejne działania z ostrożnością, by zminimalizować szkody dla państw członkowskich i dla samych obywateli brytyjskich.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#AdriaanPalm">Mam pełne zaufanie do naszych słowackich kolegów, że będą kontynuowali dalsze niezbędne działania. Jednocześnie jednak nie możemy ignorować sygnałów napływających z różnych państw europejskich. To nie czas na dyskusje na temat tego, czy integracja ma być większa, czy mniejsza. Debata powinna dotyczyć zmniejszenia biurokracji, różnych zakazów i regulacji, powinna też skupić się na tym, by było więcej konkretnych i widocznych rezultatów w obszarze dobrobytu, godnej pracy i bezpieczeństwa. I w ten sposób można, małymi krokami, zmierzać ku Unii Europejskiej, która wywiązuje się ze zobowiązań, Unii, która, jak powiedziałem, skupia się na kwestiach zasadniczych.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#AdriaanPalm">Ale nie zapominajmy o tym, że Unia Europejska bazuje na wartościach, na demokracji, na praworządności. Wszystkie te wartości muszą być przestrzegane, byśmy mogli utrzymać naszą europejską budowlę. A będziemy mogli tego dokonać tylko wtedy, gdy okażemy naszą jedność i solidarność. Z tym że ta solidarność nie oznacza tu myślenia w kategoriach „zwycięzca bierze wszystko”, solidarność nie oznacza też, że można wybierać to, co nam się podoba. Solidarność musi działać w obie strony. W przeciwnym razie – przykro mi to stwierdzić – utkniemy w martwym punkcie.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#AdriaanPalm">Na koniec, Panie Przewodniczący, dodam, że staraliśmy się pełnić w ramach Unii Europejskiej funkcję bezstronnego pośrednika, chcieliśmy być prezydencją prowadzącą sprawy UE i realizującą interesy obywateli europejskich w drodze dialogu. Parlamenty narodowe odgrywają w tej mierze kluczową rolę. W związku z tym jestem wdzięczny wszystkim państwu za otwartość na rozmowy z nami, na podejmowanie dialogu, który w ostatnich 6 miesiącach nabrał większego tempa. Dziękuję liderom partii – Nowoczesnej, PSL i PO – za podejmowanie z nami rozmów podczas spotkań z ambasadorami. Myślę, że było to dla nas bardzo przydatne. Mam też nadzieję, że podczas prezydencji słowackiej w ich ślady pójdą przywódcy pozostałych partii, którzy jeszcze nie znaleźli na takie rozmowy czasu.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#AdriaanPalm">A co do nowej prezydencji, to życzę mojemu koledze Dušanowi wszystkiego najlepszego na te nadchodzące 6 miesięcy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo, Panie Ambasadorze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekRocki">Teraz poproszę panią minister Kacperczyk o przedstawienie informacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych na temat polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji holenderskiej w Radzie Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KatarzynaKacperczyk">Mam przyjemność przedstawić państwu najistotniejsze wydarzenia, inicjatywy podejmowane w trakcie holenderskiej prezydencji, te inicjatywy, które miały szczególne znaczenie z perspektywy polskich interesów i z perspektywy aktywności Polski w ramach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Jak już wspominał pan ambasador, Holandia, przejmując przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, skupiała swoją aktywność, swoje działania na czterech obszarach priorytetowych. Ja jeszcze tylko krótko powtórzę, że to były: migracja i bezpieczeństwo międzynarodowe; innowacje i zatrudnienie; kwestie stabilności finansowej i wzmocnienia strefy euro; oraz polityka klimatyczna i energetyczna. W założeniach priorytety te miały stanowić odpowiedź na bieżące wyzwania, przed którymi w pierwszej połowie 2016 r. stała Unia Europejska.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KatarzynaKacperczyk">Ale oczywiście oprócz powyższych wyzwań, jak państwo mieliście już też okazję słyszeć, szczególnie intensywna debata w czasie przewodnictwa holenderskiego dotyczyła roli i funkcjonowania Wielkiej Brytanii w strukturach europejskich oraz jej ewentualnego wyjścia z Unii Europejskiej. Jak państwo pamiętacie, prowadzone negocjacje były bardzo intensywne, one zakończyły się podpisaniem w lutym 2016 r. między Unią Europejską a Wielką Brytanią porozumienia, które wprowadzało rozwiązania w czterech obszarach, tych obszarach, które dotyczyły zarządzania gospodarczego, konkurencyjności Unii Europejskiej, jak też suwerenności, w tym zwiększenia roli parlamentów narodowych, a także kwestii dotyczących świadczeń społecznych i swobodnego przepływu osób w Unii Europejskiej. Mimo kompromisowego porozumienia, które zostało przyjęte, nie udało się jednak zapobiec wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej – ostatecznie 23 czerwca bieżącego roku obywatele Zjednoczonego Królestwa podjęli w referendum decyzję o opuszczeniu Unii Europejskiej. Ponieważ tak naprawdę ta dyskusja i negocjacje dopiero będą się zaczynać, ja chciałabym tylko podkreślić, że ta decyzja z formalnego punktu widzenia będzie miała swój praktyczny efekt po uruchomieniu art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej i jest to suwerenna decyzja Wielkiej Brytanii, jeżeli chodzi o czas i moment uruchomienia tej procedury wyjścia z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KatarzynaKacperczyk">Chciałabym też podkreślić, że do czasu uruchomienia art. 50 i podpisania ostatecznych traktatów Wielka Brytania zachowuje wszelkie prawa i obowiązki członka Unii, co dotyczy też praw obywateli Unii mieszkających na terytorium Wielkiej Brytanii. W tej mierze dużym priorytetem dla naszego rządu jest ochrona praw obywateli polskich, Polaków zamieszkałych w Wielkiej Brytanii, ochrona zarówno w tym okresie negocjacji, jak też po zakończeniu tych negocjacji, po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Obecnie w ramach rządu i w poszczególnych resortach trwają prace prawno-polityczne i takie, które dotyczą implikacji, w tych wszystkich obszarach brytyjskiego referendum, dla polskiej gospodarki i polskich interesów.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#KatarzynaKacperczyk">Wracam do kwestii priorytetów, jakie realizowane były w czasie holenderskiej prezydencji, i naszego stanowiska bądź też naszego zaangażowania w poszczególnych aspektach. Takim tematem, który wzbudzał najwięcej kontrowersji, ale też zajmował najwięcej czasu w ramach agendy prezydencji, były kwestie migracyjne, one koncentrowały się w dużym stopniu na zewnętrznych aspektach polityki migracyjnej. W marcu bieżącego roku wypracowane zostało również porozumienie Unii Europejskiej z Turcją w sprawie pogłębionej współpracy w sprawach migracyjnych. W wyniku implementacji tego porozumienia Unia zaczęła odzyskiwać kontrolę nad przepływami migracyjnymi przez Morze Egejskie. I rzeczywiście liczba uchodźców, liczba migrantów, którzy napływali do Unii Europejskiej, dzięki temu porozumieniu uległa zmniejszeniu. W tym aspekcie Polska konsekwentnie wspierała działania holenderskiej prezydencji, argumentując też, że tylko efektywna współpraca z państwami tranzytu, ale też z państwami pochodzenia migrantów, może przyczynić się do znaczącego ograniczenia fali migracji do Unii Europejskiej. Wskazywaliśmy też w kontekście dyskusji, jakie były prowadzone w czasie holenderskiej prezydencji, że tak naprawdę skuteczność działań państw członkowskich można zagwarantować tylko wtedy, gdy rozwiązania, które będziemy przyjmować, opierać się będą na zasadzie dobrowolności, ale też rozwiązania te muszą uwzględniać odrębności, specyfikę i doświadczenia każdego z państw członkowskich w zakresie problematyki migracyjnej. Konsekwentnie wskazywaliśmy też w tej debacie, że Unia powinna skoncentrować się na poszukiwaniu długofalowych i kompleksowych rozwiązań kryzysu migracyjnego, również takich rozwiązań, które mają na celu zaadresowanie przyczyn tej fali migracyjnej, jak również współpracę z państwami, z których uchodźcy, migranci do Europy napływają. Podejmowaliśmy już w wymiarze bilateralnym szereg działań, które dotyczyły między innymi wsparcia humanitarnego dla obozów uchodźców w niektórych z państw regionu bliskowschodniego.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#KatarzynaKacperczyk">W trakcie holenderskiej prezydencji dyskutowane były również propozycje Komisji Europejskiej dotyczące harmonizacji prawa azylowego. W tym zakresie mieliśmy pewne różnice, jeżeli chodzi o propozycje holenderskie, i negatywnie ocenialiśmy niektóre rozwiązania, jakie Komisja Europejska w tej kwestii zaproponowała. W naszej ocenie głównym celem działań Unii Europejskiej i państw członkowskich powinno być zniechęcenie migrantów, ograniczenie ich woli do przybywania do Unii Europejskiej. Ale jednocześnie wskazywaliśmy, że dotychczasowe prawo azylowe powinno zostać zachowane, przy czym proponowaliśmy uzupełnić je o możliwość wyboru formy wsparcia, na przykład poprzez zwiększenie udziału danego państwa w operacyjnym wsparciu na granicach zewnętrznych, tudzież o wsparcie finansowe, humanitarne, ale też o wsparcie techniczne, wsparcie eksperckie na rzecz państw trzecich.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#KatarzynaKacperczyk">Dyskusje inicjowane przez holenderską prezydencję dotyczyły również kwestii zapewnienia bezpieczeństwa granic zewnętrznych Unii i sprawnego funkcjonowania strefy Schengen. W tym aspekcie holenderska prezydencja położyła nacisk na pilne zakończenie negocjacji co do rozporządzenia ustanawiającego europejską straż graniczną. W ocenie Polski europejska straż graniczna jest jednym z kluczowych elementów służących skutecznemu zarządzaniu migracjami, jak również zapewnieniu wysokiego stopnia bezpieczeństwa wewnętrznego w Unii Europejskiej. W tym zakresie współpracowaliśmy zarówno z prezydencją, jak też z innymi państwami członkowskimi.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli chodzi o inne kwestie związane z bezpieczeństwem, czyli takie na przykład jak walka z terroryzmem, to Polska wspierała wysiłki prezydencji holenderskiej mające na celu implementację planu działania przyjętego przez Radę Europejską w lutym 2015 r. Ten plan dotyczył w dużym stopniu wymiany informacji między organami ścigania – również przekazywania danych do baz danych Europolu albo Eurojustu, związanych z danymi, które dotyczą zagranicznych bojowników – ale też działań, które miałyby na celu zapobieganie radykalizacji i ochronę wartości.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#KatarzynaKacperczyk">Wyrażamy dość duże zadowolenie, że mimo trudnych uwarunkowań zewnętrznych, w jakich przypadło kolegom z Holandii realizować prezydencję, prezydencja holenderska położyła również duży nacisk na realizację ambitnej agendy gospodarczej, przede wszystkim w obszarze rynku wewnętrznego i jednolitego rynku cyfrowego. W czasie prezydencji holenderskiej szczególnej dynamiki nabrały dyskusje nad propozycjami w zakresie rynku cyfrowego, a są to aspekty szczególnie ważne z naszego punktu widzenia i Polska była w tej mierze aktywna i zaangażowana w te działania, promując rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie przedsiębiorców w środowisku on-line, jak również gwarantujące konsumentom dostęp do innowacyjnych usług.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#KatarzynaKacperczyk">Polska też aktywnie angażowała się w działania, prace, inicjatywy służące pogłębianiu rynku wewnętrznego, podkreślając, że proces ten, połączony z pełną realizacją swobód rynku wewnętrznego, jest tym elementem, który będzie przynosić wymierne korzyści zarówno obywatelom, jak też, w szczególności, przedsiębiorcom pochodzącym z państw unijnych.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#KatarzynaKacperczyk">Prezydencja holenderska nadała też stosunkowo duży priorytet pracom w obszarze polityki społecznej i zatrudnienia. One ściśle wiążą się też z problematyką funkcjonowania wspólnego rynku wewnętrznego i realizacji czterech swobód z nim związanych. Jednym z projektów, którym prezydencja poświęciła szczególną uwagę, była zmiana dyrektywy w sprawie delegowania pracowników, w tym w ramach świadczenia usług. I to rzeczywiście chyba był ten obszar, w którym interes polski… Tu Polska w najmniejszym stopniu zgadzała się z propozycjami, które były przedstawione, jak również z działaniami prezydencji holenderskiej. My konsekwentnie sprzeciwialiśmy się i sprzeciwiamy propozycji Komisji przede wszystkim ze względu na jej negatywne skutki dla funkcjonowania europejskiego rynku usług, zaburzenie konkurencji na rynku europejskim i również ze względu na negatywne konsekwencje, negatywne implikacje dla tych polskich przedsiębiorstw, które delegują pracowników. Warto też podkreślić, że nasze działania doprowadziły do tego, że szereg państw unijnych również poparło Polskę, polskie stanowisko, bo wątpliwości w tym zakresie podzieliły również parlamenty narodowe 11 krajów, które uchwaliły uzasadnione opinie w sprawie niezgodności projektu zmiany dyrektywy z traktatową zasadą pomocniczości. Te działania pozwoliły również na uruchomienie tak zwanej procedury żółtej kartki, a procedura ta została uruchomiona po raz trzeci od momentu wejścia w życie traktatu lizbońskiego. Nakłada ona na Komisję Europejską obowiązek przeprowadzenia ponownej analizy projektu, która może skutkować podtrzymaniem, zmianą lub wycofaniem tego projektu. Myślimy też, że… Przy okazji: oczywiście kwestia samego delegowania pracowników jest tu kluczowa, ale decyzja Komisji w tym zakresie będzie miała też szersze implikacje, bo będzie wiązać się z definicją, z określeniem… z dyskusją nad rolą parlamentów narodowych w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej, będzie też istotna w kontekście zwiększenia przejrzystości i demokratyzacji procesu podejmowania decyzji.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#KatarzynaKacperczyk">Jak wspominał pan ambasador, przewodnictwo holenderskie w Radzie zintensyfikowało też debatę na temat wieloletnich ram finansowych, aczkolwiek kwestia przeglądu obecnych wieloletnich ram finansowych została pozostawiona w całości prezydencji słowackiej. A więc liczymy również na dobrą współpracę w tym zakresie z naszymi kolegami ze Słowacji. Aczkolwiek prezydencja holenderska zainicjowała debatę na temat potrzeby zmian w budżecie Unii z uwzględnieniem efektywności wykorzystywania środków unijnych, również na temat koncepcji europejskiej wartości dodanej. Nasza rola i wkład w tę debatę dotyczył podkreślania szczególnego znaczenia polityki spójności, jak również wspólnej polityki rolnej dla procesu integracji europejskiej, ale także dla możliwości realizacji przez te polityki europejskie wartości dodanej.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#KatarzynaKacperczyk">Kontynuowano też prace nad reformą unii gospodarczej i walutowej i, jak państwo wiecie, my w tej mierze konsekwentnie podtrzymywaliśmy nasze stanowisko domagające się utrzymania pełnej transparentności procesu, jak również zapewnienia otwartości unii gospodarczej i walutowej na wszystkie państwa członkowskie. Podkreślaliśmy, że jakiekolwiek rozwiązania, które dotyczą zmian funkcjonowania samej strefy euro, nie mogą naruszać zasad jednolitego rynku, ale też nie mogą zakłócać konkurencyjności gospodarek poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej, jak również konkurencyjności Unii jako całości.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#KatarzynaKacperczyk">Takim tematem, obszarem, który był na agendzie prezydencji holenderskiej, a jest szczególnie ważny z polskiego punktu widzenia, dla polskich interesów, były prace mające na celu pełne wdrożenie unii energetycznej. W tej mierze też w ramach różnych forów i płaszczyzn, grup roboczych w Brukseli angażowaliśmy się w inicjatywy i przygotowania projektów rozporządzeń, projektów instrumentów unijnych. Między innymi angażowaliśmy się w prace nad projektem w sprawie ustanowienia mechanizmu wymiany informacji w odniesieniu do umów międzyrządowych w dziedzinie energii między państwami członkowskimi Unii a państwami trzecimi, ale też aktywnie zaangażowaliśmy się w prace co do rozporządzenia dotyczącego bezpieczeństwa dostaw, w szczególności dotyczy ono bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#KatarzynaKacperczyk">Z polskiego punktu widzenia, dla polskich interesów ważna była też debata i prace w obszarze polityki klimatycznej, szczególnie na początku prezydencji. Były one związane z podpisaniem i ratyfikacją przez Unię Europejską porozumienia paryskiego do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie klimatu, co było też konsekwencją konferencji paryskiej COP 21. Podczas prac nad decyzją Unii w sprawie podpisania porozumienia paryskiego Polska zabiegała o doprecyzowanie zapisów o kompetencjach Unii w odniesieniu do porozumienia, które zostały częściowo uwzględnione. Ostatecznie porozumienie to zostało podpisane przez 170 państw, w tym niejako przez Unię Europejską i wszystkie jej państwa członkowskie. Miało to miejsce 22 kwietnia w Nowym Jorku.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#KatarzynaKacperczyk">W kontekście klimatycznym – jeszcze krótko o tym wspomnę –Polska była również zaangażowana w prace nad projektem tzw. dyrektywy ETS, czyli dotyczącej redukcji emisji i związków niskoemisyjnych, a także dotyczącej handlu emisjami. Ja tylko powiem, że udało nam się wprowadzić własną koncepcję dotyczącą wykorzystania, w ramach europejskiego systemu handlu emisjami, jednostek pochłaniania emisji przez lasy, co jest dość istotne, jeżeli chodzi o nasz interes.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#KatarzynaKacperczyk">W trakcie holenderskiego przewodnictwa duże znaczenie dla nas miały też sprawy dotyczące unijnej polityki handlowej, w tym negocjacji handlowych, zarówno dotyczących porozumienia CETA, czyli porozumienia handlowego Unia-Kanada, jak i, w szczególności, dotyczących porozumienia TTIP, czyli umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Jak państwo wiecie, te negocjacje uległy znacznemu przyspieszeniu w ciągu ostatnich 6 miesięcy, jesteśmy po 14 rundach, ale też nie ma co tu ukrywać, że wciąż pozostają istotne rozbieżności stanowisk między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi, szczególnie w obszarze rolnictwa, w kwestii usług czy na przykład w kwestii zamówień publicznych. Dla nas też dość duże znaczenie – oprócz kwestii związanych z utrzymaniem konkurencyjności poprzez dostęp do zamówień publicznych, nie tylko w Stanach Zjednoczonych jako całości, ale też na poziomie poszczególnych stanów – mają te rozwiązania czy ta część porozumienia, która dotyczy kwestii rolnictwa. Ale też zabiegamy i zabiegaliśmy o wprowadzenie do tego porozumienia tak zwanego rozdziału energetycznego. I w tej mierze rząd rzeczywiście konsekwentnie wspiera te negocjacje i podpisanie tego porozumienia, aczkolwiek jednocześnie podkreślamy, że ostatecznie w tych negocjacjach trzeba dbać również o jakość umowy, którą zawieramy, a także o właściwe wyważenie interesu, w tym o uwzględnienie polskich interesów, czy to w sektorze rolnym, czy w sektorze energetycznym, szczególnie jeżeli chodzi o przemysł energochłonny.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#KatarzynaKacperczyk">W naszej percepcji ważną kwestią były też relacje bardziej polityczne, chodzi tutaj o relacje Unia Europejska – Rosja podczas holenderskiej prezydencji. Nie mieliśmy dużego przełomu, jeśli chodzi o możliwość rozwiązania kryzysu na Ukrainie i wojnę rosyjsko-ukraińską, ale staraliśmy się aktywnie zaangażować na rzecz utrzymywania wspólnego, jednolitego unijnego stanowiska, w wyniku czego między innymi zapadła pozytywna decyzja dotycząca przedłużenia stosowanych sankcji. Ta decyzja została podjęta 1 lipca.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#KatarzynaKacperczyk">Okres prezydencji holenderskiej rozpoczął też przegląd implementacji europejskiej polityki sąsiedztwa. Polska aktywnie angażowała się w te dyskusje, oczekując również konkretnych propozycji co do zmian funkcjonowania europejskiej polityki sąsiedztwa. Rozumiejąc konieczność alokacji, wzmocnienia finansowego działań zewnętrznych Unii Europejskiej związanych z kryzysem migracyjnym w południowym sąsiedztwie Unii Europejskiej, uważamy, że naszym celem jest też to, co powtarzamy i będziemy powtarzać, a więc zapewnienie niezmiennej alokacji środków unijnych dla partnerów w naszym wschodnim sąsiedztwie.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#KatarzynaKacperczyk">Podsumowując, chciałabym jeszcze raz złożyć na ręce pana Adriaana Palma serdeczne podziękowania za bardzo dobrą współpracę tu w Warszawie, jak też w Brukseli, ale także we wszystkich innych placówkach, gdzie koledzy, nasi ambasadorowie i dyplomaci, mieli przyjemność współpracować z kolegami holenderskimi i wspierać realizację celów tej prezydencji. Oczywiście były sprawy, które nas różniły – jak na przykład kwestia rozporządzenia w sprawie… zmiana dyrektywy w sprawie delegowania pracowników czy też propozycja reformy prawa azylowego, systemu azylowego Unii Europejskiej – ale myślę, że było też bardzo dużo obszarów, bardzo dużo wspólnych inicjatyw, które dzięki tej współpracy udało się zrealizować dla dobra interesów państw członkowskich Unii Europejskiej, jak też dla całej Unii. A więc jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję za tę współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo pani minister za te informacje.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekRocki">I teraz poproszę pana ambasadora Krištofíka o przedstawienie priorytetów prezydencji słowackiej w radzie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarekRocki">Proszę, Panie Ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DušanKrištofík">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie Senator i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DušanKrištofík">To dla mnie ogromna przyjemność spotkać się dziś z państwem tu, w Senacie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DušanKrištofík">Od czasu traktatu lizbońskiego rola parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego znacząco wzrosła. Współpraca międzyparlamentarna jest kluczowym elementem odpowiedzialnej Unii Europejskiej, wzmacnia ona jej legitymizację i zmniejsza deficyt demokratyczny. Po 12 latach członkostwa w Unii Słowacja dostępuje zaszczytu przewodniczenia Unii. Ta prezydencja stanowi dla nas kamień milowy na naszej długiej i wyboistej drodze, ale dzisiaj możemy już opowiadać o tym jako o pięknej historii – historii, która rozpoczęła się od marzeń naszych poprzedników o tym, by stanowić część wolnego i demokratycznego świata, a znalazła kontynuację, kiedy dołączyliśmy do europejskiej rodziny narodów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#DušanKrištofík">Tu pozwólcie mi, proszę, pogratulować naszym holenderskim kolegom ich doskonałej prezydencji, w szczególności gratulacje należą się Adriaanowi Palmowi i jego zespołowi za wybitną pracę wykonaną tu, w Warszawie. Teraz, jak wspomniałem, nadszedł czas na nas. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, by spełnić oczekiwania dotyczące przewodnictwa w Unii.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#DušanKrištofík">Obejmujemy prezydencję w czasie, kiedy cierpliwość wobec członkostwa w Unii zastąpiło zmęczenie jej poszerzaniem i eurosceptycyzm, gdy kiedy rozdrobnienie i indywidualne podejście zaczynają przeważać nad jednością i dążeniem do wspólnego działania, gdy radykalizacja i ekstremizm wywierają na partie głównego nurtu presję, oferując dla złożonych problemów proste rozwiązania. Dzieje się to po tym, jak kryzys gospodarczy i finansowy podważył nasze zaufanie do euro i nasze podstawy gospodarcze, kiedy nasze wysokie wymagania co do lepszej przyszłości dla naszych wschodnich i południowych sąsiadów zdają się niknąć w oddali, kiedy problem migracji dotkliwie wpłynął na nasz humanizm i zdolność do niesienia pomocy reszcie świata, i kiedy jedno z państw opowiedziało się za wyjściem z Unii.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#DušanKrištofík">Jedno jest jasne: wszystkie te sprawy są niezwykle poważne, ale musimy zachować spokój i działać wspólnie. Nie tylko Brexit, ale i wszystkie inne pojawiające się teraz kryzysy przypominają nam, że sama Unia oraz korzyści wynikające z członkostwa w niej nie mogą być przyjmowane jako pewnik. Europejczycy nie mają już wystarczającego przekonania, że Unia wywiązuje się ze zobowiązań. Ludzie czują, że odebrano im poczucie bezpieczeństwa, tożsamości, dobrobytu. Niektóre badania wskazują, że przez to, iż Unia Europejska nie radzi sobie dobrze z problemem migracji czy w obszarze gospodarki, nasi obywatele coraz bardziej obawiają się tego, że elity unijne nie będą w stanie poradzić sobie z wszystkimi innymi wyzwaniami, które przed nami stoją. Czas więc najwyższy, by krytycznie przyjrzeć się Unii i sobie samym.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#DušanKrištofík">Nie ma wątpliwości co do tego, że praktyczne i polityczne konsekwencje referendum w Wielkiej Brytanii zdominują w nadchodzących miesiącach unijną agendę. Chcemy utrzymywać możliwie jak najlepsze stosunki z Wielką Brytanią, ale nie chcemy przedłużać okresu niepewności. Rozumiemy, że żadne negocjacje nie mogą się rozpocząć przed złożeniem przez Wielką Brytanię wniosku o wyjście z Unii. Jednocześnie nie możemy czekać bezczynnie. Autorefleksja to teraz konieczność, nie opcja. Dlatego nasza prezydencja organizuje 16 września w Bratysławie nieformalny unijny szczyt, podczas którego premierzy i głowy państw wspólnie zastanowią się nad przyszłością Unii Europejskiej. Z zadowoleniem chciałbym też państwa poinformować, że przewodniczący Rady Narodowej Słowacji, pan Danko, postanowił zwołać spotkanie przewodniczących parlamentów narodowych państw członkowskich Unii, by podjąć międzyparlamentarną dyskusję na temat przyszłości Unii. Spotkanie to odbędzie się 7 października 2016 r. w Bratysławie. Zaproszenie zostało skierowane również do Wielkiej Brytanii oraz przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#DušanKrištofík">Jestem przekonany, że wszyscy chcemy nowoczesnej, dobrze rokującej na przyszłość Europy, Europy obywateli i Europy dla obywateli. Tego, co nas łączy, jest o wiele więcej niż tego, co nas dzieli. Ale musimy znaleźć sposób na porozumienie się, musimy lepiej i przejrzyściej wyjaśniać naszym obywatelom, dlaczego Unia Europejska stanowi rozwiązanie, a nie problem, dlaczego jest ona przyjacielem, a nie wrogiem, i dlaczego nie ma dla tego rozwiązania żadnej innej alternatywy.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#DušanKrištofík">W obecnej sytuacji słowacka prezydencja będzie starać się być pragmatyczna, gdyż nadszedł czas, by osiągnąć konkretne, wymierne wyniki i zjednoczenie, jako że musimy powstrzymać rozdrobnienie i indywidualne podejście w Europie. Prezydencja będzie starać się także być głosem ludzi, ponieważ musimy zająć się ich realnymi problemami – gospodarką, bezpieczeństwem zatrudnienia, sprawami migracji i terroryzmem. Aby zrealizować te 3 cele, zdecydowaliśmy się skoncentrować na 4 głównych priorytetach, a są to: po pierwsze, wzmocnienie europejskiej gospodarki; po drugie, modernizacja i poszerzenie jednolitego rynku w takich obszarach jak energetyka i gospodarka cyfrowa; po trzecie, praca na rzecz realizacji zrównoważonej polityki migracyjnej i azylowej; po czwarte, zwiększenie zaangażowania Europy na arenie międzynarodowej. Pragnę przedstawić państwu film opowiadający o tych czterech priorytetach.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#komentarz">(Prezentacja filmu)</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#DušanKrištofík">Teraz chciałbym przedstawić dogłębniej te 4 poszczególne priorytety.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#DušanKrištofík">Pierwszy z nich zakłada położenie nacisku na gospodarczą siłę Europy, na to, by Europa bazowała na inwestycjach sprzyjających wzrostowi gospodarczemu i tworzeniu nowych miejsc pracy. Jesteśmy gotowi kontynuować wysiłki związane z unią rynków kapitałowych i podejmować kolejne kroki w realizacji kluczowych w tej mierze inicjatyw legislacyjnych. Zajmiemy się również przeglądem śródokresowym wieloletnich ram finansowych i budżetem unijnym na 2017 r. Co więcej, będziemy pracować nad pogłębieniem Unii Gospodarczej i Walutowej.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#DušanKrištofík">Drugi z naszych priorytetów dotyczy wzmocnienia potencjału i modernizacji jednolitego rynku. Bez wątpienia jednolity rynek już jest historią sukcesu, ale wierzymy, że powinien jeszcze zostać wzmocniony przez 2 nowe filary: jednolity rynek cyfrowy i unię energetyczną. Cyfryzacja i handel elektroniczny otwierają zupełnie nowe obszary możliwości. My będziemy się koncentrować na usuwaniu barier dla przenoszalności danych, na problemie ograniczeń geo-blocking i na kwestiach międzynarodowego roamingu. Kolejnym z naszych celów jest zdecydowane wspieranie budowy wiarygodnej i konkurencyjnej unii energetycznej, ponieważ bezpieczeństwo dostaw odgrywa istotną rolę w uzyskaniu odporności pod względem energetycznym całej Europy.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#DušanKrištofík">Trzeci z naszych priorytetów to zrównoważona polityka migracyjna i azylowa. Jej realizacja będzie możliwa wyłącznie w drodze wspólnych wysiłków podejmowanych w całej Unii Europejskiej. Europa musi porzucić podejście oparte na zarządzaniu kryzysowym. W czasie naszej prezydencji będziemy promować rozwiązania kompleksowe, które uwzględniają wszystkie odpowiednie aspekty, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Musimy przywrócić właściwe funkcjonowanie strefy Schengen. W tym zakresie konieczne jest, by europejska straż graniczna i przybrzeżna mogła funkcjonować. Dodatkowo należy nawiązać skuteczną współpracę z państwami trzecimi – krajami pochodzenia imigrantów i krajami tranzytowymi. Zajmiemy się również kwestią legalnej migracji, przykładowo poprzez przyciąganie wysoce wykwalifikowanych imigrantów do tych obszarów naszych wzrastających gospodarek, gdzie istnieje na nich zapotrzebowanie. Nasza prezydencja będzie też czyniła wysiłki na rzecz pakietu dotyczącego tzw. inteligentnych granic.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#DušanKrištofík">Wszyscy dostrzegamy, że w rzeczywistości geopolitycznej zachodzą znaczące zmiany, dlatego nasza prezydencja będzie starała się promować większe zaangażowanie się Europy na arenie międzynarodowej. Umowa TTIP stanowi ważną okazję dla Unii Europejskiej. Jesteśmy gotowi wspierać Komisję Europejską w wypracowywaniu ambitnego, kompleksowego i zrównoważonego porozumienia.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#DušanKrištofík">W ramach tworzenia nowej europejskiej, globalnej strategii dla wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa naszymi głównymi celami będą ochrona międzynarodowego ładu, wzmocnienie bezpieczeństwa i wypracowanie trwałych i pokojowych rozwiązań wobec kryzysu. Jednocześnie nadal będziemy głośno opowiadać się za skuteczniejszą i w większym stopniu prewencyjną europejską polityką sąsiedztwa. W odniesieniu do krajów Wschodu chcemy położyć silny nacisk na proces stabilizacji i reform. W odniesieniu do Południa chcielibyśmy skoncentrować się, między innymi, na państwach, z których pochodzą imigranci napływający do Europy. Biorąc pod uwagę nasze własne doświadczenia, możemy stwierdzamy, że polityka poszerzania Unii jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi transformacji, a więc stanowi ona klucz do ustabilizowania naszego sąsiedztwa. Dlatego też nasza prezydencja będzie dążyć do utrzymania aktualnego tempa procesu akcesyjnego.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#DušanKrištofík">Panie i Panowie, pragnę zapewnić, że dążąc do realizacji naszych priorytetów, będziemy pełnili funkcję bezstronnego i uczciwego pośrednika. Liczę na wasze wsparcie podczas naszej prezydencji. Jedynie poprzez współpracę z Unią Europejską i z przedstawicielami naszych organów ustawodawczych będziemy mogli zrealizować nasze wspólne cele dotyczące stworzenia lepszej Unii. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo, Panie Ambasadorze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekRocki">I poproszę ponownie panią minister Kacperczyk, tym razem o przedstawienie polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji słowackiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KatarzynaKacperczyk">Ja może zacznę od gratulacji dla naszych kolegów ze Słowacji. Trzymamy kciuki, bo wiemy, że to pierwsza prezydencja przejmowana przez Słowację w Radzie Unii Europejskiej. I mamy nadzieję, że nie tylko uda się wam konstruktywnie wypracować nowe rozwiązania, dobre dla Unii Europejskiej i państw członkowskich, ale też że będziecie czerpać państwo osobistą satysfakcję z realizacji priorytetów, zadań i wyzwań, które na okres tej prezydencji sobie państwo wytyczyliście.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Bez wątpienia zgadzamy się z tym, co mówił pan ambasador, że zarówno prezydencja słowacka, jak też cała Unia Europejska, wszystkie państwa członkowskie będą musiały się zmierzyć w pierwszej kolejności z tymi wyzwaniami i implikacjami, które będą konsekwencją referendum brytyjskiego. Ja pamiętam, że w czasie, gdy Słowacja przygotowywała swoje priorytety na czas przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, my przygotowywaliśmy priorytety związane z prezydencją Polski w Grupie Wyszehradzkiej, i rzeczywiście gdy rozmawialiśmy o tych zbieżnych obszarach i zbieżnych priorytetach, to stwierdzaliśmy, że oprócz tych celów, tych priorytetów, które sobie wyznaczamy, z całą pewnością rzeczywistość i otoczenie międzynarodowe podyktują nam szereg wyzwań, z którymi będziemy musieli się zmierzyć. I takim wyzwaniem niewątpliwie jest brytyjska decyzja.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KatarzynaKacperczyk">Te 4 główne obszary priorytetowe w programie prezydencji słowackiej, o których mówił pan ambasador, w naszej ocenie bardzo trafnie, adekwatnie identyfikują te wyzwania, które obecnie stoją przed Unią Europejską. My w pełni popieramy wybór tych obszarów, tych priorytetów.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#KatarzynaKacperczyk">Ja pozwolę sobie odnieść się do kilku kwestii, które, jak uznajemy, są ważne, istotne z punktu widzenia polskich interesów.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#KatarzynaKacperczyk">Jak już wspomniał pan ambasador, Słowacja planuje skoncentrować swoje działania w dużym stopniu na wzmocnieniu gospodarczym Europy, podkreślając również w szczególności znaczenie inwestycji i dobre wykorzystanie dostępnych instrumentów, których rozwój wspierałby realizację tych inwestycji. W szczególności ważnym takim instrumentem będzie tu Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych, ale też budżet Unii Europejskiej. Komisja zapowiedziała już wolę przedłużenia na jesieni działalności Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych. My doceniamy rolę tego funduszu we wzmacnianiu gospodarek państw członkowskich i całej Unii. Na tym etapie jednak stwierdzamy również, że nie wszystkie państwa w jednakowym stopniu są beneficjentem inwestycji realizowanych w ramach tego funduszu, dlatego też w naszej ocenie potrzebujemy również – zanim podejmiemy decyzję o przedłużeniu funkcjonowania tego funduszu – rzetelnej analizy, rzetelnych ocen jego działania i skutków, konsekwencji korzyści, które dzięki inwestycjom realizowanym w ramach funduszu były osiągane. Liczymy tutaj na zbieżność i podobne podejście prezydencji słowackiej.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#KatarzynaKacperczyk">Istotnym wyzwaniem będzie też – o czym wspominałam już, nawiązując do priorytetów zrealizowanych przez prezydencję holenderską – przegląd wieloletnich ram finansowych na lata 2014–2020. W naszej ocenie ten przegląd powinien ograniczać się przede wszystkim do kwestii technicznych i powinien raczej stanowić swoisty wstęp do negocjacji o perspektywie finansowej po 2020 r. Będziemy aktywnie angażować się w kontekście dyskusji dotyczących WRF w te sprawy, które dotyczą też zapewnienia dobrej i sprawiedliwej równowagi między tradycyjnymi priorytetami finansowanymi z budżetu Unii, takimi jak wzrost i zatrudnienie, a nowymi wyzwaniami, takimi jak kwestie migracji, bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne, gdyż te nowe priorytety wymagają znacznych nakładów finansowych. W tym kontekście w ocenie Polski szczególnej uwagi będzie wymagać kwestia potencjalnej elastyczności wieloletnich ram finansowych.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#KatarzynaKacperczyk">Tak jak pan ambasador wspominał, prezydencja słowacka będzie też kontynuować debatę na temat reformy unii gospodarczo-walutowej, między innymi w kontekście propozycji wynikających z tzw. raportu pięciu przewodniczących. Dla Polski jako kraju, który nie jest członkiem strefy euro, priorytetem pozostaje dążenie do tego, by prace nad reformą strefy euro angażowały również, na równych prawach, wszystkie państwa członkowskie, nie tylko państwa strefy euro, ale również te, które pozostają poza strefą euro. I jak już wspominałam poprzednio, naszym celem jest zachowanie integralności rynku wewnętrznego, przestrzeganie zasad tego rynku, jak również zasad konkurencyjności.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#KatarzynaKacperczyk">Ze szczególną satysfakcją przyjęliśmy ze strony prezydencji słowackiej priorytet i zapowiedź działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności Unii Europejskiej na arenie globalnej, wzmocnienia budowy nowoczesnego rynku wewnętrznego i wdrażania strategii jednolitego rynku. Tu rzeczywiście widzimy wiele pól, szereg obszarów, w których możemy podejmować wspólne działania i wspierać te inicjatywy, które będą proponowane przez kolegów ze Słowacji. One dotyczą przede wszystkim eliminacji wciąż istniejących barier na rynku wewnętrznym, w szczególności tych barier, które dotyczą sektora usług.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#KatarzynaKacperczyk">Oczekujemy w najbliższym czasie na propozycje Komisji Europejskiej dotyczące tzw. paszportu usługowego, czyli instrumentu, który ma ułatwiać przedsiębiorcom, usługodawcom prowadzenie działalności na obszarze całego rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. Mam nadzieję, że ta propozycja zostanie opublikowana w najbliższym półroczu i że prezydencja słowacka zainicjuje prace nad tą inicjatywą. Tu możecie państwo liczyć na polskie wsparcie.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#KatarzynaKacperczyk">Pozytywnie oceniamy też nadanie gospodarce cyfrowej oraz pracom nad implementacją strategii jednolitego rynku cyfrowego priorytetowego znaczenia. Tutaj gotowi jesteśmy do szczególnego zaangażowania się w prace nad tymi inicjatywami, które mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Unii Europejskiej – mam tutaj na myśli w szczególności przegląd stawek hurtowych w roamingu międzynarodowym, który tak naprawdę docelowo powinien umożliwić zniesienie opłat w roamingu dla konsumentów w połowie 2017 r. Ale też gotowi jesteśmy do zaangażowania się w prace nad pakietem – mamy nadzieję, że będzie on ogłoszony jesienią tego roku – dotyczącym nowych propozycji dla sektora telekomunikacji.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo chętnie będziemy też wspierać działania prezydencji w odniesieniu do negocjowanego obecnie pakietu e-commerce, który również dotyczy ułatwień w handlu elektronicznym. Gotowi jesteśmy wspierać prezydencję w wypracowaniu ram regulacyjnych, które zapewnią szeroki dostęp konsumentów do produktów i usług, jak również zagwarantują odpowiednią pewność prawną dla przedsiębiorców działających, funkcjonujących, prowadzących swoją działalność gospodarczą w otoczeniu cyfrowym.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#KatarzynaKacperczyk">Pan ambasador wspominał też o kwestiach energetycznych. To, jak państwo wiecie, niezależnie od prezydencji stanowi priorytetowy obszar dla Polski. Bardzo cieszymy się, że również słowacka prezydencja podziela ten pogląd. Ja o tych elementach, które są dla nas ważne, mówiłam już przy okazji omawiania priorytetów holenderskiej prezydencji. Otóż jesteśmy gotowi angażować się w działania z zakresu pełnej implementacji filarów unii energetycznej, na rzecz dywersyfikacji, przejrzystości we współpracy z partnerami, z krajami trzecimi, ale też oczywiście na rzecz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego czy też rynku gazu i rynku energii elektrycznej, także w kontekście rozporządzenia o bezpieczeństwie dostaw.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#KatarzynaKacperczyk">W zakresie polityki klimatycznej Polska oczekuje, że wspólna ratyfikacja porozumienia paryskiego przez Unię i państwa członkowskie powinna nastąpić nie wcześniej niż dopiero po uzgodnieniu unijnej legislacji w ramach pakietu energetyczno-klimatycznego do roku 2030, w tym tych propozycji, które obejmują również na przykład negocjowaną obecnie zmianę dyrektywy dotyczącej europejskiego handlu emisjami, też w kontekście spodziewanej nowej propozycji Komisji dotyczącej redukcji w sektorach nieobjętych systemem ETS. Polska akurat w tym obszarze, jeżeli chodzi o non-ETS, będzie promować i postulować możliwe najniższe cele redukcyjne. Myślę, że w tym zakresie jest duża zbieżność interesów narodowych Polski i Słowacji, aczkolwiek wiemy też, że państwo jako sprawujący prezydencję musicie poszukiwać szerszego konsensusu. Niezmiennie liczymy w tym obszarze na dobrą współpracę.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#KatarzynaKacperczyk">Niezwykle ważnym zagadnieniem dla prezydencji słowackiej i dla wszystkich państw członkowskich będą te kwestie, które są związane z bezpieczeństwem Unii Europejskiej, jak też kontynuacja prac mających na celu budowanie zrównoważonej polityki migracyjnej i azylowej. Prezydencja słowacka zadeklarowała – tu pan ambasador też to powtórzył – że skupi się na projektach związanych z bezpieczeństwem granic, z zewnętrznym wymiarem migracji, w szczególności na współpracy z państwami trzecimi, czyli z tymi państwami, z których uchodźcy, migranci do nas przybywają. Uważamy, że to jest bardzo celny, bardzo dobry dobór tematów.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#KatarzynaKacperczyk">W trakcie debaty w kontekście azylowo-migracyjnym będziemy podkreślać zrównoważenie geograficzne polityki migracyjnej, a także konieczność zapewnienia jej elastyczności, a także tego, o czym już wspominałam, czyli dostosowania jej również do zróżnicowanych uwarunkowań i doświadczeń poszczególnych państw członkowskich. Bardzo liczymy na to, że kwestia ewentualnej zmiany rozporządzenia dublińskiego zostanie odłożona w czasie. Obecnie nie ma porozumienia wśród państw członkowskich Unii Europejskiej w kwestii tego rozporządzenia, więc myślimy, że ze względu na wagę tego tematu i implikacje dla bezpieczeństwa zewnętrznego Unii, ale też dla funkcjonowania strefy Schengen, należałoby debaty nad tym kontrowersyjnym rozporządzeniem na tym etapie uniknąć.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli chodzi o zwiększone globalne zaangażowanie Unii Europejskiej, bo pan ambasador też o tym wspominał, to my podzielamy stanowisko Słowacji, że Europa potrzebuje aktywnej wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, również opartej na globalnej strategii Unii Europejskiej, po to, żeby – niejako w uzupełnieniu czy w równowadze do wzmocnienia konkurencyjności Unii Europejskiej w sferze gospodarczej – wzmocnić również polityczną pozycję Unii Europejskiej w świecie, jak też umożliwić efektywne podejmowanie wyzwań, które coraz częściej Unię zaskakują, ale też wewnętrznie dzielą, wewnętrznie destabilizują. Mamy nadzieję, że działania w tym obszarze też będą wpływać pozytywnie na stabilizację sąsiedztwa Unii Europejskiej zarówno w wymiarze południowym, jak też w wymiarze wschodnim. I mam nadzieję, że w tych debatach nie będziemy zapominać o tym wschodnim sąsiedztwie. Ja może ograniczę się tu do tych najważniejszych elementów i jeszcze raz rzeczywiście zadeklaruję nasze wsparcie dla kolegów ze Słowacji, licząc na konstruktywną i dobrą współpracę.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeszcze może na koniec podkreślę jeden element. Otóż bardzo cieszymy się, że to przewodnictwo Słowacji w Unii Europejskiej zbiega się z przewodnictwem Polski w Grupie Wyszehradzkiej. Mam nadzieję, że to pozwoli nam lepiej skoordynować nasze działania i dostosować priorytety, ale też w dużym stopniu uwrażliwiać Unię Europejską na specyfikę naszego regionu, na specyfikę państw Grupy Wyszehradzkiej, ale też tych państw z naszego regionu, które z Grupą Wyszehradzką współpracują. Myślę, że taką dobrą okazją, żeby o tej zbieżności priorytetów i obszarów współpracy porozmawiać, będzie najbliższe spotkanie premierów naszych krajów, które planowane jest w Warszawie na czwartek, 21 lipca.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo serdecznie dziękuję i jeszcze raz gratuluję. Życzymy sukcesów i trzymamy kciuki, ale też deklarujemy dobrą, konstruktywną współpracę i wsparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MarekRocki">Jako pierwszy o możliwość zabrania głosu prosił marszałek Bielan.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AdamBielan">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AdamBielan">Dziękuję również panu ambasadorowi i pani minister za ten bardzo wyczerpujący, interesujący wstęp.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AdamBielan">Mam trzy pytania do pana ambasadora, związane z prezydencją Słowacji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AdamBielan">Pierwsze dotyczy oczywiście wszystkich problemów, które będziemy mieli w związku z decyzją Brytyjczyków o wyjściu z Unii Europejskiej. W tej chwili w instytucjach unijnych, wśród państw, kształtują się dwa obozy: jeden mówi, że należy zmusić Brytyjczyków, konkretnie panią premier May, do wysłania jak najszybciej pisma związanego z wnioskiem z art. 50, by rozpocząć jak najszybciej negocjacje; inni uważają – i do tego grona, jak rozumiem, zalicza się również polski rząd – że trzeba Brytyjczykom dać nieco więcej czasu, żei nie należy się w tej sprawie spieszyć. Chciałbym zapytać o stanowisko Słowacji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AdamBielan">Druga sprawa dotyczy pośrednio unii energetycznej, o której mówił pan ambasador w swoim słowie wprowadzającym. To jest też oczywiście bardzo ważny cel dla Polski, generalnie dla całego naszego regionu. W tym kontekście chciałbym zapytać o stanowisko Słowacji w sprawie Nord Stream II. Czy podczas swej prezydencji Słowacja będzie chciała dyskusję również w tej sprawie poprowadzić? Bo wydaje mi się, że to jest pewnie ostatni możliwy moment, kiedy na poziomie unijnym można zablokować tę inwestycję, która w oczywisty sposób jest niezgodna z planowaną, wdrażaną unią energetyczną.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AdamBielan">I trzecie pytanie, które dotyczy migracji. Prezentując slajdy, pan ambasador mówił o tym, jaka jest wizja Słowacji w kwestii polityki migracyjnej. Chciałbym w związku z tym zapytać o stanowisko prezydencji słowackiej wobec przymusowych kwot, które pojawiały się w dyskusji jeszcze kilka miesięcy temu, oraz wobec propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej karania państw, które nie zgodzą się na przyjmowanie migrantów, szokująco wysoką kwotą 250 tysięcy euro. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MarekRocki">Bardzo proszę, Panie Ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DušanKrištofík">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DušanKrištofík">Rozpocznę od ostatniego pytania, dotyczącego polityki migracji i kwot, kontyngentów. Jak wiecie, Słowacja jest państwem sprawującym prezydencję i reprezentuje Unię jako całość, zatem nie będzie mogła promować swojego krajowego stanowiska podczas tej prezydencji. Niemniej jednak to stanowisko pozostaje bez zmian. Jeśli chodzi niezmiernie wrażliwą kwestię, jaką stanowią kwoty, to podkreślić należy, że obowiązkowe kontyngenty nie są jedynym sposobem zapewnienia zrównoważonej migracji. Dlatego słowacka prezydencja skupi się również na innych instrumentach – tak jak już wspomniałem, chodzi o politykę w zakresie powrotów i readmisji oraz o współpracę z państwami pochodzenia migrantów. Jednym z celów naszej prezydencji jest rozwiązywanie problemów i dyskusja na te tematy, co do których porozumienie jest możliwe osiągnięcia, w związku z tym skupimy się na tych aspektach polityki migracyjnej, gdzie będziemy mieli szansę na uzyskanie konsensusu. Kwestia kontyngentów do tego zakresu nie należy.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DušanKrištofík">Teraz kwestia referendum w Wielkiej Brytanii. Ma pan zdecydowanie rację, istnieją dwa odmienne stanowiska co do tego, kiedy czy też jak szybko należy rozpocząć negocjacje. Ale, jak wspomniałem, z formalnego punktu widzenia musimy poczekać, aż Wielka Brytania złoży wniosek o rozpoczęcie tego procesu. Do tego czasu będziemy stanowić Dwudziestkę Siódemkę, będziemy w ten sposób pracować, określać swoje stanowiska i oczekiwania. Tu chciałbym tylko powtórzyć, że pierwsza okazja do takich działań nadarzy się 16 września w Bratysławie, oczywiście w międzyczasie będzie możliwa także w innych państwach czy w ramach grup, takich jak Grupa Wyszehradzka, czy innych, które będą równocześnie pracować nad tą kwestią.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DušanKrištofík">Jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa energetycznego, to, jak państwo wiecie, przed rozpoczęciem prezydencji Słowacja była, wraz z Polską, bardzo aktywna w odniesieniu do projektu gazociągu Nord Stream II. Nasze stanowisko w tej kwestii podczas prezydencji pozostanie niezmienione: podobnie jak w początkowych fazach, podkreślamy, że chcemy, by projekt ten był zgodny z prawodawstwem Unii Europejskiej. Tylko na tym nam zależy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarekRocki">Senator Obremski.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławObremski">Bardzo życzę prezydencji słowackiej, żeby doładowała energią Europę. Ale mam w związku z tym dwa pytania.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JarosławObremski">Mianowicie udało się uruchomić, trzeci raz w historii, instytucję żółtej kartki. Ale po dyskusji w Parlamencie Europejskim wiele wskazuje, że pani komisarz z Belgii nie przyjmie protestu 11 krajów unijnych. Główna linia argumentacji jest tam taka, że to nie zaburza zasady pomocniczości. A więc pod względem jak gdyby formalnym można powiedzieć, że wszystko jest w porządku, tylko że według mnie to nie rozwiązuje pewnego problemu: 11 krajów uważa, że jest to regulacja zła. I moje pytanie: czy będzie można jeszcze coś w tej sprawie robić?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JarosławObremski">A szersze pytanie jest takie: na ile taka instytucja, nie tylko żółtej kartki, ale i, jak mówią pomysły, typu czerwonej czy zielonej kartki, może być nadal wdrażana? To znaczy mam wrażenie, że niektórzy w Brukseli odetchnęli po Brexicie, ponieważ on oznacza, że czerwonej kartki nie będzie. Ale jeżeli myślimy o wzmocnieniu Europy, to jest pytanie: do jakiego stopnia pewne mechanizmy wzmacniania Europy w tej sytuacji, czyli w sytuacji pewnego egoizmu, który się pojawił w Europie, powinny iść w kierunku wyłagodzenia trochę integracji i rozwiązań na rzecz większej podmiotowości, chociażby w kontekście parlamentów narodowych?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JarosławObremski">I jeszcze jedno pytanie. Czy Brexit w państwa opinii oznacza de facto odłożenie, zamrożenie negocjacji w sprawie TTIP?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekRocki">Takie by było też moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekRocki">Bardzo proszę, Panie Ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DušanKrištofík">Ponownie rozpocznę odpowiedź od drugiego pytania. Uważam, że negocjacje w spawie TTIP to zadanie przede wszystkim Komisji Europejskiej, a nie prezydencji. Zatem jako państwo sprawujące prezydencję będziemy robić to, co w naszej mocy, by wspierać Komisję w tych negocjacjach. Jeśli zajdzie potrzeba, by wyjaśniać jakieś kwestie w ramach tego procesu, będziemy gotowi pomóc Komisji. Ale nie mogę tak po prostu odpowiedzieć na pańskie pytanie, czy to w jakiś sposób… Oczywiście ta sprawa na pewno będzie mieć na to wszystko wpływ, ale nie wiem, jaki.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#DušanKrištofík">Jeśli chodzi o żółte i czerwone kartki, to nie chcę wchodzić w szczegóły tej sprawy. Ale chciałbym powiedzieć, że Europa ma, jak już wspominałem, problem z legitymizacją. A skoro zgodziliśmy się co do roli parlamentów narodowych, to musimy to wszystko zaakceptować. Uważam też, że ta sprawa będzie jednym z głównych tematów podczas spotkania przewodniczących parlamentów, które odbędzie się 7 października w Bratysławie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarekRocki">Senator Wach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PiotrWach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PiotrWach">Ja właściwie mam dwa pytania.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PiotrWach">Wydaje się, że w tej chwili, jeżeli chodzi o naszą sytuację i sytuację Unii Europejskiej, a przez to też sytuację i trudności prezydencji słowackiej, to widać, że one bardziej narastają niż ulegają, że tak powiem, rozładowaniu. Ja tutaj myślę trochę o sytuacji w Turcji. Jest za wcześnie, by na ten temat mówić, ale nawet w ramach takich najbardziej bezpośrednich powiązań mamy przecież z Turcją porozumienie dotyczące readmisji emigrantów, a jednocześnie zniesienia reżimu wizowego. Ja zdaję sobie sprawę, że na to trudno odpowiedzieć, bo właściwie nie wiadomo, jak sytuacja jeszcze się rozwinie, a w szczególności czy i w jakim stopniu będą realizowane represje wobec domniemanych czy prawdziwych puczystów oraz zapowiedzi, na razie wiecowe, dotyczące ewentualnego wprowadzenia kary śmierci. Ale to właściwie jakby pogłębia wszelkie trudności Unii, jak również bezpośrednio prezydencji słowackiej, w kwestii sytuacji migracyjnej. Czy pan ambasador mógłby – choć zdaję sobie sprawę, że to jest trochę przedwcześnie – na ten temat coś powiedzieć?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PiotrWach">Drugie pytanie wydaje mi się prostsze. Był pan uprzejmy mówić o tym, że prezydencja słowacka będzie sprzyjała pracom nad poszerzeniem Unii. Czy ma pan tu coś konkretnego na myśli, na przykład Czarnogórę, która zapewne będzie członkiem NATO w najbliższym czasie, i ewentualne negocjacje z tym krajem, czy chodzi o jakiś jeszcze szerszy kontekst poszerzenia Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DušanKrištofík">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#DušanKrištofík">Jeśli chodzi o Turcję, to, jak państwo wiecie, zmiany dopiero co się dokonały i teraz wszystko jest w rękach wysokiej przedstawiciel do spraw zagranicznych Federiki Mogherini. Ale, rzecz jasna nasi ministrowie spraw zagranicznych podejmują już działania w związku z niedawnym, bo poniedziałkowym spotkaniem w Brukseli. Tak więc pierwsze sygnały zostały wysłane, teraz będziemy śledzić sytuację.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#DušanKrištofík">Co do drugiego pytania, to poszerzenie Unii Europejskiej oczywiście plasuje się bardzo wysoko w naszej agendzie, mieści się w naszym czwartym priorytecie, szczególnie że jesteśmy przekonani, iż projekt poszerzenia stanowi jedyną politykę, która będzie w stanie ustabilizować sytuację u naszych sąsiadów, przede wszystkim w obszarze zachodniobałkańskim i na wschodzie. Dlatego cieszy nas fakt, że w poniedziałek otwarto dwa nowe rozdziały negocjacyjne z Serbią. Pokazuje to, że proces poszerzenia ma się dobrze. Jego kontynuowanie jest i pozostanie jednym z naszych priorytetów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekRocki">Czy mamy jeszcze kolejne zgłoszenia? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekRocki">Wobec tego w imieniu komisji podziękuję za sprawną prezydencję holenderską i będę życzył powodzenia i sukcesów prezydencji słowackiej.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MarekRocki">Zamykam to posiedzenie komisji. Przypominam, że o 16.30 mamy kolejne.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 51)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>