text_structure.xml 24 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 01)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZientarski">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZientarski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZientarski">Przedmiotem naszego posiedzenia jest zajęcie stanowiska w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PiotrZientarski">Na wstępie pragnąłbym przywitać gości przybyłych na nasze posiedzenie komisji. Jest z nami wicedyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej, pan Andrzej Barański; pani Anna Boder, naczelnik w Departamencie Współpracy z Samorządem Terytorialnym w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Witamy serdecznie. Jest z nami pan Krzysztof…</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PiotrZientarski">…Baszczyński. Jest pan Krzysztof Baszczyński, który reprezentuje… No, z widzenia znam pana…</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#Gloszsali">Związek Nauczycielstwa Polskiego.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PiotrZientarski">…Związek Nauczycielstwa Polskiego. Ja pozwolę to sobie rozszyfrować na liście. Tak, Związek Nauczycielstwa Polskiego. Serdecznie witam głównego legislatora w Biurze Legislacyjnym, panią Danutę Drypę.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PiotrZientarski">Proszę państwa, do rozpatrzenia jest poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe. Projekt dotyczy doprecyzowania regulacji w sprawie udziału przedstawicieli związków zawodowych w komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora szkoły oraz utajnienia głosowań rady pedagogicznej w sytuacji, gdy głosowanie dotyczy spraw osób pełniących stanowiska kierownicze w szkole.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PiotrZientarski">Chcę powiedzieć, że trzecie czytanie odbyło się na posiedzeniu Sejmu 10 maja. Wynik głosowania, proszę państwa, był, że tak powiem… Nie zagłosowano jednogłośnie, 263 posłów było za, 139 – przeciw, 35 wstrzymało się od głosu. Tak więc już po samym głosowaniu widać, że nie jest to ustawa, że tak powiem, akceptowana ogólnie. Mówię o tym, bo bardzo często mamy do czynienia z sytuacją, w której głosowania nad ustawami są prawie jednomyślne.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PiotrZientarski">Czy pan dyrektor Andrzej Barański chciałby to króciutko zreferować?</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejBarański">A to jest przedłożenie rządowe?</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PiotrZientarski">Nie, to jest przedłożenie poselskie, ale nie ma przedstawiciela wnioskodawców, posłów. Może w związku z tym w imieniu ministerstwa i rządu pan dyrektor by krótko przedstawił czy przypomniał istotę.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejBarański">Istotą nowelizacji jest zmiana sposobu określenia reprezentacji związków zawodowych w komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora szkoły. Do tej pory byli tam reprezentowani przedstawiciele zakładowych organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych, ale zapis wprowadzony w 2016 r. prowadził do dużej reprezentacji związkowej i związki zawodowe zgłaszały zastrzeżenia, że jednak powinno być to wyrównane, nie powinno być tak, że związek zawodowy reprezentatywny, taki jak „Solidarność”, który jest jednolitym związkiem zawodowym o dużej liczebności i samodzielnie spełnia warunki reprezentatywności w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, ma tylu samo przedstawicieli, ilu mają poszczególne związki zawodowe, które nie spełniają wymogu samodzielnej reprezentatywności, ale tworzą federacje czy konfederacje, będące w sumie, łącznie organizacjami reprezentatywnymi. W związku z tym pojawił się ten projekt.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejBarański">Ustawa uchwalona już przez Sejm 10 maja zakłada, że ta reprezentacja związkowa ma się ograniczyć w sumie do 3 przedstawicieli tych organizacji i będą to przedstawiciele organizacji związkowych reprezentatywnych. Jeżeli są to konfederacje lub federacje, to one również będą miały 1 przedstawiciela, a nie 1 przedstawiciela z każdej organizacji, wchodzącej w skład takiej konfederacji. W ten sposób będzie to wyrównane: 1, 1 i 1.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejBarański">Dzisiaj na posiedzeniu komisji edukacji została zgłoszona poprawka do tego zapisu. Ta poprawka co do brzmienia została wsparta przez związki zawodowe, ponieważ brzmienie przyjęte przez Sejm powodowało wątpliwości, jeżeli chodzi o związki zawodowe zrzeszone w federacjach i konfederacjach. Wydaje się, że propozycja zgłoszona na posiedzeniu komisji pozwala lepiej zrozumieć ten przepis i uniknąć ewentualnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejBarański">I druga poprawka to jest skreślenie…</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PiotrZientarski">…By pan opiniował pozytywnie?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejBarański">Słucham?</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PiotrZientarski">Czy tę poprawkę zaopiniowałby pan pozytywnie?</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejBarański">Tak, Ministerstwo Edukacji Narodowej pozytywnie opiniuje ten projekt z poprawką przyjętą przez komisję edukacji narodowej.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejBarański">Druga poprawka ma na celu usunięcie wprowadzonego w 2001 r. wyłączenia z udziału w komisji konkursowej przedstawiciela związku zawodowego, który jest zatrudniony w tej szkole. Zatem związki zawodowe mogły delegować przedstawiciela, ale nie mógł być on pracownikiem tej szkoły. No, trudno znaleźć jakieś racjonalne uzasadnienie dla takiego rozstrzygnięcia, tym bardziej że w komisji konkursowej biorą przecież udział przedstawiciele społeczności szkolnej, rady rodziców, rady pedagogicznej. W związku z tym to wyłączenie jest trochę sztuczne i w zasadzie trudno, tak jak mówiłem, znaleźć dla tego usprawiedliwienie. Również tę zmianę Ministerstwo Edukacji Narodowej opiniuje pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#AndrzejBarański">Projekt, ustawa zawiera jeszcze zmianę, która nie jest związana z funkcjonowaniem komisji konkursowej. Ma ona na celu zastrzeżenie, że w przypadku, kiedy rada pedagogiczna podejmuje jakieś uchwały dotyczące opinii wobec osób sprawujących funkcje kierownicze w szkole, to musi to czynić w głosowaniu tajnym. Moim zdaniem jest to słuszne zastrzeżenie. To nie było zastrzeżone w ustawie, a tak powinno być w celu uniknięcia wszelkich wątpliwości co do obiektywności głosowania przez radę pedagogiczną.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#AndrzejBarański">Jest też przepis przejściowy, który pozwala zachować w mocy wszystkie czynności dokonane w ramach konkursów na stanowiska dyrektorów szkół przed wejściem w życie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrZientarski">Czyli rozumiem, że pan dyrektor z tych 2 poprawek, które zostały zgłoszone, jedną popiera, a drugiej nie popiera, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejBarański">Nie, nie, to w ramach 1 poprawki…</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PiotrZientarski">To jest w ramach 1 poprawki?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejBarański">…są 2 elementy. Tak. Tu jest jeszcze 1 poprawka, to muszę…</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PiotrZientarski">No właśnie, żeby było jasne.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejBarański">Tak. Senator Wach proponował jeszcze inną poprawkę, mianowicie polegającą na zmniejszeniu liczby przedstawicieli…</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PiotrZientarski">A, to jest i będzie przekazane.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#AndrzejBarański">Aha, już jest ta poprawka. Rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZientarski">Gdy do niej dojdziemy, wtedy zapytam o stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrZientarski">Został pan już wspomniany, niejako wywołany do tablicy, więc bardzo proszę o krótkie przedstawienie stanowiska. Skoro już pan przekonał ministerstwo, to myślę, że my tym bardziej będziemy przekonani.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PiotrZientarski">Pan Krzysztof Baszczyński, Związek Nauczycielstwa Polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofBaszczyński">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofBaszczyński">Dobrze, że pan poseł wnioskodawca, myślę o pośle Piontkowskim, wniósł dzisiaj w czasie posiedzenia senackiej komisji edukacji autopoprawkę. My ją przyjmujemy z zadowoleniem, ponieważ to, co przyjął Sejm, po prostu wykluczało 2 centrale związkowe z komisji. No, myślę, że to był pewien błąd. Liczymy na to, wierzymy w to, że Senat tę poprawkę pana posła Piontkowskiego przyjmie. My ją w pełni popieramy. Jeżeli również przedstawiciele resortu edukacji są za, to…</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofBaszczyński">Tak że jest pełna zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZientarski">Tak, tylko to już nie jest poprawka posła, lecz jest to poprawka senatorów…</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofBaszczyński">Ja rozumiem, ja to rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PiotrZientarski">…bo to jest już na etapie Senatu…</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#KrzysztofBaszczyński">Dlatego prosiłem o to, żeby Senat…</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PiotrZientarski">…ale zainicjowana i popierana przez wnioskodawcę, a to też jest istotna informacja.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PiotrZientarski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PiotrZientarski">Pan przewodniczący Pająk, później pan senator.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#AndrzejPająk">Panie Przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#Gloszsali">Mikrofon, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejPająk">Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejPająk">Ja mam takie pytanie. Został tu wprowadzony zapis, z zastrzeżeniem ust. 15: łączna liczba przedstawicieli organów, o których mowa w ust. 14 pkt 1, nie może być mniejsza niż łączna liczba przedstawicieli, o których mowa w ust. 14 pkty 2 i 3. Jeżeli zatem w pkcie 1 jest po 3 przedstawicieli, czyli 6 osób, a teraz w pkcie 2 są 4 osoby, to przedstawicieli związków zawodowych nie może być mniej niż 2, żeby była przynajmniej równa liczba. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejBarański">To jest odwrotnie, inaczej. To jest zapisana pewna gwarancja, że przedstawicieli organu prowadzącego szkołę i nadzoru pedagogicznego nie może być mniej niż przedstawicieli strony społecznej. Tu chodziło o taką równowagę. Jeżeli okazuje się, że tych przedstawicieli jest więcej, np. ze względu na liczbę organizacji związkowych, to wtedy proporcjonalnie zwiększa się udział przedstawicieli administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejPająk">No, to jakby to samo, tylko z drugiej strony do tego podszedłem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrZientarski">Pan senator Piotr Florek. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrFlorek">Panie Przewodniczący, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PiotrFlorek">Mnie tu zainteresowało to, co… Chodzi o to, że dzisiaj w Sejmie na posiedzeniu komisji oświaty był chyba przedstawiciel, jak rozumiem, wnioskodawców i on wniósł tę autopoprawkę. To zostało przejęte i to…</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PiotrFlorek">Ja wiem, ale poprawka została przejęta, bo ktoś z senatorów musiał ją przejąć, i to zostało przyjęte. Jest kwestia… My akurat za bardzo nie wiemy, jakie są te poprawki, i nie będziemy zgłaszać…</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PiotrFlorek">W takim razie okej, wiemy, o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PiotrFlorek">Teraz tak, interesuje mnie to, co pan powiedział odnośnie do zatrudnienia, to, że członek związku zawodowego do tej pory nie mógł być zatrudniony w szkole. To pan powiedział, że to chyba od 2001 r., o ile pamiętam, funkcjonowało, tak? I co się stało, że… Ja rozumiem, że jeśli członek związku zawodowego jest zatrudniony, to może być wybrany do tej komisji niekoniecznie jako związkowiec. Pewno o to tu chodziło. Co to się stało, że przez tyle lat nie było z tego tytułu problemu, a teraz się okazuje, że trzeba dokonać takiej zmiany? To jest jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PiotrFlorek">Druga sprawa. Ja oczywiście ze swojego doświadczenia wiem, że w Sejmie… Słyszę też od państwa, że dzisiaj na posiedzeniu komisji było to zgłaszane. Ja też zgłaszam poprawkę, tę 1 poprawkę. Nie wiem, czy te pozostałe poprawki, które były zgłaszane na posiedzeniu komisji, te, które zostały przyjęte… Bo jeśli nikt ich nie zgłosi, to my nie będziemy nad nimi głosować. W każdym razie ja zgłaszam 1 poprawkę, chodzi oczywiście o skład komisji konkursowych. Myśmy bardzo głośno o tym mówili, rozmawialiśmy na ten temat. Nie wiem, rok, półtora roku czy 2 lata temu dyskutowaliśmy również u nas, w Senacie, na ten temat. Ja z doświadczenia wiem, że organ prowadzący szkołę – mówimy o wójcie, burmistrzu, prezydencie – bardzo dobrze wie, jacy tam są nauczyciele, kto jest dyrektorem, zna tych wszystkich ludzi itd. Co do kuratorium i składu komisji to też z doświadczenia wiem, że to różnie do tej pory bywało. W każdym razie ta zmiana została wprowadzona i okazuje się, że to funkcjonuje do tej pory. A jest okazja… Skoro w tej chwili znowu pracujemy nad tą ustawą i zmieniamy ten artykuł, ja przygotowałem na piśmie poprawkę zmierzającą do tego, żeby wrócić do stanu, jaki był przedtem, czyli żeby organ sprawujący nadzór pedagogiczny miał 2 przedstawicieli w komisji, a nie 3.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PiotrFlorek">Do mnie nie dociera taka informacja, że kuratorium… Pracowałem z kuratorem oświaty i wiem, jak to wszystko wygląda. Mówienie, że to jakość kształcenia itd., że kurator musi mieć większy wgląd… Proszę państwa, każdy samorząd – nawet wczoraj rozmawiałem na ten temat z wicestarostą jednego z powiatów – dba o to, żeby była jak najlepsza jakość kształcenia, żeby to wszystko w szkole było dobrze poukładane. Nie chodzi tylko o stronę finansową, remontów w szkole itd., ale również o naukę, o nadzór. No, ja otrzymuję sygnały, że przedtem było dobrze, a teraz po tych zmianach… Ta zmiana była kompletnie niepotrzebna, dlatego składam tę poprawkę na piśmie. Reasumując, żeby już całości nie czytać, powiem, że chodzi o to, żeby organ sprawujący nadzór miał w tych komisjach nie 3 osoby, tylko – tak jak było kiedyś – 2 osoby.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PiotrFlorek">Zatem w pkcie 1 zostałoby, że 3 przedstawicieli ma tylko organ prowadzący, a tych 2 ma rada pedagogiczna, rada rodziców i organ nadzorujący. Ja taką poprawkę…</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#Gloszsali">To jest chyba taka sama…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrZientarski">Właśnie, żeby była jasność. Czy to jest taka sama poprawka jak ta, która została przyjęta przez komisję i zaopiniowana pozytywnie jako ta tzw. autopoprawka, czyli…</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#Gloszsali">Nie, nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DanutaDrypa">Nie. Ta poprawka, którą zgłosił przed chwilą pan senator Florek, nie uzyskała poparcia i została przyjęta jako wniosek mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#Gloszsali">Czyli wniosek mniejszości…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DanutaDrypa">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrZientarski">To zapytam teraz pana dyrektora o opinię w imieniu ministerstwa na temat poprawki zgłoszonej przed chwilą przez pana senatora Florka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejBarański">Stanowisko ministerstwa wobec tej poprawki jest negatywne. W tej chwili w ustawie jest równowaga organów, które mają do czynienia z dyrektorem szkoły, i przedstawianie argumentów za tym, który z nich jest ważniejszy, który powinien mieć większy wpływ, naszym zdaniem nie ma sensu. Jesteśmy za tym, żeby było tak, jak jest w tej chwili, po 3 przedstawicieli. Dodatkowo jeszcze chciałbym powiedzieć, że taki skład komisji konkursowej jest zbieżny z ogólną koncepcją nadzoru pedagogicznego, która jest w tej chwili zrealizowana w ustawie. Pragnę też przypomnieć, że to kurator oświaty jest organem, który odpowiada za ocenę pracy dyrektora szkoły, czyni to w porozumieniu z organem prowadzącym, niemniej jednak to on jest tym organem, na którym ciąży obowiązek ustalania tej oceny. Z tego też względu uważamy, że powinno to pozostać tak, jak jest w obecnym brzmieniu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrZientarski">Proszę państwa, ja zgłaszam tę poprawkę, o której była tu mowa na początku, czyli tę, która została poparta przez komisję edukacji, przez związki zawodowe, przez przedstawiciela wnioskodawców i pozytywnie zaopiniowana przez ministerstwo, tak aby w art. 1 w pkt 1, w ust. 14 pkt 3 otrzymał brzmienie: „po jednym przedstawicielu organizacji związków reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, wyłonionym spośród członków i jednostek organizacyjnych albo jednostek organizacyjnych organizacji związkowych wchodzących w skład reprezentatywnych organizacji związkowych, zrzeszających nauczycieli, obejmujących swoim zakresem działania szkołę lub placówkę, w której konkurs się odbywa”. Zgłaszam tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PiotrZientarski">I mam jeszcze pytanie, żeby postawić kropkę nad „i”, do pani legislator. Pan dyrektor już wypowiedział się na temat poprawki zgłoszonej przez pana senatora Piotra Florka. Chodzi mi o to, jaki jest stosunek, jak się ma ta poprawka, którą zgłosiłem i która została przyjęta, do tej poprawki. Chodzi o to, żeby była jasność.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PiotrFlorek">Oddzielne sprawy, nie wiążą się ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PiotrZientarski">Tu nie ma żadnej kolizji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DanutaDrypa">Jest dokładnie tak, jak powiedział pan senator Florek, są to 2 niezależne…</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PiotrZientarski">Proszę głośniej.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DanutaDrypa">Są to 2 niezależne poprawki, które zostaną poddane głosowaniu oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PiotrZientarski">Rozumiem. I one się, że tak powiem, nie nakładają na siebie. Rozumiem. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PiotrZientarski">Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PiotrZientarski">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PiotrZientarski">Przechodzimy do głosowania nad poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PiotrZientarski">Pierwsza poprawka to jest poprawka zgłoszona przez pana senatora Florka, która przez ministerstwo została zaopiniowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(3)</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PiotrZientarski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#komentarz">(2)</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#PiotrZientarski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#PiotrZientarski">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#PiotrZientarski">Teraz poprawka, która została zgłoszona przeze mnie. To jest poprawka tożsama z poprawką komisji edukacji.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#PiotrZientarski">Jednogłośnie za.</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#PiotrZientarski">Kto chciałby być przedstawicielem…</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#Gloszsali">Jeszcze cała ustawa…</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#PiotrZientarski">A, tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-20.19" who="#PiotrZientarski">Głosujemy jeszcze nad całą ustawą wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-20.20" who="#PiotrZientarski">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-20.21" who="#komentarz">(6)</u>
          <u xml:id="u-20.22" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-20.23" who="#PiotrFlorek">Przepraszam, nie, nie, teraz głosowaliśmy za, bo jeszcze raz…</u>
          <u xml:id="u-20.24" who="#Gloszsali">Za całą…</u>
          <u xml:id="u-20.25" who="#PiotrZientarski">Za całą…</u>
          <u xml:id="u-20.26" who="#Gloszsali">Za całą z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-20.27" who="#PiotrZientarski">…z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-20.28" who="#Gloszsali">Tak, z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-20.29" who="#PiotrZientarski">Tak. Tak.</u>
          <u xml:id="u-20.30" who="#PiotrFlorek">A 1 poprawka nie została przyjęta, jak rozumiem?</u>
          <u xml:id="u-20.31" who="#PiotrZientarski">Nie, została przyjęta. Obie zostały przyjęte i głosowaliśmy…</u>
          <u xml:id="u-20.32" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-20.33" who="#PiotrFlorek">Przepraszam, bo się pogubiłem…</u>
          <u xml:id="u-20.34" who="#PiotrZientarski">Stwierdzam, że byliśmy jednogłośnie za.</u>
          <u xml:id="u-20.35" who="#PiotrZientarski">Przedstawicielem komisji będzie pan senator Florek, zgłasza taką chęć.</u>
          <u xml:id="u-20.36" who="#PiotrZientarski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.37" who="#PiotrZientarski">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 20)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>