text_structure.xml
35.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 33)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo! Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczące rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 499.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KazimierzWiatr">Bardzo serdecznie witam naszych gości, z panią minister Marzenną Drab, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, na czele. Witam panią minister. Chciałbym też przywitać pozostałych przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej. Są to pani Alina Sarnecka, dyrektor Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji, pan Marek Charążka, dyrektor Centrum Informatycznego Edukacji, pani Katarzyna Szłyk, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego, pani Joanna Wilewska, zastępca dyrektora Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego, pani Daria Pietrzykowska, naczelnik wydziału w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej, pani Urszula Witkowska, naczelnik wydziału w Departamencie Kształcenia Ogólnego, pani Monika Tutka, główny specjalista ds. legislacji w Departamencie Prawnym. Witam też panią legislator, panią sekretarz, panie senator i panów senatorów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KazimierzWiatr">Ustawa jest przedłożeniem rządowym, dlatego bardzo proszę panią minister o przedstawienie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarzennaDrab">Dziękuje bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarzennaDrab">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarzennaDrab">Postaram się w dużym streszczeniu przedstawić państwu tę ustawę, nad którą tak naprawdę debatował już Sejm. Przyjął ją bez uwag, wszystkie kluby to poparły – to taka informacja dla państwa senatorów – ale mimo wszystko przedstawię to skrótowo, żeby państwo mieli obraz tego, o czym dzisiaj będziemy dyskutować.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarzennaDrab">Obecnie architektura systemu informacji oświatowej służącej do gromadzenia informacji o szkołach, o placówkach oświatowych, nauczycielach i uczniach obejmuje centralną bazę danych SIO, której administratorem jest minister edukacji narodowej, oraz lokalne bazy dany SIO, których administratorami są głównie dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół oraz placówek oświatowych. Komunikacja bazy danych SIO i kilkudziesięciu tysięcy lokalnych baz danych SIO stwarza istotne problemy. Obecny stan systemu w praktyce uniemożliwia prace na wielu stanowiskach w jednej szkole czy w jednej placówce oraz nie jest odporny na awarie lokalnych komputerów. W samym 2015 r. wpłynęło około 4,5 tysiąca wniosków o odzyskanie baz danych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MarzennaDrab">W projekcie nowelizacji zaproponowano, aby architekturę SIO stanowiła tylko jedna baza danych, której administratorem będzie minister edukacji narodowej. Komunikacja z bazą danych SIO będzie się odbywała za pomocą aplikacji internetowej i przez przeglądarkę internetową. Spowoduje to jakby rozlokowanie tzw. wąskiego gardła, czyli będzie można jednocześnie na kilku stanowiskach wykonywać te prace, które dzisiaj tak naprawdę mogła wykonywać jedna osoba na jednym komputerze. Te zmiany mają spowodować również lepszą komunikację z bazą danych; będą temu towarzyszyły inne zmiany usprawniające funkcjonowanie SIO.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MarzennaDrab">Przewiduje się także pewne uproszczenie sposobu zbierania danych gromadzonych w systemie informacji oświatowej. Projekt odchodzi od procedury sekwencyjnego wprowadzania danych, to jest od tego, że najpierw, tak jak jest obecnie, wprowadzane są dane indentyfikacyjne, a po ich pozytywnej weryfikacji z rejestrem PESEL wprowadzane są dane z określonej dziedziny oświaty. Projektowana zmiana umożliwi użytkownikom, czyli głównie dyrektorom szkół, jednoczesne wprowadzanie danych identyfikacyjnych i danych dziedzinowych do bazy SIO. Tak jak do tej pory, przekazane dane identyfikacyjne będą podlegać weryfikacji z rejestrem PESEL. Zaproponowane rozwiązanie uprości procedurę wprowadzenia danych, umożliwiając jednocześnie import danych dziedzinowych do bazy danych SIO ze źródeł zewnętrznych. Zmianie ulegnie także procedura weryfikacji danych identyfikacyjnych ucznia lub nauczyciela przekazywanych do bazy z danymi zawartymi w rejestrze PESEL. Zgodnie z projektowanymi zmianami w przypadku negatywnej weryfikacji zarejestrowany uczeń lub nauczyciel będzie oznaczony w systemie jako niezweryfikowany, a szkoła lub placówka będzie zobowiązana do niezwłocznego wyjaśnienia stanu dotyczącego niezgodności danych identyfikacyjnych w SIO i danych osobowych zawartych w rejestrze PESEL. W celu wyjaśnienia stanu faktycznego szkoła lub placówka oświatowa na podstawie posiadanej dokumentacji będzie zobowiązana do wystąpienia do kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ucznia lub nauczyciela z informacją dotyczącą niezgodności.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MarzennaDrab">Ponadto w projekcie ustawy zmieniono procedurę udzielania upoważnień do dostępu do bazy danych SIO. Upoważnieni do dostępu do bazy danych są obecnie kierownik podmiotu zobowiązanego do przekazywania danych do bazy SIO, prezes regionalnej izby obrachunkowej oraz rektor uczelni. Źródło upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO dla tych osób upoważnionych… Upoważnienie jest określone bezpośrednio w ustawie. Dane dostępowe, obejmujące niepowtarzalny identyfikator użytkownika SIO, czyli login i hasło, będą tak jak obecnie przyznawane na wniosek osoby upoważnionej, składany w postaci elektronicznej za pomocą aplikacji internetowej SIO. Ponadto zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym kierownik podmiotu, tj. dyrektor szkoły może upoważnić do dostępu do bazy danych SIO pracownika lub pracowników tego podmiotu, jednakże upoważniony pracownik, aby uzyskać dostęp do takich danych, będzie właśnie zobowiązany do wystąpienia o to. Będzie mógł to zrobić drogą elektroniczną.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#MarzennaDrab">Pozostałe zmiany mają głównie charakter upraszczający. Zmianie ulegną np. terminy przekazywania danych dziedzinowych dotyczących wysokości składników wynagrodzenia nauczyciela; obecnie dane te są przekazywane w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana stanu faktycznego. Terminy przekazywania tych danych zostaną określone w rozporządzeniu. Planuje się zbieranie tych danych dwa razy w roku. Uproszczone zostanie także funkcjonowanie rejestru szkół i placówek oświatowych. Na podstawie nowelizowanych przepisów wprowadza się możliwość modyfikacji numeru telefonu, faksu, adresu, poczty elektronicznej itd. Ponadto wprowadza się uproszczenie gromadzenia w tymże rejestrze danych o zasięgu terytorialnym, czyli o obwodzie szkół.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#MarzennaDrab">Teraz informacje dotyczące pozostałych zmian. Projekt zawiera nieliczne zmiany w przepisach ustawy o systemie oświaty. Przede wszystkim są to zmiany o charakterze porządkująco-redakcyjnym i doprecyzowującym, ale jest także kilka zmian o charakterze merytorycznym.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#MarzennaDrab">Zmiany w art. 2 pkt 2 i 3 oraz pkt 7 i 5, a także w art. 3 mają na celu doprecyzowanie zasad finansowania wychowania przedszkolnego dziecka, które ukończyło 5 lat i jeszcze przebywa w oddziale dla pięciolatków. Sygnalizowane były wątpliwości, jak decydować o tym, które dziecko jest już sześciolatkiem, a które nie, więc odpowiadamy na te sygnały. Proponowane doprecyzowanie uspójnia sposób określenia wieku dziecka zgodnie z regulacją, w myśl której dzieckiem sześcioletnim jest dziecko, które rozpoczyna edukację przedszkolną od nowego roku szkolnego, czyli od września w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat. Analogicznie zatem należy określić wiek dziecka pięcioletniego.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#MarzennaDrab">W art. 4 pkt 2 projektu wprowadza się zmianę umożliwiającą ministrowi obrony narodowej udzielanie dotacji celowej organom prowadzącym szkoły na działalność dydaktyczno-wychowawczą tych szkół w dziedzinie obronności. Dotacja ta może być udzielania na dofinansowanie zadań bieżących lub inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#MarzennaDrab">W art. 4 pkt 5 projektu wprowadza się zmianę dotyczącą eksperymentu pedagogicznego, która stworzy szkołom lub placówkom większe możliwości w zakresie prowadzenia działalności eksperymentalnej, w szczególności w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, kształcenia uczniów szczególnie uzdolnionych, zmniejszania różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi, kształtowania u uczniów postaw prospołecznych, upowszechniania wśród dzieci i młodzieży wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej oraz światowej, a także dostosowanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy, kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia, kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#MarzennaDrab">W art. 4 pkt 6 projektu wprowadza się zmianę doprecyzowującą w zakresie klas łączonych. Nauczanie w klasach łączonych w zakresie danego etapu edukacyjnego może być realizowane tylko w szkołach podstawowych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#MarzennaDrab">W art. 4 pkt 9 i 10 projektu wprowadza się zmiany mające na celu umożliwienie rekrutacji do branżowej szkoły drugiego stopnia w pierwszej kolejności laureatów lub finalistów turniejów lub olimpiad tematycznych związanych z wybranym przedmiotem lub dziedziną wiedzy, które odpowiadają zawodowi nauczanemu w branżowej szkole pierwszego stopnia, którą kandydaci ukończyli, oraz w branżowej szkole drugiego stopnia, o przyjęcie do której się ubiegają.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#MarzennaDrab">W art. 4 pkt 11 projektu wprowadza się zmianę, która ma na celu doprecyzowanie określenia terminów postępowania rekrutacyjnego w przypadku klas wyższych niż pierwsze w szkołach podstawowych sportowych, szkołach podstawowych mistrzostwa sportowego oraz oddziału sportowego i oddziału mistrzostwa sportowego w szkole podstawowej, a także oddziału dwujęzycznego w szkołach podstawowych. Terminy w przypadku wymienionych szkół i oddziałów mają być określane przez organ prowadzący tak jak w przypadku terminów postępowania rekrutacyjnego do klas pierwszych podstawowych.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#MarzennaDrab">Zmiany zawarte w przepisach art. 5 pkt 5 i 10 projektu również są doprecyzowujące. Chodzi o uwzględnienie w tych regulacjach klas dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych funkcjonujących w nowych szkołach ponadpodstawowych.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#MarzennaDrab">Przepisy art. 5 pkt 8 i 9 projektu mają na celu umożliwienie stosowania w branżowej szkole pierwszego stopnia również podręczników opracowanych do podstawy programowej określonej w przepisach wydawanych na podstawie ustawy o systemie oświaty. Zmiana ta jest uzasadniona, ponieważ podstawa programowa kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły pierwszego stopnia nie ulega zmianom, jeżeli chodzi o zakres celów kształcenia i treści nauczania, w porównaniu z aktualną podstawą programową kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej. W okresie przejściowym, czyli w latach 2017–2018, 2018–2019 i 2019–2020, w branżowej szkole pierwszego stopnia będą kontynuować edukację absolwenci gimnazjum, natomiast absolwenci ośmioklasowej szkoły podstawowej rozpoczną naukę w tym typie szkół dopiero począwszy od roku szkolnego 2019–2020.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#MarzennaDrab">Zmiana w art. 5 pkt 7 polega na dodaniu przepisu wskazującego, jakie przepisy w nowej ustawie – Prawo oświatowe należy stosować do przyjmowania dzieci i uczniów przybywających z zagranicy w trakcie trwającego roku szkolnego, przede wszystkim chodzi o rok szkolny 2016–2017. W dotychczasowym stanie prawnym do przyjmowania w trakcie roku szkolnego osób przybywających z zagranicy należało stosować odpowiednie przepisy. Ponieważ rozdział II ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty został zastąpiony z dniem 26 stycznia 2017 rozdziałem VI ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, dodany przepis przejściowy rozstrzyga, że również nowe przepisy ustawy dotyczące rekrutacji stosuje się w roku szkolnym 2016–2017 odpowiednio do dzieci i uczniów przybywających z zagranicy. Nowe rozwiązania mają wejść w życie w dniu 24 lipca, z wyjątkiem przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. Mówimy tutaj o możliwości wcześniejszego wprowadzania danych o szkołach, o obwodach. Jeżeli chodzi o nauczycieli, to te przepisy będą wchodziły we wrześniu.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#MarzennaDrab">Myślę, że to tyle w takim skrócie. Jeżeli są pytania, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzWiatr">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę panią legislator o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DanutaDrypa">Panowie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do przedmiotowej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KazimierzWiatr">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KazimierzWiatr">Chciałbym zacząć od pytań. To znaczy pierwsza sprawa to jest oczywiście radość z tego, że przestajemy zbierać wiele danych. Po pierwsze, jest to mniej pracy, a po drugie – wielokrotnie o tym mówiliśmy – zbieranie tych danych jest dość niebezpieczne, bo w przypadku udostępnienia tych danych czy włamania się kogoś do tych danych przez osobę trzecią… No, jest to niebezpieczne. A widzimy, że tu są zarówno dane o pomocy psychologicznej, jak i zajęciach do wychowania do życia w rodzinie, pomocy materialnej i adresach uczniów uczęszczających do szkół specjalnych, podręcznikach… No, wiele danych jest tutaj. Moje pytanie jest takie. Czy rzeczywiście te dane były naprawdę niepotrzebne i możemy z tego zrezygnować? Bo tu będą przekazywane dane zbiorcze, jak rozumiemy, co oczywiście nie budzi żadnych lęków. Cały czas były postulaty, żeby to tak wyglądało.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KazimierzWiatr">Druga sprawa to jest oczywiście bezpieczeństwo tej bazy. Widzimy, że zmienia się brzmienie art. 2, czyli ma być jeden system, jedna baza, a więc nasuwa się pytanie o bezpieczeństwo, które zawsze jest ważne. Padło tutaj zdanie o dostępie poprzez przeglądarkę, więc dochodzi też pytanie, jaka przeglądarka będzie dopuszczona. To są moje pytania.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KazimierzWiatr">Czy państwo senatorowie macie pytania? Tak?</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KazimierzWiatr">To może proszę o odpowiedź, a potem będziemy zadawać dalsze pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarzennaDrab">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarzennaDrab">Jeżeli chodzi o obsługę danych, to oczywiście priorytetem jest bezpieczeństwo, właściwe zabezpieczenie danych i dysponowanie tymi danymi. Będzie tym zarządzało Centrum Informatyczne Edukacji i to ono będzie odpowiedzialne za funkcjonowania tej bazy. Chcę tutaj powiedzieć, że ta firma, czyli Centrum Informatyczne Edukacji, posiada certyfikat ISO 27001; jest to certyfikat jakości w zakresie baz danych osobowych. Współpraca z ABW również pozwala nam przyjąć, zaufać, że powierzone dane wrażliwe będą rzeczywiście w dobrych rękach.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarzennaDrab">Co do bardzo szczegółowych, technicznych rozwiązań… Poproszę może pana dyrektora, żeby przybliżył informacje na temat przeglądarki i tego, o co pytał jeszcze pan senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekCharążka">Marek Charążka, Centrum Informatyczne Edukacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarekCharążka">Chciałbym uzupełnić to, co pani minister powiedziała. Tak dokładnie będzie to centralna baza danych. Obecnie też te dane są składowane w centralnej bazie danych, tylko dodatkowo, ponieważ jest to architektura rozproszona, te dane są rozlokowane również w szkołach i placówkach oświatowych, które są zobowiązane do przekazywania tych danych do centralnej bazy. Tak jak pani minister wspomniała, oczywiście jesteśmy jednostką certyfikowaną; mamy system zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodny z ISO 27001, potwierdzony wydanym certyfikatem jakości. Dodatkowo aplikacje, systemy, które tworzymy jako jednostka na rzecz Ministerstwa Edukacji Narodowej i infrastruktura, poddawane są testom penetracyjnym przeprowadzonym przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MarekCharążka">Jeśli chodzi o przeglądarki, to tak naprawdę będziemy otwarci na najbardziej popularne przeglądarki, które są dostępne na rynku, oczywiście z aktualnymi wtyczkami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzWiatr">Pytałem jeszcze w swoim pierwszym pytaniu, czy rezygnacja ze zbierania danych indywidualnych nie wiąże się z jakimiś szkodami, bo skoro do tej pory były zbierane, a teraz nie będą zbierane… Były niepotrzebne czy co?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariaPietrzykowska">Dzień dobry. Daria Pietrzykowska, Ministerstwo Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DariaPietrzykowska">To, że my przeszliśmy na dane zbiorcze w tym zakresie, nie wiąże się z żadnym ułamkiem… z pogorszeniem jakości danych. Dotąd w poradniach wpisywano te dane indywidualnie, ale system je przetwarzał i my i tak widzieliśmy je zbiorczo. Ponieważ będzie to jeden centralny system i my będziemy mieli dostęp do całych baz danych, te dane już na wejściu muszą być w postaci zbiorczej. Ponadto w poradniach, które przekazują nam dane dotyczące udzielonych orzeczeń, wydawanych orzeczeń, nie będziemy zbierać imion i nazwisk uczniów, tylko numer orzeczenia, co ma nam pozwolić na weryfikację tego orzeczenia z orzeczeniem wpisanym przez dyrektora szkoły. Dopiero w momencie, kiedy rodzic będzie chciał przynieść do szkoły orzeczenie, że taki uczeń ma być objęty kształceniem specjalnym, to będzie widoczne w systemie. Wcześniej nie ma możliwości pozyskania takich danych czy przez szkołę, czy przez nas, my tego nie widzimy. Zmienia się to dopiero w momencie, kiedy dyrektor obejmuje takiego ucznia kształceniem specjalnym. Ale co do zasady rzeczywiście będą to dane zbiorcze, jeżeli chodzi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, wychowanie do życia w rodzinie, czy na poziomie poradni, czy szkoły. Będą to dane zbiorcze i nie będziemy ich widzieć. Jednak oczywiście każdego ucznia my musimy mieć ujętego indywidualnie – tak jak obecnie to funkcjonuje – ze względu na konieczność weryfikacji z rejestrem PESEL. W zakresie danych system ma upraszczać to, co jest możliwe, ale, co do zasady, SIO jest systemem referencyjnym i są tam zbierane dane o uczniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzWiatr">Ad vocem. Chciałbym, że tak powiem, popełnić tu pewien komentarz, ponieważ pani powiedziała, że te dane były wprowadzane indywidualnie, a widziane były zbiorczo. No, nie wszystkich danych to dotyczy, bo jeżeli np. były to adresy uczniów uczęszczających do szkół specjalnych, to nie bardzo sobie wyobrażam…</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DariaPietrzykowska">Tak, tego to nie dotyczy, tego nie…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KazimierzWiatr">…jak zbiorczo można zobaczyć te adresy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DariaPietrzykowska">Oczywiście. Chodziło o dane dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w poradniach.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzWiatr">Czyli rozumiem, że teraz tych baz w szkołach po prostu już nie będzie, tylko będą…</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DariaPietrzykowska">Nie będziemy mieli w szkołach żadnych baz, wszystko będzie w centralnej bazie dostępnej przez przeglądarkę. I to, do wprowadzenia czego podmiot będzie uprawniony, to będzie wprowadzał i będzie widział.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzWiatr">I będzie mógł potem widzieć? Będzie widział?</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#DariaPietrzykowska">Tak, tylko on. A my będziemy widzieć zbiorczo, jeżeli chodzi o pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzWiatr">Czy pani senator się zgłaszała?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JadwigaRotnicka">Tak. Chciałabym tylko tak krótko powiedzieć, że oceniam ten projekt pozytywnie, ale z ciekawości… Ta ustawa wchodzi w życie tak nietypowo, bo 24 lipca 2017 r. Tak na dobrą sprawę wchodzi ona etapami, tak? W sumie na piątym etapie kończy się całość…</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzWiatr">Pani Senator zgłasza, żeby było to 22 lipca.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JadwigaRotnicka">Nie, nie, proszę nie żartować. W każdym razie jakie jest uzasadnienie tego? Chodzi o nadążenie z pracami? Z czym się wiąże takie rozbicie, że nie wchodzi od razu całość ustawy, tylko etapowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekCharążka">Jest tak ze względu na równoległą implementację prawa oświatowego. Jednostki samorządu terytorialnego muszą wprowadzić do systemu informacji oświatowej siatkę szkół po nowemu, dlatego od lipca dajemy na to czas jednostkom samorządu, bo we wrześniu szkoły zaczynają pracować. Tak że jest to czas na to, żeby jednostka samorządu terytorialnego uzupełniła rzetelnie dane w rejestrze szkół placówek oświatowych i żeby szkoły, przystępując do pracy od 1 września, miały już uzupełnione dane i zdefiniowane oddziały, powinno im to umożliwić sprawne przypisywanie uczniów do oddziałów.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JadwigaRotnicka">Dziękuję. Czyli częściowo wiąże się z tą propozycją zmiany systemu oświatowego, tak? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DariaPietrzykowska">Może też uzupełnimy, że rejestr szkół i placówek oświatowych to jest integralna część SIO. I to jest jedyny rejestr, który pozwala w tym momencie urzędowo na likwidację, przekształcanie, zakładanie szkół i placówek oświatowych. To jest rejestr, który współpracuje z GUS, z rejestrem REGON. Nie ma innej możliwości założenia szkoły niż poprzez SIO i RSPO. Dlatego też wcześniejsze udostępnienie szkołom w momencie takich przekształceń, które nadejdą, tego rejestru na przeglądarce, będzie dla nich po prostu ułatwieniem technicznym. A kolejne etapy, typu właśnie nauczyciel – uczeń, mogą zostać oddane w etapie późniejszym, bo to nie jest już tak ważne. Mamy początek roku szkolnego i to może zostać oddane później.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KazimierzWiatr">Pan senator Wach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PiotrWach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PiotrWach">Chciałbym zapytać o brzmienie art. 7. On brzmi, moim zdaniem, dość dziwnie. Jest króciutki, więc go przytoczę. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania podejmuje działania organizacyjno-techniczne mające na celu zapewnienie od dnia 24 lipca 2017 r. przekazywania danych do bazy danych SIO za pomocą aplikacji internetowej. Dziwny jest dlatego, że właściwie jest to artykuł, który zapisuje intencje. Zwykle prawo nie jest tak stanowione, że się zapisuje intencje, to, co minister chce zrobić, co nie chce zrobić…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KazimierzWiatr">Może gdyby było zapisane, że podejmie działania, to by może było już bardziej…</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PiotrWach">Mnie się to nie podoba. Bardzo dziwne jest zapisywanie prawa w taki sposób, że minister podejmuje działania w celu… No, chciałby dobrze, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzWiatr">Zapewni. Powinno być, że zapewni.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzWiatr">Zapewni.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#KazimierzWiatr">No, Pani Minister, jest pytanie. Prosimy o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarzennaDrab">Może poproszę tutaj dział prawny, żeby się wypowiedział, chociaż legislator nie miał uwag. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzWiatr">Mają je senatorowie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KazimierzWiatr">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KatarzynaSzłyk">To jest przepis o charakterze techniczno-organizacyjnym, umożliwiający ministrowi… On wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Na podstawie tego przepisu minister będzie miał możliwość, będzie uprawniony do podejmowania działań technicznych, tak aby zapewnić sprawność systemu od 24 lipca.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzWiatr">Tak na to patrzę… Gdzie jest termin wejścia w życie tego art. 7?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#Gloszsali">Czy ten przepis w ogóle jest potrzebny?</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#KazimierzWiatr">Proszę?</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#Gloszsali">Proszę to do mikrofonu powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#DariaPietrzykowska">To art. 14 pkt 2, ostatnie wyrazy… Tam jest wymieniony art. 7.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#KazimierzWiatr">Art. 7, tak. Ale to nie zmienia faktu, że rzeczywiście cały artykuł jest dziwny.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#KazimierzWiatr">Pani legislator chciałaby się wypowiedzieć na temat tego art. 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, można byłoby sobie zadać pytanie: czy bez tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania nie podejmowałby tych działań?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#Gloszsali">Podejmowałby.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#DanutaDrypa">Podejmowałby.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzWiatr">Ja tutaj nie do końca się zgodzę z panią legislator, ponieważ definicja państwa prawa, z którą ja niekoniecznie się zgadzam czy jestem entuzjastą tego sformułowania, mówi, że państwo może tylko to, co jest dozwolone. Myślę, że ten zapis miał tutaj dać pełnomocnictwo do działań w tym zakresie, natomiast osobiście bym to sformułował tak, że minister zapewni warunki organizacyjno-techniczne do przekazywania tych danych. Ale to już nie wiem…</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#KazimierzWiatr">Było pytanie, Panie Senatorze, są odpowiedzi… No i tyle.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#Gloszsali">Jest zobowiązany…</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#KazimierzWiatr">Mamy wrażenie, że to nie jest najlepiej sformułowane. I chyba nikt specjalnie nie broni tego, nie mówi, że to jest najmądrzej napisane.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#KazimierzWiatr">Czy są inne pytania? Pan przewodniczący mnie pogania, żeby do konkluzji zmierzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MałgorzataKopiczko">Mam pytanie związane z tą pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Pani powiedziała, że w poradni i w szkole będzie teraz numer orzeczenia.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#DariaPietrzykowska">Tak.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MałgorzataKopiczko">W związku z tym może być jakaś rozbieżność ze względu na to, że nie wszyscy rodzice dostarczają orzeczenia do szkoły.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DariaPietrzykowska">Dokładnie. I jeżeli rodzic nie zechce dostarczyć orzeczenia do szkoły – bo bywają i takie sytuacje – to my tego w obecnym systemie nie będziemy widzieć. Dlatego też przy numerze orzeczenia w poradni nie będzie po prostu… Imię, nazwisko, numer PESEL ucznia, tak jak do tej pory…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MałgorzataKopiczko">Przepraszam, czy imię i nazwisko zostaje w poradni?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#DariaPietrzykowska">Nie, w poradni psychologiczno-pedagogicznej nie będzie imienia, nazwiska i numeru PESEL. Imię i nazwisko oraz numer PESEL będą tylko i wyłącznie w szkole, dlatego że dyrektor ma dostęp do takich danych. Jeżeli rodzic przyniesie orzeczenie, to dyrektor jest obowiązany zapewnić temu dziecku kształcenie specjalne. I wtedy musimy to w systemie odnotować, dlatego że na takiego ucznia naliczamy odpowiednio wyższą subwencję oświatową, zapewniamy w przypadku takiego dziecka wyższe finansowanie, i to znacznie wyższe, niż w przypadku dziecka, które nie przyniosło orzeczenia. A jeżeli poradnia wyda orzeczenie, a rodzic takiego orzeczenia nie przyniesie, bo nie chce, to my nie będziemy tego widzieć, bo w poradni będzie wpisywany tylko numer orzeczenia, REGON, to, jaki jest to rodzaj niepełnosprawności i data wydania. I to służy do tego… Ten system ma na celu zapewnienie tego, że my będziemy mogli zweryfikować tylko numer orzeczenia, sprawdzić, czy rzeczywiście ten numer orzeczenia, który wpisała szkoła, istnieje, czy poradnia publiczna takie orzeczenie wydała. Jeżeli tak, to zostanie to w systemie zweryfikowane i wtedy my wiemy, że takie dziecko rzeczywiście takie orzeczenie otrzymało. Jeżeli nie, to trzeba podjąć działania wyjaśniające. Chodzi tu też o taką sytuację, żeby uczniów niepełnosprawnych… Tak samo, jak się weryfikuje z rejestrem PESEL to, czy uczeń istnieje, tak my tu weryfikujemy to, czy rzeczywiście przez daną poradnię takie orzeczenie o niepełnosprawności zostało wydane. I to dotyczy szkół publicznych i szkół niepublicznych.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#MałgorzataKopiczko">Rozumiem. W takim razie bardzo dziękuję za tę zmianę, bo to było potrzebne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzWiatr">Rozumiem, że nie ma więcej pytań.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#KazimierzWiatr">Jeszcze raz powiem, że bardzo się cieszymy z tego, że będzie mniej danych, mniej pracy. Jednak po raz kolejny wyrażam tutaj troskę o bezpieczeństwo, ponieważ starania o bezpieczeństwo systemów informatycznych to jest nieustanny wyścig. Jeśli jakiś informatyk sobie zaśpi na 3 dni, to może być już po bazie. Tak że proszę o tym myśleć.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#KazimierzWiatr">W takim razie stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#KazimierzWiatr">Czy są inne wnioski? Jeśli nie ma to zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#komentarz">(11)</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#KazimierzWiatr">To proszę w takim razie…</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#KazimierzWiatr">11 głosów za, nikt nie był przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#KazimierzWiatr">Na sprawozdawcę zgłosiła się pani Kopiczko. Czy są inne propozycje?</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#Glosyzsali">Nie, popieramy tę kandydaturę, popieramy.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#KazimierzWiatr">W takim razie prosimy panią senator, skoro nie ma innych propozycji.</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję pani minister. Dziękuję przedstawicielom ministerstwa, pani legislator, pani sekretarz, paniom i panom senatorom.</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#KazimierzWiatr">Zamykam posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#KazimierzWiatr">I zapraszam Komisję Nauki, Edukacji i Sportu na kolejne posiedzenie o godzinie 17.30.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 04)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>