text_structure.xml 25.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">Witam państwa posłów, pana ministra oraz przybyłych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławSachajko">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu. Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Wobec braku uwag stwierdzam przyjęcie porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JarosławSachajko">Przed przystąpieniem do realizacji porządku dziennego mam pytanie: czy na sali znajdują się osoby, wykonujące zawodową działalność lobbingową? Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jaką instytucję reprezentują.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JarosławSachajko">Marszałek Sejmu skierował w dniu 6 marca 2019 r. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi do pierwszego czytania, jest to druk nr 3263. Projekt został notyfikowany w Komisji Europejskiej w dniu 11 lutego 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego, proszę pana ministra o zreferowanie tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SzymonGiżyński">Proszę państwa, założenia ustawy są wyjątkowo proste, oczywiste i nie są kontrowersyjne. Założenia są państwu znane. Bardzo łatwo czyta się materiał i przyswaja go w zajawce dołączonej do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SzymonGiżyński">Dlatego proponuję (także ze względu na to, że dla obecnej na sali większości osób jest to trzecie, intensywne posiedzenie Komisji), żebyśmy od razu przystąpili do rzeczywistego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SzymonGiżyński">Chciałbym prosić pana dyrektora o przedstawienie merytorycznych założeń ustawy, co ułatwi płynne przejście do procedowania i dalsze procedowanie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SzymonGiżyński">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofSmaczyński">Czy mogę, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofSmaczyński">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowne panie i panowie posłowie, szanowni zabrani goście – szanowni państwo, głównym celem proponowanej zmiany, takim pierwszym filarem całego projektu, jest uproszczenie stosowania prawa polegające na tym, że tworzymy nową kategorię produktów przeznaczonych do nawożenia, są to produkty pofermentacyjne.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofSmaczyński">Dziś, aby takie produkty mogły się znaleźć na rynku, potrzebne jest pozwolenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Natomiast są to produkty bezpieczne, powtarzalne i nic nie stoi na przeszkodzie, aby mogły trafiać do obrotu na podstawie generalnego dopuszczenia z mocy ustawy, jeżeli te produkty będą spełniać określone warunki, wynikające z rozporządzenia ministra. Nowelizacja prowadzi tym samym do rozwiązania, w wyniku którego wytwórcy rolniczego biogazu mają możliwość powiększenia swoich dochodów, jednocześnie przedstawiona nowelizacja ustawy będzie wspierać rozwój biogazowni.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrzysztofSmaczyński">Dzięki takiemu rozwiązaniu skorzystają również konsumenci, ponieważ na rynku pojawi się nowa kategoria produktów a tym samym będą mieli większy wybór.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrzysztofSmaczyński">Rozwiązanie to będzie również korzystnie wpływać na środowisko. Jeżeli biogazownie rolnicze przetwarzają gnojowicę to zachodzą zmiany w procesie fermentacji. W rezultacie związki azotu, które znajdują się w pofermencie, stają się lepiej przyswajalne dla roślin i są przyjazne dla roślin a tym samym są mniej podatne na wymywanie do wód powierzchniowych, czyli nie powodują eutrofizacji.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KrzysztofSmaczyński">To jest główna oś zmiany w ustawie o nawozach i nawożeniu. Oczywiście, są jeszcze dodatkowe zmiany, polegające np. na zmianie klasyfikacji nawozów naturalnych. Nawozy naturalne z obecnej ustawy o nawozach i nawożeniu podzielono na dwie grupy: nawozy naturalne nieprzetworzone i nawozy naturalne przetworzone. Ułatwiono tym samym dostęp na rynek dla produktów przetworzonych – nie tylko na rynek produktów dla rolników, ale również produktów przeznaczonych dla wszystkich konsumentów. Konsumenci mogliby kupić granulowany obornik w normalnej sieci sprzedaży, np. w supermarkecie czy w jakimś innym sklepie, chociażby w sklepie ogrodniczym, gdzie takie produkty mogłyby się znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KrzysztofSmaczyński">Po raz pierwszy wprowadzono obowiązek informacyjny, aby wszystkie podmioty, które zamierzają wprowadzić do obrotu produkty nawozowe, zgłaszały ten fakt Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Na dzień dzisiejszy mamy taką sytuację, że dla pozwoleń, które wydaje minister rolnictwa, jest prowadzony ich rejestr i jest dostępna publicznie informacja o tym, jakie produkty są na rynku. Natomiast dla produktów, które wchodzą do obrotu zgodnie z zasadą swobodnego przepływu i z dzisiejszym art. 5 ustawy o nawozach i nawożeniu – nie ma takiej informacji. Regulacja nie jest uciążliwa, jest to jednorazowy obowiązek informacyjny, który nie zatrzymuje obrotu. Niepotrzebne są żadne zezwolenia, potrzebne jest zgłoszenie (nawet dokonane elektronicznie) i sprawa jest załatwiona.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#KrzysztofSmaczyński">Następne uproszczenia też są trochę formalne. Obok produktów pofermentacyjnych i tych, o których już wspominałem, czyli produktów np. z przetworzonego obornika czy innych nawozów naturalnych, wprowadzono ułatwienia dla producentów, zajmujących się podłożami, w tym podłożami wytworzonymi z torfów albo podłożami, gdzie mamy torfy z dodatkiem nawozów mineralnych. Dziś potrzebne jest pozwolenie ministra, żeby takie podłoża, takie produkty wprowadzać do obrotu. Jeżeli zakończy się nowelizacja i ustawa będzie uchwalona to tacy producenci będą zwolnieni z obowiązku otrzymywania pozwolenia.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#KrzysztofSmaczyński">Oczywiście, w ślad za nowymi regulacjami zmieniono przepisy dotyczące nadzoru i przepisy dotyczące sankcji karnych. Są to nowe produkty a więc niedotrzymanie warunków w tym zakresie powoduje narażenie się na sankcje karne.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#KrzysztofSmaczyński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo panu ministrowi i panu dyrektorowi, kierunek wydaje się być jak najbardziej potrzebny i oczywisty.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JarosławSachajko">Otwieram dyskusję ogólną. Bardzo proszę, kto ze strony społecznej chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewAjchler">Panie ministrze, panie przewodniczący, szanowni państwo, ustawa – rzeczywiście – wprowadza rozwiązania, umożliwiające nawozowe zagospodarowanie produktów pofermentacyjnych, które powstają w procesie fermentacji metanowej w surowcach rolniczych, czyli chodzi głównie o biogazownie. Ustawa reguluje sprawy zgłaszania, kwestię wszystkich pozwoleń i powiedzmy formalnych spraw, które były wymagane do tej pory i jest tu, rzeczywiście, wprowadzane uproszczenie. Ale muszę powiedzieć, że ustawa jako całość (mówię o druku nr 3263) zawiera również inne elementy, elementy bardzo groźne, bardzo niebezpieczne z punktu widzenia rolników, przedsiębiorców rolnych prowadzących działalność rolniczą.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewAjchler">Do czego zmierzam?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewAjchler">Chodzi mi przede wszystkim o spojrzenie na sprawę innymi oczyma. Przede wszystkim każda zmiana powoduje określone koszty. Znana jest sytuacja rolników czy branży rolniczej, jeśli chodzi o stan wolnych środków obrotowych – mówię o środkach, które rolnicy są w stanie wygenerować na udział w kredycie, żeby pociągnąć określone inwestycje. Popatrzyłbym na ustawę od strony praktycznej, bo przepisy ustawy w zakresie wprowadzania do obrotu wieloskładnikowych produktów pofermentacyjnych (czy granulowanych, czy innych) są oczywiste i nie podlega to żadnej dyskusji. Natomiast środowisko rolnicze niepokoją inne kwestie, wynikające z proponowanej ustawy. Obawiam się, że koszty związane z ustawą będą gigantyczne.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ZbigniewAjchler">Co przede wszystkim się proponuje?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#ZbigniewAjchler">Sprawy związane z samym przechowywaniem gnojowicy – proponuje się okres sześciomiesięczny. Sprawa terminu stosowania. Unia Europejska narzuca nam elementy z tym związane do końca października z ewentualnym przedłużeniem do 30 listopada. Chcę powiedzieć, że należałoby rozważyć taką kwestię.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#ZbigniewAjchler">Otóż, rolnik powinien decydować o tym, kiedy stosuje nawozy za wyjątkiem paru halonów – są skłony, zamarznięta gleba i tego typu rzeczy nie wolno stosować. Natomiast skłonienie rolników na przykład do stosowania nawozów w przedłużonym terminie ich przechowywania – przechowywanie przez sześć miesięcy (a do tej pory były cztery miesiące) spowoduje w całym kraju znaczące gabarytowo inwestycje. Trzeba zwiększyć możliwość przechowywania i są to duże środki. Nie wiem, co rząd zamierza, ale nie obędzie się bez dużego dofinansowania, bez współudziału w kosztach.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#ZbigniewAjchler">Teraz dalsza sprawa a więc kwestia planów nawożenia.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#ZbigniewAjchler">Z ustawy wynika, że wszystkie gospodarstwa, mające do 10 hektarów włącznie, są zwolnione z prowadzenia planów nawożenia, czyli nie muszą podawać wykonywania zabiegów itd. Proszę zwrócić uwagę na to, jaki jest to poziom powierzchni kraju. Jeśli zliczyć, będzie to z 800 tys. gospodarstw (nie liczyłem powierzchni, ale myślę, że jest to duża powierzchnia). Dlaczego tak to zostało zrobione, że tylko podmioty mające powyżej 10 ha i powyżej 10 DJP (duża jednostka przeliczeniowa inwentarza) mają obowiązek rejestrowania zabiegów? Przecież wszystkim chodzi o oszczędności związane z ilością azotu, żeby nie przekraczać dawek, żeby było bezpiecznie – zgodnie z literą prawa i z punktu widzenia ochrony środowiska. To jest bardzo duże zagrożenie. Także jest sprawa dokumentowania.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#ZbigniewAjchler">Kolejna rzecz: kwestia wzięcia pod uwagę przy planach nawozowych świadectw laboratoryjnych, które wynikają z sytuacji w danym gospodarstwie. Każde gospodarstwo ma inne poziomy zawartości poszczególnych składników w...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławSachajko">Przepraszam, panie pośle – czy na pewno mówi pan o tej ustawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewAjchler">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławSachajko">No, dobrze… proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewAjchler">Ustawa dotyczy głównie spraw pofermentacyjnych, biogazowni itp. rzeczy i jest to główny trzon ustawy, ale są jeszcze pewne kwestie w ustawie i chciałem przy okazji poruszyć sprawy, o których mówię.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewAjchler">Rolnicy-teoretycy, którzy mają 5 ha (nie chcę obrażać posłów ani innych osób) mogą się podśmiewywać, bo to nie jest ich podstawowe źródło utrzymania. Natomiast ja reprezentuję środowisko rolników-praktyków – ci rolnicy każdą złotówkę, którą wkładają w glebę, muszą wypracować. Chodzi mi o to, że to nie jest tak, iż urzędnicy (czy to ze szczebla unijnego, czy ze szczebla krajowego) decydują w sposób bezwzględny, nie patrząc na to, co mają do powiedzenia podmioty gospodarcze. Zresztą ten, kto przeanalizował sprawę (a było 56 podmiotów gospodarczych, które brały udział w konsultacjach) dobrze wie, o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZbigniewAjchler">Dlatego chciałbym, żebyśmy najpierw, zanim przejdziemy do elementów związanych z wszystkimi nazwami produktów pofermentacyjnych, z ich wdrażaniem na rynku, obrotem i bezpieczeństwem, zwrócili uwagę na elementy, o których mówiłem, bo one wydają się bardzo istotne. Ma znaczenie, jaki rodzaj i wielkość składników w ogólnej sumie nawozów ma bioferment X oraz bioferment Y. Ma znaczenie gnojowica X, gnojowica Y u producenta w zależności od produkcji i pochodzenia – czy do warchlaków, czy do tuczników, jest rozrzedzona albo nierozrzedzona. Tak to wygląda. Natomiast dokumentowanie wszystkich zjawisk powinno być prowadzone w sposób jednoznaczny i przejrzysty…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo prosiłbym pana posła o kończenie wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławSachajko">A państwa prosiłbym o nieprzeszkadzanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewAjchler">Może na tym zakończyłbym wypowiedź na obecnym etapie procedowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewAjchler">Prosiłbym pana ministra o ustosunkowanie się do przedstawionych spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JarosławSachajko">Nie chcę ingerować w to, o czym pan poseł mówił. Wydaje mi się, że będzie to rozszerzenie ustawy lub nowa ustawa. Mówił pan o bardzo ważnych rzeczach, tylko nie wiem, co na to powie Biuro Legislacyjne – czy można będzie rozszerzyć zakres ustawy?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JarosławSachajko">Niewątpliwie podnosił pan tematy, które bardzo często podczas spotkań z rolnikami są nam zgłaszane.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JarosławSachajko">Czy jeszcze ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrPolak">Szanowny panie ministrze, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, kilka moich pytań dotyczy kwestii zagrożeń i tego, czym będzie obracanie nawozami, które powstają w wyniku konfekcjonowania czy przeznaczania do obrotu pofermentacyjnych pozostałości – czym będzie, patrząc w szerokim zakresie, zarówno dla producentów rolnych, jak i dla producentów hobbystycznych?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PiotrPolak">Rozumiem, że jeśli chodzi o biogazownie, to liberalizacja jak najbardziej powinna pójść dalej. Panie ministrze, ale czy otwieramy się szeroko na wszystko to, co pozostaje po fermentacji nie tylko z biogazowni, ale również z innych źródeł? To jest kwestia odpadów, które trafiają do Polski w różnych formach. Czy nie będzie zagrożenia, jeśli tak bardzo się otworzymy i nie będzie konieczności uzyskiwania pozwoleń na wprowadzanie do obrotu?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PiotrPolak">Rozumiem, że brak pozwoleń dotyczy tylko kwestii pozostałości pofermentacyjnych w biogazowniach. Jeśli jednak dotyczyłoby to wszelkich pozostałości to otwarcie naszego rynku na wszystkie pozostałości, które mogą trafiać do Polski i mogą być wprowadzane w formie nawozów, jest według mnie dosyć ryzykowne. Jeśli nie byłoby bieżącego nadzoru, który wynika z procesu pozyskiwania zezwoleń to nie wiem, jak to by wyglądało. Może IJHARS poradziłby sobie z bieżącą kontrolą tego, co do Polski trafia i może być w postaci nawozów organicznych wprowadzane na polskie pola czy do polskich ogródków. Zdarzały się już w przeszłości sytuacje, że po wysianiu „nawozu organicznego”, w cudzysłowie, do ogródków przydomowych, nawozy były zjadane przez zwierzęta przydomowe takie jak koty czy psy.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PiotrPolak">A więc myślę, że trzeba na bieżąco kontrolować te wszystkie kwestie. Powstaje pytanie, czy nie mielibyśmy w przyszłości zagrożenia, gdybyśmy się za bardzo otworzyli na wszystkie produkty pofermentacyjne, nie tylko na produkty z biogazowni, które trafiałyby na nasz rynek?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PiotrPolak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JarosławSachajko">Kto z posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę ministra o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SzymonGiżyński">W przypadku produktów pofermentacyjnych odpowiedź jest absolutnie prosta – otóż, ustawa takich zagrożeń nie zawiera. Natomiast dla upewnienia się i w odpowiedzi na kontekst, który pan przedstawił powiem, że nigdy za wiele przestróg i czynnych działań w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SzymonGiżyński">Dla uspokojenia wszystkich skojarzeń kontekstowych – bo powiadam, że nie są one związane z prezentowaną ustawą i jesteśmy spokojni, że czegoś takiego nie ma a ustawa była całkowicie wolna od takich skojarzeń, a tym bardziej zamysłów – bardzo proszę państwa o odpowiedzi na pytania. A więc proszę o zabranie głosu pana dyrektora Smaczyńskiego i pana ministra Romaniuka, bo byliście państwo poproszeni o merytoryczne odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SzymonGiżyński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofSmaczyński">Panie przewodniczący, panie ministrze, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofSmaczyński">Może pierwsza będzie odpowiedź dla pana posła, bo pan minister już rozpoczął udzielanie odpowiedzi. Panie pośle, w projekcie ustawy istnieją zabezpieczenia. Art. 5 dzisiejszej ustawy o nawozach i nawożeniu, który również w tej chwili jest zmieniany, zapewnia klauzulę swobodnego obrotu produktami wewnątrz Unii Europejskiej, natomiast co do zasady trzeba spełnić dwa ogólne warunki.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KrzysztofSmaczyński">Po pierwsze, aby produkt mógł trafić na polski rynek, znaleźć się w obrocie i być stosowany, musi co do zasady zostać dopuszczony do obrotu przynajmniej w jednym państwie członkowskim. To jest naturalne. A po drugie produkt musi również spełniać wymagania techniczne, jakie są określone w rozporządzeniu ministra rolnictwa. Czyli nie wystarczy, że będzie spełniał ogólne wymagania techniczne, jakie istnieją np. w Hiszpanii czy w Portugalii, tylko musi spełniać wymagania techniczne, które są wymagane na terenie Rzeczypospolitej. Środek tutaj ma być stosowany, więc co do zasady musi być bezpieczny dla naszych warunków i taka jest norma generalna.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#KrzysztofSmaczyński">W odniesieniu do pofermentów jest również norma szczegółowa w wymienionym art. 5, która odnosi się do tego, że mamy własny nadzór nad biogazowniami rolniczymi. Biogazowni jest około setki (bodajże w tej chwili mamy 96 biogazowni). Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa sprawuje nad nimi nadzór, są wpisane itd. Sprawdza się produkty i wszystko, z czego produkują poferment do wytwarzania biogazu rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#KrzysztofSmaczyński">Aby podobny poferment z państw członkowskich mógł trafiać na polski rynek, musi spełniać identyczne wymagania, przynajmniej w zakresie nadzoru, w zakresie produkcji. Czyli nie ma zagrożenia, że biogazownie, które będą miały inne surowce do produkcji, nie tylko pochodzenia rolniczego, ale np. osady ściekowe czy inne, nie będą mogły korzystać z normy zwalniającej. Z normy zwalniającej mogą korzystać tylko biogazownie rolnicze, czyli przerabiające gnojówkę, gnojowicę, obornik i wszystkie inne produkty rolnicze, nie osady ściekowe. Wprowadzone zabezpieczenie jest pewne. Takie same warunki mają spełniać chociażby biogazownie z Niemiec, z Francji czy z innych krajów, jeżeli chciałyby swój produkt lokować na naszym rynku. Jest to wyraźnie określone w art. 5 projektu.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#KrzysztofSmaczyński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrPolak">Czyli spokojnie – osady pościekowe będą kontrolowane i tutaj nie będą...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofSmaczyński">Tak, dokładnie mówiąc, będą pod nadzorem Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PiotrPolak">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JarosławSachajko">Jeszcze proszę o ustosunkowanie się do wypowiedzi posła Ajchlera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#NinaDobrzyńska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#NinaDobrzyńska">Panie przewodniczący, panie ministrze, pan poseł Ajchler poruszył bardzo istotne sprawy. Rzeczywiście, kwestie programu metanowego, bo głównie o nim była mowa, są uregulowane co prawda w ustawie – Prawo wodne, natomiast rozumiem, że pan poseł jak gdyby użył pewnej wolty, ponieważ część uregulowań obecnego programu metanowego kiedyś znajdowała się w ustawie o nawozach i nawożeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewAjchler">Dokładnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#NinaDobrzyńska">Dokładnie tak.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#NinaDobrzyńska">Natomiast teraz rzeczywiście całość zagadnienia dotyczącego programu metanowego, wdrażającego postanowienia dyrektywy metanowej, znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów, będącym delegacją z prawa wodnego. Tam, rzeczywiście, wszystkie kwestie, o których pan poseł wspominał, są uregulowane.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#NinaDobrzyńska">Natomiast, rzeczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że uregulowanie sprawy w kompleksowy sposób i objęcie całego kraju programem metanowym pociągnie za sobą pewne koszty. Dlatego też rząd, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, uruchomił finansowanie dla gospodarstw, które muszą powiększyć powierzchnie przeznaczone na przechowywanie nawozów, jak również zbiorniki. Dofinansowanie spotkało się z dużym zainteresowaniem. Instrumentem, który też zastosowaliśmy, jest okres przejściowy na przygotowanie większych powierzchni. Mniejsze gospodarstwa mają ten okres wyznaczony do 2024 r., a większe – do 2021 r. Mam nadzieję, że tym sposobem, plus ustawowym zapewnieniem Ministra Środowiska, dotyczącym finansowania wszystkich inwestycji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, rozwiążemy problem w czasie, który został nam dany.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#NinaDobrzyńska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji ogólnej?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania rządowego projektu ustawy z druku nr 3263.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#JarosławSachajko">Prezydium Komisji proponuje, aby do kontynuacji, do rozpatrzenia projektu, przejść podczas kolejnych posiedzeń Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#JarosławSachajko">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#JarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>