text_structure.xml 22.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">Przepraszam za kilkuminutowe opóźnienie, ale w tej chwili na sali plenarnej była procedowana nasza ustawa, „specustawa” dotycząca ASF. Wszyscy członkowie prezydium zabierali głos w imieniu Komisji a jednocześnie uważnie słuchaliśmy, czy zostaną zgłoszone jakieś poprawki. Gdyby tak się stało, na obecnym posiedzeniu należałoby je rozpatrzyć a to wymagałoby uzupełnienia porządku dziennego. Na szczęście, żadne poprawki nie zostały zgłoszone i dlatego możemy przejść do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławSachajko">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Witam państwa posłów i wszystkich przybyłych gości. Porządek dzienny posiedzenia został posłom dostarczony. Obejmuje on następujące punkty: punkt 1 – informacja ministrów rolnictwa i rozwoju wsi, spraw zagranicznych oraz rozwoju w sprawie zasad obrotu artykułami rolno-spożywczymi między Polską a Ukrainą oraz punkt 2 – rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty Komisji nr 1, 2 i 3.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JarosławSachajko">Czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JarosławSachajko">Nie słyszę uwag, wobec braku uwag stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do realizacji punktu 1. Proszę o przedstawienie stanowiska przez przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JoannaWronecka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JoannaWronecka">Szanowne panie posłanki, szanowni panowie posłowie, szanowni państwo, od 1 stycznia 2016 r. handel pomiędzy Unią Europejską i Ukrainą jest realizowany na podstawie postanowień umowy o pogłębionej całościowej strefie wolnego handlu. Umowa jest kluczową częścią podpisanego w połowie 2014 r. układu o stowarzyszeniu Ukrainy z Unią a jej celem jest stopniowe utworzenie strefy wolnego handlu między Unią i Ukrainą w okresie nie dłuższym niż 10 lat od chwili wejścia w życie umowy. Po wejściu w życie umowy stawki celne na większość towarów zostały zredukowane do zera, w przypadku pozostałych obowiązują okresy przejściowe do 7 lat.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JoannaWronecka">W celu ochrony rynku unijnego, w przypadku niektórych szczególnie wrażliwych towarów, wprowadzono kwoty celne. Po wyczerpaniu kwoty Ukraina może nadal eksportować swoje towary do Unii Europejskiej, ale zobowiązana jest do zapłacenia cła. W ocenie ambasady RP w Kijowie, w niektórych przypadkach po osiągnięciu kwot ukraiński eksport ustaje, podczas gdy w innych sytuacjach, mimo wysokiego cła produkty z Ukrainy są nadal konkurencyjne cenowo w krajach Unii Europejskiej. W przypadku sektora rolno-spożywczego do pierwszej grupy można zaliczyć m.in. pszenicę, przecier pomidorowy oraz mięso drobiowe. W niektórych przypadkach Ukraina nadal nie jest w stanie eksportować swoich towarów z powodu niespełnienia przez jej przedsiębiorstwa unijnych norm fitosanitarnych. Jest to główny powód dla którego Ukraina w 2014 r. była w stanie wyczerpać tylko kwoty w sześciu przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JoannaWronecka">Mimo wymienionych wyżej problemów Ukraina intensywnie lobbuje na rzecz zwiększenia kwot w zakresie produktów rolno-spożywczych. Obecnie w Brukseli są prowadzone prace w sprawie możliwości udzielenia Ukrainie dodatkowych ATM, które miałyby zrekompensować jej problemy w handlu z Rosją. Również nasz kraj zwraca uwagę na obawy polskich rolników przed zalewem taniej produkcji z Ukrainy. W czasie posiedzenia Zgromadzenia Parlamentarnego Polska, Litwa, Ukraina, w maju bieżącego roku, przestrzegaliśmy Ukrainę przed eksportem produkcji rolnej wyłącznie do Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JoannaWronecka">Pierwsze miesiące obowiązywania umowy o wolnym handlu doprowadziły do znacznego zwiększenia obrotów handlowych artykułami rolno-spożywczymi między Ukrainą i Unią a zatem również z Polską. Było to szczególnie widoczne na tle tendencji spadkowych w wymianie handlowej Ukrainy. Polska jest jednym z najważniejszych partnerów Ukrainy w wymianie handlowej, dotyczy to także produkcji rolno-spożywczej. W okresie styczeń-maj tego roku na Polskę przypadało 8% ukraińskiego eksportu do Unii towarów omawianego sektora oraz 16% unijnego eksportu na Ukrainę. Chociaż Polska notuje deficyt w wymianie produktów rolnych z Ukrainą, jest on stosunkowo niewielki na tle ujemnego bilansu Unii Europejskiej i wynosi minus 22 miliony dolarów wobec 1 miliarda dolarów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JoannaWronecka">Niepokoić może obserwowany w 2016 r. znaczący wzrost eksportu zbóż i tłuszczów do Polski odpowiednio o 1318% i o 42%, podczas gdy w tym samym czasie eksport do Unii zwiększył się o 8% i o 206%. Jeżeli taka tendencja będzie się nadal utrzymywać, będzie to oznaczać poważną konkurencję dla polskich producentów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JoannaWronecka">Omawiając relacje handlowe pomiędzy Polską i Ukrainą w zakresie wymiany produktów rolno-spożywczych należy wskazać, że potencjał eksportowy Ukrainy jest bardzo duży. Przesądzają o tym bardzo dobrej jakości ziemie i ich ogromny zasób. Daje to potencjalnie Ukrainie znaczącą przewagę nad innymi krajami europejskimi.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JoannaWronecka">Ambasada RP w Kijowie zdefiniowała bariery w dostępie polskich produktów rolno-spożywczych do rynku ukraińskiego. Należy wśród nich wymienić uprzywilejowaną na rynku wewnętrznym pozycję ukraińskich holdingów rolnych oraz dużych zakładów produkcyjnych, które faktycznie zmonopolizowały rynek produkcji zbóż, oleju, drobiu, jaj, mięsa i innych. Preferencje podatkowe ułatwiają dostęp do infrastruktury portowej i prywatyzowanych obiektów. Ponadto działa wpływowe lobby polityczno-gospodarcze. Zamknięcie rynku rosyjskiego na ukraińskie produkty rolno-spożywcze doprowadziło do nadwyżki owoców, warzyw i produktów mięsnych na rynku wewnętrznym i potrzeby poszukiwania innych rynków zbytu. Oprócz tego wzrosła konkurencyjność lokalnych producentów rolno-spożywczych w wyniku ogromnych inwestycji poczynionych w celu dywersyfikacji działalności i modernizacji procesu produkcyjnego. Zastosowano najnowsze dostępne technologie i rozwiązania zagraniczne, aby uzyskać wzrost płodów i plonów a co za tym idzie – wzrost opłacalności produkcji i hodowli. Na przewagę konkurencyjną ukraińskich produktów składają się także niższe koszty produkcji oraz utrzymująca się dewaluacja ukraińskiej waluty w latach 2014–2015. Zaobserwowano również zmniejszenie siły nabywczej ukraińskiego społeczeństwa, a co za tym idzie spadek popytu na droższe, zagraniczne produkty spożywcze. Dodatkowo mamy nieznajomość rynku ukraińskiego wśród polskich przedsiębiorców oraz wysokie koszty wejścia polskich towarów na ten rynek, co wiąże się z ryzykiem, nadmierną biurokracją, korupcją, dużymi kosztami prawnymi i logistycznymi.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JoannaWronecka">W 2016 r., po raz pierwszy Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi omawiała sprawy związane z zasadami obrotu artykułami rolno-spożywczymi między Polską a Ukrainą, omawiała je 31 marca. W dniu 27 lipca pan Jarosław Sachajko, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwrócił się do ministra spraw zagranicznych, pana Witolda Waszczykowskiego, o zaktualizowaną informację na temat zasad obrotu artykułami rolno-spożywczymi między Polską a Ukrainą. W odpowiedzi Ministerstwo Spraw Zagranicznych przekazało w dniu 19 sierpnia zaktualizowaną informację na ten temat z uwzględnieniem wpływu umowy o wolnym handlu oraz prezentację multimedialną przedstawiającą aktualne zasady obrotu artykułami rolno-spożywczymi pomiędzy obydwoma krajami.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JoannaWronecka">Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JoannaWronecka">Jesteśmy oczywiście do dyspozycji, jeśli konieczne byłoby udzielenie dodatkowych wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JarosławSachajko">Wiem, że będzie musiała pani opuścić posiedzenie Komisji nieco wcześniej, dlatego – jeśli ktoś z posłów ma pytania do przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych – to bardzo proszę, aby zadawać je w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JarosławSachajko">Nie słyszę pytań do przedstawiciela MSZ, wobec tego proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękujemy, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AdamBrożek">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AdamBrożek">Nie widzę powodu, żeby powtarzać statystyczne informacje przedstawione przed chwilą przez resort spraw zagranicznych. Ze strony Ministerstwa Rozwoju dodam jednak kilka spostrzeżeń natury ogólnej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AdamBrożek">Po pierwsze, analiza wymiany handlowej pomiędzy Polską i Ukrainą, jak powiedziała pani minister, jasno pokazuje, że notujemy wzrost eksportu produktów ukraińskich do Polski i dzieje się to kosztem spadku eksportu polskich produktów na Ukrainę. Uważamy, że taka sytuacja jest spowodowana głównie poprzez deprecjację ukraińskiej waluty.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AdamBrożek">Po drugie, pauperyzacja społeczeństwa ukraińskiego sprawia, że siła nabywcza portfeli obywateli Ukrainy jest mniejsza niż była wcześniej. Do tego dochodzą jeszcze kwestie związane z nieprzejrzystymi przepisami itd. O tym państwo już wiecie, więc nie będę się w tym momencie powtarzał.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AdamBrożek">Chciałbym jednak powiedzieć, że istnieją pewne mechanizmy, ale my – jako członek Unii Europejskiej – jesteśmy w działaniu nieco osamotnieni a wynika to ze struktury importu z Ukrainy. Mechanizmy, które są wykorzystywane w ramach FTA, mają jednak niewielki wpływ na pozostałe kraje unijne i dlatego, nawet jeśli wnosilibyśmy o dokonanie zmian, to poparcia naszych postulatów raczej nie znajdziemy, de facto mamy jeden głos przeciwko pozostałym krajom członkowskim a zbudowanie jakiejś koalicji jest w tym przypadku bardzo wątpliwe.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AdamBrożek">Jest jeszcze trzecia opcja, czyli stwierdzenie dumpingu cenowego. Taka ewentualność istnieje, jak najbardziej, ale ona również jest rozpatrywana na poziomie Komisji Europejskiej i wymaga udowodnienia, że konkretny towar powoduje 25% wpływ na branżę. Mówiąc szczerze, jest to nierealne, ponieważ udział naszych przedsiębiorców w całym portfelu importu z Ukrainy jest relatywnie niewielki. Dlatego mamy taką sytuację, jaką mamy.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AdamBrożek">Cóż możemy do tego dodać? Jeśli sytuacja na Ukrainie nieco się zmieni to istnieje szansa na to, że również zmieni się sytuacja w naszym eksporcie na Ukrainę.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AdamBrożek">Tak, w dużym skrócie, wygląda stanowisko mojego resortu. Formalną odpowiedź przesłaliśmy do kancelarii i nie ma chyba sensu jej odczytywać, szkoda na to państwa czasu.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AdamBrożek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JarosławSachajko">Widzę zgłoszenie do zadania pytania. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekSawicki">Pytanie będzie bardzo krótkie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekSawicki">Zarówno pani minister spraw zagranicznych, jak i przedstawiciel resortu rozwoju mówili o ogromnych wzrostach w imporcie z Ukrainy. Chciałabym się dowiedzieć, dlaczego ten wzrost nie znajduje potwierdzenia w informacji przygotowanej przez ministra rolnictwa. Z przedłożonych tabel nie wynika, żeby w okresie styczeń-maj 2016 r. odnotowano jakiś znaczący wzrost w tym zakresie. Oznacza to, że – albo ktoś przekazuje nam niepełne dane (jeśli tak rodzi się pytanie dlaczego?) albo ten wzrost wystąpił dopiero teraz, czyli po żniwach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo za to pytanie, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JarosławSachajko">Wydaje mi się, że ono powinno być skierowane pod adresem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, bo to właśnie ten resort powinien dysponować najpewniejszymi danymi z tego zakresu. Proponuję, żebyśmy wysłuchali jeszcze stanowiska resortu rolnictwa a później, mam nadzieję, uda się odpowiedzieć na postawione pytanie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JarosławSachajko">Czy jest przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianBorek">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, w 2015 r. w handlu z Ukrainą wyeksportowaliśmy towary rolno-spożywcze o łącznej wartości 297,5 mln euro. Wartość importu w tym samym czasie wyniosła 383,5 mln euro. Saldo w handlu z Ukrainą było zatem ujemne i wynosiło 86 mln euro.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarianBorek">Główne towary eksportowane z Polski to produkty używane do karmienia zwierząt, następnie owoce cytrusowe świeże i ususzone, drób domowy, jabłka, gruszki, pigwa, tłuszcz wieprzowy i drobiowy. Importujemy przede wszystkim makuchy i inne pozostałości stałe i mielone, produkty pochodzenia roślinnego, olej sojowy i jego frakcje, soki owocowe oraz nasiona rzepaku i rzepiku.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarianBorek">Z uwagi na bliskość rynku ukraińskiego, do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi napływają zapytania i ostrzeżenia na temat znaczącego wpływu, jaki może wywrzeć import z Ukrainy na krajowy rynek. Szczególnie odnosi się to do kwestii zbóż. Z danych, które posiadamy z Ministerstwa Rozwoju, wynika, że od lipca 2015 r. do maja 2016 r. do Polski przywieziono łącznie 1,2 mln ton zbóż, co oznacza wzrost importu o 20% w porównaniu z poprzednim sezonem. Jeśli chodzi o import z Ukrainy to w podanym okresie przywieziono 323,5 tys. ton ziarna łącznie, z czego główną część stanowiła kukurydza – 309,2 tys. ton.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarianBorek">Mając na uwadze, że Ukraina posiada potężne nadwyżki na rynku zbóż i jednocześnie Polska graniczy z Ukrainą, w trakcie dyskusji na temat otwierania kontyngentów podczas posiedzeń Komitetu Zarządzającego staliśmy na stanowisku, że nie możemy poprzeć otwarcia tak znaczących kontyngentów. Dane statystyczne pokazują, że eksport z Ukrainy na rynek Unii Europejskiej, który dokonuje się w ramach kontyngentów i poza nimi, wynosił ostatnio ponad 5 mln ton. Wspomniane ziarno trafia jednak głównie na rynki krajów południa Unii Europejskiej, czyli na rynek hiszpański, portugalski, włoski i grecki. Część ziarna trafia także do Holandii. Na wymienionych rynkach ceny są znacznie wyższe niż w innych państwach Unii a same rynki, jako takie, posiadają strukturalne niedobory zbóż.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MarianBorek">Widząc trudną sytuację i odpowiadając na sygnały płynące od uczestników rynku, ministerstwo rolnictwa wzmogło współpracę z jednostkami zajmującymi się nadzorem nad importem. Odbyło się szereg spotkań, w trakcie których podjęto decyzje o intensyfikacji kontroli i nadzoru nad importem produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Szczególnie odnosiło się to do rynku zbóż. Również na posiedzeniach Komitetu w Komisji Europejskiej wskazywaliśmy, że należałoby podnieść ochronę celną Unii Europejskiej z uwagi na silny wpływ ukraińskiego rynku.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MarianBorek">Jak wspominałem, bliskość tego rynku stwarza z jednej strony szansę na pozyskiwanie ziarna i produktów rolno-spożywczych w sytuacji niedoborów, co skutecznie może niwelować ewentualne niedobory, ale – z drugiej strony – bliskie sąsiedztwo może okazać się kłopotliwe w dłuższej perspektywie czasowej z uwagi na strukturalne nadwyżki rynku ukraińskiego. Należy przypomnieć, że Ukraina to duży światowy producent i eksporter zbóż, który bardzo silnie konkuruje z Unią Europejską pod tym względem na rynkach Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Bliskość Ukrainy to także silna konkurencja dla naszego krajowego rynku.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#MarianBorek">Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JarosławSachajko">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JarosławSachajko">Jedno pytanie zostało już zadane wcześniej przez pana posła Sawickiego. Przypominam, że chodziło o to, iż w różnych materiałach, jakie otrzymaliśmy, nie zgadzają się podawane dane liczbowe.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JarosławSachajko">Czy przedstawiciel resortu rolnictwa mógłby ustosunkować się do tej kwestii? Chodzi o różnice w materiale przekazanym Komisji przez Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarianBorek">Wspomniałem już, że w naszych analizach opieramy się na danych Ministerstwa Rozwoju. Wydaje się, że należałoby sprawdzić, jakiego okresu dane dotyczą i o jakie kategorie produktów chodzi. Moim zdaniem pozwoliłoby to na wyjaśnienie istniejących rozbieżności.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarianBorek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tym punkcie porządku dziennego? Mam na myśli kwestie dotyczące obrotu artykułami rolno-spożywczymi pomiędzy Polską i Ukrainą.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JarosławSachajko">Nie widzę zgłoszeń. Domyślam się, że nie czują państwo potrzeby, aby dalej prowadzić dyskusję. Skoro tak, zamykam rozpatrywanie punktu 1.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do realizacji punktu 2 porządku obrad, który przewiduje rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty Komisji nr 1, 2 i 3.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, w dniu 10 grudnia 2015 r. Komisja uchwaliła dezyderat nr 1 w sprawie ekspansji farm wiatrowych oraz wykorzystania potencjału energetycznego obszarów wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JarosławSachajko">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o udzielenie odpowiedzi na dezyderat nr 1.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JarosławSachajko">Czy są na sali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa?</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JarosławSachajko">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JarosławSachajko">Ponieważ przedstawiciele resortu infrastruktury są nieobecni, przystępujemy do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 2. W dniu 10 lutego 2016 r. Komisja uchwaliła dezyderat nr 2 w sprawie implementacji dyrektywy 2014/40/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 kwietnia 2014 r. dotyczącej produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JarosławSachajko">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia o przedstawienie odpowiedzi na ten dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#JarosławSachajko">Czy są na sali przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia?</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#JarosławSachajko">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#JarosławSachajko">W tej sytuacji mam pytanie do sekretariatu Komisji: nie mamy przedstawicieli kolejnego resortu, czy zostali powiadomieni o posiedzeniu Komisji w dniu dzisiejszym?</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#JarosławSachajko">Otrzymuję potwierdzenie, że tak się stało, czyli dopełniono niezbędnych formalności.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo, przystępujemy zatem do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 3.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#JarosławSachajko">W dniu 25 lutego 2016 r. Komisja uchwaliła dezyderat nr 3 w sprawie podjęcia działań mobilizujących i obligujących instytucje Unii Europejskiej do rozwiązania bieżącej, krytycznej sytuacji w sektorze mleka i mięsa wieprzowego w Polsce i na całym rynku europejskim.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#JarosławSachajko">Proszę przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa o przedstawienie odpowiedzi na dezyderat nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarianBorek">Jeżeli chodzi o odpowiedź na dezyderat to nie mam na ten temat szczegółowych informacji, panie przewodniczący. Z dostępnej mi wiedzy wynika jedynie, że bardzo aktywnie uczestniczymy w działaniach mających na celu poprawę sytuacji na rynku mleka. Obecnie trwają intensywne prace nad wdrożeniem instrumentów wsparcia rynku. Polega ono na dobrowolnej redukcji produkcji mleka w krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarianBorek">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś z posłów lub naszych gości chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JarosławSachajko">Nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JarosławSachajko">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JarosławSachajko">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>