text_structure.xml 26.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#IreneuszRaś">Otwieram posiedzenie Komisji i wedle listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#IreneuszRaś">W imieniu pań i panów posłów chciałbym powitać zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#IreneuszRaś">Dziś, plecami do nas, siedzi pani minister Anna Krupka. Myślę, że to niezamierzone. Wolelibyśmy mieć kontakt wzrokowy, wyrażam taką opinię w imieniu prezydium.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#IreneuszRaś">Witam dyrektora Departamentu Kontroli i Nadzoru w Ministerstwie Sportu i Turystyki Jerzego Bazylewicza. Witam Henryka Janusa, głównego specjalistę w tymże departamencie MSiT. Witam Mariusza Cichomskiego, dyrektora Departamentu Porządku Publicznego MSWiA oraz Pawła Marchlińskiego naczelnika wydziału w tymże departamencie. Witam pana inspektora Grzegorza Napiórkowskiego, zastępcę dyrektora Biura Kryminalnego w Komendzie Głównej Policji. Witam też inne osoby, których nie powitałem imiennie, ale są dziś z nami – przedstawicieli mediów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#IreneuszRaś">Dziś w porządku obrad mamy rozpatrzenie informacji na temat walki z korupcją w sporcie – to jeden punkt.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#IreneuszRaś">Na wniosek Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości, z uwagi na wakat w prezydium Komisji, proponuję wprowadzenie punktu: powołanie nowego zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#IreneuszRaś">Proponuję, abyśmy rozpatrzyli to jako punkt drugi, przed sprawami bieżącymi. Czy jest zgoda, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekFalfus">Tak, oczekuję potwierdzenia kandydatury, dlatego nie możemy tego wprowadzić na początku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#IreneuszRaś">Jak będzie biały dym, będziemy powoływali.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, czy do tego uzupełnienia są uwagi Komisji?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#IreneuszRaś">Nie słyszę, stwierdzam przyjęcie tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#IreneuszRaś">Czy są inne wnioski?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#IreneuszRaś">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny – jest on dwupunktowy.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego – rozpatrzenia informacji na temat walki z korupcją w sporcie. Temat przedstawią Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Minister Sportu i Turystyki. Rozpoczynamy od MSWiA czy MSiT?</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#IreneuszRaś">Pani minister, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji jest bardzo szarmanckie – bardzo proszę, pani minister Krupka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaKrupka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, korupcja w sporcie, a w szczególności, manipulowanie zawodami sportowymi stanowi, obok dopingu, jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla współczesnego sportu. Niszczy wizerunek sportu poprzez narażanie na szwank uczciwości i nieprzewidywalności zawodów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AnnaKrupka">Chociaż zjawisko manipulowania zawodami sportowymi istnieje już od czasów starożytnych igrzysk olimpijskich, na przełomie ostatnich dwóch dziesięcioleci rozwinęło się ono gwałtownie, oddziałując na wszystkie rodzaje sportu. Dziś trudno wymienić sport, którego nie dotknęłaby ta choroba, choć niewątpliwie piłka nożna przychodzi na myśl jako pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AnnaKrupka">Ponadto, wraz z rozwojem technologii i usług transgranicznych pojawiają się większe możliwości osiągania nienależnych korzyści. Stojące za sportem pieniądze i możliwości zysku sprawiają, że stał się on podatny na ataki z wykorzystaniem metod całkowicie niesportowych, wykraczających poza obręb dyscyplin sportu. Skala oraz dynamiczny charakter zjawiska manipulowania zawodami sportowymi, związane głównie z globalizacją i komercjalizacją światowego sportu, przemawiają za podejmowaniem sukcesywnych działań profilaktycznych, mających na celu zwalczanie ustawiania zawodów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AnnaKrupka">Biorąc powyższe pod uwagę należy przyjąć, że przeciwdziałanie korupcji w sporcie to współcześnie zadanie wielu podmiotów, ruchu sportowego, administracji publicznej i organów ścigania. Do walki z manipulowaniem zawodami sportowymi niezbędne są odpowiednie sankcje karne i dyscyplinarne.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AnnaKrupka">Ważnym elementem są również zasady dobrego rządzenia w sporcie, a przede wszystkim, przedsięwzięcia prewencyjne i edukacyjne. W ramach takich działań Ministerstwo Sportu i Turystyki realizuje inicjatywy polegające na organizacji szkoleń i zajęć edukacyjnych adresowanych do różnych środowisk sportowych, w tym młodych zawodników, trenerów czy sędziów.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AnnaKrupka">Potrzeba prowadzenia działań w obszarze zwalczania manipulowania sportem wynika również z postanowień konwencji Rady Europy w sprawie manipulowania zawodami sportowymi, sporządzonej w Macolin 18 września 2014 roku. Ministerstwo Sportu i Turystyki podejmuje różnorodne, profilaktyczne działania edukacyjne i informacyjne, które mają na celu przeciwdziałanie korupcji w sporcie, a zwłaszcza, zwalczanie manipulowania zawodami sportowymi, służące chociażby ochronie uczciwości w sporcie i etyki sportowej, a także propagowanie pozytywnych postaw wobec podstawowych wartości sportu. Ważne, aby zdać sobie sprawę, że manipulacje są zagrożeniem dla sportu i ze względu na ich wysoce ekonomiczny charakter zagrożeniem dla całego społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AnnaKrupka">Przygotowaliśmy prezentację, którą przedstawi pan dyrektor Jerzy Bazylewicz wraz z koordynatorem działań antykorupcyjnych w sporcie w MSiT, panem Henrykiem Janusem.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AnnaKrupka">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBazylewicz">Szanowny panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, korupcja w sporcie to zjawisko globalne, niezgodne z obowiązującym prawem w wielu krajach, w tym w Polsce. Staramy się z tym walczyć. Jednym z rodzajów korupcji, który występuje najczęściej jest manipulowanie zawodami sportowymi. Zjawisko to można zdefiniować jako intencjonalne działanie prowadzące do nieuczciwej zmiany przebiegu lub wyników zawodów sportowych w celu uzyskania korzyści dla siebie lub innych. Manipulowanie zawodami sportowymi jest zatem formą oszustwa, które wypacza nieprzewidywalny charakter sportu i narusza zasadę fair play w sporcie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBazylewicz">Ministerstwo Sportu i Turystyki w ramach swoich kompetencji prowadzi profilaktyczne działania informacyjne i edukacyjne mające na celu przeciwdziałanie korupcji w sporcie. Działania te zostały ujęte w rządowych i resortowych dokumentach strategicznych, w tym w Rządowym programie przeciwdziałania korupcji na lata 2017–2020, w których przewidziane zostało działanie – wspieranie edukacji antykorupcyjnej w środowisku sportowym. Jeśli chodzi o resortowe dokumenty strategiczne, działania te zostały ujęte w Programie rozwoju sportu do roku 2020, jako zjawisko korupcji w sporcie oraz ustawiania zawodów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBazylewicz">Należy dodać, że szereg rekomendacji dotyczących zwalczania negatywnych zjawisk w sporcie, w tym korupcji, zostało sformułowanych w kodeksie dobrego zarządzania dla polskich związków sportowych opracowanym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Działania ministerstwa zostały usystematyzowane w programie na lata 2015–2020 „Nie bądź pionkiem w grze”. Nadrzędnym celem programu jest zapobieganie korupcji w sporcie, m.in. poprzez podnoszenie świadomości środowiska sportowego na temat zagrożeń korupcyjnych, w tym w szczególności manipulowania zawodami sportowymi. Program zakłada organizację zajęć edukacyjnych skierowanych do różnych środowisk sportowych. Działania te są realizowane w ramach trzech projektów.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JerzyBazylewicz">Pierwszym jest projekt realizowany w szkołach mistrzostwa sportowego, który zakłada organizację szkoleń dla młodych sportowców. Priorytetowo są traktowane szkoły działające w sportach, w których ryzyko korupcji jest największe. W ramach projektów w 2018 roku przeprowadzono 10 sesji szkoleniowych, w których udział wzięło blisko 400 uczniów szkół mistrzostwa sportowego. Ogółem od początku realizacji projektu przeprowadzono 40 sesji szkoleniowych, w których udział wzięło ponad 1600 uczniów.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JerzyBazylewicz">Drugi projekt jest realizowany w klubach piłkarskich i zakłada organizację szkoleń antykorupcyjnych w klubach najwyższych klas rozgrywkowych – ekstraklasy oraz pierwszej i drugiej ligi. Adresatami szkoleń są zawodnicy w wieku od 15 do 18 lat. Projekt jest realizowany przez współpracę z Komendą Główną Policji, zarządem Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz zarządem Ligi Zawodowej Piłki Nożnej Ekstraklasa SA. Formuła projektu przewiduje szkolenie kaskadowe. Ministerstwo Sportu i Turystyki prowadzi szkolenia dla koordynatorów w klubach piłkarskich, komendach wojewódzkich Policji oraz w wojewódzkich związkach piłki nożnej. Wyznaczeni koordynatorzy przeprowadzają szkolenia w klubach. W 2018 roku przeprowadzono 39 sesji szkoleniowych, z udziałem ponad 1800 piłkarzy. W ramach tegorocznej edycji również zostały przeprowadzone szkolenia. Odbyło się 40 sesji szkoleniowych w 19 klubach, w których również wzięło udział ponad 1800 zawodników.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JerzyBazylewicz">Trzeci projekt jest realizowany przez współpracę Centralnego Biura Antykorupcyjnego i przewiduje szkolenia dla kadry zarządzającej polskimi związkami sportowymi, przede wszystkim prezesów i sekretarzy generalnych. Celem tego projektu jest przeciwdziałanie korupcji w obszarze zarządzania sportem, w szczególności w zakresie organizacji imprez sportowych. W 2018 roku przeprowadzono szkolenie, w którym wzięło udział 40 uczestników, w tym przedstawicieli 34 polskich związków sportowych.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JerzyBazylewicz">Działania ministerstwa mają nie tylko charakter edukacyjny, podejmujemy też działania badawcze. W 2018 roku na zlecenie ministerstwa został opracowany raport pod nazwą „Zjawisko korupcji w środowisku sportowym”. Raport ten został sporządzony na podstawie anonimowych ankiet internetowych wypełnionych przez ponad 1100 zawodników uprawiających sport wyczynowo w 58 dyscyplinach sportowych. Według danych zawartych w raporcie 21% zawodników stwierdziło, że korupcja stanowi istotny problem w dyscyplinie, jaką uprawia a 11% określiło manipulowanie zawodami sportowymi występujące w ich dyscyplinie jako zjawisko częste.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JerzyBazylewicz">Istotną dla zwalczania korupcji w sporcie jest Konwencja Rady Europy w sprawie manipulowania zawodami sportowymi, która została przyjęta 18 września 2014 roku. Obecnie jest to jedyna międzynarodowa umowa dotycząca zwalczania tego zjawiska. Polska podpisała konwencję 7 lipca 2015 roku. Konwencja nie została jeszcze ratyfikowana, co będzie dokonane po ratyfikowaniu jej przez Unię Europejską. Pomimo tego realizowane są działania zgodne z postanowieniami konwencji. Należy do tego zaliczyć projekty edukacyjne, o których już mówiłem oraz nowelizację ustawy o sporcie, dokonaną w 2015 roku, w której rozszerzono penalizację zachowań korupcyjnych na takie, które dotyczą ustalania określonego przebiegu zawodów sportowych a nie tylko ich wyniku.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#JerzyBazylewicz">Ponadto, podjęto działania zmierzające do ustanowienia podmiotu koordynującego działania w obszarze zwalczania manipulowania zawodami sportowymi w ramach grupy kopenhaskiej. To międzynarodowa grupa ekspertów powołana w 2017 roku przez Radę Europy. Skupia przedstawicieli 23 krajów z aktywnie funkcjonującym podmiotem, tzw. platformą krajową, podejmującym działania w zakresie zwalczania manipulowania zawodami sportowymi. W Polsce utworzono nieformalną grupę operacyjną, składającą się z przedstawicieli właściwych ministerstw – Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Sportu i Turystyki (które jest koordynatorem tej platformy), organów ścigania, podmiotów sportowych oraz operatorów zakładów wzajemnych. Głównym zadaniem grupy jest przekazywanie informacji o podejrzeniu manipulowania zawodami sportowymi czy też o nietypowych i podejrzanych zakładach wzajemnych. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#IreneuszRaś">Rozumiem, że teraz wypowie się Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Proszę nie mówić o wszystkich metodach, ale skuteczności, współpracy z graczami na rynku.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#IreneuszRaś">Dotykamy pewnego problemu. Nie wiem, czy państwo to dostrzegają. Po zmianie ustawy o hazardzie szara strefa w zakładach wzajemnych i bukmacherskich jest mniejsza, to proporcja 50–50 – co najmniej 50% Polaków gra na platformach operatorów funkcjonujących nielegalnie. Nie wiem, czy mają państwo tego świadomość?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#IreneuszRaś">Pewnie ci operatorzy z nami nie współpracują, bo trudno by to robili. To jest słabość tego systemu. Tych 6–9 operatorów, którzy działają w Polsce legalnie współpracuje z wami, bo to jest w ich interesie. Oni dają ten impuls jako pierwsi. Jest zgłoszenie i wtedy możecie zwrócić uwagę na jakiś zakład, który się pojawił, jaki jest dziwnie obsadzany.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#IreneuszRaś">To moja ogólna uwaga.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MariuszCichomski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, oczywiście, nie możemy mówić o metodach i formach pracy operacyjnej stosowanej przy walce z tego typu przestępczością. Podkreślić należy, że obszar działania Policji nie obejmuje całości problematyki związanej z korupcją w sporcie, chociażby poprzez pryzmat zakładów wzajemnych. Tu pojawia się rola Krajowej Administracji Skarbowej, służby celno-skarbowej działającej w ramach KAS.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MariuszCichomski">Z punktu widzenia działań realizowanych przez Policję na poziomie krajowym, są wykonywane poprzez wydziały do zwalczania korupcji na poziomie komend wojewódzkich, a na poziomie centralnym – na poziomie Komendy Głównej Policji przez Biuro Kryminalne, reprezentowane przez pana dyrektora. Uczestniczymy też w różnych formach wymiany informacji na poziomie międzynarodowym. Pierwsza prowadzona jest w ramach Europol. Działa tam projekt analityczny Sports Corruption, który umożliwia nam wymianę informacji różnego rodzaju. Są to również informacje operacyjne, gdyż platforma Europol jest również dedykowana temu zagadnieniu. Uzyskujemy tu wsparcie zarówno do czynności operacyjno-rozpoznawczych, jak i w ramach postępowań przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MariuszCichomski">Współdziałanie na poziomie międzynarodowym realizowane jest również poprzez Interpol, czyli największą sieć policyjnej współpracy, zrzeszającą 194 kraje. Dedykowaną temu mamy specjalną grupę roboczą, specjalizującą się w wymianie informacji, które wykorzystywane są z perspektywy pracy operacyjnej jak i prowadzonych postępowań przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MariuszCichomski">Szanowni państwo, z perspektywy czysto statystycznej ta skala korupcji o której mówimy, z perspektywy policyjnej – nie mówimy tu o zakładach wzajemnych w internecie i tego typu formach, które są realizowane poprzez służbę celno-skarbową, która posiada do tego zupełnie inne uprawnienia, chociażby w zakresie możliwości blokowania zakładów wzajemnych w sieci, których policja nie posiada – jesteśmy aktywni w ramach postępowań opartych o art. 46 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie. Dotyczą one przyjęcia lub żądania korzyści majątkowych lub osobistych – wiemy w jakim kontekście i w ustępie drugim mówimy o udzieleniu lub obietnicy udzielenia owej korzyści.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#MariuszCichomski">W 2018 roku, jeśli chodzi o liczbę postępowań przygotowawczych wszczętych w tego typu sprawach łącznie prowadziliśmy dwie. To wynik na zbliżonym poziomie do tego, który był w 2017 roku. W 2016 roku nie było takich spraw. Wcześniej też występowały jednostkowo. Jeśli chodzi o liczbę przestępstw stwierdzonych z art. 46 ust. 2 (udzielenie lub obietnica udzielenia korzyści) mamy jedno. Jeśli chodzi o osoby podejrzane w 2018 roku były dwie.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#MariuszCichomski">Ta statystyka nie uwzględnia prowadzonych obecnie przez nas spraw operacyjnych. Liczba działań objęta jest klauzulą niejawności. Skala i późniejsze efekty możemy zobaczyć poprzez np. możliwość przekształcenia postępowania operacyjnego i czynności operacyjnych w czynności przygotowawcze, jeśli nie idą równolegle.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#MariuszCichomski">Z punktu widzenia zwalczania korupcji w sporcie przedstawiłem podstawowe informacje. Jeśli chodzi o kwestie przeciwdziałania, bardzo wiele powiedzieli przedstawiciele MSiT. Pragnę zadeklarować, że Policja bardzo aktywnie współdziała w programach profilaktycznych. Uczestniczymy na poziomie najróżniejszych szkoleń, których adresatami są młodzież i dorośli sportowcy. Mam nadzieję, że pod tym względem aktywność Policji jest widoczna.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#MariuszCichomski">Służymy dalszą informacją, jeśli pan przewodniczący lub państwo posłowie będą mieli inne pytania.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#MariuszCichomski">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo za informację ze strony Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#IreneuszRaś">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#IreneuszRaś">Czy panowie posłowie chcą o coś zapytać?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#IreneuszRaś">Wszystko jest jasne i panowie chcą iść już na obrady Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#IreneuszRaś">Dobrze, zamykam ten punkt.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#IreneuszRaś">Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do punktu drugiego – uzupełnienie składu prezydium Komisji o zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#IreneuszRaś">Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość desygnuje, pan przewodniczący Falfus ma głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JacekFalfus">W związku z przejęciem przez pana Jacka Osucha funkcji sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, na jego miejsce w prezydium proponujemy posła Mieczysława Baszko.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JacekFalfus">Prosimy o przyjęcie tej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#IreneuszRaś">Czy pan Mieczysław Baszko wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MieczysławKazimierzBaszko">Wyrażam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IreneuszRaś">Pan Mieczysław Baszko wyraził zgodę.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#IreneuszRaś">Czy ktoś jest przeciwko kandydaturze pana Baszko na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#IreneuszRaś">Nie słyszę, jednomyślnie Komisja wyraziła wolę powołania pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#IreneuszRaś">Gratulacje w imieniu moim i prezydium, życzę wszystkiego najlepszego.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#IreneuszRaś">Sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, poseł Adam Korol.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AdamKorol">Panie przewodniczący, nie wiem czy pan pamięta, ale w planie pracy Komisji mieliśmy temat dotyczący curlingu. Nie zauważyłem, aby był w planach procedowania a sprawa cały czas jest aktualna – o ile wiem, źle się dzieje. Mieliśmy ten temat omówić w czerwcu lub lipcu. Ministerstwo prosiło o taki termin, ze względu na kontrolę, którą prowadzili.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AdamKorol">Dobrze byłoby, abyśmy wrócili do tego punktu i aby jednym z tematów obrad było wyjaśnienie tego, co dzieje się w curlingu. Takie jest oczekiwanie środowiska, które chciałoby wziąć udział w obradach naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#IreneuszRaś">W planie pracy mamy ten temat i spróbujemy go zmieścić na ostatnim posiedzeniu w lipcu, jutro zajmie się tym prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#IreneuszRaś">Będę też proponował prezydium… mamy od trzech miesięcy wniosek hokeistów, reprezentantów Polski w hokeju na lodzie, aby przyjść na posiedzenie Komisji. Nie wiem, czy są teraz w rozjazdach wakacyjnych, ale chyba nie, bo już trenują. Pan Dziubiński założył stowarzyszenie i chce przyjść.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#IreneuszRaś">Jeśli tego chcą, powinniśmy to uszanować. Jeśli przełożymy to na wrzesień, to stałoby się bezcelowe.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#IreneuszRaś">Pani minister, dajemy taki sygnał.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#IreneuszRaś">Są też głosy, w związku z tym, że nigdy nie było dwóch sekretarzy stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, gdy funkcję objął minister Osuch, wszyscy jesteśmy zainteresowani jakimi sprawami w ministerstwie pan Osuch będzie się zajmował. Czy pani minister już zna te kompetencje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzJanik">To była przemyślana decyzja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IreneuszRaś">Chcielibyśmy poznać ten zakres kompetencji. Czy pani minister mogłaby udzielić nam informacji, ad hoc?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AnnaKrupka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na pewno będzie to infrastruktura sportowa. Co do reszty, zakres kompetencji pana ministra Jacka Osucha będzie jeszcze precyzowany – podstawą jest infrastruktura sportowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#IreneuszRaś">Pan poseł Rutnicki chce jeszcze zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JakubRutnicki">Infrastruktura sportowa to bardzo duża część, jeśli chodzi o wydatki ministerstwa. Mam prośbę i wniosek, abyśmy bardzo pilnie zaprosili pana ministra, który – mam nadzieję – szybko podzieli się z nami informacjami jak mają wyglądać programy, czy są zmiany, jak wyglądają terminy. Dyskutowaliśmy wiele z panią minister na temat programów infrastrukturalnych realizowanych przez MSiT i mieliśmy kilka wniosków dotyczących terminów, kiedy powinny być rozpatrywane i jak to technicznie wygląda. Wiele wniosków zostało złożonych.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JakubRutnicki">Dobrze byłoby jeszcze przed przerwą wakacyjną zaprosić pana ministra i zadać mu wiele pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IreneuszRaś">Pani minister uwolniła się od tego ataku pana przewodniczącego Rutnickiego… to taki pozytywny atak, w sensie dynamicznego działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#IreneuszRaś">Zgłosiłem kolegom, że pan Osuch pozostawił wakat w stałej podkomisji do spraw organizacji imprez sportowych. Kraków i Polska otrzymały prawa organizacji europejskich igrzysk olimpijskich i należałoby ten wakat szybko uzupełnić. Bez zbędnej zwłoki, jeśli dostanę sygnał, że Kazimierz Moskal jest kandydatem Prawa i Sprawiedliwości, zwołam posiedzenie Komisji. Przepraszam, pomyliłem się, mówiłem o tym Moskalu – piłkarzu. Zdaje mi się, że nawet tak samo ma na imię.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#IreneuszRaś">To żart.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, życzę miłego dnia.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#IreneuszRaś">Jutro będzie posiedzenie prezydium, musimy dobrze rozplanować pracę na kolejnym posiedzeniu, aby jak najwięcej tematów udało się zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#IreneuszRaś">Dziękuję pani minister, panom dyrektorom, posłom.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#IreneuszRaś">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>